Nieuws van politieke partijen in Noordoostpolder over D66 inzichtelijk

14 documenten

Motie vluchtelingenkinderen aangenomen! | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Noordoostpolder 09-06-2020 00:00

Als Noordoostpolder sluiten we ons aan bij het verzoek aan de regering om 500 minderjarige asielzoekers over te nemen uit Griekse kampen. In deze vluchtelingenkampen vind een humanitaire crisis plaats en daarom is er acute hulp nodig. We dienden hier samen met de PvdA, CDA en SP een motie over in, die op veel steun kon rekenen.

 

Tijdens de raadsvergadering hebben we kort over de motie gedebatteerd. Sommigen waren van mening dat we hier als gemeente geen uitspraken over zouden moeten doen omdat het Rijk verantwoordelijk is voor asiel en immigratiebeleid. Andere partijen waren het met ons eens dat er dringend hulp nodig is en we daarom als gemeente van ons moeten laten horen.  

Wij vinden zelf dat de oplossing die de Nederlandse regering bedacht heeft niet voldoende is. Met de huidige plannen van het kabinet zullen opvangplekken voor slechts 48 kinderen gefinancierd worden op het Griekse vasteland, dit zou in drie jaar tijd moeten leiden tot het helpen van 500 kinderen. Wij vinden dit te lang duren. Deze kwetsbare kinderen moeten zo snel mogelijk uit deze situatie worden gehaald en niet nog maanden of zelfs jaren moeten wachtten tot er een plek vrij komt. Des te meer nu er sprake is van oplopende spanningen en de dreiging van een uitbraak van corona.

Met 20 stemmen voor en 8 tegen is de motie aangenomen. CDA, CU-SGP,SP, PvdA, D66 en 2 leden van de Politieke Unie stemden voor. ONS, VVD en 2 leden van de Politieke Unie stemden tegen.

Wij hopen heel erg dat het kabinet haar standpunt wijzigt!

 

Verklaring over vertrek burgemeester Harald Bouman: | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks SGP D66 CDA VVD Noordoostpolder 11-10-2019 00:00

Er zijn in de afgelopen week in de media verschillende berichten verschenen naar aanleiding van het vertrek van onze burgemeester Harald Bouman. In deze berichten worden serieuze aantijgingen gedaan richting de oud-burgemeester, de wethouders en de ambtelijke organisatie. Deze berichten zijn beschadigend voor de personen in kwestie. Deze aantijgingen zijn wat ons betreft niet gebaseerd op bewezen feiten. Wij betreuren dit ernstig en nemen hier dan ook afstand van. 

Wij begrijpen dat er veel vragen leven bij de inwoners van Noordoostpolder. Desondanks hopen wij op begrip voor onze terughoudendheid in onze communicatie hierover naar buiten. Wij wensen alle betrokken partijen veel sterkte toe in deze periode.

 

Sjoerd de Boer (CU/SGP)

Jos Bus (CDA)

Mark Dieleman (Politieke Unie)

Tobias van Dijk (CU/SGP)

Frans van Erp (CDA)

Maayolein Goelema (CDA)

Johan Goos (CDA)

Theo Groen (CDA)

Arja Heerspink (Politieke Unie)

Hylke Hekkenberg (Groen Links)

Gerda Knijnenberg (CU/SGP)

Hendrik Jan Lambregtse (CU/SGP)

Ellen Lindenbergh (VVD)

Yosef Mahmoud (CU/SGP)

Jasper van Os (VVD)

Gonny Schot (CDA)

Sandra Schrijver (Groen Links)

Toon van Steen (Politieke Unie)

Jan Swart (Politieke Unie) 

Linda Verduin (VVD)

Wim van Wegen (D66)

Bouke Wielenga (VVD)

Fracties Noordoostpolder: "Ontwikkel een kerkenvisie"

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP D66 ChristenUnie Noordoostpolder 27-06-2019 09:31

Hoe gaan we in de toekomst om met markante kerkgebouwen in Emmeloord en de dorpen? Dat is de vraag die CU-SGP en D66 opwerpen in de gemeenteraad van Noordoostpolder. Het kabinet moedigt gemeenten aan deze vraag te beantwoorden en betaalt voor het opstellen van een kerkenvisie. "Deze handschoen moeten we dus oppakken", aldus D66-fractievoorzitter Wim van Wegen.

Het kabinet wil graag dat gemeenten een document opstellen waarin ze hun visie op de kerkgebouwen uiteenzetten. Dit wordt betaald door de rijksoverheid en kost de gemeente dus niets. "Kerkgebouwen zijn van maatschappelijk belang, de gebouwen zijn belangrijk cultureel erfgoed in onze gemeente en het is daarom goed om deze visie op te stellen", aldus CU-SGP-fractievoorzitter Sjoerd de Boer.

Het opstellen van een kerkenvisie wordt ondersteund door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, erfgoedorganisaties en verschillende kerken, waaronder de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Ook sluit het aan bij de stedenbouwkundige opzet van de polder en het in stand houden ervan.

De fracties van ChristenUnie-SGP en D66 in Noordoostpolder dienen 8 juli samen een motie in over dit onderwerp. "We hebben over deze motie lang nagedacht en veel gesproken met een wetenschappelijk erfgoeddeskundige, kerkelijk voorgangers en andere betrokkenen. De wens om deze visie op te stellen leeft en als gemeente is het goed dit onderwerp op te pakken en met de betrokkenen het gesprek aan te gaan", zo stellen beide fracties.

Motie 2019-07-08 CU-SGP D66 Kerkenvisie

Fracties Noordoostpolder: "Ontwikkel een kerkenvisie"

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 Noordoostpolder 27-06-2019 09:31

https://noordoostpolder.christenunie-sgp.nl/k/n12504/news/view/1277406/448731/Klein kerkje.jpg

Hoe gaan we in de toekomst om met markante kerkgebouwen in Emmeloord en de dorpen? Dat is de vraag die CU-SGP en D66 opwerpen in de gemeenteraad van Noordoostpolder. Het kabinet moedigt gemeenten aan deze vraag te beantwoorden en betaalt voor het opstellen van een kerkenvisie. "Deze handschoen moeten we dus oppakken", aldus D66-fractievoorzitter Wim van Wegen.

Maatschappelijk belangrijk

Het kabinet wil graag dat gemeenten een document opstellen waarin ze hun visie op de kerkgebouwen uiteenzetten. Dit wordt betaald door de rijksoverheid en kost de gemeente dus niets. "Kerkgebouwen zijn van maatschappelijk belang, de gebouwen zijn belangrijk cultureel erfgoed in onze gemeente en het is daarom goed om deze visie op te stellen", aldus CU-SGP-fractievoorzitter Sjoerd de Boer.

Breed ondersteund

Het opstellen van een kerkenvisie wordt ondersteund door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, erfgoedorganisaties en verschillende kerken, waaronder de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Ook sluit het aan bij de stedenbouwkundige opzet van de polder en het in stand houden ervan.

Gesprek aangaan met betrokkenen

De fracties van ChristenUnie-SGP en D66 in Noordoostpolder dienen 8 juli samen een motie in over dit onderwerp. "We hebben over deze motie lang nagedacht en veel gesproken met een wetenschappelijk erfgoeddeskundige, kerkelijk voorgangers en andere betrokkenen. De wens om deze visie op te stellen leeft en als gemeente is het goed dit onderwerp op te pakken en met de betrokkenen het gesprek aan te gaan", zo stellen beide fracties.

Het meedoen-pakket | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks D66 Noordoostpolder 15-03-2019 00:00

GL en D66 missen in het stuk over het Meedoen-pakket 2018 hoe we onze inwoners bereiken voor wie deze regeling bedoeld is. In deze doelgroep is een grote groep laaggeletterd, en juist deze doelgroep moet bereikt worden.

Uit onderzoek blijkt dat in onze gemeente 19% van de inwoners laaggeletterd is en dat is ruim 3% meer dan landelijk. We hebben het dus over 1 op de 5 inwoners die laaggeletterd zijn. Wij willen dan ook dat de communicatie naar onze inwoners op die manier wordt gedaan dat deze voor iedereen begrijpelijk is.

Volgens GL/D66 is het dan ook van belang dat de afdeling communicatie van de gemeente NOP hiermee aan de slag gaat. Wij kiezen voor deze aanpak omdat wij willen dat dit voor alle communicatie vanuit de gemeente moet gaan gelden, zowel in de krant, als briefwisseling en digitale dienstverlening en niet alleen voor wat betreft dit onderwerp.

Als wij willen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving is het van groot belang dat we de informatie naar onze inwoners voor iedereen begrijpelijk maken. Zowel schriftelijk als gesproken tekst en met verhelderend plaatjes. Ook telefonisch of persoonlijk contact met de inwoners hoort daarbij. Dit om er zeker van te zijn dat de informatie die voor onze inwoners bestemt is door iedereen wordt begrepen.

 

Wij willen dus een integraal beleid voor heldere communicatie. Verder is het ook van belang dat alle partijen hierbij worden betrokken, ook de laaggeletterden zelf. Zij krijgen niet de aandacht die ze verdienen, zeker omdat deze mensen, vaak door schaamte voor hun laaggeletterdheid, al tot een kwetsbare groep behoren.

Wij willen een toezegging van de wethouder dat we hier met de meedoen-regeling mee beginnen en dat we het integraal beleid gaan ontwikkelen.

Als het college ons een toezegging wil geven dat zij hiermee aan het werkt gaat hoeven wij hier geen motie voor in te dienen.

 

NB:

De toezegging hebben we van het college gekregen.

ONS Motie kaderstelling en ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder D66 PvdA Noordoostpolder 05-03-2019 10:24

ONS Motie kaderstelling en (financieel)controleren Centrumontwikkeling haalde het niet

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder D66 PvdA Noordoostpolder 05-03-2019 08:48

Een meerderheid van de Raad, op SP, ONS, PvdA en D66 die de Motie van ONS wel steunden, vinden het prima dat ze geen extra controle (financiele)informatie krijgen inzake de ontwikkeling Centrumplannen Emmeloord.

Een meerderheid van de raad vindt dat ze voldoende in control is m.b.t de financiele ontwikkeling van Emmelorod Centrum. Dat terwijl zelfs wethouder (Haagsma PU) niet aan kon geven hoe de financiele barometer ervoor staat.

Betoog fractievoorzitter Berthoo Lammers

Voorzitter, laat ik voorop stellen dat de ONS fractie de centrumplan ontwikkelingen in grote lijnen steunt. Na de aanname van het OPP in 2017 kunnen we eindelijk na 15 jaar echt aan de slag en dat zien we ook gebeuren. Daar mogen we trots op zijn.

Het belangrijkste is dat we als raad een paar zaken hebben vastgesteld.

Namelijk een OpenPlanProces met daaruit voortvloeiend:

Het Beeldkwaliteitsplan

Het Stedebouwkundigplan

De Programmaexploitatie

Uitwerkingsagenda

Daarbij vermeldend dat het oude Gvvp en rapport Seinpost (2016) belangrijke onderleggers zijn waarop voornoemde keuzes zijn gemaakt. Rapport Seinpost 2016 wordt door het college als onderlegger gebruikt voor de programmaexploitatie.

MOTIE I

Maar We weten niet:

Wat de uiteindelijke financiële consequenties van het handelen van het college zijn. Het enige kader wat de raad heeft meegegeven is….. tot 4 miljoen…. En niet meer. En daarover zei het college in december in de commissie…. Daar mag u dan  in 2027 over oordelen of wat van vinden.

De ONS fractie heeft hier ernstige vraagtekens bij gesteld.

Een raad die kaderstellend is, die controlerend moet zijn, maar pas in 2027 er wat van mag vinden is onaanvaardbaar. ONS wil niet een nieuwe raad en college met mogelijke financiële consequenties opzadelen. Die les hebben we genoeg geleerd.  We moeten tussentijds kunnen monitoren.

Daarbij komt Voorzitter, de raad kan dat niet toestaan want we hebben het rekenkamerrapport “EMMELOORD CENTRUM CENTRAAL,” (ONDERZOEK NAAR DE FINANCIELE BEHEERSING VAN HET CENTRUMPLAN.) En een rekenkameronderzoek Grote Projecten vastgesteld

Ten aanzien van de voorliggende ONS/SP motie KADERSTELLING EN CONTROLE inzake ontwikkeling Emmeloord Centrum lees ik u 2 adviezen voor uit dat het eerste Rekenkamerrapport

1

De gemeenteraad wordt aanbevolen de komende jaren scherper/kritischer te zijn op onder- en overschrijdingen op deze (geactualiseerde) raming.

Tevens wordt aanbevolen om heldere afspraken te maken over de tussentijdse meldingsplicht van de projectwethouder aan het college en de gemeenteraad aangaande onder- /overschrijdingen.

Naar de mening van ONS kan dat dus niet achteraf als we de rekening gepresenteerd krijgen.

2

Aanbevolen wordt om nieuwe projecten in het centrum ten behoeve van de transparantie en eenduidigheid niet meer toe te voegen aan de grondexploitatie van Emmeloord Centrum, maar apart te houden (inclusief de financiering).

Ook rekenkameronderzoek grote projecten is duidelijk

C5. Hoewel raad door het college over grote projecten wordt geïnformeerd, ontbreekt het voor de raad over een overzicht van het projectverloop. Dit bemoeilijkt zijn controlerende rol.

Toelichting: Wij constateren dat het college in de praktijk de grote projecten binnen de gestelde kaders uitvoert en de raad betrekt op momenten dat wijzigingen ten opzichte van deze kaders optreden. Echter, doordat gestructureerde en periodieke voortgangsrapportages ontbreken, kan de raad deze besluitvormingsmomenten niet in een groter geheel plaatsen en schaadt dit de onderlinge relatie. Voor raadsleden ontstaat zodoende het gevoel dat ze geen grip hebben. Dit patroon bemoeilijkt tevens het uitvoeren van de controlerende rol door de raad.

Deze adviezen hebben wij als raad bij de vaststelling van het voornoemde RKC rapporten overgenomen. Door hiermee akkoord te gaan hebben we de kaders als raad t.a.v centrumplan geschept.

We getracht te vertalen naar MOTIE 2019-03-11 Kaderstelling en controle.

Motie kaderstelling en controleren

Begrotingsbijdrage ONS 12 November 2018

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder D66 CDA Noordoostpolder 19-11-2018 11:46

Geachte leden van de raad, college,

Voorzitter,

Allereerst dank voor het aanleveren van de begroting.

Ik zal geen betoog houden, maar wil wel van de gelegenheid gebruik maken om onze moties toe te lichten. U krijgt dan ook een beeld over hoe wij inhoudelijk over deze begroting denken.

Voorzitter, meer dan 50 miljoen van onze begroting gaat op aan de paragraaf Zorg in de breedste zin des woords. Niet alleen is ook het kabinet bezig de kosten binnen de perken te houden, maar ook wij zullen als we alles beheersbaar moeten houden als locale overheid,  scherp moeten begroten, zonder daarmee aan kwaliteit in te leveren.  Hoe is het college daarmee omgegaan en op welke wijze hebben wij als raad dan kunnen zien?

Voorzitter, daar zit een groot probleem. U schrijft in uw begroting dat een transformatie in de zorg een nieuwe manier van werken vraagt, een cultuurverandering en een uitdagend proces is. Het zorglandschap veranderd immers (blz 71) Maar, voorzitter…. Vanaf blz 74 t/83, de hele paragraaf Krachtig Noordoostpolder is er nauwelijks een parameter te vinden, die zich de komende jaren begrotingstechnisch wijzigt. Noch op indicator gebied, noch op percentage als verwachtings indicator. Wij zijn daarin als fractie ronduit teleurgesteld. Het kan niet zo zijn dat uw ambitie zich niet vertaalt naar betere verwachtingscijfers in de begroting voor de komende jaren.  Ambities vertalen zich in wensen en doelen. Hoe kan het dan toch zijn college dat al deze doelen de komende drie jaar financieel exact hetzelfde laat zijn als de doelen in 2017.  Zijn we dan wel realistisch aan het begroten?’

Voorzitter, al zou je dezelfde begroting willen hanteren voor Krachtig Noordoostpolder, dan noch voorzitter veranderd de praktijk. Dagelijks, maandelijks maar zeker jaarlijks. We vergrijzen, de zorgvraag wordt groter, denk aan de jeugdzorg en niets….helemaal niets vind mijn fractie daarvan terug in de te verwachten verbeteringen en scores die u de raad aanreikt. Het blijft bij dode woorden als bijvoorbeeld: ‘We willen voorkomen dat mensen in armoede terecht komen!’ Zelden zo’n open deur gelezen.

a. Wie wil dat niet College?

b. Maar hoe u dat gaat doen?, dat ontbreekt ….!

c. Wat is acceptabel voor het College? Hoeveel moet de daling zijn?

d. Wat verstaat het college onder armoede?

Zo ook spreekt het college over “Snelle integratie van Nieuwe Nederlanders”.  Het spreken van de taal is daarbij een voorwaarde. Daarom gaan wij er mee aan de slag.”

e. Hoe dan College?

f. De laatste 3 jaren waren de resultaten nihil en hebben miljoenen gekost. Uw eigen Memo aan de ONS fractie over de DUO resultaten zijn helder! En wij zien geen enkele plan.’

B) Hoe kunt u dan van de raad vragen of u voldoende heeft  ingespeeld op de nieuwe doelen die u gesteld heeft?

Voorzitter, omdat het college dit niet uitstraalt en het college wel aan de raad heeft gevraagd samen op te willen trekken willen wij zeker op een aantal punten een stimulans

meegeven. We komen daarom ook met een aantal moties en amendementen waarvan ik het dictum zal voorlezen voorafgaand aan een zeer korte inleiding.

Inburgering

Voorzitter, de eerste motie inburgering moete een einde maken aan proeftuinen, luchtballonen en selfmade verwachtingspatronen.  2020 moeten wij de inburgering uit onze gemeentekas gaan bekostigen. Kosten: meer dan 1 miljoen per jaar! Nu al wil ONS dat u een duidelijk koers gaat varen en u op zijn minst een resultaat aan de raad mag meegeven! De afgelopen jaren heeft u niet/nauwelijks met taal inburgeraars bereikt!

Wij vragen zo spoedig mogelijk een Plan van Aanpak op te stellen om voor 2020 geheel voorbereid te zijn de nieuwe wetgeving;

1. Met de betreffende organisaties prestatieafspraken te maken;

2. De falende taal-inburgeraars opnieuw te betrekken bij de gemeentelijke (taal)inburgeringstrajecten!

3. De raad te informeren over de mogelijkheid om hier in 2019 mee aan te vangen zodat dit probleem wordt ondervangen.

Eenzaamheid

Voorzitter, we willen dat het college stevig inzet om eenzaamheid onder ouderen te voorkomen. We hebben daarom een amendement waarin we het een richting willen meegeven die mogelijk tot succes kan leiden.

Besluit  de (meerjaren-)prgrammabegroting 2019-2022 als volgt gewijzigd vast te stellen: de activiteit onder speerpunt 02 aan te passen (pag. 76)

02 – Een beter Welzijn Met de vergrijzing neemt ook de eenzaamheid toe.

Daarom willen wij ontmoeting, contacten en meedoen onder ouderen vergroten, door het:

aanbod van specifieke vervoersoplossingen te vergroten, door maatschappelijke activiteiten bereikbaarder te maken en door het intensiveren van dagbestedingen met als doel het percentage eenzaamheid voor 2020 te halveren.

We overwegen met een NopPas te komen bij de jaarrekening 2019 als het college geen gedegen plan kan ontwikkelen om tot een goede invulling te komen.

Motie Arbeidsparticipatie

We hebben goed geluisterd naar de wethouder. Hij sprak over schrijnende gevallen van mensen die een bijstandsuitkering ontvangen.

In het dictum van de motie  vragen we het college  inzichtelijk te maken wat de mensen belemmert om te participeren en op welke instrumenten er ingezet moeten worden om de mensen wel te laten participeren;

1. Uitvoering te geven aan de door de Raad aangenomen motie van D66 van 9 juli 2018; en De raad aan te geven welke wijzigingen er worden uitgevoerd om de situatie te verbeteren met betrekking tot de indicator score.

Mantelzorgers

We weten dat 14,9% van de inwoners mantelzorg verleent. Mantelzorg is helaas onontbeerlijk in een goed draaiende maar steeds indivualiserende samenleving waarbij mensen die zorg nodig hebben een beroep kunnen doen op mantelzorg. Daardoor kan de betaalde zorg worden ontlast of in sommige gevallen worden uitgesteld.

Om deze groep te waarderen voor hun werkzaamheden en zorg die ze verlenen is een gepaste  waardering op zijn plaatst. De ONS dient daarom samen met het CDA en de SP Pvda een motie in die deze verruiming rechtvaardigt.

Motie Verlichting Wellerwaard.

Voorzitter, de motie wellerwaard ligt er naar aanleiding van een door de raad wenselijk geacht onderzoek naar meer verlichting bij de wellerwaard.

De ONS fractie heeft gemeend , na bestudering van het onderzoek te opteren voor de optie 2 De aanleg van lantaarnpalen,

Amendement toeristenbelasting

Voorzitter, inzake de economie dienen wij een amendement in inzake Toeristenbelasting. De gegevens zijn nu nog gunstiger dan vorige jaar om de verhoging achterwege te laten.

We vragen dan ook aan de Raad om – evenzo als vorig jaar – in te stemmen met het verzoek om de verhoging achterwege te laten.

Realistisch begroten

Voorzitter, tot slot,

We hebben daar al wat eerder wat van gezegd inzake Centrumplan.

We zullen daarom vandaag een motie indienen waarbij wij verzoeken aan het college realistischer en haalbaarder te begroten. ONS wil geen posten opvoeren die niet haalbaar of realistisch zijn zodat we maar weer voorzieningen moeten treffen. Denk aan de gewezen Centrumplanellende die vele miljoenen hebben gekost.

We mogen niet anders voorzitter:

De begroting moet in reëel evenwicht zijn! Lees de begrotingscirculaire 2019. Dat  betekent: “de geraamde bedragen moeten geloofwaardig zijn. Oftwel volledig, realistisch en haalbaar.  Op bladzijde 8 van rapport ‘Commissie BBV -Raamwerk BBV’: het stelsel van baten en lasten maakt hier op gelijke wijze melding van.

Ook wil mijn fractie weten wanneer dit college met het nieuwe bestemmingsplan Emmeloord Centrum komt. Dat is in 2016 al toegezegd!

IS het nu allemaal kommer en kwel wat ONS u opdraagt? Welnee, we willen graag een samenleving die goed wordt bestuurd, waar mensen weten wat ze aan de overheid hebben maar waar mensen ook mogen weten wat er van hen verwacht wordt. Daarom stellen wij doelen en hebben we de ambities die ONS op een aantal punten heeft vertaald naar moties en amendementen. Dit om meer richting te geven aan het beleid.  We willen daarmee het college een extra stimulans geven duidelijker een koers te bepalen waar we heen willen met onze noordoostpolder. De burgers mogen dat van ons verwachten.

Dank tot zover.

Voorzitter,

Allereerst dank voor het aanleveren van de begroting.

Ik zal geen betoog houden, maar wil wel van de gelegenheid gebruik maken om onze moties toe te lichten. U krijgt dan ook een beeld over hoe wij inhoudelijk over deze begroting denken.

Voorzitter, meer dan 50 miljoen van onze begroting gaat op aan de paragraaf Zorg in de breedste zin des woords. Niet alleen is ook het kabinet bezig de kosten binnen de perken te houden, maar ook wij zullen als we alles beheersbaar moeten houden als locale overheid,  scherp moeten begroten, zonder daarmee aan kwaliteit in te leveren.  Hoe is het college daarmee omgegaan en op welke wijze hebben wij als raad dan kunnen zien?

Voorzitter, daar zit een groot probleem. U schrijft in uw begroting dat een transformatie in de zorg een nieuwe manier van werken vraagt, een cultuurverandering en een uitdagend proces is. Het zorglandschap veranderd immers (blz 71) Maar, voorzitter…. Vanaf blz 74 t/83, de hele paragraaf Krachtig Noordoostpolder is er nauwelijks een parameter te vinden, die zich de komende jaren begrotingstechnisch wijzigt. Noch op indicator gebied, noch op percentage als verwachtings indicator. Wij zijn daarin als fractie ronduit teleurgesteld. Het kan niet zo zijn dat uw ambitie zich niet vertaalt naar betere verwachtingscijfers in de begroting voor de komende jaren.  Ambities vertalen zich in wensen en doelen. Hoe kan het dan toch zijn college dat al deze doelen de komende drie jaar financieel exact hetzelfde laat zijn als de doelen in 2017.  Zijn we dan wel realistisch aan het begroten?’

Voorzitter, al zou je dezelfde begroting willen hanteren voor Krachtig Noordoostpolder, dan noch voorzitter veranderd de praktijk. Dagelijks, maandelijks maar zeker jaarlijks. We vergrijzen, de zorgvraag wordt groter, denk aan de jeugdzorg en niets….helemaal niets vind mijn fractie daarvan terug in de te verwachten verbeteringen en scores die u de raad aanreikt. Het blijft bij dode woorden als bijvoorbeeld: ‘We willen voorkomen dat mensen in armoede terecht komen!’ Zelden zo’n open deur gelezen.

a. Wie wil dat niet College?

b. Maar hoe u dat gaat doen?, dat ontbreekt ….!

c. Wat is acceptabel voor het College? Hoeveel moet de daling zijn?

d. Wat verstaat het college onder armoede?

Zo ook spreekt het college over “Snelle integratie van Nieuwe Nederlanders”.  Het spreken van de taal is daarbij een voorwaarde. Daarom gaan wij er mee aan de slag.”

a. Hoe dan College?

b. De laatste 3 jaren waren de resultaten nihil en hebben miljoenen gekost. Uw eigen Memo aan de ONS fractie over de DUO resultaten zijn helder! En wij zien geen enkele plan.’

c Hoe kunt u dan van de raad vragen of u voldoende heeft  ingespeeld op de nieuwe doelen die u gesteld heeft?

Voorzitter, omdat het college dit niet uitstraalt en het college wel aan de raad heeft gevraagd samen op te willen trekken willen wij zeker op een aantal punten een stimulans meegeven. We komen daarom ook met een aantal moties en amendementen waarvan ik het dictum zal voorlezen voorafgaand aan een zeer korte inleiding.

Inburgering

Voorzitter, de eerste motie inburgering moete een einde maken aan proeftuinen, luchtballonen en selfmade verwachtingspatronen.  2020 moeten wij de inburgering uit onze gemeentekas gaan bekostigen. Kosten: meer dan 1 miljoen per jaar! Nu al wil ONS dat u een duidelijk koers gaat varen en u op zijn minst een resultaat aan de raad mag meegeven! De afgelopen jaren heeft u niet/nauwelijks met taal inburgeraars bereikt!

Wij vragen zo spoedig mogelijk een Plan van Aanpak op te stellen om voor 2020 geheel voorbereid te zijn de nieuwe wetgeving;

1. Met de betreffende organisaties prestatieafspraken te maken;

2. De falende taal-inburgeraars opnieuw te betrekken bij de gemeentelijke (taal)inburgeringstrajecten!

3. De raad te informeren over de mogelijkheid om hier in 2019 mee aan te vangen zodat dit probleem wordt ondervangen.

Eenzaamheid

Voorzitter, we willen dat het college stevig inzet om eenzaamheid onder ouderen te voorkomen. We hebben daarom een amendement waarin we het een richting willen meegeven die mogelijk tot succes kan leiden.

Besluit  de (meerjaren-)prgrammabegroting 2019-2022 als volgt gewijzigd vast te stellen: de activiteit onder speerpunt 02 aan te passen (pag. 76)

02 – Een beter Welzijn Met de vergrijzing neemt ook de eenzaamheid toe.

Daarom willen wij ontmoeting, contacten en meedoen onder ouderen vergroten, door het:

aanbod van specifieke vervoersoplossingen te vergroten, door maatschappelijke activiteiten bereikbaarder te maken en door het intensiveren van dagbestedingen met als doel het percentage eenzaamheid voor 2020 te halveren.

We overwegen met een NopPas te komen bij de jaarrekening 2019 als het college geen gedegen plan kan ontwikkelen om tot een goede invulling te komen.

Motie Arbeidsparticipatie

We hebben goed geluisterd naar de wethouder. Hij sprak over schrijnende gevallen van mensen die een bijstandsuitkering ontvangen.

In het dictum van de motie  vragen we het college  inzichtelijk te maken wat de mensen belemmert om te participeren en op welke instrumenten er ingezet moeten worden om de mensen wel te laten participeren;

1. Uitvoering te geven aan de door de Raad aangenomen motie van D66 van 9 juli 2018; en De raad aan te geven welke wijzigingen er worden uitgevoerd om de situatie te verbeteren met betrekking tot de indicator score.

Mantelzorgers

We weten dat 14,9% van de inwoners mantelzorg verleent. Mantelzorg is helaas onontbeerlijk in een goed draaiende maar steeds indivualiserende samenleving waarbij mensen die zorg nodig hebben een beroep kunnen doen op mantelzorg. Daardoor kan de betaalde zorg worden ontlast of in sommige gevallen worden uitgesteld.

Om deze groep te waarderen voor hun werkzaamheden en zorg die ze verlenen is een gepaste  waardering op zijn plaatst. De ONS dient daarom samen met het CDA en de SP Pvda een motie in die deze verruiming rechtvaardigt.

Motie Verlichting Wellerwaard.

Voorzitter, de motie wellerwaard ligt er naar aanleiding van een door de raad wenselijk geacht onderzoek naar meer verlichting bij de wellerwaard.

De ONS fractie heeft gemeend , na bestudering van het onderzoek te opteren voor de optie 2 De aanleg van lantaarnpalen,

Amendement toeristenbelasting

Voorzitter, inzake de economie dienen wij een amendement in inzake Toeristenbelasting. De gegevens zijn nu nog gunstiger dan vorige jaar om de verhoging achterwege te laten.

We vragen dan ook aan de Raad om – evenzo als vorig jaar – in te stemmen met het verzoek om de verhoging achterwege te laten.

Realistisch begroten

Voorzitter, tot slot,

We hebben daar al wat eerder wat van gezegd inzake Centrumplan.

We zullen daarom vandaag een motie indienen waarbij wij verzoeken aan het college realistischer en haalbaarder te begroten. ONS wil geen posten opvoeren die niet haalbaar of realistisch zijn zodat we maar weer voorzieningen moeten treffen. Denk aan de gewezen Centrumplanellende die vele miljoenen hebben gekost.

We mogen niet anders voorzitter:

De begroting moet in reëel evenwicht zijn! Lees de begrotingscirculaire 2019. Dat  betekent: “de geraamde bedragen moeten geloofwaardig zijn. Oftwel volledig, realistisch en haalbaar.  Op bladzijde 8 van rapport ‘Commissie BBV -Raamwerk BBV’: het stelsel van baten en lasten maakt hier op gelijke wijze melding van.

Ook wil mijn fractie weten wanneer dit college met het nieuwe bestemmingsplan Emmeloord Centrum komt. Dat is in 2016 al toegezegd!

Is het nu allemaal kommer en kwel wat ONS u opdraagt? Welnee, we willen graag een samenleving die goed wordt bestuurd, waar mensen weten wat ze aan de overheid hebben maar waar mensen ook mogen weten wat er van hen verwacht wordt. Daarom stellen wij doelen en hebben we de ambities die ONS op een aantal punten heeft vertaald naar moties en amendementen. Dit om meer richting te geven aan het beleid.  We willen daarmee het college een extra stimulans geven duidelijker een koers te bepalen waar we heen willen met onze noordoostpolder. De burgers mogen dat van ons verwachten.

Dank tot zover.

Begroting 2018

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Noordoostpolder 14-11-2018 12:25

Gemeenteraad akkoord met Programmabegroting

De gemeenteraad nam maandagavond de zogenoemde Programmabegroting 2019-2022 aan. Volgens verwachting houdt de Noordoostpolder aan het einde van die periode in totaal 2,5 miljoen euro over. Partijen hadden daarom vooral vragen over onderdelen van de begroting.

ChristenUnie/SGP en Politieke Unie roepen het college bijvoorbeeld op om binnenkort een plan voor de Poldertoren te presenteren. Het CDA pleit voor een ‘participatiekalender’, waarop onderwerpen staan waarover polderbewoners kunnen meepraten. Burgers betrekken bij de besluitvorming is ook een van de speerpunten van het college. Dat wil de polder verder ontwikkelen en daarbij lef en daadkracht tonen.

ONS vindt dat het college teveel schrijft in clichés en te weinig benoemt hoe het ambities gaat vertalen in wensen en doelstellingen.

Volgens D66 blijft het college teveel hangen in de ‘agrarische achtergrond van de polder’. De SP greep de behandeling van de Programmabegroting aan om de, volgens de partij, kwalijke gevolgen van de marktwerking in de zorg onder de aandacht te brengen.

PvdA ziet vooral ‘mogelijkheden’. Ook GroenLinks is positief over de begroting, maar roept wel op om meer reserves op te bouwen, zodat de polder vlees op de botten heeft voor onverwachte tegenvallers of een nieuwe crisistijd.

Er werden twee moties aangenomen die ONS had ingediend: Arbeidsparticipatie en Mantelzorgcompliment

Het meedoen-pakket | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks D66 Noordoostpolder 13-11-2018 00:00

GL en D66 missen in het stuk over het Meedoen-pakket 2018 hoe we onze inwoners bereiken voor wie deze regeling bedoeld is.

In deze doelgroep is een grote groep laaggeletterd, en juist deze doelgroep moet bereikt worden. Uit onderzoek blijkt dat in onze gemeente 19% van de inwoners laaggeletterd is en dat is ruim 3% meer dan landelijk. We hebben het dus over 1 op de 5 inwoners die laaggeletterd zijn. Wij willen dan ook dat de communicatie naar onze inwoners op die manier wordt gedaan dat deze voor iedereen begrijpelijk is. Volgens GL/D66 is het dan ook van belang dat de afdeling communicatie van de gemeente NOP hiermee aan de slag gaat. Wij kiezen voor deze aanpak omdat wij willen dat dit voor alle communicatie vanuit de gemeente moet gaan gelden, zowel in de krant, als briefwisseling en digitale dienstverlening en niet alleen voor wat betreft dit onderwerp. Als wij willen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving is het van groot belang dat we de informatie naar onze inwoners voor iedereen begrijpelijk maken. Zowel schriftelijk als gesproken tekst en met verhelderend plaatjes. Ook telefonisch of persoonlijk contact met de inwoners hoort daarbij. Dit om er zeker van te zijn dat de informatie die voor onze inwoners bestemt is door iedereen wordt begrepen. Wij willen dus een integraal beleid voor heldere communicatie. Verder is het ook van belang dat alle partijen hierbij worden betrokken, ook de laaggeletterden zelf. Zij krijgen niet de aandacht die ze verdienen, zeker omdat deze mensen, vaak door schaamte voor hun laaggeletterdheid, al tot een kwetsbare groep behoren. Wij willen een toezegging van de wethouder dat we hier met de meedoen-regeling mee beginnen en dat we het integraal beleid gaan ontwikkelen. Als het college ons een toezegging wil geven dat zij hiermee aan het werkt gaat hoeven wij hier geen motie voor in te dienen. NB: De toezegging hebben we van het college gekregen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.