Nieuws van politieke partijen in Zutphen over D66 inzichtelijk

63 documenten

Huurders uit Zutphen doen Prinsjesdag oproep

SP SP D66 Zutphen 14-09-2020 10:09

Huurders uit Zutphen voeren in aanloop op Prinsjesdag actie om minister Ollongren op te roepen om de huurverhoging terug te draaien. Niet alleen in Zutphen voeren huurders actie, maar op meerdere plekken in het land staan huurders op voor eerlijke huren, en zeggen 0 is genoeg. ‘In plaats van de dure hoedjes van Prinsjesdag dragen huurders op al deze plekken een petje. Dat is voor ons een manier om te laten zien dat Prinsjesdag moet gaan over gewone mensen,’ zegt Paula van de da Costastraat.

Huurders door het hele land zijn al lange tijd in actie om de huurverhoging terug te draaien. ‘De huren waren al onbetaalbaar en zijn nu weer verhoogd, de hoogste verhoging in 6 jaar. Volstrekt asociaal. Wij roepen het kabinet op: denk dinsdag niet aan de prinsjes, maar aan de huurders en draai de huurverhoging terug,’ zegt SP-kamerlid Sandra Beckerman.

De week voor Prinsjesdag lekten plannen van het kabinet uit om verhuurders een korting te geven van 200 miljoen euro op de verhuurderheffing. ‘Een druppel op een gloeiende plaat’, noemt Beckerman deze plannen. ‘Mooi dat de minister nu iets lijkt te willen doen. Maar in totaal betalen woningcorporaties 1,7 miljard euro aan de schatkist. En de vraag is of deze kleine korting überhaupt bij huurders terechtkomt. Dus een oplossing is dit bij lange na niet.’

Minister Ollongren van D66 heeft al 3 keer een aangenomen voorstel uit de Eerste Kamer naast zich neergelegd. In plaats daarvan deed zij een ‘moreel appèl’ aan verhuurders om de huren niet te verhogen. Met als resultaat: de grootste huurstijging in de afgelopen 6 jaar.

Doe mee!

Inbreng VVD forumvergadering 21 april

VVD VVD GroenLinks D66 Zutphen 24-04-2020 04:07

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39169/inbreng-vvd-forumvergadering-21-april

Op dinsdag 21 april de eerste digitale forumvergaderingen. De VVD bracht in bij het forum over de Sportvisie en het forum over de verkoop van vastgoed. Forumlid René Hissink sprak over waarom de VVD Zutphen voor de Sportvisie is en stelde vragen over de toekomst van oude gymzalen en de geplande business case. Fractievoorzitter Antje van Dijk vertelde waarom de VVD Zutphen de moties van D66 en GroenLinks niet zal steunen en wat de visie is van de VVD verkoop van gemeentelijk vastgoed.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Inbreng René Hissink en Antje van Dijk bij de forumvergadering van 21 april

VVD VVD GroenLinks D66 Zutphen 24-04-2020 04:07

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39169/inbreng-rene-hissink-en-antje-van-dijk-bij-de-forumvergadering-van-21-april

Op dinsdag 21 april de eerste digitale forumvergaderingen. De VVD bracht in bij het forum over de Sportvisie en het forum over de verkoop van vastgoed. Forumlid René Hissink sprak over waarom de VVD Zutphen voor de Sportvisie is en stelde vragen over de toekomst van oude gymzalen en de geplande business case. Fractievoorzitter Antje van Dijk vertelde waarom de VVD Zutphen de moties van D66 en GroenLinks niet zal steunen en wat de visie is van de VVD verkoop van gemeentelijk vastgoed.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Toekomst Hanzehof Zutphen als multifunctioneel centrum voor cultuureducatie, theater en concerten.

D66 D66 Zutphen 02-12-2019 19:41

Zoals u D66 kent is ons uitgangspunt “als we iets doen, dan doen we het goed”. Dat gaat zeker op voor de Hanzehof dat inmiddels een jarenlang lopend noodscenario kent.

Kunst en Cultuur is de smeerolie van de samenleving, zeker in Zutphen waarin we ons als cultuurstad positioneren. Het maakt onze gemeente aantrekkelijk om in te wonen, te werken en te ondernemen of als toerist te bezoeken. De Hanzehof is daarin een belangrijke spil met zijn gevarieerde programmering voor een brede groep Zutphense en Warnsveldse inwoners en draait bovendien zeer goed.

In maart dit jaar heeft het college ons een aantal scenario’s voorgelegd. Bij D66 stond en staat vast dat de Hanzehof moet kunnen voortbestaan. En we waren en zijn verheugd dat de meerderheid van deze gemeenteraad en het College, dezelfde mening zijn toegedaan.

Als we voldoende geld hadden, was de keus voor ons allemaal snel gemaakt. Maar dat hebben wij niet. Geldgebrek is het enige dat deze gemeente weerhoudt van het uitvoeren van de juiste keuze te weten optie A.

Dit alles was ook al in maart van dit jaar bekend. Wij hadden daarom verwacht dat het college vooral op het gebied van de financiering met meer informatie zou komen. Niet alleen met informatie dat het voorkeursscenario van college en raad fors duurder is geworden. Maar… met richtinggevende uitspraken hoe we het geld überhaupt bij elkaar gaan sprokkelen. Wij hebben dan ook de volgende vragen aan het college: 1. Heeft het college inmiddels zicht op cofinanciering door bijvoorbeeld Europa, Rijksoverheid of Provincie? 2. Zijn er andere fondsen benaderd die bij zouden kunnen springen? 3. Wat heeft het college het laatste half jaar gedaan om zicht te krijgen op de investering die nog wel uit eigen portemonnee gedaan kan worden? Gezien de voorkeur van het College voor optie A kan het niet anders of het college heeft een scenario in beeld hoe de financiering er op hoofdlijnen uit gaat zien? 4. Of is het de bedoeling van het college om eerst een jaar verder te onderzoeken? Bouwplannen verder uitwerken en exploitatieplannen doorrekenen om er tegen de verkiezingen achter te komen dat het weliswaar mooie plannen zijn maar financieel totaal onhaalbaar? 5. Is het dan niet handiger om eerst de financiële hoofdlijn vast te stellen en met de raad te delen?

Tot nu toe komt de marsroute van dit college toch erg over als: Een idealistisch stelletje dat bij het programma “Ik vertrek” een nieuwe Bed and Breakfast wil openen en zich vooral geen zorgen maken over de financiering van de stenen.

Voorzitter wij maken vanavond geen keuze enerzijds omdat we onze keuze in maart al bekend hebben gemaakt, anderzijds omdat het college geen informatie verstrekt over hetgeen we wél een keuze moeten maken namelijk, hoe gaan we dit betalen?

Het is voor D66 nu tijd voor strakke integrale regie, een gedegen project aanpak waarbij als eerste de financiële hoofdlijn wordt vastgesteld. Wij hebben het hier in feite over een maatschappelijk vastgoed probleem. De hete aardappel kunnen we na ruim 20 jaar niet blijven doorgeven.

Een bloeiende culturele sector is voor veel mensen een reden om ergens te willen wonen. Dat geldt ook voor de Hanzehof. Het maakt in de ogen van D66, Zutphen aantrekkelijk voor talenten en bedrijven.

Tot slot voorzitter, Als rasechte optimisten zeggen wij laten we van de nood een deugd maken. Laten we nu de kans pakken om op zoek te gaan naar duurzame (co)financiering en een gedegen financieel plan. En wij zouden graag een afspraak met het college willen maken wanneer u hiermee terugkomt naar de raad.

Zutphen 2 december 2019 Yvonne ten Holder Fractievoorzitter D66.

Alles komt goed………

D66 D66 Zutphen 10-11-2019 17:58

Vandaag bespreken we met elkaar als raad de begroting 2020. Ons belangrijkste instrument waarmee we sturing en kaders kunnen meegeven en vaststellen. Het blijft ons verbazen dat we hier niet echt tijd en ruimte voor nemen om met elkaar het debat over deze begroting te voeren. D66 wil in ieder geval een ordevoorstel voor het volgend jaar maken. Graag in het vervolg een speciale vergadering voor alléén de begroting. Het liefst ook nog uitgesplitst in programma’s. Zodat dit belangrijke document, waar onze ambtenaren hard aan hebben gewerkt, de tijd en aandacht krijgt die het verdient en zeker ook nodig heeft. Daarbij missen wij een beleid dan wel visie op personeelsplanning.. Wat voor soort gemeente willen wij zijn? Een groot ambtelijk apparaat met weinig inhuur of een regiegemeente met een klein ambtelijk apparaat die specifieke kennis inhuurt?

Als je het college hoort praten dan zitten we nog in zwaar en zorgelijke weer, maar gaan we echt de goede kant op. En ja wij zien dat er stappen gezet worden en ook grote, maar toch voelt deze begroting als of je het gesprek voert met een puber. Als je aan een puber vraagt om zijn kamer op te ruimen is steen vast de reactie: “ Jaaa dat doe ik zo!” Niet meteen, maar ook niet heel ver weg, zodat er niet echt iets te klagen valt, maar je ook niet in actie hoeft te komen. Precies hetzelfde beeld zien we de afgelopen jaren in Zutphen. Het College van B&W belooft ieder jaar te gaan starten met het vullen van de schatkist. Maar na een jaar blijkt daar weinig van terecht te komen. Is dat erg? Nee, want men belooft gewoon opnieuw dat het allemaal wel goed komt. Als D66 vragen wij al jaren om een realistische meerjarenbegroting Om een echte visie op lange termijn. Telkens weer is het antwoord: “ Jaaa, dat gaan we doen…” De insteek echter van deze begroting is wederom kost wat kost zorgen dat de begroting 2020 sluitend is. Hoe we het in de toekomst doen…..dat zien wel. Een beetje zoals de puber die der spullen onder het bed verstopt en de voorbereiding van het tentamen op het allerlaatste moment doet in de hoop dat het toch wel goed komt. Wat je niet ziet, is er niet.. Voorbeelden hiervan zijn het niet opnemen van het buurthuis Waterkracht na mei 2020, van het Taalhuis, toekomstplannen Hanzehof, Kaardenbol. Terwijl dit door ons en meerdere partijen gevraagd is tijdens de voorjaarsnota.

De wethouder heeft in 2018 en 2019 meerdere malen gezegd dat de begroting in 2021 en 2022 structureel dekkend zal zijn en onze algemene reserves,of te wel onze buffer en ons spaarpotje, zal verder gevuld worden en zal gaan groeien. Momenteel zit er in ons spaarpotje 1,2 miljoen , maar in 2023 is het niet alleen helemaal leeg, maar staan we zelfs in de min. En ook vandaag zullen we weer horen dat we het niet te zwart moeten zien want er zal wederom (“nee, nu ééécht mam”) beloofd dan wel uitgesproken worden dat we het spaarpotje echt gaan vullen. Laten we het niet hebben over ons weerstandsvermogen. Als onze puber een dergelijke weerstand heeft houden we hem binnen in quarantaine, uit angst dat hij zo ziek wordt dat hij het niet zal overleven. Als de puber te snel en te gehaast opruimt verschuift hij vaak spullen in plaats van keuzes te maken of hij gooit iets net te snel weg. Het verschuiven van het ene potje naar een ander potje zien wij gebeuren bij het Cleantechcentrum. Voorgaande jaren viel dat onder Krachtig Zutphen ook wel het focustraject genoemd. Nu heeft het haar eigen budget en daardoor creëer je slim een extra 125.000 Euro voor Krachtig Zutphen en is het als niet wettelijke taak regulier in de begroting opgenomen. Maar op de wettelijke taak van waardering en ondersteuning mantelzorgers gaan we juist verder besparen en bezuinigen!

Vandaar onze scepsis bij deze begroting. Niet het peil van de reserves, maar de terugkerende niet-nagekomen belofte om structureel geld toe te voegen, is ons een doorn in het oog. Zeker nu bekend is geworden dat ook aan het eind van 2019 weer niet teveel verwacht mag worden van het resultaat. Uit de laatste BURAP blijkt dat we 30% van de opgelegde bezuinigingen niet gaan halen. En de opbrengsten van de verhoging OZB gaan niet in de reserves maar daar vullen we de gaten mee..

Dezelfde puber overziet slecht wat de gevolgen op lange termijn zijn en gaat vaak voor het korte termijn succes. De intentie is er wel om ook de juiste keuzes te maken op langer termijn, maar alleen dat doen wat nu kan is wel een beetje saai. Dus zal de bewuste puber toch proberen dat ene feestje mee te kunnen pakken, ook al zou het beter voor school en zakgeld zijn om niet te gaan. Ook de gemeente zou er verstandig aan doen om focus te houden op de bezuinigingen en de hand op de knip te houden. Geen nieuwe projecten starten voordat oude zijn afgerond. Alleen nieuw beleid voor oud beleid. En net zoals een moeder die als zij onder bewindvoering staat geen extra schulden mag maken zal dit ook moeten gelden voor ons. Er is geen bereidheid bij coalitiepartijen om gezien onze opgaven en de haast die geboden is, het coalitieakkoord ondergeschikt te maken aan de huidige opgaven en over te gaan op een raadsakkoord. De coalitie kiest liever voor haar eigen binnen gehaalde punten die in het coalitieakkoord staan. Geen geld en budgetten besteden voordat ze er zijn en de basis op orde is. Denk aan een nieuwe parkeergarage en de roep om jongerenhuisvesting. Wij willen, nu er zeer beperkte middelen zijn, deze niet in stenen stoppen maar juist in mensen!

Om toch weer even bij onze puber te blijven. Als u ouder bent van een de puber herkent u vast dat een slechte boodschap vaak zo gaat:: Ja, ik heb een 4 voor mijn tentamen, maar dat ligt niet aan mij. Het was echt een zwaar tentamen en slecht opgesteld. En ja, ik heb een 4, maar de meeste in onze klas hadden het nog slechter gemaakt en de uitleg van de docent was echt heel slecht hoor. Ja, het klopt dat we structureel te weinig middelen vanuit het rijk krijgen. Ja, het klopt dat er nog veel meer gemeenten zijn met tekorten, maar onze eigen manier van handelen en het inzetten van beschikbare middelen maakt dat bij ons de zorgen en lasten nog hoger zijn dan bij vergelijkbare gemeenten. Denk aan het continue opstarten en wijzigen van organisaties en modellen. Wij zijn nu nog steeds bezig met de inrichting van ons sociaal domein in plaats van het sturen op beleid. Wij als raad kunnen ook niet sturen op beleid of op trends, want cijfers en gegevens zijn niet zichtbaar. Als raad tasten we eigenlijk nog steeds in het duister.

Naast het selectieve verhaal treedt er soms ook een selectief geheugen op. Oooo ik kan mij echt niet herinneren dat ik dat van jullie moest doen? Was dat een afspraak? Tijdens de voorjaarsnota is er raadsbreed een amendement aangenomen. “Overzicht structurele kosten: Vergeten? Waarom? Op basis hiervan zouden we juist de politieke keuzes kunnen maken. Het lijkt met de wijze waarop wij begroten, het selectief weglaten dan wel benoemen binnen de begroting alsof de raad bewust een veel te dicht bos wordt ingestuurd zodat zij letterlijke en figuurlijk door de bomen het bos niet meer kunnen zien. (de expert ingehuurd door de raad om haar meer inzichten te geven in de begroting heeft wel twee dagen nodig gehad om in deze begroting de onderlinge verbanden enigszins in kaart te kunnen brengen).

Tot slot. Vooruitschuiven en na mij de zonvloed is ook zo’n typisch pubergedrag . Ook dit zien we terug in de begroting. Een goed voorbeeld hiervan is het mogelijke verlies op de Noordenhaven van 1,6 miljoen uit te smeren over 25 jaar. We betalen daarvoor bijna 3 ton extra aan rente en kosten. Daarnaast hebben we in de voorjaarsnota een structurele doorontwikkeling van 1,4% vastgesteld. Deze wordt in de meeste programma’s niet behaald. Met als uitschieter programma Duurzame leefomgeving met een verhoging van 23,6%. Wat D66 betreft een buitengewoon slecht beleid. Fouten/verliezen die wij nu maken moet je ook nu nemen anders schuif je eigen falen af op toekomstige generaties.

Als D66 willen wij juist meer volwassen gedrag met elkaar zien. Niet wegduiken en alles proberen zo weg te moffelen om maar de grote baas, provincie en rijk, tevreden te houden. Nee juist volwassen sterk gedrag vertonen door te gaan staan voor waar we in geloven. Wat heeft een gemeente als Zutphen minimaal nodig aan voorzieningen? Wat snijden we niet weg voor onze inwoners of doen we alsof we het door trucjes wel kunnen regelen. Wat is onze sociale koers? Het kan niet alleen gaan om bezuinigingsmaatregelen! Zonder visie kan je geen concrete doelen stellen, inrichtingsprincipes vaststellen. Nee toon lef! Maak duidelijk wat een gemeente als Zutphen nodig heeft. Wat voor soort gemeente willen en kunnen wij zijn. Maak een echte realistisch begroting en laat dan ook zien waar het te kort zit. Geef een eerlijk en helder signaal af naar Provincie en rijk. Er zijn gemeenten in het land zoals Zwijndrecht die geen mooi weer meer gaan spelen. Rijk/ Provincie dit is het budget wat u ons geeft. Dit is wat we ervoor kunnen doen, maar wij staan voor onze visie en voor ons beleid.

Wat we zeker moeten doen bij financiële tekorten is realistisch begroten en dit budget neutraal uitvoeren. Het besluit in de voorjaarsnota om realistisch te begroten voor 2020 levert een lastenverzwaring van bijna 2 miljoen in deze begroting op dat er niet is!

D66 heeft voor het amendement “Armoedebeleid” gestemd en tegen het amendement “Overeenkomsten commerciële bedrijven” en de motie “transitie sociaal domein”. De motie van Zorg hebben we aangehouden om gelijktijdig te bespreken met de voorstellen voor verder bezuinigingen in het fysieke domein en bedrijfsvoering. Het College zal in januari 2020 met voorstellen hiervoor komen. De fractie heeft ook tegen de programmabegroting 2020-2023 gestemd.

Bijlagen Begroting 2020 ,ingediende moties en amendementen Programmabegroting Zutphen 2020-2023 Motie verdieping transitie sociaal domein Amendement Stoppen van overeenkomsten met commerciële bedrijven in sociaal domein Amendement Armoedebeleid Motie van Zorg

D66 komt uit de kast

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zutphen 11-10-2019 18:16

Vandaag op National Coming Out Day is het moment om als fractie een vergissing toe te geven. In de raadsvergadering van 8 juli werd het budget Regenbooggemeente besproken. D66 was oorspronkelijk samen met GroenLinks en de VVD initiatiefnemers om van Zutphen een regenbooggemeente te maken. Op het moment van deze raadsvergadering hebben wij tegen dit budget gestemd. Vanwege de financiële situatie van de gemeente Zutphen. Eigenlijk gelijk al na stemming knaagde dit aan onze fractie. We hadden beter, net zoals de fractie heeft gedaan bij het initiatief fiets parkeren, met een stemverklaring kunnen instemmen. Zoals het CDA al zei:” niet het geld boven de liefde stellen.”

Gelukkig is het initiatiefvoorstel wel aangenomen in de raad en kunnen de initiatieven zoals het programma Schoolout op de scholen of de Inclusieve cafés in het Genietcafé doorgaan. Vandaag op National Coming Out Day wil D66 aangeven onverminderd achter Zutphen regenbooggemeente te staan.

National Coming Out Day blijft belangrijk. Om goed stil te staan dat vrijheid en eigen keuze voor seksualiteit een van de kernen is als het om zelfbeschikking gaat. Homoseksualiteit is namelijk nog steeds niet gewoon. Veel mensen voelen nog ongemak als ze erover praten of twee mensen van hetzelfde geslacht hand in hand zien lopen. Onder homoseksuele jongeren komt zelfmoord vaker voor dan onder andere jongere Als een dag als vandaag maar een beetje helpt om andere te laten begrijpen hoe moeilijk het is om uit de kast te komen en de tolerantie weer laat toenemen is dat al een succes!

Gemeenten moeten samen optrekken tegen het kabinet, desnoods zonder de VNG

PvdA PvdA D66 ChristenUnie Zutphen 09-10-2019 13:06

Uit Lokaal Bestuur, door Erwin Buter Zutphens wethouder Annelies de Jonge vindt dat het optreden van de gemeenten veel scherper kan. De tekorten in het sociaal domein blijven groeien. Wanneer zeggen gemeenten tegen het kabinet: genoeg is genoeg?

Het is een bijzondere tijd, verzucht Arjan Kampman en dat is een eufemisme. Terwijl het kabinet tijdens Prinsjesdag opnieuw enorme overschotten presenteerde, voorziet de PvdA-wethouder in de gemeente Enschede in 2020 na voorgaande jaren opnieuw stevige tekorten in het sociaal domein. ‘We hebben hier voor volgend jaar een bezuiniging van € 13 miljoen. Dat is onvermijdelijk. De vraag is nu waarvan dat ten koste gaat.’

De begroting in Enschede is nog in de maak en wordt dit najaar gepresenteerd. Dit keer is het opstellen ervan nog meer dan andere jaren ‘een lastig proces, want het gaat om mensen’, zegt Kampman. Er moeten keuzes gemaakt worden, er zijn dilemma’s. Blijft de bibliotheek in de toekomst nog open, komt dat gewenste nieuwe zwembad er wel? Als de bibliotheek en het zwembad er niet meer zouden zijn, dan treft dat vooral de kinderen in zijn stad. Volgens de wethouder gaat het zo niet langer. ‘Het is genoeg.’ Maar wat kan een wethouder dan nog wel? Er is een groot gevoel van onmacht, zegt hij. Kampman: ‘Het is genoeg’

Zoals Kampman zijn er veel meer wethouders in het land. Vrijwel ieder college worstelt met de door het Rijk opgelegde bezuinigingen, en extra taken. De G40 gaf in een open brief aan de vooravond van Prinsjesdag aan dat het een tekort vreest van een half miljard euro. Vooralsnog lijkt de noodkreet niet veel te hebben uitgehaald. De vraag rijst of gemeenten niet meer van zich af moeten bijten? Tot hoever willen ze het nog laten komen?

Artikel 12 ‘Als het mijn eigen uitgavenboekje was geweest had ik het tekort al lang laten oplopen, maar als gemeente doe je dat niet,’ zegt Kampman. ‘Je gaat dan al snel richting artikel 12, waarin de provincie het overneemt. Dat wil je ook niet, want dan gaat alle jus voor de bewoners eruit. Je voelt je verantwoordelijk voor je inwoners. We hebben nu nog minimabeleid voor mensen met 120% van het minimuminkomen, in een artikel 12-gemeente wordt dat meteen teruggeschroefd tot alleen mensen met 100%.’

Zijn meer eigen inkomsten dan een oplossing? ‘De OZB is in 2018 al omhooggegaan om het leefbaar in onze gemeente te houden. De parkeertarieven zijn al ruim € 2 per half uur. We willen hier geen Amsterdamse toestanden van € 7,50 per uur. En je treft er ook de parkeergarage mee naast het ziekenhuis. Mensen komen dan niet meer op bezoek.’ En dus geeft Enschede noodgedwongen minder geld uit, in de hoop dat ze het voorlopig nog kan uitzingen. Kampman pleit er intussen voor dat de VNG, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, meer werk maakt van de lobby richting het kabinet. ‘Daar mag meer gebeuren,’ zegt hij onderkoeld. Malieveld

In Enschede riep de gemeenteraad vorig jaar al op om – los van de VNG – dan maar zelf naar het Malieveld op te trekken om dit kabinet tot hogere uitgaven te bewegen. ‘Vrijwel alle raadsleden vinden het onacceptabel. Dat gaat de partijpolitiek te boven.’ Is het Malieveld een echte optie? ‘Ik ben wel van de actie. Ik zie bij ons een grote bereidheid bij alle partijen.’

Niet iedereen is er echter van overtuigd dat het Malieveld net zo vol loopt als bij de boeren afgelopen week of bij de lerarenstaking eerder dit jaar. Carine Bloemhoff is wethouder in Groningen. Zij denkt dat bestuurders ervoor terugdeinzen om het Malieveld te bezetten. ‘Overigens, we gaan al de barricaden op hoor. We hebben een stevig signaal rond Prinsjesdag laten horen, met onze eigen Paul Depla als voorzitter van de G40. Dat gaat via alle partijen, dus ook via D66 en ChristenUnie die in het kabinet zitten bijvoorbeeld. Het is echt idioot dat er gekort wordt op onze uitgaven. Dat ongenoegen venten we via de lobby uit en via de pers.’

Bloemhoff: Als je een artikel 12-gemeente wordt, geef je alle macht uit handen Maar is dat genoeg of moet er meer gebeuren? Ook Bloemhoff had als eerste gedachte dat ze dan maar een niet-sluitende begroting zou presenteren, maar dan geef je als artikel 12-gemeente de macht uit handen. ‘En dan gaat het niet alleen om snoeien in het sociaal domein, maar ook om wonen of onderwijs. Ik maak liever zelf keuzes.’ Het Gronings college verwerkt daarom niet alle tekorten op de jeugdzorg in de begroting, omdat het uitgangspunt is dat het Rijk deze compenseert.

In de tussentijd mag de VNG ook van haar harder op de bres springen voor haar leden, zegt ze. ‘De gemeenten mogen zich wel wat activistischer opstellen. De VNG mag niet meer alles accepteren wat het Rijk ons oplegt.’

Emancipatie Ook Zutphens wethouder Annelies de Jonge vindt dat het optreden van de gemeenten veel scherper kan. Ze hekelt daarbij het gebrek aan onderlinge samenwerking. ‘Gemeenten zich niet als een blok op. Je ziet een brief van de G40, die anderen niet mochten ondertekenen. Alsof het Zutphen, een middelgrote gemeente, niet aangaat. Het probleem ligt niet zozeer in Den Haag, als wel bij de gemeenten. Die moeten meer samenwerken.’

De Jonge heeft jeugdzorg in haar portefeuille en ziet bij overleggen met omringende gemeente dezelfde klachten over tekorten bij de collega-wethouders. ‘Ik vraag dan waarom we niet meer samen gaan optrekken. Ik vind dat we als gemeenten nog niet volwassen genoeg zijn in onze taak. We laten ons alles overkomen en kijken naar Den Haag. Terwijl het andersom moet zijn: Den Haag moet vragen wat wij nodig hebben. Nu is het bijna onderdanig gedrag.’

De Jonge: ‘We moeten als gemeenten meer doen dan kletsen’ Emanciperen, het woord gebruikt De Jonge niet graag, maar gemeenten zouden wat haar betreft meer mogen emanciperen. Gemeenten hoeven niet alleen te klagen, ze mogen ook zelf bedenken wat ze dan wel willen, zegt ze. En ook daar ligt een rol voor de VNG. ‘We weten nu wel dat het slecht gaat, we hoeven daarover niet weer een motie aan te nemen op het volgende congres. Een open brief waarin staat dat het anders moete is een mooi begin, maar het mag daarna niet inzakken. We moeten als gemeenten meer gaan doen dan alleen maar kletsen. De VNG mag meer doen en wij mogen activistischer worden.’ Alleen dan kan een wethouder iets betekenen voor de inwoners. ‘Als we nog meer bezuinigen op de jeugd, geen groen meer hebben en speeltuinen sluiten, dan wordt de solidariteit uitgehold.’

https://zutphen.pvda.nl/nieuws/gemeenten-moeten-samen-optrekken-tegen-het-kabinet-desnoods-zonder-de-vng/ Uit publicatie Nieuwsbrief PvdA Lokaal Bestuur, 6 oktober 2019

Het bericht Gemeenten moeten samen optrekken tegen het kabinet, desnoods zonder de VNG verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

Gelre Werkt!

D66 D66 Zutphen 30-09-2019 15:09

In de raadsvergadering van 23 september 2019, heeft D66 als enige fractie tégen het collegevoorstel gestemd om het Werkbedrijf onder te brengen in de gemeentelijke ambtelijke organisatie. Twee argumenten hebben hieraan ten grondslag gelegen.

Ten eerste het raadsvoorstel is door het college onvoldoende zorgvuldig voorbereid. D66 kan niet tot een afgewogen oordeel komen omdat het niet helder is of het werkbedrijf effectief kan opereren en tot volle bloei kan komen binnen de ambtelijke organisatie. Het tweede argument is dat het voorstel niet past binnen onze visie en standpunten. Wij willen als het om de Participatie Wet gaat resultaatgerichte en effectieve arbeidsbemiddeling waarbij werk en inkomen gescheiden zijn.

De inkomenstaken vragen namelijk om een uitvoering gericht op wetmatigheid en rechtmatigheid en de daarbij behorende correcte en zorgvuldige ambtelijke procedures. De uitvoering van werktaken vragen juist om een creatieve, pragmatische, flexibele en geïndividualiseerde aanpak in nauwe samenwerking met onderwijs en werkgevers. Deze zaken samen in één organisatie bijten elkaar vooral voor de mensen die afhankelijk zijn van hun inkomen en voor hun re-integratie naar werk.

D66 wil een gemeente die regie voert, die stuurt op succesvol beleid, een goede opdrachtgever is, toezicht houdt, faciliteert maar die niet de uitvoering van het Werkbedrijf naar zich toetrekt. Eenvoudigweg omdat het gemeentelijk apparaat niet sterk is in de uitvoering, de werkcultuur van het werkbedrijf er niet past en omdat wij ervan overtuigd zijn dat het vele malen duurder uitpakt.

De fractie vindt het dan ook zeer teleurstellend dat, gedurende de 5 maanden dat het college onderzoeken heeft kunnen doen, zij met onvoldoende onderbouwde oplossingsopties naar de raad komt. Bovendien is er geen model voorgelegd dat past binnen het door de raad vastgestelde beleid. De gestelde beleidskaders van de raad, te weten scheiding van werk en inkomen en de uitvoering op afstand worden door het college ter zijde gelegd als zijnde onuitvoerbaar.

Het nieuwste voorstel is de derde uitvoeringsvorm in Zutphen sinds de invoering in 2015 van de Participatie Wet. We haalden voor de zomervakantie het landelijke nieuws met “Zutphen blundert met Werkbedrijf”. Niemand zit te wachten op een nieuw avontuur, de inwoners die van het Werkbedrijf afhankelijk zijn en de werknemers van het Werkbedrijf verdienen beter. Wij kunnen ons geen halve oplossingen meer veroorloven. Sterker de best mogelijke oplossing zal gekozen moeten worden en daar zijn wij met dit magere voorstel niet van overtuigd.

Externe Adviezen genoemd in het voorstel die wij opvroegen blijken niet voorhanden en zijn slechts mondelinge ambtelijke telefoontjes ter bevestiging van de gekozen oplossing. Overzichten van juridische, financiële en personele consequenties of neveneffecten blijken er ook niet te zijn. Daarnaast is niet voldaan aan de wettelijke voorschriften inzake advisering belanghebbenden en ontbreekt het advies van de cliëntenraad.

Wij hebben als oppositiepartij graag vertrouwen in het College van B&W, dat is een voorwaarde om samen als College en Raad krachtig en sterk te besturen. Dat vertrouwen voelt de fractie als wij zien dat het College zorgvuldig de voorbereidingen ter hand neemt en consistent is in haar argumentatie.

Vorig jaar stelde het College als doorslaggevende argument voor de gekozen organisatievorm van de Stichting, “het snel, slagvaardig en flexibel handelen binnen een ambtelijke organisatie is lastiger te organiseren”. Nu, een jaar later stelt hetzelfde college als doorslaggevend argument, “alle taken beleggen bij de gemeente zorgt voor meer directe inhoudelijke en financiële sturing en de integrale afstemming binnen het sociaal domein is eenvoudiger te realiseren”.

De verklaring van het college op de fouten die vorig jaar gemaakt zijn is “omdat het met stoom en kokend water allemaal geregeld moest worden”, na de uittreding uit Delta en de liquidatie van het Plein. We kunnen ons met het voorliggende voorstel en procedure niet onttrekken aan het beeld dat er opnieuw sprake is van van handelen onder stoom en kokend water. Wij hopen van harte dat er nu geen weeffouten ontstaan of kapitale financiële vergissingen.

Veiligheid voor iedereen! | Zutphen

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Zutphen 30-09-2019 00:00

'Mijn grootste drive om de politiek in te gaan is iets te kunnen beteken voor mensen, een klein verschil maken voor mensen die het zelf niet kunnen, willen of durven, maar ook zaken bespreekbaar en zichtbaar maken'.

Zondag 29 september was een dag waarop veel van de passies van Irene Kleinrensink samen kwamen: tijdens een middag over LHBTI en veiligheid had ze de dankbare taak de discussie te vertolken voor een paar jonge vluchtelingen

De initiatiefgroep LHBTI organiseert om de maand een “Café Inclusief”. Na het “ABC van het LHBTI” en het presenteren van het Plan van Aanpak van onze initiatiefgroep, was nu “veiligheid” onderwerp van gesprek 

Veiligheid is binnen de LHBTI-gemeenschap een belangrijk onderwerp. Helaas ondervinden LHBTI-ers daar nog steeds de negatieve kanten van, ook in Zutphen. In het weekend mijden velen de horecagelegenheden in het centrum van onze stad. Niet alleen is hand in hand lopen uitgesloten maar überhaupt gaat het tonen van affectie met je vriend of vriendin heel vaak niet zonder commentaar of intimidatie. 

Samen met Burgemeester Annemieke Vermeulen spraken we over veiligheid in de stad. Het is een interessante discussie. Er worden weinig meldingen gedaan van discriminatie, dus Zutphen lijkt voor de overheidsinstanties veilig. Toch blijkt tijdens het openhartige gesprek dat LHBTI-ers dit anders ervaren, maar: wanneer maak je zo'n melding? Als iemand "flikker" roept als je hand in hand loopt? Als iemand naar je spuugt? Of pas als er geweld wordt gebruikt? De meningen zijn divers. 

Het is schrijnend te horen dat veel mensen het al normaal vinden als ze op straat worden uitgescholden voor homo of flikker, dat ze maar schamper meelachen als iemand na het sporten zegt: “laat je zeepje niet vallen, want die homo is er ook bij!” 

Het is mooi dat er een paar jongens van het AZC aanwezig zijn, zij geven weer een heel andere kijk op veiligheid…. Zij zitten hier omdat ze in hun eigen land écht niet veilig zijn om hun geaardheid. Zij komen uit Rusland en voelen zich hier zeer veilig en willen graag trots op de foto met onze burgemeester, ook willen ze graag dat deze foto wordt verspreid op facebook.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat íederéén zich veilig moet kunnen voelen in onze stad of waar dan ook ter wereld. LHBTI moet onderwerp van gesprek zijn op scholen, sportclubs en verzorgingstehuizen. Er is nog genoeg werk te doen in dat opzicht!

 

LHBTI Niet alle lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen (LHBTI's) voelen zich veilig genoeg om ‘uit de kast’ te komen. Het kabinet wil dat iedereen zichzelf kan zijn. Daarom is het belangrijk dat de maatschappij LHBTI’s meer accepteert. Zutphen sluit zich hier als regenbooggemeente bij aan en zet zich hier voor in.

 

Het is alweer drie jaar geleden dat de Gemeenteraad van Zutphen discussieerde over het idee van een Regenboogzebrapad op het Stationsplein. Victor Boldewijn was hierbij onder andere initiatiefnemer. Dat idee werd niet omarmd, maar er werd wel geconcludeerd dat Zutphen een actief LHBTI-beleid zou moeten voeren.

 

D66, GroenLinks en de VVD trokken zich die boodschap aan en gingen samen met twee ambassadeurs van het COC aan de slag in de Initiatiefgroep LHBTI.  Toen Victor Boldewijn uit de politiek vertrok, vroeg hij Irene Kleinrensink zijn plaats in te nemen.

 

Inmiddels bestaat de initiatiefgroep uit drie raadsleden: Karin van Wamel, Antje van Dijk en Irene Kleinrensink en de ambassadeurs van het COC (Paul Woerlee en Cor Witbraad), de huidige wethouder (Mathijs ten Broeke met ambtelijke ondersteuning).

 

Nadat in de raadsvergadering van 8 juli 2019 het “initiatiefvoorstel Voortgang beleid Zutphen Regenbooggemeente, met Plan van Aanpak 2019-2020” met een grote meerderheid is gesteund,  is de initiatiefgroep enthousiast aan de slag gegaan om haar werkzaamheden voort te zetten. Naast de wedstijd “maak Zutphen zichtbaar als regenbooggemeente”, organiseert de initiatiefgroep om de maand een “Café Inclusief”.

 

Helaas is het nog steeds zo dat jongeren op school niet openlijk voor hun geaardheid durven uit te komen en blijkt dat zelfs volwassen stellen niet hand in hand durven te lopen in onze stad. Zutphen, een regenbooggemeente die helaas toch soms onveilig voelt: werk aan de winkel dus!

 

De initiatiefgroep is zeer gedreven het mooie Zutphen veilig te maken voor iedereen! Lesbisch, homoseksueel, biseksueel, tansgender, interseksueel en alle kleuren hier tussen en hier buiten.

Windmolenplan Eefde-West weer een stapje verder | Zutphen

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie PvdA D66 CDA Zutphen 24-09-2019 00:00

De gemeenteraad van Zutphen heeft gisteren het bestemmingsplan Fort de Pol & Eefde-West vastgesteld. Daarmee is de bouw van drie windmolens bij de kop van het Twentekanaal weer een stapje dichterbij. 

De plaatsing van de windmolens stuit op grote weerstand bij de direct omwonenden, maar is ook een noodzakelijk onderdeel van de energietransitie. Ondanks de weerstand koos een ruime meerderheid van GroenLinks, PvdA, SP, VVD en D66 er voor om de bouw mogelijk te maken. Teleurstellend was dat CDA, Stadspartij en ChristenUnie, die in 2016 en 2017 nog instemden met de bouw, nu bakzeil haalden en tegen stemden.

In de link de mondelinge bijdrage van GroenLinks raadslid Dolf Logemann over de windmolens in de raadsvergadering van 23 september, waarin hij de keuze van de GroenLinks-fractie toelicht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.