Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5 documenten

Update over coalitievorming en het raadsakkoord

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Enschede 13-04-2018 07:33

Inmiddels liggen de verkiezingen drieënhalve week achter ons. Tijd dus dat de coalitiebesprekingen langzaam vorm beginnen te krijgen. Inmiddels zijn er wat stappen gemaakt. Ook voor een zogenaamd raadsakkoord.

Socialer en progressiever

Op de zaterdag na de verkiezingen is er een eerste duidingsbijeenkomst geweest. Alle partijen hebben daarin uitgesproken hoe zij keken naar de uitslag en het proces om te komen tot een coalitie. Als Partij van de Arbeid hebben we aangegeven dat we vinden dat het wel wat meer linksaf moet: socialer, en progressiever. Op thema’s als werk en inkomen, de zorg en duurzaamheid zien we de grootste ruimte voor verandering en verbetering.

We zijn niet tevreden over hoe de aanpak van de bijstand in de afgelopen jaren is vormgegeven, bijvoorbeeld. En ook in het sociaal domein moeten we nog flinke stappen maken dat we de ambitie van goede én betaalbare zorg waar kunnen maken. Vooral de combinatie van goed en betaalbaar is ingewikkeld, want het vraagt om flink doorpakken in de transformatie van het sociaal domein. En tegelijkertijd zorgen dat dat niet ten koste gaat van de zorg en ondersteuning die we op dit moment kunnen bieden. Het derde thema dat we benoemden is duurzaamheid. Vlak voor de verkiezingen tekenden we met ChristenUnie, D66 en GroenLinks een Klimaatpact. Daarmee onderstreepten we de noodzaak dat er op het gebied van duurzaamheid stappen worden gemaakt.

Kortom, een flinke inhoudelijke opgave voor de gemeente, ook nog eens met beperkte financiële middelen. Dat betekent keuzes maken, slim investeren maar ook zorgen dat je de rekening niet bij de toekomst legt.

Proces

Het is nog niet precies duidelijk hoe het vervolgproces er uit komt te zien. In Jon Hermans-Vloedbeld, oud-burgemeester van Almelo, en Trudy Vos, lid van het College van Bestuur van het ROC van Twente hebben we twee kundige informateurs die aankomende week met een advies zullen komen. Onze wensen ten aanzien van de gewenste koers hebben we vorige week bij hen neer kunnen leggen. Het is aan hen om een advies te geven dat leidt tot een stabiele en sterke coalitie voor de stad.

In samenspraak tussen bestuur en fractie kijken we hoe we de leden zo goed mogelijk op de hoogte kunnen houden. En ook hoe we tijdig de leden kunnen betrekken als er aanleiding is om bijvoorbeeld een ledenvergadering te organiseren om vraagstukken aan de leden voor te leggen.

Raadsakkoord

Nagenoeg alle partijen hebben aangegeven graag te willen nadenken over een raadsakkoord: een akkoord waarin je niet alleen de verschillen benoemd, maar juist ook kijkt waar je het over eens bent. En waar de stad een nadrukkelijke stem in krijgt.

Er is geen blauwdruk voor hoe zo’n raadsakkoord er uit moet zien. Er zijn voorbeelden in het land, allemaal met hun verschillende voor- en nadelen. In gesprek met de andere partijen in de raad kijken we naar de best passende vorm voor Enschede. Wat ons betreft is een raadsakkoord geen compromis die alle politiek uit de politiek haalt. We benutten daarin de kracht van de stad en werken samen om een probleem op te lossen, ook als we het niet allemaal eens zijn over de wijze waarop dat moet gebeuren. Daarover gaan we dan in gesprek

We zien meer een soort van agenda voor ons opgesteld samen met de inwoners, waarin we op een aantal thema’s die er voor de stad toe doen, proberen met goede en werkbare oplossingen te komen.  Een vernieuwende werkwijze waar veel ruimte is voor de inbreng van iedereen.

Het bericht Update over coalitievorming en het raadsakkoord verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Met Dick Buursink in ‘zijn trein’ naar Bielefeld

PvdA PvdA VVD Overijssel 26-03-2018 10:59

Op 23 april 2014 besloten provinciale staten de spoorlijn Bielefeld – Bad Bentheim door te trekken naar Hengelo. De nieuwe verbinding met Duitsland was een voorstel van PvdA’er Dick Buursink. Inmiddels zijn we vier jaar verder en na de nodige opstartproblemen rijden de sprinters van Keolis nu echt van Hengelo naar Bielefeld. Samen met Dick stapten we in de trein om het resultaat van zijn vier jaar oude motie te verkennen.

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/dick-buursink-trein-naar-bielefeld/“Voor Twente liggen de kansen in het oosten, in Duitsland,” steekt Dick van wal. “Daarvoor zijn verbindingen het allerbelangrijkst. Het beleven van die grens moet wegvallen. Dat is de inzet.” Met thuis gesmeerde bolletjes en een kop koffie van de Kiosk op het station stappen we in de grijsgroene sprinter van Keolis Deutschland. Een mannenstem heet ons in het Duits en het Nederlands welkom. De deuren sluiten en de trein trekt op, station Hengelo uit en Duitsland tegemoet. We zijn onderweg.

Er zijn niet veel politici in Nederland die kunnen zeggen dat ze twee grensoverschrijdende treinverbindingen voor elkaar hebben gekregen. Dick Buursink kan dat wel. In 1999 reactiveerde hij als wethouder in Enschede de treinverbinding met Gronau en Dortmund. Enschede, de regio Twente, de provincie Overijssel en het ministerie van verkeer en waterstaat – destijds nog onder Tineke Netelenbos – betaalden er samen 25 miljoen gulden voor. Vooraf was er kritiek op de kosten, maar de lijn bleek een succes. Het aantal Duitse studenten aan de Universiteit Twente en hogeschool Saxion nam fors toe. Ook de binnenstad van Enschede vaart wel bij de snelle en makkelijke treinverbinding. Veel Duitsers uit het grensgebied komen in Nederland winkelen, met name in het weekend.

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/dick-buursink-trein-naar-bielefeld/

Bad Bentheim De trein naar Bielefeld is Buursink’s tweede internationale treinverbinding, negentien jaar na de eerste. Krap een kwartier na vertrek uit Hengelo gaan we bij Bad Bentheim de grens over. Hoe voelt het nu om in ‘zijn’ trein te zitten? “Leuk, maar als Enschedeër heb ik dit stuk wel eens eerder gedaan,” lacht Dick. “Vorig jaar ben ik hier met mijn vrouw uitgestapt en hebben we het laatste stukje naar huis gefietst. Toen kwamen we van Hannover, daar waren we op fietsvakantie. Ik ben erg benieuwd naar het stuk richting Osnabrück.”

Via Salzbergen en Hörstel gaat de trein richting Ibbenbüren-Esch. In de trein wordt nu overwegend Duits gesproken. De passagiers zijn vooral jong en student. De trein is belangrijk voor de internationale oriëntatie van Overijssel, weet Dick. Bielefeld is een universiteitsstad, net als Dortmund. Die zijn nu allebei per spoor verbonden met de Universiteit van Twente in Enschede. De Twentse tak van hogeschool Saxion krijgt veel van zijn studenten uit de grensregio. “Münster, Dortmund, Hannover, Berlijn, Bielefeld,” somt Dick op. “Allemaal direct verbonden met Twente. In Eindhoven zijn ze daar jaloers op.”

“Alleen serieuze politici krijgen zoiets voor elkaar,” vindt hij. “Het vraagt om bestuurskracht. Visie, ideeën, contacten. En doorzettingsvermogen. Tegenwoordig lijken veel politici vooral tégen dingen te zijn. Tegen windmolens, of de komst van een moskee. Maar je kunt alleen iets opbouwen door ergens vóór te zijn. Hoe wil je dat je stad er over twintig jaar uitziet? Als het allemaal niet deugt, hoe moet het dan wél? Daar heb je visie voor nodig. Een oog op de toekomst, niet alleen op het verleden. Dat vind je alleen bij serieuze partijen. Zoals mijn partij.”

Politiek In Duitsland reed de regionale trein al jaren van Bielefeld tot aan Rheine. Daar stond de trein een half uur stil, om dan weer terug te rijden. Eigenlijk raar, vond Buursink. Waarom reed die trein niet door naar Nederland? Toen de lijn opnieuw werd aanbesteed zag hij een kans. “Toen ben ik samen met Herman Pieper van de VVD gaan puzzelen. Die trein moest naar Hengelo. Herman heeft het in de Euregioraad aangekaart, ik deed dat in de provincie.” Door een bezuiniging op de aanpak van de provinciale wegen N340 en N377 was net honderd miljoen euro vrijgekomen in de provinciale begroting. “De motie Buursink” – officieel in het archief van de provincie ‘M8 23 april 2014 Buursink c.s.’ genaamd – bestemde zes van die honderd miljoen voor de lijnverlenging. “Een koopje,” vindt Dick nog steeds, “helemaal als je het vergelijkt met wat al dat asfalt had moeten kosten.” Provinciale Staten waren het met hem eens. Het voorstel kreeg unanieme steun.

Na de provinciale verkiezingen van 2014 verdween Dick Buursink uit de Staten. Niet vrijwillig, en dat steekt hij ook niet onder stoelen of banken. Mist hij de politiek? “Ach, wat is missen? Ik volg het wel. Ik ben nog steeds geïnteresseerd. Ik lees drie kranten. Ik vind het leuk om advies te geven, of om inleidingen te geven over gemeentepolitiek. Maar ik hoef niet meer op een lijst te staan. Dat beperkt me teveel in mijn vrijheid. Ik vind het te leuk om tijd te hebben om andere dingen te doen. En besturen doe ik nog wel, als vrijwilliger in stichtingen en organisaties. Bijvoorbeeld bij de historische sociëteit, de buurttuin en de onafhankelijke bewonerscommissie rond het AZC in Enschede. Weet je, ik word volgende maand 66. 40 jaar daarvan zat ik in het openbaar bestuur. Ik kijk tevreden terug. Het is goed zo.”

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/dick-buursink-trein-naar-bielefeld/

Herford Rond half twee rijdt de trein langs een oogverblindend lelijke parkeergarage het stadje Herford binnen. Aan de overkant staat de trein terug naar Hengelo langs het perron. Dick pelt een mandarijntje. “We zijn aan de rand van het Teutoberger Wald. Ik heb hier nog eens gewandeld.” Hij schakelt naadloos terug naar de politiek. “De PvdA is toch gewoon nodig. Die ongegeneerde geldzucht van mensen, dat ten koste van alles graaien, dat kankeren op de overheid omdat er belasting betaald moet worden, dat huizen kopen om mee te speculeren. De sociaaldemocratie is echt nog hard nodig om paal en perk aan te stellen aan dat soort uitwassen. Mensen moeten weten dat ze samen sterk staan, en samen een punt kunnen maken. En dat de maatschappij meer is dan jij en jouw problemen.”

Bielefeldverschwörung https://overijssel.pvda.nl/nieuws/dick-buursink-trein-naar-bielefeld/Volgens een langlopende Duitse grap bestaat Bielefeld helemaal niet. Bielefeld zou een complottheorie zijn, een hersenspinsel bedacht door de Amerikaanse CIA of een andere geheime dienst. Immers, ken je iemand uit Bielefeld? Of ben je er zelf wel eens geweest? Zo niet, hoe kun je dan weten dat de stad wel écht bestaat? Op het perron waar wij uitstappen staat in ieder geval prominent op een bord ‘Bielefeld Hbf’. We zijn de stationshal nog niet uit of Dick wijst naar een hoge rokende bakstenen schoorsteen. “Nét als in Enschede,” zegt hij. “Daar hadden we er vroeger wel dertig van.” Inmiddels zijn er niet veel meer over. En de schoorstenen die nog staan roken al lang niet meer. Hier nog wel. “Toch een mooi gezicht.”

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/dick-buursink-trein-naar-bielefeld/We lopen een snel rondje door de stad. Bielefeld blijkt een stad van brede wegen en veel naoorlogse wederopbouwarchitectuur. Het heeft ruim 300.000 inwoners maar op een doordeweekse middag is de binnenstad rustig. Vanuit het centrum zie je beboste heuvels rond de stad. We maken wat foto’s om thuis te kunnen bewijzen dat we écht in Bielefeld zijn geweest, eten een currywurst en dan is het tijd om de trein terug te nemen. Even na drieën snellen we de stad alweer uit, op weg terug naar Hengelo en Overijssel.

Opstartproblemen Bij het opstarten eerder dit jaar werd de lijn Bielefeld – Hengelo geplaagd door problemen. In Bad Bentheim schakelen de treinen over van de Duitse 15.000 Volt wisselspanning naar de Nederlandse 1500 Volt gelijkspanning. De treinen bleven hardnekkig weigeren om die wissel te maken. Inmiddels is het probleem grotendeels uit de wereld, hoewel dit weekend nog twee treinen uitvielen.

Ook de kaartverkoop is nog voor verbetering vatbaar. In webshop van Keolis zijn geen tickets naar Duitsland te vinden. Een via het contacformulier op de website ingediende vraag over het aanschaffen van internationale tickets bleef wekenlang onbeantwoord. Uiteindelijk bleek de NS-automaat op station Hengelo kaartjes voor de Keolis-trein te verkopen. En gelukkig hangt er in de trein zelf een machine die, na wat porren in het menu, tickets Bielefeld – Hengelo uitprint.

Heel goedkoop is de trein ook nog niet. Voor een retourtje zijn we nu een kleine €75 per persoon kwijt. Maar Dick weet dat het voor minder had gekund. “Het is nu goedkoper om een los kaartje te kopen van Hengelo naar Rheine. Van Rheine naar Bielefeld kun je dan met het WestfalenTarif, een soort dagkaart voor de hele deelstaat, naar Bielefeld.” Dat scheelt al snel twintig euro per persoon. Bovendien zijn de bussen en de U-bahn in Bielefeld dan gratis. Aandachtspunten blijven er dus voor reizigers, vervoerders en politiek.

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/dick-buursink-trein-naar-bielefeld/

Rückfahrt Maar de trein rijdt. Met een kleine 130 kilometer per uur zoeven we terug naar Twente. Buiten trekt het glooiende landschap van Nordrhein-Westfalen voorbij. “Het blijft een heel bijzondere ervaring,” mijmert Dick. “Hoe een actie in de politiek en een paar handtekeningen op een stukje papier heel concreet een trein oplevert. Het maakt tastbaar waarvoor je al die uren en jaren in het provinciehuis hebt gezeten. Zo zie je maar hoe de politiek, hoeveel men erover zeurt, er toch toe doet. Onze initiatieven doen ertoe.”

De trein gaat door een mooie regio, die zeker de moeite van het bezoeken waard is. Prima stoelen en stopcontacten maken het de reiziger makkelijk. Geen paspoortcontrole, geen grensposten, geen stilstaan voor een locomotiefwissel. Alleen de taal in de coupé verandert, dit keer van Duits naar Nederlands. De grens zoals die er toch niet lang geleden nog lag, lijkt eigenlijk al een verre herinnering. Even voor half zes zijn we terug in Hengelo. We schudden elkaar de hand, en Dick maakt zich op voor de laatste loodjes terug naar huis, in Enschede. Met de trein natuurlijk. Hoe anders?

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/dick-buursink-trein-naar-bielefeld/

Het bericht Met Dick Buursink in ‘zijn trein’ naar Bielefeld verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Herman Höften inspireert nog altijd

PvdA PvdA Almelo 31-01-2018 10:18

Nelleke Vedelaar, voorzitter van de Partij van de Arbeid, hield maandag 29 januari de 10e Herman Höftenlezing. In de bibliotheek vertelde zij over hoe Herman Höften een inspiratiebron is voor de politiek van vandaag.

https://almelo.pvda.nl/nieuws/herman-hoften-inspireert-nog-altijd/“Laat het de stem van Herman zijn die ons vanavond toefluistert. Want als we ons door hem laten inspireren, dan plaatsen we niet onszelf op de voorgrond, maar zijn we altijd geïnteresseerd in het welzijn van anderen. Dan is het onze levensopdracht om degenen die het minder goed hebben steun in de rug te geven. Dan zijn we volhardend en hebben we een lange adem en waarderen we elke kleine stap die we zetten tegen onrecht op de hoek van de straat. Dan zijn we strijdbaar en vechten we tegen onrecht en ongelijkheid. Dan blijven we optimistisch: met humor en heel veel samen lachen”, aldus Nelleke Vedelaar.

https://almelo.pvda.nl/nieuws/herman-hoften-inspireert-nog-altijd/Jaike van Pluur, kleindochter van Herman Höften, zong het lied ‘Mijn held’, uit de musical Het Verzet Kraakt. Jaike had in de musical de rol van haar oma Dinie en zong in die rol over haar opa Herman. Het lied sloot prachtig aan bij de lezing. Na de pauze gaf Arjan de Vries de aftrap voor de campagne door het vertonen van de campagnefilm. Vervolgens was er ruimte voor vragen vanuit de zaal voor Nelleke Vedelaar.

U kunt de hele lezing hier teruglezen. Herman Hoftenlezing – Positief voorwaarts Nelleke Vedelaar

https://almelo.pvda.nl/nieuws/herman-hoften-inspireert-nog-altijd/https://almelo.pvda.nl/nieuws/herman-hoften-inspireert-nog-altijd/

Het bericht Herman Höften inspireert nog altijd verscheen eerst op PvdA Almelo.

2x groepsfoto van de aanwezigen bij ...

PvdA PvdA Groningen 25-11-2017 12:32

2x groepsfoto van de aanwezigen bij de ledenvergadering PvdA Westerkwartier. 1 met Hettie Zeilemaker die van de andere fotograaf was en 1 met Myra Eeken-Hermans die van de andere fotograaf was. Goed gewerkt, inspirerende ochtend!

Bestuurskrachtmeting en Fusie

PvdA PvdA GroenLinks Wijdemeren 01-02-2016 12:39

De leden van de PvdA hebben afgelopen week bijgaande brief ontvangen waarin de fractie en het bestuur de situatie rond de samenwerking met andere gemeenten en een eventuele fusie toelichten en het waarom uitleggen.

https://wijdemeren.pvda.nl/nieuws/bestuurskrachtmeting-en-fusie/logo-pvda

Beste Partijgenoten,

Er is veel te doen en er is veel geschreven de laatste tijd over de eventuele fusie van Wijdemeren met Hilversum en Weesp

Het leek ons als bestuur juist om nog eens op een rijtje te zetten wat er speelt en wat het standpunt van de PvdA Wijdemeren, fractie en bestuur, hierin is.

Bij de laatste Gemeenteraadsverkiezingen heeft de PvdA zich uitgesproken voor een terugkeer naar de samenwerking in de regio Gooi- en Vechtstreek. Ook Jan Hermans,

in zijn functie als fractievoorzitter in de raad, heeft zich altijd verzet tegen de door het toenmalige College, aangegane samenwerking met de gemeenten Stichtse Vecht en Weesp.

We vonden en vinden dat we in het gebied van Stichtse Vecht (provincie Utrecht) niets te zoeken hebben, behalve op het terrein van Recreatie en Toerisme. Het toenmalig college ging desondanks een samenwerking aan, ook op veel meer gebieden dan waar de raad weet van had.

We hebben als PvdA altijd gezegd dat, als we daar de mogelijkheden voor kregen, we zo snel mogelijk de samenwerking met de Regio Gooi-enVechtstreek weer op zouden pakken.

Die kans was er na de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2014. Een meerderheid in de nieuwe gemeenteraad koos voor de logische samenwerking in het Gooise, waar we wonen, recreëren, naar het ziekenhuis gaan, naar de film gaan, zorg ontvangen en naar school gaan en zoveel meer. Deze regio waar we al tientallen jaren intensief samenwerken met de betrokken gemeenten in gewestelijk en regioverband.

Ondertussen is dan ook besloten de samenwerking met Stichtse Vecht en Weesp (grotendeels) per 1 januari 2018 te beëindigen.

Daarnaast heeft er in 2014 door de zogenaamde “Verkenners” van de Provincie Noord-Holland een onderzoek in het hele gebied van de Regio Gooi-en Vechtstreek plaatsgevonden naar de samenwerking en de kracht van de gemeenten in onze Regio.  Het eindoordeel van de Verkenners heeft de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland ertoe gebracht uit te spreken dat er grotere gemeenten moeten komen om de huidige en toekomstige (wettelijke) taken, bijvoorbeeld in het Sociale domein, te kunnen uitvoeren. De fusie tussen Bussum, Naarden en Muiden tot Gooise Meren is door deze uitspraken versneld. Voor Wijdemeren is men van mening dat een samengaan met Weesp en daarna (of tegelijkertijd)met Hilversum nodig is. Het huidige college van Wijdemeren kan zich daarin vinden en heeft dat in een zogenaamde “zienswijze” uitgesproken richting Provincie.

Om verder inzicht te krijgen in de huidige status van Wijdemeren, – kan de gemeente haar huidige en toekomstige taken naar behoren uitvoeren –  gaat er begin 2016 een zogenaamde Bestuurskrachtmeting (BKM) plaatsvinden.

Deze wordt in opdracht van de Provincie Noord Holland uitgevoerd, de gemeenteraad van Wijdemeren heeft vragen aangeleverd die duidelijkheid moeten geven over de positie van Wijdemeren. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een extern adviesbureau.

Een belangrijke vraag is, kan Wijdemeren nu haar takenpakket uitvoeren maar ook nog over een tiental jaren? Hebben we daar voldoende ambtelijke capaciteit voor, op het juiste

Niveau?  En is onze financiële positie ook op termijn nog voldoende sterk? Zoals u weet werken we nu al op veel terreinen samen zoals bij; de afvalstoffendienst, de GGD, de Regionale leerplicht, het openbaar onderwijs, de bibliotheek, de jeugdhulp, de WMO, de Veiligheidsregio, de Politie enz.

We zijn nu dus al op veel terreinen geen echte zelfstandige gemeente meer, maar werken regionaal samen. Met als nadeel dat we over dit soort zaken in de gemeenteraad niet veel meer te zeggen hebben. Onze PvdA-GroenLinks fractie in de raad; Stan Poels en Ram Lachman, heeft zich uitgesproken voor een fusie met Hilversum indien uit de bestuurskrachtmeting mocht blijken dat een fusie noodzakelijk is. In de gemeenteraad is afgesproken dat, nadat de resultaten van de BKM bekend zijn, de inwoners, ondernemer en verenigingen middels een enquête hierbij betrokken worden. Dus nog voordat de gemeenteraad een besluit heeft genomen. Over hoe dit plaats zal vinden moet nog nader worden overlegd.

“Maar waarom met Hilversum” is een veel voorkomende vraag “. Waarom niet met gemeenten van gelijke grootte?”

Zoals we hierboven al aangeven is Wijdemeren een kleine gemeente, groot van oppervlakte maar klein in het aantal inwoners. De inkomsten zijn mede gebaseerd o.a. op het aantal inwoners. We hebben hoge kosten door onze infrastructuur, onze uitgestrekte ligging, de voorzieningen, wegen, scholen, 3 brandweerkazernes, sportvelden enz.

Gemeenten met dezelfde structuur hebben dezelfde problemen. Samenwerken of fusie met hen zal weinig toevoegen aan de werkbaarheid van de gemeente, integendeel. Dan is een grote centrumgemeente die ook landelijk wat in de melk te brokellen heeft ligt o.i. veel meer voor de hand en biedt toegevoegde waarde.

Mocht het zover komen dat er gesprekken plaatsvinden met Hilversum zal de leefbaarheid in onze kernen een speerpunt zijn. Maar vergis u niet ons normale leven in onze dorpen zal gewoon doorgaan  of onze bestuurders nu in Wijdemeren of in Hilversum zitten.

 

Namens het bestuur van de PvdA Wijdemeren,

Lia Moote Voorzitter

Namens de fractie PvdA-GoenLinks,

Stan Poels Fractievoorzitter

Het bericht Bestuurskrachtmeting en Fusie verscheen eerst op PvdA Wijdemeren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.