Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Onderzoeksmotie ineens keiharde vergunningseis voor vreugdevuren - ChristenUnie/SGP verbijsterd over hoe aansprakelijkheidsverzekeringswens gemeenteraad een eis werd

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie GroenLinks SGP D66 Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 14-11-2019 17:09

Onderzoeksmotie ineens keiharde vergunningseis voor vreugdevuren - ChristenUnie/SGP verbijsterd over hoe aansprakelijkheidsverzekeringswens gemeenteraad een eis werd

Fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Het college heeft van een onderzoeksmotie een keiharde eis gemaakt om een vergunning al of niet te verlenen. Daarmee gaat het college een stuk verder dan de raadsuitspraak op 17 oktober. Toen stemde de raad namelijk in met een onderzoek naar de mogelijkheid van het opnemen van de aansprakelijkheid als vergunningsvoorwaarde. Door dit nu ineens als harde vergunningsvoorwaarde op te nemen, slaat het college, nog meer dan degenen die de motie in hebben gediend (GroenLinks, VVD, D66 en Partij voor de Dieren) onze in die raadsvergadering gegeven waarschuwing in de wind. Toen waarschuwde ik er namelijk voor dat de bouwers nooit een verzekeraar zullen kunnen vinden die tegen een schappelijk tarief een aansprakelijkheidsverzekering wil afsluiten. Als het mogelijke gevolg van een calamiteit zo groot is, zullen de premies óók bij een kleine kans van optreden onbetaalbaar zijn voor een vrijwilligersorganisatie.”

Grinwis vraagt het college daarom hoe het kan dat de onderzoeksmotie ineens uitgelopen is op een harde vergunningsvoorwaarde. “Door te zeggen dát de aansprakelijkheid geregeld kan worden met een verzekering heeft het college alleen de vraag: ‘kan het?’ beantwoord. Maar hebben ze ook bedacht wat de praktische consequenties voor de bouwers zijn, als ze zo'n voorwaarde stellen? Kunnen we met de torenhoge, voor een vrijwilligersorganisatie onbetaalbare premies voor een aansprakelijkheidsverzekering in het achterhoofd, dit redelijkerwijs wel van hen verwachten? De vraag stellen is hem beantwoorden.”

Grinwis vraagt zich naar aanleiding hiervan af met welke grondhouding het stadsbestuur eigenlijk kijkt naar de vergunningaanvragen. “Wil je graag een vergunning afgeven en gun je Scheveningen en Duindorp een verantwoord vreugdevuur, of ga je als een boekhouder te werk, waarbij aan alle eisen, inclusief de onredelijke, onverkort moet zijn voldaan? De gemeente verschuilt zich toch niet achter een lijstje af te vinken criteria om daarna droog te constateren dat niet is voldaan aan alle criteria en dus de vergunning niet kan worden verleend? Ik ben benieuwd wat het antwoord van het stadsbestuur hierop is.” Hij heeft het college met klem verzocht de vragen mee te wegen bij de besluitvorming en te beantwoorden vóór het raadsdebat over de vergunningen op 28 november.

Onderzoeksmotie wordt harde vergunningseis.pdf

Einde aan onredelijke parkeerkosten en parkeergedoe voor onderhoudsbedrijven

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP 's-Gravenhage 15-03-2019 11:34

Fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Door het invoeren van deze vergunning hoeven onderhouds- en klusbedrijven niet langer absurde bedragen tot zo’n drieduizend euro per jaar neer te tellen voor onhandige tijdelijke vergunningen. Bovendien zijn ondernemers dan af van de voor hen soms belachelijke maximale parkeertijden van bijvoorbeeld twee uur.”

Kleine ambachtelijke ondernemers, zoals schilders, timmerlieden en stukadoors, moeten steeds vaker veel geld neertellen om hun bedrijfsauto voor de deur van de klant te kunnen parkeren. Pieter Grinwis: “Deze klusbedrijven leveren onmisbare diensten, waar elke inwoner van onze stad die om klushulp verlegen zit of wil verbouwen dankbaar gebruik van maakt. Maar juist deze ondernemers zijn de dupe geworden van het steeds verder uitgebreide betaald parkeren-beleid van de gemeente.” De gemeente heeft verdienen aan het betaald parkeren niet als beleidsdoel, maar doet dat ondertussen wel. “Daarom is het goed dat er maatregelen worden genomen om de Haagse onderhouds- en klusbedrijven te ontzien.”

Ondernemers werden tot nu toe gedwongen om tijdelijke parkeervergunning aan te vragen voor een dag of eentje die een maand geldig was. “Per dag kostte dat 13,30 euro en een maand parkeren kost 294,55 euro!”, aldus de fractievoorzitter. “Reken maar uit, per jaar was dit een gigantische kostenpost voor deze ondernemers. Ik ben blij dat we het hiermee weer leuker maken om in Den Haag te ondernemen.”

motie Haagse klussenbusvergunning voor ondernemers.pdf

Einde aan onredelijke parkeerkosten en parkeergedoe voor onderhoudsbedrijven

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD CDA 's-Gravenhage 15-03-2019 11:34

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1272693/487158/betaald parkerenEindelijk goed nieuws voor Haagse ondernemers die steeds vaker kampten met torenhoge parkeerkosten en bureaucratische rompslomp. De gemeenteraad stemde donderdag in met een motie, die werd ingediend door de ChristenUnie/SGP en medeondertekend was door Groep de Mos, VVD, CDA, D66 en SP, om een ‘Haagse Klussenbusvergunning’ in het leven te roepen. Onderhouds- en klusbedrijven met minder dan vijf werknemers kunnen straks een stuk goedkoper dan nu een parkeervergunning voor de hele stad aanvragen.

Fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Door het invoeren van deze vergunning hoeven onderhouds- en klusbedrijven niet langer absurde bedragen tot zo’n drieduizend euro per jaar neer te tellen voor onhandige tijdelijke vergunningen. Bovendien zijn ondernemers dan af van de voor hen soms belachelijke maximale parkeertijden van bijvoorbeeld twee uur.”

Kleine ambachtelijke ondernemers, zoals schilders, timmerlieden en stukadoors, moeten steeds vaker veel geld neertellen om hun bedrijfsauto voor de deur van de klant te kunnen parkeren. Pieter Grinwis: “Deze klusbedrijven leveren onmisbare diensten, waar elke inwoner van onze stad die om klushulp verlegen zit of wil verbouwen dankbaar gebruik van maakt. Maar juist deze ondernemers zijn de dupe geworden van het steeds verder uitgebreide betaald parkeren-beleid van de gemeente.” De gemeente heeft verdienen aan het betaald parkeren niet als beleidsdoel, maar doet dat ondertussen wel. “Daarom is het goed dat er maatregelen worden genomen om de Haagse onderhouds- en klusbedrijven te ontzien.”

Ondernemers werden tot nu toe gedwongen om tijdelijke parkeervergunning aan te vragen voor een dag of eentje die een maand geldig was. “Per dag kostte dat 13,30 euro en een maand parkeren kost 294,55 euro!”, aldus de fractievoorzitter. “Reken maar uit, per jaar was dit een gigantische kostenpost voor deze ondernemers. Ik ben blij dat we het hiermee weer leuker maken om in Den Haag te ondernemen.”

Vanmiddag debatteert de Haagse ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 16-01-2019 13:43

Vanmiddag debatteert de Haagse gemeenteraad over het uit de hand gelopen vreugdevuur op Scheveningen. Lees hier de samenvatting van de bijdrage van Pieter Grinwis https://denhaag.christenunie-sgp.nl/k/n11246/news/view/1236666/487158/christenunie-sgp-nog-steeds-boos-over-bizarre-crisiscommunicatie-burgemeester.html

"Subsidieer As-Soennah moskee niet langer"

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA 's-Gravenhage 17-05-2018 13:55

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1213123/487158/moskeeTijdens de raadsvergadering vanavond zullen ChristenUnie/SGP, Hart voor Den Haag / Groep de Mos, Haagse VVD en het CDA het college met een motie oproepen te stoppen met het subsidiëren van de salafistische As-Soennah moskee. Deze fracties zetten al langere tijd grote vraagtekens bij de samenwerking en na de recente berichtgeving van Nieuwsuur en NRC is de maat vol. Pieter Grinwis (CU/SGP), Richard de Mos (Hart voor Den Haag), Jan Pronk (VVD) en Daniëlle Koster (CDA): “Deze salafistische moskee leek een koerswijziging te hebben ingezet, nadat ze daar afscheid hadden genomen van imam Fawaz Jneid. Nu blijkt dat dit alleen een lippendienst was naar de buitenwereld. Nieuwsuur en NRC hebben klip en klaar aangetoond dat in de moskee bijvoorbeeld (de wettelijk verboden) vrouwenbesnijdenis wordt aanbevolen en de gewapende jihad in Syrië wordt goedgepraat. Dit is niet alleen mogelijk strafbaar, maar ook zo verwerpelijk, dat we zoveel mogelijk afstand tot deze organisatie moeten bewaren.”

“Het salafisme is een stroming die we terugvinden in de rapporten van de AIVD als mogelijke voedingsbodem voor radicalisering. De beelden van Nieuwsuur laten dit ook zien met bijvoorbeeld het goedpraten van de gewapende jihad. Met deze kennis kunnen we maar één ding doen als gemeente: een duidelijke streep trekken en stoppen met de subsidiëring.”​

De partijen hopen ook dat de geldstromen uit onvrije landen naar clubs als deze stoppen. “We steunen de burgemeester dan ook in haar oproep aan het kabinet om hier snel werk van te maken.”

"Burgemeester, verbeter registratie ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 16-05-2018 14:54

"Burgemeester, verbeter registratie van signalen van (mogelijk) terroristische aanslagen en verbeter crisiscommunicatie!" Morgen zullen Pieter Grinwis en Richard de Mos hier een motie voor indienen. ChristenUnie SGP Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag

Deze week valt de verkiezingskrant ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 09-03-2018 15:43

Deze week valt de verkiezingskrant bij alle Haagse huishoudens op de mat. Daarin kunt u alles lezen over de verkiezingen. Nog belangrijker: u vindt daarin de kieslijsten met alle kandidaten. Wordt het toch nog lastig kiezen tussen de 50 toppers op lijst 12! 😉 Met Pieter Grinwis Judith Klokkenburg-Reedeker Koen van Haeften Harmjan Vedder Ko van Wingerden Yan Yan Yuen Johan Hofland Mathilde Van de Ridder Evert de Niet Arnout Verheij AndreEa Gabriela Gavrila Sarah Gerssen Stephan En Marianne van der Kolk Simon Fritschij Alette Van Kralingen - Paul Stefan Lakhichand Gerben Slings Annelies van Everdingen Marja de Jonge-vHouwelingen Ytzen Lont Job Wieles Daisy Hout van Den Ineke Kouwenberg-Wassenburg Pim Roza Hermen Borst Patrick Vogelaar Chris Schaapman Menno de Bruyne Annemarie Pronk

Laat Volvo Ocean Race ook voor vissers en omwonenden een feest zijn

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 10-07-2017 10:11

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1120996/487158/Visserschip.jpgOver een jaar finisht de Volvo Ocean Race in de Scheveningse haven, het grootste internationale sportevenement dat ooit in Den Haag heeft plaatsgevonden. Naast dat het een enorm visitekaartje voor Scheveningen en Den Haag is, zal de Ocean Race tegelijk grote impact hebben op de gebruikers en omwonenden van de haven. De ChristenUnie/SGP maakt zich nog zorgen of de gemeente voldoende rekening houdt met hun belangen. Pieter Grinwis: “Een zesdaags evenement als dit is uniek voor onze stad, maar het moet niet ten koste gaan van de mensen die al jarenlang week in week uit hun brood verdienen in de haven of er vlakbij wonen. Hun belangen moeten bij de voorbereiding van dit evenement zo goed mogelijk worden geborgd.”

De fractie is er nog niet gerust op dat de gemeente bewoners en havengebruikers goed meeneemt in de voorbereiding en dat hun belangen op waarde worden geschat. Zo is er nog veel onduidelijkheid bij vooral de sportvissers. Pieter Grinwis: “Dit evenement vereist goede afspraken en een duidelijke communicatie met gebruikers van en bedrijven en bewoners rond de haven. Maar van bijvoorbeeld sportvissers hoor ik dat zij via de pers moesten vernemen dat ze tijdelijk zouden moeten verkassen vanwege de finish van de Volvo Ocean Race. Dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Ik hoop dat het college zich niet blindstaart op dit unieke evenement en alleen is gefocust op de belangen van de Volvo Ocean Race, maar dat het ook rekening houdt met omwonenden en met de vissers en andere ondernemers in de Scheveningse haven. Alleen zo kan de finish van de Volvo Ocean Race voor iedereen een feest worden.”

“Sowieso zal de impact van dit evenement met naar verwachting 400.000 à 500.000 bezoekers groot zijn. Denk aan verkeer, geluid, maar ook aan het ruimtebeslag, nu het voormalige Norfolkterrein helaas is volgebouwd. Dit dichtbouwen van het havengebied betreurt de ChristenUnie/SGP altijd nog ten zeerste. Niet alleen het karakter van dit deel van Scheveningen gaat daarmee verloren, maar ook de kansen voor groei van havengebonden bedrijvigheid en werkgelegenheid worden kleiner. En het inpassen van een dergelijk groot evenement wordt er vanzelfsprekend ook niet gemakkelijker op.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.