Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

9 documenten

de eerste 10 kandidaten op de lijst

VVD VVD Friesland 25-10-2018 23:41

https://noordoost-friesland.vvd.nl/nieuws/32257/de-eerste-10-kandidaten-op-de-lijst

Voor;  van links naar rechts:

nr.2 Anton van der Aar, nr.8 Peter Damstra, nr.4 Brant Visser en nr.9 Sieb Nieuwenhuis

 

Achter;  van links naar rechts:

nr.10 Henk Hengst, nr.6 Focko Visser, Lijsttrekker Jelle Boerema, nr.5 Piet Osinga, nr.2 Digna Ferwerda-Havenga en nr.7 Eppie Klaver

GECANCELD; Bezoek Staatssecretaris Barbara Visser (VVD)

VVD VVD Veenendaal 26-02-2018 03:03

In verband met het bijwonen van de uitvaart van de dochter van staatssecretaris Blokhuis is het bezoek van Barbara Visser aan Veenendaal afgelast.

https://veenendaal.vvd.nl/nieuws/28137/gecanceld-bezoek-staatssecretaris-barbara-visser-vvd

Open Zaans debattoernooi

VVD VVD Zaanstad 12-02-2018 11:34

Steunfractielid Stephanie Onclin was namens de VVD aanwezig bij het open Zaans debattoernooi 2018. Een spannende debatwedstrijd tussen onze middelbare scholen. Ze was niet alleen jurylid maar kon de winnaars bij de prijsuitreiking ook nog eens een bijzondere prijs aanbieden. Een lunch met staatssecretaris van defensie Barbara Visser. Bijgaand een uitgebreid verslag van de dag.

De Groninger VVD-fractie kiest Jasper Honkoop als fractievoorzitter

VVD VVD Groningen 05-11-2017 04:09

https://stadgroningen.vvd.nl/nieuws/24913/de-groninger-vvd-fractie-kiest-jasper-honkoop-als-fractievoorzitter

De fractie van de VVD Groningen heeft deze week besloten dat Jasper Honkoop de nieuwe fractievoorzitter wordt na het vertrek van Sabine Koebrugge. Op dit moment is Sabine nog formeel fractievoorzitter. Vanwege haar nieuwe functie als politiek assistent van Barbara Visser kan ze echter niet meer aan de slag voor de Groninger fractie. Wanneer Sabine haar functie formeel neerlegt zal de eerste opvolger, Elisabeth Akkerman, de gemeenteraadsfractie versterken. 

Hoewel Jasper inmiddels een bekende is in de Groninger politiek en de VVD in het bijzonder, geef ik toch een korte introductie van zijn persoon en loopbaan. Jasper Honkoop is 35 jaar, geboren in het Westland en werkzaam als bedrijfsstrateeg bij Gasterra. Tijdens zijn studies geschiedenis en internationale betrekkingen was hij politiek actief bij de JOVD waar hij uiteindelijk vice-voorzitter werd van het Hoofdbestuur.

Na zijn studie was Honkoop onder meer persoonlijk medewerker van Tweede Kamerlid Atzo Nicolaï. In 2011 verhuisde Jasper naar Groningen en werd direct actief binnen de VVD. Honkoop werd als nieuwkomer meteen nummer 3 op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen (na Joost van Keulen en Sabine Koebrugge) en trad na de verkiezingen van 2014 toe tot de Groninger gemeenteraad. In de fractie was hij woordvoerder ‘werk en inkomen’ en ‘onderwijs en welzijn’.

VVD Ede: Duidelijkheid over vliegroutes

VVD VVD Ede 03-10-2017 09:25

Gegeven is dat we vliegtuigen gebruiken in Nederland. Voor transport, voor vakanties, voor militaire doeleinden. Vliegtuigen moeten ergens landen en opstijgen. Voor de zomer werd bekend dat de vliegroutes voor stijgende vliegtuigen vanaf Lelystad voor een deel over onze gemeente lopen. Op 25 september vernamen we dat niet alleen deze routes, maar ook de routes voor dalend vliegverkeer vanuit Lelystad zijn gepland boven onze gemeente.

https://ede.vvd.nl/nieuws/24264/vvd-ede-duidelijkheid-over-vliegroutes

© Foto Omroep Gelderland

 In 2008 nam ons kabinet het besluit dat Schiphol voorlopig niet verder mag groeien, maar dat Lelystad het ‘overloopgebied’ is van Schiphol, met alle gevolgen van dien. In 2014 werden de plannen concreet en zijn de direct betrokkenen rondom Lelystad geïnformeerd (Zwolle, Dronten, Lelystad, Zeewolde, Nunspeet, Biddinghuizen). Daarna zijn luchtverkeersleiders aan het werk gegaan met het inpassen van aanvliegroutes. En in juni zijn deze routes als een konijn uit de hoge hoed gepresenteerd. Tot dan toe zijn de betrokkenen rond de aansluitende aanvliegroutes niet actief geïnformeerd. Het is onbestaanbaar hoe dit proces loopt. En in de tussentijd heeft het proces om te komen tot een nieuwe indeling van het totale luchtruim van heel Nederland stil gelegen. 

Nu realiseren we ons pas wat de gevolgen zijn van de keuze van ons kabinet in 2008. Blijkbaar heeft iedereen zitten slapen: op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau heeft niemand zich gerealiseerd dat het zoeken naar een structurele oplossing vertraging opliep terwijl de ingebruikname van Lelystad tegelijkertijd voortvarend ter hand moest worden genomen. 

De herindeling, waarvan de staatssecretaris zegt dat die in 2023 is afgerond, kan nieuwe inzichten in het luchtruim bieden, waardoor een structurele oplossing voor al het vliegverkeer in Nederland bereikt kan worden. Niet bekend is of deze structurele oplossing tot verbetering of verslechtering van de nu voorliggende routes en aantallen vliegbewegingen zal leiden. Ook wat de VVD Ede betreft moet deze herindeling snel wordt uitgevoerd,  maar dit ‘als wortel voorhouden’ – wat sommige lokale partijen nu doen -  om te voorkomen dat Lelystad Airport open kan in 2019 is een wassen neus en symboolpolitiek. Lelystad komt er, daar kunnen we met geen mogelijkheid meer omheen. In 2014 zijn contracten gesloten met Schiphol en de satelliet Lelystad. De verbouwingen en uitbreidingen van Lelystad Airport zijn al gestart. Schiphol zit nu al aan zijn taks en werknemers verliezen al hun baan, omdat de passagiersvluchten de vrachtvluchten aan het verdringen zijn. De druk op de ingebruikname van Lelystad is groot – dat hebben bijna alle politieke partijen in de Tweede Kamer bevestigd door medio september nog de staatssecretaris te verzoeken haast te maken met de opening van Lelystad Airport.

Overigens is het ons VVD Tweede Kamerlid Barbara Visser die van alle partijen in de Tweede Kamer de afgelopen maand de grootste criticaster was op het proces waar staatssecretaris Dijksma verantwoordelijk voor is. In nauw overleg met de VVD-fracties van betrokken gemeenten (waaronder Ede) en provincie Gelderland heeft zij ervoor gezorgd dat de staatssecretaris niet alleen excuses aanbood voor het proces, maar ook dat er nog een kans komt voor alle betrokkenen om alternatieven aan te dragen en vragen te stellen. Nog voordat de staatssecretaris in november een besluit neemt, stelt zij een ‘internetconsultatie’ open, waarbij iedereen alternatieve routes, slimme oplossingen, vragen of opmerkingen mag indienen. De staatssecretaris gaf de belofte op álle inbreng te reageren.  

De VVD Ede wil zeker weten dat we alle relevante informatie tot ons kunnen nemen en eventuele alternatieve routes of andere opties om overlast te verminderen niet over het hoofd zien. En we willen begrijpen wat de argumenten achter de keuzes van de routes boven Ede zijn geweest. Daarom dient de VVD Ede de volgende vragen en opmerkingen in in de internetconsultatie die een dezer dagen wordt opengesteld: 

Over de voorgestelde routes

1. Eén van de uitgangspunten voor de uitvoering van het onderzoek naar vliegroutes was dat woonkernen ontzien worden. De aanvliegroute en vertrekroute is nu gepland boven woonkernen van gemeente Ede. Deze routes voldoen dus niet aan dit uitgangspunt. Waarom zijn deze routes gekozen? 

2. Kan deze route worden aangepast om te voorkomen dat de route boven gemeente Ede loopt? Zijn andere routes onderzocht? Zo ja welke? Zo nee: kan dit alsnog gebeuren, om te voorkomen dat ze over gemeente Ede lopen?

3. Welke afwegingen zijn gemaakt om de route precies over deze kernen te laten lopen? De VVD Ede wil graag inzicht in deze afwegingen. Is bijvoorbeeld ergens de afweging gemaakt dat wél vermeden wordt om te vliegen boven natuur, terwijl dit leidt tot vliegen boven gemeente Ede? 

4. In september 2017 is Ede verrast met de tweede route die boven Ede is gepland. Niet alleen de stijgende, ook de dalende vliegtuigen vliegen dan boven Ede. Er was blijkbaar elders sprake van een beperkende situatie, waardoor de aanvliegroute verlegd moet worden. Zijn hier alternatieve keuzes onderzocht en gemaakt? Zo ja welke en zo nee, waarom niet?

5. Kunnen de routes hoger dan de nu aangegeven hoogtes (2300-3000m) worden gepland? Als dit niet zo is, waarom niet? 

6. Is het mogelijk te voorkomen dat er kruisend luchtverkeer is boven gemeente Ede? Wat zijn de veiligheidsrisico’s die hiermee gepaard gaan? Is bij het berekenen en/of afwegen van deze risico’s meegenomen dat onder de route een aanzienlijke aantal mensen wonen? 

7. Als de stijgende en dalende route elkaar moeten passeren, dan moet de onderste route zakken, wat voor meer geluidshinder zal zorgen. Waarom kan de bovenste route niet stijgen? 

8. Waarom is de keuze gemaakt om tussen 6 uur en 23 uur te vliegen en kan dit niet anders als blijkt dat sprake is van geluidshinder? Kan dit beperkt worden tot bijv. van 8 uur tot 21 uur?

9. Waarom zijn de delen van het luchtruim waar Defensie vliegt in beton gegoten en kunnen daar geen aanpassingen op plaatsvinden, zodat dit ruimte biedt om routes anders te leggen en geluidshinder voor inwoners te voorkomen?

10. Kan de staatssecretaris een beeld schetsen van het vliegverkeer (vliegtuigen, helikopters) dat nu al boven gemeente Ede vliegt en welk geluid dit nu al met zich meebrengt, inclusief de oefeningen die geregeld plaatsvinden van Defensie? Hoe verhoudt zich het aantal geplande vluchten van en naar Lelystad tot de vliegroutes die nu al boven gemeente Ede lopen?

11. Ook de toeristische sector en de landbouw zijn sectoren van belang voor onze gemeente. Rust en schone lucht is voor hen essentieel. Hoe weegt de staatssecretaris die belangen van deze sectoren mee in het besluit dat zij in november zal nemen over de vliegroutes? 

12. We zijn van mening dat de vliegtuigen die gebruik maken van de geplande routes per definitie zo geluidsarm mogelijk moeten zijn en dat zo min mogelijk sprake moet zijn van CO2-uitstoot en fijnstof. Kan de staatssecretaris ervoor zorgen dat als er vliegbewegingen boven gemeente Ede zijn, deze uitgevoerd worden met de modernste categorie vliegtuigen? 

13. De inwoners van Ede willen weten waar ze aan toe zijn. De simulaties waren niet afdoende. Kunt u aangeven wanneer de testvluchten worden gepland, waarover gesproken is in de informatiebijeenkomsten? En kunt u aangeven welke actie u gaat nemen als blijkt dat de uitkomsten van deze testvluchten negatiever uitpakken dan wat de simulaties tijdens de informatiebijeenkomst lieten horen?

14. De inwoners van Ede hebben communicatie op dit onderwerp moeten missen en  maar zeer beperkt kennis kunnen nemen van deze ontwikkelingen. Kunt u garanderen dat vanaf nu de inwoners proactief meengenomen worden in alle overwegingen en beslissingen en eventuele alternatieven die bedacht worden?

Over de herindeling van het luchtruim

De VVD Ede verzoekt, hoewel dit niet het onderwerp van deze consultatie is maar hier wel direct gerelateerd aan is, ook de volgende punten mee te nemen bij de herindeling van het luchtruim:

1. Hanteer vanaf nu een aanpak in nauwe afstemming met inwoners en bestuurders. Betrek hen actief. Zoek samen een balans tussen mens, economie en natuur, zodat niemand voor verrassingen komt te staan; Voer dus ook voor de luchtvaart het omgevingsmanagement in, zoals dat ook voor grote infrastructurele projecten gebeurt.

2. Neem de uitgangspunten mee die vanuit onze gemeente worden ingebracht als kader voor de herindeling van het luchtruim en de vliegroutes die vervolgens boven Ede/Bennekom worden gepland; 

3. Neem als uitgangspunt in ieder geval mee:

        o dat de vliegroutes hoger moeten liggen; 

        o dat de herindeling bijdraagt aan het klimaatverdrag van Parijs en daarmee aan het oplossen van de fijnstofproblematiek die overigens in onze regio al aanzienlijk aanwezig is;

        o dat in ieder geval altijd met zo schoon en geluidsarm mogelijke vliegtuigen wordt gevlogen in de lagere luchtlagen;

        o dat herindeling van de militaire oefengebieden van meet af aan fundamenteel betrokken wordt.

Namens de VVD Ede,

Hester Veltman

Fractievoorzitter

VVD opgelucht door uitstel dijkversterkingen

VVD VVD Edam-Volendam 23-06-2017 23:42

De VVD Edam-Volendam is verheugd dat minister Schultz van Haegen de grote cultuurhistorische waarde van de huidige Markermeerdijk onderschrijft en het eens is met uitstel van de opleverdatum. Door uitstel kan nader onderzoek gedaan worden naar alternatieve methoden van de dijkversterking, zodat de dijk minder ingrijpend wordt aangetast.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/22888/vvd-opgelucht-door-uitstel-dijkversterkingen

Zowel de VVD fractie van de gemeente Edam-Volendam als de VVD fractie van Holland Noorderkwartier heeft meerdere malen haar zorgen uitgesproken m.b.t. de versterking van de Markermeerdijk en het participatieproces. Diverse signalen vanuit het gebied gaven daarvoor aanleiding. 

Dat de minister nu op voorspraak van o.a. VVD Tweede Kamerlid Barbara Visser uit Zaanstad meer tijd neemt is mooi. "Goed dat we op dit dossier een hele korte lijn met name met Tweede Kamerlid Barbara Visser hebben gehouden. Zij komt uit onze regio en kent de dijkversterking en de bezwaren daarvan op haar duimpje.", aldus de VVD-fractie.

Op diverse plaatsen zijn er nog bezwaren en zorgen, zoals de vooroever in Scharwoude, de risico’s m.b.t. het geheel afgraven van de huidige dijk tussen Warder en Edam, de beoogde, ingrijpende dijkversterking bij Uitdam en Durgerdam.

Uitstel van de opleverdatum doet recht aan de belangen die er in het gebied zijn en biedt kansen om tot een verbetering van de dijkversterkingsplannen te komen.

West-Friesland biedt oplossingen voor metropoolregio Amsterdam

VVD VVD D66 CDA Noord-Holland 14-04-2017 09:47

Zondag 23 april om 17.00 uur zend AT5 een reportage uit over dit Westfriese initiatief om de metropoolregio Amsterdam te ontlasten en kansen te bieden.

https://westfriesland.vvd.nl/nieuws/21918/west-friesland-biedt-oplossingen-voor-metropoolregio-amsterdam

© Theo Buis

Brief uit West-Friesland voor Mark Rutte.

Aangeboden aan Kamerfracties VVD, CDA en D66

Het initiatief dat genomen is door voorzitter Bas de Wit van de VVD Westfriesland om diverse betrokkenen uit de regio bij elkaar te brengen, heeft geleid tot het aanbieden van de open brief voor Mark Rutte aan de Tweede Kamerfracties van VVD, CDA en D66 afgelopen donderdag.

Doel van het initiatief is om gezamenlijk als West-Friesland oplossingen aan te dragen voor de problemen van metropoolregio Amsterdam. “Trek de Noord/Zuid-lijn door en start de Hoorn/Almere-lijn!” en “West-Friesland biedt oplossingen voor een overvol Amsterdam”, kopte de brief die is aangeboden aan Tweede Kamerleden Barbara Visser (VVD), Steven van Weyenberg (D66) en een verhinderde Pieter Heerma (CDA). Juist nu deze partijen aan de onderhandelingstafel zitten om een nieuwe regering te vormen is het zaak om te kijken naar oplossingen voor problemen en deze mee te nemen in het proces.

West-Friesland doet al veel zelf stelt de brief, maar er is meer nodig. Meer ruimte om woningen te bouwen, goede (digitale) bereikbaarheid van de regio en een toegesneden onderwijsaanbod. Op deze manier draagt de groep initiatiefnemers oplossingen aan voor het toenemend woningtekort, werkzoekenden en het opvangen van de toeristenstroom van de metropoolregio Amsterdam.

West-Friesland wil samenwerken. Dat blijkt uit de zeer diverse achtergrond van ondertekenaars van deze open brief aan de minister-president. Samen gaan wij dit aanpakken; Amsterdam als een Europese stad met allure, West-Friesland als een eigenzinnige regio vol innovatie en ondernemerschap. “Help jij mee?” is de slotvraag die wordt gesteld aan Mark Rutte.

Foto v.l.n.r.: Vincent Buis, Hans Huibers, Barbara Visser VVD 2e Kamer), Bas de Wit, Steven van Weyenberg (D66 2e Kamer), Arthur Helling, René Strik. (Ontbrekende ondertekenaars van de brief zijn Caroline van der Pol, Ed Meester en Hans Kröger)

Vincent Buis, Communicatie & Campagne VVD Westfriesland (Dagelijks Bestuur) Hans Huibers, Voorzitter WBG Barbara Visser, VVD Tweede Kamerlid Bas de Wit, Voorzitter VVD Westfriesland (Dagelijks Bestuur) Steven van Weyenberg, D66 Tweede Kamerlid Arthur Helling, D66 Raadslid Hoorn René Strik, Vice-voorzitter VVD Westfriesland (Dagelijks Bestuur)

VVD: "Reserveer geld voor verbetering veiligheid N36"

VVD VVD Malik Azmani 08-02-2017 01:19

De VVD wil dat er geld gereserveerd wordt voor verbetering van de veiligheid op de N36. Kamerlid Barbara Visser dient hiertoe woensdag een motie in. "Mooi om te zien dat ook deze weg Haagse aandacht krijgt", vindt VVD-Statenlid Regien Courtz.

Op de weg, die Twente met het Vechtdal verbindt, gebeurden de laatste jaren veel ongelukken. "Verbetering van de veiligheid staat dan ook hoog op de agenda", zegt Courtz. In de motie wordt gevraagd om een onderzoek naar de effecten van verbreding. In afwachting van de uitkomsten zou de minister dan budget moeten reserveren voor de uitvoering.Dat Den Haag in korte tijd opnieuw concreet wil bijdragen aan verbetering van Overijsselse wegen is volgens Courtz geen toeval: "We hebben een aantal speerpunten geformuleerd, die we voortdurend onder de aandacht brengen. We willen natuurlijk het liefst vandaag nog alle knelpunten oplossen, maar gaan voor wat haalbaar en realistisch is. Dat werkt, want na de A1, de N35 en de N50 is nu ook de N36 stevig in het vizier van Kamer en minister. Het blijkt dat we als provincie echt op de agenda staan in Den Haag, mede met dank aan de actieve VVD-fractie in de Tweede Kamer. Ik ben blij dat de samenwerking met Malik Azmani als regiovertegenwoordiger en Barbara Visser als woordvoerder zo constructief verloopt.""Veiligheid staat bij de VVD altijd voorop", zegt Azmani. "Wanneer blijkt dat hier extra geld voor nodig is, stellen we dat gewoon beschikbaar. Dat vind ik niet meer dan normaal." Op welke manier de veiligheid op de N36 verbeterd kan worden, wordt onderzocht in een pilot.

Klik hier om naar het originele artikel te gaan.

Masterclass

VVD VVD De Wolden 24-03-2016 00:11

Ontmoetingen en trainingen bij Masterclass VVD Noord

Door: Hilda Mulder

Voor de VVD-leden die zich meer willen verdiepen en bekwamen in de liberale waarden en de (Haagse) politiek worden er jaarlijks door de VVD Noord onder leiding van Bert Homan een masterclass  georganiseerd. Nu zit ik al 6 jaar in de gemeenteraad, maar toch leek het me goed mijn netwerk te verbreden. Ik mocht meedoen en heb in de wintermaanden 9 zaterdagen in de hoofdsteden van Noord-Nederland in goed gezelschap de masterclasses gevolgd.

Thema’s van de bijeenkomsten waren o.a. Liberalisme, Europa en Integriteit. Om niet alleen maar droge kost te verstouwen zaten er ook actieve trainingen bij. Bijvoorbeeld mediatraining van Pieter Meulman die ook ministers coacht. Zo werd ik in de fictieve rol van wethouder voor een draaiende camera heel scherp geïnterviewd  over mijn aandelen in een bouwbedrijf die opeens in waarde vertienvoudigden na een cafébezoek met de eigenaar van dit bouwbedrijf.  Ik moest dus meteen mijn functie neerleggen in het belang van de VVD J

Het leuke van de bijeenkomsten was dat er telkens voorzitters van de Kamercentrales, lokale bestuurders zoals burgemeester Tom van Mourik, maar ook Tweede Kamerleden bij waren.

We konden Aukje de Vries, Erik Ziengs, Hayke Veldman, Barbara Visser, Anne-Wil Lucas Arno Rutte en zelfs minister Henk Kamp het hemd van het lijf vragen en met hen onze debattechnieken oefenen. Bijzonder dat deze politici hun spaarzame vrije tijd inzetten om hun achterban te trainen en te motiveren. Ik heb veel tips en trucs, maar ook de berichten uit de wandelgangen van Den Haag gehoord. Erg leerzaam. En erg fijn dat bij de VVD geen drempels bestaan om Kamerleden te ontmoeten. Sterker nog, binnenkort ga ik met Annigje Udinga van de VVD Meppel op bezoek bij Barbara Visser in Den Haag.

De Masterclass werd 18 maart in stijl en erg gezellig afgesloten met een Diner Pensant in Groningen. Wil jij  deelnemen aan de volgende masterclass? Vraag dan informatie op via: vvdmastersclassnoord@gmail.com. Overigens kan je ook via de Haya van Somerenstichting korte cursussen volgen, zie ook http://opleidingen.vvd.nl 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.