Nieuws van politieke partijen in Amersfoort inzichtelijk

10 documenten

Eerst alle daken vol. Of niet? | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 06-09-2020 00:00

‘Eerst alle daken vol’ is het mantra van de zonneweidenvermijder. Of vriendelijker: de landschapsliefhebber. En de Mansholt-agrariër. Een oproep om geen zonnepanelen toe te staan in het weiland voordat alle andere mogelijkheden zijn benut, klinkt logisch en terecht. Waarom zonneweides zelfs maar tijdelijk toestaan en mogelijk kostbare groene ruimte verspillen? Toch is het geen haalbare kaart om alleen in te zetten op daken en ik wil met u delen waarom.

 

Allereerst is er de belofte dat het misschien niet nodig is

Misschien is het mogelijk andere oplossingen te vinden die technisch zo slim zijn, dat we zoveel energie opwekken dat er geen zonneweides nodig zijn. Of die oplossingen er komen, weten we natuurlijk niet zeker. Wat we wel zien, is dat tot nu toe aan elke oplossing ook nadelen kleven. Elke oplossing zal dan ook tegenstanders hebben. Voorlopig zitten we dus zonder voldoende alternatieven.

En dan: als we onze energievraag zelf moeten oplossen, dan wijzen de cijfers uit dat we niet voldoende daken hebben om aan alle vraag te voldoen

Of toch wel? Af en toe zie je een krantenberichtje dat daarop duidt. Als we nou echt àlle beschikbare daken benutten, zou het dan niet passen? Het gekke is, dat dat niet gebeurt. Waarom niet? Omdat we naast landschapsliefhebber ook homo economicus zijn. Omdat de leverancier ons voorrekent hoeveel panelen rendabel zijn en maar weinig mensen daar overheen gaan. En met de afschaffing van de salderingsregeling en het dalen van de elektriciteitsprijs, wordt het nog minder rendabel. Minder nieuwe panelen op daken in plaats van meer.

Maar als we nou in elk geval de grote bedrijfsdaken vol leggen?

Goed idee. Echt, ik erger mij rot aan alle zwarte daken op loodsen en hallen. Om die vol te leggen, moet je wel eigenaar zijn van het pand. Of op zijn minst toestemming hebben van de eigenaar. Gemeenten en energiecoöperaties proberen eigenaren te verleiden. Helaas zijn er vaak allerlei redenen waarom ze daar niet in meegaan: het dak is niet sterk genoeg, de verzekering is te duur, het kan economisch niet uit (vergeet niet dat bedrijven veel minder voor hun stroom betalen dan u en ik) of de eigenaar heeft het tijdelijk in de portefeuille als beleggingsobject. We kunnen van alles vinden van die argumenten, maar feit is dat dwingen (nog) niet kan.

De regeltjes hebben ons dus gevangen in een systeem dat de hoeveelheid panelen op daken beperkt tot de economische grens - in plaats van de maximale hoeveelheid.

Eén beperking die ik nog niet heb genoemd, is de aansluiting op het elektriciteitsnet. Wie grote hoeveelheden zonnepanelen op een dak wil neerleggen, kan zomaar tienduizenden euro’s moeten betalen aan het netwerkbedrijf. Vooraf afrekenen graag. Vandaar die halfvolle boerenschuren.

We hebben dus alle reden om de regels aan de energietransitie aan te passen, in plaats van de energietransitie aan te passen aan de regels.

Tot slot is er de factor tijd

‘Eerst alle daken vol’ suggereert dat we moeten wachten. Wachten tot de regels zijn veranderd of tot we niet meer anders kunnen. Maar wachten is nu net iets wat we al te lang hebben gedaan in de energietransitie. We hebben nog tien jaar om tot een halvering van de CO2-uitstoot te komen. Als we eerder waren begonnen, had dat twintig of dertig jaar kunnen zijn. Maar er is kostbare tijd verspild.

Ruimte kun je uiteindelijk terugkrijgen, tijd niet.

Astrid Janssen

Motie "Duurzame bushokjes" aangenomen!

CDA CDA Amersfoort 14-11-2019 06:48

MOTIE Duurzame bushokjes Amersfoort, 12 november 2019 De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Amersfoort de ambitie heeft om in 2030 CO2 neutraal te willen zijn. b. In de kadernota 2020-2023 is de afspraak gemaakt om klimaatbestendig te ontwerpen waarbij vergroening noodzakelijk is om de stad leefbaar te houden. c. De exploitatie van buitenreclame, waaronder bushokjes vallen, afloopt. d. Er nieuwe bushokjes aanbesteed dienen te worden. e. De bushokjes in Amersfoort bestaan uit glas en metaal. f. De stad Utrecht 316 bushokjes heeft met groene daken en bamboe bankjes. g. Groene daken bijdragen aan waterberging, biodiversiteit, verkoeling in stedelijk gebied en het afvangen van fijnstof. h. Ook kleine daken geschikt zijn voor groene daken. i. Zonnepanelen en ledverlichting gebruikt kunnen worden in combinatie met groene daken. j. Het gebruik van duurzame materialen bijdraagt aan onze ambitie om een circulaire stad te worden. draagt het college op: 1. De mogelijkheid te onderzoeken om bushokjes aan te schaffen die bestaan uit duurzame materialen met groene daken, ledverlichting en zonnepanelen. 2. De beste mogelijkheden voor duurzame bushokjes mee te nemen in de aanbesteding. 3. De resultaten van het onderzoek voor de behandeling van de kadernota 2021 aan de gemeenteraad te rapporteren. Angeliek Noortman-Nieuwendijk (CDA) Tanika Scherbinski (GL)

D66 stelt vragen over uitrol 5G-netwerk

D66 D66 Amersfoort 16-09-2019 19:28

Vorige week donderdag heeft Irma Dijkstra vragen gesteld aan het college over de uitrol van het 5G-netwerk. D66 wil hiermee niet aangeven dat we voor of tegen de uitrol van dit nieuwe netwerk zijn, maar vindt communicatie naar de inwoners erg belangrijk. Er zijn zorgen rondom de mogelijke gezondheidsgevolgen. Irma is vooral wel benieuwd welke keuzes kunnen worden gemaakt en worden genomen. Het onderwerp is erg actueel en voor ons genoeg reden om vragen te stellen.

We stelden de volgende vragen:

Wat is de positie van het college in gesprekken over dit onderwerp tussen het college en derijksoverheid/telecomproviders? Hoe ziet het college de lokale rol of invloed op de onrust over de gevolgen van uitrol? Heeft de uitrol voor Amersfoort (naast de claim op gezondheidsrisico’s) mogelijke anderegevolgen, zoals bijvoorbeeld financieel? Zijn er keuzes die in dit kader aan de raad van Amersfoort zouden kunnen worden voorgelegd enzo ja welke? Hoe ziet het college, gezien het gestelde onder 2), de eigen rol in de informatievoorziening aande inwoners van Amersfoort over de stand van zaken, de planning en de zorgen van bezorgde inwoners?

Leden SP Amersfoort vragen raadszetel terug van Rob Molenkamp

SP SP Amersfoort 26-06-2019 13:33

Op maandag 17 juni hebben de leden van SP Amersfoort uitgesproken dat Rob Molenkamp zijn raadszetel aan de SP terug moet geven. Hieraan ligt ten grondslag dat Molenkamp zelf een verklaring heeft ondertekend waarin hij aangeeft de raadszetel terug te zullen geven als de Algemene Ledenvergadering daarom vraagt. Sinds 17 juni jl. is dat het geval. Een brief met dit verzoek is inmiddels namens de leden naar Rob Molenkamp verstuurd.

Op de ledenvergadering hebben leden tevens van gedachten kunnen wisselen over de teleurstellende resultaten van, met name, de Europese verkiezingen. De nodige suggesties werden gedaan en zullen nadrukkelijk aan de orde komen in het proces naar het eerstvolgende landelijke SP-congres op 14 december a.s.

Nieuwe energie voor Utrecht

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 CDA Amersfoort 02-06-2019 20:40

PvdA trots op sociaal coalitieakkoord ‘Nieuwe energie voor Utrecht’

Op 5 juni zal de PvdA toetreden tot het college van de Gedeputeerde Staten van Utrecht. Daarmee keert de PvdA terug in het dagelijks bestuur van de provincie na een afwezigheid sinds 2008; na weken van onderhandelen is een akkoord gesloten tussen PvdA, GroenLinks, D66, CDA en ChristenUnie. De provincie Utrecht gaat investeren in de versnelling van de energietransitie, het openbaar vervoer en de fiets en er wordt extra geld vrijgemaakt voor de ontwikkeling van natuur in de groene contourgebieden. Verder worden er meer betaalbare woningen gebouwd en komt er een sociale agenda om onder meer eenzaamheid en laaggeletterdheid tegen te gaan. Dit staat allemaal in het coalitieakkoord dat de titel ‘’Nieuwe energie voor Utrecht’’ heeft.

Vitale dorpen en steden

Samen met gemeenten en projectontwikkelaars wordt de woningbouwproductie verhoogd naar 10.000 woningen per jaar. Daarin wordt gestuurd op minstens 50% betaalbare woningen voor starters, ouderen en eenpersoonshuishoudens. Dan gaat het om zowel sociale huurwoningen als middenhuur. Liefst binnen de steden en dorpen, met aandacht voor voldoende groen en ruimte. Voor kleinere steden en dorpen geldt dat in specifieke situaties en onder voorwaarden kleinschalige uitbreiding buiten de zogenaamde rode contour  mogelijk wordt. Ook wordt bekeken welke maatregelen gewenst zijn om de vitaliteit te versterken; bijvoorbeeld een bibliotheekvoorziening, beter OV en/of passende woningbouw.

Mobiliteit

Het nieuwe college wil graag dat er veel meer wordt ingezet op fiets en OV en niet op het aanleggen van meer (auto)asfalt. Een belangrijk punt voor de PvdA is dat de provincie meer regie krijgt in het streekvervoer in plaats van de vervoerder. Het budget voor OV stijgt mee met het aantal inwoners, waardoor een groei in het aantal reizigers niet ten koste hoeft te gaan van minder drukke lijnen. Op initiatief van de PvdA komt er een proef met gratis openbaar vervoer buiten de spits voor ouderen die weinig te besteden hebben. En niet onbelangrijk: om de veiligheid en de leefbaarheid in een gebied te verbeteren kan de maximumsnelheid op sommige provinciale wegen worden verlaagd.

Energietransitie

Er is meer ruimte nodig voor het opwekken van wind- en zonne-energie. De nieuwe coalitie wil dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderd wordt. Gemeenten, inwoners en energiecoöperaties wordt ruimte en steun geboden om met plannen te komen. In 2023 wil de provincie 16 procent van het energiegebruik duurzaam opwekken. Er zijn hiervoor nog geen specifieke locaties in beeld maar er wordt in ieder geval gedacht aan locaties langs snelwegen, waterwegen en grote industrieterreinen. Iedereen dient mee te kunnen doen met de energietransitie ( besparen en opwekken).

Transparant

De onderhandelaars namens de PvdA, Rob van Muilekom en Julie d’Hondt, hebben het proces om tot dit akkoord te komen als zeer constructief en transparant ervaren. ‘Op sommige onderwerpen is er stevig gediscussieerd, maar de sfeer was altijd positief. We hebben er bewust voor gekozen om niet alleen onze eigen fractiegenoten, maar ook de niet-collegevormende fracties en de buitenwereld erbij te betrekken’, zegt Van Muilekom. Hiertoe was een speciale bijeenkomst georganiseerd op 8 mei, waarop bijna 200 belangstellenden input konden leveren voor het akkoord.

Toetreding tot het college

De huidige fractievoorzitter van de PvdA-fractie, Rob van Muilekom, zal namens de PvdA zitting nemen in het nieuwe college. Hij zal de portefeuilles binnenstedelijke ontwikkeling en wonen, cultuur en erfgoed, luchtkwaliteit, sociale agenda en organisatie op zich nemen. Rob draagt het stokje als fractievoorzitter over aan Marieke Lejeune. De rest van de fractie bestaat uit de statenleden Julie d’Hondt, Osman Suna en Wilma de Boer-Leijsma; ondersteund door de commissieleden Annet Krijgsman en Mohamed Talhaoui.

Het bericht Nieuwe energie voor Utrecht verscheen eerst op PvdA Amersfoort.

Bart Huydts nieuwe voorzitter D66 Amersfoort

D66 D66 Amersfoort 18-02-2019 22:33

Afgelopen woensdag werd bekend gemaakt dat Bart Huydts is gekozen als de nieuwe voorzitter van D66 Amersfoort. Hij volgt (oud)voorzitter Martin Fröberg op die zich niet opnieuw verkiesbaar had gesteld voor een tweede termijn. https://amersfoort.d66.nl/2019/02/18/bart-huydts-nieuwe-voorzitter-d66-amersfoort/

 

 

 

 

 

Bart nam het op tegen Chris Mooiweer, waarbij een meerderheid van 57,6% van de leden Bart Huydts d.m.v. e-voting hebben gekozen als nieuwe voorzitter.

 

 

CDA zeer bezorgd uitspraak Europees Hof

CDA CDA VVD Amersfoort 10-11-2018 15:30

Onze raadsleden Angeliek Noortman en Jan de van de Schueren stelden de volgende vragen aan het college naar aanleiding van de recente uitspraak van het Europese hof. SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad Nummer: 2018 - 099 Datum: 09-11-2018 Aan de voorzitter van de raad Onderwerp: Uitspraak Europese Hof inzake PAS Aanleiding: Op 7 november 2018 heeft het Europese Hof uitspraak gedaan inzake de door de Raad van State gevraagde advies over het Nederlandse PAS-beleid (Programma Aanpak Stikstof) dat in 2015 is gestart. De uitspraak van het Europese Hof1 komt er op neer dat Nederland te weinig doet aan het verminderen van de stikstofuitstoot en dat het PAS-beleid, ingesteld om naast het reduceren van stikstofuitstoot toch economische ontwikkeling mogelijk te maken, de natuur onvoldoende beschermt. Diverse gemeenten en provincies maken zich inmiddels zorgen, gelet op de uitspraak van het Europese Hof, of de geplande aanleg van nieuwe wegen wel doorgang kan vinden en, in afwachting van de uitspraak van het Europese Hof, zijn al meer dan 200 projecten “on hold” gezet. Vraag 1: Is het college bekend met het PAS en de uitspraak van het Europese Hof van 7 november 2018? Vraag 2: Kan de uitspraak van het Europese Hof, naar het oordeel van het college, ook consequenties hebben voor de (ontwikkeling c.q. aanleg van) belangrijke wegen en gebieden in en rond Amersfoort, zoals de A28, A1, Knooppunt Hoevelaken en de 1 https://eur-lex.europa.eu/legal- content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:62017CJ0293&qid=1541601800935 2 https://www.ad.nl/arnhem/cda-en-sgp-zeer-bezorgd-over-gevolgen- van-uitspraak-europees-hof-voor-a15-en-a30~a03e7ce5/ Westelijke Ontsluiting? Zo nee, waarom niet? Vraag 3: Is het college bereid, in samenspraak met het Rijk en de Provincie Utrecht, eerst de mogelijke consequenties van de uitspraak van het Europese Hof voor de genoemde gebieden en wegen te onderzoeken, en de ontwikkeling, voorbereiding en aanleg tot dat moment “on hold” te zetten? Vraag 4: Deelt u de mening van het CDA, mede gelet op het coalitieakkoord 2018-2022, hoofdstuk duurzaamheid, dat indien blijkt dat of tenminste de kans bestaat dat door de aanleg van genoemde wegen de gemeente Amersfoort en de Provincie Utrecht niet voldoen aan de uitspraak van het Europese Hof zij beter eerst kunnen toetsen of de aanleg ervan in de huidige vorm door kan gaan? Angeliek Noortman-Nieuwendijk Jan de van der Schueren CDA Amersfoort Het AD.nl/amersfoort schreef het volgende hierover: CDA: zet aanleg westelijke rondweg en knooppunt Hoevelaken ‘on hold’ Amersfoort moet wachten met de aanleg van de westelijke rondweg en Rijkswaterstaat vragen hetzelfde te doen met de verbouwing van knooppunt Hoevelaken, totdat duidelijk is wat de aanpassingen betekenen voor de uitstoot van stikstof. Die oproep doen CDA-raadsleden Jan de van der Schueren en Angeliek Noortman aan verantwoordelijk wethouder Hans Buijtelaar (Verkeer, VVD). Het tweetal stelt dat een uitspraak van het Europese Hof afgelopen week invloed kan hebben op de uitvoering van verkeersprojecten in en rond Amersfoort. ,,De uitspraak komt er op neer dat Nederland te weinig doet aan het verminderen van de uitstoot van stikstof”, aldus de volksvertegenwoordigers. ,,In afwachting van de uitspraak van het Hof zijn al meer dan tweehonderd projecten ‘on hold’ gezet, en diverse gemeenten maken zich inmiddels zorgen of de geplande aanleg van nieuwe wegen wel doorgang kan vinden.” Het CDA vindt dat Amersfoort zich achter deze gemeenten moet scharen, en eerst onderzoek moet doen voordat er met de werkzaamheden wordt gestart. De aanleg van de westelijke rondweg en verbouwing van knooppunt Hoevelaken zijn twee grote verkeersprojecten waar Amersfoort mee te maken gaat krijgen. Het verkeersplein dat de A1 met de A28 verbindt, gaat tussen 2021 en 2025 voor 774 miljoen euro volledig op de schop. De westelijke rondweg moet voor 67 miljoen euro worden aangelegd, en verbindt straks de Stichtse Rotonde met de Amsterdamseweg. Tegen laatstgenoemd project is veel verzet in Amersfoort, voornamelijk omdat er 3500 bomen moeten worden gekapt.

Is Amerena CO2 neutraal?

SP SP Amersfoort 13-01-2018 16:07

Over enkele maanden opent Amerena zijn deuren en wil het doorgaan voor het meest duurzame zwembad van Nederland. Maar is dat wel zo? Het zwembad zal verwarmd gaan worden met biomassa. Houtsnippers en pellets (korrels geperst hout). Bij het stoken van hout komt 15% meer CO2 vrij dan het stoken van kolen en zelfs 95% meer CO2 dan het verstoken van gas. Daarnaast worden steeds grotere aantallen bomen gekapt om te voldoen aan de vraag naar ‘resthout’.

De uitstoot van zulke grote hoeveelheden CO2 als zal gaan gebeuren bij Amerena, en nu al geproduceerd wordt in De Nieuwe Stad, hebben gevolgen voor de volksgezondheid van omwonenden. De SP heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het College over de negatieve gevolgen van het verbranden van biomassa. Rob Molenkamp (raadslid SP) hier over: “We moeten klimaatverandering beperken, maar dan wel op een manier die ook echt CO2-neutraal is. Klimaatdoelstelling mogen nooit leiden tot natuurverlies en extra CO2 uitstoot. Dat dreigt nu wel te gaan gebeuren”.

Raad akkoord met onderzoek plaatsing windmolens

VVD VVD Amersfoort 24-10-2017 05:00

Op 26 september was het dan zo ver. De raad moest uiteindelijk zijn oordeel geven over de vraag, of Amersfoort wil starten om windmolens toe te staan. In meerderheid stemde de raad voor. Hoewel de VVD voorstander is van een toekomstige CO2 neutrale stad, stemden we tegen. We willen wel windmolens maar niet in of bij dichtbevolkte gebieden. Het is echter nog geen gelopen race!

Plaatsing van windturbines kan niet zomaar. Dit moet met een wijziging in bestemmingsplannen worden geregeld. Vandaar eerst de noodzaak van goedkeuring van een haalbaarheidsonderzoek.

De VVD is vanzelfsprekend ook voor het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Maar we willen niet alles op een hoop gooien. Er is verschil in de effecten van alternatieve energiebronnen. Het gaat daarbij niet alleen om opwekking, maar ook om besparingen. Denk o.a. aan isolatie. De VVD is ook geen voorstander van windmolens in of bij stedelijke bebouwingen. We moeten naar inwoners eerlijk zijn over de hinder, zoals lawaai en horizonvervuiling. Maar ook veiligheid speelt een rol. Bovendien ontstaat er dichtbij vaak een beperking in de bouw van woningen. Daar komt nog bij dat windmolens “subsidieslurpers” bij uitstek zijn.

Wij willen een historische stad als Amersfoort niet belasten met torenhoge windturbines. Ze zijn veel hoger dan onze Lieve Vrouwe Toren (Lange Jan = 98 meter). Daar komen meestal later problemen van: denk aan gemeenten als Houten, Urk. Als het effectief is plaats de turbines dan ver van stedelijk gebied, op windrijke plekken, bijv. aan of in zee. Tal van fracties hadden voorstellen ingediend. We hadden er moeite mee en stemden tegen die voorstellen en uiteindelijk ook tegen het raadsvoorstel. Maar dat raadsvoorstel haalde het wel. Het onderzoek kan dus gaan starten.

Na het raadsbesluit kreeg ik de vraag of, en zo ja wat, men tegen het besluit kan ondernemen.

Bij navraag bleek mij het volgende. Met het aangenomen raadsbesluit is een kader vastgesteld. De raad heeft nu uitgesproken dat hij positief staat tegenover het realiseren van windmolens.

Voor het daadwerkelijk kunnen bouwen van een aantal windmolens heeft de exploitant in ieder geval een omgevingsvergunning nodig. Tegen een dergelijke vergunning kunnen belanghebbenden een rechtsmiddel aanwenden. Als de vergunning met de reguliere procedure  wordt voorbereid, dan is er het rechtsmiddel bezwaar (en aansluitend beroep bij de rechtbank). Als de omgevings-vergunning met de uitgebreide procedure wordt voorbereid, dan wordt eerst een ontwerp ter inzage gelegd en kan een zienswijze worden ingediend. Tegen het besluit tot vergunningverlening kunnen belanghebbenden vervolgens in beroep. In het raadsbesluit staat ook vermeld dat mogelijk een wijziging van het bestemmingsplan dan wel een projectbesluit vereist is.

Waarschijnlijk moeten er voor een windmolen meerdere vergunningen worden verleend en mogelijk is er ook toestemming van een ander bestuursorgaan nodig (bijvoorbeeld provincie). Er komt dus nog een interessant vervolg. Laten we maar even afwachten waar de initiatiefnemers mee gaan komen.

Amersfoort CO² neutraal in 2030

VVD VVD Amersfoort 02-07-2017 06:30

De raad van Amersfoort heeft in de Ronde (voorbereidende vergadering) besproken hoe Amersfoort naar een CO² neutrale stad transformeert. Al in 2008 werd afgesproken dat Amersfoort CO² neutraal moet zijn in 2030. CO² neutraal betekent dat we het gebruik van fossiele brandstoffen hebben teruggebracht tot het absolute minimum en dat we zoveel mogelijk duurzaam opgewekte energie gebruiken.

De aanpak van de transformatie gaat in 5 stappen:

Stap 1: Verkennen opgave

Stap 2: Uitwerken transitiepaden

Stap 3: Opstellen actieplannen en afsluiten Amersfoortse Green Deals

Stap 4: Vertalen van Green Deals naar aanpak per wijk: CO² wijkactieplannen

Stap 5: Overall Plan van aanpak

Op dit moment zitten we in de overgang van stap twee naar stap drie. De VVD heeft aangegeven dat we het doel voor ogen moeten houden en ons niet moeten verliezen in de details. Om een voorbeeld te geven, één van de aanwezige raadsleden wilde graag weten hoeveel m² dak er beschikbaar is om zonnepanelen op te plaatsen. Dat lijkt een goede vraag, maar we moeten ons wel beseffen dat de innovatie ons ingehaald heeft op het moment dat het plan van aanpak gereed is. Zo is er niet alleen  een enorme verbetering van de zonnepanelen te verwachten, maar ook het aantal plaatsen waar zonnepanelen geplaatst worden groeit. Niet alleen op daken en in weilanden, transparante panelen kunnen nu al op ruiten geplaatst worden. Misschien kunnen we over een paar jaar wel stoeptegels met zonnepanelen verwachten. Wat voor zonnepanelen geldt, geldt ook voor alle andere vormen van duurzame energie. Daarom is het belangrijk aan te geven wat we willen en de manier waarop aan de markt over te laten.

In de raad is de theorie van wortel en stok erg populair onder veel linkse raadsleden. Bij het opvoeden van kinderen heb je het dan over belonen en straffen, dat is precies wat hiermee wordt bedoeld. De VVD heeft aangegeven dat het belangrijker is om eerst een mogelijkheid te creëren, daarna te motiveren en daarna pas als laatste mogelijkheid de verplichting te zoeken. VVD gelooft in de eigen kracht van mensen, die moeten dan natuurlijk wel de mogelijkheden krijgen. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de oplaadpalen voor elektrische auto’s. Eerst moet de gemeente een paar palen plaatsen om de mogelijkheid van emissievrij vervoer mogelijk te maken. Daarna willen we mensen motiveren om gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden. Pas wanneer er voldoende omvang in de markt is en het een serieus alternatief vormt voor benzine en diesel kan verplichting een mogelijkheid zijn om emissievrij rijden in te voeren.

Een ander aspect is de inhoudelijke transformatie van energie gebruik. Eén deel moet worden bereikt door energie besparing, één deel door het inzetten van duurzame, schone energie en één deel moet komen uit innovatie. Bij besparing kunt u denken aan isolatie van gebouwen, zuinigere apparatuur en warmte/koude opslag. Duurzame energie komt bijvoorbeeld van zonnepanelen, biomassa en aardwarmte. Innovatie is het moeilijkste te doorgronden, omdat we dit nog niet weten. Een belangrijk deel van de transformatie naar CO²  vrij moet van de innovatie komen, vandaar dat de VVD hier aandacht voor vraagt. De markt is altijd sneller en slimmer dan de overheid. Het is aan de overheid om de marktbeweging in goede banen te leiden.

Een voorbeeld van innovatie is te zien op YouTube, https://youtu.be/rKaEhBjt1ls. Een slimme ondernemer van het bedrijf Ubitricity heeft slimme laadkabels gemaakt die rechtstreeks aan de lantaarnpalen aansluiten. Het ombouwen van een lantaarnpaal kost slechts 20 minuten. Een voorwaarde is wel dat de lantaarnpalen deel uitmaken van een SmartGrid. SmartGrid is een manier om meerdere diensten aan te bieden via het net van de lantaarnpalen. Behalve intelligente LED verlichting (tijd, aanwezigheid, kleur e.d.) kunt u daarbij denken aan informatie voorziening voor openbaar vervoer, WIFI en bewakingssystemen. Amersfoort is op dit moment samen met Hilversum en het EBU (Economic Board Utrecht) aan het onderzoeken of en hoe zij een SmartGrid kan invoeren.

Beetje bij beetje maken we de transitie naar CO²  neutraal. Na het reces, op 22 augustus gaat de discussie over CO² neutraal weer verder over de manier waarop. De VVD wil daarbij met een motie komen om de inzet van slimme laadkabels in Amersfoort mogelijk te maken. Want behalve de grote lijnen (kaders in jargon) hebben we de slimme innovaties hard nodig om de transitie compleet te maken.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.