Nieuws van politieke partijen in Ede inzichtelijk

9 documenten

De begroting voor volgend jaar.... goede stappen, maar ook zorgen | Ede

GroenLinks GroenLinks Ede 11-11-2019 00:00

Op 31 oktober werd de begroting 2020 besproken in de Edese gemeenteraad. Onze fractievoorzitter constateerde in haar algemene beschouwingen dat deze begroting veel meer van het GroenLinks-gedachtengoed ademt dan ooit tevoren.

Er ligt een veel sterkere nadruk op een duurzame aanpak, verbetering van biodiversiteit, klimaatmaatregelen en het hergebruik van afval (circulaire economie). De stikstofcrisis heeft grote impact op onze gemeente en GroenLinks pleit onder andere voor verlaging van maximumsnelheden op rijks- provinciale en gemeentelijke wegen, als dat kan bijdragen om andere activiteiten zoals sociale woningbouw en energiemaatregelen in Ede weer op gang te kunnen brengen. Ons buikpijndossier is de bezuinigingen op de zorg. We hebben in juli maatregelen vastgesteld die bedoeld zijn om kosten omlaag te brengen, maar dat zo te doen dat de kwaliteit van zorg niet wordt aangetast. Het is vooral een kwestie van beter organiseren. Ellen stelde dat het goed is dat het college de sociale basis versterkt en de faciliteiten voor mantelzorg in stand houdt. Dat is de kurk waar de zorg aan onze inwoners op drijft.

Ook vroeg ze aan het college om op korte termijn de armoede en schuldenproblematiek in Ede beter in beeld te brengen, en te bezien wat we daaraan kunnen doen, nog meer dan tot nu toe. Meer betaalbare woningen bouwen is voor mensen met een smalle beurs daarbij een belangrijk aandachtspunt. Ook zijn we blij dat er nu eindelijk geld voor de voedselbank in deze begroting is opgenomen, zodat deze organisatie zeker is dat hun goede werk kan worden voortgezet, zo stelde zij.

 

Lees hier de algemene beschouwingen zoals deze zijn gepresenteerd door Ellen Out, onze fractievoorzitter

 

De algemene beschouwingen:

Programmabegroting 2020-2023

Voorzitter,

We staan voor grote uitdagingen en tegelijk doemen er financiële tekorten op. Wat GroenLinks betreft zetten we de tering naar de nering maar stellen we ook de juiste, toekomstbestendige en duurzame prioriteiten.

Voor nu: petje af voor deze begroting! Want wat doen we veel en meestal ook nog behoorlijk goed. Als GroenLinks vinden wij de stukken tegenwoordig haast aangenaam om te lezen. Eindelijk herkennen wij ons erin. Dit keer staat er maar liefst 61x het woord ‘duurzaam’ in en 70x ‘klimaat. En zelfs bijna 20x ‘circulair’ in allerlei vormen, tot aan circulair denken toe. Zelfs bij GroenLinks vinden we dat een uitdaging.

Financiën

Maar om terug te komen op de financiën: Vorig jaar was het vooruitzicht al dat we zouden interen. Na 2021 is de vetpot op. Daarnaast geeft de resultaatrekening nu ook een negatiever beeld. Wat betekent dit op langere termijn voor bijvoorbeeld het kunnen aantrekken van nieuwe leningen? En voor grote investeringen zoals het WFC? Wat doen we als het Rijk niet over de brug komt? Onze fractie ziet graag scenario’s. Kan het college hierin voorzien?

Het college benoemt zelf een aantal risico’s en uitdagingen, zoals omvorming van het sociaal domein, energietransitie, maatregelen om onze natuur te redden, maatregelen voor klimaatadaptatie etc. Precies de terreinen waar onze fractie ook zorgen over heeft. Om toekomstbestendig te zijn, is er op al deze terreinen grote inspanning en bijbehorend budget nodig.

Helaas ziet GL, ondanks de toezeggingen hierop, nog niet voldoende vergroening in het gemeentelijk belastingstelsel. Wij blijven hier op aandringen en vragen het college dan ook op korte termijn met een voorstel naar de raad te komen.

Duurzaamheid

Prioriteit nummer 1 is voor GroenLinks de energietransitie. Er zijn kaders en onderzoeken geweest en er wordt gewerkt aan een regionale energiestrategie. Allemaal nuttig en nodig, het beeld wat kan en niet kan wordt steeds duidelijker. Maar in het komende jaar moet een praktische slag naar concrete realisatie van windmolensen zonnevelden worden gemaakt, om zeker te stellen dat we onze afgesproken doelen ook gaan halen.

We gaan duurzaam aanbesteden en vanaf 2030 wordt alles zelfs circulair aanbesteed. Duurzaam aanbesteden is niet meer dan logisch, maar voor circulair aanbesteden moeten stappen worden gemaakt om de economie circulair te organiseren. Dat is een belangrijke en noodzakelijke stap in het kader van klimaatmaatregelen. We zijn zeer benieuwd welk proces we gaan inzetten met het bedrijfsleven om dit vorm te geven.

Stikstofcrisis

En nu is er ook nog de stikstofcrisis. Ontwikkelingen voor landbouw, woningbouw en bedrijventerreinen, schone energie, natuurbeheer en wellicht ook activiteiten in het kader van de Regiodeal, komen mogelijk stil te liggen. Ede krijgt hier bovengemiddeld de rekening voor gepresenteerd. We zijn op dit terrein afhankelijk van de mogelijkheden die Rijk en provincie ons binnenkort gaan bieden. Dit heeft grote gevolgen. Wij stellen voor dat het college hier een beeldvormende vergadering voor organiseert. Wil het college dit toezeggen?

GroenLinks zet in op versterking van de natuur, op woningbouw en op uitbreiding van biologische en gedifferentieerde agrarische sector. Daarnaast is het nu zaak om de snelheid van autoverkeer in Ede te verlagen. Goed nieuws vandaag is dat de overheid met spoed de maximum snelheid omlaag gaat brengen. Eindelijk!

Sociale woningbouw

GroenLinks maakt zich grote zorgen over het sociale woningbouwprogramma. Dit heeft voor ons, naast de energietransitie, grote prioriteit. Edese inwoners met een kleine beurs moeten ook goed en betaalbaar kunnen wonen. Voor hen wordt tot nu toe veel te weinig gebouwd. Daarnaast zijn er kwetsbare groepen waarvoor goede huisvesting van doorslaggevend belang is. Het aantal dak-en thuislozen neemt landelijk schrikbarend toe (nu 40.000). Dat moet ook in Ede te merken zijn. We zien in de begroting dat het aantal meldingen verwarde personen boven het landelijk gemiddelde van 600 ligt. De opvang van deze groepen loopt vast omdat doorstroom naar een woning niet mogelijk is. Idem voor arbeidsmigranten en voor jongeren die begeleid of zelfstandig zouden kunnen gaan wonen. GL pleit voor op korte termijn inzetten op verplaatsbare, tijdelijke woningen.

Gezien de oproep van het COA en de situatie rondom de vluchtelingenverdragen en - kampen is het niet denkbeeldig dat we in Ede ooit weer met asielzoekers te maken krijgen. Wat GroenLinks betreft laten we ons niet nogmaals verrassen. We hebben al eerder aandacht gevraagd voor een proactief plan van aanpak. Kan het college hierop reageren?

Sociale gelijkheid

Zorg en welzijn zijn uitdrukkelijk verbonden met armoede, werk, inkomen, schuldhulpverlening, (fin) zelfredzaamheid. GL is blij met deze integrale aanpak. Wij missen wel wonen en onderwijs in dit rijtje. Onderwijs en educatie zijn overigens ook de grote afwezigen bij het programma Veiligheid. Deze spelen echter ook een rol bij financiële en sociaal maatschappelijke achterstand. Goed onderwijs en educatieve programma’s dragen bij aan bewustzijn en ontwikkeling van jongeren. Ook signalen zoals schooluitval zijn belangrijk. Graag horen wij de reactie van het college hierop.

Het aantal huishoudens dat een vorm van bijzondere bijstand of minimaregeling ontvangt is flink gestegen. Tegelijkertijd is het aantal aanmeldingen voor schulddienstverlening dit jaar iets gedaald maar zijn er toch stijgende kosten voor bewindvoering. Dit geeft voor onze fractie een diffuus beeld. Hebben wij de omvang van armoede en schuldenproblematiek in onze gemeente voldoende in beeld? Niet iedereen meldt zich voor schuldhulpverlening of bij de voedselbank. Tot onze vreugde zien wij dat mede voor de voedselbank nu een bedrag van 25.000 in de begroting is opgenomen. Kan het college de raad op korte termijn een beeld geven van de situatie rondom armoede in Ede?

Natuurwaarden

We blijven erop terugkomen net zolang tot ook het woord ‘bomen’ eindeloos vaak in de stukken te lezen is. Zowel bij klimaatadaptatie als bij biodiversiteit als bij luchtkwaliteit als bij stikstof problematiek spelen bomen en groen een cruciale rol. Dus zo min mogelijk kappen en snoeien en zoveel mogelijk aanplanten. Onze fractie is benieuwd naar de stand zaken rondom het Groenfonds. Kan het college daar op reageren?

Mbt het versterken van de Biodiversiteit lijkt een aspect onderbelicht, namelijk het gebruik van gif/Roundup bij kwekers en particulieren. We zien mensen bijv enthousiast deelnemen aan operatie Steenbreek maar dan vervolgens planten gebruiken die behandeld/gekweekt zijn met gif en die dus bijen doden. Het zou helpen als de bewustwording hierover groter wordt. Wil het college toezeggen hier concreet aan te gaan werken?

Sociaal Domein

Deze zomer hebben we de plannen rond de omvormingen in het sociaal domein uitgebreid met elkaar besproken en met enkele wijzigingen vastgesteld. Wij zijn blij met de versterking van de sociale basis en behoud van de voorzieningen voor mantelzorg. Het is de kurk waar onze aanpak maar ook onze samenleving op drijft. Het komende jaar moeten de maatregelen worden omgezet in concrete acties. Dan wordt het spannend, want dan gaan mensen er wat van merken. We blijven de ontwikkelingen nauwgezet volgen

Overigens is er weer sprake van onderbesteding Thuisondersteuning mantelzorgers (130.000 V). Wij kunnen ons niet voorstellen dat dit budget niet in zijn geheel opgaat. Hoe voorkomen we dit in de toekomst college?

Mobiliteit

In 2020 staat een besluit over de Kerkwegtunnel op de agenda. Een peperdure tunnel bouwen, waar geen noodzaak voor is, lijkt onze fractie niet verantwoord. Het betekent een zware extra belasting voor de begroting, waardoor er nog minder geld is om het voorzieningenniveau in Ede op peil te houden. Direct omwonenden van de Kerkweg maken zich daarnaast grote zorgen dat met de tunnel de verkeersveiligheid verslechtert. De veiligheid van een belangrijke fietsroute voor de schoolgaande jeugd mag niet in het geding komen. Dit zou volkomen in strijd zijn met het creëren van logische en veilige fietsroutes door Ede, zoals het Fietsplan beoogt. GroenLinks zegt dus: geen Kerkwegtunnel!

We zijn overigens blij dat de uitvoering van het Fietsplan vordert.

Tot slot voorzitter,

Kennelijk zitten er minimaal 15 Pilots in de pijplijn. Eerder al hebben wij aangegeven dat wij ons afvragen wat een pilot in Ede precies betekent. Zo’ n veelgebruikt instrument heeft wat ons betreft aandacht nodig zodat het effectief kan worden ingezet en ons niet in verlegenheid brengt. Onze fractie bereidt een motie voor om hier helderheid in te brengen.

Ellen Out over bijstandsgerechtigden: benader onze inwoners met respect en vertrouwen! | Ede

GroenLinks GroenLinks Ede 04-10-2019 00:00

In september besprak onze gemeenteraad een evaluatierapport over het voorkomen en bestrijden van fraude door mensen die een bijstandsuitkering ontvangen. In Ede zijn ruim 2000 mensen van hun inkomen afhankelijk van zo’n bijstandsuitkering.

In het rapport wordt geconcludeerd dat de toegang goed is georganiseerd. Als mensen in de bijstand komen, dan voldoen zij aan de eisen daarvoor. Ook is de conclusie dat tussen de 1% en 3% van de bijstandsgerechtigden zich niet aan regels houdt en in dat geval de uitkering wordt beëindigd of een tijdelijke strafkorting wordt opgelegd. Dat is aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde van 7%.

De opstellers van de evaluatie veronderstellen dat dit kan betekenen dat de opsporing van fraudegevallen strenger zou moeten worden aangepakt. Maar de oorzaak van dit verschil is helemaal niet bekend.

Laat er geen misverstand over bestaan: GroenLinks vindt dat misbruik moet worden bestreden. Maar daarbij is ons uitgangspunt dat we met respect en vertrouwen moeten omgaan met onze inwoners, zeker als zij het sociaal heel moeilijk hebben en economisch volledig afhankelijk zijn van de gemeente. Hoever mag je dan gaan met fraudebestrijding en handhaving? Het kan toch niet zo zijn dat 97% van onze bijstandsgerechtigden met wantrouwen wordt benaderd, omdat een heel klein percentage misbruik maakt van deze voorziening? Ellen Out legt uit hoe ze naar het onderwerp kijkt.

 

Wat gebeurt er met dit evaluatierapport?

“Het rapport is een opstapje naar een nieuwe verordening, waar de gemeenteraad binnenkort over moet gaan besluiten. Daarin verwachten wij veranderingsvoorstellen voor een betere handhaving.”, vertelt Ellen, “Maar strengere controle is niet bij voorbaat een weg die wij als verbetering zien. Begrijp me niet verkeerd, want ernstig en bewust misbruik moet effectief worden bestreden, zeker als deze een professioneel/crimineel karakter heeft. We moeten zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld. Allemaal waar.

Maar fraudebestrijding mag niet doorslaan naar een praktijk waarin we onze inwoners met een bijstandsuitkering allemaal als potentiele fraudeurs zien, waar wantrouwen uitgangspunt is, elk administratief foutje wordt afgestraft en de persoonlijke levenssfeer van onze mensen niet meer wordt gerespecteerd. Dat is niet de samenleving die GroenLinks wil”.

 

Kun je dat wat concreter maken?

“Wat ons te ver gaat is bijvoorbeeld een gezamenlijk huisbezoek van een consulent en een fraudepreventiemedewerker, zonder enige concrete aanwijzing van fraude. Een dergelijke vorm van “preventie” gaat uit van wantrouwen, betrappen en daarmee verzwakken van de cliënt. Je ondermijnt als gemeente daarmee het vertrouwen in de consulent, die jouw eerste aanspreekpunt is van de gemeente als bijstandsgerechtigde. Uit recent onderzoek blijkt dat de wantrouwenbenadering snel een gevoel van schaamte en onzekerheid oproept bij bijstandsgerechtigden, terwijl het juist van belang is dat deze mensen positief worden benaderd, weer leren geloven in hun mogelijkheden en goed worden begeleid om weer volwaardig en waardig deel te nemen aan de Edese samenleving”.

 

Maar hoe moet fraudebestrijding en handhaving dan wel, volgens jou?

“We zien in het evaluatierapport dat informatie over mogelijke fraudesignalen steeds beter wordt gedeeld en de samenwerking binnen de gemeentelijke afdeling is verbeterd. Dat is prima. Door gebruik te maken van risicoprofielen kun je heel gericht actie ondernemen. Echter met risicoprofielen wordt in Ede nog nauwelijks gewerkt. Dat zou wel moeten. Dan kun je gericht ingrijpen, waar nodig. Overigens vinden wij de veronderstelling dat in Ede weinig misbruik wordt geconstateerd ten opzichte van het landelijk gemiddelde (7%) en DUS de handhaving zou moeten worden geïntensiveerd, de wereld op zijn kop. Breng eerst je risico’s maar eens in kaart en trek dan pas je conclusies, maar niet andersom op basis van een statistiekje”.  

Hoe kijk je naar de toekomst van de omgang met bijstandgerechtigden? “We vinden het jammer dat Ede niet heeft meegedaan aan de proef in Wageningen, waar de bijstandsgerechtigden voor een bepaalde periode in drie groepen werden verdeeld: een groep waar streng op werd gehandhaafd, een groep die re-integratiehulp kreeg, een groep die met rust gelaten werd en alleen geholpen werd als daarom werd gevraagd.Dit soort experimenten leren ons wat echt wérkt.

We besteden in Nederland miljarden euro’s aan een systeem van controle en verplichte re-integratiebegeleiding, een systeem gebaseerd op wantrouwen. En keer op keer verschijnen rapporten dat dit helemaal niet werkt. Het lijkt verspilling van belastinggeld. Er is de laatste jaren steeds meer discussie over de wenselijkheid van een basisinkomen, waarbij dit wantrouwensysteem helemaal niet meer nodig is. De steun voor het basisinkomen groeit snel. Ruim de helft van de Nederlanders zien het idee van een basisinkomen inmiddels wel zitten. Volgens berekeningen van het NIBUD is het ook haalbaar en betaalbaar. Het zou mooi zijn als we zo’n vernieuwing van ons sociaal stelsel in de toekomst kunnen realiseren. Dan kunnen we van dit geldverslindende wantrouwen-systeem af en ontstaat er een “meer ontspannen samenleving”, zoals GroenLinks dat noemt”.

 

Dat zal nog wel niet een-twee-drie-geregeld zijn. Terug naar Ede. Wat nu?

“Op korte termijn zullen we in de raad discussiëren over de manier waarop handhaving moet worden geregeld. In september hebben we onze ideeën in de raad naar voren gebracht. We zullen op basis daarvan de nieuwe verordening beoordelen. We hopen dat het college goed heeft geluisterd naar onze inbreng en de juiste koers kiest: in de omgang met onze sociaal-economisch kwetsbare inwoners uitgaan van respect en vertrouwen. Het accent van de gemeentelijke activiteit moet wat GroenLinks betreft liggen op hulp om volwaardig en waardig deel te nemen aan onze Edese samenleving”.

Tijd voor een duurzame oplossing huisvesting Voedselbank

PvdA PvdA Ede 18-07-2019 15:09

Bij de Perspectiefnota 2020-2023 hebben we een amendement ingediend om de Voedselbank structureel te ondersteunen, zie bijgaand de tekst met de overwegingen en uitgangspunten. Het is nu echt tijd een besluit te nemen zodat de vrijwilligers, bestuur en bezoekers rust krijgen

Amendement PvdA e.a. – ondersteuning verhuizing voedselbank

 

 

Het bericht Tijd voor een duurzame oplossing huisvesting Voedselbank verscheen eerst op PvdA Ede.

PvdA Ede: inbreng perspectiefnota eerste termijn

PvdA PvdA Ede 04-07-2019 21:26

Een wolvenpaar uit Noord-Duitsland wil al een paar jaar naar Nederland, maar netjes als ze zijn willen ze wachten. Wachten tot Nederland alle protocollen keurig op orde heeft.

Wachten:… dat lijkt ook de strategie van dit college. Twee en een half jaar terug liep Ede voorop in het Sociale Domein. Inmiddels we in ieder geval geen Gouden gemeente meer.

Wanneer alle zaken die nog niet precies kloppen maar uitgesteld blijven worden, weet iedereen wat er gebeurt. Van uitstel komt afstel.

Neem woningbouw:   Er is *Letterlijk NIKS gereserveerd voor het bouwen van broodnodige nieuwe woningen. Ja, we krijgen weliswaar de wortel voorgehouden dat ‘het in het najaar verder uitgewerkt zal worden’, maar dat horen we al een jaar. Of het daadwerkelijk lukt, om tussen de perspectiefnota en de begroting deze stap te maken? Ik ben sceptisch. Kunnen we de ontstane achterstand op tijd oplossen? Ik voorspel van niet, want er is zelfs geen ‘pm’ post opgenomen.  De gemeente heeft als doel dat 22,4% van de te bouwen woningen sociale huur is:  Nou, dat halen we dit jaar  niet. En ik denk ook de volgende jaren niet. We schieten faliekant naast dit doel. Blij dat de dames op het WK wél in het doel schieten.

Maar we wachten niet alleen bij Wonen:  Ede heeft als doel om in 2050 energieneutraal te zijn. De planning van twee windmolens lijkt in de permanente wachtstand te staan zonder voortgang in deze college periode. Dus in plaats van dichter bij ons doel, raken we er steeds verder van af. Ook de wethouder twijfelt al openlijk of de doelen wel gehaald gaan worden. U weet toch hoe het werkt met een doel? Je zult er op zijn minst op moeten schieten om een goal te maken. Met ‘niks’ doen wordt geen enkel kampioenschap behaald.

Een effectief beleid moet voor álle Edese inwoners zijn, want iedereen telt mee… iedere partij riep dat in zijn verkiezingsprogramma. Noem me naïef, maar ik hoopte daadwerkelijk dat dit waar zou zijn. Het staat zelfs op de website van de gemeente: ‘Iedereen doet mee’. Hoe kan het dan, dat degenen die meer zorg nodig hebben in hun hemd blijven staan? En nee, het is geen feestend ‘oranje leeuwinnen’ hemd.

De *Dagbesteding wordt uitgekleed. De planning is zelfs om hier op hele korte termijn 50% op in te boeken. Er zijn minder professionals die hier mee aan de slag mogen. Wel steeds meer vrijwilligers. Kent u het risico wat hieraan hangt? Wanneer we voor zo’n belangrijk onderwerp meer vrijwilligers inschakelen met onvoldoende  professionals als ondersteuning? Zonder training en ondersteuning is het gevaar van overbelasting en uitval groot. In het ergste geval valt de dagbesteding dan zelfs helemaal stil. Op vrijwilligers steunen is een enorm risico. Dit kan en mag gewoonweg niet gebeuren.

Afijn;  ons wolvenpaar besluit uiteindelijk niet langer te wachten maar ze verhuizen naar de Noord Veluwe.

Ook voor de gemeente is het tijd om wat te gaan doen:… Woonstede heeft aangegeven geen woningen meer te kunnen/willen toevoegen: ze bouwen de facto alleen nog wat ze slopen of verkopen. Hoe gaan we in vredesnaam de lange wachttijden in Ede voor (huur)woningen oplossen? De druk op de woningmarkt blijft hoog door druk uit de Randstad. En voor inwoners met een laag inkomen zit het echt helemaal op slot. We moeten daarom bijbouwen en als Woonstede dat niet kan of wil dan moet de gemeente het zelf gaan doen. Laten we een eigen woningbouw programma starten. Onze leencapaciteit staat dat toe, dus niet langer wachten of praten maar aan de slag. Wij overwegen een motie op dit onderwerp.

Qua duurzaamheid kunnen we ook direct aan de slag. Wijs twee locaties aan en open de inschrijving voor de realisatie daarvan, maar investeer ook direct in een uitvoeringsplan voor wijkgerichte aanpak verduurzaming. Waarin zonnepanelen, energiescans, afkoppelen hemelwater, groene daken, steenbreek enz. gezamenlijk aan inwoners wordt aangeboden!

Gewoon aan de slag hoe moeilijk kan het zijn?

Bij de dagbesteding gaan we met de pilot voortvarend aan de slag, dat is mooi, maar deze dagbesteding zal zeker in de eerste jaren veel extra ondersteuning vragen, en in onze verwachting weinig tot geen financieel voordeel opleveren.

Heeft u trouwens zelf wel eens zorg nodig gehad? Het laatste waar u toen op zat te wachten waren problemen. En problemen, die gaan komen wanneer we geen personeelsbestand met meer diversiteit t.b.v. cliëntondersteuning opzetten. De Edese bevolking is divers, dat zal niet veranderen. Zorgvragen kunnen door een goed diversiteitsbeleid beter beantwoord worden waardoor mensen sneller de juiste informatie krijgen. Dit is beter voor de Edese inwoner en doordat sneller de juiste hulp geboden wordt werkt dit op de langere termijn zelfs kostenbesparend. Waarom wachten tot het te laat is? Gewoon aan de slag ermee!

In hetzelfde kader is het van de zotte dat Ede een broodnodig instituut als de *Voedselbank niet ondersteunt. Dit is een typisch voorbeeld van verkeerd kruideniersbeleid. Geen 25.000 euro willen spenderen terwijl we meer dan een miljoen per dag uitgeven. Zeker wanneer er zo’n  breed draagvlak voor het voortbestaan van de voedselbank is. We willen gewoon een waarborg hebben dat zij de zekerheid hebben om door te gaan. De PvdA zal hier dan ook een amendement voor gaan opstellen.

Schulden onder jongeren nemen toe; dat blijkt uit Nibud onderzoek. Met name in het MBO, waar 60% van de studenten naar toe gaat, zien we dit in de praktijk terug. De PvdA pleit dan ook voor schoolmaatschappelijk werk in de vorm van een fysiek loket op de kenniscampus. Dit werkt drempelverlagend, zodat financiële problemen in een eerder stadium aangepakt kunnen worden.

Afgelopen jaar heeft de raad een motie aangenomen om als Ede aan te sluiten bij de alliantie kinderarmoede. Omdat het nog steeds te vaak voorkomt dat kinderen niet mee kunnen op schoolreisje en wij het belangrijk vinden dat álle  kinderen mee kunnen doen, bereiden we een motie voor om het óók mogelijk te maken dat de bijdrage van ‘Meer kinderen meedoen’ hiervoor ingezet wordt. Dit kost de gemeente geen extra geld dus de burger hoeft niet bang te zijn voor bezuinigingen op een ander vlak.

Alhoewel we wel een punt van bezuinigen willen aankaarten, maar dan niet één die de Edese bevolking treft. De gemeente is er om een gemeente te leiden. Niet om zelf bedrijfje te gaan ‘spelen’. Er worden door de gemeente Ede echter meer en meer bedrijven en B.V. ’s  opgericht en ondertussen groeit de formatie met 20 fte! Er zijn al genoeg schoonmaakbedrijven en er zijn al diverse samenwerkingen aangegaan. Het is voor de PvdA overbodig om nóg een B.V. op te stellen om het schoonmaakwerk uit te besteden. Dit leidt slechts tot een race naar de bodem van arbeidsvoorwaarden.

We complimenteren de wethouder financiën met de druk die hij op de landelijke regering wil houden met een tekort in onze begroting. Maar overdrijven we dat niet een beetje? Het tekort is groter dan het geld dat we nu tijdelijk van het rijk voor het sociaal domein krijgen. Ook hier weer uitstel-gedrag. We schuiven daadwerkelijk een bezuiniging vooruit. Leidt dit dan in de toekomst tot nóg minder woningen, nog minder duurzaamheid? Dit baart ons erge zorgen.

We hebben maar één Ede. Belangrijk is dus om te weten wat we met Ede gaan doen. Het uiteindelijke doel weten we: Een Ede voor iedereen.

De PvdA staat voor:

*zeker zijn van bestaanszekerheid en werk,

*zeker zijn van een goede betaalbare woning,

*zeker zijn van goede zorg.

*zeker zijn van een voedselbank in Ede!

Want iedereen telt mee.

Daarom moeten we niet wachten met uitvoering maar aan de slag!

De wolven hebben ondertussen welpjes gekregen.  Dus gewoon aan de slag gaan werpt mooie vruchten af!

Het bericht PvdA Ede: inbreng perspectiefnota eerste termijn verscheen eerst op PvdA Ede.

Op weg naar Ede 2039: bijdrage Perspectiefnota

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Ede 04-07-2019 09:23

Op 4 juli vond de bespreking plaats van de Perspectiefnota in eerste termijn. Als VVD Ede blikken we vooruit op 2039 en of we nu de juiste keuzes maken. Lees hier onze bijdrage:

https://ede.vvd.nl/nieuws/35938/op-weg-naar-ede-2039-bijdrage-perspectiefnota

"Voorzitter,

Stelt u zich voor: het is 4 juli 2039 ...

De gemeenteraad van Ede, ondertussen een opgeschaalde gemeente met Wageningen, Veenendaal en Barneveld er als kleinere plaatsen bijgevoegd, heeft haar jaarlijkse bespreking van de perspectiefnota. Terwijl mijn kleinkinderen na een drukke dag nog even in de tuin spelen, zit ik via Omroep Foodvalley rustig mee te kijken.

Het gaat goed met onze gemeente. 

De fractie van SGP is verheugd dat er steeds meer ondernemers in het buitengebied de energietransitie omarmen. Zo gaan we die doelstellingen van 2050 op het gebied van klimaat toch maar mooi halen! De ChristenUnie is tevreden met het feit dat er goed voor onze kwetsbare inwoners wordt gezorgd en is verheugd met een steeds verdere terugloop aan mensen in de bijstand, nadat in 2029 de laatste dak- en thuisloze in Ede was geholpen aan een woning.

Het CDA is blij te zien de maatschappelijke dienstplicht weer is afgeschaft en jongeren gewoon weer eens wat tijd thuis binnen het gezin besteden. Kan er gelijk weer wat geoefend worden met het Wilhelmus, want de kennis van het 6e couplet loopt toch wat terug. Voor de PvdA is het de vraag of we niet teveel sociale woningen bouwen. Moet er niet ook eens gewerkt worden aan de doorstroom? Gemeentebelangen brengt nogmaals onder de aandacht dat we de inwoners af en toe een beetje lucht moeten geven. Elke maand een groot landelijk evenement in het centrum is immers ook wat veel van het goede gebleken.

D66 geeft aan dat het goed is om te zien dat het vertrouwen in de overheid steeds meer toeneemt. Ze nemen zich voor om deze keer eens géén voorstel te doen voor een raadgevend referendum. Groen Links ziet dat we grote stappen maken met de transformatie naar een CO2 neutraal Ede. Wel blijft de fijnstof van al die elektrische auto’s een dingetje. Moeten we niet meer gaan vliegen? En de VVD is blij dat we weer in staat zijn gebleken om ons huishoudboekje op orde te houden en de belastingen te verlagen. Een fantastisch resultaat!

De nestor van de raad, Stephan Nijenhuis, verzucht nog maar eens dat hij blij is dat we in 2019 de juiste keuzes hebben gemaakt. Het was niet makkelijk, maar daarmee kon onze gemeente wel door met groeien terwijl gemeenteraden in omliggende gemeenten elkaar de tent uit vochten.

Natuurlijk was het lastig om op basis van bepaalde aannames door te zetten met de maatregelen in het sociaal domein. Maar door de inzet van alle betrokken, gemeenteraad, college, ambtenaren, partners, zorginstellingen en natuurlijk onze vrijwilligers, bleek het toch mogelijk om enerzijds te bezuinigen en anderzijds de zorg op een goed niveau te houden. Wat hadden we toen een topbezetting in alle onderdelen!

Tijdens de raadsvergadering destijds werden nog een aantal kleine wijzigingen voorgesteld ten aanzien van de maatregelen op bijvoorbeeld het leerlingenvervoer en de eigen bijdrage van de mantelzorgers, waarvan sommige breed werden gedeeld en andere niet werden aangenomen. Ondanks de druk op de financiën, een mooi democratisch proces waar de standpunten inhoudelijk al deels waren gewisseld in themasessies (die later weer verdwenen), maar uiteindelijk uitmondden in wisselende stemmingen.

En dan zonder allerlei verhogingen van lasten voor onze inwoners. Heel verstandig van de VVD destijds om de extra winst van de ACV die jaarlijks gewoon in de algemene reserve verdween, onderdeel te maken van het complete kostenplaatje, waardoor extra stijging van de afvalstoffenheffing op korte termijn niet nodig was. Het amendement werd met ruime meerderheid aangenomen.

Zoals bij elke perspectiefnota werd er ook toen al gesproken over de formatie. Waar bij de huidige perspectiefnota van 2039 meer de aandacht ligt op het behoud van banen in onze sterk geautomatiseerde wereld, ging het in 2019 meer om de balans tussen inhuur en vaste formatie. De gemeente moest enerzijds groeien om de ontwikkelingen in Ede de baas te kunnen blijven, maar anderzijds toch erg blijven letten op de kosten van de formatie. Een spannende balans, maar door een stevige reductie van de inhuur kon de raad hier wel mee instemmen.

Ook werd er nog even gesproken over het beheer van de openbare ruimte. Stevige zorgen of de inspanningsverplichting van 500k wel gehaald zou kunnen worden zonder een grote aderlating op de leefbaarheid van onze stad. De wethouder kwam hier bij de begroting van 2019 op terug en daar konden de meeste partijen wel mee leven.

Een mooie politieke tijd in 2019!

….en terwijl de gemeenteraad in 2039 verder vergadert, besluit ik maar eens een ijsje te gaan halen met mijn kleinkinderen in het nieuwe station. Ze zijn moe van weer een mooie dag in het World Food Experience center. 

Wat is het toch fijn in Ede…

——————-

Geacht college van 2019,

Durft u te zeggen dat we met onze huidig ingeslagen koers op weg zijn naar dit Ede van 2039?

Is de zorg nog steeds op orde en hebben we het kind niet met het badwater weggegooid met onze maatregelen? Krijgen we de kosten weer in de hand, wethouder Veltman?

Wordt er voldoende gebouwd in Ede en doen we de juiste dingen om voldoende woningen te krijgen en te houden? Wethouder Hoefsloot: Hoe trekken we ons been bij en zorgen we dat Ede kan blijven groeien?

En nog een vraag aan u: Hoe houden we het tempo in onze ambitie ten aanzien van de energietransitie en gaan we de eventuele achterstand inhalen? 

Houden nieuwe (startende) ondernemers de ruimte om zich nu en in de toekomst in Ede te vestigen? Doen we de juiste dingen en creëren we voldoende capaciteit voor bedrijven, wethouder Vreugdenhil?

Is de ruimte in onze perspectiefnota voldoende om Ede bereikbaar te houden? Krijgen we snel een nieuw station, wethouder de Pater?

En tot slot, wethouder Meijer, hebben we onze zaakjes nog steeds financieel goed op orde? Zelfs met het geplande negatief resultaat op onze begroting in 2023?

Wij zien uit naar de beantwoording van het college.

Dank u wel!"

SGP betreurt stoppen Edese kledingbank

SGP SGP Ede 26-05-2018 00:00

 

SGP raadslid Kees van Wolfswinkel heeft raadsvragen aan het college gesteld over beëindiging van de kledingbank. De SGP betreurt het stoppen van de kledingbank en wil weten welke actie het college gaat ondernemen.

 

Op 18 mei jl. berichtte de website van De Gelderlander over de beëindiging van de kledingbank te Ede. Het ontbreken van nieuwe bestuursleden wordt als reden aangedragen voor het stopzetten van deze activiteiten. Als onderliggende reden wordt ook op de website van de kledingbank aangegeven dat de zoektocht naar een geschikte nieuwe en betaalbare huisvesting op korte termijn, en het vergroten van de financiële slagkracht op langere termijn een te grote uitdaging is gebleken voor potentiële bestuursleden.

 

De SGP betreurt het dat de kledingbank haar activiteiten wil beëindigen. De kledingbank  heeft de achterliggende vijf jaar bewezen een grote groep mensen te kunnen helpen aan kleding. Mensen die het nodig hebben en op deze wijze op een passende wijze ondersteund kunnen worden. Daarnaast wordt door de wijze van werken van de kledingbank en van de aan haar verbonden partners een bijdrage geleverd aan belangrijke duurzaamheidsdoelstellingen op het gebied van hergebruik van materialen.

 

De SGP stelt de volgende vragen aan het college:

Was het college op de hoogte van de genoemde problemen bij de kledingbank? Zo ja, heeft het college actie ondernomen om beëindiging van de kledingbank te voorkomen?  Zo ja, welke acties waren dat en wat was daarvan het resultaat? Heeft u als college meegezocht naar passende huisvesting en welke mogelijkheden kan de gemeente hierin bieden? Is er gezocht naar samenwerking met andere sociale initiatieven? Op welke wijze kan de gemeente potentiële en duurzame partners in verbinding brengen met de kledingbank? Is bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar mogelijkheden van samenwerking met Werkkracht BV. Op welke wijze voelt het college zich verantwoordelijk voor het ontstaan van het gat dat nu ontstaat in kledingvoorziening van 700 tot 800 klanten? En welke acties wil het college ondernemen om dit gat in de sociale infrastructuur weer te dichten?

VVD Ede en CDA stellen raadsvragen

VVD VVD CDA Ede 12-12-2017 02:37

Vanaf 1 januari 2016 geldt in Nederland de ‘Wet Taaleis’. Bijstandsgerechtigden worden getoetst op hun taalniveau. Als hij/zij niet voldoet aan de taaleis en ook niet laat weten dat hij/zij bereid is daar iets aan te doen, dan kan de bijstandsuitkering verlaagd worden. Te beginnen met 20% in de eerste zes maanden, daarna 40% voor de volgende zes maanden en na 12 maanden kan de uitkering volledig gestopt worden. In de vier grootste steden ontvangen nog altijd duizenden werklozen een uitkering, zonder dat zij voldoende Nederlands spreken om kans te maken op een baan, zoals de wet eist.

Hester Veltman, fractie VVD en Cora van Wijngaarden, fractie CDA hebben deze week raadsvragen gesteld en gevraagd of de 260 mensen die in september 2016 niet voldeden aan de Wet Taaleis, hier inmiddels wel aan voldoen en zo niet, wat de consequenties voor hen waren. Ook hebben de fracties geïnformeerd naar het aantal bijstandsgerechtigden in de gemeente Ede dat op dit moment niet voldoet aan de taaleis en hoeveel mensen inmiddels een korting op de uitkering hebben ontvangen. 

Deze week publiceerde De Gelderlander dat in de vier grootste steden nog altijd duizenden werklozen een uitkering ontvangen, zonder dat zij voldoende Nederlands spreken om kans te maken op een baan, zoals de wet eist. 

Het CDA en de VVD verzoeken het college de volgende vragen te beantwoorden:

Hebben de 260 mensen die in september 2016 niet voldeden aan de taaleis, inmiddels hieraan wel voldaan? Zo niet, wat zijn de consequenties voor betrokken personen geweest?Hoe groot is momenteel het aantal bijstandsgerechtigden in onze gemeente dat niet voldoet aan de taaleis?Hoe groot is het aantal bijstandsgerechtigden die inmiddels een korting op de uitkering hebben ontvangen?

Geld uitgeven? Eerst een plan!

VVD VVD D66 Ede 26-10-2017 09:05

Voorzitter, Allereerst: complimenten voor de nieuwe weergave die er op internet is van de begroting. Dit maakt het voor iedereen makkelijker. De inhoudelijke discussie over waar de gemeente in het komende jaar, in de komende jaren, haar geld aan gaat uitgeven hebben we vlak voor de zomer gehad. Voor de VVD-fractie was een zeer heikel punt de plotselinge gigantische verhoging van de uitgaven voor de gemeentelijke interne organisatie.

https://ede.vvd.nl/nieuws/24704/geld-uitgeven-eerst-een-plan

De raad was hier niet in meegenomen – iets wat ongebruikelijk is en het ook onmogelijk maakt om ons budgetrecht uit te oefenen en onze verantwoordelijkheid te nemen. Voor de VVD Ede staat voorop dat we zorgvuldig omgaan met het belastinggeld van onze inwoners. Het is vertrouwensgeld. Bij navraag naar de plannen en onderbouwing voor deze uitgaven zijn we niet gerustgesteld. De VVD Ede vindt dat er eerst een gedegen en uitgewerkt plan moet liggen, voordat er geld aan wordt uitgegeven – zeker omdat het gaat om grote bedragen. Twee dagen gelden kregen we iets meer informatie over hoe de gemeente de uitbreiding van de organisatie wil aanpakken. Dit is een memo waarin het college beschrijft dat de visies en plannen hiervoor later dit jaar en in 2018 gereed zijn.  Natuurlijk is het goed om voor de kwaliteit van het werk de organisatie onder de loep te nemen, maar dit is wat ons betreft echt de omgekeerde volgorde. 

Onze inwoners zijn gelukkig. Mede door besluiten die in het verleden zijn genomen, ook toen de VVD in het college zat, kunnen we zeggen dat het best goed gaat in onze gemeente: op de verschillende terreinen zien we beweging en mooie vooruitzichten die ons helpen de welvaart te behouden die we hier hebben en het voorzieningenniveau op pijl te houden. Het gaat goed met de economie en er is meer geld beschikbaar, maar wat zeggen we tegen onze inwoners? Dat de gemeente grotere uitgaven doet! We zijn blij met het amendement van D66 dat ruimte bood voor de verlaging van de kosten als onze inwoners een identiteitspas of paspoort aanvragen. Maar van ons mag er meer rechtstreeks ten goede komen aan de inwoners en bedrijven die ook een groot deel van onze gemeente bekostigen, dus via een verlaging van de OZB. De VVD Ede wil dat iedereen ervan kan meeprofiteren dat het beter gaat met de economie, dat zij het nu al concreet in hun portemonnee kunnen voelen, niet alleen als ze een nieuw paspoort moeten hebben. Maar goed, een amendement om dit te regelen kon niet op een meerderheid rekenen. 

Een aantal onderwerpen waar de gemeente aan zet is, wankelen wat ons betreft. Zo realiseert de gemeente zich dat ‘De verhalen van Ede (Veluwe, food, herinneringstoerisme) nog onvoldoende ‘geladen’ zijn en niet allemaal draagvlak hebben.’ Het thema food is nog niet iets van de inwoners en van veel ondernemers, het lijkt nog heel erg op een boel interne circuits en projectgroepen, het zegt de meeste bezoekers nog niets. Wereldvoedseldag is een mooi initiatief om het in de picture te zetten, maar slechts 5000 bezoekers vinden wij weinig voor het geld dat eraan is besteed. Het lijkt ook allemaal wat ad hoc: er is geen visie voor food voor de lange termijn, geen strategie die de activiteiten een kader meegeeft. Dus als we iets willen laden, hebben we dan helder wát we willen laden? 

Over Citymarketing willen nogmaals meegeven dat de dorpen om Ede heen zich hiermee niet verbonden voelen. Dat komt vooral door de term Citymarketing. Dat spreekt niet aan als je de cultuurhistorische waarde van het middelpunt van Nederland, midden in de natuur, een boost wil geven, het spreekt niet aan als je als dorp een pareltje van de Veluwe wil zijn. Dus ook al is het een gebezigde term in de wereld van recreatie en toerisme – hier past het gewoon niet. 

En ondertussen heb ik gisteren weer aan iemand uit moeten leggen waar Ede ligt en dat we toch écht veel groter zijn dan Hengelo – met alle respect voor Hengelo. 

We zijn in juli dit jaar mede indiener geweest voor een motie om de communicatie van de gemeente met de inwoners te verbeteren. Dat is hard nodig en hopelijk is de gemeente hier nu extra mee aan de slag gegaan. Dat dat nog niet goed gaat, zien we op de website van het afvalbedrijf: op 12 oktober zegt de wethouder ons toe dat inwoners een maand meer tijd krijgen om hun GFT- en papiercontainer in te wisselen. Maar op dit moment staat nog steeds op de site van het afvalbedrijf dat de wisseltermijn al op 16 oktober is afgelopen. Heel, heel jammer dat dit zo moet gaan. Kan dit vandaag of morgen nog rechtgetrokken worden?

Voorzitter, de gemeente doet de komende jaren nog veel uitgaven die gedekt worden door de opbrengsten uit de precariobelasting. Deze opbrengsten krijgen we tot 2022. Hoe ziet het college het daarna? Ontstaat er een gat? Zijn de activiteiten in 2021 afgerond? Er gaat tot en met 2021 ruim 19 miljoen naar het investeringsfonds – verwacht het college dat daarna inderdaad niets meer nodig is of ontstaat er tekort in de exploitatie? Is hier over nagedacht of schept u een probleem voor uw opvolgers?

Wat betreft het World Food Center: in 2014 is op initiatief van de VVD een amendement aangenomen waarin de kaders staan voor de financiële bijdrage van onze gemeente aan het WFC. De voorgenomen bijdrage is vijf miljoen euro. Er bestaan nu nog grote twijfels of er voldoende bijdrage komt vanuit het bedrijfsleven en de business case is nog niet rond. Begrijp ons goed, we zouden het echt fantastisch vinden als het WFC er komt. Maar we maken ons grote zorgen. Lopen we geen sluis in? We willen graag geïnformeerd worden en vragen het college dit jaar nog een tussentijdse toets op de kaders te agenderen in onze raad.   

Voorzitter, en dan het World Art Center. De VVD Ede fractie vindt het World Art Center een goed plan. We zijn wel zeer verbaasd dat we vanmiddag een collegevoorstel bespraken voor een World Art Center in het Exposeum waarbij jaarlijks EUR 500.000 gemeentesubsidie wordt geraamd, terwijl in de begroting die we nu behandelen vanaf 2018 de jaarlijkse subsidie van het Exposeum wordt verlaagd van 500.000 naar 250.000. Dit is namelijk destijds bij mEdemaken toegezegd als bezuinigingsvoorstel. Voor ons is dit onbegrijpelijk, het staat haaks op elkaar. We wachten de uitleg van de wethouder af.  

Verder: tuincentrum Houtman. De VVD Ede is er altijd voorstander van geweest dat de gemeente de grond weer in volle eigendom krijgt en toevoegt aan het prachtige landgoed Kernhem. We hopen dat de onderhandelingen die op stapel staan tot deze uitkomst leiden. We zijn van plan een amendement op de begroting hierover mede in te dienen. 

Tot slot, over het thema veiligheid. Wij willen graag een motie indienen over de Ingevalvannood kaart. Snel handelen door hulpverleners als de nood aan de man is, kan levens redden. Soms, vaak in noodgevallen, komen hulpverleners in de situatie dat ze graag snel contact leggen met familieleden of snel informatie over medicijnen willen achterhalen. Zeker nu veel mensen zelfstandig en vaak ook, als ze ouder worden, alleen langer thuis blijven wonen, loopt men ertegen aan dat deze informatie in noodgevallen niet voor handen is. Een simpele kaart in de meterkast met informatie over contactpersonen en medicatie kan dan de oplossing zijn. In Amstelveen en naar ik heb begrepen in meer gemeenten, heeft de gemeente een dergelijke kaart ontworpen en verstrekt aan alle inwoners. Wij vragen het college dat ook in onze gemeente te doen en hiervoor de meest simpele en efficiënte verspreidingsmethode te kiezen (dit kan zijn samen met een krant of een speciale editie ergens van). De ontwikkelkosten heeft Amstelveen al gedragen – zij stelt het ontwerp gratis ter beschikking aan andere gemeenten. Het betreft voor ons dus marginale kosten, voor drukken en verspreiden. De VVD Ede fractie gaat ervan uit dat dat binnen de huidige begroting gedekt kan worden. Eigenlijk juicht iedereen die van het initiatief hoort, ook hulpverleners, het idee toe. Natuurlijk is iedereen vrij er gebruik van te maken – maar het is een geste van de gemeente – een geste die levens kan redden. Wij hopen van harte op de steun van deze raad.

Dank u, voorzitter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.