Nieuws van politieke partijen in Houten over D66 inzichtelijk

38 documenten

Kom in gesprek met kandidaat-Kamerleden

D66 D66 Houten 23-02-2021 20:56

De afdelingen Houten, IJsselstein-Lopik, Montfoort-Linschoten, Nieuwegein en Vijfheerenlanden organiseren digitale bijeenkomsten met kandidaat-Kamerleden over steeds een ander thema.

 

Iedereen, lid of geen lid, is van harte welkom om in gesprek te gaan met kandidaat-Kamerleden en elkaar. Tijdens de bijeenkomsten is er gelegenheid om vragen te stellen, zorgen of ideeën te delen. Vragen kunnen ook vooraf gemaild worden naar info@d66houten.nl.

 

De bijeenkomsten starten om 20.00 uur. We ontvangen graag een aanmelding per mail: campagne@d66ijsselstein.nl.

 

https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/ https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/ https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/ https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/ https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/

Een bijzondere eerste helft van het jaar!

VVD VVD GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Houten 12-07-2020 09:18

Het zomerreces is aangebroken voor de gemeenteraad van Houten, traditioneel een mooi moment voor ons om even terug te blikken. Want wat gebeurde er ontzettend veel in het afgelopen halfjaar!

https://houten.vvd.nl/nieuws/40276/een-bijzondere-eerste-helft-van-het-jaar
Niet alleen vanwege COVID19 was het een zeer bijzonder half jaar, er waren ook de nodige politieke en personele ontwikkelingen. Zo nam Herman Geerdes na 18 jaar een actieve rol te hebben vervuld voor de Houtense VVD afscheid als wethouder. Zijn opvolger werd gevonden in de gemeente West Maas en Waal, waar Sander Bos na zes jaar wethouderschap klaar was voor een mooie uitdaging bij ons. 

In de fractie werd David Rentinck commissielid zodat hij zich nog beter in kan zetten. David zet zich als jongst fractielid in voor meerdere thema’s, maar met name de onderwerpen die de jongere generaties het meest bezighouden.

Ook bij andere politieke partijen waren er de nodige personele wisselingen. Wethouder Jana Smith (CU) vertrok en werd vervangen door Jan Overweg. Ook de twee fractieleden van ChristenUnie, René Speksnijder en Griëtte Vonck, kondigden aan om privéredenen per 1 september te zullen stoppen. Zij zullen vervangen worden door Agna van Rees en Rombout Soldaat. In mei vulden GroenLinks, D66, ChristenUnie en SGP hun fracties ook elk aan met een nieuw commissielid. 

Om het blokje personele bezetting af te ronden: na het vertrek van griffier William van Zanen werd hij de afgelopen vijf maanden vervangen door interim griffier Heleen Hofland. Zij werd in de laatste raadsvergadering voor het reces vast uitgezwaaid, per 1 september wordt zij vervangen door Charlotte Visser. 

Vanwege COVID19 was het afgelopen half jaar er een met hindernissen: fysieke bijeenkomsten werden in maart al snel vervangen voor digitale. Het was even wennen, maar uiteindelijk werd een modus gevonden waarin alle overleggen door konden gaan. Gelukkig konden we sinds kort de rondetafelgesprekken en raadsvergaderingen weer fysiek laten plaatsvinden. Helaas nog zonder publiek, maar omdat alle vergaderingen (ook de rondetafelgesprekken) uitgezonden werden via Notubiz en we feedback op bijdragen kregen merkten we dat er toch inwoners van Houten geïnteresseerd meekeken.

Politiek was en is er ook ‘voldoende reuring’. De behandeling van de Sociale Koers (die leidde tot het aftreden van Jana Smith) moest in twee keer behandeld worden, uiteindelijk werden de nodige bezuinigingsvoorstellen goedgekeurd en het raadsvoorstel aangenomen.

Ook de Ruimtelijke Koers zorgt voor veel reacties, vanwege de COVID19 maatregelen werd de periode van zienswijzen indienen verlengd en moesten bijeenkomsten aangepast worden. Momenteel laten we ons als fractie door verschillende (groepen) inwoners bijpraten over hun zienswijze. De komende week staan hier ook nog een aantal afspraken voor gepland. Na de zomer volgt de behandeling in de rondetafelgesprekken en raadsvergaderingen. Het belooft nu ook al een meer dan interessante tweede helft van het jaar te worden!

Maar voor nu: even vakantie, weer opladen en daarna weer lekker verder. Ik wens iedereen een hele mooie vakantie thuis, in Nederland of verder weg en spreek je graag snel weer. Blijf gezond en geniet!

Eef Stiekema

Fractievoorzitter Houtense VVD 

 

Inbreng projecten Agrarische Structuurversterking

D66 D66 Houten 17-06-2020 07:09

Voorzitter,

Bij de vorige behandeling van deze ASV projecten gaven wij al aan dat we de beoogde ontwikkelingen toejuichen, maar ook hoe complex dit dossier is en hoe lastig het is om de kosten, wijze van financieren en de risico’s goed in beeld te krijgen.

We hebben ingestemd wetende dat de opening van de grondexploitaties en de startnotitie nog in de raad zouden worden behandeld en met de toezegging dat we hier nog een keer met de woordvoerders van de fracties dieper op in zouden gaan. Dit heeft, waarschijnlijk vanwege corona, niet plaatsgevonden. Dat is te begrijpen, maar ook jammer.

Want nog steeds vinden wij het erg complex en lastig om besluiten te nemen.

Wij vragen ons ook af richting de toekomst of dit de juiste manier is om in dit kwetsbare gebied om te gaan met woningbouw.

De plannen en ontwikkelingen die we voor ogen hebben zijn mooi, en die moeten betaald worden. Maar de voorkeurslocatie voor woningbouw is eigenlijk alleen gebaseerd op toeval, deze locaties komen toch vrij, omdat er een boerderij wordt verplaatst. En het aantal woningen is volledig financieel gestuurd. Ergens logisch, want dit moet betaald worden. Maar pas daarna gaan we onderzoeken of het daar wel past en kan. En terwijl we dat nog niet weten, maken we als raad al wel keuzes waardoor we voor mijn gevoel over het point of no return zijn gestapt. Het college ziet ook onzekerheden en daarom zien we wel drie verschillende grondexploitaties terug in de stukken. Maar het is lastig om te overzien wat bouwen op locaties van derden bijvoorbeeld concreet voor gevolgen heeft.

Voorzitter, ons lijken 8 tot 11 woningen aan de Lekdijk 28 te veel woningen. We creëren hiermee een soort mini-nieuwbouwwijkje tussen actieve agrariërs, wat ons vragen om problemen lijkt. Er is ook veel weerstand tegen in de omgeving. Daarnaast zien wij met dit aantal woningen een serieus risico op verrommeling van dit unieke gebied. Het risico dat we over tien jaar door dat gebied fietsen en spijt hebben van de keuzes die zijn gemaakt. Daarom aantal vragen aan de wethouder:

Ziet de wethouder nog alternatieve manieren om deze ontwikkelingen te financieren? Zijn er bijvoorbeeld nog mogelijkheden om op meer geschikte locaties grond te kopen en daar woningen te bouwen om dit project te financieren? Tekenen wij, door nu in te stemmen met de stukken zoals ze nu voorliggen, bij het kruisje voor 11 woningen aan de Lekdijk 28, mochten de HIA en ruimtelijke en landschappelijke onderbouwingen uitwijzen dat dit kan? Hoeveel ruimte hebben we aan het einde van het jaar na afronding van deze onderzoeken nog om bij te sturen? En over de weerstand die er leeft: was het college tijdens de vorige behandeling van deze ASV projecten hier al van op de hoogte? Hoe reflecteert het college op de communicatie en participatie met de omgeving rond deze projecten?

Ook dienen we een amendement in om het college een alternatief plan uit te laten werken om tot substantieel minder woningen te komen aan de Lekdijk 28.

Tot slot.

De woningbouw die plaats moet vinden voor ASV project 2 lijkt ons beter passend op die locatie. Ook zijn we blij dat de doelen die met ASV project 2 worden nagestreefd een stap dichterbij komen, met name de realisatie van de Droom van Schalkwijk, een mooi initiatief. Wij zien daarmee echt kwaliteit toegevoegd worden aan dit gebied. Wij zullen met project 2 dan ook instemmen.

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Windpark Goyerbrug

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Houten 02-10-2019 20:06

Dinsdagavond hebben we een moeilijk besluit moeten nemen als fractie over het windmolenpark bij de Goyerbrug. Lees hieronder de bijdrage die Robert Pelleboer tijdens de raadsvergadering uitgesproken heeft. Inbreng Geachte voorzitter, collega’s van de Raad, omwonenden en betrokkenen op de tribune, Als CDA- fractie moeten wij er vanavond voor uitkomen dat we door een diepgaand en heftig afwegingsproces zijn gegaan over de vraag of we deze 4 windmolens bij de Goyerbrug willen. Vanavond zal ik dan ook geen makkelijk verhaal houden. We balanceren tussen de verantwoordelijkheid die we hebben voor een duurzame toekomst én de impact die dit heeft op het landschap en de omwonenden van de Goyerbrug. Voorzitter, tijdens het vorige raadsdebat heb ik aandacht gevraagd voor zes punten: · Duiding over de hoogte van de windmolens i.r.t. het landschap; · Uitbreiding van de compensatiemaatregelen; · De financiële en operationele risico’s; · Een bijdragen van de ondernemer aan het windfonds; · Een excursie voor omwonenden; · De omwonenden app om het draaien van de molen te beïnvloeden. Over de ruimtelijke aspecten in relatie tot het landschap en de garanties voor de compensatiemaatregelen wil ik het volgende zeggen: Punt 1: Ruimtelijke aspecten Voorzitter, we gaan hele hoge windmolens tot mogelijk 241 meter neerzetten in een uniek landschap. We horen en voelen de zorgen in het gebied. De zorg van omwonenden is ook onze zorg. De notitie over de landschappelijke inpassing, waar we om gevraagd hebben, concludeert dat het landschap windmolens van deze hoogte kan dragen. Tegelijkertijd ontstaan er ook veel vragen. De verkleining/verdwerging van het landschap klinkt zorgelijk en vraagt om oplossingen en interventies om dat te verzachten. Wij vragen de wethouder om hierover een toezegging te doen. Er worden overal in Nederland steeds grotere windmolens gebouwd, waarmee een steeds hoger rendement te behalen valt. Afgelopen zaterdag hebben we de impact van hoge windmolens kunnen bekijken met omwonenden. Collega’s van PvdA, D66 en GroenLinks waren ook aanwezig. Het was goed om ook zelf te ervaren en te zien waar we het over hebben. Had het veel verschil gemaakt als molens lager waren geweest? Een voorzichtige conclusie van zaterdag is dat impact vooral bepaald wordt door hoeveel windmolens in een landschap geplaatst worden, de verhouding hoogte/rotordiameter en de manier waarop ze in het landschap geplaatst worden en niet door de hoogte in absolute zin. Voor ons was dat in zekere mate geruststellend! Nu de compensatie en de zekerheid daartoe Het is positief, dat de initiatiefnemer met vrijwel alle bewoners tot 500 meter afspraken heeft gemaakt over compensatie en dat de participatie met korting voor bewoners buiten de 500 meter is uitgebreid. Maar, zijn we er zeker van dat deze ambitieuze compensatieplannen ook uitgevoerd gaan worden? Dat is ook de vraag die omwonenden hebben. Om die vraag te beantwoorden hebben we een summiere notitie van de wethouder ontvangen over de financiële positie van de initiatiefnemer. Deze notitie gaf ons onvoldoende antwoord op de zorgen die wij hadden. We hebben als CDA onze verantwoordelijkheid genomen en de initiatiefnemer afgelopen vrijdag uitgenodigd om óns uit te leggen hoe het zit. Eigenlijk lag daar natuurlijk een taak voor de wethouder om dit voor de gehele Raad te organiseren. Er is uitvoerig gesproken over hoe de gemaakte toezeggingen en afspraken onderdeel uitmaken van de business case en financiering en hoe dat proces in elkaar zit. De brief die we gisteren nog van de initiatiefnemer kregen met de afspraken en garanties op een rij hebben óns het vertrouwen gegeven dat deze afspraken wel degelijk een essentieel onderdeel uitmaken van het plan. Nu nog enkele laatste inhoudelijke punten Voorzitter, kort zou ik nog iets over de app willen zeggen. Onder omwonenden wordt verschillend gedacht over het gebruik van een app waarmee de windmolens stilgezet kunnen worden bij overlast. Wij zien daar nog steeds een win-win situatie, waarbij omwonenden grip krijgen op de overlast, maar de molens meer kunnen draaien als er niemand last van heeft. We blijven de wethouder dan ook vragen om zich er hard voor te maken dat deze app er daadwerkelijk gaat komen. Van de initiatiefnemer hebben we deze toezegging al ontvangen. Afsluiting Voorzitter, zoals gezegd is dit voor ons echt een besluit, waar we niet lichtvaardig over oordelen, waar we diepgaand over gesproken hebben met elkaar en met belanghebbenden, zowel voorstanders als tegenstanders. Wij zijn gekozen volksvertegenwoordigers, die in de positie zijn geplaatst, om na al dat wikken en wegen, over alle relevante aspecten een besluit te nemen. Een besluit waarbij we als CDA zo goed mogelijk alle belangen met elkaar af hebben te wegen. We constateren, dat dit plan een lange voorgeschiedenis heeft, die we niet kunnen veranderen En als we er nu aan zouden beginnen, dan zouden we de participatie vanaf het begin anders hebben ingevuld. Tegelijkertijd voelen we vandaag als CDA’ers ook onze grondbeginselen meespelen, waarbij we een diepe verantwoordelijkheid voor onze schepping voelen en willen nemen. En over die schepping horen we iedere dag in een steeds sneller tempo dreigende berichten in de media: over CO2, stikstof, stijging van de zeespiegel, klimaatverandering en vervuiling. Vanavond ligt er een plan voor waar veel aan gewerkt is en veel over gesproken en gediscussieerd is. Een plan waarmee we belangrijke stappen zetten op de weg naar het realiseren van onze doelstellingen voor duurzame energie. Als we nu ‘nee’ zeggen, plaatsen we onszelf weer heel ver terug op die weg. In het licht van alles wat nog op ons afkomt misschien zelfs onverantwoord ver terug. Laat iedereen die vanavond tegenstemt zich dát goed realiseren! Alles afwegend stemmen wij vanavond daarom: ‘voor’.

Politiek Café jeugdzorg groot succes!

PvdA PvdA SGP D66 Houten 15-05-2019 07:21

Luisteren, luisteren, luisteren! Dat leek wel de grootste hartenkreet tijdens het Politieke Café over jeugdhulp en jeugdzorg dat de PvdA samen met D’66, Houten Anders! en SGP-Houten op 9 mei organiseerde. Meer dan 60 bezoekers hadden gehoor gegeven aan de oproep om hun ervaringen te komen delen. Het waren naast veel beroepsmatig belanghebbenden vooral de ouders van jongeren die aanwezig waren op het politiek café.

In Houten zijn er ca. 1250 jongeren die met jeugdhulp te maken krijgen en deze avond bood een levendige inkijk in allerlei kanten van de jeugdzorg. De bijeenkomst werd geleid door Jocko Rensen, wethouder sociaal domein in Montfoort en oud-wethouder in Houten. Aan het einde concludeerden we allen, dat één avond te kort is om daarover uitgepraat te raken.

Seerieus genomen worden Verschillende ouders vertelden, dat zij zich door de hulpverlening niet serieus genomen voelen. Hoewel je als ouders toch doorgaans de gezinssituatie zelf wel goed kent en goed kunt aangeven wat er nodig is, was het toch hun ervaring, dat de hulpverleners daar niet echt in geïnteresseerd waren.

Het kind, de jongere, en diens gezinssituatie zou veel meer centraal moeten staan. Ook zou niet zo centraal moeten staan wat het kind heeft, maar veel meer wie het kind is. Goede jeugdzorg, zo was de conclusie, maak je samen met de cliënt! En: wanneer je kritiek hebt op de geboden jeugdhulp moet je dat veel meer zien als een signaal, dat je vastloopt en naar een oplossing zoekt voor de situatie. Nu wordt vaak benadrukt dat je een klacht indient en dat maakt dat de betrokkenen zich óók nog zorgen gaan maken over de gevolgen die dat voor de hulp kan hebben. De signalen van de aanwezige ouders werden onderstreept door twee ouders die over hun eigen ervaringen met de jeugdhulp vertelden.

Ervaringsdeskundige Edwin de Coster uit Den Bosch, merkte op, dat hij wel 300 keer heeft moeten vertellen wat er misging met zijn dochter, maar dat nooit is gevraagd wat (wel) goed ging. Hij miste het aanreiken van handvatten, waarmee hij als ouder zelf goed zou kunnen handelen. De zorg werd integendeel juist bij hem weggehaald en zijn dochter belandde langdurig in instellingen. Hij organiseert nu workshops cliëntgericht werken en bepleit om tijd te spenderen aan het gesprek met de ouders. Ook spoorde hij aan om plannen op te stellen met de ouders erbij en meer te doen aan het menselijke aspect, dan aan het financiële.

Nelly Sieffers, ervaringsadviseur, presenteerde in haar inleiding de verschillende kanten van een integrale aanpak vanuit gezinsperspectief.

Directeur Adri van Montfoort presenteerde de aanpak van het Montfoortse Jeugdteam en liet zien hoe luisteren centraal staat. De gemeente Montfoort heeft bewust gekozen voor een apart team voor jeugd om zo alle specifieke deskundigheid rond het opvoeden goed in te kunnen zetten. Het Jeugdteam besteedt veel aandacht aan vraagverkenning: Waar lopen mensen tegenaan? Wat zou kunnen helpen?  Voorzichtig omgaan met meldingen bij Veilig Thuis. Hij benadrukte, dat het team vooral zelf diagnostiek doet. Het team boekt goede resultaten: cliënten laten weten zich gehoord te voelen!

Er was natuurlijk ook ruimte voor uitwisseling en discussie. Ook werden de aandachtspunten voorgelegd aan een panel waarin naast de genoemde inleiders ook de Houtense wethouder Jeugd, Jana Smith, en de directeur van Sociaal Team Houten , Cecile ter Beek, op de verschillende stellingen en ideeën reageerden.

Wat wordt het vervolg van deze avond? Samen met de andere organiserende politieke partijen wordt een manifest opgesteld. Hierin worden de prioriteiten voor de jeugdhulp in Houten op basis van de uitkomsten van deze avond vertolkt. Doel en inzet van iedereen die aanwezig was op de politieke avond is dat kinderen en ouders beter worden geholpen en de jeugdhulp effectiever wordt.

Will Mossink en Vincent van Polanen Petel

Jeugdhulp

omvat hulp en zorg bij opvoedproblemen, geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd, hulp bij kinderen met een beperking. Jeugdzorg omvat tegenwoordig (vanaf 2015) jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering.

Het bericht Politiek Café jeugdzorg groot succes! verscheen eerst op PvdA Houten.

Politiek Cafe Jeugdzorg 9 mei

PvdA PvdA SGP D66 Houten 22-04-2019 11:50

Politiek Café op 9 mei 2019 over Jeugdhulp ‘Kinderen en ouders tellen mee’

Het afgelopen jaar kwam de jeugdzorg in Utrecht geregeld in het nieuws, en helaas meestal negatief. Vaak ging het daarbij om de zorg door SAVE en Veilig Thuis, die de jeugdbescherming en jeugdreclassering uitvoeren. Maar jeugdzorg omvat veel meer, de bulk van de zorg is de jeugdhulp uitgevoerd door jeugdhulpaanbieders, waarvan in Houten het Sociaal Team er één is. Het Sociaal Team is ook een belangrijk aanspreekpunt voor kinderen, ouders en overige jeugdhulpaanbieders. Maar meestal gaan ouders en kinderen eerst naar bijvoorbeeld de huisarts. Zo was in de eerste helft van 2018 van alle geleverde jeugdhulp (alleen in natura, geen PGB) 45 procent doorverwezen door de huisarts, 33 procent door de gemeente, en slechts 7 procent door een gecertificeerde instelling en de rest door andere artsen en instellingen. Maar de gemeente betaalt voor deze vormen van jeugdhulp en wil dus zicht hebben op de ontwikkelingen daarin. Voor jeugdhulp heeft de gemeente een budget van ruim 9 miljoen in 2019. Natuurlijk is het belangrijk dat dit geld goed besteed wordt en dat de jeugdhulp betaalbaar bljjft. Maar de bestuurlijke aandacht dreigt te eenzijdig alleen maar over kosten en geld te gaan. Wat centraal moet staan is dat kinderen en ouders passende hulp krijgen die zij nodig hebben. Jeugdhulp die écht helpt en waarmee kinderen en ouders zich gehoord voelen en er samen met hen oplossingen worden gevonden. Om ook de kant van de kinderen en ouders meer te belichten heeft de PvdA Houten het initiatief genomen voor een politiek café. Samen met D’66, Houten Anders! en SGP-Houten organiseert PvdA Houten op 9 mei een politiek café over jeugdhulp voor alle belanghebbenden (zeker ouders en kinderen) en geïnteresseerden. Het politiek café vindt plaats in Het Huis van Houten / Bibliotheek (Oranjezaal), Onderdoor 160 van 19:30 tot 21:45 uur.

Kinderen en ouders tellen mee: Goede jeugdhulp maak je samen met de cliënt

Hoe mooi zou het zijn als we ervaringen van cliënten weten te verbinden met professioneel handelen? En wat kunnen we leren van andere gemeenten? Aan de hand van ervaringen gaan we in gesprek naar wat passende jeugdzorg kan inhouden. We willen jongeren en ouders daarbij écht centraal stellen. We gaan het hebben over het Sociaal Team, instellingen en zelfstandige hulpverleners. Maar ook financiën, passend onderwijs en residentiële zorg komen aan de orde. De moderator van de avond is Jocko Rensen, oud wethouder uit Houten. Iedereen die mee wil praten over dit belangrijke thema is welkom!

Programma:

19:00 Ontvangst met koffie en thee in de Oranjezaal ( 2e verdieping Huis van Houten) 19:30 Welkom Door avondvoorzitter Jocko Rensen 19:40 Ervaringen van een cliënt en tips voor professionals Edwin de Coster, ervaringsdeskundige en meedenker in de jeugdzorg 19:55 ‘De Montfoortse aanpak’ Adri van Montfoort, teamleider Sociaal Team in Montfoort 20:10 De integrale aanpak vanuit gezinsperspectief Nely Sieffers, ervaringsadviseur en Regioambassadeur jeugd en gezin Provincie Utrecht en Flevoland 20:25 Pauze 20:40 Aan de slag: welke tips heeft u voor Houten? 21:10 Bespreking van de tips met het panel met o.a. Jana Smith, wethouder, en Cecile ter Beek, directeur Sociaal Team Houten 21:45 Afronding en napraten

Donderdag 9 mei 2019, Huis van Houten, Onderdoor 160, Houten, 19:30 tot 21:45

Links: Hier wat cijfers over de jeugdzorg. De organisatie jeugdzorg per wet. En wat doet de gemeente in de Begroting 2019?

Het bericht Politiek Cafe Jeugdzorg 9 mei verscheen eerst op PvdA Houten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.