Nieuws van SGP inzichtelijk

153 documenten

Nieuwe fractievoorzitter SGP Oldebroek

SGP SGP Oldebroek 31-07-2020 00:00

 

Gerrit Evink is per 1 september 2020 de nieuwe fractievoorzitter van de SGP Oldebroek. Hij neemt het stokje over van Erik Doornwaard die sinds de verkiezingen in 2014 fractievoorzitter is van de afdeling SGP Oldebroek.

Erik Doornwaard heeft op basis van medisch advies de keuze gemaakt om een stap terug te zetten i.v.m. gezondheidsklachten die de afgelopen periode opspeelden. Om die reden legt Erik Doornwaard het fractievoorzitterschap neer en zal hij verder gaan als raadslid namens de SGP Oldebroek.

De afdeling SGP Oldebroek is Erik dankbaar voor het vele werk wat hij heeft mogen verzetten als fractievoorzitter en wil hem veel succes en gezondheid toewensen bij zijn taken als raadslid.

Gerrit Evink, de nummer 2 op de lijst van de verkiezingen in 2018, zal het fractievoorzitterschap overnemen tot aan de verkiezingen in het jaar 2022. Met zijn ruime ervaring in de politiek van Oldebroek is Gerrit de aangewezen persoon om het fractievoorzitterschap over te nemen. We zijn Gerrit dankbaar dat hij deze verantwoordelijkheid op zich wil nemen de komende jaren. We wensen hem veel succes als fractievoorzitter en samen met de fractie Gods onmisbare zegen toe bij al het raadswerk.

Column: bouwen naar behoefte

SGP SGP Nunspeet 20-07-2020 00:00

 

Column van fractievoorzitter Harm Jan Polinder in de Nunspeet huis aan huis.

Bouwen naar behoefte

Ieder gemeenteraadslid heeft de zware taak om keuzes te maken tussen het algemene belang en individuele belang van onze inwoners. Bij woningbouwplannen is dit belangenconflict het best zichtbaar. Maandelijks staan er op de agenda’s van de gemeenteraad en de commissie ruimte en wonen onderwerpen waarbij die verschillende belangen zichtbaar én hoorbaar worden. Veel inwoners weten immers de (digitale) gang naar het gemeentehuis te vinden en maken gebruik van mogelijkheden tot inspraak. Die inspraak is belangrijk, het helpt om de belangen te wegen. Vaak is deze inspraak ingegeven door individueel belang. En begrijpelijk: ik zou er ook niet blij mee zijn als er onverwacht in mijn achtertuin een woonwijk of appartementencomplex zou verschijnen.

Naast de afweging van belangen hebben we te maken met juridische en procedurele kaders. De procedures helpen om de belangenafweging goed te maken. Zij zorgen ervoor dat helder is welke stappen gevolgd zijn en gevolgd worden. De juridische kaders beschermen tegen onrecht. Als een inwoner bijvoorbeeld van mening is dat de gemeente de wet overtreedt dan is een rechtsgang naar de raad van state een beschermende vervolgstap.

In het SGP-verkiezingsprogramma en het coalitieakkoord hebben we omschreven dat we willen ‘bouwen naar behoefte’. Dat betekend concreet dat de gemeente onderzoek doet naar de woningbehoefte. Op basis daarvan maken we doelgerichte keuzes welke woningbouwplannen we op welke plek willen toestaan. Afgelopen februari is de Woonvisie van onze gemeente vastgesteld. In deze visie omschrijven we welke woningen we de komende tijd in Nunspeet verwachten nodig te hebben. Het is een lezenswaardig document wat ons helpt om gefundeerde keuzes te maken. De visie is te lezen via deze link. En ook komende periode zullen we woningbouwplannen langs de meetlat leggen van deze visie en de beleidskaders die we hebben vastgesteld. Belangrijk bij het vormen van ons standpunt blijft de inbreng van onze inwoners. We hopen daarom dat u ons ook het komende vergaderseizoen weer weet te vinden.

 

De woonvisie is te lezen via deze link

 

Regionale Energiestrategie

SGP SGP VVD Oldebroek 14-07-2020 00:00

 

Donderdag 9 juni is er voor het eerst in de gemeenteraad van Oldebroek inhoudelijk gedebatteerd over de Regionale Energiestrategie (RES). Voor het gevoel van de SGP een doordenderende trein met een enorme impact.

We hebben in het debat onze vinger gelegd bij de participatie met inwoners. Onze eerdere bijdrage die op papier is aangeleverd vinden wij onvoldoende terug in de nu voorliggende concept-RES. De wethouder heeft wel toegezegd dat dit meegenomen wordt in de verdere uitwerking.

De SGP fractie Oldebroek is van mening dat nieuwe ontwikkelingen te snel aan de kant gezet worden. Het gaat om de grootste verbouwing van Nederland sinds de tweede wereldoorlog zoals op blz. 3 van de concept-RES staat. Van de plaatselijke politiek wordt verwacht op in een paar maanden de keuzes te maken. Daarnaast vinden wij dat alternatieve technieken, die niet voldoen aan de 2030-horizon, wel meegenomen moeten worden zoals waterkracht, kernenergie waaronder thorium, waterstof e.d. Wat ons betreft wordt er gekozen voor 2050-horizon of verder.

Zoals het nu lijkt is het proces om te komen tot een definitieve RES belangrijker dan de inhoud. Oldebroek lijkt een fors aandeel voor haar rekening te moeten nemen. Dit is in strijd met de spelregel 3 uit de bestuurlijke startnotitie waar afgesproken is dat er een weging is tussen de lusten en lasten. Daarnaast wordt de polder Oosterwolde niet ontzien en wordt de landbouwtransitie er nog eens tussendoor gefietst.

De samenvatting van de wethouder in de tweede termijn geeft wel mogelijkheden naar de toekomst. We zijn niet gebonden aan scenario’s. Er wordt vol in gesprek gegaan met inwoners en alle ontwikkelingen worden meegenomen. Bij het ‘in gesprek’ gaan met inwoners hebben we wel onze kanttekeningen gezet. De concept-RES laat nu niet echt ruimte om mee te denken maar is het gesprek er vooral op gericht om acceptatie van deze stap in de energietransitie te bewerkstellingen. Niet onze visie van een participatiesamenleving.

De gemeenteraad heeft een motie en amendement aangenomen waar de SGP vierkant achter staat. De motie van de VVD hebben we niet gesteund aangezien wij van mening is dat dit een specificering is van het aangenomen amendement. Wordt vervolgd.

Namens de SGP-fractie,

Erik Doornwaard

 

Perspectiefnota 2021-2024

SGP SGP Hardinxveld-Giessendam 14-07-2020 00:00

 

Op 9 juli heeft de gemeenteraad de perspectiefnota 2021-2024 behandeld. Eerder was besloten om bij deze perspectiefnota light geen algemene beschouwingen te houden, maar deze te houden bij de begrotingsbehandeling in november. Reden hiervoor is dat er een beleidsarme perspectiefnota voorligt. Dit heeft te maken met de financiële onzekerheden die er op dit moment zijn als gevolg van de coronacrisis, herverdeling gemeentefonds, onderzoek naar versterking van de gemeentelijke organisatie en inventarisatie van ambities en opgaven. Lees hier de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Arjan Meerkerk.

Voorzitter, de Coronacrisis trekt diepe sporen. Een zonder een zeer geavanceerde microscoop onzichtbaar virus heeft intussen meer dan een half miljoen mensen het leven gekost. Het virus houdt ons allemaal in de greep. Het schept een barrière tussen mensen die zeer onnatuurlijk aanvoelt. Wat zou het een zegen zijn als het u en mij dan in iedergeval dichter bij God, onze Schepper, brengt. De voorliggende perspectiefnota is beleidsarm. Wij zijn benieuwd wat de concretere doorrekening van wat er nodig is oplevert richting begroting 2021. De SGP onderschrijft de noodzaak van het investeren in een goed functionerende gemeentelijke organisatie. Zonder onze medewerkers zijn we nergens. Het op orde krijgen van de basis moet de hoogste prioriteit krijgen. Extra zorg en aandacht voor hen is noodzakelijk. We zullen kritisch en creatief moeten kijken naar ons takenpakket en ambitieniveau. Is het noodzakelijk? Kan het soberder? Kan het op een alternatieve manier? De komende jaren zien we een aantal forse financiële risico’s. Wat de budgettaire effecten zullen zijn van Coronacrisis kan nog niemand zeggen. Het is goed dat dit nadrukkelijk in de risicoparagraaf is opgenomen, want we zijn nog niet af van het virus en ook niet van de economische effecten van het virus. We voorzien komende jaren een verschuiving van taken in het sociaal domein naar de gemeente. Lokaal maatwerk is hierbij het toverwoord. Duidelijk is dat er beleidsmatig fors geïnvesteerd moet worden in medewerkers die de lokale invulling kunnen verzorgen. Wij zijn benieuwd hoeveel extra middelen het college gaat vragen om dit serieus op te pakken en hoe het college de samenhang ziet met het onlangs aangenomen raadsvoorstel rond focus 2020. Voorzitter, tot slot nog twee hele specifieke punten:

In de PPN wordt gesproken over lidmaatschappen belangenverenigingen. Daarvoor wordt 12.500,- structureel gevraagd. Is het een idee dat wij als gemeente lid worden van de vereniging voor kleine gemeenten? Wij denken dat dit toegevoegde waarde kan hebben. Wij zijn benieuwd of er al iets meer te zeggen valt over het beroep wat uit onze gemeente gedaan wordt op middelen uit de Regiodeal. Wij hebben begrepen dat de budgetten verdeeld zijn. Kunnen we als gemeente een hapje mee-eten uit deze ruif?

Kaderbrief 2021-2024

SGP SGP Barneveld 08-07-2020 00:00

/r/02d743de5f20cf6eb09d6ac9f4bcc130?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fkaderbrief-2021-2024%2F12323&id=97280f351afc8ce0e47adbfb7ed7db0868def676 

 

Tijdens de raadsvergadering werd de Kaderbrief 2021-2024 behandeld. Deze keer een beperkte kaderbrief in plaats van een kadernota, dit in verband met de coronacrisis. Fractievoorzitter Koos van der Tang behandelde deze kaderbrief in de raad. Lees hieronder zijn bijdrage. 

Of we nu terugblikken aan de hand van de Jaarverslaggeving of dat we op basis van de Kaderbrief vooruitkijken, in beide gevallen kunnen we niet om de uitbraak van het coronavirus heen. Dat zo’n klein virus toch zo’n grote impact heeft! Een pandemie met wereldwijd ingrijpende gevolgen! Wij zien hier de hand van de Heere in. Hij toont hier Zijn almacht en heeft daar Zijn wijze bedoelingen mee. Er zijn grote gevolgen, zowel persoonlijk als maatschappelijk. In onze gemeente is het relatief meegevallen met de zieken. Om ons heen zijn er verschillende gemeenten die zwaar getroffen zijn. Het kan zeer ingrijpend zijn als je direct of indirect getroffen wordt door dit virus.

Daarnaast zijn er financiële gevolgen. Geregeld wordt er een beroep op de gemeente gedaan. Een evenwichtig beleid is hierbij noodzakelijk. Wij wensen ons college hierbij van harte wijsheid toe.

Als we vervolgens ingaan op de kaderbrief en de jaarverslaggeving zelf, dan vragen wij aandacht voor de volgende zaken:

Er zijn veel onzekerheden en dat vraagt dus om een voorzichtig en zorgvuldig beleid.

De Meicirculaire laat een verlaging van het gemeentefonds zien. Dat is een tegenvaller die nog verwerkt moet worden.

We hebben verder begrepen dat de aangekondigde herverdeling van het gemeentefonds voorlopig niet door gaat. Hopelijk komt er meer oog voor de plattelandsgemeenten. We moeten ons hierbij realiseren dat het trap op trap af principe voor onze gemeentelijke inkomsten een hoge mate van fluctuatie kan geven, terwijl de bijdrage uit het gemeentefonds een groot deel van onze inkomsten betreft. En daar hebben we geen invloed op.

Het is onze vaste overtuiging dat we zeker de komende jaren moeten streven naar een sluitende begroting!

Uit de stukken maken we op dat onze gemeente een degelijk financieel beleid voert. Ondanks de groei van de jeugdzorg is er door efficiënter te werken toch een kostenreductie gerealiseerd. Er was gepland €400.000 en er is gerealiseerd €800.000. Werkelijk een goede prestatie, die genoemd mag worden! We zijn blij met deze ingezette lijn.

We zijn ook blij met de 3 gepresenteerde financiële scenario’s, dat geeft een beter inzicht. Daarbij vinden we het positief dat er geen plannen zijn om de belastingen te verhogen in deze onzekere tijd.

De actieve grondpolitiek van de afgelopen jaren heeft onze waardering en wij zijn er voorstander van om die actieve grondpolitiek de komende jaren ook te voeren. Ook al betekent dit dat de netto schuldquote oploopt. Dat wordt overigens voornamelijk veroorzaakt door het bouwrijp maken van de gronden. Bij de verkoop van bouwrijpe grond wordt dit ruimschoots goedgemaakt. Er blijft ruimte voor nieuwe woningen en bedrijven nodig en het is goed dat we als gemeente dat zelf in de hand houden. Op dit punt vragen wij een reactie van de wethouder!

We zijn content met de rondweg Voorthuizen, die nu ‘eindelijk’ gereed is na tientallen jaren. Bereikbaarheid is voor onze groeiende gemeente uiterst belangrijk, evenals de kwaliteitsstijging van de wegen. Die is en blijft noodzakelijk, we moeten dat zeker op peil houden.

Voorzitter als ik kom tot een afronding wil ik het college vragen de komende tijd een behoedzaam financieel beleid te voeren. De rekening van de financiële gevolgen van o.a. Corona komen namelijk nog en daar zal op geacteerd moeten worden.

Tenslotte wil ik het college van harte wijsheid toewensen bij de nadere invulling van onze begroting. We zien er naar uit die t.z.t. met elkaar te bespreken.

 

 

SGP: voorkom aanstootgevende reclame

SGP SGP ChristenUnie Papendrecht 03-07-2020 00:00

 

SGP: voorkom aanstootgevende reclame

De Papendrechtse SGP-fractie wil dat aanstootgevende reclame niet meer in het straatbeeld te zien is. In de gemeenteraadsvergadering van 2 juli diende SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten hierover een voorstel in.

Lees hier het voorstel van de SGP.

De SGP wilde in de Algemene plaatselijke verordening (APV) een regel opnemen zodat reclame-uitingen die 'discriminerend zijn, de gezondheid bedreigen of strijdig zijn met de goede zeden' verboden worden. Arjan Kosten: ''Uit uitspraken van Europese rechters blijkt dat gemeenten beperkingen kunnen opleggen aan reclame-uitingen. Ook het kabinet zegt dat dit mag en kan. Je moet het wel juridisch netjes regelen. Vandaar dat wij dit in de APV willen vastleggen. De reclameregels die de gemeente Papendrecht al had, sluiten goed bij ons voorstel aan.'' 

Aanleding voor het voorstel van de SGP was dat eerder dit jaar reclame in het dorp verscheen voor een site die uitnodigt tot overspel. Arjan Kosten: ''Dat vindt de SGP-fractie onwenselijk omdat overspel geen spelletje is. Verder ook omdat het haaks staat op beleid van de gemeente dat scheidingen moet tegengaan.''

Bij de stemming over het voorstel bleek dat de SGP alleen steun kreeg van de ChristenUnie. De overige partijen vonden de formuleringen die de SGP in de APV wilde opnemen te vaag en vroegen zich af of het daarmee wel handhaafbaar zou zijn. Arjan Kosten: ''Het gaat om een politieke keuze om dit soort reclame-uitingen te verbieden. In andere gemeenten kan het wel, dus waarom in Papendrecht niet? De SGP blijft zich inzetten voor een samenleving waar stabiele relaties de norm zijn en geen overspel. Dat mag ook best in ons reclamebeleid tot uitdrukking komen.''

Vorig jaar diende de SGP-fractie een motie met het verzoek aanhet college van B&W om relaties te versterken. Begin dit jaar stelde SGP Papendrecht schriftelijke vragen over de maatregelen die de gemeente neemt om gezinnen en relaties te ondersteunen. 

 

Motie 2 Vaststellen RES

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

MOTIE 2  Datum vergadering: 2 juli 2020Agendapunt: Voorstel tot vaststelling Regionale Energiestrategie 1.0Onderwerp: Haalbaarheid en betaalbaarheid van de RESDe gemeenteraad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020Constaterende dat:- Er hoge ambities in de energiestrategie zijn opgenomen om vorm te geven aan de transitie;- Bij verduurzaming en energiebesparing vaak de kosten voor de baten uitgaan en woningeigenaren en bedrijven niet altijd de investering kunnen betalen;- Mensen zelf energie kunnen besparen door verstandig gebruik te maken van energievoorzieningen;- In de RES alleen de kosten zijn genoemd die verbonden zijn aan de realisatie van de visie en niet over de uitvoering van de maatregelen;- Alle Zeeuwse overheden zelf uitvoeringsgeld beschikbaar moeten stellen om de uitvoeringsprojecten te realiseren;- Andere vraagstukken zoals sociaal domein, coronacrisis etc. grote impact hebben op de begroting van de Zeeuwse gemeenten.Is van oordeel dat:- Haalbaarheid en betaalbaarheid twee belangrijke voorwaarden zijn om de Regionale Energiestrategie uit te voeren;- Rekening gehouden dient te worden met de inkomenspositie van alle Zeeuwen bij het uitvoeren van de maatregelen;- De gezamenlijkheid in de planvorming vastgehouden dient te worden in de uitvoering om de doelstellingen op Zeeuws niveau te behalen. Verzoekt het college om:- Bij de uitvoeringsplannen alleen over te gaan tot haalbare en betaalbare investeringen die het meeste rendement opleveren om te voldoen aan de landelijke klimaatdoelstellingen;- De Rijksoverheid te verzoeken eveneens middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de plannen in de Regionale Energiestrategie en als voorwaarde te stellen voor een gezamenlijke uitvoering. En gaat over tot de orde van de dagSGP, Lilian Janse-van der Weele

Cultuur in Ermelo

SGP SGP Ermelo 25-06-2020 00:00

Zoals aangekondigd gaan we in deze aflevering van onze serie over cultuur (of kunst) in op de situatie in onze woonplaats Ermelo. 

Gemeentelijke begroting

In de gemeentelijke begroting 2020 zijn voor de posten sport en cultuur de volgende bedragen opgenomen *

• Sport € 2.502.000 per inwoner € 93,00

• Cultuur € 2.266.000 per inwoner € 94,00

Ter vergelijking; voor de post groen is € 2.926.000 = € 109 per inwoner uitgetrokken

* Bron: Begroting gemeente Ermelo ‘in één oogopslag’.

Houding SGP- fractie

Met betrekking tot de situatie in Ermelo heb ik de heer F(rans). Snoek, het langstzittend SGP-raadslid een aantal vragen voorgelegd die hij zo vriendelijk was te beantwoorden, waarvoor ik hem hartelijk bedank.

1. Hoe is de houding van de SGP in Ermelo ten opzichte van cultuur/kunst? Wordt er bijv. bij de begrotingsbehandeling tegen een aantal posten gestemd. Gebeurt dit met een verhaal, of alleen tegenstemmen?

In de begrotingsbehandeling (tegenwoordig begint het al met de Kadernota) is door de SGP in Ermelo altijd tegen kunst en cultuur gestemd. Soms is het met een verhaal, korter of langer, maar ook wel met een stemverklaring. De Raad weet inmiddels wel hoe de SGP erin staat en wat de argumenten zijn. De andere raadsleden zouden verbaasd zijn als we dat niet deden.

2. Welke posten zijn dit en waarom?

Het gaat met name over Kunst, omdat de praktijk leert dat dit vaak grensverleggend en prikkelend is op zedelijk gebied. En als iemand bijvoorbeeld een cursus koken of sterrenkijken wil volgen bij de Volksuniversiteit, dient dat voor eigen rekening te zijn. Over het algemeen stelt de SGP dat dit geen kerntaken van de gemeente zijn. Het feit dat men dan van de straat is, vindt de SGP geen deugdelijk argument om te subsidiëren.

3. Zijn er posten op dit beleidsterrein waar wel mee ingestemd wordt (in het verkiezingsprogramma wordt bijv. genoemd ‘De SGP is voor sportbeoefening als vrijetijdsbesteding). Wat betekent dit bijv. voor subsidiëring van clubs, verenigingen die niet op zondag spelen?

Door de raad van Ermelo is jaren terug al bepaald dat sportbeoefening tot de kerntaken van de gemeente behoort. En in het kader van (veel) te groot lichaamsgewicht onder de jeugd, kon de SGP daar wel enigszins in mee gaan. Vandaar dat bijvoorbeeld de sportdagen op de scholen een subsidie krijgen waar we achter staan. Voorts is ons standpunt dat het verenigingsleven (ook de sportverenigingen) zichzelf dient te bedruipen. Waarom wordt er onterecht onderscheid gemaakt tussen een voetbalvereniging en een schaakclub? De een wordt wel gesubsidieerd en de ander niet. Een bijkomend punt is de zondagsport, waarvoor de SGP in Ermelo altijd tegen gestemd heeft. Over het algemeen wordt er (nog) niet op zondag gesport, met uitzondering van de tennisvereniging en het sporten in Calluna. Hier heeft de SGP altijd tegen geageerd. De grootte van het nieuwe Calluna doet echter vrezen voor meer zondagsport, omdat het aan officiële afmetingen voldoet en die (inter)nationale wedstrijden worden meest op zondag gespeeld.

4. Is die houding in de loop van de jaren veranderd?

Landelijk is dit wel wat opgeschoven. Was er vroeger, naast het principiële, bijvoorbeeld ook het zgn. nuttigheidsargument. Daar lees ik nu niet meer over. Verschuiving is er ook in de aandacht voor verantwoorde recreatie en sport (wat dit ook moge zijn). Als argumenten worden o.a. genoemd de toenemende vrije tijd en de woonsituatie in grotere steden (dicht op elkaar, weinig groen e.d.) De houding ten opzichte van de sport is inderdaad iets veranderd als het gaat over de eerdergenoemde gezondheidstoestand onder met name de jeugd. In de jaren zestig van de vorige eeuw (vóór mijn raadslidmaatschap) waren er ook wel bezwaren tegen het subsidiëren van de recreatie in het algemeen. Maar gezien de stressvolle tijd is een korte retraite niet verkeerd en omdat Ermelo toch een gemeente bij uitstek is wat de recreatie betreft, staat de SGP er wel achter dat er bijvoorbeeld via de plaatselijke VVV gemeentelijk geld aan uitgegeven wordt. Maar ook hier komen soms geluiden tot ons dat er mogelijk ook op zondag activiteiten worden georganiseerd. Hier zal de SGP altijd tegen zijn.

5. Eventuele andere interessante of relevante gegevens met betrekking tot dit onderwerp. De Muziekschool (sinds 2013 failliet) had altijd onze instemming in het kader van faciliteiten bieden voor buitenschoolse muziekactiviteiten. Ook de openbare bibliotheek heeft de SGP de laatste jaren gesteund. Op voorstel van de SGP werden de ‘goede’ boeken gelabeld met een kerkje, maar we hebben ook regelmatig onze stem laten horen over zedeloze en godonterende literatuur.

Interview Burgemeester Baars

SGP SGP Ermelo 22-06-2020 00:00

Op donderdag 23 april jl. startte ik om kwart over 11 mijn laptop op en wachtte op een inkomende oproep. Een paar dagen daarvoor kwam er vanuit de redactie het idee om in deze ingrijpende tijd een hoofdartikel te plaatsen gerelateerd aan de huidige omstandigheden. Om die reden besloten we om contact te zoeken met iemand die in deze tijd onze gemeente bestuurt. Al snel kregen we een positieve reactie: Een interview met burgemeester A. Baars van Ermelo zou op korte termijn mogelijk zijn. Niet via de gebruikelijke weg van een bezoek aan het gemeentehuis, maar via een online meeting. Het onderstaande interview volgde. 

Hoe ervaart u deze tijd?

‘Het is een heel bijzondere en onwerkelijke tijd’, vertelt de heer Baars, burgemeester van Ermelo. ‘We hebben tijdens de rampenoefeningen over een pandemie gesproken, maar nu we er midden in zitten merk je de impact pas. Dit virus heeft zoveel invloed op ieder individu en daarmee ook de gehele samenleving.’ Met de burgemeester gaat het tot nog toe goed: ‘Soms moet je maatregelen nemen die tegen je gevoel in gaan. Je zou meer vrijheid willen geven aan de mensen, maar dat is vaak echt niet mogelijk en dat vind ik heel lastig.’

Hoe is dat om thuis te werken als burgemeester?

‘Als burgemeester heb ik een kamer voor mezelf in het gemeentehuis. Ik ben daar elke dag wel een poos te vinden, omdat ik daar makkelijk en snel toegang heb tot stukken en rapporten. Als het even kan werk ik thuis en ook vergader ik veel online.’

Wat doet u als burgemeester in deze hectische tijd, zijn er grote veranderingen in uw werkzaamheden?

‘We hebben een gemeentelijk beleidsteam. We hadden in het begin bijna dagelijks contact met elkaar om de maatregelen, die de overheid ons heeft opgelegd, zo goed mogelijk te vertalen naar de burgers. We hebben in Nederland de Gecoördineerde Regionale IncidentenbestrijdingsProcedure ontwikkeld, afgekort ‘GRIP’. Deze procedure omvat 5 fasen, waarbij in Nederland nu fase 4 van de GRIP van kracht is, de een-na-hoogste fase dus. Dit betekent dat er is sprake is van een gemeenteoverschrijdend incident, de hulpdiensten moeten in meerdere gemeenten optreden, waarbij bestuurlijke coördinatie aan de orde is. Daarom helpen de rijksdienst en de veiligheidsregio waarin Ermelo zich bevindt mee. De taak van de burgemeester in deze tijd is om te kijken hoe de landelijke maatregelen en afspraken vanuit de Veiligheidsregio in de eigen gemeente uitgevoerd kunnen worden. Nederland bestaat uit 25 veiligheidsregio’s die elk een eigen voorzitter hebben. De gemeente Ermelo valt onder de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland. Met de bestuurders van de andere gemeenten binnen deze veiligheidsregio heeft de burgemeester van Ermelo regelmatig contact. De burgemeester probeert alles goed in beeld te houden en hij overlegt waar nodig, bijvoorbeeld of er zorgpunten zijn of waar het beleid vragen oproept. De leiding ligt bij Ton Heerts, burgemeester van Apeldoorn en ook de voorzitter van de veiligheidsregio. Hij krijgt in het landelijke overleg, waarbij alle 25 veiligheidsregio’s van Nederland samen komen met de minister-president, te horen welke beslissingen hij moet nemen en deze maakt hij weer kenbaar aan gemeenten die binnen zijn veiligheidsregio vallen.’

Wat vindt u van de volgende stelling? ‘De burgemeester is uiteindelijk verantwoordelijk voor het uit te voeren/ uitgevoerde beleid.’

‘De veiligheidsregio is verantwoordelijk voor het beleid in GRIP 4 fase, momenteel geldt deze fase voor de Coronasituatie. De burgemeester moet echter de maatregelen als het ware uitvoeren in de richting van en uitstralen naar de inwoners van Ermelo. Een lokaal voorbeeld: Als iemand in Ermelo een feest organiseert, terwijl dat in deze tijd niet mag; dan krijgt die persoon een dwangsom van de veiligheidsregio. De burgemeester is dus verantwoordelijk voor het uitvoeren van het landelijk opgelegde beleid’.

Wat kan de gemeente concreet doen om de coronacrisis het hoofd te bieden; of is er een standaard protocol aanwezig wat men van de plank trekt en waarmee men de acties bepaalt?

‘Er zijn crisisprotocollen, deze voldoen met een oefening. Echter is het wel zo dat als het eenmaal zover is, die protocollen eigenlijk aan de kant geschoven kunnen worden. Die protocollen voldoen lang niet altijd in de werkelijkheid. We hebben in Ermelo een intern crisisprotocol. Aan de hand daarvan wordt gekeken welke kritische bedrijfsprocessen hoe dan ook moeten blijven doorgaan. Een voorbeeld is het opnemen van, overlijdens- of geboortegegevens dit in het bevolkingsregister. Daarentegen kunnen aanvragen voor bepaalde (bouw)vergunningen soms wel even wachten. Bij dit soort zaken kijkt de gemeente, met een aantal mensen die hiervoor aangesteld is, naar de urgentie van de zaak en kijkt waar haast bij is wat uitgesteld zou kunnen worden’. ‘Een voorbeeld uit het protocol dat nu gehanteerd wordt is, dat er beschreven staat dat bezoekers alleen op het gemeentehuis terecht kunnen als hiervoor een afspraak voor gemaakt is. Voor de veiligheid van onze bezoekers en eigen medewerkers hebben we nu wel doorzichtige afschermingsschotten geplaatst. Zo kunnen we wel inwoners ontvangen en werken we corona-proof.'

Wat zijn de reacties van de bevolking en krijgt u begrip?

‘Mensen zijn innovatief en creatief. Zo wordt er gekeken hoe bepaalde activiteiten toch doorgang kunnen hebben. Toch moet je soms mensen teleurstellen. In je eigen ‘naastegevoel’ wil je dan soms ‘ja’ tegen iets zeggen. Maar je taak is dan toch om er een ‘nee’ voor in de plaats te geven. Dit is soms lastig uit te leggen, maar het moet wel. Over het algemeen krijg ik meer begrip dan onbegrip. Toch zie je ook wel eens mensen die voor jou lijken te denken en oordelen, dat zie je bijvoorbeeld op sociale media. Ik probeer als burgemeester zo min mogelijk te reageren op sociale media, zeker als er tegenstrijdigheid is. Wel probeer ik mensen te bellen, want elkaar spreken is belangrijk. Als iets niet goed gaat dan bel ik ze op en vaak komt er dan alsnog begrip’.

Zijn er keuzemogelijkheden in de manier hoe we het Coronavirus aanpakken of is er één landelijke of regionale manier die voldoet?

‘Er is een landelijke richtlijn, daarin staan met name de maatregelen waar we het allemaal mee eens zijn. Maar je hebt soms een situatie waarin deze richtlijn niet volledig is. Een voorbeeld hiervan is de sluiting van Strand Horst. In het eerste weekend waren daar meer dan honderd kitesurfers aanwezig. Deze hielden op het water voldoende afstand, maar op het land gingen ze elkaar helpen om in te pakken en dergelijke. Kitesurfen is heden ten dage niet verboden, maar de landelijke verordening tot het houden van anderhalve meter afstand kwam hierbij wel in het gedrang. Toen heeft de gemeente lokaal de verordening strenger gemaakt door de parkeerplaats te sluiten voor surfers en kitesurfers. Dit was niet beschreven in het de landelijke verordening, maar dit was wel nodig in Ermelo. De markt is ook een voorbeeld, in de verordening staat niet dat markten dicht moeten. Echter is de Ermelose markt te klein om anderhalve meter afstand te houden als alle kramen aanwezig zijn. Daarom heeft de gemeente in de eerste weken besloten dat de ‘foodkramen’ open beven en de ‘non-food’ kramen tijdelijk niet opgesteld konden worden. Voor die gesloten kramen moet de gemeente dan weer iets bedenken om die ondernemers tegemoet te komen. Inmiddels is het marktgebied tijdelijk uitgebreid en zijn alle kramen weer aanwezig, maar dat moest wel eerst mogelijk worden gemaakt.’

Wat is de invloed van het college ten aanzien van de keuze voor een bepaalde aanpak van de problemen?

‘Een crisissituatie zet het college in principe buiten spel, maar zo werkt het echter niet helemaal. Als burgemeester en voorzitter van het crisisteam moet ik soms maatregelen nemen waar discussie over is. In het gemeentelijk beleidsteam zit bijvoorbeeld wel de wethouder van de afdeling zorg, die maakt voor dat moment dan deel uit van het beleidsteam. Hij vergadert vanuit zijn vakkennis mee. Om een voorbeeld te noemen: We hoorden recent de maatregel dat sportverenigingen weer mogen beginnen, dus nu zit de wethouder sport, als dat onderwerp centraal staat, ook bij dat beleidsteam. Zo is ook de wethouder financiën aanwezig geweest toen de keuze gemaakt werd dat heffingen en lasten voor bedrijven uitgesteld moesten worden, dit om ervoor te zorgen dat bedrijven liquiditeit zouden houden. Op die manier worden soms wethouders erbij betrokken, maar in de collegevergaderingen gaat het niet direct over de maatregelen’.

Wordt er een risicoanalyse gedaan met experts ten aanzien van bepaalde aanpakken die gekozen kunnen worden?

'De experts zijn in het geval van de gemeente Ermelo vakambtenaren, waarbij de beleidsmedewerkers meehelpen.  In het crisisteam zit de adviseur crisisbeheersing, de gemeentesecretaris, de wethouder zorg en de adviseur crisiscommunicatie. Onder dit team zit een team van ambtenaren. Als er vragen in het college worden gesteld worden deze meegenomen en uitgezet bij de ambtenaar die ermee gemoeid is. Zij komen vervolgens op hun beurt met een voorstel en brengen dit in het gemeentelijk beleidsteam. We maken geen gebruik van experts van buitenaf, de landelijke informatie krijgen we al. Er zijn enkel interne experts voor het plaatselijke niveau’.

Als we naar de afstemming met de gemeenteraad kijken, vindt er dan nog overleg plaats tussen u en de collega’s?

‘Elke week vindt er een collegevergadering plaats. Elke dinsdag morgen is er fysiek contact in een grote zaal met voldoende afstand en dan nemen we de te nemen beslissingen. Voor alle andere zaken spreken we elkaar online’.

Hoe reageert de gemeenteraad op de tot nu toe getroffen maatregelen?

‘Tot nu toe is er heel goed en positief gereageerd. De gemeenteraad is met enige regelmaat geïnformeerd over de situatie. Ik houd zo nu en dan contact met fractievoorzitters en als ze vragen hebben krijgen ze daar zo spoedig mogelijk antwoord op. Men is zich bewust van de organisatie. Maar ook voor raadsleden is het soms moeilijk om alle consequenties te overzien. Zo is er op dit moment een duidelijke instructie van de veiligheidsregio dat er geen erehagen tijdens uitvaarten mogen zijn. Daar zijn vragen over gesteld in de krant en in de sociale media en we hebben een duidelijk antwoord gegeven dat dat niet mag. Ik merk dat daar veel onbegrip voor is. Want we hebben hier en daar gezien dat het toch gebeurd is. Wij kunnen voor dit soort zaken geen toestemming geven, hoe moeilijk dat ook is, omdat de verordening heel duidelijk zegt dat bijeenkomsten – want dat is zo’n erehaag eigenlijk wel – niet toegestaan zijn. Daarbij komt dat de erehagen de voorgeschreven anderhalve meter niet bevorderen omdat mensen vanuit hun emoties toch sneller dichter bijeenkomen. Bij een aantal mensen en ook raadsleden valt deze regel heel zwaar. Toch valt deze beslissing onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter van de Veiligheidsregio, immers we zitten nog steeds in de ‘GRIP 4 situatie’, en als burgemeester moet ik me aan de landelijke verordening houden en kan dit dus niet toestaan, hoe moeilijk zo’n beslissing ook is’.

Hoe houdt de gemeente contact met de bevolking?

‘De gemeente houdt digitaal, op sociale media, contact met de bevolking. De mensen weten mij te vinden. Ik krijg appjes en mailtjes en soms bel ik met de mensen. Verder loop ik ook wel eens ergens rond en zo spreek ik mensen ook wel eens aan. Als gemeente worden we ook vaak gebeld. Mensen melden bijvoorbeeld ook handhavingszaken, juist in deze tijd waarbij we samen moeten zorgen dat we 1,5 meter afstand houden, niet samenscholen en ons aan de andere regels houden. Daarom heeft de gemeente ook meer BOA’s ingezet die op deze meldingen af gaan. Alleen samen krijgen we corona onder controle’.

Hoe monitort men hoe de aanpak en de bestrijding van het virus verloopt?

‘Dit zijn maatregelen die landelijk uitgezet worden. Maar als ons gevraagd wordt om iets lokaal te organiseren op dat gebied, dan doen we dit natuurlijk wel zo snel mogelijk. Maar over het algemeen wordt de aanpak meer op regionaal niveau geregeld’.

Wat is nu de uitwerking van het beleid tot nu toe?

‘Ik ben tevreden over het beleid dat nu wordt gevoerd. Ook ben ik tevreden met onze inwoners. Zo zijn bijvoorbeeld de kerken gebeld en toen is de situatie uitgelegd. Op korte termijn gaven de kerken aan er alles aan te doen om hun kerkdiensten anders in te gaan richten, daar was ik heel blij mee. Dit is nog maar één voorbeeld.’ Ook van verschillende bedrijven is de burgemeester onder de indruk; ‘de snelheid waarmee de winkeliers hebben ingespeeld op deze situatie is bijzonder, creatief, innovatief en verantwoordelijk: daar ben ik echt trots op! De supermarkten en de andere sectoren wil ik ook via deze weg bedanken voor hun snelle handelen.’

Wat is de invloed van de veiligheidsregio? Is er samenwerking tussen gemeenten in die veiligheidsregio en wat is de rol van u als burgemeester daarin?

‘De gemeente Ermelo werkt momenteel samen met gemeentes in de regio Noord-Veluwe, gemeenten als Harderwijk en Zeewolde. Daar proberen we zoveel mogelijk mee af te stemmen zodat veel maatregelen in meerdere gemeenten hetzelfde kunnen worden gehanteerd. Ik overleg als burgemeester met die gemeenten voor de besluitvorming. Wat wel van belang is, dat dat Zeewolde onder een andere Veiligheidsregio valt als Harderwijk en Ermelo. Op uitvoeringsniveau kunnen er dus verschillen zijn’.

Hoe helpt de gemeente ondernemers die grote schade ondervinden?

‘De gemeentelijke lasten zijn uitgesteld, de heffingen en dat soort zaken. Waar wij ook op ingezet hebben is om versneld aanvragen van ondernemers af te handelen. Sommige bedrijven krijgen een subsidie zodat ze liquiditeit houden, dat moeten wij als gemeente uitvoeren. Verder hebben we geen subsidiemaatregelen getroffen, maar we houden de vinger aan de pols. Als een bedrijf toch meer steun nodig heeft zal dat via een meer individuele aanpak gedaan worden’.

De burgemeester wenst een ieder van ons gezondheid toe en hoopt dat we de crisis snel te boven komen. ‘We doen ons best als gemeente om ervoor te zorgen dat iedereen weer zo snel mogelijk in een normale situatie komt.’

Als redactie van Calvijn willen wij de burgemeester hartelijk danken voor zijn medewerking aan dit interview. Wij wensen hem wijsheid en bovenal Gods zegen toe, zowel persoonlijk alsook in zijn verantwoordelijke functie. 

Een haalbare en betaalbare energiestrategie

SGP SGP Tholen 19-06-2020 00:00

 

Een haalbare en betaalbare energiestrategie

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag18 juni 2020 is de Zeeuwse regionale energiestrategie (RES) vastgesteld. Daarin staat de Zeeuwse strategie voor de verduurzaming van onze energievoorziening. Als SGP-fractie willen we vanuit het principe van rentmeesterschap hier royaal aan bijdragen. Wel hebben we in twee moties belangrijke kanttekeningen geplaatst bij de RES. Beide moties zijn unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Tholen.

De eerste motie ging over de haalbaarheid en betaalbaarheid. De gemeente Tholen heeft niet de financiële middelen om de plannen in de RES uit te kunnen voeren. Rijksfinanciering is absoluut noodzakelijk. Daarnaast moet er bij de te nemen maatregelen rekening gehouden worden met de inkomenspositie van onze inwoners. Zij mogen niet met onmogelijke kosten opgezadeld worden.

De tweede motie ging over de locaties voor windmolens op Tholen. De motie verduidelijkt dat de RES hiervoor geen extra mogelijkheden biedt en dat de gemeenteraad van Tholen hier altijd het laatste woord over heeft. In het nieuw op te stellen beleid zal duidelijk worden of en op welke locaties windmolens geplaatst mogen worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.