Nieuws van politieke partijen in Zutphen inzichtelijk

41 documenten

Zutphen na Corona | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 07-08-2020 00:00

Op 15 juli vulde een vijftiental GL-leden een vergaderzaal van het Gemeentehuis. Iedereen zat op ruime afstand van elk ander lid. Raar, onwennig, maar nodig! Zij spraken over Zutphen na Corona: wat kan de gemeente, wat kan GL en wat kunnen de burgers doen om Zutphen uit het dal te duwen?

Onze wethouder Harry Matser schilderde de problemen waar Zutphen mee te kampen heeft, zoals de enorme kosten van de sociale zorg en de toenemende kosten voor de gemeente door corona. De gemeentelijke inkomsten stagneren onder andere omdat er minder toeristen zijn en daardoor ook minder parkeeropbrengsten. En dat terwijl de kosten stijgen bijvoorbeeld door steun aan kleine bedrijven die geen rijkssteun ontvangen. Toezeggingen door het Rijk zijn zwaar onvoldoende om de gemeenten uit de schulden te houden. Harry zag ook kansen om Zutphen nog aantrekkelijker te maken door vergroening en voorrang voor fietsers en voetgangers, door lokale productie en distributie van voedsel, een circulaire bedrijven en een schoner klimaat door de energietransitie.

Dolf Logemann vertelde dat de raadsfractie werkt aan een toekomstvisie om gemeentelijke beleidsplannen aan te toetsen. Die visie heeft drie pijlers: een duurzame lokale economie, leefbare wijken en lokale verbondenheid. Elk van de pijlers wordt nader uitgewerkt in concrete doelen en resultaten die nauw aansluiten bij het beeld dat Harry gaf van de toekomst van Zutphen. In de discussie kwam de vraag naar voren, of dit soort fraaie droombeelden realiseerbaar zijn. Zonder corona zou dat wellicht moeilijker zijn geweest, maar juist door deze pandemie is in brede kring het besef sterk toegenomen dat we niet terug moeten naar wat “normaal” was, maar dat we een betere leefwereld nodig hebben.

Fractievoorzitter Martine Westerik ging in op de werkgelegenheid in Zutphen en de kansen van schoolverlaters op de arbeidsmarkt. Hoewel vooral de horeca zwaar te lijden heeft gehad van de lock down, blijken veel jongeren toch een stageplaats of werk te vinden. De werkgelegenheid in de sectoren zorg, dienstverlening, onderwijs, gemeente en particuliere bedrijven blijft groot. De goede verbindingen van Zutphen per trein en waterwegen schept goede kansen voor versterking van de Zutphense economie. Naar verwachting zal Zutphen de komende jaren flink uitbreiden zowel qua werkgelegenheid als qua aantal woningen.

Sport- en accommodatiebedrijf | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 29-05-2020 00:00

Links kwam aan bod bij de Visie Sport en Bewegen. De wethouder droomt daarbij van een besloten vennootschap die het gemeentelijke sport- en accommodatiebedrijf zou moeten doen. Dit bedrijf zou het versnipperde beheer van de verschillende sportvelden en binnenaccommodaties moeten verbeteren.

GroenLinks steunt dat principe, maar gelooft er niet maar zo in dat een aparte B.V. (buiten de gemeente) als sport- en accommodatiebedrijf het beter zou doen dan de gemeente zelf. De SP was natuurlijk dezelfde mening toegedaan. En verder vond men vrijwel raadsbreed dat de beslissing tot het al dan niet oprichten van zo’n B.V. zó belangrijk is dat die instemming van de Raad vraagt. De wethouder heeft toegezegd dat de B.V. er zonder instemming van de Raad niet komt.

Bij deze discussie speelde een belangrijk technisch punt over de wettelijke bevoegdheid van het College.

Sinds de dualisering van het gemeentebestuur (al bijna 20 jaar geleden) is het zo dat het College bevoegd is om, bijvoorbeeld, een besloten vennootschap voor de gemeente op te richten. Volgens de Gemeentewet kan het College dat alleen nadat de Raad geconsulteerd is.

Vanwege die regel bestaat bij velen (ook bij sommige raadsleden) het misverstand dat de Raad bij de oprichting van een besloten vennootschap door het College alleen maar geconsulteerd hoeft te worden en geen beslissende stem zou kunnen hebben.

En dat klopt niet; de Raad kan ook bij de mogelijke oprichting van een B.V. voor gemeente­lijke doelen van tevoren procedurele en / of inhoudelijke kaders vaststellen. En dat is precies wat onze gemeenteraad in dit geval heeft gedaan.

Inbreng Marieke Schriks tijdens de raad van 11 en 12 mei over vastgoed

VVD VVD GroenLinks Zutphen 15-05-2020 01:00

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39438/inbreng-marieke-schriks-tijdens-de-raad-van-11-en-12-mei-over-vastgoed
Op 12 mei was het tweede gedeelte van de raadsvergadering. Hier werd er onder andere gesproken over de herindeling van de vastgoedportefeuille. Dit houdt in dat verschillende vastgoed van de gemeente Zutphen verkocht wordt, mede om de financiële reserves aan te vullen.
Raadslid Marieke Schriks sprak namens de VVD over het voorstel en de verschillende amendementen. De VVD is voor de verkoop van vastgoed, mede omdat de gemeente geen vastgoedbedrijf is. Wel hebben we zorgen over aan wie de panden verkocht worden.
Mede daarom diende de VVD samen met GroenLinks de motie in over het meenemen van de nieuwe functie van de Witte Vleugel bij de verkoop hiervan. De afspraak was immers dat dit een cultuurmaatschappelijke functie zou krijgen. Die afspraak moet nagekomen worden. Onze motie is ook aangenomen, evenals het voorstel!
Verder kwamen er meer onderwerpen langs. Benieuwd naar onze inbreng, of naar andere video's? Abonneer dan op ons Youtube-kanaal en volg ons op social media!
Volg ook het kanaal van de gemeenteraad Zutphen om de livestream van alle vergaderingen te volgen!
Facebook: https://www.facebook.com/ZutphenVVD/
Instagram: https://www.instagram.com/vvd_zutphen/
Twitter: https://twitter.com/VVD_Zutphen
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCoiB...
#zutphen #vvd #warnsveld #vastgoed #wittevleugel #raadsvergadering #gemeenteraad #zutphencity #zutphentorenstad #raadswerk #motie
Zet cookies aan om de video te tonen.

Gemeente Zutphen steunt haar ondernemers!

VVD VVD Zutphen 28-03-2020 23:53

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/38875/gemeente-zutphen-steunt-haar-ondernemers

Door de Corona crisis komen Zutphense ondernemers in de problemen bij het betalen van de rekeningen. De VVD Zutphen heeft hier vragen over gesteld. Het college heeft geantwoord dat zij op basis van landelijke richtlijnen passende maatregelen treft.

Zo krijgen ondernemers minstens 3 maanden uitstel van het betalen van de gemeentelijke belastingen, worden huurbetalingen voor hurende ondernemers tijdelijk opgeschort, krijgen ondernemers steun bij het krijgen van financiële steun van de landelijke regering en wordt de rente voor te laat ontvangen belastingen door Tribuut verlaagd van 4% naar 0,01%.

De VVD Zutphen is blij met deze steun van de gemeente. Jij kan ook de ondernemers helpen, door een giftcard te kopen of online te bestellen. Zo helpen we elkaar in deze moeilijke tijden!

Zet cookies aan om de video te tonen.

Wie is eigenlijk de baas in Zutphen?

SP SP Zutphen 09-02-2020 13:40

‘Politiek observator’ Henk Weststrate schreef op 4 februari zijn politieke observaties op voor LokaalGelderland. Dat van zijn ‘observatie’ over de vacatures voor Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) geen snars klopt laat ik maar voor wat het is (vacatures die zijn ontstaan in de afgelopen periode worden gewoon ingevuld, zoals de wethouder tijdens het debat ook aangaf). Het is zijn opmerking over de bijdrage van de SP in dat debat die om een reactie vraagt.

We zien al lange tijd dat de gemeente de klappen moet opvangen van bezuinigingen door het Rijk, waardoor er talloze problemen ontstaan. Kijk alleen al naar de zorg, jeugdhulp en sociale werkplaatsen. De SP wees daarom in het debat op de werkelijke oorzaak van het tekort aan handhavers: steeds meer taken die ooit bij de politie lagen, komen nu op het bordje van de BOA’s. Dat komt door jarenlange bezuinigingen van het Rijk op de politie. Sinds 2009 is er maar liefst € 190 miljoen per jaar op de politie bezuinigd.  

Overal zien we de gevolgen van de bezuinigingen om ons heen, maar de mogelijkheden van de gemeente om al die problemen op te lossen zijn heel beperkt. Gemeenten krijgen geen geld van het Rijk of ze kunnen er simpelweg niet over beslissen.

De oorzaken liggen vaak buiten de invloed van de gemeenteraad. Observator Weststrate concludeert dat de SP hiermee eigenlijk zegt: ‘Gemeentepolitiek heeft geen zin’. Maar wie de hoofdschuldige benoemt, zegt niet dat gemeentepolitiek geen zin heeft.

Toch heeft Weststrate een punt. Want wie is eigenlijk de baas in Zutphen? Het zijn de commerciële bedrijven en de op afstand gezette instanties die de grote beslissingen nemen. En deze beslissingen zijn van grote invloed op het dagelijks leven van gewone mensen. Maar invloed van die gewone mensen op deze machtige bedrijven en instanties is er niet.

Een voorbeeld ter illustratie: Ooit was het woonbedrijf in gemeentelijke handen. Wanneer de gemeenteraad zei dat de huren niet mochten stijgen na een renovatie, dan gebeurde dat niet. Sinds het woonbedrijf op afstand is gezet, heeft de gemeenteraad die zeggenschap niet meer. Op 18 juli 2019 stemde de gemeenteraad vóór het SP-voorstel de huren niet te verhogen na een renovatie. Maar afgelopen januari bleek dat woonbedrijf Ieder1 deze beslissing gewoon aan zijn laars lapt. Doodleuk schrijft zij in hun plannen voor 2020 op dat: ‘De renovaties worden gerealiseerd mét een huurverhoging’. Ze hebben lak aan een democratisch genomen besluit. En de gemeenteraad kan alleen maar toekijken.

Geen wonder dat steeds meer mensen zich afkeren van de politiek! In aanloop naar elke verkiezing horen zij de mooie praatjes en beloftes van politici, maar na verkiezingsdag ervaren ze weer dat daar niets van terecht komt. Maar al te vaak horen wij mensen zeggen: ‘Het maakt niet uit op wie je stemt’. Ze hebben gelijk. Politici kunnen nog zo van goede wil zijn; zolang het bedrijfsleven en verzelfstandigde instanties de marges bepalen waarbinnen de politiek mag opereren, maakt het geen donder uit op wie je stemt.

We moeten de democratische zeggenschap daarom terugveroveren. Dat kan alleen door de bevolking zelf gedaan worden. Politici en observatoren die beweren dat de gemeenteraad nog wél van alles te zeggen heeft, maar het prima vinden dat alles op afstand wordt gezet en wordt verpatst aan de markt, voeden het wantrouwen in de politiek.

Het is daarom hoog tijd dat de bevolking veel meer te zeggen krijgt over haar eigen samenleving. Mensen moeten invloed krijgen op de bedrijven en instanties die over hun dagelijks leven beslissen. De beste manier om dat te doen is via de door de bevolking gekozen gemeenteraad, maar ook door middel van democratisering van de economie zelf.

De op afstand gezette instanties en de op winst beluste commerciële bedrijven staan hun invloed natuurlijk niet zomaar af. Daar is strijd voor nodig. Dát is de strijd die de SP voert, op straat én in de gemeenteraad: het heroveren van de zeggenschap van de bevolking over haar eigen samenleving. Daarom is het hoopvol dat huurders samen opstaan voor meer zeggenschap over hun woningen of dat thuiszorgers samen opstaan voor de afschaffing van marktwerking in de huishoudelijke zorg. En ja, meneer Weststrate, voor die strijd is geld nodig en daar staan de vier SP-raadsleden en de SP-wethouder graag een groot deel van hun vergoeding voor af.

Politici zullen in aanloop naar de komende Tweede Kamerverkiezingen opnieuw overlopen van mooie praatjes en beloftes. De SP doet de kiezer maar één belofte: er verandert helemaal niets, als u niet zelf in beweging komt.

Opiniestuk door Nils Müller, gepubliceerd op LokaalGelderland

Zie ook: Nils Müller

Agressie op het Kerkpad | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 08-02-2020 00:00

In de Raadsvergadering van 27 januari heeft raadslid Dolf Logemann de burgemeester gevraagd waarom het zo lang moet duren voordat de agressieve bewoner van het Kerkpad tussen de Wijnhofstraat en de Kapperallee wordt aangepakt.

Het gaat om de veehouder die zijn bedrijfsgebouwen aan weerszijden van het Kerkpad, een openbare weg, heeft liggen. Deze veehouder verjaagt iedereen die van de weg gebruik maakt met intimiderend gedrag, blokkades, bijna-aanrijdingen en in één geval zelfs een handgemeen. Op de website www.meldpuntkerkpad.nl staan inmiddels 57 incidenten. Het College liet de omwonenden in december zelfs weten dat zij niet langer een rol in deze situatie ziet. Uit het antwoord van de burgemeester bleek dat dit gelukkig niet zo is. Maar een duidelijk plan van aanpak, bijvoorbeeld met bestuursdwang of een dwangsom ontbreekt vooralsnog. Een weinig bevredigend antwoord dus.

CDA: Vul tekorten zwembad niet aan vanuit de algemene reserve

CDA CDA Zutphen 20-12-2019 20:51

Op maandag 16 december behandelde de Zutphense gemeenteraad de begroting van het zwembad IJsselslag, dat opnieuw geld tekort komt. De meerderheid van de raad stemde in met het voorstel om de algemene reserve aan te spreken om het gat in de begroting te dichten. CDA Zutphen-Warnsveld is daar tegen. Hieronder leest u ons standpunt, zoals deze tijdens de vergadering is uitgesproken door onze fractievoorzitter Hein Brunsveld: "Het CDA is absoluut voor behoud van een zwembad in Zutphen; we zien dit als een basisvoorziening. Er is gelukkig veel positiefs te melden over het zwembad in Zutphen. We zien positieve ontwikkelingen rondom het bestuur en de relatie met de IJsselmeeuwen. We zijn blij dat de bezoekersaantallen stijgen, evenals de horeca-inkomsten. Toch is het heel duidelijk dat een zwembad altijd geld kost; de gemeente moet elk jaar bijdragen aan de exploitatie van het zwembad. Daarom vindt het CDA het positief dat voor de komende jaren de bijdrage aan de IJsselslag structureel is verhoogd naar een realistisch bedrag. We betalen liever aan de voorkant een realistisch en dus hoger bedrag, dan dat we jaarlijks via de achterdeur tekorten moeten aanvullen. En vandaag staan we weer bij de achterdeur: een tekort over 2018. Natuurlijk moet dit gedekt worden; er is geen keus. Maar in de wijze waaruit dit tekort gedekt moet worden, heeft de raad wel keus. Een paar maanden geleden heeft deze raad unaniem de Financiële kaderstelling aangenomen. Hierin staat heel duidelijk hoe de raad wenst om te gaan met de algemene reserve. Het CDA vindt het daarom, eufemistisch gezegd, bijzonder dat het college voorstelt om een groot gedeelte van het tekort te dekken uit die algemene reserve; dat is niet volgens de wens van deze raad. Het tekort is ook al lange tijd bekend; gedurende het afgelopen jaar had er ook al op andere momenten naar dekking gezocht kunnen worden en niet alleen in de afgelopen 2-3 weken. We vinden echt dat het college hier de plank misslaat. Er zijn alternatieven te vinden zoals bij jongerenhuisvesting of bij duurzaamheid of bij… vul maar in. Maar we vinden dat het college hiermee moet komen en niet de raad. Het gaat om keuzes maken. Pijnlijke keuzes durven maken. Kiezen voor een dekking vanuit de algemene reserve vind ik geen pijnlijke keuze. Dat is kiezen voor de weg van de minste weerstand. Maar eigenlijk ook een keuze van zachte heelmeesters, en u weet wat zachte heelmeesters doen…"

CDA: Vul tekorten zwembad niet aan vanuit de algemene reserve

CDA CDA Zutphen 20-12-2019 20:51

Op maandag 16 december behandelde de Zutphense gemeenteraad de begroting van het zwembad IJsselslag, dat opnieuw geld tekort komt. De meerderheid van de raad stemde in met het voorstel om de algemene reserve aan te spreken om het gat in de begroting te dichten. CDA Zutphen-Warnsveld is daar tegen. Hieronder leest u ons standpunt, zoals deze tijdens de vergadering is uitgesproken door onze fractievoorzitter Hein Brunsveld: "Het CDA is absoluut voor behoud van een zwembad in Zutphen; we zien dit als een basisvoorziening. Er is gelukkig veel positiefs te melden over het zwembad in Zutphen. We zien positieve ontwikkelingen rondom het bestuur en de relatie met de IJsselmeeuwen. We zijn blij dat de bezoekersaantallen stijgen, evenals de horeca-inkomsten. Toch is het heel duidelijk dat een zwembad altijd geld kost; de gemeente moet elk jaar bijdragen aan de exploitatie van het zwembad. Daarom vindt het CDA het positief dat voor de komende jaren de bijdrage aan de IJsselslag structureel is verhoogd naar een realistisch bedrag. We betalen liever aan de voorkant een realistisch en dus hoger bedrag, dan dat we jaarlijks via de achterdeur tekorten moeten aanvullen. En vandaag staan we weer bij de achterdeur: een tekort over 2018. Natuurlijk moet dit gedekt worden; er is geen keus. Maar in de wijze waaruit dit tekort gedekt moet worden, heeft de raad wel keus. Een paar maanden geleden heeft deze raad unaniem de Financiële kaderstelling aangenomen. Hierin staat heel duidelijk hoe de raad wenst om te gaan met de algemene reserve. Het CDA vindt het daarom, eufemistisch gezegd, bijzonder dat het college voorstelt om een groot gedeelte van het tekort te dekken uit die algemene reserve; dat is niet volgens de wens van deze raad. Het tekort is ook al lange tijd bekend; gedurende het afgelopen jaar had er ook al op andere momenten naar dekking gezocht kunnen worden en niet alleen in de afgelopen 2-3 weken. We vinden echt dat het college hier de plank misslaat. Er zijn alternatieven te vinden zoals bij jongerenhuisvesting of bij duurzaamheid of bij… vul maar in. Maar we vinden dat het college hiermee moet komen en niet de raad. Het gaat om keuzes maken. Pijnlijke keuzes durven maken. Kiezen voor een dekking vanuit de algemene reserve vind ik geen pijnlijke keuze. Dat is kiezen voor de weg van de minste weerstand. Maar eigenlijk ook een keuze van zachte heelmeesters, en u weet wat zachte heelmeesters doen…"

Alles komt goed………

D66 D66 Zutphen 10-11-2019 17:58

Vandaag bespreken we met elkaar als raad de begroting 2020. Ons belangrijkste instrument waarmee we sturing en kaders kunnen meegeven en vaststellen. Het blijft ons verbazen dat we hier niet echt tijd en ruimte voor nemen om met elkaar het debat over deze begroting te voeren. D66 wil in ieder geval een ordevoorstel voor het volgend jaar maken. Graag in het vervolg een speciale vergadering voor alléén de begroting. Het liefst ook nog uitgesplitst in programma’s. Zodat dit belangrijke document, waar onze ambtenaren hard aan hebben gewerkt, de tijd en aandacht krijgt die het verdient en zeker ook nodig heeft. Daarbij missen wij een beleid dan wel visie op personeelsplanning.. Wat voor soort gemeente willen wij zijn? Een groot ambtelijk apparaat met weinig inhuur of een regiegemeente met een klein ambtelijk apparaat die specifieke kennis inhuurt?

Als je het college hoort praten dan zitten we nog in zwaar en zorgelijke weer, maar gaan we echt de goede kant op. En ja wij zien dat er stappen gezet worden en ook grote, maar toch voelt deze begroting als of je het gesprek voert met een puber. Als je aan een puber vraagt om zijn kamer op te ruimen is steen vast de reactie: “ Jaaa dat doe ik zo!” Niet meteen, maar ook niet heel ver weg, zodat er niet echt iets te klagen valt, maar je ook niet in actie hoeft te komen. Precies hetzelfde beeld zien we de afgelopen jaren in Zutphen. Het College van B&W belooft ieder jaar te gaan starten met het vullen van de schatkist. Maar na een jaar blijkt daar weinig van terecht te komen. Is dat erg? Nee, want men belooft gewoon opnieuw dat het allemaal wel goed komt. Als D66 vragen wij al jaren om een realistische meerjarenbegroting Om een echte visie op lange termijn. Telkens weer is het antwoord: “ Jaaa, dat gaan we doen…” De insteek echter van deze begroting is wederom kost wat kost zorgen dat de begroting 2020 sluitend is. Hoe we het in de toekomst doen…..dat zien wel. Een beetje zoals de puber die der spullen onder het bed verstopt en de voorbereiding van het tentamen op het allerlaatste moment doet in de hoop dat het toch wel goed komt. Wat je niet ziet, is er niet.. Voorbeelden hiervan zijn het niet opnemen van het buurthuis Waterkracht na mei 2020, van het Taalhuis, toekomstplannen Hanzehof, Kaardenbol. Terwijl dit door ons en meerdere partijen gevraagd is tijdens de voorjaarsnota.

De wethouder heeft in 2018 en 2019 meerdere malen gezegd dat de begroting in 2021 en 2022 structureel dekkend zal zijn en onze algemene reserves,of te wel onze buffer en ons spaarpotje, zal verder gevuld worden en zal gaan groeien. Momenteel zit er in ons spaarpotje 1,2 miljoen , maar in 2023 is het niet alleen helemaal leeg, maar staan we zelfs in de min. En ook vandaag zullen we weer horen dat we het niet te zwart moeten zien want er zal wederom (“nee, nu ééécht mam”) beloofd dan wel uitgesproken worden dat we het spaarpotje echt gaan vullen. Laten we het niet hebben over ons weerstandsvermogen. Als onze puber een dergelijke weerstand heeft houden we hem binnen in quarantaine, uit angst dat hij zo ziek wordt dat hij het niet zal overleven. Als de puber te snel en te gehaast opruimt verschuift hij vaak spullen in plaats van keuzes te maken of hij gooit iets net te snel weg. Het verschuiven van het ene potje naar een ander potje zien wij gebeuren bij het Cleantechcentrum. Voorgaande jaren viel dat onder Krachtig Zutphen ook wel het focustraject genoemd. Nu heeft het haar eigen budget en daardoor creëer je slim een extra 125.000 Euro voor Krachtig Zutphen en is het als niet wettelijke taak regulier in de begroting opgenomen. Maar op de wettelijke taak van waardering en ondersteuning mantelzorgers gaan we juist verder besparen en bezuinigen!

Vandaar onze scepsis bij deze begroting. Niet het peil van de reserves, maar de terugkerende niet-nagekomen belofte om structureel geld toe te voegen, is ons een doorn in het oog. Zeker nu bekend is geworden dat ook aan het eind van 2019 weer niet teveel verwacht mag worden van het resultaat. Uit de laatste BURAP blijkt dat we 30% van de opgelegde bezuinigingen niet gaan halen. En de opbrengsten van de verhoging OZB gaan niet in de reserves maar daar vullen we de gaten mee..

Dezelfde puber overziet slecht wat de gevolgen op lange termijn zijn en gaat vaak voor het korte termijn succes. De intentie is er wel om ook de juiste keuzes te maken op langer termijn, maar alleen dat doen wat nu kan is wel een beetje saai. Dus zal de bewuste puber toch proberen dat ene feestje mee te kunnen pakken, ook al zou het beter voor school en zakgeld zijn om niet te gaan. Ook de gemeente zou er verstandig aan doen om focus te houden op de bezuinigingen en de hand op de knip te houden. Geen nieuwe projecten starten voordat oude zijn afgerond. Alleen nieuw beleid voor oud beleid. En net zoals een moeder die als zij onder bewindvoering staat geen extra schulden mag maken zal dit ook moeten gelden voor ons. Er is geen bereidheid bij coalitiepartijen om gezien onze opgaven en de haast die geboden is, het coalitieakkoord ondergeschikt te maken aan de huidige opgaven en over te gaan op een raadsakkoord. De coalitie kiest liever voor haar eigen binnen gehaalde punten die in het coalitieakkoord staan. Geen geld en budgetten besteden voordat ze er zijn en de basis op orde is. Denk aan een nieuwe parkeergarage en de roep om jongerenhuisvesting. Wij willen, nu er zeer beperkte middelen zijn, deze niet in stenen stoppen maar juist in mensen!

Om toch weer even bij onze puber te blijven. Als u ouder bent van een de puber herkent u vast dat een slechte boodschap vaak zo gaat:: Ja, ik heb een 4 voor mijn tentamen, maar dat ligt niet aan mij. Het was echt een zwaar tentamen en slecht opgesteld. En ja, ik heb een 4, maar de meeste in onze klas hadden het nog slechter gemaakt en de uitleg van de docent was echt heel slecht hoor. Ja, het klopt dat we structureel te weinig middelen vanuit het rijk krijgen. Ja, het klopt dat er nog veel meer gemeenten zijn met tekorten, maar onze eigen manier van handelen en het inzetten van beschikbare middelen maakt dat bij ons de zorgen en lasten nog hoger zijn dan bij vergelijkbare gemeenten. Denk aan het continue opstarten en wijzigen van organisaties en modellen. Wij zijn nu nog steeds bezig met de inrichting van ons sociaal domein in plaats van het sturen op beleid. Wij als raad kunnen ook niet sturen op beleid of op trends, want cijfers en gegevens zijn niet zichtbaar. Als raad tasten we eigenlijk nog steeds in het duister.

Naast het selectieve verhaal treedt er soms ook een selectief geheugen op. Oooo ik kan mij echt niet herinneren dat ik dat van jullie moest doen? Was dat een afspraak? Tijdens de voorjaarsnota is er raadsbreed een amendement aangenomen. “Overzicht structurele kosten: Vergeten? Waarom? Op basis hiervan zouden we juist de politieke keuzes kunnen maken. Het lijkt met de wijze waarop wij begroten, het selectief weglaten dan wel benoemen binnen de begroting alsof de raad bewust een veel te dicht bos wordt ingestuurd zodat zij letterlijke en figuurlijk door de bomen het bos niet meer kunnen zien. (de expert ingehuurd door de raad om haar meer inzichten te geven in de begroting heeft wel twee dagen nodig gehad om in deze begroting de onderlinge verbanden enigszins in kaart te kunnen brengen).

Tot slot. Vooruitschuiven en na mij de zonvloed is ook zo’n typisch pubergedrag . Ook dit zien we terug in de begroting. Een goed voorbeeld hiervan is het mogelijke verlies op de Noordenhaven van 1,6 miljoen uit te smeren over 25 jaar. We betalen daarvoor bijna 3 ton extra aan rente en kosten. Daarnaast hebben we in de voorjaarsnota een structurele doorontwikkeling van 1,4% vastgesteld. Deze wordt in de meeste programma’s niet behaald. Met als uitschieter programma Duurzame leefomgeving met een verhoging van 23,6%. Wat D66 betreft een buitengewoon slecht beleid. Fouten/verliezen die wij nu maken moet je ook nu nemen anders schuif je eigen falen af op toekomstige generaties.

Als D66 willen wij juist meer volwassen gedrag met elkaar zien. Niet wegduiken en alles proberen zo weg te moffelen om maar de grote baas, provincie en rijk, tevreden te houden. Nee juist volwassen sterk gedrag vertonen door te gaan staan voor waar we in geloven. Wat heeft een gemeente als Zutphen minimaal nodig aan voorzieningen? Wat snijden we niet weg voor onze inwoners of doen we alsof we het door trucjes wel kunnen regelen. Wat is onze sociale koers? Het kan niet alleen gaan om bezuinigingsmaatregelen! Zonder visie kan je geen concrete doelen stellen, inrichtingsprincipes vaststellen. Nee toon lef! Maak duidelijk wat een gemeente als Zutphen nodig heeft. Wat voor soort gemeente willen en kunnen wij zijn. Maak een echte realistisch begroting en laat dan ook zien waar het te kort zit. Geef een eerlijk en helder signaal af naar Provincie en rijk. Er zijn gemeenten in het land zoals Zwijndrecht die geen mooi weer meer gaan spelen. Rijk/ Provincie dit is het budget wat u ons geeft. Dit is wat we ervoor kunnen doen, maar wij staan voor onze visie en voor ons beleid.

Wat we zeker moeten doen bij financiële tekorten is realistisch begroten en dit budget neutraal uitvoeren. Het besluit in de voorjaarsnota om realistisch te begroten voor 2020 levert een lastenverzwaring van bijna 2 miljoen in deze begroting op dat er niet is!

D66 heeft voor het amendement “Armoedebeleid” gestemd en tegen het amendement “Overeenkomsten commerciële bedrijven” en de motie “transitie sociaal domein”. De motie van Zorg hebben we aangehouden om gelijktijdig te bespreken met de voorstellen voor verder bezuinigingen in het fysieke domein en bedrijfsvoering. Het College zal in januari 2020 met voorstellen hiervoor komen. De fractie heeft ook tegen de programmabegroting 2020-2023 gestemd.

Bijlagen Begroting 2020 ,ingediende moties en amendementen Programmabegroting Zutphen 2020-2023 Motie verdieping transitie sociaal domein Amendement Stoppen van overeenkomsten met commerciële bedrijven in sociaal domein Amendement Armoedebeleid Motie van Zorg

Zwembad de IJsselslag moet recreatiebad worden

SP SP Zutphen 30-09-2019 11:45

‘Het is een grof schandaal dat de gemeente nu weer moet betalen om te voorkomen dat zwembad de IJsselslag failliet gaat,’ aldus SP-fractievoorzitter Nils Müller, ‘zolang de IJsselslag geen recreatiebad wordt zal het verlies blijven lijden. Het wordt tijd dat het gemeentebestuur dat na jaren ook inziet.’

Vandaag werd bekend dat zwembad de IJsselslag opnieuw geld tekort komt. De gemeente Zutphen, zelf in financieel zwaar weer, moet opnieuw honderdduizenden euro’s betalen om te voorkomen dat het zwembad failliet gaat.

‘Zwembadbegroting na zwembadbegroting wordt mooier voorgesteld dan in werkelijkheid haalbaar is, omdat er door het gemeentebestuur wordt gedaan alsof de IJsselslag een recreatiebad is. Het wordt tijd dat het gemeentebestuur inziet dat er niet meer recreatiezwemmers naar dit zwembad komen dan vroeger naar het Graaf Ottobad. Als zij dit niet inzien zal de gemeenschap elk jaar geconfronteerd worden met deze tekorten’ aldus Müller.

De SP vindt dat het hoog tijd is voor een structurele oplossing. ‘Allereerst moet de verzelfstandiging uit 1992 worden teruggedraaid. Daar zijn alle problemen begonnen. Vervolgens kan de gemeente twee dingen doen. Optie 1: de gemeente stopt te doen alsof de IJsselslag een recreatiebad is en betaalt elk jaar zo’n € 125.000,- extra om het verlieslijdende vierkante wedstrijdbad open te houden. Optie 2: de gemeente maakt van de IJsselslag daadwerkelijk een recreatiebad voor zo’n € 235.000,- per jaar en geeft haar inwoners op die manier waar ze al heel lang om vragen.’

https://zutphen.sp.nl/nieuws/2019/09/zwembad-de-ijsselslag-moet-recreatiebad-worden Waarom dreigt het zwembad kopje onder te gaan?

De verzelfstandiging van het Graaf Ottobad in 1992 ging gepaard met torenhoge financiële verwachtingen, die in 2005 bleken niet waar te worden gemaakt. Dat had de gemeente niet zien aankomen, omdat ze door de verzelfstandiging maar in beperkte mate op de hoogte was van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en personeelskosten.

De gemeente weigerde geld bij te leggen; de verzelfstandiging moest immers geld opleveren. Daardoor raakte het Graaf Ottobad jaar na jaar verder in de problemen en op 17 december 2012 besloot de gemeenteraad daarom dat het verloederde Graaf Ottobad dicht moest.

Het bedrijf Optisport Health Club werd gevraagd na te denken over een nieuw zwembad en zij adviseerden een ‘doelgroepenbad’ met sportzwemmers et cetera aan te leggen, in plaats van een recreatiebad. Dat een sportschool adviseert een sportzwembad neer te zetten in plaats van een recreatiebad, omdat ze daar aan kunnen verdienen, mag niemand verbazen. Wat wél verbaasd is dat de Zutphense gemeenteraad als een blok viel voor het advies. Des te meer omdat in andere rapporten duidelijk naar voren kwam dat de inkomsten uit doelgroepzwemmers tussen 1998 en 2010 met bijna de helft waren teruggelopen.

Net zoals bij de verzelfstandiging van het Graaf Ottobad in 1992, wekte ook de bouw van het nieuwe zwembad 20 jaar later torenhoge financiële verwachtingen. Ook hier bleek de wens vader van de gedachte, want vanaf de opening van het zwembad was duidelijk dat de verwachtingen niet waar gemaakt konden worden.

De verzelfstandiging moet ongedaan worden gemaakt en van de torenhoge financiële verwachtingen moet afscheid worden genomen. Een zwembad kost geld en het is een politieke keuze of je dat er voor over hebt of niet. Het gemeentebestuur heeft twee opties.

Optie 1: de gemeente stopt te doen alsof de IJsselslag een recreatiebad is. Dat betekent dat de gemeente elk jaar zo’n € 125.000,- extra moet neerleggen om het verlieslijdende vierkante wedstrijdbad open te houden.

Optie 2: de gemeente maakt van de IJsselslag daadwerkelijk een recreatiebad voor zo’n € 235.000,- per jaar en geeft haar inwoners op die manier waar ze al heel lang om vragen.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.