Nieuws van politieke partijen in Dordrecht over D66 inzichtelijk

3 documenten

Verklaring fractie en bestuur SP Dordrecht

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Dordrecht 02-12-2018 17:08

Bij de afgelopen debatten over de begroting bleek weer de behoefte aan de stem van de SP als een echt ander geluid in de stad. Als enigen stemden we tegen de begroting, die vooral dient voor de belangen van grote vastgoedeigenaren en mensen die zich zeer dure huizen kunnen veroorloven. De gewone Dordtenaar wordt vergeten en moet zelfs tot 2020 wachten voor iets simpels als een kortingspas die minder vermogende Dordtenaren gratis krijgen. Dit was door alle partijen al beloofd in 2013!

Een voorstel van ons om alle Dordtenaren 40 euro minder per jaar te laten betalen aan afvalstoffenheffing, en ter compensatie de belasting voor eigenaren van kantoorpanden en winkels naar het landelijk gemiddelde op te trekken, werd alleen door de PVV ondersteund. Andere partijen die zich 'links' (PvdA, Groen Links) of 'progressief' (D66) noemen vinden het prima om bij de belastingen de belangen van grote bedrijven boven die van bewoners te stellen.

Terwijl de rechtse coalitie die de stad bestuurt (Beter voor Dordt, CDA, VVD en CU/SGP) ieder bebouwbaar plekje van de stad bestemt voor villa's, herenhuizen en peperdure luxe appartementen, gaat de afbraak van sociale woningen in gestaag tempo door, en wordt er voor jongeren helemaal niets gedaan. Wij hebben voorstellen gemaakt om ook op de Spuiboulevard woningen voor jongeren en in de sociale sector te realiseren. Die komen binnenkort aan de orde.

Ondanks onze goede politieke inzet is er echter tot onze spijt een breuk opgetreden in onze gemeenteraadsfractie. Dit heeft geen politieke achtergrond, maar is het resultaat van de persoonlijke verhoudingen. Omdat het niet mogelijk bleek een vruchtbare werkverhouding tot stand te brengen heeft de meerderheid van fractie en bestuur Ineke Jager verzocht om haar zetel ter beschikking te stellen.

Wij betreuren het dat Ineke jager hiertoe niet bereid bleek en heeft besloten als zelfstandig gemeenteraadslid verder te gaan. Renate de Feo-Dudok is vanaf heden onze fractievoorzitter.

Een andere wijziging, die hier geen verband mee houdt, is dat Bert Verkerk de rol van Guido Frantzen als burgerraadslid overneemt. Guido heeft besloten zich persoonlijk meer thuis te voelen bij de Partij voor de Dieren. We zullen Guido missen, zijn blij dat hij zich voor linkse politiek in blijft zetten, maar in Bert Verkerk hebben we een waardige opvolger gevonden.

Afgesproken is om verder naar buiten geen mededeling te doen over aard, verloop of achtergronden van het conflict. Leden kunnen met hun vragen natuurlijk altijd terecht bij het bestuur. Onze fractie bestaande uit Renate, onze burgerraadsleden, en het bestuur zullen zich ten volle in blijven zetten om op te komen voor de belangen van de bevolking van Dordrecht.

Ondanks deze tegenslag hebben bestuur en fractie het volste vertrouwen in de toekomst van onze partij. Wij roepen ook alle leden op om waar het maar mogelijk is mee te doen met de acties die we zullen gaan organiseren, om zich aan te melden voor onze whatsapp groep (mailtje naar dordrecht@sp.nl met telefoonnummer, of via bericht aan 06-36397838), om te kijken of ze vrijwilligerswerk voor onze partij kunnen doen in bestuur of andere functies.

Zorgen over veiligheid Staart-Oost bij calamiteiten

D66 D66 Dordrecht 25-04-2018 09:25

Voor inwoners van Staart-Oost (Merwedepolder) en werknemers van bedrijven in het gebied is in geval van een calamiteit bij bijvoorbeeld één van de chemische bedrijven het hebben van een goede calamiteitenroute cruciaal. Nu is het zo dat mensen die het gebied willen verlaten en hulpdiensten die het gebied moeten betreden allen via dezelfde weg  (Baanhoekweg) worden geleid. Een onwenselijke situatie want deze weg kan bij een calamiteit met gevaarlijke stoffen en een bepaalde windrichting ontoegankelijk zijn.

Reeds in 2013 heeft de veiligheidsregio geadviseerd om te voorzien in een calamiteitenroute, bijvoorbeeld via de fietsbrug tussen de Staart en Stadspolders. Tot op heden lijkt er niet te zijn voorzien in deze route. Om die reden heeft D66 hier aandacht voor gevraagd bij het college. Eelco de Vos, Burgerraadslid voor D66: “De mix van chemische industrie en woningen maakt dat we extra oog moeten hebben voor de veiligheid van de Staart-Oost. Ogenschijnlijk lijkt er niets gebeurt met het advies van de veiligheidsregio uit 2013. Wij willen dat dit onderwerp de volle aandacht heeft van de gemeente. Zeker gezien de komende werkzaamheden aan de N3, waarbij de hulpdiensten een extra uitdaging zullen krijgen om aanrijdtijden te halen.”

Voor de volledigheid hierbij de art. 40 vragen:

De veiligheidssituatie rondom de chemische industrie op de Staart, specifiek Merwedepolder, heeft continu onze aandacht. Ons zijn vragen gerezen over het al dan niet beschikbaar zijn van een calamiteitenroute en hebben ter verduidelijking de volgende vragen aan de wethouder:

Bent u bekend met het in het bestemmingsplan van de Staart opgenomen advies van de veiligheidsregio om te voorzien in een calamiteitenroute? (pagina 42: “De Veiligheidsregio adviseert om de spoorbrug over de Beneden-Merwede (Baanhoekbrug) en/of de spoorbrug over het Wantij/fietsbrug Kors Monsterpad geschikt te maken als calamiteitenroute.”) Bent u het met ons eens dat een enkele ontsluitingsweg in geval van calamiteiten onwenselijk is en voor gevaarlijke situaties kan zorgen? Is er na dit advies van de veiligheidsregio daadwerkelijk voorzien in een calamiteitenroute zoals genoemd in vraag 1? Zo niet: Kunt u aangeven waarom hier sinds 2013 nog niet in is voorzien. Hoe kijkt u aan tegen de veiligheid van inwoners en werknemers van bedrijven in het gebied in geval van calamiteiten? Welke maatregelen treft u om de veiligheid van inwoners en werknemers van bedrijven in het gebied te vergroten? Vanaf volgend jaar staan er grootschalige werkzaamheden gepland op de N3. Grote verkeersoverlast in de stad lijkt onontkoombaar. Welke maatregelen worden er al dan niet samen met hulpdiensten getroffen om te zorgen dat aanrijdtijden voor het genoemde gebied worden gehaald?

Drechtstad een lonkend perspectief: Voor de toekomst

D66 D66 Dordrecht 31-01-2018 20:12

Naar aanleiding van het artikel vandaag in AD de Dordtenaar “Dordtse D66 wil één gemeente Drechtstad” waarin ons standpunt met betrekking tot de Drechtsteden wordt aangehaald, wordt ons veel om toelichting gevraagd. Ons standpunt hieromtrent is ingegeven door verschillende factoren.

De Drechtsteden zijn een grote regio met ongeveer 300.000 inwoners. In de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden wordt op veel gebieden samengewerkt. Een samenwerking waar we met alle deelnemende gemeenten veel voordelen uit halen, maar waar er ook tegengestelde belangen van gemeenten zijn die het belang van het geheel remmen. Als we de Drechtstedenregio vergelijken met andere regio’s in Nederland, met name de noordelijke Randstad en de regio Eindhoven, dan blijft onze regio achter wat betreft economische groei.

Meer dan de helft van onze inkomsten worden op dit moment binnen gemeenschappelijke regelingen uitgegeven. Ook worden er steeds vaker vraagtekens gezet bij de democratische legitimiteit van de Drechtsteden. De huidige Drechtraad – niet gekozen door inwoners van de Drechtsteden – staat te ver van bewoners af en dit wekt verwarring.

Wij geloven dat we samen, werkend vanuit één gemeenschappelijke gemeente, nog veel beter het verschil kunnen maken op grote thema’s die het leven van de inwoners van onze regio dagelijks beïnvloeden: de arbeidsmarkt, regionale economie, veiligheid en bereikbaarheid. Wel een gemeenschappelijke gemeente waar we de buurt- en wijkcultuur behouden en we de politiek dicht bij de burger brengen.

Is een Drechtstad iets voor nu? Het is zoals wij in ons programma “kansen Pakken” aangeven een lonkend perspectief. Voor de lange termijn. Tot die tijd koesteren we de samenwerking in de Drechtsteden zoals die nu is! De Drechtsteden is uniek in haar soort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.