Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

168 documenten

Pinguïns krijgen nieuwe plek in de Bogaard

CDA CDA Rijswijk 20-05-2021 05:47

Vanaf deze week zijn de pinguïns weer in Rijswijk te bewonderen. Wel op een nieuwe plek; het Bomenplein, in het hart van ‘In de Bogaard’. Wethouder cultuur Johanna Besteman was aanwezig om het beeld te onthullen. Wethouder Besteman: ‘Voor de inwoners uit Rijswijk zijn de pinguïns een stuk jeugdsentiment en ik ben blij dat het beeld nu weer een mooie plek in ons stadshart heeft gekregen.’ Het beeld van de twee pinguïns met jong stond jarenlang aan de Prins Johan Frisopromenade. Het is in 1966 gemaakt door beeldhouwer Gerard van Remmen en was altijd een bekende ‘fotoplek’ in de Bogaard. Veel kinderen en gezinnen zijn vroeger op de foto gegaan met de pinguïns. In verband met transformatie van het voormalig belastingkantoor tot woongebouw ‘De Generaal’ verdween het beeld enige jaren geleden uit het gebied ‘In de Bogaard’. Maar nu is het beeld terug op een nieuwe plek: het Bomenplein dat centraal ligt in het winkelcentrum. Besteman: ‘De plek is zorgvuldig gekozen namelijk in het hart van ‘In de Bogaard’, afgestemd met de kunstcommissie en de winkeliers. Hier staan al 27 berkenbomen en een aantal bankjes. Door de bebouwing rondom is er weinig wind en aangenaam vertoeven. Het Bomenplein is daarom uitermate geschikt voor de pinguïns.’ De pinguïns blijven straks ook na de herinrichting van de openbare ruimte op het bomenplein staan. Fotowethouder Johanna Besteman (fotograaf: E. Dijkgraaf) Bron: rijswijk.nl

Darwin in de polder

CDA CDA Alkmaar 18-01-2021 20:42

Lees hier het nieuwe artikel: >>>Darwin in de polder. Een heldere blik op de uitdagingen in de agrarische sector van melkveehouder en CDA raadslid Simon Ruiter.

Joost Wijnekus over vaststelling

CDA CDA Tholen 02-10-2020 11:39

Bestemmingsplan “hoek Lageweg-Zandpad” Poortvliet Onze fractie heeft tegen de vaststelling van het bestemmingsplan “hoek Lageweg-Zandpad” te Poortvliet gestemd. Een gros van de argumenten hebben we reeds in de commissie ruimte benoemd en door de beantwoording van het college zijn we niet overtuigd geraakt om vóór vaststelling te stemmen. We zijn als fractie op uitnodiging van de initiatiefnemer op locatie geweest en hebben een toelichting van hem gehad. Dit was een prettig gesprek (waarvoor dank!) en we begrijpen tot op zekere hoogte zijn wens om de fruitteelt t.b.v. zijn (markt)verkoop eenvoudiger te faciliteren door een loods voor opslag en koeling, maar niet op deze plaats. Zoals in de commissie ruimte reeds benoemd, is de onderbouwing voor de realisatie van een agrarisch bedrijf (met in de toekomst ook een woning via een binnenplanse wijzigingsbevoegdheid) naar ons oordeel te summier en fragiel. De redenen hiervoor zijn: we moeten dit bestemmingsplan én de ruimtelijke procedure voor de landbouwweg als twee separate procedures zien. In het bestemmingsplan zelf wordt de landbouwroute kort als argument benoemd, maar de procedure daarvoor moet nog in zijn geheel worden doorlopen. Er is, kortom, nog geen zekerheid over de uitvoering van die procedure en de twee procedures moeten dan ook niet op een onjuiste wijze aan elkaar gekoppeld worden. de "schuur" nabij de Provinciale weg valt volgens het antwoord van het college onder het zgn. overgangsrecht. Met andere woorden: hij is illegaal, maar wordt gedoogd als overgangssituatie tussen het oude bestemmingsplan en het vigerende bestemmingsplan. In wezen wordt er dus nieteen agrarische loods ingeruild voor een nieuwe loods, aangezien de huidige loods geen bouwtitel heeft. vanuit een goede ruimtelijke ordening is het logisch en gebruikelijk om eerder bedrijven UIT de nabijheid van woningen en UIT de bebouwde kom te halen, dan er nieuwe aan toe te voegen. de initiatiefnemer zal de fruitteelt bijna volledig voor eigen gebruik uitvoeren, lees: de verkoop er van op de markt. Er is geen streven om een volwaardig fruitteeltbedrijf te worden dat zich volledig richt op de teelt en verkoop aan de (tussen)handel. het is begrijpelijk dat de initiatiefnemer in de nabijheid van zijn gronden mogelijkheid voor opslag wil hebben en daar wil wonen. Om echter als volwaardig fruitteeltbedrijf te kunnen worden aangemerkt (zie advies AAZ) heeft hij meer gronden nodig die hij op afstand zal moeten verwerven. Er is dan ook geen enkele noodzaakom juist op déze plek een agrarisch bouwvlak toe te kennen, maar dat kan dus net zo goed (of beter) elders buiten de bebouwde kom op een ander stuk grond. De initiatiefnemer voert het beheer en onderhoud van de fruitteelt op deze plek niet volledig zelf uit, maar dat is deels ondergebracht bij anderen. De noodzaak om dan zelf hier een opslagloods te hebben is fragiel en de noodzaak voor een bedrijfswoning is afwezig. Ook worden de opslagloodsen elders aangehouden, waardoor de noodzaak niet bestaat om op deze plek koelingsmogelijkheden te realiseren. Samenvattend: het plan rammelt te veel en er lijkt sprake te zijn van een vorm van salami-tactiek, wat de toevoeging van een bedrijf op deze plek niet wenselijk maakt.

Beperking deur-deur verkoop

CDA CDA Roosendaal 09-09-2020 07:48

Het CDA Roosendaal is er in geslaagd de deur aan deur verkoop te beperken. Als het donker is mogen zij niet meer aanbellen om u iets te verkopen.

Willems - mestverwerker in America - wordt hand boven hoofd gehouden door provinciale bestuurders

SP SP CDA Partij voor de Vrijheid Horst aan de Maas 20-07-2020 11:57

In America draait al jaren – nabij de kern van America - het mestverwerkingsbedrijf van Willems. Dat bedrijf zorgt voor enorme (stank)overlast voor de omwonenden. Klachten van omwonenden werden ‘per ongeluk’ genegeerd door de gemeente Horst aan de Maas en niet doorgestuurd naar de provincie, zoals feitelijk wel had gemoeten. Eén van de gevolgen: Willems kreeg vergunning voor een uitbreiding van de verwerking van mest, onder andere omdat er geen klachten zouden zijn geweest. Toen er ten lange leste alsnog onderzoek werd gedaan bij Willems, bleek er sprake van diverse overtredingen, die leidden tot het opleggen van een dwangsom, die Willems zou moeten betalen als hij de problemen niet snel genoeg op zou lossen.

Willems had slechts een vergunning voor de verwerking van 58.000 ton mest maar bleek in de praktijk illegaal veel meer mest te verwerken als toegestaan (in 2017 was dat 222.000 ton meer; in 2018 was dat 201.000 ton meer en in 2019 was dat 188.000 ton meer). En tegelijkertijd heeft hij een vergunning aangevraagd en gekregen (!) voor een forse uitbreiding van de mestverwerking, tot wel 450.000 ton! In een brief van de SP en andere partijen in de gemeenteraad aan B&W en de provincie Limburg van 19 mei 2020 werden vragen gesteld. En omwonenden tekenden bij de rechter beroep aan tegen het verlenen van een vergunning voor de uitbreiding van de mestverwerking.

In een gesprek van wethouder Kuijpers (D66/Groen Links) en Rudy Tegels (CDA) met omwonenden en de dorpsraad – waarbij de wel uitgenodigde Willems opmerkelijk genoeg niet kwam opdraven – kwam naar voren dat de gemeente Horst aan de Maas een fout heeft gemaakt (bouwblok verkeerd ingetekend)  die er toe heeft geleid dat de provincie de vergunning kon verlenen voor de uitbreiding. Ondertussen is ook duidelijk dat Willems – en daar gaat hij prat op – zeer goede relaties heeft met de bestuurders in de provincie. Dat blijkt. Uit de ‘fouten’ die door de gemeente worden gemaakt die moeilijk te herstellen zijn, de gemeente die een weg financiert naar het bedrijf van Willems en de coulante houding van de provinciale bestuurders, die regelmatig bij Willems op bezoek komen om diens mestverwerkingsbedrijf te komen bewonderen…

De klap op de vuurpijl kwam toen de rechter uitsprak dat Willems de door de provincie opgelegde dwangsom in verband met de wetsovertredingen (met name illegale mestverwerking) niet hoefde te betalen, omdat hij in het najaar toch ging uitbreiden, met toestemming van de provincie! Duidelijk werd dat de verantwoordelijke gedeputeerden Burlet (Forum voor Democratie) en Housman (PVV) onder één hoedje hadden gespeeld.

In een reactie op de vragen van de verschillende fracties in de gemeenteraad van Horst aan de Maas gaf B&W toe dat de situatie bij Willems zorgelijk was. Op de vraag hoe de gemeente denkt de gezondheidsschade bij de omwonenden te kunnen beperken, verschuilt B&W zich achter de provincie Limburg. In het najaar (oktober/november 2020) moet de gemeenteraad besluiten over een voorstel van B&W tot bestemmingsplanwijziging die Willems in zijn bedrijfsvoering tegemoet komt en daarmee feitelijk de omwonenden in de stank laat zitten. Het college excuseert zich in haar reactie op de vragen van de raad voor het feit dat zij de eerdere klachten van de buurt niet voldoende gehoord heeft en dat de provincie (daardoor) te lang heeft gewacht met handhaving.

Ook in Provinciale Staten van Limburg zijn vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten over de situatie. In de reactie op die vragen worden de gestelde vragen onvolledig of niet beantwoord en wordt informatie achtergehouden. De provincie is op verschillende manieren financieel verbonden met Willems. Zo krijgt Willems van de provincie heel veel geld uit een provinciaal innovatiefonds (LEF). Dat geld is onder andere besteed aan projecten van Willems in America, Odiliapeel en Zevenellen, een project in ontwikkeling voor een zogenoemde bio-transitiecentrale op een industrieterrein bij Buggenum. Voor de omwonenden is het duidelijk: de gedeputeerde die verantwoordelijk is voor handhaving en de gedeputeerde die de vergunning voor uitbreiding van de mestverwerkingscapaciteit heeft gezorgd, spelen – zoals direct na de rechtszaak tegen Willems ook al bleek - onder één hoedje. En de omwonenden kunnen ook hier naar gerechtigheid fluiten.

Zie ook: Landbouw

Gemeentelijk Rioleringsplan 2020 – 2024

CDA CDA Ooststellingwerf 04-07-2020 11:37

In de Raad van 1 juli 2020 lag het Gemeentelijk Rioleringsplan 2020 – 2024 (GRP) ter vaststelling voor. Expliciet werd genoemd dat de gemeente wil inspelen op klimaatveranderingen. Zo wordt onderzoek gedaan naar de wijze waarop bijgedragen kan worden aan het CO2 neutraal maken van de gemeente, maar ook hoe omgegaan moet worden met klimaatadaptatie bij regenwateroverlast. Het saldo van de reserve riolering wordt gebruikt om in 2021 een eenmalige korting te verlenen op de rioolheffing. Als CDA kunnen wij ons vinden in het nieuwe GRP. Het is robuust beleid dat anticipeert op komende klimaatveranderingen. Wat wij verder belangrijk vinden is dat het rioolrecht slechts met de indexatie wordt verhoogd, dat het onderhoud van de riolering op orde is en dat er adequaat gereageerd wordt op storingen. Dat is op dit moment het geval. Ook juichen wij toe dat, als er vervanging nodig is, het een kwestie van maatwerk is. Er wordt dus niet per definitie gekozen voor het duurste systeem. Er lag een amendement van StellingwerfPLUS, WL, CU en GL om het College op te dragen te kijken waar besparingen mogelijk zijn door duurzame oplossingen. Hier zijn wij niet in meegegaan, omdat de wethouder in de commissievergadering al heeft gezegd dat ze het aspect duurzaamheid altijd meeweegt. Wij vonden het amendement dan ook overbodig, maar het heeft het wel gehaald. Het raadsvoorstel is aangenomen. Alleen GL stemde tegen.

Monique van Haaf over #koopdeventerwaar

CDA CDA VVD Deventer 29-05-2020 13:00

De actie #koopdeventerwaar heeft ook de aandacht getrokken van Monique van Haaf, inwoonster van Deventer en verantwoordelijk gedeputeerde namens de VVD voor o.a. retail in de provincie Overijssel. Ze reageert op het belang van de actie, maar laat ook haar licht schijnen op de toekomst van retail en de rol van de provincie. Wat vindt u van dit soort acties? Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor de actie #koopdeventerwaar. Ik vind het een zeer sympathiek initiatief van CDA Deventer dat heel goed duidelijk maakt dat we als consumenten een keuze kunnen maken. Koop lokaal is belangrijk, zeker nu ondernemers het moeilijk hebben. Ik steun zelf natuurlijk lokale ondernemers ook. Ik zie als gedeputeerde Retail allerlei mooie lokale initiatieven ontstaan waarbij ondernemers worden gesteund. Door nu lokale ondernemers te steunen werken we met elkaar aan korte termijn oplossingen die nu zo hard nodig zijn en bieden we hen tegelijkertijd perspectief voor de lange termijn. Maar uiteindelijk komt het er wel op aan dat we ons koopgedrag ook op lange termijn anders inrichten en blijvend andere keuzes maken. Wat doet u als provincie om te ondersteunen? Gedurende deze crisistijdligt het accentmomenteel opretail en horeca. In deze sectoren is de nood nu het hoogst.Vanuit mijn portefeuilleWonen, Ruimte en Retailondersteun ik deze sectoren. Zo steunen we via onzecrisisarrangementendiverseondernemerscollectieven. Op deze manier dragen we bijaan lokale platforms zodat ondernemers goed vindbaar zijn. Daarnaast helpen we bij het opzetten van lokale bezorging en ondersteunen we ‘koop lokaal-campagnes’. We werken daarbij samen met retailpartijen, gemeenten, ondernemerscollectieven en centrummanagers. Hoe ziet u de toekomst? Online shoppen zal blijvenenlokaal kopenwordt steeds relevantervoorconsumenten enondernemers. Nu investeren in de lokale ondernemers is investeren in een vitaal centrum. We hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid in de stads- en dorpscentra. Het corona-effect zal nog lang na-ijlen. Het biedt tegelijkertijd ook kansen voor onze centra. Met het nieuwe investeringsvoorstelvoor mijn portefeuille Wonen, Ruimte en Retail, dat eind dit jaar gereed is, kunnen we goed op deze kansen inspelen.​ Ik hoop dat ook alle samenwerkende partijen (ondernemers, vastgoed, centrummanagement en gemeente) in Deventer de handen ineen slaan en met goede plannen komen om hiervan optimaal gebruik te maken. Ik vind het belangrijk, dat we ons niet alleen richten op korte termijn-acties. Ik geloof in duurzame oplossingen. Zo moeten we er samen met onze netwerken en partners voor zorgen, dat hetaanbod van de lokale ondernemer nóg betergaat aansluiten op de vraag vanuitde bewoner en bezoeker. Daarin zie ik nog verbeterpunten. Een goede basis is in deze crisistijd gelegd. Het wordt nu weer tijd voor een volgende stap. Door het organiseren van onder andere webinars en expertsessies en in gesprek te blijven met onze netwerken, krijgen we hiervoor steeds meer bouwstenen aangereikt.

Vragen over mestverwerking Willems (America)

SP SP CDA PvdA Horst aan de Maas 19-05-2020 07:48

Samen met D66/Groen Links, PvdA, Essentie en het CDA heeft de SP een brief gestuurd naar B&W van Horst aan de Maas en Gedeputeerde Staten van Limburg met vragen (zie bijlage) over de situatie van mestverwerker Willems in America.

Mestverwerker Willems heeft een vergunning voor het verwerken van 58.000 ton mest en het bedrijf wil zijn verwerkingscapaciteit nog fors uitbreiden. Terwijl er al zoveel mestverwerkingscapaciteit bestaat in Noord-Limburg in het algemeen en in Horst aan de Maas in het bijzonder (lees hier meer over die overcapaciteit). Uit publicaties in onder andere De Limburger (lees de artikelen "Forse boete dreigt voor mestverwerker in America" en "Overtreder in America wil nog meer mest verwerken") blijkt dat Willems vrijwel structureel de regels overtreedt. De provincie heeft hem dan ook gedreigd met een boete van € 650.000 als hij niet snel de zaken op orde brengt.

De behandeling van de vergunningsaanvraag van Willems voor uitbreiding van diens mestverwerkingscapaciteit is in gang gezet door de provincie Limburg, die in deze het bevoegd gezag is. Over de gang van zaken met betrekking tot de vergunningaanvraag, gekoppeld aan de overtredingen willen de SP en de andere partijen in de gemeenteraad van Horst aan de Maas meer duidelijkheid.

Al in juli 2019 hebben buurtbewoners bij de gemeente Horst aan de Maas en de Provincie hun ongenoegen geuit over de overlast die het bedrijf van Willems veroorzaakt. En in het verleden hebben zich ook al eerdere overtredingen voorgedaan. De partijen in de gemeenteraad willen dan ook weten wat B&W en GS vinden van de situatie en hoe zij de veiligheid en de gezondheid van de buurt in de toekomst gaan garanderen. Ook wordt gevraagd of er überhaupt wel sprake kan zijn van mogelijke uitbreiding, vóórdat het bedrijf alle regels nakomt. In het verlengde daarvan vragen SP, D66/GL, Essentie, PvdA en CDA op welke wijze B&W en GS er voor gaan zorgen dat de ondernemer ook niet dit jaar meer mest gaat verwerken dan vergund?

Zie ook: Landbouw

Ondersteuning voor horeca in Gemert-Bakel

CDA CDA Gemert-Bakel 11-05-2020 06:36

Het CDA is er altijd trots op dat Gemert Bakel een bruisende gemeente is. Dit is mede te danken aan het uitgebreide horeca aanbod en de activiteiten en evenementen welke zij jaarlijks (mede) organiseren. Als gevolg van de coronacrisis en de daaruit voortgekomen maatregelen van de landelijke overheid is ook de horeca binnen onze gemeente economisch keihard getroffen. De eerdere gedwongen sluiting van eet- en drinkgelegenheden hakt er zwaar in. Op 6 mei jl. kondigde het kabinet versoepelingen van de opgelegde beperkingen aan. In fases worden beperkingen opgeheven waarbij in fase 2 mogelijk de cafés en terrassen per 1 juni weer open mogen, mits zij aan de voorwaarden voldoen. Deze bekendmaking was voor ons aanleiding om vragen te stellen aan het college van B&W, hieronder leest u welke vragen we gesteld hebben: Is het college bereid om tijdelijk meer vrijheid te bieden aan onze horeca en om mee te denken en ruimhartig om te gaan met mogelijke initiatieven vanuit de horeca? Dit om de horeca extra kansen te bieden op een goede herstart met als doel om zo snel mogelijk weer (extra) inkomsten te kunnen genereren om zodoende o.a. te stimuleren dat men het hoofd boven water kan houden en dat de werkgelegenheid binnen deze voor Gemert-Bakel belangrijke economische sector op peil gehouden kan worden. Hierbij denken wij dan bijvoorbeeld aan initiatieven zoals: Het verruimen van openingstijden, en terrassen langer toe te staan gedurende de zomerperiode.Een ruimere opzet van terrassen nabij de horecagelegenheden op plaatsen waar dat nu niet is toegestaan.Creëren van tijdelijke ruimte voor (gezamenlijke) terrassen (met eventueel noodzakelijke mobiele tapinstallaties) op andere locaties (pleinen) in de gemeente dan nabij de eigen horecagelegenheid indien deze daar zelf de ruimte niet voor hebben. Waarbij het uitgangspunt volgens het CDA wel moet zijn dat deze initiatieven in goed overleg en per kern breed gedragen worden in de Gemert-Bakelse horecasector. Voorwaarde vinden wij hierbij het onderlinge solidariteitsgevoel om gezamenlijk uit de crisis te komen en dat initiatieven niet (bewust) ten nadele van sommige horecagelegenheden zullen uitvallen. Wij hopen hiermede onze horeca handvatten te kunnen bieden waardoor ook zij deze crisis kunnen overleven zodat we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat Gemert-Bakel ook in de toekomst een bruisende gemeente blijft! Uiteraard blijven wij ook oog houden voor alle problemen welke door deze crisis in andere sectoren zijn ontstaan. Wilt u naar aanleiding van dit artikel met ons in gesprek? Of zijn er andere zaken die u graag met ons wilt bespreken. Neem dan vooral contact op. Wij zijn er voor U! Let goed op elkaar en vooral; blijf allemaal (kern)gezond! Joris van Loon 06-53197616 CDA Gemert Bakel gemertbakel.cda@gmail.com

Maatregelen stikstofproblematiek neemt zorgen niet weg

CDA CDA Dinkelland 03-05-2020 07:48

De maatregelen die landbouwminister Schouten heeft aangekondigd om de stikstofproblematiek structureel aan te pakken roept bij het CDA veel vragen op. ‘’Onze zorgen over de leefbaarheid in de kleine kernen en het voortbestaan van boerenbedrijven zijn met deze maatregelen niet weggenomen’’, vinden Jeannette Paus-Weersink, Arie Mentink en Henry Fox van CDA Dinkelland. Zaterdag 2 mei hebben zij deelgenomen aan de digitale bijeenkomst van CDA Overijssel. Deze bijeenkomst werd georganiseerd naar aanleiding van de Kamerbriefdie Carola Schouten, minister van Landbouw, naar de Tweede Kamer heeft gestuurd waarin zij maatregelen aankondigt om uit de stikstofimpasse te komen. Samenwerking van gemeentelijk tot Europees niveau CDA-landbouwwoordvoerders Maurits von Martels in de Tweede Kamer en Karin van der Toorn in de Provinciale Staten van Overijssel gaven een reactie op deze brief. CDA'ers op gemeentelijk, provinciaal, landelijk en Europees niveau brachten hun voortdurende inzet op dit onderwerp naar voren. De brede gedeelde conclusie is dat de aangekondigde maatregelen de onzekerheden van inwoners en agrariërs niet wegnemen. Bij intensivering of aanwijzing van meer Natura2000-gebieden komt de leefbaarheid in de kleine kernen en ontwikkeling van ondernemers op het platteland in de knel. Maatregelen haalbaar en betaalbaar De CDA-fractie in Dinkelland heeft in het digitale overleg nogmaals duidelijk gemaakt dat er streefwaarden moeten komen voor de depositie op de Natura2000-gebieden waar de doelen haalbaar en betaalbaar zijn. Daarbij moet rekening worden gehouden met de depositie vanuit Duitsland. Dit vraagt om een herijking van de Natura2000-gebieden in de gemeente Dinkelland. Zoals de gebieden Bergvennen & Brecklenkampse Veld en Achter de Voort, omdat de depositie uit Duitsland van deze natuurgebieden zodanig is dat de Natura2000-doelen niet realiseerbaar zijn. Deze en tal van andere vragen vanuit de Overijsselse CDA’ers kreeg Tweede Kamerlid Maurits von Martels (CDA) mee als input voor het Kamerdebat dat binnenkort over de aangekondigde maatregelen wordt gevoerd. Met meer draagvlak en meer perspectief bij de agrarische sector kan efficiënter aan stikstofreductie worden gewerkt.Het uitgangspunt moet volgens de christendemocraten van de deelnemende gemeenten zijn dat de maatregelen haalbaar en betaalbaar zijn en dat er oog is voor de menselijke maat en het toekomstperspectief voor boerenbedrijven rondom Natura2000-gebieden. Deze gezinnen leven en werken nu veelal in onzekerheid. Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? CDA Dinkelland gaat graag het gesprek aan. U kunt een e-mail sturen naar Jeannette Paus (j.paus@dinkelland.nl), Arie Mentink (a.mentink@dinkelland.nl) of Henry Fox (h.fox@dinkelland.nl).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.