Nieuws van politieke partijen in Gelderland inzichtelijk

11 documenten

Stikstof: boeren opkopen en uitstel Lelystad Airport

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-04-2020 17:28

In de schaduw van de coronacrisis gaan een aantal provinciale onderwerpen, het zij vaak in een lager tempo, toch door. Zo kwamen er twee weken geleden twee belangrijke stikstof gerelateerde nieuwsberichten naar buiten. Eerst werd bekend dat de provincie Brabant in een aantal andere provincies agrarische bedrijven heeft gekocht om met de stikstofruimte van die bedrijven de aanleg van logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Een paar dagen later werd bekend dat de opening van Lelystad Airport, mede vanwege fouten in de stikstofberekening, vertraagd wordt tot minimaal november 2021.

Het opkopen van agrarische bedrijven

De provincie Brabant heeft eind maart bekendgemaakt dat zij zes agrarische bedrijven hebben opgekocht om logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Vier van deze zes bedrijven lagen niet in de provincie Brabant, maar in andere provincies elders in het land. En hoewel er geen bedrijven in Gelderland gekocht zijn, verraste dit nieuws de meeste Gelderse politieke partijen. Over het ‘extern salderen’, zoals het opkopen van andere bedrijven om hun stikstofruimte voor jouw project heet, worden in Den Haag nog de nodige discussies gevoerd. Zo is er de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat op deze manier stikstofruimte, van de ene sector (in dit geval de landbouw) naar een andere sector (in dit geval de logistiek), verdwijnt. Koopt de rijkste sector straks ons landschap leeg?

Ook technisch ligt er de vraag of het gewenst is dat de ene soort stikstof ingewisseld kan worden voor de andere. Een logistiek park stoot namelijk vooral stikstofoxiden (NOx) uit. Met andere eigenschappen dan ammoniak (NH3), de grootste bron van stikstof uit de landbouw. Om die reden heeft D66 in Gelderland samen met VVD, FVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SGP en 50Plus schriftelijke vragen hierover gesteld.

Lelystad Airport

Enkele dagen na dit bericht maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van Lelystad Airport opnieuw werd uitgesteld. Goed nieuws voor alle Gelderlanders die onder een voorgenomen laagvliegroute wonen. Naast de Coronacrisis is de belangrijkste reden hiervoor dat er fouten zijn gemaakt in de eerdere stikstofberekening van het vliegveld. Deze fouten werden in december 2019 ontdekt door de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Lelystad Airport (SATL). Door met een onrealistisch hoge warmte te rekenen werd de stikstofuitstoot van de vluchten kunstmatig laag gehouden en ook de stikstofberekeningen van het wegverkeer van en naar het vliegveld was niet op orde. Het vliegveld zal dus nieuwe berekeningen moeten maken, waarbij de depositie op de Veluwe gegarandeerd zal stijgen. Ook hier is het opkopen van agrarische bedrijven één van de opties om de stikstofdepositie te verlagen. Samen met het CDA stelden we daarom deze schriftelijke vragen.

SGP blij met oplossing knelpunten geitenhouderijen

SGP SGP Gelderland 26-02-2020 00:00

/r/84f4ed5c11671dd9dd6f9bc53fa0ea53?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-blij-met-oplossing-knelpunten-geitenhouderijen%2F11775&id=e16d1cf879cd017737601b83a00b2e0c9a8c5e28

 

De provincie heeft op een aantal punten oplossingen voorgesteld voor geitenhouderijen die knelpunten ervaren nu er sprake is van een geitenstop.

Er wordt momenteel volop onderzoek gedaan naar de effecten van geitenhouderijen op de gezondheid van omwonenden. De resultaten daarvan worden in de loop van 2021 verwacht.

In de tussentijd heeft de provincie er werk van gemaakt om enkele knelgevallen op te lossen en is er voor 2020 een begunstigingstermijn voor jonge bokjes en geitjes van toepassing. Dit geeft de sector in elk geval voor de korte termijn wat lucht.

De SGP is blij met deze maatregelen.



De Sociale Kwestie van de 21e eeuw

PvdA PvdA Gelderland 22-02-2020 16:42

Onderstaand essay is geschreven door gedeputeerde Peter Kerris, één van de vier genomineerden voor de Banning Essay Prijs die op 21 februari 2020 is uitgereikt in De Rode Hoed te Amsterdam. Winnaar van deze prijs is Camille Creyghton. Zij doet onderzoek en publiceert op het terrein van de intellectuele geschiedenis, cultuurgeschiedenis en geschiedenis van de politieke cultuur van het einde van de 18e tot de eerste helft van de 20e eeuw. Ze doceert bij de opleidingen Geschiedenis en Cultuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

De jury, onder leiding van Diederik Samsom, was erg lovend over het essay van Peter Kerris. “Peter geeft een betrekkelijk geruststellende boodschap over een grote uitdaging. Ja, er is veel te doen. Nee, we hoeven niet bang te worden. Immers: in de 19e eeuw is het ook goedgekomen. De verschillen in de samenleving over het onderwerp duurzaamheid worden langzaam al zichtbaar, maar haal de inspiratie uit het verleden. De vergelijking met de sociale kwestie in de 19e eeuw is dan ook erg goed. Zoals Peter stelt: we moeten het gezin wat niet mee kan verduurzamen, wegens gebrek aan mogelijkheden, niet verwijten dat ze de wereld verpesten. We moeten ze hulp bieden, zodat ook zij mee kunnen komen.”

‘Van haalbaar en betaalbaar naar een duurzaam leven voor iedereen.’

Neem twee huizen, in een doorsnee straat, van een doorsnee type, naast elkaar. Aan de ene kant woont een gezin — tweeverdieners, allebei een goede baan, twee kinderen — dat nu het geld en de mogelijkheden heeft om het huis te verduurzamen. Om zonnepanelen op het dak te leggen, om een warmtepomp aan te schaffen. Ze zullen weinig last hebben van de stijgende prijs van aardgas. Het leasecontract van één van beiden loopt binnenkort af. Ze overwegen een elektrische auto. De komende jaren zullen ze de energielasten stevig zien dalen. Het geld dat ze overhouden kunnen ze opnieuw investeren in het huis of gebruiken om de school- en studiekosten voor hun twee kinderen op te vangen.

Daarnaast woont ook een gezin — tweeverdieners, zij is ZZP’er, hij werkt in de zorg, ook twee kinderen die naar dezelfde school en dezelfde sportclub gaan als de kinderen van de buren. De ouders hebben echter onregelmatige werktijden en onzekere inkomsten. Ze hebben het huis in dezelfde periode gekocht als de buren en betaalden er dezelfde prijs voor. Ze redden het financieel, ze verdienen genoeg om geen aanspraak te hoeven of kunnen maken op allerlei regelingen, maar hebben toevallig drie jaar geleden de cv-ketel laten vervangen en broodnodig onderhoud laten plegen. Ze doen hun best om zuinig te zijn met energieverbruik. De lampen in huis zijn allemaal LED en de was doen ze zoveel mogelijk in de daluren. Maar zuinig zijn gaat niet vanzelf en lukt niet altijd. Door de onregelmatige werktijden staat de verwarming vaker aan en het gasverbruik is daardoor hoger dan gemiddeld. Door de onregelmatige uren hebben ze flexibele kinderopvang nodig die duurder is dan regulier. Ze hebben twee maximale hypotheken en even geen geld voor zonnepanelen of een warmtepomp, laat staan de rust en ruimte om daar bij stil te staan.

Het eerste gezin kan het eigen huis over een tijd goed verkopen, met meerwaarde door alle investeringen in zonnepanelen, isolatie en warmtepompen. Voor het tweede gezin wordt dat een stuk lastiger, zij kunnen niet hetzelfde rendement maken. Het vermogen van het eerste gezin neemt toe. Het tweede gezin staat stil. Door de keuzes die nu gemaakt worden, groeien de kinderen verschillend op.

De komende decennia staan de wereld in het algemeen en de Westerse samenleving in het bijzonder grote veranderingen te wachten. Klimaatverandering dwingt ons om de hoeveelheid broeikasgassen in onze atmosfeer terug te dringen of in ieder geval niet verder te laten toenemen. Daarvoor moeten energieverbruik- en opweksystemen radicaal anders. Het aanpassen aan het veranderende klimaat vergt, soms grote, ingrepen in het landschap. Grondstoffenschaarste betekent anders produceren en bouwen. De impact van stikstof op onze natuur en biodiversiteit leert dat we anders tegen ontwerp en gebruik van onze leefomgeving aan moeten kijken. En om op termijn negen miljard monden te voeden zal zowel ons voedselproductiesysteem als ons consumptiepatroon daarop aangepast moeten worden. In internationaal verband en op nationaal niveau zijn er ambitieuze doelen gesteld om de veranderingen te lijf te gaan.

Collectief versus individu

De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren stemt optimistisch over de technische kansen voor energieopwekking, mobiliteit en bouwen. Zonnepanelen en windmolens zijn het afgelopen decennium een stuk efficiënter geworden en er is een tweedehands markt voor hybride auto’s ontstaan. De schappen in supermarkten tonen meer dier- en klimaatvriendelijke producten en in ministeries, gemeentehuizen, waterschappen en provincies wordt het thema klimaatadaptatie voorzichtig bij de kop gepakt. Binnen een generatie omslaan naar een volledig klimaat- en energieneutrale samenleving is echter niet alleen een technische opgave van titanische proporties. Het is ook een sociale opgave die iedereen zal raken. Daarmee is het een collectief probleem.

Als men echter kijkt naar de aanpak van dit probleem, ziet men maatregelen die veelal individueel gericht zijn. Subsidies voor bedrijven en individuele huishoudens en een proces van onderop waarin regio’s gebieden voor grootschalige energieopwekking aanwijzen. Op lange en middellange termijn ontstaan nieuwe verdienmodellen, consumptiepatronen en levensstandaarden.  Een deel van de samenleving kan die veranderingen goed opvangen en profiteert daar zelfs van. Maar een ander deel kan daar minder goed in mee. Directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau Kim Putters signaleerde al eens dat hierdoor nieuwe scheidslijnen ontstaan. (Kim Putters, ‘Vraagstuk van duurzaamheid is nu ook een sociale kwestie geworden’, Financieel Dagblad, 6 juni 2017). Hij signaleert aan de ene kant van de scheidslijn mensen die duurzame producten kunnen betalen en duurzamer kunnen wonen, aan de andere kant mensen die dat niet of minder kunnen. De oude tweedeling tussen haves en have nots is veranderd in een tweedeling tussen de cans en de cannots – degenen die kunnen en zij die niet kunnen verduurzamen.

Ook in de politiek wordt dit, inmiddels in de volle breedte van het spectrum, gezien. De vorm, inhoud en toonaard van politieke bewegingen verschilt. Sommigen ontkennen de noodzaak van de verandering of ontkennen de invloed van de mens. Anderen vinden dat voorgestelde maatregelen te licht zijn en roepen op tot zwaardere belastingen of dwingender voorschriften. Een derde groep, met name in liberale en christendemocratische hoek, onderkent dat veranderingen nodig zijn maar dan wel ‘haalbaar en betaalbaar’.

Dat laatste is echter een holle frase. Het is de zoveelste roep in een reeks van oproepen om vooral niet te hard van stapel te lopen. Sinds 1992 zijn er steeds nieuwe mondiale duurzaamheidsdoelen gesteld. Ieder nieuw verdrag gebaseerd op de niet-behaalde doelen uit het oude verdrag. De klimaatakkoorden van Parijs en Madrid zijn de jongste voorbeelden hiervan. In Nederland is het klimaatakkoord vertaald in een klimaatwet: 49 procent minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990; 95 procent reductie in 2050. Uit een rapport van de Deltacommissaris van 2018 blijkt echter dat het niet zozeer de vraag is of Nederland te maken krijgt met één tot drie meter zeespiegelstijging als gevolg van klimaatverandering maar wanneer die stijging zich voordoet. Het adagium ‘haalbaar en betaalbaar’ gaat uit van telkens voorzichtige stappen, steeds met draagvlak en passend binnen acceptabele begrotingsnormen. Maar dat is de ware rekening voor je uit schuiven – toekomstige generaties krijgen te maken met de gevolgen van onze nalatigheid. Het stellen van doelen en formuleren van ambities is goed, maar door steeds in kleine stappen te denken redden we het niet. Het heeft als gevolg dat de bedreigende kant van klimaatverandering alleen maar groter wordt.

Hoe moet het dan wel? Om de toekomst vorm te geven kunnen we leren van de geschiedenis.

De Sociale Kwestie

De ‘Sociale Kwestie’ is de term waarmee van oudsher de maatschappelijke omstandigheden in de negentiende eeuw worden aangeduid. De aard van de economie veranderde in hoog tempo door de overschakeling naar fossiele brandstoffen. De snelle industrialisatie en de groei van de steden hadden sociale ontwrichting tot gevolg. Grote groepen arbeiders, naar de stad getrokken omdat de ambachten van het platteland verdwenen, zochten hun heil bij werk in fabrieken. Er was vaak meer aanbod van arbeiders dan dat er werk was met als gevolg uitbuiting, werkloosheid en armoede. De steden konden de snelle groei niet aan waardoor verkrotting en verpaupering optrad in de arbeiderswijken. Er waren geen bronnen van schoon water, er was geen riolering en zo konden ziektes zich ongehinderd verspreiden.

Pas met de opkomst van de arbeidersbeweging, vakbonden en socialistische en later sociaaldemocratische politieke partijen keerde het tij. Onder druk werd er door regeringen in heel Europa sociale wetgeving ingevoerd. En met de invoering van het algemeen kiesrecht was ook het politieke gewicht van de arbeider gelijkgesteld aan die van de industrieel. Door de aanleg van overheidswege van een systeem van riolering en drinkwatervoorziening verbeterden de leefomstandigheden. Halverwege de negentiende eeuw ontstonden de eerste particuliere woningbouwverenigingen in Nederland. Met de invoering van de Woningwet in 1902 nam de volkshuisvesting een grote vlucht, ontstonden nieuwe woningcorporaties en werd het mogelijk dat gemeenten huizen gingen bouwen. De overheid was actiever dan ooit in het beschermen van mensen. Cruciaal hierin was dat de Sociale Kwestie niet werd gezien als een individueel probleem of een probleem van een enkele bevolkingsgroep. Er was een collectief probleem en dat vergde collectieve actie. De basis van de moderne verzorgingsstaat ontstond als antwoord op de Sociale Kwestie.

Tegenwoordig is het een vanzelfsprekendheid dat je huis is aangesloten op het riool, op het drinkwaternet en op het elektriciteitsnet. Het zijn basisvoorwaarden. Een duurzaam huis moet net zo’n basisvoorwaarde zijn. Of het nu gaat om huurwoningen of koopwoningen, bestaande bouw of nieuwbouw.

Een actieve en effectieve overheid

Wat kunnen we leren van de aanpak van de Sociale Kwestie? Tegen het eind van de negentiende eeuw nam de overheid een actieve rol in de aanpak van het probleem. Door het invoeren en aanpassen van wetgeving nam de overheid nieuwe taken en verantwoordelijkheden op zich.

Daar blijft de huidige aanpak steken. Door het formuleren van ambities en die als doelstelling vast te leggen in allerlei akkoorden creëren overheden een ongelijk speelveld. Bij het uitvoeren van die akkoorden worden partners uit de samenleving betrokken. Maar om ambities te realiseren moet de samenleving daar wel de juiste gereedschappen voor in handen hebben of krijgen. Door alleen doelen te stellen en de oplossing vooral een procesaanpak te laten zijn, zonder sturing vanuit de overheid, worden zij die willen, of zij die een verdienmodel zien, gefaciliteerd. Het resultaat is dat duurzaamheid alleen is weggelegd voor de happy few en dat er een nieuwe tweedeling ontstaat. Om dat te voorkomen is niet alleen actief overheidsbeleid nodig maar ook effectief overheidsbeleid, weg van de individuele aanpak.

Als eerste zijn daar heldere spelregels voor nodig. Door te normeren en wetgeving in te voeren of aan te passen, zoals dat ook gebeurde in de aanpak van de Sociale Kwestie, kan de overheid een gelijk speelveld creëren voor alle betrokkenen. In die regels kan ook vastgelegd worden dat iedereen moet profiteren van de transities, niet alleen de cans.

Ten tweede betekent dat actief sturen op het eerlijk delen van zowel de lusten als de lasten van de verschillende transities. Als voorbeeld: de overheid kan een programma opzetten waarbij in wijken met veel sociale huurwoningen of goedkope koopwoningen ook elektrische laadpalen worden gerealiseerd waarvan de opbrengst ten goede komt aan de wijk. Als dat gecombineerd wordt met het gasloos maken van de wijk, het aanbrengen van zonnepanelen op daken en het isoleren van de woningen wordt een model gecreëerd waarbij duurzaamheid van, voor en door de gemeenschap is in plaats van een hinderlijke verbouwing waarbij de revenuen vooral voor het bedrijfsleven zijn. Dat zorgt voor draagvlak bij deze groep en gaat maatschappelijke tweedeling als gevolg van verduurzaming tegen.

Tot slot: wie gaat dat betalen? Ook hier weer de vraag: wie vindt je dat moet profiteren van de energietransitie? Door bijvoorbeeld de energiebelasting direct aan te wenden voor het financieren van maatregelen voor huurders en bewoners van goedkope koopwoningen kies je partij voor de cannots – de mensen die niet direct de mogelijkheden hebben om maatregelen te betalen. Datzelfde zou kunnen door de omstreden verhuurdersheffing direct aan te wenden voor verbetering van sociale huurwoningen.

Overheidssturing is nodig om ervoor te zorgen dat zowel de lusten als de lasten van de veranderingen in onze samenleving eerlijk worden gedeeld. Dat gaat verder dan de holle frase ‘haalbaar en betaalbaar’. Het vraagt een visie op wie je vindt dat moet profiteren van de transities: de happy few of iedereen? Het is een vraag waarop al eerder, in de negentiende eeuw tijdens de transitie naar een samenleving die draait op fossiele energie, een antwoord is geformuleerd. Het probleem vooruit blijven schuiven is geen optie omdat klimaatverandering hoe dan ook plaatsvindt. De transitie naar een duurzame samenleving, weg van fossiele energie, is er een die in potentie net zo maatschappelijk ontwrichtend is. Daarmee is het de Sociale Kwestie van de eenentwintigste eeuw. Als we er niet in slagen om deze transitie voor alle huishoudens in alle straten te laten werken, verliezen we allemaal.

De sociaaldemocratische beweging heeft de opdracht en de antwoorden om deze transitie voor iedereen te laten werken. Zij heeft de klus per slot van rekening al eens eerder geklaard.

━━━━━━━━━━━━━━━

Peter Kerris (1985) studeerde geschiedenis in Nijmegen. Na zijn studie werkte hij in totaal zeven jaar bij de branchevereniging voor gemeentelijke afval- en reinigingsdiensten NVRD, waar hij onder meer leiding gaf aan het Sectorplan voor de branche. In 2013 en 2014 gaf hij Geschiedenis op een middelbare school in Doorwerth. Sinds juni 2019 is Peter gedeputeerde namens de PvdA in de provincie Gelderland, met als portefeuille Wonen, Ruimtelijke Ordening, Bedrijventerreinen, Klimaatadaptatie en Onderwijs en Arbeidsmarkt.

Het bericht De Sociale Kwestie van de 21e eeuw verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Klimaatakkoord

SGP SGP Gelderland 31-10-2019 00:00

/r/ae33316a742a24efab081c5256072855?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fklimaatakkoord%2F11309&id=070195e7886801f7ff8ca09bd688959690d9cc6d

Er is in Nederland al veel gezegd over het klimaat, het klimaatakkoord en de ondertekening daarvan. In zijn bijdrage tijdens de Statenvergadering van 30 oktober gaf Statenlid Evert Mulder vanuit onze identiteit een statement af:

"Is klimaatverandering volledig toe te schrijven aan menselijk handelen? Wij geloven dat God daarboven staat. Niettemin erkennen we dat menselijk handelen wel degelijk invloed heeft op het klimaat. We moeten de nadelige gevolgen zoveel mogelijk beperken. Dat is rentmeesterschap. Daarom staan we achter maatregelen in het klimaatakkoord en de ondertekening daarvan namens de provincie Gelderland.”



💉 Een gezonde leefomgeving is óók ...

PvdA PvdA Gelderland 08-07-2019 09:20

💉 Een gezonde leefomgeving is óók een hoge vaccinatiegraad. Tegenover de individuele keuze die mensen hebben om hun kinderen wel of niet te laten vaccineren, stelt Karin Jeurink dat een hoge vaccinatiegraad bijdraagt aan de gezonde leefomgeving waarin we allemaal willen wonen en leven. Mocht de vaccinatiegraad blijven dalen is het in het belang van iedereen vaccinatie in Nederland verplicht te stellen. Lees haar opiniestuk in De Stentor van afgelopen weekend hier: https://gelderland.pvda.nl/nieuws/opinie-een-gezonde-leefomgeving-is-ook-een-hoge-vaccinatiegraad/

Vandaag werden we letterlijk ...

PvdA PvdA Gelderland 17-04-2019 16:39

Vandaag werden we letterlijk geïntroduceerd in de provincie. Verschillende werkbezoeken zoals hier tussen Vorden en Ruurlo bij huize Medler langs de Baakse Beek. De landgoedbeheerder, waterschap en gemeente hebben ons laten zien hoe ze samen met de bewoners en gebruikers stappen nemen om de beek weer te laten meanderen. In de middag waren we in Lingewaard in het glastuinbouwgebied NextGarden. Hier werken de ondernemers samen aan het verduurzamen van hun bedrijven door bijvoorbeeld warmte en CO2 te verdelen, een gezamenlijk waterbekken en mogelijk een warmtenet en opslag van warmte in de bodem.

Lelystad Airport: nog 7 dagen om een ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Gelderland 14-02-2019 08:06

Lelystad Airport: nog 7 dagen om een zienswijze in te dienen tegen het luchthavenbesluit. Stop 45.000 vliegtuigen per jaar, laag over Oost-Nederland! Laat aan het Kabinet Rutte weten dat je kiest voor minder vliegen, minder CO2 en minder fijnstof, maar meer rust, gezondheid en een stabiel klimaat. Dien je zienswijze hier in: https://fd2.formdesk.com/minienm/zienswijzenprocedure_ontwerpbesluit_tot_wijziging_luchthavenbesluit_Lelystad/ Gebruik deze handige site om een voorbeeld te maken: https://www.zienswijzelelystadairport.nl/

100 km op Gelderse snelwegen: "Nu ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Gelderland 11-02-2019 12:31

100 km op Gelderse snelwegen: "Nu beginnen met wat het eenvoudigst is." Aanstaande woensdag debat in het provinciehuis. https://gelderland.partijvoordedieren.nl/nieuws/pvdd-pleit-voor-100km-u-op-autosnelwegen

Fleur van der Schalk over de begroting van 2019

D66 D66 CDA Gelderland 21-11-2018 14:11

Op woensdag 14 november behandelde Provinciale Staten van Gelderland de begroting voor 2019. D66-fractievoorzitter Fleur van der Schalk sprak daarover de onderstaande tekst.

‘Voorzitter,

Andere dynamiek, andere uitdagingen

Zaten we bij de eerste begroting van deze periode nog in de naweeën van de economische crisis (‘uit de crisis, aan het werk’), nu draait de Gelderse economie goed en is gekwalificeerd personeel niet aan te slepen. Zette deze coalitie in 2015 nog vol in op energietransitie, het klimaatakkoord in Parijs en het Nederlandse antwoord daarop betekende een keerpunt in het debat. Deze periode loopt naar het einde, maar uitdagingen zijn er nog genoeg. Ik loop voor D66 de belangrijkste langs.

Klimaat

Provinciale Staten heeft verantwoordelijkheid genomen door tot 2030 30 miljoen euro per jaar vrij te maken om klimaatverandering tegen te gaan. De uitwerking van deze motie in de Agenda Klimaat vormt wat D66 betreft belangrijkste onderdeel van de begroting. Eén, voor ons zeer relevant onderdeel, wordt niet opgepakt: GS wil de zogeheten 5%-regeling op te laten gaan in de Agenda Klimaat. Dit is niet wat wij beoogd hebben met de motie. Wij willen dertig miljoen euro extra per jaar reserveren om in 2030 het doel van 55% minder CO2-uitstoot te bereiken.

We moeten alle zeilen bijzetten en dienen daarom de volgende motie in met het volgende dictum: Verzoeken het college van Gedeputeerde Staten – De 5% regeling voor energietransitie niet te gebruiken als dekking voor motie M38. – De 5% regeling voor energietransitie bij de eerst volgende update weer op te nemen in planning en control cyclus. [De motie is aangenomen]

D66 houdt bij deze laatste begroting nogmaals een pleidooi voor langjarige investeringsprogramma’s. Dat is ook in ons belang. Een overheid, waar partners op kunnen rekenen, leidt sneller tot cofinanciering. Zorgen over teruglopend rendement mag geen argument zijn om minder te besteden als de opgaven hierom vragen.

Natuur

De Veluwe op 1 is een prachtige waardering van mensen voor onze natuur, maar staat ook symbool voor het belang van behoud en versterking van natuur in de hele provincie. De groene long van Gelderland is goed voor de longen van de Gelderlanders en dat moeten we behouden en versterken. De realisatie van het Gelders Natuurnetwerk (GNN) is voor ons dan ook een belangrijk punt. We hebben vaker onze zorg uitgesproken over het tempo van de realisatie. We zien in deze begroting een versnelling, maar het blijft spannend dat voor ruim 20% van de opgave nog niets is gebeurd. Aankoop, aanleg en richting van nieuwe natuur zijn taaie processen en de eindstreep van 2025 komt in zicht.

Groene Schoolpleinen

Onze motie Groene Schoolpleinen wordt goed op gepakt in deze begroting. Met de 1 miljoen euro kunnen we het komende jaar tientallen schoolpleinen vergroenen. Een groen schoolplein biedt een fijne leer- er speelomgeving voor kinderen, het verbetert de biodiversiteit in de stad, biedt verkoeling tegen warme zomers en bescherming tegen hoosbuien. De raden van Zutphen, Winterswijk, Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn, Wijchen, Beuningen, Maasdriel, Harderwijk, Wageningen, Renkum en Montferland hebben hun colleges inmiddels aan het werk gezet. D66 vraagt ons college de subsidieregeling zo snel mogelijk vast te stellen, want scholen, gemeenten en kinderen staan te springen om aan de slag te gaan!

Lelystad Airport

Op deze plek maken we nogmaals duidelijk: D66 Gelderland is nooit voorstander geweest van de laagvliegroutes over Gelderland. En als het aan D66 Gelderland ligt, gaat Lelystad Airport pas open op het moment dat de vliegtuigen in één keer kunnen doorstijgen, zonder langdurig laag te vliegen. D66 wil er alles aan doen om de overlast voor onze inwoners zo veel mogelijk te beperken.

Duurzame Corridors

De druk op onze leefomgeving is enorm. Tel bij economie en ecologie de opgave voor energie bij op en het is helder dat we alleen met de samenleving onze doelen kunnen bereiken. Niet voor niets nam PS bij de Voorjaarsnota de motie Duurzame Corridors 2.0 aan met als doel langs de snelwegen in Gelderland grootschalige duurzame energie te realiseren. Om het van bovenaf op te leggen? Nee, juist om gemeenten gezamenlijk te laten optrekken en van onderop de ruimte te geven om mee te doen. We verwachten dan ook een duidelijke Statenbrief met een terugkoppeling van deze inspanningen.

Mobiliteit

D66 wil groen vooruit en het is daarom goed om in de begroting te lezen dat de werkagenda Slimme Mobiliteit,  opgesteld door leerlingen van het Candea College ter hand wordt genomen voor de doorstroming van de A12. Deze doorstroming zien we in samenhang met de studie naar de Regio-Express en spoorverdubbeling Didam-Doetinchem De Huet, een mooie volgende stap.

En dan de ambities voor het snelfietsroutenetwerk. Deze begroting pakt door met een aantal mooie projecten maar wat D66 betreft is de aanleg van snelfietsroutes nog maar net begonnen. We verwachten een grote uitbreiding van fietsverbindingen op basis van het voorstel dat GS over enkele maanden presenteert. Als we in 2030 in totaal 55% minder uitstoot willen behalen, dan stappen wat ons betreft de Gelderlanders voor korte ritten (nu 60% van het autoverbruik) op de fiets: Gelderland fietsprovincie!

Naast weg, spoor en fiets vragen we aandacht over vervoer over water. Al eerder stelde D66 schriftelijke vragen over dit onderwerp. Er is een wereld te winnen voor duurzame oversteekmogelijkheden over de Maas, de Waal, de IJssel, de Rijn en de Lek. Het debat moet niet gaan over een enkele brug, zoals de Rijnbrug bij Rhenen, nee, het debat moet gaan over hoe miljoenen reizigers per jaar zo duurzaam, efficiënt en effectief mogelijk de rivieren kunnen benutten voor een reis of een oversteek. Daarbij past als startpunt een gedegen onderzoek naar personenvervoer over water en de toekomstbestendigheid van de Maasveren (motie CDA).

Cultuur

Een gezonde en duurzame leefomgeving moet ook een fijne leefomgeving zijn. Een bloeiende culturele sector is daar voor D66 onlosmakelijk mee verbonden; goed voor het vestigingsklimaat, goed voor individuele ontplooiing, goed voor onderlinge verbondenheid.

Succes kan zichzelf in de staart bijten. Bij de Voorjaarsnota constateerden we dat in GeoFort de vonk voor oude en nieuwe techniek zo succesvol overslaat op de bezoekers dat de organisatie bijna uit zijn voegen barst. Onze vraag om met GeoFort in gesprek te gaan, heeft geresulteerd in de nu voorgestelde subsidiegrondslag. Dit biedt GeoFort de mogelijkheid om deze groei te borgen en daarop voort te bouwen. D66 is blij met het voorstel: als erfgoed, techniekmuseum en science-centre heeft Geofort een belangrijke rol en opdracht in onze samenleving.

Zondag 11 november stonden wereldleiders stil bij de wapenstilstand in 1918, volgend jaar herdenken we de bevrijding en vieren we de vrijheid.‘Van herdenken worden we slimmer’, het leidt tot een beter begrip van elkaar, onze buurlanden en context waarin zij handelen. De bijdrage van de provincie, financieel en organisatorisch, is voor ons vanzelfsprekend. Met vijf regionale programma’s en drie grotere evenementen komt zowel het grote verhaal en de kleine geschiedenis aan bod. Voor D66 is het belangrijk dat dat in alle regio’s scholieren betrokken zijn bij de plannen. We zijn erg benieuwd naar die uitwerking en kijken uit naar twee mooie herdenkingsjaren.

Europa

Herdenken van de oorlog en het vieren van de vrijheid is voor D66 onlosmakelijk verbonden met de Europese Unie. Naar analogie van Els Borst, die zei dat politiek te belangrijk is om alleen aan mannen over te laten, vinden wij Europa te belangrijk om alleen aan Brussel over te laten. D66 Gelderland wil Europa dichterbij PS brengen in de vorm van een werkgroep Europa.

Als startpunt dienen we daarvoor een motie in met het volgende dictum: verzoeken GS: Een opgave te doen van Europese thema’s op alle kerntaken en overzicht te geven van lopende samenwerking met Overijssel op Europese thema’s Verzoekt PS: Na ontvangst van de opgave van GS de benodigde stappen te zetten naar oprichting van een werkgroep Europa en na 2 jaar te evalueren [De motie is aangenomen]

Voorzitter, ik rond af. Andere dynamiek, andere uitdagingen. Deze begroting is geen afsluiting maar een opmaat – naar een duurzame toekomst met groene schoolpleinen, natuur en economie in balans, groen vooruit op de fiets, genietend van de Gelderse cultuur en met een open blik naar de samenleving. D66 gaat 2019 vol vertrouwen tegemoet!’

Bijdrage van Statenlid Janneke ...

ChristenUnie ChristenUnie Gelderland 12-09-2018 16:49

Bijdrage van Statenlid Janneke Slingerland aan debat Lelystad Airport. Eerst herindeling luchtruim, dan pas opening Lelystad Airport. #lelystadairport #psgld

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.