Nieuws van CDA inzichtelijk

38 documenten

Peters: investeer onderwijsmiljarden in lezen, rekenen en schrijven

CDA CDA Zuid-Holland 12-06-2021 05:00

Het kabinet heeft voor de komende tweeënhalf jaar in totaal €8,5 miljard beschikbaar gesteld voor het onderwijs. Met deze investering kunnen bijvoorbeeld scholen hun leerlingen en leraren helpen coronavertragingen aan te pakken. Wat CDA-kamerlid René Peters betreft hét moment om de basis op orde te brengen: lezen, rekenen, schrijven en burgerschap. Ook moeten scholen meer tijd krijgen het geld uit te geven. Vandaag staat onderstaand pleidooi van René in De Telegraaf. Het gaat niet goed in het onderwijs. We duikelen jaar in jaar uit omlaag op de zogenaamde pisa-ranglijst. Dat is een lijst waarop de kwaliteit van het onderwijs uit verschillende landen met elkaar wordt vergeleken. En we accepteren dat een kwart van onze leerlingen de school verlaat als functioneel analfabeet. We denken met andere woorden dat deze kinderen de krant kunnen lezen. Maar ze begrijpen niet wat er staat. Voor rekenen zijn de resultaten nog slechter. Dat is een groot probleem. Kinderen die niet voldoende kunnen lezen, gaan zwaar gehandicapt door het leven. En het is volkomen onnodig. Want de wetenschap leert ons hoe we kinderen kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. Alle kinderen kunnen dat in de basis leren. Alleen is de kennis hoe dat moet nog niet doorgedrongen tot in de haarvaten van het onderwijs. Heb je rijke of ‘hoogopgeleide’ ouders, dan krijg je het stempeltje dyslexie. Dan leren kinderen het in de basis alsnog, maar dan door commerciële bedrijven. Ben je geboren in een achterstandswijk, dan heb je minder snel dyslexie. Dan heb je gewoon pech. Onderzoek wijst uit dat er slechts één factor is die de kwaliteit van het onderwijs bepaalt. Het gaat om de kwaliteit van de leraar voor de klas. Hoe beter de leerkracht, hoe beter het onderwijs. Helaas hebben teveel scholen geen lerende cultuur. Het is nog steeds niet normaal om bij elkaar in de les te kijken, samen lessen voor te bereiden en doelen te stellen waar gestructureerd en als team aan gewerkt wordt. Op de radio hoor ik met enige regelmaat reclames voor een methode om kinderen in een beperkte hoeveelheid tijd foutloos te leren rekenen. Dat kan ook gewoon. Maar je moet er als school wel voor kiezen om zo’n systeem te implementeren. Er zijn voorbeelden van scholen die hun zaken op die manier binnen de kortste keren op orde krijgen. Op die manier krijgen kinderen les, daar waar ze les moeten krijgen: op school. Door de coronacrisis zijn onderwijsachterstanden opgelopen. Het Rijk heeft in totaal 8,5 miljard euro vrijgemaakt om die achterstanden in te halen. Dat is de totale begroting van de ministeries van Economische Zaken & Klimaat en Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit bij elkaar. Dat geld moet binnen tweeënhalf jaar opgemaakt worden. Maar dat kan helemaal niet. Daar hebben scholen de menskracht niet voor en het gaat hier bovendien over een eenmalige investering. Dus is de kans groot dat commerciële onderwijsbureaus worden ingevlogen om kinderen bijles te geven. Dat is mooi voor die kinderen. En dat is nog mooier voor die bureaus. Maar de kwaliteit van het onderwijs wordt er niet duurzaam beter van. Gebruik het geld om de kwaliteit van het onderwijs aan alle kinderen op een hoger peil te brengen. Geef scholen langer de tijd om het beschikbare geld te besteden en schrap zinloze werkverschaffing waar leraren vaak mee te maken hebben. Maak per school een plan om een lerende cultuur te creëren, waarin docenten samen en met hulp van de schoolleiding hun lespraktijk versterken. De basis moet weer op orde: lezen, rekenen, schrijven en burgerschap. Leg doelen op die gehaald moeten worden. En reken scholen daar op af. Onderwijskwaliteit is leskwaliteit.

Nieuwe gymzaal Obdam

CDA CDA Koggenland 07-06-2021 18:55

CDA Koggenland is van mening dat de huidige gymzaal in Obdam sterk verouderd is en niet meer voldoet aan de eisen voor het geven van gymnastiek onderwijs. De locatie waarop de gymzaal staat is te klein om daar een gymzaal neer te zetten die wel aan de huidige eisen voldoet. CDA Koggenland stemt daarom in met het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om 30.000 euro uit te trekken voor een onderzoek naar de realisatie van een nieuwe gymzaal in de kern Obdam. In het onderzoek wordt in beeld gebracht aan welke eisen de gymzaal moet voldoen, wat de wensen van de gebruikers zijn, welke eisen er worden gesteld aan de buitenruimte (denk bijvoorbeeld aan parkeren) en wat de meest geschikte locatie is voor de nieuwe gymzaal. Belangrijk daarbij is de afstand van de basisscholen Kelderswerf en Caegh naar de nieuw te bouwen gymzaal. Met de realisatie van een nieuwe gymzaal komt de locatie van huidige gymzaal vrij. CDA Koggenland heeft het college van burgemeester en wethouders mee gegeven in te zetten op woningbouw voor senioren. De afstand van deze locatie tot de winkels, de kerk en het station is (zeer) beperkt. Daarmee is de locatie ideaal voor ouderen. Het college gaat met deze suggestie aan de slag.

Brede Scholen in Etten-Leur

CDA CDA Etten-Leur 12-07-2020 12:30

Op het moment dat ik dit stukje schrijf realiseer ik me dat er van alles speelt rondom onze basisscholen. In de krant leest u over het klimaat in de scholen. Kinderen zwoegen met rode hoofdjes in veel te warme klaslokalen. De lucht is er verre van fris . Het CDA heeft tot 2 maal toe vragen gesteld aan de wethouder over onder andere het klimaat op de scholen, de veiligheid (gladde vloeren) en het onderhoud van een kapotte gevel. In de Raad Besluit van 6 juli jl. heeft de wethouder aangegeven dat er een onderzoek gestart is met als doel duidelijkheid te verkrijgen over de werking van de aanwezige klimaatinstallaties in de scholen. Daarnaast heeft hij aangegeven dat er noodmaatregelen worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de kinderen (op dit moment) in een gezond klimaat in de school kunnen verblijven. En deze maatregelen blijven totdat er een constructieve oplossing voor de problemen is gevonden. Op 7 juli hebben drie leden van het CDA een gesprek gehad met de bestuurders van SKPOEL, Stichting Leersaam en PCPO. Één ding is zeker: héél véél zaken zijn onduidelijk en er zal vanaf de basis orde moeten worden geschapen in de “schoolbrij ”. Gemeente en besturen moeten om tafel om ervoor te zorgen dat kinderen, leerkrachten en ouders ten volle kunnen genieten van onderwijs in onze prachtige scholen. Wordt vervolgd…… Kitty Hoevenberg (email: kitty.hoevenberg@gmail.com )

Bijdrage plan van Scholen

CDA CDA SGP D66 Veenendaal 02-06-2020 17:17

Voorzitter, In Nederland wonen mensen met verschillende culturele achtergronden en voorkeuren. De vrijheid van onderwijs zorgt ervoor dat kinderen les kunnen krijgen op een school die aansluit bij de tradities en overtuigingen die ze vanuit huis gewend zijn. Hierdoor leren kinderen beter en vullen onderwijs en opvoeding elkaar aan. In Veenendaal bestaat een breed onderwijsaanbod, met dank aan diverse kerken en het openbaar onderwijs. Dat nu ook de nieuwe Veenendalers met een niet Europese culturele achtergrond vragen om een school die aansluit bij hun Islamitische levensovertuiging is wat het CDA betreft een logische stap, zeker gezien de omvang van deze gemeenschap in Veenendaal. Het CDA hecht veel waarde aan de pluriformiteit van onze samenleving en aan de vrijheid van onderwijs zoals die is geregeld in artikel 23 van onze grondwet. Wij waarderen het dat de Islamitische gemeenschap aangeeft een basisschool te willen toevoegen een het onderwijsaanbod in Veenendaal en zo de keuze voor ouders in Veenendaal verder te verruimen. In constateer dat het ingediende dossier volledig en compleet is qua inhoud en onderbouwing, de aanvraag is dit jaar volledig conform het standaard format voor dergelijke aanvragen. Het is dit jaar bovendien op tijd ingediend. De o.a. door de CU en SGP genoemde ondersteunende handtekeningenactie is geen onderdeel van het wettelijke kader waarop een dergelijk dossier moet worden beoordeeld. Op tijd of niet; deze actie zorgt slechts voor wat kleuring en achtergrond, maar is daarmee voor ons uiteindelijke oordeel niet relevant. Het is de voorgestelde afwijzing waar het CDA twee technische fouten aantreft. Het gaat dan om de volgende 2 punten waar het college wel stelt, maar niet of onvoldoende onderbouwd: (1) Het zogenaamde afstandscriterium is gesteld op 10 km. De VNG adviseert deze afstand vast te stellen op 3 km, de rechter oordeelt kortgezegd dat meer dan 6 km onredelijk is. De 10 km die het college in haar afwijzing gebruikt is derhalve onjuist. Deze uitspraak van de Raad van state maakte vorig jaar geen onderdeel uit van de beraadslagingen van deze raad over een vergelijkbare aanvraag van de stichting Al Amana. En (2) Maastricht zou geen vergelijkbare gemeente zijn vanwege de leerlingen die vanuit de regio en zelfs vanuit Belgie naar de Islamitische school in Maastricht komen. In Veenendaal zien we echter ook leerlingen die bereid zijn vanuit omliggende plaatsen naar Veenendaal te reizen voor onderwijs dat aansluit bij hun levensovertuiging en van de omliggende gemeenten kent alleen Ede Islamitisch onderwijs; de kans dat een Islamitische school kan rekenen op belangstelling van buiten Veenendaal en daarmee een regiofunctie kan vervullen schat het CDA daarom anders in dan dit college. We wijzen in deze context op het precedent in Zeist, dat vorig jaar ook niet bekend was toen we de aanvraag van Al Amana behandelden. Om deze redenen zal het CDA het amendement van dhr. Boutachekourt van D66 steunen, met dank aan dhr. Boutachekourt en de griffie voor het uitzoekwerk. We vertrouwen erop dat de nieuwe juridische informatie die nu op tafel ligt voldoende is voor een meerderheid van deze raad om het afwijzende standpunt van vorig jaar te herzien, voor de CDA-fractie is dat in ieder geval wel het geval. Dank u voorzitter.

Bijdrage plan van Scholen

CDA CDA SGP D66 Veenendaal 02-06-2020 17:17

Voorzitter, In Nederland wonen mensen met verschillende culturele achtergronden en voorkeuren. De vrijheid van onderwijs zorgt ervoor dat kinderen les kunnen krijgen op een school die aansluit bij de tradities en overtuigingen die ze vanuit huis gewend zijn. Hierdoor leren kinderen beter en vullen onderwijs en opvoeding elkaar aan. In Veenendaal bestaat een breed onderwijsaanbod, met dank aan diverse kerken en het openbaar onderwijs. Dat nu ook de nieuwe Veenendalers met een niet Europese culturele achtergrond vragen om een school die aansluit bij hun Islamitische levensovertuiging is wat het CDA betreft een logische stap, zeker gezien de omvang van deze gemeenschap in Veenendaal. Het CDA hecht veel waarde aan de pluriformiteit van onze samenleving en aan de vrijheid van onderwijs zoals die is geregeld in artikel 23 van onze grondwet. Wij waarderen het dat de Islamitische gemeenschap aangeeft een basisschool te willen toevoegen een het onderwijsaanbod in Veenendaal en zo de keuze voor ouders in Veenendaal verder te verruimen. In constateer dat het ingediende dossier volledig en compleet is qua inhoud en onderbouwing, de aanvraag is dit jaar volledig conform het standaard format voor dergelijke aanvragen. Het is dit jaar bovendien op tijd ingediend. De o.a. door de CU en SGP genoemde ondersteunende handtekeningenactie is geen onderdeel van het wettelijke kader waarop een dergelijk dossier moet worden beoordeeld. Op tijd of niet; deze actie zorgt slechts voor wat kleuring en achtergrond, maar is daarmee voor ons uiteindelijke oordeel niet relevant. Het is de voorgestelde afwijzing waar het CDA twee technische fouten aantreft. Het gaat dan om de volgende 2 punten waar het college wel stelt, maar niet of onvoldoende onderbouwd: (1) Het zogenaamde afstandscriterium is gesteld op 10 km. De VNG adviseert deze afstand vast te stellen op 3 km, de rechter oordeelt kortgezegd dat meer dan 6 km onredelijk is. De 10 km die het college in haar afwijzing gebruikt is derhalve onjuist. Deze uitspraak van de Raad van state maakte vorig jaar geen onderdeel uit van de beraadslagingen van deze raad over een vergelijkbare aanvraag van de stichting Al Amana. En (2) Maastricht zou geen vergelijkbare gemeente zijn vanwege de leerlingen die vanuit de regio en zelfs vanuit Belgie naar de Islamitische school in Maastricht komen. In Veenendaal zien we echter ook leerlingen die bereid zijn vanuit omliggende plaatsen naar Veenendaal te reizen voor onderwijs dat aansluit bij hun levensovertuiging en van de omliggende gemeenten kent alleen Ede Islamitisch onderwijs; de kans dat een Islamitische school kan rekenen op belangstelling van buiten Veenendaal en daarmee een regiofunctie kan vervullen schat het CDA daarom anders in dan dit college. We wijzen in deze context op het precedent in Zeist, dat vorig jaar ook niet bekend was toen we de aanvraag van Al Amana behandelden. Om deze redenen zal het CDA het amendement van dhr. Boutachekourt van D66 steunen, met dank aan dhr. Boutachekourt en de griffie voor het uitzoekwerk. We vertrouwen erop dat de nieuwe juridische informatie die nu op tafel ligt voldoende is voor een meerderheid van deze raad om het afwijzende standpunt van vorig jaar te herzien, voor de CDA-fractie is dat in ieder geval wel het geval. Dank u voorzitter.

CDA Urk zet vraagtekens bij onderwijstijden

CDA CDA Urk 01-05-2020 18:49

Nadat ook op Urk vele ouders, basisschoolleerlingen en leerkrachten zich de afgelopen tijd keihard hebben ingezet voor het thuisonderwijs, mogen vanaf 11 mei de scholen weer gedeeltelijk open. Uiteraard met inachtneming van de benodigde maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus te voorkomen. Minister Slob van Onderwijs gaf daarbij aan dat het onderwijs weliswaar in kleinere groepjes moet plaatsvinden en in principe hele dagen in plaats van dagdelen. Dit ook om te veel contactmomenten bij halen en brengen te voorkomen. Het is de bedoeling dat zo aan 50% onderwijstijd voldaan kan worden. De verschillende scholengemeenschappen op Urk gaan hier elk op een andere manier mee om: De Vuurbaak kiest er, conform de landelijke richtlijnen, voor de klassen in twee groepen te verdelen, waarbij iedere groep twee hele dagen per week naar school gaat. De Reformatorische scholen kiezen voor twee groepen: een groep die ‘s morgens en een groep die ‘s middags les krijgt. De grootste scholengemeenschap van Urk, schoolvereniging Rehoboth is van plan de klassen in twee groepen op te delen die elk ruim twee uur per dag les krijgen. ‘s Middags is het de bedoeling dat deze leerlingen alsnog gaan thuiswerken. Marjanne Romkes-Foppen: ,,We begrijpen dat deze bijzondere omstandigheden bijzondere maatregelen betekenen, maar wij als CDA Urk vinden het zorgelijk dat een aantal schoolbesturen zich met hun invulling niet houden aan de landelijke richtlijnen omtrent de volksgezondheid. De richtlijnen gesteld vanuit de overheid zijn duidelijk: het is de bedoeling dat kinderen hele dagen, en geen dagdelen les krijgen. De onderwijsinspectie hanteert ook die invulling. Ze stelt ‘Voor nu is de oproep vanuit de overheid dat, hoewel scholen zelf beslissen hoe zijn de 50% onderwijstijd mogen inrichten, de scholen zich wel behoren te houden aan het uitgangspunt van hele dagen onderwijs.’ ,,Met de huidige insteek vrezen wij dat de druk op met name de ouders, maar ook op docenten alleen maar toe zal nemen. Het werken in (korte) dagdelen afgewisseld met thuisonderwijs maakt het heel lastig om passende opvang te regelen. Thuiswerken wordt voor ouders op deze manier bijna onmogelijk. Ook voor ouders die nu nog opvang kunnen regelen zal dit een haast onmogelijke puzzel worden. Een groter beroep op buitenschoolse opvang levert bovendien het gevaar van extra drukte op de scholen op. En dat alles in een periode waarin de druk op ouders, leerkrachten, de volksgezondheid en de economie al zo hoog is." De fractie van CDA Urk heeft het College gevraagd of ze op de hoogte is van de afwijkende plannen en of ze hierover in gesprek wil gaan met de betreffende schoolverengingen. In haar beantwoording gaf het College aan dat op ambtelijk niveau al gesprekken zijn geweest met zowel schoolvereniging Rehobot als het Reformatorisch onderwijs. Ondanks de duidelijke richtlijnen en de gevoerde gesprekken menen beide schoolverenigingen toch ruimte te zien voor een eigen interpretatie. Het College is het met ons eens dat dit zorgelijk is en niet in het belang van de ouders, kinderen en de volksgezondheid. Het College belooft ook middels een brief onze gedeelde zorgen over te brengen en zal richting de schoolbesturen een verzoek doen om hierover met elkaar in gesprek te gaan. Wij als fractie hopen dat de betreffende scholen alsnog hun onderwijstijden zullen aanpassen. Voor nu willen wij de ouders van basisschoolleerlingen erop wijzen dat er mogelijkheden bestaan om bij vragen, opmerkingen of klachten contact op te nemen met de schoolverenigingen en/of de medezeggenschapsraad van de scholen. Reageren? Dat kan op fractie@cda-urk.nl

Vaststelling bestemmingsplan: Prins Willem Alexander/ De Kwakel Rodenrijs

CDA CDA Lansingerland 22-04-2020 08:32

Aan het Chrysantenhof te Berkel en Rodenrijs bevinden zich momenteel de basisscholen Prins Willem Alexander en De Kwakel Rodenrijs. De huidige huisvesting kent diverse bouwtechnische en functionele gebreken. Door over te gaan tot sloop ontstaat ruimte voor de bouw van een nieuw gebouw dat, naast de genoemde basisscholen tevens onderdak gaat bieden aan Stichting Prokino (BSO) en Stichting Kinderspeelzaal. Op 18 april 2019 heeft de gemeenteraad krediet beschikbaar gesteld voor de realisatie van de herbouw. Het bouwplan is wel in strijd door een andere situering van het gebouw en de hoogte van het gebouw. Vandaar dat een herziening van het juridischplanologisch kader noodzakelijk is. Van 7 november t/m 18 december 2019 heeft het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ontvangen. De zienswijze heeft niet geleid tot het aanpassen van het bestemmingsplan. Schoolbesturen, directie, personeel, ouders en omwonenden zijn betrokken bij de totstandkoming van het plan (gebouw en inrichtingsplan). Er zijn twee inloopavonden georganiseerd. Daarnaast zijn er separate overleggen gevoerd met een aantal omwonenden. De procedure van een bestemmingsplan is geregeld in de Wet ruimtelijke ordening en het Besluit ruimtelijke ordening.

Kinderen in de raadszaal vanwege Campus Damwâld

CDA CDA Dantumadiel 09-03-2020 13:41

Ruim 100 kinderen van groep 7 en 8 van het basisonderwijs in Damwâld bezoeken deze week het gemeentehuis van Dantumadiel. De kinderen werken aan een project over Bouwen. Op het gemeentehuis komen zij meer te weten over de democratische besluitvorming. De gemeenteraad heeft in 2018 het besluit genomen de Campus Damwâld te bouwen.De leerlingen van OBS de Botkesskoalle waren maandag als eerste aan de beurt. Raadsgriffier Teun de Jong leidde de kinderen rond door het gemeentehuis en vertelde hen over het werk van de gemeente. In de raadszaal volgde een interactief spel, begeleid door ProDemos en een aantal raadsleden.DemocracityDe klassen namen plaats op de raadszetels achter de microfoons. Samen bouwden ze letterlijk het dorp Democracity. Heel groep 8 wilde graag een basisschool, maar over de locatie was discussie. Beide groepen vonden duurzaamheid belangrijk in het dorp. Onder meer door Klaas Houtstra (CDA) werden prangende vragen over hoe het is om raadslid te zijn beantwoord.Dinsdag en woensdag komen groep 7 en 8 van CBS de Bron en CBS de Fontein langs.Campus DamwâldIn het nieuwe schooljaar verhuizen de openbare en christelijke basisscholen naar één onderkomen: Campus Damwâld. Dit gebouw wordt op dit moment aan de Badhûswei Damwâld gebouwd. Tijdens het scholenproject leren de kinderen van alles over de bouw. Binnenkort nemen zij een kijkje op de bouwplaats.

Kinderen in de raadszaal vanwege Campus Damwâld

CDA CDA Dantumadiel 09-03-2020 13:41

Ruim 100 kinderen van groep 7 en 8 van het basisonderwijs in Damwâld bezoeken deze week het gemeentehuis van Dantumadiel. De kinderen werken aan een project over Bouwen. Op het gemeentehuis komen zij meer te weten over de democratische besluitvorming. De gemeenteraad heeft in 2018 het besluit genomen de Campus Damwâld te bouwen.De leerlingen van OBS de Botkesskoalle waren maandag als eerste aan de beurt. Raadsgriffier Teun de Jong leidde de kinderen rond door het gemeentehuis en vertelde hen over het werk van de gemeente. In de raadszaal volgde een interactief spel, begeleid door ProDemos en een aantal raadsleden.DemocracityDe klassen namen plaats op de raadszetels achter de microfoons. Samen bouwden ze letterlijk het dorp Democracity. Heel groep 8 wilde graag een basisschool, maar over de locatie was discussie. Beide groepen vonden duurzaamheid belangrijk in het dorp. Onder meer door Klaas Houtstra (CDA) werden prangende vragen over hoe het is om raadslid te zijn beantwoord.Dinsdag en woensdag komen groep 7 en 8 van CBS de Bron en CBS de Fontein langs.Campus DamwâldIn het nieuwe schooljaar verhuizen de openbare en christelijke basisscholen naar één onderkomen: Campus Damwâld. Dit gebouw wordt op dit moment aan de Badhûswei Damwâld gebouwd. Tijdens het scholenproject leren de kinderen van alles over de bouw. Binnenkort nemen zij een kijkje op de bouwplaats.

Los parkeerproblemen scholen op!

CDA CDA Amsterdam 29-01-2020 11:40

Lotte Schipper, duoraadslid Werk, Inkomen & Onderwijs, pleit voor snelle, kortetermijnoplossingen voor de schrijnende parkeerproblemen bij de Amsterdamse basisscholen. Na een inventarisatie van de CDA-fractie blijkt dat ten minste een kleine 60 scholen te maken hebben met te weinig parkeervergunningen en -plaatsen, maar ook torenhoge kosten en bureaucratische rompslomp. Aangezien de scholen tegen een groot lerarentekort aanlopen is het belangrijk ze te faciliteren en te ontlasten, zodat de scholen een aantrekkelijke werkplek blijven voor leraren uit Amsterdam en de regio. Daarom roept het CDA in een discussienota op voor creatieve oplossingen. Een aantal mogelijkheden zijn: Voorzie scholen van de maatschappelijke parkeervergunningen waar zij behoefte aan hebben;Verminder en versimpel de procedures, bureaucratie en de wachttijden voor parkeervergunningen voor onderwijsinstellingen; wijs deze proactief toe;Organiseer flexibel beleid ten opzichte van de parkeervergunningen en eventuele incidentele parkeerkaarten (voor klusjesmannen, speciale gelegenheden of voor het vervoeren van lesmateriaal);Maak één persoon in de ambtelijke organisatie het aanspreekpunt voor parkeerproblematiek bij scholen;Overweeg creatieve oplossingen, zoals een speciale maatschappelijke vergunning die geldt tussen 8.00 en 17.00 uur, speciaal voor onderwijspersoneel;Ga met basisscholen in gesprek over de toekomstige en hedendaagse uitdagingen van de bereikbaarheidsproblematiek. Denk constructief mee over eventuele oplossingen op korte en lange termijn, door ook te kijken naar regelingen met elektrische auto’s, (elektrische) fietsen, speedpedelecs en eventueel extra parkeerplaatsen (op het schoolterrein).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.