Nieuws van SGP inzichtelijk

33 documenten

Motie protocol vermoedens van integriteitsschendingen

SGP SGP PvdA Hardinxveld-Giessendam 03-06-2020 00:00

Op donderdag 28 mei heeft de raad van Hardinxveld-Giessendam gesproken over een motie protocol integriteit. Deze motie werd ingediend op initiatief van de PvdA en werd mede ingediend door de SGP. De motie vormt een vervolg op een raadsbijeenkomst in december 2020 waarin stilgestaan is bij het vraagstuk rond integriteit. Na bespreking hebben alle fracties in de raad de motie ondersteund en is opdracht verstrekt om een dergelijk protocol te ontwikkelen. Lees de motie en bijdrage van de SGP aan het debat.

Klik hier om de motie te lezen.

Onderstaand de uitgebreidere versie van de inbreng die geleverd is door de SGP op 28 mei in de raadsvergadering.

Voorzitter, het gezag van de overheid is vandaag de dag aan sterke inflatie onderhevig. Als je sociale media leest dan zijn bestuurders in de ogen van sommige mensen zakkenvullers, graaiers, baantjesjagers en zelfverrijkers. In een enkel geval nog terecht ook helaas. Reden genoeg dus om integriteit hoog in het vaandel te houden in het gemeentebestuur. Want inwoners moeten kunnen vertrouwen op de overheid. En gemeentebestuurders hebben een voorbeeldfunctie.

Ik wil allereerst duidelijk maken wat de kern is van het begrip integriteit. Volgens mij is de kern dat wij Coram Deo leven. Dat wil zeggen: leven in de wetenschap en het geloof dat wij voor Gods aangezicht leven. Dat Hij alles ziet en weet. Ook al denk ik dat niemand een fout, die ik bewust zo bega, ooit te weten zal komen.

Integriteit is volgens de SGP gebaseerd op het Woord van God. Heel concreet gemaakt in de Tien Geboden, tien leefregels gericht op het liefhebben van God boven alles en onze naaste als onszelf. Toegespitst op de bestuurlijke praktijk vinden we deze uitgangspunten ook terug in de gedragscode voor bestuurders die we in 2012 als raad hebben vastgesteld.

In de motie is een helder onderscheid gemaakt tussen een integriteitsdilemma en een integriteitsschending. Bij een dilemma is er sprake van een vraagstuk waarbij een afweging moet plaatsvinden. Het kan zijn dat een raadslid of wethouder zelf zo’n dilemma bespreekbaar maakt. Het kan ook zijn dat iemand anders een melding doet. Wat de SGP betreft dient dit in principe eerst met de persoon in kwestie zelf besproken te worden. Daarin dient wat ons betreft allereerst de persoon zelf betrokken te worden zodat hij of zij zich kan verantwoorden. Daarnaast kan hier een rol weggelegd zijn voor de burgemeester en/of raadsgriffier als hoeders van de integriteit. Zij kunnen besluiten om zelf onderzoek te verrichten of extern onderzoek in te stellen om te onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van een integriteitsschending.

Maar dat laatste is een uiterst middelen. Veel belangrijker is dat fracties, het college en de raad als geheel alert zijn en regelmatig integriteitsdilemma’s bespreekbaar maken. En wat zijn nu de waarden op basis waarvan je een integriteitsdilemma kunt wegen? Laat ik dat wat concreter maken op basis van de kernwaarden die de SGP hanteert:

Dienstbaarheid: is mijn handelen altijd en volledig gericht op het algemeen belang? Functionaliteit: heb ik rekening houdend met mijn functie het goede voorbeeld gegeven? Onafhankelijkheid: ben ik onafhankelijk geweest en heb ik geen misbruik gemaakt van mijn positie? Openheid: is mijn handelen transparant zodat anderen mijn handelen na kunnen gaan? Betrouwbaarheid: ben ik betrouwbaar in het omgaan met vertrouwelijke informatie? Zorgvuldigheid: ben ik zorgvuldig en respectvol omgegaan in het afwegen van belangen?

Voorzitter, integriteit kan ten onrechte helaas ook gebruikt worden als een breekijzer om vanuit politieke motieven personen te beschadigen. Zeker bij mensen die sterk in zwart-wit denken vanuit hun rechtvaardigheidsgevoel dat maar al te snel te gebeuren. Ze hebben hun oordeel al klaar voordat ze het handelen systematisch hebben onderzocht. Iets wordt stevig neergezet als een integriteitsschending in de hoop dat die ander onderuit gehaald wordt. Nader onderzoek kan zomaar opleveren dat er geen sprake is van een schending. 

Ik wil daar voor waarschuwen. Wees niet te snel met conclusies, maar maak het bespreekbaar. Iemand die zelf integer is zal niet de eerste zijn die klaar staat om met stenen te gooien naar een ander. Iemand die echt integer is zal altijd eerst kritisch naar zichzelf kijken. Zijn mijn motieven zuiver? Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle, zegt de Bijbel in 1 Korinthe 10 : 12. Soms zegt een melding rondom een vermeende integriteitsschending meer over de ‘melder’ dan over de ‘aangeklaagde’. Het is heel ernstig als door publiciteit in de media de ‘aangeklaagde’ dan al beschadigd is. Wij roepen daarom iedereen op om hierin zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Voorzitter, ik rond af. Integriteit is een belangrijk thema waar zorgvuldig mee omgegaan dient te worden. Het opstellen van een protocol is wat ons betreft een uitstekend middel wat handvatten kan geven voor het omgaan met vermoedens van integriteitsschendingen. Daarom stemmen wij van harte in met deze motie en kijken met vertrouwen uit naar het uitgewerkte voorstel.  

Arjan Meerkerk, SGP fractievoorzitter

Zeeland moet criminelen steviger kunnen aanpakken

SGP SGP Zeeland 04-05-2020 00:00

SGP-Statenlid Harold van de Velde vindt het ongehoord dat Zeeuwse burgemeesters niet eens direct informatie met elkaar mogen uitwisselen over criminelen die hun activiteiten van de ene naar de andere gemeente verplaatsen. Regels over privacybescherming staan dat niet toe. Van de Velde schrijft hierover een kritische bijdrage in het tijdschrift Zicht, een uitgave van het Wetenschappelijk Instituut voor de SGP. 

Meer informatie: https://wi.sgp.nl/actueel/zicht--krijgt-onderwereld-de-overhand/11953 

/r/5fca42af586171d7c11eaf2bc65f3019?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fzeeland-moet-criminelen-steviger-kunnen-aanpakken%2F11998&id=2321b327000a790ae9535b1830bb33a79c416c5d/r/5fca42af586171d7c11eaf2bc65f3019?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fzeeland-moet-criminelen-steviger-kunnen-aanpakken%2F11998&id=2321b327000a790ae9535b1830bb33a79c416c5d/r/5fca42af586171d7c11eaf2bc65f3019?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fzeeland-moet-criminelen-steviger-kunnen-aanpakken%2F11998&id=2321b327000a790ae9535b1830bb33a79c416c5d/r/5fca42af586171d7c11eaf2bc65f3019?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fzeeland-moet-criminelen-steviger-kunnen-aanpakken%2F11998&id=2321b327000a790ae9535b1830bb33a79c416c5d

Toekomst sliblijn RWZI Echten - aangepast voorkeursalternatief (1)

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 29-02-2020 00:00

 

Op 25 februari 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) het aangepast voorkeursalternatief voor de toekomst van de sliblijn op de rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) in Echten besproken. We hadden € 12 miljoen beschikbaar gesteld en het zou nu € 38 miljoen moeten worden. Veel vragen, onbegrip bij de SGP maar ook bij alle andere fracties. Uiteindelijk, na meerdere schorsingen, was het Dagelijks Bestuur (DB) er toch van doordrongen dat dit voorstel geen meerderheid zou halen. Daarom is het, zoals de SGP in eerste termijn al voorstelde, volkomen terecht, teruggenomen door het DB.Wij hebben dit voorstel kort na ontvangst gelezen en dat was met stijgende verbazing. Hoe durft een DB zo’n voorstel aan ons te doen? Vorig jaar voor ‘Echten Robuust’ € 12 miljoen beschikbaar gesteld door het AB en nu wordt gevraagd om dit op te hogen naar € 38 miljoen. Dan verwacht je een gedegen uiteenzetting hoe u van € 12 naar die € 38 miljoen bent gekomen. Maar helaas, we hebben het niet kunnen vinden. Zelfs niet na het dringende verzoek vorige week dinsdag toen we tijdens een inloopspreekuur vragen konden stellen.Wij begrijpen het niet dat dit niet aangevoeld wordt.Met hetgeen wij nu tot onze beschikking hebben, is ons dringend advies dit voorstel terug te nemen.Overigens lijkt het ons ook goed om in het fractievoorzittersoverleg eens af te stemmen of we met het inloopspreekuur op de goede weg zitten. Het was vooral bedoeld voor technische vragen, maar het gaat er naar onze mening langzamerhand op lijken dat hiermee de leden van het AB van verschillende informatie worden voorzien. Stukken moeten helder zijn, weergeven hoe in een situatie als deze van het ene op het andere bedrag gekomen wordt. Dat hoort in de voorstellen te staan en niet via, via verkregen te worden tijdens een inloopspreekuur.Lees ook: Toekomst sliblijn RWZI Echten op deze site dd. 24-04-2019

Jan Visscher

/r/70ffb9bc60a4daa1f3dafd12f1a982fb?url=http%3A%2F%2Fwww.wdodelta.sgp.nl%2Factueel%2Ftoekomst-sliblijn-rwzi-echten--aangepast-voorkeursalternatief-1%2FSlibgisting+RWZI+Echter&id=2f2d0f81f70ba20960a700e5c1e8e0af933b74b1

Biodiversiteit

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 26-02-2020 00:00

 

Op 25 februari 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis kunnen nemen van de Notitie biodiversiteit. Bedoeling is om de huidige activiteiten met betrekking tot biodiversiteit voort te zetten. Daarnaast om aanvullende maatregelen in de bedrijfsvoering te nemen en optimaal in te spelen op initiatieven van derden.De voorgestelde voorzichtige aanpak waarderen wij en daarom heeft de SGP ook ingestemd met de inhoud van deze notitie.

Deze ‘Notitie biodiversiteit’ is een nuchtere nota. We schenken bij diverse plannen ook wat meer aandacht aan dit onderwerp. En dat is terecht.Maar waar de SGP wat moeite mee heeft, is dat velen denken dat wij door wat beter op te letten, van alles zelf te kunnen veranderen. En daar staan wij toch iets anders in. Wij belijden dat de Heere God alles regeert en bestuurt. Van Hem zijn we in alles afhankelijk. Dat betekent niet dat we maar kunnen doen wat we willen. We moeten zeker oog hebben voor de natuur en dus ook voor de biodiversiteit.We doen nu al meer dan wettelijk verplicht is. Daarom willen wij vooralsnog niet verder gaan dan voortzetting van het huidige beleid.Wij vinden onderaan pag. 2 nog een belangrijke zin staan “Als maatregelen in het kader van biodiversiteit worden uitgevoerd op initiatief van derden, is de beleidslijn dat de beheerskosten daarvan voor die derden zijn.” Dat uitgangspunt onderschrijven wij geheel.Bijna onderaan pag. 3 lezen we dat er, om voortgang te boeken bij de aanpak van biodiversiteit, extra inzet nodig is op bewustwording binnen de organisatie. Daar zijn wij nog niet zo van overtuigd, maar misschien heeft het Dagelijks Bestuur (DB) daar meer inzicht in. Ander maaibeheer lezen we ook van maar daar zijn wij altijd wat huiverig voor. Als we tegenwoordig wegbermen/slootkanten zien, dan springen ons de tranen nog wel eens in de ogen. Boeren kijken ook menig keer met argusogen naar bermen met veel onkruiden. Ook dat maakt velen naar onze mening wat huiverig voor al te veel enthousiasme.Na deze opmerkingen te hebben gemaakt, willen wij instemmen met een voorzichtige aanpak en over twee jaar eens bekijken hoe en waar we dan staan.Jan Visscher

Commissievergadering en persbericht "overlast en veiligheid"

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 29-01-2020 00:00

1. De raad spreekt zich uit......  in de commissievergadering van 6 februari a.s. 2. Persbericht “overlast en veiligheid"

1. De raad spreekt zich uit . . . .

Het memo over de uitkomst van de bijeenkomst van 8 oktober is duidelijk: er is een gevoel van onveiligheid op meerdere plaatsen in onze gemeente, en er wordt overlast ervaren door een aantal factoren.Wij stellen voor dat de Gemeenteraad zich over een aantal zaken uitspreekt en aan het college concreet vraagt om een aantal maatregelen te nemen. Dat uitspreken kan via moties die daartoe worden opgesteld. Alvorens dat te doen vinden wij het belangrijk dat alle raadsleden daar input aan kunnen geven:• Coffeeshops. Wij stellen voor om de huidige shops te verplaatsen op een locatie buiten het huidige gebied met inachtneming van de nu geldende regels. Belangrijk is wel dat deze locaties niet gelegen zijn in de nabijheid van of naast de gangbare fietsroutes van scholieren. Eén van de eigenaren heeft aangegeven positief tegenover de mogelijke verplaatsing te staan: hij onderkent de impact van deze problematiek. Wij zijn van mening dat dit een relatief eenvoudige oplossing is, mits de wil daartoe aanwezig is bij alle betrokkenen. Een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad kan doorslaggevend zijn.Alternatieve locaties die aan de eisen voldoen zijn volgens betrokken partijen voorhanden dus dat hoeft geen probleem te zijn. Voor ons is verplaatsing wel een absolute voorwaarde om het hierna volgende punt te realiseren: • Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium). Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. Het criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. Deze zogenaamde ‘Wietpas’ bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat zowel de overlast als de straathandel sterk was toegenomen en hebben daarom het i-criterium weer opgeheven. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.• Centraal meldpunt. Wij realiseren ons dat via de wijktafels er overleg is tussen de gemeente en een deel van de bewoners. En wij vinden ook dat dit overleg er zeker moet blijven. Maar veel bewoners blijven om uiteenlopende redenen weg bij bijeenkomsten en zitten niet in de wijkraden. Toch moeten ook die op gemakkelijke en eenvoudige wijze hun stem kunnen laten horen. Daarom stellen wij voor een aantal APP-groepen in te richten op logische wijze per wijk ingedeeld en onder beheer van de Gemeente, waar wijkbewoners zich bij kunnen aanmelden en actief aan deel kunnen nemen. De spelregels zijn eenvoudig op te stellen en zijn vooral bedoeld om misstanden te melden, klachten te kunnen uiten en actief te communiceren over maatregelen die in hun buurt nodig zijn c.q. getroffen worden. Het kan een ideaal communicatiemiddel zijn dat veel langdurige ergernis voorkomt, snel problemen signaleert en maatregelen communiceert. Deelname aan zo’n APP-groep door de wijkcoördinator en wijkagent zijn natuurlijk een must. In de binnenstad is zo’n APP-groep actief waarbij de politie ook betrokken is. Bij incidenten werkt dat razendsnel. Er zijn dus ervaringen met deze werkwijze, de structuur kan nader bepaald worden. Het gaat om communicatie, snelheid, alertheid en reactie.Buurtapps zijn niet nieuw, maar wij willen een buurt APP 2.0!• Strakker beleid t.o.v. kamerverhuur. Het is duidelijk dat de gemeente werkt aan een beter beleid op dit gebied. Wij willen dat beleid dan ook de ruimte geven zich te ontwikkelen, maar daar ook een factor aan toe voegen: tot nu toe is de handhaving een probleem, vooral door de grootte van het te controleren veld én het gebrek aan handhavers. Dit probleem is op te lossen door de buurt zélf te laten mee werken bij die controle. Niet als heksenjacht, maar als signalerende en alerte bewoners. Dat kan door een register aan te leggen waarin alle panden in een woongebied worden vermeld die een afwijkende bestemming hebben – bijvoorbeeld kamerverhuur, 2e woning o.i.d. Dat register is dan ter openbaar via de gemeentelijke site. Dat maakt het voor iedereen direct helder waar er van legale kamerverhuur sprake is, en waar illegaal wordt verhuurd: zodra een buurt dat weet én overlast ervaart, komt er een melding (via de buurtAPP!) naar de gemeente toe, en die kan dan gericht handhaven. Helderheid over de regels is daarbij wel een must!• Bestrijding onderverhuur is met name nodig waar het gaat om huurwoningen die bedoeld zijn voor de zwakkeren in onze gemeente. Zwakkeren zoals de minima en ouderen. Er zijn signalen dat in een paar buurten zoals de bloemenbuurt sprake is van onderverhuur van sociale woningen. Het gaat ons om de woningen die onder de sociale woning voorraad vallen maar die niet door de officiële huurder worden bewoond. In combinatie met de signalen via de buurtAPP zoals hierboven vermeldt zal van de woningeigenaren worden verlangd een actief controlebeleid te voeren. De gemeente heeft hier belang bij omdat er duidelijk moet zijn wie er in die woningen verblijft, en het GBA dus klopt, waardoor veroorzakers van overlast kunnen worden aangepakt.Voordat wij deze maatregelen in één of verschillende moties aan de Gemeenteraad voorleggen, nodigen de ondergenoemde raadsfracties het college en de andere fracties uit hier over hun gedachten te laten gaan en inbreng te leveren bij de uitvoering van dit initiatief. Wij spreken hierbij ook nadrukkelijk uit dat wij de inspanningen van college, organisatie en hulpverleners waarderen: wij willen daar iets aan toevoegen. Samen staan we sterker. Samen komen we verder.De raadsfracties van

VVD, Albert v.d. Giessen, Peter StoelPOV, Pim Kraan, Ruud KleefmanPvdA, Frances OreelCDA, Coen Bertijn SGP, Lilian Janse, Cor Tromp 

2. PERSBERICHT

Op 8 oktober 2019 organiseerden een vijftal politieke partijen in Vlissingen een bewonersavond met als thema “overlast & veiligheid”. De avond heeft veel informatie opgeleverd over de gevoelens onder de Vlissingse bevolking over deze belangrijke onderwerpen.Die informatie aangevuld met de resultaten van de gehouden enquête vormen de basis voor de gezamenlijke inzet van POV, CDA, VVD, SGP en PvdA om er voor te zorgen dat:• er extra maatregelen zullen worden genomen om overlast in te perken en• het gevoel van veiligheid zal worden vergroot.Op 6 februari a.s. zullen de leden van de gemeenteraad in een commissievergadering hierover met elkaar van gedachten wisselen. In een memo, als praatstuk voor de commissievergadering, hebben de vijf partijen dit benoemd. Het is de bedoeling van de initiatief nemende partijen, dat de gemeenteraad zich op 5 maart uitspreekt over die te nemen maatregelen.Die voorstellen zullen in de vorm van moties worden behandeld. De uitvoering van aangenomen moties wordt bij het college van B & W neergelegd.De vijf partijen zien uit naar een levendig en positief debat, en nodigen nadrukkelijk alle Vlissingers die zich bij dit onderwerp betrokken voelen uit, om op 6 februari naar de vergadering te komen, aanvang 19u30.Ook insprekers zijn van harte welkom!Let op, insprekers dienen zich vooraf te melden bij de griffie, bij voorkeur voor de datum van de commissievergadering.(Voor meer informatie kunt U contact opnemen met één van de fractieleden van de volgende partijen: CDA, POV, VVD, SGP & PvdA.)Vlissingen, 28 januari 2020

 

CU/SGP Nijkerk op bezoek in Arnhem

SGP SGP Gelderland 15-01-2020 00:00

/r/91bb810e407026ae353d397eb55b089f?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fcusgp-nijkerk-op-bezoek-in-arnhem%2F11633&id=f71cb34921668f82bb6b36c207f83efc83b6a8b1

Op 11 december jl. kregen we in Arnhem de voltallige CU/SGP-fractie uit Nijkerk op bezoek. Zij bezochten een deel van de vergaderingen die dag, maar spraken ook met ons door over de aanpak van knooppunt Hoevelaken, het saneren van asbestdaken op boerenbedrijven en de invulling van de Regionale Energie Strategie in de Food Valley.

Dank voor jullie bezoek en graag tot de volgende keer!



Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

SGP SGP Reimerswaal 07-01-2020 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 3 december 2019 is de vernieuwde Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan de orde geweest. De APV is een gemeentelijke verordening waarin regels gesteld worden wat wel en niet mag binnen de gemeentegrenzen. Uiteraard binnen de kaders van landelijke wetgeving. De regels die in de APV worden opgenomen, dienen vooral om de leefbaarheid te bevorderen en overlast tegen te gaan. Er staan bijvoorbeeld regels in over sluitingstijden van de horeca, geluidsoverlast in de openbare ruimte maar ook bijv. maatregelen tegen stankoverlast.

In de nieuwe APV wordt voorgesteld dat de sluitingstijd van de horeca vervroegd wordt van 3:00 uur naar 2:00 uur. We hebben aangegeven dit te steunen, omdat dit een verbetering is t.o.v. de huidige situatie, hoewel 2:00 uur ’s nachts wat ons betreft nog steeds veel te laat is.

In de huidige APV staat dat terrassen tussen 00:00 uur en 09:00 uur gesloten moeten zijn. In de nieuwe APV wordt de openingstijd van een terras gekoppeld aan de openingstijd van de ‘openbare inrichting’ zelf. Daar zijn we als SGP-fractie niet blij mee. Niemand zit in zijn omgeving te wachten op een terras waar tot 2:00 ’s nachts mensen zitten. Zelfs als het er beschaafd en rustig aan toegaat, zal de omgeving daar toch last van hebben. Geluid draagt ’s nacht nu eenmaal ver.

In Reimerswaal hebben we een opvallend ruim beleid voor hoe lang er muziek gedraaid of gemaakt mag worden in de openbare ruimte. Het is in sommige gevallen toegestaan om ver na 00:00 uur nog muziek te draaien of te maken. Merkwaardig, zeker gezien het feit dat grote muziekfestivals in den lande vaak om 00:00 uur moeten stoppen. Dit valt onder het Evenementenbeleid waar op dit moment aan gewerkt wordt. Wat de SGP-fractie betreft moeten we terughoudend zijn met muziek in de openbare ruimte, maar zeker in de nachtelijke uren. 23:00 lijkt ons een mooi tijdstip om de rust weer te laten keren.

Het laatste punt dat ik aan wil stippen is dat in de concept-APV het vloekverbod gehandhaafd blijft. Landelijk staat dit ter discussie omdat een vloekverbod in strijd zou zijn met de vrijheid van meningsuiting. Toch is het voorstel om het te handhaven om hiermee een signaal af te geven dat we vloeken en grof taalgebruik niet normaal vinden.

Na de bespreking in de gemeenteraad op 3 december jl. ligt de APV tot eind januari 2020 ter inzage. Iedere inwoner van Reimerswaal kan hierover een zienswijze indienen. Al deze zienswijzen worden meegenomen in het verdere proces. Schroom niet om uw zienswijze in te dienen!

Maarten Both

Persbericht n.a.v. de bijeenkomst over woonoverlast

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 25-11-2019 00:00

PERSBERICHT

Op 8 oktober jl. vond een bijeenkomst plaats waarbij inwoners van Vlissingen uitgenodigd waren om hun ervaringen op het gebied van veiligheid & overlast met elkaar en de aanwezige politici te delen. De bijeenkomst is door ruim 120 mensen bezocht.De bijeenkomst was een initiatief van de lokale fracties van de PvdA, SGP, VVD, CDA en POV. Naast de fractieleden van die partijen waren er ook raadsleden van andere partijen aanwezig, evenals de burgemeester, de heer Van den Tillaar.Van de bijeenkomst is een feitelijk verslag gemaakt dat alle ervaringen omvat. Daarnaast zijn alle aanwezigen uitgenodigd om een enquête in te vullen, waarvan goed gebruik is gemaakt.De inbreng van de inwoners en uitkomsten van de enquête zijn door de initiatief nemende partijen gebruikt bij het opstellen van een plan om de overlast aan te pakken en de veiligheid van onze inwoners te verbeteren. De plannen zullen in een memo worden voorgelegd aan het hoogste orgaan van onze gemeente, de gemeenteraad. Daar hoort de discussie over de maatregelen thuis, en ook daar moeten de beslissingen hierover genomen worden. Wij stellen de volgende zaken voor:

1 Verplaatsen van de coffeeshops buiten het huidige gebied

Een relatief eenvoudige oplossing, alleen de (politieke) wil ontbreekt bij de burgemeester. Aan alternatieve locaties kan het niet liggen, die zijn ruim voorhanden. Voor ons is dit wel een absolute voorwaarde om het volgende punt te kunnen realiseren:

2 Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium)

Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium. Dit criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. De Wietpas bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat de overlast en straathandel was toegenomen. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.

3 Gerichter patrouilleren op straat, zowel overdag als ‘s nachts

Politiek Den Haag heeft vorig jaar beloofd te zullen gaan zorgen voor meer ‘blauw op straat’. Vorige week bleek dat hiervan geen enkele sprake is geweest. Sterker nog, er is nu de facto MINDER ‘blauw op straat’. Op het aantal agenten op straat heeft de gemeente praktisch geen invloed. Wat we wel kunnen doen is pleiten voor meer, structurele en strengere handhaving in die gebieden waar de meeste overlast geconstateerd wordt. Dus als er niet méér blauw op straat komt, dan wel een zeer efficiënte inzet. En daarvoor is nodig dat we precies weten wat er waar zich afspeelt, en dat weet je door het inrichten van:

4 Een centraal meldpunt voor overlast in Vlissingen in combinatie met een systeem van Buurtapps in de wijken

Dus niet het alarmnummer zodat je wordt doorverbonden naar ergens in Brabant en een kwartier verder bent zonder noemenswaardige actie. Creëer een centraal meldpunt waar direct adequaat actie op ondernomen kan worden en bijvoorbeeld alle meldingen en klachten worden verzameld. Zorg daarna uiteraard voor een goede follow up naar de burger (in verband met geloofwaardigheid cruciaal). Koppel dit aan een netwerk van buurtapps naar het voorbeeld van de app zoals die in de binnenstad gebruikt wordt in het kader van veiligheid (KVO-project). Korte lijnen en directe actie zijn de sleutelwoorden. Betrek de burger bij zijn en haar woonomgeving en communiceer!

5 Meer evenredige verdeling ‘centrumfunctie’ van Vlissingen

Het functioneren van Vlissingen als Centrumgemeente drukt naar onze mening te zwaar op de stad, vooral maatschappelijk. Wij beamen dat de voorzieningen na beëindiging van de centrumfunctie zullen blijven bestaan (BW, VO, MO) maar pleiten er wel voor deze naar evenredigheid te verdelen over de Zeeuwse gemeenten. Wij zijn ervan overtuigd dat delen van de uitvoerende kant van onze centrumfunctie een aanzuigende werking heeft voor wat betreft overlast, criminaliteit en aanverwante al dan niet druggerelateerde zaken. Wij willen de nadelige effecten van de centrumfunctie bestrijden en met name de toeloop naar Vlissingen stoppen. Overigens gaf dit college zelf vorig jaar aan te willen stoppen als centrumgemeente, maar kwam daar op terug.

6 Structureel handhaven regels rondom kamerverhuur & onderverhuur

Er verblijven tussen de 2 en 3 duizend mensen in Vlissingen die niet staan ingeschreven, géén lokale belasting betalen en (deels) gehuisvest zijn op niet toegestane en ongewenste wijze. In de zomermaanden verdubbelt dat aantal. Dat geeft een enorme druk op de leefomgeving. De 10% norm wordt in het middengebied op papier wellicht gerespecteerd, maar in de praktijk met voeten getreden. Er is sprake van een structureel probleem. Weliswaar liggen er plannen van het college om dit aan te pakken en dat juichen wij van harte toe, maar ieder plan staat of valt met de haalbaarheid én de handhaving. Daarom pleiten wij voor extra inspanningen aan menskracht om deze problematiek aan te pakken. Voor een belangrijk zal dat moeten gebeuren in samenwerking met woningcorporaties want ook in hun woningbestand zit een deel van het probleem van (illegale) onderverhuur.Hoe nu verder?De vijf partijen sturen aan op behandeling & besluitvorming in de gemeenteraad in het 1e kwartaal van 2020. Zij willen nadrukkelijk in overleg blijven met de inwoners en zullen dan ook de resultaten van die besluitvorming terugkoppelen naar de inwoners.Wij spreken hier ook nadrukkelijk uit dat wij op geen enkele wijze twijfels hebben over de kwaliteit en inzet van de gemeentelijke organisatie op dit gebied, maar willen méér doen en bereiken dan tot nu toe in beeld was. Daartoe hebben we elkaar hard nodig: De gemeenteraad, het college én de uitvoerende diensten. Samen kunnen we het, samen doen we het!

 De fracties van:

CDA                     POV                     PvdA                    SGP                        VVD

Coen Bertijn        Pim Kraan           Frances Oreel    Lilian Janse              Albert v.d. Giessen

     Ruud Kleefman                               Cor Tromp              Peter Stoel

 

Pim Kraan over een meer evenredige verdeling 'centrumfuctie' op Omroep Zeeland:https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116272/Vlissingen-moet-stoppen-als-centrumgemeente

Bericht in DE BODE: https://www.internetbode.nl/regio/vlissingen/300894/vijf-partijen-presenteren-actieplan-voor-veiliger-vlissingen-

 

SGP Statenfractie stemt tegen initiatiefvoorstel Rozestembusakkoord

SGP SGP Overijssel 04-11-2019 00:00

 

Dirk van Dijk legde in zijn bijdrage eerst de vinger bij de merkwaardige procedure die bij dit voorstel gevolgd is.

Hij zei verder dat de SGP zich baseert op de Bijbel als het gaat over de verhouding man-vrouw en dus vast houdt aan de Bijbelse scheppingsorde en in lijn daarmee aan de klassiek christelijke opvatting dat het huwelijk een unieke verbintenis is tussen één man en één vrouw.

De regenboog is een teken van Gods verbond met de aarde (mens en dier) en deze kan niet door één minderheidsgroep geclaimd worden. De overheid is er voor alle Nederlandse burgers. Hij sloot zich aan bij een column van oud- CDAstatenlid Dorrepaal uit Friesland, dat wij onze nationale driekleur hebben en onze Grondwet, die voldoende handvatten biedt om discriminatie tegen te gaan.

Als er incidenten zijn is de gemeente de eerst aangewezen bestuurslaag om op te treden. Zij staat het dichtst bij de burger. Voorlichting is een taak van scholen, instellingen en verenigingen. De provincie hoeft dit niet te organiseren.

Tenslotte gaf Van Dijk aan dat de SGP erg verontrust is over de ideologie die zich in de hedendaagse genderdiscussie manifesteert. Er is een bepaalde visie die de hele samenleving opgedrongen lijkt te worden. Alles wordt in het werk gesteld om het onderscheid tussen man/vrouw en jongen/meisje weg te nemen. Hij noemde als voorbeelden het beleid van de Hema, de Nederlandse Spoorwegen en de opvattingen van minister Van Engelshoven met betrekking tot jongens- en meisjesspeelgoed.

Het voorstel werd helaas aangenomen. Behalve de SGP stemden ook  CU, FvD en de PVV tegen.

Bestemmingsplan Asselseweg Kootwijk

SGP SGP Barneveld 09-10-2019 00:00

/r/51f885a924fba49214fd7b10ae962bbd?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fbestemmingsplan-asselseweg-kootwijk%2F11219&id=10e6f92d9d19128aabc9762e0cb6570e919205ba

Vanavond tijdens de raadsvergadering werd het bestemmingsplan Asselseweg in Kootwijk besproken. Gert Ploeg had vanuit onze fractie een bijdrage. Lees hem hieronder.

De Asselseweg, specifiek bestemmingsplan Asselseweg II, in Kootwijk is al een aantal jaren het onderwerp van gesprek. Zowel in Kootwijk, in Barneveld en helaas ook in Den Haag.

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan “Buitengebied 2012” is, hoe ongelukkig, verzuimd om de bestaande aanduiding ‘evenemententerrein’ mee te nemen in de vaststelling van het nieuwe bestemmingsplan.

Dit heeft erin geresulteerd dat er de afgelopen tijd zowel van gemeentelijke zijde, als de betreffende grondeigenaar en de direct omwonenden veel gesprekken en enkele mediationtrajecten zijn geweest. Al deze gesprekken hebben helaas niet geleid tot toenadering tussen de Kootwijkse partijen om tot overeenstemming te komen over de ontstane situatie met betrekking tot het bestemmingsplan.

De ingediende zienswijzen zijn aanleiding geweest om het bestemmingplan op een aantal onderdelen behoorlijk aan te passen, verwerkt in het voorliggende raadsvoorstel. Echter de grondeigenaar, maar ook de omwonenden zijn het oneens over dit raadsvoorstel. Een intensief mediationtraject, ingesteld op verzoek van de raadsfracties, heeft de afgelopen weken niet geresulteerd in het feit dat de beide partijen enige overeenstemming bereikten. Door de vele mening- en inzichtverschillen onderling als buurtbewoners is alles in een impasse geraakt. Betreurenswaardig.

Dit betekent dat de gemeenteraad het voorliggende raadsvoorstel bestemmingsplan Asselseweg II vanavond zal behandelen en vervolgens zal vaststellen. Dit stelt ons voor een ongewenst dilemma. Welke beslissing we ook nemen, beide partijen blijven het oneens.

Als SGP-fractie betreuren wij het dat de familie Van den Hoorn, die al ca. 30 jaar de paardensportevenementen op dit terrein organiseert, op deze wijze wordt gehinderd. Het wordt een bestemmingsplan dat de ruimte voor het houden van evenementen, zoals die in het verleden zijn gehouden, ernstig inperkt. De prijs die Van den Hoorn betaald voor de houding van de omgeving is erg hoog, maar kennelijk zit meer ruimte er niet in.

Wij doen een stevige oproep aan alle betrokkenen om met elkaar te leven en te laten leven.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.