Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

161 documenten

‘Klaar voor de herstart’ is nog niet af!

VVD VVD Limburg 25-06-2021 03:10

https://roermond.vvd.nl/nieuws/44702/klaar-voor-de-herstart-is-nog-niet-af

Donderdagavond 24 juni heeft de VVD-fractie heel transparant de kaarten op tafel gelegd over haar inbreng in de aanloop van het raadsdebat over ‘Klaar voor de herstart’ op 8 juli.

De centrum-linkse coalitie van GroenLinks/CDA/DS/D66 blijkt met haar eigen accenten de begroting in onbalans te hebben gebracht.

Opnieuw springt de VVD-fractie in de bres voor de monumentale binnenstad: het bestrijden van de leegstand vraagt niet alleen meer bestuurlijke daadkracht, maar ook extra geld.

Ook RHC Concordia en de ondernemers in het Roermondse Veld en ’t Vrijveld kunnen op financiële steun van de VVD-fractie rekenen.

De doorontwikkeling van onze stedelijke Maasplassen via AREA-X kan een mooie impuls betekenen voor Roermond Stad aan het Water.

Hiervoor moet ambtelijke capaciteit worden vrijgemaakt. De VVD-fractie is geen voorstander van een OZB-verhoging louter om de begroting sluitend te maken. De voorgenomen verhoging van de toeristenbelasting krijgt de handen ook niet op elkaar. Deze verhoging wordt immers alleen gebruikt om de begroting sluitend te maken en niet voor de instandhouding en verbetering van faciliteiten waar ook bezoekers gebruik van maken.

De hoogste tijd dus om geld te besparen door de basis op orde te brengen en te beseffen dat elke euro maar een keer kan worden uitgegeven.

De gemeente speelt bankier met zo’n € 3,5 miljoen aan coronagelden die alsmaar op de plank blijven liggen.

De arbitrageprocedure over de jeugdzorg leidt ertoe dat de gemeente nog enkele miljoenen tegemoet kan zien ter compensatie van de uitgaven voor de jeugdzorg in de voorbije jaren.

Op onze facebookpagina wordt de inbreng van fractievoorzitter Vincent Zwijnenberg integraal en onverkort weergegeven.

https://fb.watch/6lI4pUqIc0/

 

Ede krijgt een digitale wijkagent

VVD VVD Ede 20-05-2021 05:47

Landelijk (en ook in onze gemeente) is er een significante toename te zien van cybercriminaliteit. Uit het jaarverslag van de politie Ede blijkt dat er een digitale wijkagent wordt aangenomen. Een positieve ontwikkeling!

https://ede.vvd.nl/nieuws/44271/ede-krijgt-een-digitale-wijkagent

© WOS.nl

Uit het jaarverslag van de politie, dat wij als bijlage ontvingen bij de ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 20 mei, bleek dat op een heleboel terreinen een verbetering is te zien ten opzichte van 2019. Cybercriminaliteit sprong daar echter negatief uit.

Positief was om te lezen dat er wel een aantal extra functionarissen zijn (of worden) aangenomen op het gebied van cybercriminaliteit, waaronder een digitale wijkagent en een IT-coach.

Naar aanleiding daarvan hebben wij een aantal vragen gesteld tijdens het vragenuurtje om duidelijkheid te krijgen over de taken en verantwoordelijkheden van deze nieuwe functionarissen en hebben wij aandacht gevraagd voor extra ondersteuning van ondernemers en inwoners als zij het slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit.

De digitale wijkagent zou hierbij een centrale rol kunnen vervullen voor inwoners en ondernemers, niet alleen als primair aanspreekpunt na aangifte, maar ook ter bevordering van de bewustwording bij onze inwoners en ondernemers om cybercriminaliteit te voorkomen.

Als fractie zullen wij deze positieve ontwikkeling blijven volgen en stimuleren dat er voldoende zichtbaarheid voor deze digitale wijkagent wordt geboden.

---

De link naar de raadsvergadering met het vragenuurtje:https://ede.raadsinformatie.nl/vergadering/754322/Besluitvormende%20vergadering

Openbare orde en veiligheid

VVD VVD Bernheze 28-04-2021 07:00

De Rekenkamercommissie Bernheze heeft onderzoek laten uitvoeren naar toezicht en handhaving binnen onze gemeente op het gebied van de openbare orde en veiligheid (OVV). Een beleidsterrein waar de VVD-Bernheze groot belang aan hecht. Handhaving van de openbare orde is essentieel voor onze veiligheid.

Het rekenkameronderzoek werd door een extern bureau uitgevoerd in 17 gemeenten. Hierdoor is onderlinge vergelijking mogelijk. Belangrijkste onderzoeksvraag was of het gemeentelijk beleid doeltreffend en doelmatig wordt uitgevoerd. Helaas bleek op deze vraag voor Bernheze geen sluitend antwoord te geven, omdat sprake was van de aloude kwaal: de in het beleid geformuleerde doelstellingen zijn niet concreet en een goede rapportagestructuur ontbreekt. En ook de gemeenteraad stelt te weinig kaders en oefent te weinig controle uit. De raad krijgt de beleidsplannen alleen ter informatie toegestuurd.

Is het dan allemaal kommer en kwel in Bernheze? Nee, gelukkig niet. Zo is bijvoorbeeld de samenwerking met de politie en justitie (openbaar ministerie) goed. Ook is er geïnvesteerd in overleg tussen de BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) en de beleidsmedewerkers veiligheid op het gemeentehuis.

Maar er is dus wel het een en ander te verbeteren, zowel op het gebied van de beleidsvorming als op de registratie en rapportage. De Rekenkamercommissie doet daartoe een aantal aanbevelingen, die de gemeente in grote lijnen overneemt.

Geconstateerd wordt ook dat Bernheze met 2 formatieplaatsen relatief weinig BOA-capaciteit heeft. Gemeenten van vergelijkbare grootte hebben er 3 of 4. De VVD-Bernheze zal daarom, eventueel via een motie, pleiten voor uitbreiding van het aantal BOA’s.

 

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Paul Kremers Commissie Bestuur en Strategie

Jaarwisseling 2020-2021 - Verantwoordelijkheid voor vrijheid

VVD VVD Gouda 30-12-2020 10:30

Hulpverleners belaagd of gehinderd in Veen, Staphorst en Urk. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van steden en dorpen waar het onrustig is met de naderende jaarwisseling. In Gouda blijft de grote ellende ons nog bespaard, maar ook hier gaat op het moment van schrijven nog genoeg vuurwerk de lucht in. Daarnaast zijn er ook in Gouda feesten die door de politie beëindigd moeten worden.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/42167/jaarwisseling-2020-2021-verantwoordelijkheid-voor-vrijheid

Jaarwisseling Gemeente Gouda - verbod vuurwerk en carbid schieten

In Nederland, dus ook in Gouda, hebben we dit jaar een vuurwerkverbod. Het debat omtrent vuurwerk was in Gouda al eerder gevoerd. De afgelopen jaren kenden we de zogenaamde vrijwillig vuurwerkvrije zones. Bewonerscollectieven konden bij de gemeente een aanvraag indienen voor zo’n zone. Ondanks dat er geen formeel juridisch verbod was en er derhalve niet gehandhaafd kon worden, bleken deze zones een succes. Dit jaar wenst(e) de gemeenteraad middels een meerderheid een aanscherping naar, door de gemeente aan te wijzen, verplicht vuurwerkvrije zones. Wie mag dat gaan handhaven? Juist, de gemeentelijke handhaver. Maar extra capaciteit, daar wilde een raadsmeerderheid (nog) niet over praten.

De tendens is dat de gemeentelijke handhaving steeds meer taken op zich af ziet komen, zonder structureel extra capaciteit. Dit wordt verklaard met de kanttekening dat de handhaving binnen de huidige sterkte kan plaatsvinden. Elastiek kun je natuurlijk ook oprekken, maar op een gegeven moment knapt het. Hopelijk houden onze handhavers het vol. Maar extra taken binnen de huidige sterkte opvangen betekent toch dat bepaalde zaken minder aandacht krijgen. Daar komt een lokaal verbod op carbid schieten bij. We hebben met dit verbod ingestemd zolang dit enkel voor deze jaarwisseling geldt. Elke verlichting van de druk op de ziekenhuizen moeten we dit jaar aanwenden. Daarnaast is het veilige gebruik amper mogelijk binnen de gemeentegrenzen. Er waren echter toch signalen dat, met het vuurwerkverbod, een verschuiving zou plaatsvinden naar carbid schieten.

 

Jaarwisseling Gemeente Gouda - COVID-19

Het pakket van maatregelen, en zeker de lockdown van medio december, vraagt veel van mensen. Ook tijdens de jaarwisseling moeten we ons aan de maatregelen houden. Hoe vervelend ook, dit is nodig om de belasting op de ziekenhuizen terug te dringen en besmetting te voorkomen. Een groot deel van de inwoners doet het fantastisch. Een klein deel blijft echter de randen opzoeken, of gaat daar overheen. En daar ligt een zorg. Kunnen we deze jaarwisselingen de orde handhaven en waar zullen onze hulpverleners nu weer mee geconfronteerd worden?

 

Politie en gemeentelijke handhaving

De nationale politie, de regionale eenheid Haaglanden en politieteam Gouda, Bodegraven, Reeuwijk, Nieuwerbrug, Waarder en Driebruggen zijn druk met de voorbereidingen voor de jaarwisselingen. Vanuit de Nationale politie en diverse lagere organisatievormen is de samenleving gewaarschuwd. Vuurwerk gebruiken tegen politiemedewerkers is een (poging tot) doodslag. Het vuurwapen kan daarbij aangewend worden door politiemedewerkers. Een duidelijk signaal. Het is tekenend voor de maatschappelijke situatie dat het zwaarste geweldsmiddel van de politie wordt benoemd in de waarschuwingen. Elk jaar zijn er voorbeelden van politiemedewerkers die gewond, of zelfs arbeidsongeschikt, geraken door vuurwerk of fysiek geweld. Maar wat kunnen we hier als gemeenteraad aan doen? De tijd dat we over onze eigen ‘’gemeentepolitie’’ konden beschikken, ligt ver achter ons. Natuurlijk is preventie essentieel in de keten, natuurlijk is de dialoog een belangrijk aspect. Echter, de krankzinnigen die hulpverleners en passanten bestoken met vuurwerk, geweld niet schuwen en vernielingen plegen, luisteren niet naar een reprimande. Die spreken een andere taal. Die taal dient de politie nu juist te spreken, uiteraard op een voor de politie passende wijze. Toch is onze invloed vanuit gemeentelijk perspectief beperkt. Het devies is volgens ons dan ook:

 1.       Zorg voor een zo groot mogelijke pakkans middels camera’s, bodycams, videowagens, drones en daadkrachtig optreden.

2.       Pak zoveel als mogelijk, maar in ieder geval de zwaarste onruststokers op.

3.       Pas het snelrecht toe waar mogelijk en berecht de rest via de reguliere rechtsgang. Daarbij worden extra zware straffen uitgedeeld voor geweld tegen hulpverleners.

4.       Laat daders de schade vergoeden en daarbij ook zeker mentale schade hulpverleners meenemen.

 

Is dat allemaal wel zo liberaal? Wij weten: bij vrijheid komt ook verantwoordelijkheid kijken. En daar zit het knelpunt. Onruststokers gaan niet verantwoord met de vrijheid om. Feestende menigten nemen in deze tijden van Corona geen verantwoordelijkheid. En juist om de vrijheid van eenieder te bewaken en niet verder in te hoeven perken, kunnen we niet anders dan de pakkans verhogen en streng straffen. Door de vrijheid van degenen die geen verantwoordelijkheid nemen verder in te perken, waarborgen we de vrijheid voor de inwoners die wel verantwoordelijkheid nemen.

Naast de politie gaat onze zorg natuurlijk uit naar de gemeentelijke handhaving. Zij zijn minder goed uitgerust om zichzelf te kunnen verdedigen en beschikken niet over geweldsmiddelen. Wel zullen zij ook met de jaarwisseling in de frontlinie opereren. ‘’Bewapening’’ is niet het wondermiddel. Maar laten we serieus kijken naar de uitrusting en werkwijze van onze handhavers, want de taken die de gemeentelijk handhaver heeft zijn door de jaren heen ook fors veranderd.

 

Brandweer en Geneeskundige hulpverlening / ambulancedienst

Ook zogenaamde vredesdiensten als de brandweer en ambulancedienst (en andere geneeskundige instanties) zullen weer het een en ander voor hun kiezen krijgen. Het is te hopen dat de brandweer tijdig branden kan blussen, technische hulp kan verlenen, incidenten met gevaarlijke stoffen kan oplossen en waterongevallen kan bestrijden, zonder dat zij zich daarbij zorgen moeten maken over hun eigen veiligheid, anders dan gebruikelijk is voor het vak. Hetzelfde geldt voor de ambulancedienst. Het is werkelijk tenenkrommend om te zien dat de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur willen vechten voor iemands leven, maar daar in belemmerd worden door krankzinnigen. De reden doet er niet toe. Van hulpverleners blijf je af.

 

Naast de raadsbehandelingen en het creëren van handhavingsmogelijkheden voor politie en de gemeentelijke handhaving zullen wij de veiligheidssituatie zeer veel aandacht geven. De kaders zijn gesteld, de controle voeren we zo scherp mogelijk. Op naar een jaarwisseling zonder noemenswaardige incidenten.  Alleen dan kunnen we spreken van een geslaagde jaarwisseling.

 

Stay safe en allen een goede, veilige en gezonde jaarwisseling toegewenst.

Wapens horen niet op straat!

VVD VVD Zaanstad 24-10-2020 00:08

Begin dit jaar heeft Stephanie Onclin samen met een aantal andere partijen een agendainiatief ingediend om o.a. in het uitgaansgebied en op scholen het dragen van messen te verbieden. Een totaal verbod leek toen nog niet haalbaar maar deze week kwam het bericht dat ons initiatief voor een gebiedsverbod wordt uitgebreid naar een geheel verbod in Zaanstad en wordt gecombineerd met het idee van de POV waar wij ook aan hebben meegewerkt voor een bestuurlijke boete van €2500.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/41177/wapens-horen-niet-op-straat

Tijdens de dienst die Stephanie heeft meegelopen met de politie gaven zij specifiek aan behoefte te hebben aan zo’n verbod omdat zij messen aantreffen die daar gevoelsmatig niet horen maar nu niet onder de wet wapens en munitie vallen. Doordat het niet verboden was, werden mensen ook niet aangepakt en is het voor de politie dweilen met de kraan open. 

Goed dat de kraan nu dichtgaat; Een wapen hoort niet thuis in Zaanstad maar zeker niet bij onze jongeren!

HLT, een voorbeeld als het gaat om aanpak ondermijning

VVD VVD Lisse 21-09-2020 09:31

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/40777/hlt-een-voorbeeld-als-het-gaat-om-aanpak-ondermijning

Op de agenda van de commissievergadering Maatschappij en Financiën stond deze keer ook de behandeling van de tussenevaluatie aanpak ondermijning.

 

Politie Korpschef van Essen, de grote baas, noemt ondermijning het betonrot in onze maatschappij. En dat is ook zo. Ondermijning is veelal onzichtbaar. Je denkt soms, goh, wat een leuk nieuw restaurant. Dat kan, maar het kan zomaar gekocht zijn om crimineel geld wit te wassen. Sinds de start van de aanpak van deze vorm van criminaliteit zijn er al mooie successen geboekt. In samenwerking met politie, belasting, de BOA’s en vele andere instanties zijn in Lisse hennepkwekerijen opgerold, een drugslab maar ook een ruimte waar illegaal prostitutie werd gepleegd. En lang niet alle successen kunnen (nu al) gedeeld worden.

 

Hoe deze samenwerking ingericht is en de daaropvolgende acties zijn verwoord in deze tussentijdse evaluatie.

 

De VVD is blij met deze evaluatie. Het is een helder en makkelijk lezend stuk. En geeft goed weer hoe de aanpak tot nu toe is geweest en wat er nog gebeuren moet.

 

Ambtenaren van HLT verdienen hier echt een compliment.

 

Het was voor ons in ieder geval geen vraag om op de ingeslagen weg voort te gaan en er geld voor beschikbaar te blijven stellen.

 

Deze vorm van criminaliteit moeten we met wortel en tak proberen uit te roeien.

HLT, een voorbeeld als het gaat om aanpak ondermijning

VVD VVD Hillegom 21-09-2020 09:31

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/40777/hlt-een-voorbeeld-als-het-gaat-om-aanpak-ondermijning

Op de agenda van de commissievergadering Maatschappij en Financiën stond deze keer ook de behandeling van de tussenevaluatie aanpak ondermijning.

 

Politie Korpschef van Essen, de grote baas, noemt ondermijning het betonrot in onze maatschappij. En dat is ook zo. Ondermijning is veelal onzichtbaar. Je denkt soms, goh, wat een leuk nieuw restaurant. Dat kan, maar het kan zomaar gekocht zijn om crimineel geld wit te wassen. Sinds de start van de aanpak van deze vorm van criminaliteit zijn er al mooie successen geboekt. In samenwerking met politie, belasting, de BOA’s en vele andere instanties zijn in Lisse hennepkwekerijen opgerold, een drugslab maar ook een ruimte waar illegaal prostitutie werd gepleegd. En lang niet alle successen kunnen (nu al) gedeeld worden.

 

Hoe deze samenwerking ingericht is en de daaropvolgende acties zijn verwoord in deze tussentijdse evaluatie.

 

De VVD is blij met deze evaluatie. Het is een helder en makkelijk lezend stuk. En geeft goed weer hoe de aanpak tot nu toe is geweest en wat er nog gebeuren moet.

 

Ambtenaren van HLT verdienen hier echt een compliment.

 

Het was voor ons in ieder geval geen vraag om op de ingeslagen weg voort te gaan en er geld voor beschikbaar te blijven stellen.

 

Deze vorm van criminaliteit moeten we met wortel en tak proberen uit te roeien.

Inbreng VVD tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen

VVD VVD 's-Gravenhage 17-09-2020 12:28

Als je mij vorig jaar gevraagd had hoe het jaar 2020 eruit zou gaan zien, dan had ik niet kunnen voorspellen dat we nu in het Atrium onze raadsvergaderingen moesten houden, dat velen van ons thuis aan het werk zijn en dat Zoom de meest gebruikte app op mijn telefoon is. En dat allemaal door Corona. Het coronavirus dat bij veel bewoners en bij ons allen grote zorgen heeft opgeroepen.

Zorgen bij de horecaondernemer of zij hun zaak nog wel open kunnen houden, zorgen bij de medewerkster van een evenementenbureau of zij straks nog wel haar baan heeft, zorgen over onze kwetsbare ouderen in verzorgingstehuizen. Maar daarnaast maak ik mij ook zorgen over de staat van Den Haag: want de rellen rond de jaarwisseling, de rellen in de Schilderswijk, de wanordelijkheden op Scheveningen afgelopen zomer en de uit de hand gelopen demonstraties op het Malieveld (corona, boeren): dat was onacceptabel, de aanstichters van dit geweld en deze ongeregeldheden moeten wat de Haagse VVD keihard aangepakt worden. Ik betuig hier mede namens mijn fractie groot respect aan alle ordehandhavers, van politie tot boa’s die in deze moeilijke omstandigheden hun werk hebben moeten doen. Zonder hen kunnen wij niet.

En wat we nu nodig hebben is een sterk en compact stadsbestuur, dat zorgt dat Den Haag op orde is. Een bestuur dat inwoners de ruimte geeft en zelf verantwoordelijkheid laat nemen, voor hun gezin, hun werk en hun sociale- en leefomgeving. Maar ook een bestuur dat de taken die zij wél oppakt goed uitvoert: van hoge kwaliteit, zonder onnodige kosten en in een stevig tempo. En juist nu zijn die uitgangspunten extra belangrijk.

Beginnend bij de financiën: We zitten in de grootste crisis sinds de oorlog. We lezen in de krant abstracte cijfers. Maar als je je baan verliest of je zaak moet sluiten wordt het super concreet en is het keihard. De gemeente heeft er maar beperkte invloed op. Maar wat de gemeente kán doen, moet zij ook doen. Dat betekent ten eerste het eigen huishoudboekje op orde. Niemand is gebaat bij een gemeente in financiële problemen. Ten tweede: geen onnodige lastenverhogingen. Tijdens een crisis de lasten verzwaren is de crisis verdiepen. Ten derde: de ruimte geven aan ondernemers als ruggengraat van onze economie, daar begint straks het herstel.

OPENBARE ORDE Van dit bestuur verwachten wij allereerst dat zij er alles aan doet om deze aanstichters van ongeregeldheden en geweld op te sporen en aan te pakken. Maatregelen zoals de inzet van private camerabeelden, gebiedsverboden, noodbevelen en het verhalen van eventuele schade op ouders zijn daarbij geoorloofd. De burgemeester heeft laten zien niet te schromen stevig in te grijpen. Ga zo door zou ik zeggen.

En van dit bestuur verwachten wij ook dat zij opkomt voor haar hulpverleners. Geweld tegen onze hulpverleners wordt keihard aangepakt – ook online – en daarnaast worden zij uitgerust met de middelen die nodig zijn om hun werk goed te kunnen doen, zoals een wapenstok.

Daarnaast spreekt dit bestuur zich ook duidelijk uit over onze normen en waarden én over hen die deze niet willen respecteren. Bijstandsfraude wordt stevig aangepakt, en twee mannen of twee vrouwen moeten zonder problemen hand in hand over straat kunnen. Op de boulevard kun je vrijuit genieten, maar val je vrouwen niet lastig. Staat je dat niet aan? Ga dan ergens anders gaan wonen.

ECONOMIE Voorzitter: Ik had het zojuist al even over de zorgen die er zijn over het behoud van banen. Het gemeentebestuur kan hier zelf een bijdrage aan leveren door het versneld uitgeven van de Eneco-gelden (zoals ik voor de zomer ook al voorstelde): ga nu bijvoorbeeld eens aan de slag met de aanleg van het Telderstracé, want dat levert op de korte termijn werkgelegenheid op en draagt op de lange termijn bij aan een goed bereikbaar Den Haag.

Maar als er echt iets kan bijdragen aan het behoud van banen, dan is het wel onze economie. De plek in onze samenleving waar samenwerking, vooruitgang en innovatie leidt tot duurzame banen. En wat een mooie en positieve initiatieven hebben we gezien de afgelopen maanden. Onze Haagse ondernemers zijn niet bij de pakken neer gaan zitten, maar hebben hun creativiteit ingezet om er, ondanks alles, het beste van te maken. En wat een goed gemeentebestuur wat de Haagse VVD betreft dan moet doen, is deze ondernemers alle ruimte geven en hen faciliteren door middel van een slim en ondernemersvriendelijk beleid. Bijvoorbeeld door ook in de winter terrassen – dan natuurlijk verwarmd – ruimhartig toe te staan. En ruimte om te ondernemen betekent voor de Haagse VVD allereerst zo min mogelijk administratieve lasten en rompslomp en 1 loket waar de ondernemer terecht kan. Dat is er nu gelukkig. Laten we blijven kijken hoe dit zo goed mogelijk kan werken.

Maar ruimte om te ondernemen kent ook een fysieke component. Het bedrijventerrein is het visitekaartje van vele Haagse ondernemers. Een bedrijventerrein geeft ondernemers de kans om te groeien. Het mengen van verschillende doelen, is daarom vragen om problemen. Aanwezigheid van bewoners op een bedrijventerrein schrikt nieuwe bedrijven af. Daarmee komt leegstand op de loer, met verpaupering tot gevolg. Stop daar dus mee.

En tot slot het belang van de maakindustrie. Het college heeft hierbij twee opdrachten wat de Haagse VVD betreft: Haal deze sector naar Den Haag en creëer ruimte! En dit allemaal in het belang van de werkgelegenheid.

BOUWEN Daarnaast zijn er ook heel veel Haagse onderwijzers, politieagenten en zorgmedewerkers in Den Haag. Velen van hen en andere hardwerkende onmisbare stadsgenoten hebben grote moeite met het vinden van een woning. Voor hen willen we bouwen, want deze stad kan niet zonder deze sterke schouders. Maar we kunnen ook niet oneindig groeien, als we onze stad leefbaar willen houden. We hebben met elkaar afgesproken dat er in een aantal gebieden van Den Haag nog veel wordt gebouwd: CID/Binckhorst en Zuid-West. Daar wordt de stad beter van die groei. Andere delen van de stad, de vooroorlogse wijken, daar blijven we van af. En na deze verdichting is de grens aan de groei in zicht. Hoe we daar mee omgaan, dat is iets waar we raadsbreed over moeten spreken, coalitie en oppositie.

LEEFBAARHEID Want door die grens nu duidelijk met elkaar te stellen, kunnen we de stad op orde houden. Een stad met schone straten, mooie buurten en waar het prettig verblijven is. Daar horen bijplaatsingen bij afvalcontainers niet bij. Er wordt hard gewerkt om dit nu op te ruimen. We gaan zien of dit voldoende is.

De VVD durft ook te dromen over de potentie die Den Haag heeft als waterstad. Ik was wel jaloers op Utrecht de afgelopen weken. Oude grachten die worden heropend. Maar er moet blijkbaar nog een hoop water door de gracht voordat het hier zover is. Een voorbeeld is de overkluizing van het Piet Heinplein. Ja, die gaat open. Maar wat moet dat toch lang duren. En dat terwijl het ons zoveel kan bieden: allereerst natuurlijk een mooi en idyllisch plaatje. Maar ook met grachten die slim gebruikt worden om overtollig regenwater op te vangen. Een schone stad die groener en mooier wordt door nu eens echt werk te maken van het plaatsen van bomen, waardoor hittestress wordt tegengegaan. Een leefbare stad voor starters, voor jonge gezinnen, en toegankelijk voor onze ouderen. Kortom een stad waar iedereen een bijdrage wil leveren om die stad mooi te maken en te houden.

ENERGIETRANSITIE: Dan stop ik weer even met dromen en wil ik het nog graag hebben oven van een punt van zorg: de energietransitie. We moeten niet nadat we een stip op de horizon hebben gezet afwachten en in de leunstoel rustig hopen dat die stip dichterbij komt en dat de transitie zal slagen. We moeten ook niet hopen dat bewoners uit zichzelf hun gespaarde geld inzetten voor dit doel. We moeten ook vooral niet alleen met gedachte-experimenten hier in het stadhuis navelstaren op dit thema. Want voorzitter, dat doen we al veel te veel. Het moet veel daadkrachtiger. De VVD is voor een stevige overheid op dit dossier, als marktmeester, als initiator, als aanjager. We hebben daar als stad ook de middelen voor gereserveerd. De Haagse VVD ziet nu echter nog te weinig transitie. Het risico is dat we de stad niet op tijd duurzaam en schoon krijgen. Minder aandacht voor leuke maar kleine projectjes, en focus een concreet plan voor deze stad. Één waar alle Hagenaars aan mee kunnen doen. Een plan dat haalbaar en betaalbaar is, en kan rekenen op draagvlak, zonder dwang. Kortom, wel groen, maar niet gek.

Geen naïviteit bij handhaving van regels!

VVD VVD Gennep 21-08-2020 07:55

We lezen het de laatste weken helaas steeds vaker in de pers: de politie en ook handhavers van de Gemeente Gennep hebben hun handen vol met allerlei incidenten. Of het dan gaat om verkeersovertredingen zoals te hard rijden of verkeersongelukken, gebruik van lachgas met alle gevolgen van dien, burenruzies of hangjongeren. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de dagelijkse meldingen die bij politie en gemeente binnenkomen.

Nu wij te maken hebben met een wereldwijde pandemie komen bij het takenpakket ineens ook nog andere zaken kijken, zoals de controle op het naleven van de corona-maatregelen. Geen makkelijke en dankbare taak. Al met al een enorme werkdruk voor de handhavers en met een verruwing van de samenleving ook een toenemend risico voor de mensen die namens de gemeente die handhaving moeten uitvoeren, onze Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s).

Dan is het ook volkomen terecht dat burgemeester Van Beek vlak na zijn komst in november 2019 in de gemeenteraad de wijze woorden sprak: “We moeten de naïviteit voorbij zijn. Er is veel veranderd in de wereld en dat gaan we ook in dit gebied merken”. Met dit in het achterhoofd is het essentieel om de BOA’s extra verdedigingsmiddelen te geven. Enerzijds verwacht de lokale politiek van de handhavers dat ze dag en nacht klaarstaan, opkomen voor openbare orde en het door de gemeenteraad besloten beleid handhaven. Anderzijds laat de politiek juist deze medewerkers van de gemeente, die het namens ons op straat moeten doen, in de steek door ze niet van de juiste middelen te voorzien. Dat lijkt inderdaad naïef.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Haagse VVD in het nieuws: ‘Stop politisering demo’s en politie-ingrijpen’

VVD VVD 's-Gravenhage 02-07-2020 06:16

Algemeen Dagblad, zaterdag 27 juni 2020

Opinie

Frans de Graaf, fractievoorzitter van de Haagse VVD, vindt dat de inhoud van demonstraties en het demonstratierecht gescheiden zaken zijn en moeten blijven.

De politie kreeg het afgelopen zondag dubbel voor haar kiezen: eerst de strijd met relschoppers en direct daarna felle kritiek dat er te hard zou zijn opgetreden. De politie beklaagde zich – terecht – over dat laatste. Zonder steun van samenleving en politiek kan zij niet haar belangrijke werk doen: onze samenleving veilig houden.

Tegelijk moeten we als volksvertegenwoordigers wel kritisch kunnen zijn op het functioneren van de politie. Dat vergt balanceren: enerzijds vertrouwen en steun geven, anderzijds kritisch zijn. Hoe doe je dat? Het antwoord: Houd de inhoud van demonstraties en het demonstratierecht gescheiden. En onderdruk hijgerigheid en politiek theater als je de feiten niet kent.

Terug naar zondag. Na het politie-ingrijpen was een lokale politieke partij er als de kippen bij om te spreken van ‘buitenproportioneel politieoptreden’. Eerder dit jaar deden vijf linkse partijen hetzelfde na politie-optreden bij een demonstratie voor het Shellkantoor (in beide gevallen na filmpjes op sociale media).

Wat valt op? De partijen die op hoge toon aan de bel trekken zijn ‘toevallig’ ook de partijen die de boodschap van de demonstranten een warm hart toedragen. Hetzelfde zien we bij het stellen van voorwaarden aan demonstraties. Toen vorig jaar de burgemeester beperkingen wilde opleggen aan klimaatdemonstranten waren het de partijen die zich als ‘klimaatlievend’ afficheren die protest aantekenden. Rechtse partijen (inderdaad, ook de VVD) bepleitten vorig jaar dat anti-Zwarte Pietdemonstranten niet in de buurt van de intocht mochten staan. En een islamitische partij wilde voorkomen dat het extreemrechtse Pegida bij een moskee ging demonstreren.

Zowel het ingrijpen door de politie als het besluit wel/niet/ hoe te demonstreren moet echter los staan van de inhoud van de demonstratie. Een besluit tot ingrijpen moet als doel hebben de openbare orde en veiligheid te handhaven, niet om een politieke boodschap te faciliteren of te frustreren. En het demonstratierecht is een grondrecht en staat los van politieke steun voor de boodschap. Dat laatste zou ook de dood in de pot zijn. Verreweg de meeste demonstraties bepleiten namelijk iets waarvoor géén politieke meerderheid is. Immers, als die er wel is, waarom dan demonstreren? Om politieke bemoeienis te voorkomen is er een onafhankelijke scheidsrechter die demonstraties in goede banen leidt: de burgemeester.

Natuurlijk is het wél belangrijk om dat als gemeenteraad kritisch in de gaten te houden. De burgemeester oefent immers macht uit en dus is controle geboden. Maar niet hoe het nu gaat: op basis van halve informatie spoeddebatten aanvragen en grote woorden gebruiken in media. Dat ondermijnt het vertrouwen in politie en openbaar bestuur. Hoe dan wel? Door vertrouwen uit te spreken in de politie én tegelijk op basis van feiten verantwoording vragen van politiek verantwoordelijken. Als blijkt dat er écht iets is misgegaan is er nog genoeg gelegenheid voor politieke profilering.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.