Nieuws van politieke partijen in Arnhem inzichtelijk

24 documenten

De Arnhemse Herstelagenda Coronacrisis

PvdA PvdA D66 CDA Arnhem 15-09-2020 13:48

Sinds maar van dit jaar zitten we in een ongekende crisis. Een crisis die iedereen raakt. Ineens moesten we thuis blijven, thuis werken, thuis school krijgen en konden we niet meer zo maar naar de stad om naar het café te gaan, te gaan uiteten of simpel naar de supermarkt. De mensen in de zorg hebben de afgelopen periode een enorme taak gehad om de mensen die getroffen zijn te helpen. Ook leraren hebben hard gewerkt om te zorgen dat leerlingen geen onderwijsachterstanden krijgen en hebben zich ingezet op zomerscholen. Vele mensen hebben op deze manier eraan bij gedragen dat onder deze bizarre omstandigheden het leven zo veel als mogelijk wel door kan gaan. Gelukkig zitten we inmiddels in een situatie dat we weer meer kunnen. Maar daar zit ook de zorg. De afgelopen weken was er weer de stijging van het aantal besmettingen. Waakzaamheid blijft nodig. Duidelijk is dat deze crisis een enorme impact heeft op onze maatschappij. In Arnhem zien we dat de landelijke maatregelen zijn uitgevoerd en dat het college en de ambtenaren hard gewerkt hebben om te zorgen dat mensen de ondersteuning kregen en krijgen die nodig is. Maar daarmee zijn we er nog niet. We moeten zorgen dat corona zo zacht mogelijk landt in de Arnhemse samenleving. Hiervoor heeft het college de herstelagenda opgesteld. Een agenda die niet allen zegt hoe we omgaan met de directe gevolgen van de coronacrisis, maar die ook perspectief biedt.

De Coronacrisis heeft gevolgen voor iedereen. Onlangs lazen we in de krant over noodoproep van sportverenigingen en de cultuurinstellingen. Er zijn diverse landelijke maatregelen, maar die dekken niet alle gevolgen die de stad treffen. De gemeente Arnhem heeft gelukkig veel gedaan om te ondersteunen. Door bijvoorbeeld ook huren van gemeentelijke panden op te schorten, het opschorten van gemeentelijke belastingen of het versoepelen van regels. Hiermee zijn we er echter nog niet. Het is ook nodig naar de toekomst te kijken. Dat doet de herstelagenda ook. In deze agenda wordt voorgesteld om bijna € 20 mln euro te investeren in de stad. Dit gebeurt op vier thema’s, namelijk anticyclisch investeren, investeren in een sociaal sterke stad, investeren in een leefbare en groen stad en versterken en vernieuwen.

Bij het anticyclisch investeren is kapitaal vrijgemaakt om investeringen in de stad naar voren te halen. In deze tijd waarin al snel minder wordt geïnvesteerd kiest de gemeente ervoor om extra te investeren. Deze investeringen zullen plaatsvinden op de grote transities, zoals circulaire economie, duurzaamheid en woningbouw. Gezocht wordt naar medefinanciers om zo nog meer middelen beschikbaar te maken. We stimuleren hierbij de lokale economie, dragen bij aan behoud van werkgelegenheid en dragen bij aan de belangrijke veranderingen in de stad.

Als het gaat om de sociaal sterke stad is de belangrijkste pijler werk. Er moet geïnvesteerd worden om mensen die hun baan verliezen zo snel mogelijk aan het werk te helpen. Duidelijk is dat de werkloosheid door de coronacrisis enorm stijgt. Omscholing, publieke banen, goede samenwerking tussen partners zijn maatregelen die moeten zorgen dat bovenop onze bestaande ambities de gevolgen van de coronacrisis zo klein mogelijk zijn. Maar ook investeren in het voorkomen van schulden, het extra ondersteunen van mensen in langdurige armoede en ondersteunen op maat bij armoedeval (lager inkomen bij werk door wegvallen toeslagen bijvoorbeeld).

Verder wordt geïnvesteerd in cultuur en groen, maar bijvoorbeeld ook in het energie-innovatie programma op de Kleefsewaard met het bedrijfsleven, de provincie, de HAN, ROC’s en de TU Delft. De gemeente Arnhem investeert om te zorgen dat de coronacrisis zo zacht mogelijk landt in onze samenleving.  De PvdA heeft van harte ingestemd met de herstelagenda. Wel heeft de PvdA bij motie gevraagd, samen met het CDA en D66, om een plan te maken voor verenigingen en organisaties die nu steun ontvangen in de vorm van uitstel van betalingen of die steun krijgen van het rijk. Als blijkt dat ondanks deze maatregelen verenigingen en organisaties omvallen moeten we daar tijdig op handelen. Uitstel is geen afstel en we moeten niet wachten tot het te laat is en belangrijke verenigingen en organisaties omvallen. Dus nu een plan maken samen met de verenigingen en organisaties, zodat ons voorzieningenniveau op peil blijft.

Het bericht De Arnhemse Herstelagenda Coronacrisis verscheen eerst op PvdA Arnhem.

Uit de wijk: mei

PvdA PvdA Arnhem 30-05-2020 18:39

Uit de wijk…

De crisis maakt dat ik natuurlijk wel in de wijken ben maar even niet op werkbezoek kan gaan. In onze wijkgerichte manier van werken zijn er wel twee ontwikkelingen die relevant zijn om te noemen in deze ‘uit de wijk’. We hadden ze al ingezet maar worden in deze tijd nog belangrijker: mensen met een bijstanduitkering worden vanaf 1 juni in de wijk geholpen door een vast en vertrouwd contactpersoon en we gaan aan de slag met het ‘sociaal hospitaal’om een doorbraak te realiseren in de situatie van gezinnen met multiproblematiek.

Werk en Inkomen in de wijk

Een van onze belangrijkste ambities uit het coalitieakkoord is meer Arnhemmers aan het werk. Want werk zorgt niet alleen voor inkomen. Het vergroot het zelfvertrouwen en de eigenwaarde en brengt nieuwe sociale contacten met zich mee. Om onze ambitie te kunnen realieren constateerden we dat dat onder andere vraagt om een andere manier van werken van de gemeente zelf. Meer wijkgericht, meer integraal, met één vertrouwd contactpersoon die zowel de inkomensvraag als de werkvraag regisseert en meer maatwerk. Het cluster is opgedeeld in zes gebiedsteams. Dat maakt een persoonlijkere werkwijze mogelijk. Met elke inwoner die afhankelijk is van inkomensondersteuning van de gemeente, wordt gekeken wat de belemmeringen zijn om aan het werk te kunnen en hoe de gemeente kan helpen bij het wegnemen van die belemmeringen. We zien een vraag naar een uitkering als een vraag naar werk en kijken met de inwoner welke stappen er gezet kunnen worden.

Bij werk en inkomen zien we het aantal aanvragen voor een uitkering, vooral van jongeren, toenemen. Waar het kan proberen we ook in deze tijd mensen direct te bemiddelen naar werk. Het is goed dat het nieuwe werk en inkomen nu staat. Want met de inhaalslag die we willen maken door met meer Arnhemmers die al lange tijd aan de kant staan én de nieuwe instroom wordt er veel van ons verwacht.

Sociaal hospitaal

De landelijke werkgroep sociale impact coronacrisis ziet bij een aantal groepen en op een aantal domeinen de kwetsbaarheid toenemen, onder andere bij multiprobleemgezinnen. Bij gezinnen gaat het vooral om alleenstaande ouders, gezinnen onder de armoedegrens en met weinig bestaanszekerheid, ouders met verstandelijke beperkingen (die de situatie vaak niet goed begrijpen), ouders met psychiatrische problemen en ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Bekend is dat naarmate gezinnen te maken krijgen met meer risicofactoren de druk op ouder-kindrelaties toeneemt. Dit kan leiden tot serieuze opvoedproblemen, stress, verslaving, tot kindermishandeling en partnergeweld aan toe.

Het is dan juist nu goed dat we kunnen starten met het Sociaal Hospitaal. Honderdvijftig Arnhemse gezinnen die gebukt gaan onder een ‘giftige cocktail’ van problemen krijgen de komende twee jaar specialistische hulp om hieruit te komen en zo een beter leven te krijgen. Het Instituut Publieke Waarden gaat deze hulp, het ‘sociaal hospitaal’, verlenen. Ik hoorde voor het eerst over het Sociaal Hospitaal toen ik Den Haag was om te praten over de aanpak van schulden. Deze aanpak bleek succesvol, het leek ons goed om dit ook in Arnhem toe te gaan passen. Deze aanpak bestrijkt het hele sociale domein en helpt mensen echt een stap vooruit, juist in die gezinnen waar het met de reguliere hulp niet lukt.

Kern van de aanpak van het sociaal hospitaal is de ‘doorbraakmethode’. Ouders in zulke gezinnen weten meestal heel goed dat ze problemen hebben. Maar het lukt ze niet meer een uitweg te zien, vaak omdat voor hun grootste probleem geen oplossing weten. Het sociaal hospitaal gaat dan samen met dit gezin dát probleem eerst aanpakken en oplossen.

We werken steeds integraler in de wijk om de beste ondersteuning te kunnen bieden aan onze Arnhemmers. Daarin zetten we grote stappen de komende tijd.

Het bericht Uit de wijk: mei verscheen eerst op PvdA Arnhem.

Visie op Schulddienstverlening; toegankelijk, slim en eerlijk | Arnhem

GroenLinks GroenLinks PvdA Arnhem 15-03-2020 00:00

Afgelopen woensdag 11 maart 2020 is de visie op schulddienstverlening vastgelegd in de gemeenteraad. De Arnhemse schulddienstverlening is wat GroenLinks betreft toegankelijk, slim en eerlijk. Gemeenteraadslid Marie José Navis: “Schulden brengen een hoop stress met zich mee, dan is het belangrijk dat je snel geholpen wordt en je samen snel kan bepalen welk traject de beste perspectieven biedt.”

Wat is een visie op Schulddienstverlening?

De gemeente is verantwoordelijk voor het invullen van de schulddienstverlening. Daarom is het belangrijk dat het college en de gemeenteraad goede afspraken maken over hoe die dienstverlening eruit komt te zien. Daarom heeft het college een visie opgesteld waarin zij beschrijven hoe zij denken dat de Arnhemse Schulddienstverlening eruit moet komen te zien. De laatste visie dateerde uit 2011, daarna heeft de visie steeds een update gekregen.

Waarom is een visie nodig?

Met een duidelijke visie kun je goede afspraken maken met partners uit de stad. Arnhemmers met schulden moeten worden geholpen en daar worden wijkcoaches en andere hulpverleners veelvuldig bij betrokken. Omdat er verschillende soorten schulden zijn en mensen met schulden snel geholpen moeten worden, moeten wijkcoaches en andere hulpverleners goed geïnformeerd zijn. Daarnaast moeten Arnhemmers goed weten met welke vragen over financiën of hulp bij schulden zij terecht kunnen, zodat schulden niet oplopen. Dat vraagt om een duidelijke visie van het bestuur van de stad.

Wat wil GroenLinks?

GroenLinks vindt het belangrijk dat mensen bij schulden snel geholpen worden (ongeacht de hoogte van jouw schuld). We willen dat er ruimte is voor aanpak die bij jouw persoonlijke leven past en dat de professional de ruimte krijgt om snel te handelen. Daarnaast wil GroenLinks dat Arnhemmers duurzaam uitstromen uit hun schulden zodat zij de hun leven weer verder op kunnen bouwen, zonder snel weer in de financiële problemen te komen.

Wat heeft GroenLinks voorgesteld om te veranderen?

Een goede Arnhemse schulddienstverlening heeft wat GroenLinks betreft 3 kernmerken: toegankelijk, slim en eerlijk.

Toegankelijk

GroenLinks heeft voorgesteld om ‘toegankelijkheid’ als uitgangspunt toe te voegen aan de visie. Dat voorstel klinkt misschien wat abstract, maar wij vinden het belangrijk dat wanneer je schulden hebt je snel geholpen wordt, dat je weet waar je aan toe bent als je met een hulpverleningstraject gaat starten en dat je nooit op een wachtlijst komt te staan. Daarnaast willen wij dat er op een duidelijke manier met jou gecommuniceerd wordt. Ongeacht jouw taalniveau.

Het voorstel van GroenLinks snijdt aan twee kanten. Want niet alleen word jij sneller, beter en duidelijker geholpen, maar hulpverleners worden hierdoor beter voorzien van informatie door de gemeente en andere partners. Bovendien kunnen zij jou hierdoor sneller uitleggen waar je aan toe bent en jou eventueel helpen met een volgende stap. En dat werkt niet alleen stress verlagend, maar ook werkdruk verlagend.  Op die manier helpen wij jou en onze hulpverleners.

Slim

GroenLinks wil een slimmere schulddienstverlening en daarom hebben we samen met de PvdA de motie over Mobility Mentoring ingediend. Mobility Mentoring is een hulpverleningsmethode die ontwikkeld is in samenwerking met Havard University, en recentelijk is opgepakt door het Utrechtse Platform 31 en verschillende gemeentes. Mobility Mentoring is een methode die uit gaat van hersenprocessen die mogelijk beschadigd zijn door de stress. Als je altijd in de overlevingstand zit door te weinig geld, dan is plannen en doelen stellen erg moeilijk. De methode Mobility Mentoring helpt jou om die vaardigheden stap voor stap opnieuw aan te leren.

Je snapt natuurlijk wel dat GroenLinks ook graag ziet dat we in Arnhem gaan bekijken of deze methode voor de Arnhemmers werkt. Daarom vraagt de motie om een onderzoek en een plan voor de hele stad. Maar wisten jullie al dat er in de Geitenkamp een kleine proef wordt gedraaid met deze methode?

Eerlijk

GroenLinks vindt ook dat in de uitvoering van de visie eerlijker kan. En daarom hebben wij samen met de SP een motie ingediend die de kostendelersnorm eerlijker moet maken. Sinds 1 januari 2015 geldt de kostendelersnorm voor mensen met een bijstandsuitkering. Hierdoor worden mensen met een bijstandsuitkering gekort op hun uitkering als zij iemand in huis nemen. De verwachting van het kabinet was dat wanneer een mensen met een bijstandsuitkering een ander in huis neemt, deze ander in staat is bij te dragen aan het totale inkomen van het huishouden. Maar dat is helaas lang niet altijd het geval. GroenLinks wilde deze maatregel in 2015 al beperken. Want door de kostendelersnorm worden mensen die juist andere willen helpen hiervoor financieel gestraft. Dat kan volgens GroenLinks niet de bedoeling zijn, want de kostendelersnorm treft vooral mensen in de laagste inkomensklassen. Dit past wat ons betreft niet in het Arnhemse schulddienstverleningsbeleid.

Goed idee! Maar is het gelukt?

Jazeker! De drie voorstellen zijn alle drie aangenomen en worden meegenomen in de visie en/of de uitvoering.

Cameratoezicht en het misverstand over privacy anno 2020 | Arnhem

GroenLinks GroenLinks Arnhem 19-01-2020 00:00

Ondanks de oproep van GroenLinks om privacy zwaarder te wegen, besloot een meerderheid van de gemeenteraad flexibel cameratoezicht toe te staan. Het grondrecht privacy komt steeds vaker onder druk te staan, daarom is het belangrijk om een misverstand over privacy op te helderen.

“Privacy is een onderwerp dat regelmatig voorbijkomt. Dat Google alles van ons weet, dat vinden we misschien wat vreemd, maar in de huidige maatschappij zal het er wel bij horen.” Zo schetst raadslid Joël van der Loo een beeld dat de meeste mensen vast herkennen.

De meeste mensen hebben een vaak nonchalante houding als het over hun privacy gaat, dat is ook helemaal niet erg. Maar steeds vaker ontstaat er het sentiment dat men niets te verbergen zou hebben en dat bescherming van privacy daarom overbodig zou zijn. Een groot misverstand en één die grote gevolgen kan hebben.

Het gevaar van dit misverstand schuilt in het idee dat als je je aan de regels houdt er dus geen gevolgen zullen zijn op het moment dat overheden meekijken. “Ik doe niets dat niet mag, dus ik heb niets te verbergen” is dan de conclusie. Dat zou betekenen dat iedereen die wel iets te verbergen heeft, iets heeft gedaan dat niet mag en dat het beschermen van privacy alleen in het voordeel van criminelen werkt.

Dat is absoluut niet het geval, iedere voordeur heeft een slot, elke betaalpas een pin en onze email inbox beschermen we met een wachtwoord. Het idee dat alleen een 'slecht persoon' iets te verbergen heeft is eigenlijk best vreemd. Het belang van privacy is misschien niet direct duidelijk, maar daarom niet minder belangrijk. 

Van der Loo: "Als de burger niet langer het belang van privacy inziet, is het juist de taak van overheden om het grondrecht dat privacy is, te beschermen".

Het wetenschappelijke bureau GroenLinks publiceerde eind 2019 het handvest voor de slimme stad, GroenLinks zal met de handvatten uit deze publicatie ook de Arnhemse politiek proberen te overtuigen van het belang van onze privacy.

Het wetenschappelijke bureau GroenLinks publiceerde eind 2019 het handvest voor de slimme stad, GroenLinks zal met de handvatten uit deze publicatie ook de Arnhemse politiek proberen te overtuigen van het belang van onze privacy.

Cameratoezicht en privacy, drie misverstanden anno 2020 | Arnhem

GroenLinks GroenLinks Arnhem 19-12-2019 00:00

Ondanks de oproep van GroenLinks om privacy zwaarder te wegen, besloot een meerderheid van de gemeenteraad flexibel cameratoezicht toe te staan. Het grondrecht privacy komt steeds vaker onder druk te staan, daarom is het belangrijk om een aantal misverstanden op te helderen.

“Privacy is een onderwerp dat regelmatig voorbijkomt. Dat Google alles van ons weet, dat vinden we misschien wat vreemd, maar in de huidige maatschappij zal het er wel bij horen.” Zo schetst raadslid Joël van der Loo een beeld dat de meeste mensen vast herkennen.

De meeste mensen hebben een vaak nonchalante houding als het over hun privacy gaat, dat is ook helemaal niet erg. Maar steeds vaker ontstaat er het sentiment dat men niets te verbergen zou hebben en dat bescherming van privacy daarom overbodig zou zijn. Een groot misverstand en één die grote gevolgen kan hebben.

Het gevaar van dit misverstand schuilt in het idee dat als je je aan de regels houdt er dus geen gevolgen zullen zijn op het moment dat overheden meekijken. “Ik doe niets dat niet mag, dus ik heb niets te verbergen” is dan de conclusie. Dat zou betekenen dat iedereen die wel iets te verbergen heeft, iets heeft gedaan dat niet mag en dat het beschermen van privacy alleen in het voordeel van criminelen werkt.

Financiële steun voedselbank binnen handbereik

D66 D66 Arnhem 21-10-2019 19:42

Een onlangs aangenomen motie in de Tweede Kamer brengt nieuwe mogelijkheden voor de financiering van voedselbanken. D66 raadslid Sabine Andeweg wil weten of dit nieuws al in Arnhem bekend is, en of het college de Arnhemse voedselbank wil helpen hiervan gebruik te maken. Hieronder de schriftelijke vragen die ze hierover heeft ingediend.

Geacht college,

Helaas zijn veel mensen in Nederland nog afhankelijk van de voedselbank. Zo ook in Arnhem.

De Voedselbank Arnhem heeft in toenemende mate moeite om de begroting sluitend te krijgen. De hele organisatie draait op circa € 300.000 per jaar. Vorig jaar hebben ze afgesloten met een tekort (negatieve cash-flow) op de lopende rekening van bijna € 100.000. Een situatie die niet lang opgevangen kan worden. De voedselbank heeft dan ook fors meer geld nodig dan er dit jaar tot nu toe is binnengekomen. De afdeling fondsenwerving is druk bezig om plannen te maken om hun financiële positie voor de komende jaren te verbeteren. Daarom zijn goede plannen, sponsors, donateurs en meer fondsenwervers van harte welkom.

Nadat de voedselbank begin dit jaar het klantaantal fors hebben zien groeien, is het aantal klanten sindsdien ongeveer stabiel gebleven en schommelt dit nu zo rond de 1.200. Het is niet te verwachten dat er binnen afzienbare tijd een afname van klanten plaats zal vinden. De voedselbank in Arnhem brengt de kosten die zij maakt voor een fors deel zelf bij elkaar, maar onder andere door de stijging van het aantal klanten, de gestegen energieprijzen en schoonmaak-transport en ICT kosten, wordt het sluitend krijgen van de begroting steeds lastiger.

Een groot deel van de klanten van de voedselbank worden door de gemeente (wijkteams) doorverwezen. Wekelijks worden zo’n 1.200 gezinnen van voedsel voorzien. Voedsel dat anders wordt weggegooid.

Op 15 oktober jl. stemden alle partijen in de Tweede Kamer voor het voorstel dat de subsidie voedselbanken uit het budget voedselverspilling aangevraagd kan worden. Dit zou een mogelijkheid zijn om de financiële positie van de voedselbank Arnhem te verbeteren.

D66 is van mening dat gezien de gemeente gebruik maakt van de voedselbank en de voedselbank een belangrijke taak op zich heeft genomen om mensen die het moeilijk hebben van voedsel te voorzien, de gemeente zich maximaal zou moeten inspannen om ervoor te zorgen dat voedselbank Arnhem hiervoor in aanmerking komt.

Is het college ervan op de hoogte dat de subsidie voedselbank uit het budget voedselverspilling aangevraagd kan worden? Is het college bereid deze subsidie aanvraag voor (en in samenspraak met) de voedselbank Arnhem aan te vragen en het proces hierbij te begeleiden middels ambtelijke bijstand? Is het college ervan op de hoogte dat de voedselbank vorig jaar met een tekort (negatieve cashflow) van € 100.000 euro heeft afgesloten op de lopende rekening?

In de komende jaren zal de voedselbank Arnhem een extra beroep op bestaande en nieuwe financiers moeten doen om haar financiële situatie in balans te brengen en daarmee haar continuïteit te continuïteit te waarborgen.

Welke inspanningen heeft het college verricht om de noden van de voedselbank onder de aandacht te brengen van sponsoren/ donateurs? Welke verbindingen heeft het college gelegd om deze voorziening in stand te houden?

In afwachting van uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Sabine Andeweg Raadslid D66 Arnhem

Korenkwartier

VVD VVD Arnhem 08-10-2019 09:18

https://arnhem.vvd.nl/nieuws/36703/korenkwartier

Korenkwartier

De Korenmarkt is van oudsher hèt uitgaansgebied van Arnhem met landelijke bekendheid. Iedereen kende de Korenmarkt en veel mensen gingen er graag uit. Dat is in de loop der jaren veranderd. De hoge concentratie van horecabedrijven, het relatief eenzijdige horeca-aanbod én veranderend uitgaansgedrag van bezoekers, hebben ertoe geleid dat het gebied zich in een neerwaartse ontwikkeling bevond.

 

Sinds 2017 is de gemeente Arnhem samen met de ondernemers van het Korenkwartier bezig met het verbeteren van dit gebied. En daar waar de gemeente en ondernemers elkaar een paar jaar geleden nog niet leken te vinden, wordt nu van beide kanten gesproken over een uitstekende samenwerking. Dat is goed nieuws en verdient een compliment aan beide partijen.

 

Bereikbaarheid en de geringe hoeveelheid passanten is door de ondernemers genoemd als een van de belangrijkste oorzaken van de neergaande spiraal. De VVD heeft zich al eerder hard gemaakt voor een betere aansluiting vanaf het station richting de Korenmarkt. Ook nu hebben we aangedrongen bij de wethouder om met een oplossing te komen en hij heeft beloofd uiterlijk in januari een plan te hebben voor een zebrapad vanaf het stationsgebied naar de Korenmarkt. 

 

In het plan om de Korenkwartier te verbeteren wordt ook gekeken naar het inzetten van gastheren/dames naar voorbeeld van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en andere grote steden. Hier hebben we eerder in de raad aandacht voor gevraagd. Deze zogenoemde ‘’sfeer-keepers’’ kunnen de sfeer verbeteren door vroegtijdig te sussen, corrigeren en de bezoekers te wijzen op (gedrag)regels. Zo kun je ervoor zorgen dat een avondje uit op de Korenmarkt voor iedereen leuk is en blijft.

 

Wij zijn blij met de positieve ontwikkelingen in het Korenkwartier en kijken er naar uit dat dit weer hét uitgaansgebied van Arnhem is. 

 

Steffenie Pape

Raadslid VVD Arnhem

Aanpak schulden onder de loep | Arnhem

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Arnhem 06-07-2019 00:00

GroenLinks wil meer aandacht voor de toegankelijkheid van schuldhulpverlening, ondersteuning voor hulpverleners en aandacht voor ZZP’ers in schulden. Nu de Rekenkamer met haar onderzoek de aanbevelingen aan het college heeft voorgelegd kan een plan ontworpen worden. Afgelopen week besprak de gemeenteraad het rapport De Schuldenval van de Arnhemse Rekenkamer. Daarin werd duidelijk uiteen gezet waar de verbeteringen op het gebied van de aanpak van schulden nodig zijn. Raadslid Marie José Navis: “De toegang tot schuldhulpverlening is enorm belangrijk. Het moet niet uitmaken hoe groot de schuld is of hoe groot de tas is met ongeopende brieven; de toegang moet er zijn. Daarnaast zal er doortastend maar met geduld moeten worden opgetreden. Dat betekent dat het voor de hulpverlener duidelijk moet zijn waar zijn/haar rol is en waaruit de regiefunctie bestaat, maar tegelijkertijd zal er ook meer ruimte moeten worden gecreëerd voor het opbouwen van vertrouwen met de Arnhemmer die schulden heeft.”

Schulden komen nooit alleen en daarmee ligt een complexe vraag professionals zonder dat daar momenteel duidelijk richting aan gegeven is; stellen we de schuldenaar centraal of geven we de schulden prioriteit? Het college van burgemeester en wethouders heeft de aanbevelingen overgenomen en legt aankomend jaar een plan voor. In dat plan moet er volgens GroenLinks een aantal aspecten terug komen, zoals toegankelijkheid en de regiefunctie van de hulpverlener. In het kader daarvan diende GroenLinks wij samen met de VVD en andere partijen een motie in die ervoor zorgt dat bij de schuldhulpverlening waarbij de Arnhemmer met schuld niet de aanvrager van de hulpverlener is, er meer tijd is om een vertrouwensrelatie op te bouwen tussen de betrokkene en de hulpverlener.

Daarnaast vindt GroenLinks de schuldhulpverlening aan ZZP’ers een belangrijk aandachtspunt. Sociale zekerheid voor ZZP’ers is te duur en in combinatie met de flexibilisering op de arbeidsmarkt maakt dat ZZP’ers kwetsbaar zijn voor inkomensverlies. Marie José Navis: “Als er dan sprake is van schulden is het voor hulpverleners bijzonder complex om ZZP’ers te helpen. DIt omdat schulden dan vaak verbonden zijn aan een onderneming in plaats van een huishouden. Het effect van schulden zijn wel voelbaar in een huishouden. Gezien de verdubbeling van het aantal ZZP’ers in de afgelopen 10 jaar, zal er in het plan van aanpak van het college ruimte moeten worden gemaakt voor deze complexe vraag.”

Grote organisaties zoals zorgverzekeraars en wooncorporaties hebben daarnaast ook een maatschappelijk opdracht om schulden te voorkomen. Door in een vroeg stadium persoonlijk contact zoeken en een passende betalingsregeling aan te bieden worden grote schulden voorkomen. Daarom diende GroenLinks samen met D66 en andere partijen een motie in om onder andere dit te bewerkstelligen.

Arnhem aan de slag met ambitieus plan 'Doorbraak naar werk' | Arnhem

GroenLinks GroenLinks PvdA Arnhem 06-07-2019 00:00

Woensdag heeft de gemeenteraad ingestemd met het plan Doorbraak Naar Werk. Het plan beschrijft een ambitieuze aanpak van de gemeente om 500 extra Arnhemmers naar werk te begeleiden bovenop de landelijke doelstelling. Meedoen naar vermogen is een belangrijk uitgangspunt. Raadslid Marie José Navis: “Uit het uitgangspunt meedoen naar vermogen spreekt vertrouwen. Want dat uitgangspunt zorgt ervoor dat de Arnhemmer weer centraal wordt gesteld; een mens meer is dan een cv met kwalificaties. Als wij eerlijke kansen op de arbeidsmarkt willen realiseren, op een arbeidsmarkt die steeds meer flexibiliseert, dan vraagt dat om een plan waarin empathie een belangrijke kernwaarde is.”

Het plan Doorbraak Naar Werk spreekt een sterke ambitie uit; 500 mensen extra naar werk begeleiden. En het omvat in de werkwijze ook een andere aanpak dan gebruikelijk: maatwerk. Dat betekent dat bij het doorstromen naar werk de Arnhemmer centraal wordt gesteld met voor hem of haar één aanspreekpunt. Zodat het spreekwoordelijke kastje-naar-de-muur en de bijbehorende bureaucratie beperkt wordt. Dat vraagt een andere manier van werken voor alle betrokkenen en een flinke financiële investering. Daarom stelt de Wethouder Martien Louwers een Werkinvesteringsfonds voor. Dat is een fonds waarmee de gemeente extra inspanningen kan leveren om het nieuwe doorbraakplan kan ontwikkelen. Niet alleen op het stadhuis, maar ook in de wijken. Wethouder Louwers en haar team willen met iedere werkzoekende Arnhemmer aan de slag: passend en naar wens.

Marie José Navis: “Wij zijn positief over de aanpak, want het zorgt voor meer maatschappelijke verbinding door mismatchen tegen te gaan. En bovendien heeft de aanpak aandacht voor het individu als geheel.” Navis merkt wel op dat met het toenemende aantal tijdelijke contracten op de arbeidsmarkt er aandacht moet zijn voor de duurzaamheid van de doorstroom naar werk. De onzekerheid over jouw arbeidssituatie is iets dat binnendringt op je hele bestaan. Het plan Doorbraak Naar Werk gaat daarom uit van een doorlopend contact naar behoefte, zodat een inwoner ook hulp kan vragen aan de gemeente bij het doorstromen naar werk en de daarbij behorende gewijzigde levenssituatie.

Werk kan leiden naar meer bestaanszekerheid, opbouw sociale contacten en mogelijkheden tot zelfrealisatie. Naar verwachting zal daarom het plan Doorbraak Naar Werk (en de verwachte effecten) ook meegenomen worden in de integrale aanpak voor armoedebestrijding, dat in het eerste kwartaal van 2020 aan de raad voorgelegd wordt. Daarin zal onze Marie José Navis uiteraard aandacht vragen voor het tegengaan van de armoedeval, eerlijke lonen, het bijverdienen naast een uitkering en toegankelijkheid van toeslagen. Tijdens het bespreken van Doorbraak Naar Werk is een motie (van PvdA en GroenLinks) aangenomen die het college de opdracht geeft om de armoedeval te onderzoeken en een plan van aanpak voor te leggen aan de raad.

Raad Arnhem wil meer schulden voorkomen

D66 D66 GroenLinks VVD Partij voor de Dieren PvdA Arnhem 03-07-2019 23:00

D66 en GroenLinks in de Arnhemse gemeenteraad namen het initiatief om te voorkomen dat de gemeente zelf financiële problemen van inwoners groter maakt. Samen met PvdA, Partij voor de Dieren, DENK, SP en VVD dienden de partijen een motie in, die ervoor moet zorgen dat inwoners, waarbij door de gemeente beslag is gelegd op loon of uitkering, altijd minimaal 95% van de bijstandsnorm overhouden. Ook moet de motie ervoor zorgen dat boetes en andere verhogingen van de vordering bij betalingsachterstanden door de gemeente niet worden opgelegd ingeval van financiële problemen. Voorwaarde hiervoor is wel dat de inwoner schuldhulpverlening accepteert.  

Schulden niet nog erger maken

De overheid is bij schulden vaak de voornaamste schuldeiser. Tegelijkertijd heeft de gemeente ook een verantwoordelijkheid om mensen met schulden te ondersteunen. Dan helpt het niet mee als diezelfde gemeente ook boetes en andere verhogingen oplegt bij betalingsachterstanden. Raadslid Marie José Navis: “Door schulden moet je vaak de eindjes aan elkaar knopen en dat levert veel stress op. Het aanbieden van kwijtschelding van boetestapeling in ruil voor hulp zou hierin helpen, zodat inwoners met schulden hun rekeningen wel kunnen blijven betalen en mee kunnen blijven doen in de samenleving.”

Genoeg overhouden om van te leven

Ook in de Tweede Kamer is de afgelopen weken veel gesproken over schuldenproblemen en de rol van de overheid daarbij. Staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaf aan gemeentes te willen oproepen altijd ten minste 95% van de bijstandsnorm als “beslagvrije voet” te hanteren: het deel van het inkomen dat bij beslaglegging over blijft voor vaste lasten en om van te leven. Raadslid Mattijs Loor: “Rondkomen op bijstandsniveau is al niet eenvoudig. De gemeente Arnhem hanteert op dit moment een minimum van 90% van het bijstandsniveau. Wat ons betreft is dat te weinig. Wij willen dat zo snel mogelijk gehoor wordt gegeven aan de oproep van de staatssecretaris en mensen ten minste 95% van de bijstandsnorm overhouden.

Andere schuldeisers

Bij veel Arnhemmers met schulden of betalingsachterstanden is de gemeente niet de enige schuldeiser. GroenLinks, D66, PvdA, Partij voor de Dieren, DENK, SP en VVD roepen in hun motie daarom het college van B&W ook op het gesprek aan te gaan met andere grote schuldeisers. Het sturen van aanmaningen in eenvoudig Nederlands, het tijdig aanbieden van betalingsregelingen en persoonlijk contact zoeken met schuldenaars kunnen goed werken om veel financiële problemen te voorkomen. De belastingdienst, het Centraal Justitieel Incassobureau, zorgverzekeraars en energieleveranciers zouden met deze simpele maatregelen kunnen helpen financiële problemen van Arnhemmers te voorkomen.

Ruime meerderheid voor

Deze motie, ingediend op 6 maart 2019, kwam op woensdag 3 juli 2019 eindelijk aan de orde in de gemeenteraad. De raad stemde unaniem voor. “De behandeling liet lang op zich wachten. Tijd die veel mensen met schulden niet hebben”, constateert indiener Mattijs Loor. “Laten we hopen dat het voorstel voortvarend uitgevoerd wordt.” Het voorstel naar Arnhems voorbeeld werd eerder al in buurgemeente Lingewaard en in Utrecht aangenomen.

 

Documenten Motie ‘Meer schulden voorkomen’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.