Nieuws van politieke partijen in Vlaardingen inzichtelijk

8 documenten

Vragen over vroeg signalering schuldhulpverlening

CDA CDA Vlaardingen 09-02-2021 11:37

Op 7 januari heeft John Huf vragen gesteld aan het college over de vroeg signalering bij mogelijke financiële problemen. Hieronder vind u de volledige vraag en reactie vanuit het college. Beantwoording technische vragen Onderwerp: Vroeg signalering schuldhulpverlening Indiener(s): dhr. Huf (CDA) Datum vragen: 7-1-2021 Datum beantwoording: 13-1-2020 Vraag: Per 1 januari is de gemeente verplicht om contact te maken met bewoners met mogelijke financiële problemen. (Nieuwe wet gemeentelijke schuldhulpverlening) Zie site Binnenlands bestuur, landelijk convenant helpt bij vroeg signalering schulden. Dat mag ook met een brief maar persoonlijk vind ik dat niet wenselijk. Wat is het huidige beleid van de gemeente Vlaardingen op dit gebied? Antwoord: Deze wetswijziging per 1 januari sluit aan bij de Regionale visie armoede en schulden. Het is onderdeel van onze visie: met het vroegtijdig inzetten op de situatie van de inwoner worden ernstige problemen voorkomen. Door de drempel naar schuldhulpverlening zo laag mogelijk te maken en door in te zetten op vroegsignalering willen we meer inwoners bereiken. We willen financiële problemen zoveel mogelijk voorkomen. Het is van het grootste belang dat huishoudens met betalingsachterstanden vroegtijdig in beeld komen. Huisuitzettingen, het afsluiten van energie of water en niet of onvoldoende verzekerd zijn tegen ziekte veroorzaken veel persoonlijk leed, hebben ernstige maatschappelijke gevolgen en kosten veel geld. Hoe vroeger we zaken signaleren, hoe groter de kans wordt op structurele oplossingen. Op die manier worden ongewenste maatschappelijke effecten van schulden tegengegaan. Het eerder aanpakken van schulden in gezinnen zorgt daarbij ook voor meer perspectief op een succesvolle toekomst van de kinderen in deze gezinnen. Hierin is de samenwerking in het sociale domein belangrijk. Het is nodig dat er adequate informatie over betalingsachterstanden beschikbaar is, dat er op de diverse vindplaatsen voor schulden doorverwezen wordt naar ondersteuning en dat er een effectieve opvolging van de signalen plaatsvindt. We zetten al in op het voorkomen van woningontruimingen op basis van een huurschuld door middel van afspraken met de woningcorporatie. Dit gaan we uitbreiden. We sluiten aan bij het landelijke convenant voegsignalering en zullen met de landelijke energie- en waterleveranciers en zorgverzekeraars overeenkomsten sluiten. Met de lokale woningcorporaties zijn we in overleg om aanvullende afspraken te maken op de landelijke overeenkomst. Voorwaarde daarbij is dat de schuldeiser eerst zelf door middel van (sociale) incasso in contact probeert te treden met de inwoner. Hiervoor geldt een zekere inspanningsverplichting die wettelijk is vastgesteld en die ook in de landelijke overeenkomsten is opgenomen. We vinden het belangrijk om geen verlengstuk van de incassoprocedure van de schuldeiser te zijn maar om daadwerkelijk financiële hulp te bieden aan de mensen die dat nodig hebben. Als het de schuldeiser niet lukt om in contact te komen met de inwoner dan kan er zonder toestemming bij Stroomopwaarts worden gemeld in het kader van vroegsignalering. Elke melding moet leiden tot een aanbod tot hulp. Daarvoor zullen we signalen gaan matchen. Als er 2 of meer signalen bij elkaar komen op 1 adres dan kunnen we de dienstverlening opschalen. Afhankelijk van het aantal signalen en de beschikbare capaciteit zullen we een inschatting maken bij welke signalen er een huisbezoek wordt afgelegd. Andere mogelijkheden zijn contact via telefoon, sms, email of brief. Hierbij is het uitgangspunt om het juiste contact, op het juiste moment en op de juiste plek te realiseren. Op dit moment wordt onderzocht of er voor de inzet in 2021 op vroegsignalering extra middelen kunnen worden gevonden.

Paleisfraude: een typisch probleem van de monarchie

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 10-09-2019 14:08

Uitkeringsfraude? Stopzetten en terugbetalen.

Vergelijk dat eens met de minima die al dan niet per ongeluk te veel ontvangen huurtoeslag, kinderopvangtoeslag of bijstandsuitkering moeten terugbetalen. Vaak gepaard met schulden en boetes.

Ook de modale belastingbetaler komt niet weg met het argument dat hij de regels ‘verschrikkelijk ingewikkeld’ vindt of niet heeft gemerkt dat ie te veel toeslag heeft ontvangen.

Stel:

U ontvangt al bijna 40 jaar onterecht een uitkering

(A) Een voorbeeld voor uw landgenoten

(B) Een uitkeringsfraudeurhttps://t.co/jy2aSo7VGz

— Republikeins Genootschap (@geenmonarchie) September 9, 2019

Over de vermeende paleisfraude ontstond de nodige ophef. Maar is Máxima verantwoordelijk voor de meubeltoeslag van haar man?

Voor de schimmige afspraken die haar schoonfamilie in de jaren ’70 maakte? Voor de misdragingen van pandjesprins Bernhard? Of voor het verpatsen van nationaal erfgoed door de onlangs overleden Christina?

Ze is alleen verantwoordelijk voor haar eigen daden. Je kunt iemand niet persoonlijk afrekenen op zijn of haar familiegeschiedenis.

Net zo goed als je iemand op basis van familiegeschiedenis niet moet uitkiezen voor een erefunctie. Dat geldt overigens nog veel meer voor Willem-Alexander dan voor Máxima.

Toch komt het niet als een complete verrassing dat de Oranjes wéér in een financieel schandaal verwikkeld raken. De weeffout zit in het systeem:

Als je één familie al tweehonderd jaar een uitzonderingspositie geeft; ongelooflijk veel geld, belastingvoordelen, een eigen feestdag, pr-bureau, grond en politieke macht. Dan wordt de verleiding wel erg groot om je privileges nog wat op te rekkken. Om met een belastingvrije erfenis lekker huisjes te gaan melken, nationale kunstschatten te verkopen of een extra uitkering te ritselen.

Fraude of corruptie in een republiek

Raakt een ceremoniëel staatshoofd in een republiek dan nooit betrokken bij financiële schandalen? Natuurlijk wel. Zo kreeg de toenmalige Duitse bondspresident Christian Wulff de schijn tegen zich nadat was uitgelekt hoe hij kadootjes van bevriende ondernemers had aangenomen.

Het duurde geen veertig jaar voordat het schandaal uitkwam. Hij kon zich niet verschuilen achter een premier. Zijn immuniteit werd opgeheven en hij trad af.

Raadskamers donderdag 20 juni ...

VV2000/Leefbaar Vlaardingen VV2000/Leefbaar Vlaardingen Vlaardingen 19-06-2019 11:27

Raadskamers donderdag 20 juni 2019 Op de agenda staan morgen de volgende onderwerpen; Raadszaal; 20.00 - Verordening adviesraad sociaal domein - oordeelsvormend 20.30 - Herijking beleidsvisie sociaal domein 2019-2023 - beeldvormend 21.10 - eerste voortgangsrapportage 2019 en jaarstukken 2018 - beeld/ oordeelsvormend Burgerzaal; 20.00 - ingekomen stukken 20.10- Rekenkamerrapport doorwerkingsonderzoek - beeldvormend 21.10 - Rekenkamer rapport Ouderenbeleid- beeldvormend Inspreken: - sprekersplein 19.30-20 uur. Dit kan alleen over onderwerpen die niet geagendeerd zijn. - inspreken beeldvormende vergadering Bij beeldvormende raadskamers kan u meepraten over het onderwerp wat op de agenda staat. Let op voor beide mogelijkheden geldt dat u zich moet aanmelden bij de griffie. Dit kan tot morgen 12.00 (griffie@vlaardingen.nl)

Schriftelijke vragen negeren taaleis en tegenprestatie gemeenten

VVD VVD Vlaardingen 17-01-2019 01:44

Schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeesters en wethouders

https://vlaardingen.vvd.nl/nieuws/33526/schriftelijke-vragen-negeren-taaleis-en-tegenprestatie-gemeenten

De Vlaardingse VVD heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant over het negeren van de taaleis en tegenprestatie door gemeenten. Volgens onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek controleren gemeenten nauwelijks de taaleis bij bijstandsgerechtigden, zoals de wet vereist.

“Om mee te doen moet je Nederlands spreken! Niet meedoen? Dan kun je niet op onze steun rekenen!”, aldus Tweede Kamerlid Bente Becker.

Wij willen mensen stimuleren werk te vinden wanneer zij in de bijstand zitten. Daarom zien wij graag dat bijstandsgerechtigden de Nederlandse taal spreken, blijven solliciteren en een tegenprestatie leveren.

Reden genoeg voor de VVD-fractie om de volgende vragen te stellen:

1) Is het College het met de VVD eens dat Vlaardingers die een bijstandsuitkering ontvangen aan de taaleis en tegenprestatie moeten voldoen? Zo nee, waarom niet?

 2) Is het College het met de VVD eens dat mensen die de Nederlandse taal op minimaal basisschool niveau beheersen een betere kans hebben op de arbeidsmarkt? Hoeveel mensen met een bijstandsuitkering voldoen daar op dit moment niet aan?

 3) Wordt door de uitvoerende instantie van de bijstand op de taaleis en tegenprestatie gehandhaafd? Zo ja, in hoeveel gevallen gebeurt dat (in aantallen en percentages)?

 4) Is het College het met de VVD eens dat wanneer niet wordt voldaan aan de wettelijke eisen dat dit zal moeten leiden tot een korting op de bijstandsuitkering? Zo ja, in hoeveel gevallen is reeds gekort? Zo nee, waarom niet?

 5) Is het college op de hoogte dat wanneer de gemeente niet voldoet aan taaleis en tegenprestatie dat dit zal leiden tot verlaging van het budget bijstand door het Rijk. Kunt u aangeven welke financiële gevolgen deze verlaging heeft voor de gemeente Vlaardingen?

Open brief : Onze mooie stad Vlaardingen in bestuurlijke chaos

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP D66 CDA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Vlaardingen 17-11-2018 15:16

De raadsvergadering van donderdag 15 november is een nieuw dieptepunt in de Vlaardingse politieke historie. Raadsbreed wordt geconstateerd dat het werken met het raadsprogramma uiterst moeizaam en traag verloopt. Het verlanglijstje van alle partijen heeft ertoe geleid dat de  begroting voor 2019 nu al tekort heeft van meer dan 2 miljoen. En dan hebben we het nog niet over nieuwe tegenvallers vanuit het rijk en belangrijke zaken zoals de Marathonweg, arbeidsmigratie, onderwijshuisvesting, het Vlaardings Museum etc.

Dit alles vraagt om een zeer krachtig college, dat zich (pro)actief en verantwoordelijk durft op te stellen. Maar daarin worden ze wel belemmerd, want het werken met een raadsprogramma legt het initiatief bij de raad en degradeert de wethouders slechts tot uitvoerders. Dat zou misschien kunnen wanneer de raad initiatiefrijk en voortvarend te werk gaat en niet eindeloos over procedures praat of elkaar onderling dwarszit. En vooral wanneer er voldoende vertrouwen is als basis voor het werken met een raadsprogramma. En aan dit alles ontbreekt het nu juist in onze Vlaardingse raad …….! De CU/SGP heeft dit alles zowel bij het bespreken van het raadsprogramma, de begroting als tijdens de ~vergadering van 15 november naar voren gebracht.

Tijdens deze raadsvergadering heeft de SP via een motie aandacht gevraagd voor de bestuurlijke problemen van onze stad. Daarbij riep deze partij op terug te gaan naar de tekentafel om een duidelijke koers en krachtig bestuur voor onze stad te bepleiten. Immers 8 maanden na de verkiezingen wordt onze stad nog steeds niet echt bestuurd. Dat moest echt beter, anders zouden zij hun wethouder (Arnout Hoekstra van o.a. financiën) terug trekken uit het college. Feitelijk een heel zachte motie, waar geen enkele partij tegen zou kunnen zijn. Was immers de week daarvoor niet een amendement van D66 aangenomen dat eveneens opriep tot een meer (pro)actief beleid van het college? Dan zou toch deze motie raadsbreed gesteund kunnen worden? De fractie van CU/SGP en enkele andere partijen hebben hiervoor gepleit. Maar nee, een meerderheid van de raad dacht daar anders over. Zelfs ‘de collegevormende partijen’ (ONS, CDA, VVD, Groen Links) stemden tegen deze motie, waarbij ze vooraf wisten wat de consequentie zou zijn. Voor de SP restte toen niets anders meer dan de eigen wethouder  terug te trekken. Een blamerende stellingname van deze tegenstemmers, te meer daar deze motie in het vooroverleg met een aantal ‘collegepartijen’ reeds aan hun wensen was aangepast. Voor de partijen die al deel uit maken van het college was het wethouders-pluche blijkbaar veel belangrijker dan de bestuurbaarheid van onze stad…….  Andere partijen zien mogelijk kans een wethouder te gaan leveren, dus waarom zou je deze dan niet inruilen?............

Onze mooie stad Vlaardingen wordt door deze raad zo in bestuurlijke chaos achter gelaten. De meest ervaren wethouder is afgetreden en een aantal mensen met weinig bestuurlijke ervaring moet Vlaardingen nu verder leiden. Volgens de CU/SGP is een fors ingrijpen van buitenaf hard nodig. Daarbij dient het raadsprogramma vervangen te worden door een duidelijk collegeprogramma, waarbij de echte problemen van de stad flink worden aangepakt. En het oeverloze geleuter en gebakkelei over procedures en bijzaken in de raad dient uitgebannen te worden.

Vlaardingen heeft recht op een goed bestuur. Dat vindt u toch ook?

Fractie ChristenUnie-SGP Vlaardingen

Open brief : Onze mooie stad Vlaardingen in bestuurlijke chaos

ChristenUnie ChristenUnie D66 GroenLinks SGP VVD CDA Vlaardingen 17-11-2018 15:16

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/open-brief-onze-mooie-stad-vlaardingen-bestuurlijke-chaos

De raadsvergadering van donderdag 15 november is een nieuw dieptepunt in de Vlaardingse politieke historie. Raadsbreed wordt geconstateerd dat het werken met het raadsprogramma uiterst moeizaam en traag verloopt. Het verlanglijstje van alle partijen heeft ertoe geleid dat de  begroting voor 2019 nu al tekort heeft van meer dan 2 miljoen. En dan hebben we het nog niet over nieuwe tegenvallers vanuit het rijk en belangrijke zaken zoals de Marathonweg, arbeidsmigratie, onderwijshuisvesting, het Vlaardings Museum etc.

Dit alles vraagt om een zeer krachtig college, dat zich (pro)actief en verantwoordelijk durft op te stellen. Maar daarin worden ze wel belemmerd, want het werken met een raadsprogramma legt het initiatief bij de raad en degradeert de wethouders slechts tot uitvoerders. Dat zou misschien kunnen wanneer de raad initiatiefrijk en voortvarend te werk gaat en niet eindeloos over procedures praat of elkaar onderling dwarszit. En vooral wanneer er voldoende vertrouwen is als basis voor het werken met een raadsprogramma. En aan dit alles ontbreekt het nu juist in onze Vlaardingse raad …….! De CU/SGP heeft dit alles zowel bij het bespreken van het raadsprogramma, de begroting als tijdens de ~vergadering van 15 november naar voren gebracht.

Tijdens deze raadsvergadering heeft de SP via een motie aandacht gevraagd voor de bestuurlijke problemen van onze stad. Daarbij riep deze partij op terug te gaan naar de tekentafel om een duidelijke koers en krachtig bestuur voor onze stad te bepleiten. Immers 8 maanden na de verkiezingen wordt onze stad nog steeds niet echt bestuurd. Dat moest echt beter, anders zouden zij hun wethouder (Arnout Hoekstra van o.a. financiën) terug trekken uit het college. Feitelijk een heel zachte motie, waar geen enkele partij tegen zou kunnen zijn. Was immers de week daarvoor niet een amendement van D66 aangenomen dat eveneens opriep tot een meer (pro)actief beleid van het college? Dan zou toch deze motie raadsbreed gesteund kunnen worden? De fractie van CU/SGP en enkele andere partijen hebben hiervoor gepleit. Maar nee, een meerderheid van de raad dacht daar anders over. Zelfs ‘de collegevormende partijen’ (ONS, CDA, VVD, Groen Links) stemden tegen deze motie, waarbij ze vooraf wisten wat de consequentie zou zijn. Voor de SP restte toen niets anders meer dan de eigen wethouder  terug te trekken. Een blamerende stellingname van deze tegenstemmers, te meer daar deze motie in het vooroverleg met een aantal ‘collegepartijen’ reeds aan hun wensen was aangepast. Voor de partijen die al deel uit maken van het college was het wethouders-pluche blijkbaar veel belangrijker dan de bestuurbaarheid van onze stad…….  Andere partijen zien mogelijk kans een wethouder te gaan leveren, dus waarom zou je deze dan niet inruilen?............

Onze mooie stad Vlaardingen wordt door deze raad zo in bestuurlijke chaos achter gelaten. De meest ervaren wethouder is afgetreden en een aantal mensen met weinig bestuurlijke ervaring moet Vlaardingen nu verder leiden. Volgens de CU/SGP is een fors ingrijpen van buitenaf hard nodig. Daarbij dient het raadsprogramma vervangen te worden door een duidelijk collegeprogramma, waarbij de echte problemen van de stad flink worden aangepakt. En het oeverloze geleuter en gebakkelei over procedures en bijzaken in de raad dient uitgebannen te worden.

Vlaardingen heeft recht op een goed bestuur. Dat vindt u toch ook?

Fractie ChristenUnie-SGP Vlaardingen

Vanavond was de GroenLinks fractie ...

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 03-05-2018 19:50

Vanavond was de GroenLinks fractie aanwezig bij een informatieavond over het sociaal domein. Het ging o.a over de overgang van jeugdhulp naar volwassenzorg (of 18-/ 18 +). Dit was de alweer derde infoavond deze week💚

Armoedeval dreigt weer in Vlaardingen.

VVD VVD CDA Vlaardingen 09-07-2017 08:22

https://vlaardingen.vvd.nl/nieuws/23209/armoedeval-dreigt-weer-in-vlaardingen

Armoedeval dreigt weer in Vlaardingen.

Werken loont niet in Vlaardingen.

 

Toch 240.000 euro voor schoolspullen, schriften en pennen

bovenop al beschikbaar budget van 1,4 miljoen armoede bestrijding

Het oorspronkelijke voorstel werd donderdag 27 juni weggestemd.

Zie (link naar vorig artikel jeugd armoedebestrijding op deze website)

De wethouder was uitermate teleurgesteld en liet de gemeenteraad weten dat het gevolg is dat de 240.000 euro teruggestort moet worden aan Staatssecretaris Klijnsma. . . . . .

 

Oei . . . daar schrok een groot deel van de Raad van.

In het weekend werd met alle macht door het CDA en VV2000/Leefbaar Vlaardingen een initiatiefvoorstel in elkaar geknutseld, dat een week later, donderdag 6 juli, werd ingediend.

Kort gezegd houdt dat voorstel in:

Bovenop alle regelingen die al bestaan in Vlaardingen de introductie van de schoolpas.

Een pas waarmede tussen de 50 en 150 euro per kind (tot 120%) besteed kan worden aan schoolspullen. . . . .schriften, pennen enz.

 

De VVD is en blijft van mening dat de 1,4 miljoen euro ( 1.400.000,-) die nu reeds structureel vanuit de gemeente ingezet wordt voor armoedebestrijding voldoende is.

Er zijn géén signalen dat er een tekort is. 

 

Maar vooral: De VVD waakt er voor dat werken blijft lonen!

 

De wethouder liet weten dat

het VVD-voorstel de Klijnsmagelden te gebruiken voor budgetten die we al ruimhartig inzetten voor bestrijding van armoede niet mag.de Klijnsmagelden EN geoormerkt zijn en NIET ingezet mogen worden voor reeds bestaand beleid.

De VVD-fractie betwijfelt of dit correct is.

Ook deze extra financiële middelen maken namelijk onderdeel uit van de Decentralisatiegelden. Deze gelden zijn vrij besteedbaar binnen het Sociaal Domein.

(Zorg is vanuit het Rijk overgedragen aan gemeenten met een budget. De inzet van het budget is vrij te besteden.)

 

Mogelijk dat de portefeuillehouder de geuite wens van de Staatssecretaris, in overleg met de VNG, deze gelden te besteden aan jeugdarmoede, kwalificeert als een dwingende eis.

Maar dat is naar onze mening een onjuiste interpretatie.

 

Vooralsnog veronderstelt onze fractie dat de haast voortkomt uit het feit dat de uitvoering van het voorstel al gaande is en dat de schoolpassen met 50 tot 150 euro al klaar liggen.

Dus kost wat kost moet de extra regeling doorgang vinden! Het principe “maatwerk” wordt met deze regeling helaas ook losgelaten.

 

Bij welke Vlaardingse winkels de pas overigens gebruikt mag worden blijft ongewis.

Op die vraag kreeg de VVD geen antwoord.

Hebben alle Vlaardingse ondernemers die schoolspullen verkopen gelijke kansen?

 

 

Tot slot

De VVD blijft van mening dat het beschikbare budget van 1,4 miljoen euro vooralsnog voldoet.

 

Stapelen van toelagen en regelingen veroorzaakt de zo gevreesde armoedeval.

 

Vele partijen in de Vlaardingse Gemeenteraad zijn van mening dat wij dit aanvullende inkomensbeleid vanuit de gemeente als goed bedoeld moeten beschouwen.

Maar onze fractie is van mening dat deze werkwijze er voor zorgt dat het voor mensen totaal onaantrekkelijk wordt gemaakt om een baan te gaan zoeken.

 

De VVD-fractie gunt iedere Vlaardinger een mooie baan en vindt dat de hardwerkende Vlaardingers daar ook voor beloond moet worden!

En dat een gezin met een modaal inkomen dus zeker niet mag worden achtergesteld!

 

Vera Kalf-Müllerfractievoorzitter VVD

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.