Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over D66 inzichtelijk

13 documenten

Zoutmanstraat ook op korte termijn veilig

D66 D66 's-Gravenhage 04-06-2020 12:51

De drukke, onoverzichtelijke en daarmee gevaarlijke Zoutmanstraat gaat op de schop. Maar het duurt nog even voordat het zover is en de straat echt veilig is. D66 wil de straat ook op de korte termijn veilig maken en heeft voorgesteld de maximale snelheid in de straat te verlagen naar 30km/u. De gemeenteraad stemde hier de late uurtjes van woensdagnacht mee in.

Zoutmanstraat is ongelofelijk “De Zoutmanstraat is een straat die je niet zou geloven als je het op zou schrijven”, zegt Marieke van Doorn. “Fietsers zitten gevangen tussen langsdenderende auto’s en vrachtwagens, geparkeerde auto’s en een trambaan. En dit verkeer doorklieft een populair winkelgebied waar ook een kinderopvang aan zit”. Van Doorn is daarom blij dat samen met de raad is besloten de straat autoluw te maken. “En tot we zover zijn verlagen we de snelheid. Zo is de straat niet alleen op de lange termijn, maar ook op de korte termijn veiliger”.

Zomer in de Zoutmanstraat De verlaging komt goed uit deze zomer. Door de coronacrisis krijgen terrassen meer ruimte spelen kinderen op straat die anders op vakantie waren. Door de snelheid te verlagen maken we het voor die mensen prettiger en veiliger. Zo maken we een punt van nul verkeersslachtoffers.

The post Zoutmanstraat ook op korte termijn veilig appeared first on D66 Den Haag.

D66 wil aanpak onveilige kruising Leidschenveen

D66 D66 's-Gravenhage 20-05-2019 13:26

D66 Den Haag wil dat de kruising Laan van Leidschenveen met de Vrouw Avenweg veiliger wordt. De kruising in Den Haag is al geruime tijd een doorn in het oog van buurtbewoners, omdat de veiligheid van weggebruikers onder druk staat. “De gemeente maakt verkeerssituaties op verschillende plekken in de stad al veiliger. Dat is heel belangrijk en goed werk. Ook deze kruising in Leidschenveen vraagt om een aanpak en daarom hebben wij het college op de situatie gewezen”, meldt raadslid Dennis Groenewold (D66).

Onderzoek

Buurtbewoner Edo Gillissen kent de kruising goed en wil graag dat het veiliger wordt. “Er staan geen stoplichten op het punt en dat betekent dat je bij het oversteken moet letten op voetgangers, fietsers, auto’s, trams en bussen. Je komt simpelweg ogen tekort”, zegt hij. Eerder kondigde het stadsbestuur een onderzoek aan naar de kruising Laan van Leidschenveen met de Vrouw Avenweg. De gemeente zou de actuele situatie van de  zogenoemde ‘blackspot’ bestuderen en bepalen welke aanpassingen mogelijk zijn om de veiligheid te verbeteren. Het is alleen onduidelijk wat dit onderzoek heeft opgeleverd. “We horen graag van de gemeente wat de uitkomsten van het onderzoek zijn en welke concrete stappen nu gezet worden om de verkeerssituatie te verbeteren”, aldus raadslid Marieke van Doorn (D66).

Bewoners

De coalitiepartij wil ook weten op welke manier de gemeente van plan is bewoners te betrekken bij eventuele aanpassingen aan de kruising. “Bewoners van Leidschenveen kennen de situatie heel goed en hun ervaringen zijn dan ook belangrijk om mee te nemen bij het maken van verbeterplannen”, stelt Groenewold. ​

The post D66 wil aanpak onveilige kruising Leidschenveen  appeared first on Onze stad.

Verbetering verkeersveiligheid in binnenstad Den Haag

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA 's-Gravenhage 09-05-2019 09:22

D66, PvdA en PvdD zijn verheugd dat het stadsbestuur de veiligheid in voetgangersgebied van het Haagse Hofkwartier wil aanpakken. Het college zegt in beantwoording op schriftelijke vragen van de drie partijen dat het bereid is met een plan te komen. Het streven is om een overzichtelijkere situatie te maken die veilig en bereikbaar is. “Het is goed nieuws dat het stadsbestuur aan de slag gaat met de verkeersveiligheid in de Haagse binnenstad”, aldus raadslid  Marieke van Doorn (D66).
 
Autoverkeer
Het Noordeinde in het Haagse Hofkwartier heeft recent een grondige herinrichting ondergaan en dit heeft niet op alle fronten goed uitgepakt. De nieuwe inrichting heeft als gevolg dat er wel eens auto’s zijn die het winkelgebied binnenrijden. “In de praktijk blijkt dat de nieuwe situatie voor gevaar zorgt en dat is in het bijzonder voor winkelend publiek riskant”, legt Janneke Holman (PvdA) uit. Het stadsbestuur heeft besloten extra bebording te plaatsen die duidelijk maakt waar het voetgangersgebied begint en binnen welke venstertijden bestemmingsverkeer wél mag binnenrijden.
 
Overleg
Fietsers kiezen tegenwoordig ook vaker de route over het Noordeinde, dan voor de herinrichting. Het college erkent dat de huidige situatie met winkelend publiek en fietsers tot problemen kan leiden. Daarom is het college bereid het geldende verkeersregime op het Noordeinde als geheel ter verbetering te herzien. Voor de mogelijke herziening gaat het stadsbestuur dit voorjaar nog in overleg met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties. “Als de verkeerssituatie in de binnenstad verbetert, dan wordt het voor iedereen fijner om in het Haagse centrum te zijn”, aldus Robin Smit (PvdD).

The post Verbetering verkeersveiligheid in binnenstad Den Haag appeared first on Onze stad.

ChristenUnie/SGP en D66 in actie tegen motorherrie

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 's-Gravenhage 17-04-2019 07:49

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1275281/487158/motoren scheveningen.jpgChristenUnie/SGP en D66 vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met de racende en ronkende motoren op de wegen naar het Scheveningse strand. Met de meivakantie voor de deur en de zomer in aantocht sporen de raadsleden Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP) en Dennis Groenewold (D66) de gemeente met een actieplan aan de geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen nu écht stevig aan te gaan pakken. “De Scheveningers hebben recht op een verkeersveilige zomer zonder al dat geluidsgeweld”, aldus Pieter Grinwis.

De partijen doen verschillende voorstellen, zoals flitspalen op beruchte hardrijroutes, waarschuwingen op matrixborden en beach hosts die motorrijders op lawaaiig rijgedrag kunnen aanspreken. Deze week presenteren ze hun voorstellen in een actieplan. “Het is belangrijk dat het college aan de slag gaat met deze plannen om het probleem aan te pakken”, zegt Dennis Groenewold. Pieter Grinwis vervolgt: “Scheveningers ergeren zich al jaren aan de verkeersoverlast. Volkomen begrijpelijk, het is ongelofelijk irritant en hartstikke onveilig als groepen motorrijders met hoge snelheid en veel kabaal over bijvoorbeeld de Westduinweg voorbij sjezen.”

Niet alle motorrijders zorgen voor overlast, benadrukken de partijen. “Daarom verzoeken we het college om tafel te gaan met organisaties van motorrijders, zodat men elkaar onderling hierop kan aanspreken”, zegt Dennis Groenewold. Verder moet het college de boulevard niet uit het oog verliezen. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen is veel aandacht nodig, maar ook voor de veiligheid op de boulevard”, aldus Pieter Grinwis. “Ook hier moeten we hardrijders blijven beboeten.” De partijen stellen voor om buitengewoon opsporingsambtenaren de bevoegdheid te geven om verkeersovertredingen te handhaven.

In actie tegen motorherrie op Scheveningen

D66 D66 SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 15-04-2019 09:23

Het moet maar eens afgelopen zijn met de racende en ronkende motoren op de wegen naar het Scheveningse strand. Dat vinden de Haagse ChristenUnie/SGP en D66. Met de meivakantie voor de deur en de zomer in aantocht, sporen de raadsleden Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP) en Dennis Groenewold (D66) de gemeente met een actieplan aan de geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen nu écht stevig aan te gaan pakken.

“De Scheveningers hebben recht op een verkeersveilige zomer zonder al dat geluidsgeweld.” Flitspalen op beruchte hardrijroutes, waarschuwingen op matrixborden en beach hosts die motorrijders op lawaaiig rijgedrag kunnen aanspreken. Deze en andere voorstellen staan in het actieplan dat de partijen deze week presenteren. “Hiermee kan het college meteen aan de slag. Makkelijker kunnen we het ze bijna niet maken”, zegt Dennis Groenewold.

Verder moet het college de boulevard niet uit het oog verliezen. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen is veel aandacht nodig, maar ook voor de veiligheid op de boulevard”, aldus Pieter Grinwis. “Ook hier moeten we hardrijders blijven beboeten.” De partijen stellen voor om buitengewoon opsporingsambtenaren de bevoegdheid te geven om verkeersovertredingen te handhaven.

The post In actie tegen motorherrie op Scheveningen appeared first on Onze stad.

Aanwezig bij D66 Leiden ivm ...

D66 D66 's-Gravenhage 29-03-2019 19:43

Aanwezig bij D66 Leiden ivm evaluatie GR18 ivm participatie in de commissie.

Hart voor Den Haag/Groep de Mos ziet geen heil in lukrake invoering 30 km per uur als maximumsnelheid

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag GroenLinks D66 's-Gravenhage 29-03-2019 15:28

Raadslid Jelle Meinesz: “Wat is dan de volgende stap? Terug naar paard en wagen?”

Hart voor Den Haag/Groep de Mos ziet niets in het plan van D66 en Groenlinks om in Den Haag de maximumsnelheid op doorgaande wegen omlaag te brengen naar 30 km per uur. Dit voorstel deden beide partijen vandaag. Op de wegen waar straks minder hard gereden mag worden, moeten dan wegversmallingen en drempels komen, vinden de twee collegepartijen.

Raadslid Jelle Meinesz van de grootste partij in de Haagse gemeenteraad: “Wij zien hier geen heil in. Waarom wordt de oplossing niet gezocht in een goede infrastructuur, ook voor autoverkeer, plus het realiseren van voldoende parkeerplaatsen? Wegversmallingen leveren gevaarlijke situaties op en de stad is al slecht bereikbaar. Gaat het nu nog langer duren voordat men van A naar B kan?”

In 110 van de 120 woonwijken en -buurten in Den Haag geldt al een limiet van 30 kilometer per uur voor auto’s. Meinesz: “Uiteraard willen we dat woonwijken veilig zijn, zeker voor kinderen en ouden van dagen. Dit betekent echter niet dat we op doorgaande wegen nieuwe bottlenecks moeten gaan creëren. Dit is gewoon heel slecht voor de doorstroming. Overigens wordt de lucht ook niet schoner met 30 km per uur. En wat is dan de volgende stap? Wil men terug naar paard en wagen?”

D66 Gelderland gaat voor 200km extra ...

D66 D66 's-Gravenhage 19-03-2019 11:07

D66 Gelderland gaat voor 200km extra snelfietspad. vooral over de rivieren bij bruggen en stuwen.

Verbeter veiligheid voetgangers Hofkwartier

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA 's-Gravenhage 16-03-2019 07:35

De fracties van D66, PvdA en PvdD willen dat de veiligheid voor voetgangers in het Hofkwartier wordt verbeterd. De drie partijen horen van ondernemers en bewoners dat de verkeersveiligheid voor voetgangers sinds de herinrichting van het Noordeinde is verslechterd. De hoeveelheid auto’s, scooters, brommers en hardrijdende fietsers is aanmerkelijk toegenomen. De hardrijdende verkeersdeelnemers vormen een gevaar voor wandelaars. Dit terwijl fietsers te gast zijn in het voetgangersgebied en niet harder mogen dan vijftien kilometer per uur. “Helaas zijn er al verschillende ongelukken en bijna-ongelukken gebeurd en dat willen we uiteraard voorkomen in de toekomst”, aldus raadslid Marieke van Doorn (D66).

Autoverkeer

Het Noordeinde in het Haagse Hofkwartier heeft recent een grondige herinrichting ondergaan. In de praktijk blijkt dat de verkeersstromen in de nieuwe situatie voor overlast en gevaar zorgen. Het autoverkeer is toegenomen en dat is te herleiden naar het verwijderen van zogenoemde pollers ter hoogte van de Heulstraat. De drie partijen willen van het college weten welke maatregelen het bereid is te nemen om de veiligheid te verbeteren en het autoverkeer te reduceren.

Snelfietsroute

Het is onduidelijk dat fietsers te gast zijn in het gebied door slechte bebording. Ook de bewegwijzering van de gewenste rijroute voor fietsers via de Heulstraat richting het centrum, laat te wensen over. Door deze onduidelijkheid kiezen weggebruikers vaak alsnog de route over het Noordeinde, via de Hoogstraat richting het Buitenhof. Daarbij wordt de maximaal toegestane snelheid van vijftien kilometer per uur regelmatig genegeerd. De partijen juichen het weliswaar toe dat mensen de fiets pakken, maar willen wel zorgen dat fietsers niet langer massaal de route over het Noordeinde kiezen. “Er zijn genoeg veiligere en snelle alternatieven”, stelt Van Doorn.

The post Verbeter veiligheid voetgangers Hofkwartier appeared first on Onze stad.

CDA en PvdD: Geen nieuwe school naast de A12

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 24-09-2018 08:21

Op 300m van de A12 bij Leidschenveen wil de Britse school een nieuwe middelbare school bouwen. Aangezien op deze plek de luchtkwaliteit erg slecht is wilden verschillende partijen, waaronder het CDA en de Partij voor de Dieren, deze bouw niet toestaan. Echter, collegepartijen Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks steunden dit besluit waardoor de bouw van de school mogelijk wordt. Na de bouw van de nieuwe Britse School zullen 550 extra middelbare scholieren les krijgen langs de A12. Dit terwijl de landelijke GGD adviseert om geen schoolgebouwen te bouwen binnen 300m van een snelweg. De reden dat de GGD tegen een dergelijke locatie adviseert, is vanwege de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden wat kan leiden tot astma, chronische bronchitis en hart- en vaatziekten. Blootstelling is met name schadelijk voor kwetsbare groepen, zoals kinderen. Het Haagse stadsbestuur kiest er toch voor om de bouw van de school toe te staan en neemt maatregelen om de luchtkwaliteit binnen de school goed te houden. Zo mogen ramen niet te veel open staan en moet de school alle kieren dichten en luchtfilters plaatsen. Kavish Partiman, gemeenteraadslid CDA Den Haag: “Dit voorkomt niet dat leerlingen tijdens het buitenspelen en fietsen jarenlang slechte lucht inademen. Er komen sportvelden naast de snelweg; op deze manier is sporten zelfs niet meer gezond.” Vanwege de gevaren voor de gezondheid heeft de Partij voor de Dieren samen met verschillende partijen, waaronder het CDA en de Haagse Stadspartij, moties ingediend om de bouw van de school nu niet toe te staan en in te zetten op het verbeteren van de luchtkwaliteit in Leidschenveen. Deze moties haalden geen meerderheid aangezien coalitiepartijen zoals GroenLinks en D66 ze niet steunden. Robert Barker, gemeenteraadslid Partij voor de Dieren: “Het is onverantwoord dat de coalitie instemt met de bouw van een nieuw schoolgebouw naast de snelweg. Het belang van kinderen die snakken naar schone lucht zou voorop moeten staan.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.