Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

12 documenten

Aflossingsvrije lening voor Willemsoord

PvdA PvdA Den Helder 15-09-2020 06:40

Recent hebben de betrokken bankinstellingen aan Willemsoord bv aangegeven eind 2020 de bestaande leningen om te willen zetten naar een meer duurzame en bij het vastgoed passende financieringsvorm. Dit betekent concreet dat er op dat moment een einde komt aan de huidige goedkopere wijze van financieren van Willemsoord bv en er door Willemsoord bv een alternatieve financiering moet worden aangetrokken.

De eerste stappen in de samenwerking tussen Willemsoord BV en de stichting Erfgoed Den Helder zijn inmiddels gezet. Dit voorstel tot herfinanciering van Willemsoord BV past ook in dit proces. Het geeft Willemsoord bv een stabiel financieel uitgangspunt en zekerheid in de voorbereiding van de meerjarenbegroting benodigd voor de besluitvorming in de volgende stap in de vormgeving van de erfgoedorganisatie.

Willemsoord BV is door de gemeente opgericht als verbonden partij om het erfgoed op Willemsoord te beheren en exploiteren. Eind 2017 heeft de gemeenteraad zich, met de vaststelling van het beleidskader Erfgoed, uitgesproken voor professionalisering van het Helders erfgoed waar Willemsoord deel van uitmaakt. Vanuit deze opdracht hebben Stichting Stelling Den Helder, Willemsoord BV en de gemeente de ambitie uitgesproken om tot één erfgoedorganisatie in Den Helder te komen.

De bestaande leningenportefeuille van € 18 miljoen is in het verleden afgesloten bij diverse bankinstellingen en de gemeente. De gemeente loopt op dit moment, door het afgeven van garantstellingen en het zelf verstrekken van leningen, al risico over 90% van de leningenportefeuille.

In de risicoparagraaf van de gemeentelijke begroting is hier rekening mee gehouden. De leningen dienen voor de financiering van het vastgoed op Willemsoord maar passen, door de hoge mate van risico die op de variabele rente wordt gelopen, niet bij de gebruikelijke financieringswijze van vastgoed. Ook de bankinstellingen hebben recent aangegeven deze situatie ongewenst te vinden en eind 2020 met een meer passend financieringsaanbod te komen. De herfinanciering is ook randvoorwaardelijk in opmaat naar het samenbrengen van het vastgoed van de stichting Stelling Den Helder en Willemsoord BV in de stichting Erfgoed Den Helder.

Op basis van het Algemeen Belang Besluit Willemsoord BV is het mogelijk om in lijn met de Wet markt en overheid deze lening aan Willemsoord BV te verstrekken. De Wet Markt en Overheid bepaalt namelijk dat de gemeente haar eigen bedrijven niet mag bevoordelen ten opzichte van andere bedrijven tenzij er sprake is van algemeen belang.

Doelen en resultaten Met dit besluit is de bedrijfsvoering van Willemsoord BV minder gevoelig voor fluctuaties op de gelden kapitaalmarkt en dus minder risicovol.

Door de lage variabele rente in de afgelopen jaren en het feit dat op ca. 90% van de leningenportefeuille niet werd afgelost vielen de (exploitatie) lasten van Willemsoord BV in de afgelopen jaren lager uit dan bij een dergelijke financiering van vastgoed gebruikelijk is: namelijk een duurdere, rentevaste en langlopende geldlening waarop gedurende de looptijd wordt afgelost. Recent hebben de bankinstellingen aan Willemsoord bv aangegeven eind 2020 de bij hen afgesloten leningen  om te willen zetten naar een meer duurzame en bij het vastgoed passende financieringsvorm. Dit betekent concreet dat er op dat moment een einde komt aan de huidige goedkopere wijze van financieren van Willemsoord BV en er door Willemsoord BV een alternatieve financiering moet worden aangetrokken.

In overleg met de gemeente is de hiervoor genoemde situatie in de afgelopen jaren gehandhaafd om bij de oprichting van de erfgoedorganisatie financieel maatwerk te kunnen verrichten en de financieringslasten optimaal af te kunnen stemmen op de bedrijfsvoering van de erfgoedorganisatie. Vanuit dit perspectief en met het beëindigen van de bestaande bankleningen eind 2020 in het vooruitzicht is het moment aangebroken om tot herfinanciering van de leningenportefeuille (bij banken en gemeente) ad € 18 miljoen over te gaan.

Mogelijkheden herfinanciering In plaats van met de bestaande bankinstellingen in een aangepaste financieringsvorm verder te gaan is het voorstel om als gemeente een op maat gemaakte financiering te verstrekken die zowel voor Willemsoord BV nu als ook voor de erfgoedorganisatie in de toekomst voordelen oplevert. Het voortzetten van de bestaande relatie met de bankinstellingen wordt niet geadviseerd omdat de financiering van (commercieel) vastgoed relatief duur is en dit vrijwel altijd onder een gemeentelijke garantstelling plaatsvindt. Het risico blijft ook in dit geval voor de gemeente. Financiering via de gemeente is dus zowel voor Willemsoord BV als de gemeente aantrekkelijk omdat de gemeente, onder bepaalde voorwaarden. Dit komt de exploitatielasten van Willemsoord BV en de erfgoedorganisatie ten goede. Randvoorwaarde is dat de gemeenteraad een zogenaamd “Algemeen belang Besluit Willemsoord BV” neemt. Omdat gemeenten relatief goedkoop kunnen lenen op de geld & kapitaalmarkt (goedkoper dan een marktconforme financiering via een bankinstelling) kan dit voordeel worden doorgegeven aan Willemsoord bv en de erfgoedorganisatie. Op basis van het Algemeen Belang Besluit Willemsoord BV is het mogelijk om in lijn met de Wet markt en overheid deze lening aan Willemsoord te verstrekken.

Aflossingsvrij Ten aanzien van de rente en aflossing van de lening zijn er verschillende mogelijkheden. De aflossingscomponent zou beslag leggen op een groot deel van de begroting van. Willemsoord bv. Het ontbreekt echter aan de daarvoor noodzakelijke financiële (liquiditeit) ruimte. Uitgaande van een lening van € 18 miljoen (indicatief 40 jr./1% rentevast) waarop jaarlijks wordt afgelost, zou Willemsoord bv bij een aflossingstermijn van veertig jaar jaarlijks € 450.000 aflossing aan de gemeente moeten betalen. Een subsidie van € 450.000 per jaar zou noodzakelijk zijn. In de begroting 2020 e.v. van de gemeente is hier vooralsnog geen rekening mee gehouden. Willemsoord BV heeft in haar meerjarenbegroting hiervoor geen ruimte en de gemeente heeft in haar begroting deze subsidie niet voorzien. Gezien het feit dat het grootste deel van de leningportefeuille het gevolg is van besluitvorming van de gemeente rond Willemsoord BV bij de beeindiging van de samenwerking met Libema in 2007 is het ook niet logisch dat de last van de aflossing bij Willemsoord bv wordt gelegd.

Rente Aan Willemsoord BV kan een aflossingsvrije en rentevaste lening (indicatief 20 jaar/1%) van € 18 miljoen worden vertrekt die na 20 jaar in een keer wordt afgelost. Er wordt dan door Willemsoord BV gedurende de looptijd uiteraard wel rente betaald (€ 180.000 per jaar). De gemeente heeft de mogelijkheid om daartoe een zelfde lening af te sluiten bij de BNG. Hierdoor is deze transactie voor de gemeente budgettair neutraal. Het rentepercentage gekoppeld aan de lening die de gemeente sluit, is dezelfde als die verbonden wordt aan de lening aan Willemsoord BV. Het risico dat de gemeente loopt ten aanzien van het verstrekken van een dergelijke financiering is vastgelegd in het beleidskader Gemeentelijke garanties en geldleningen 2019. Op grond hiervan is  het mogelijk om, in geval van geboden zekerheden, een lager risico te accepteren. Omdat de gemeente 100% eigenaar is van Willemsoord BV is dit het geval. Om te voorkomen dat gemeentelijke balanswaarde van de lening in de toekomst hoger ligt dan de feitelijke waarde van het vastgoed van de onderneming (er wordt op de lening niet afgelost en de waarde van het vastgoed kan dalen) is het van belang dat deze waarde in de toekomst minimaal gelijk blijft. Uitgaande van het plegen van regulier onderhoud en stijgende (commerciële) huren die een waarde verhogend effect hebben mag ervan worden uitgegaan dat dit het geval zal zijn. Dit zal tot uitdrukking komen in de jaarrekening van Willemsoord BV.

Aflossing van de lening drukt gedurende de looptijd van de lening niet op de liquiditeit/exploitatie. Voor de gemeente zijn er geen kosten aan verbonden (budgettair neutraal). Na 20 jaar moet de lening wel opnieuw worden gefinancierd tegen de dan geldende marktrente. Staatssteun technisch zijn er geen belemmeringen te verwachten omdat de bijdrage wordt verstrekt op grond van de AGVV en na melding sprake is van geoorloofde staatssteun.

Bestuurlijke vernieuwing De directeurbestuurder van Willemsoord BV houdt rekening in de inrichting van de bedrijfsvoering en de begroting met de hier voorgestelde financiering. De kwartiermaker van de erfgoedorganisatie houdt in de voorbereiding van het bedrijfsplan en de begroting van deze organisatie eveneens rekening met de hier voorgestelde financiering. In de stukken die u bij de bespreking van de tweede rapportage privaatrechtelijk verbonden partijen en de behandeling van het voorstel omtrent stap 2 van de Erfgoedorganisatie zullen worden voorgelegd, zal dit inzichtelijk zijn.

Financiële consequenties De rentelast van een door de gemeente bij de BNG af te sluiten aflossingsvrije lening van € 18 miljoen bedraagt, bij een looptijd van 20 jaar en een (indicatief *) rentepercentage van 1%, € 180.000 per jaar. Wanneer de lening onder gelijke condities wordt doorgeleend aan Willemsoord BV, die hiervoor de jaarlijkse rentelast ad € 180.000 aan de gemeente vergoedt, zijn er voor de gemeente geen financiële consequenties (budgettair neutraal). Willemsoord BV kan het eigen risico door de langere looptijd beter beheersen. Minder risico op een tekort bij Willemsoord BV betekent ook voor de gemeente minder financieel risico. *) het rentepercentage is indicatief. Pas bij het afsluiten van de lening bij de BNG kan op basis van de dan geldende marktrente het definitieve rentepercentage (en lasten) worden bepaald.

Uitvoering en planning Het streven is om de herfinanciering eind 2020 te hebben gerealiseerd. Dit is afhankelijk van de voortgang in het gesprek met de BNG.

Het bericht Aflossingsvrije lening voor Willemsoord verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Algemene Beschouwing fractie PvdA ( update 1)

PvdA PvdA D66 Den Helder 25-06-2020 08:57

Hier volgt een verslag van de eerste avond van de Algemene Beschouwingen. Het verslag is overgenomen van Regio Noordkop. de lokale streekomroep

De Stadshal in De Kampanje is dit jaar het toneel voor het bespreken, beoordelen en uiteindelijk besluiten van de Kadernota 2021-2024. Tijdens de algemene beschouwingen lieten alle 13 partijen in meer of mindere mate hun licht schijnen over de onderdelen uit deze Kadernota: de bestuurlijke vernieuwing, de zorgzame gemeente, de vitale gemeente, de leefbare gemeente en tot slot de financiële invulling van al deze mogelijke plannen en ontwikkelingen in Den Helder de komende jaren.

Fractievoorzitter Carlo Assorgia van Beter van Den Helder mocht als grootste partij het spits afbijten. Volgens de partij gaat veel goed in Den Helder, maar zorgen zijn er om het draaiende houden van de Helderse economie in de coronacrisis. Ondanks de zeer recente aangekondigde versoepelingen per 1 juli en daarmee mogelijk zelfs het van start gaan van de Juttersmarkt in de Helderse binnenstad, kijken alle partijen met argusogen naar de economische ontwikkelingen in de stad.

“De economie moet blijven draaien. Die verantwoordelijkheid is immens groot. We hebben geleerd van de vorige crisis”, aldus fractievoorzitter Harmen Krul van het CDA.die daarmee aangaf een voorstander te zijn om juist nu geld uit te geven om te investeren in de stad. Een oproep die op bijval kon rekenen van fractievoorzitter Petra Bais van de VVD, die dat ook in de Kadernota terug zag. “De intentie om te investeren lees je terug in alle ambities van deze Kadernota.”

Veel verschillende geluiden De PVV meldde geschrokken te zijn van de Kadernota, sprak van wanbeleid en verzocht het college opnieuw om een stresstest. Naast de oproepen om geen geld te besteden aan het nieuwe stadhuis op Willemsoord en de energietransitie. De partij zegde toe een motie in te dienen om het geld voor het stadhuis en de energietransitie uit te sparen en over te hevelen naar het Helders Steunfonds. Het financieel overzicht kan de prullenbak in. “De begroting is op drijfzand gebouwd. Wij gaan tegen stemmen.”

D66 toonde zich milder en zag ook positieve zaken: de sportvisie, de Regiodeal, de stedenbouwkundige plannen van de Woningstichting. Zorgen waren er over de jeugdzorg (verschuiving van de hulpvraag naar zwaardere trajecten) en de energietransitie, kritiek was er op het stadhuis op Willemsoord en teleurstelling over het inschakelen van een extern bureau voor het maken van een Plan van Aanpak voor Julianadorp. “Het is geen makkelijke tijd en we hebben begrip voor de gestelde doelen”, aldus de fractie, die de vaart in de bouw wilt houden alsook met het mogelijk maken van windenergie op zee.

Proefwijk De Seniorenpartij beloofde een motie in te dienen voor een knarrenhofje en openbare toiletten. De Stadspartij riep op om extra alert te zijn op mensen die het hardst getroffen worden en afhankelijk zijn (geworden) van de voedselbank. Ook wil de partij de gang erin houden met het project stadhuis op Willemsoord, zodat het in deze termijn afgehamerd kan worden en op het verbeteren van de ontsluiting op Willemsoord. De proefwijk voor het afsluiten van het gas in De Schooten roept vraagtekens op: “Eigenaren worden geconfronteerd met hoge kosten, terwijl ze het geld niet op de plank hebben liggen.”

Het oordeel van de ChristenUnie (“hard gewerkt en veel bereikt, we gaan de goede kant op”) stond haaks op hetgeen GroenLinks als reactie gaf: “Onzinnig. Houden wat je hebt en dat versterken. Je kan op je klompen aanvoelen dat de doelen uit de Kadernota niet gehaald gaan worden.”

De PvdA kwam met de vraag of de Juttersmarkt nu weer georganiseerd kan worden. Daarnaast de oproep om de Beatrixstraat om te toveren in de Beatrixboulevard (“een flaneer- en terrassenboulevard”), aandacht voor bouwlocaties, de recreatievaart op Willemsoord en het oplossen van de problematiek van autoverkeer richting de Teso.

Tot slot kwamen Behoorlijk Bestuur, Gemeentebelangen en Fractie Dijk aan het woord. Alle drie behorend tot de oppositie, maar met een totaal verschillend inzicht in de Kadernota en op de coalitie. “De miljoenen vliegen de deur uit en het vaststellen van deze Kadernota is onbegrijpelijk”, aldus Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur. Nancy List van Gemeentebelangen noemde haar partij een gedoogpartij en meldde dat samenwerking met de coalitie in het belang is van de kiezers. Ook Fractie Dijk steunt de Kadernota op vele vlakken, maar staat daarnaast ook open voor de moties en amendementen die worden ingediend en verzameld worden bij de griffie van de gemeenteraad en waar de komende dagen overleg over plaats gaat vinden.

Vervolg Na de korte schorsing kwamen alle wethouders op wethouder Kos na (geen vragen over zijn portefeuilles) kort aan het woord. Wethouder Kees Visser meldde de raad dat hij nog dit jaar hoopt op een presentatie van zes scenario’s hoe de gebiedsontwikkeling op de haven kan verlopen. Wethouder Heleen Keur gaf aan in 2021 met een nieuwe Woonvisie te komen, waarin ook aandacht zal zijn voor alternatieve woonvormen. Het masterplan voor de jeugdzorg wordt eind dit jaar verwacht, liet wethouder Peter de Vrij weten.

Het slotwoord van deze avond was voor burgemeester Jeroen Nobel, die voorzichtig reageerde op de mogelijkheid om toch deze zomer de Juttersmarkt doorgang te laten vinden. “Eerst maar eens luisteren of het klopt. Als er een mogelijkheid is en de wetgever laat het toe, ik hoop dat het door mag gaan”, aldus de burgemeester. Dinsdag 30 juni vanaf 15.00 uur wordt de vergadering voortgezet, zullen ingediende moties en amendementen worden besproken en heeft de gemeente Den Helder uiteindelijk laat die avond een nieuwe Kadernota 2021-2024 vol met plannen, ambities en ontwikkelingen die gerealiseerd kunnen en mogen worden.

De vergadering zal worden vervolg op dinsdag 30 juli om 15.00 uur

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwing-fractie-pvda/ de fractie in de Stadshal aanwezig voor de Algemene Beschouwingen

 

Samen de toekomst in

Voorzitter, Samen de toekomst in, in deze onbestemde tijden. Daarvoor past een belangrijk appel: we zullen we steeds alert moeten reageren als de situatie daarom vraagt. In het bijzonder geldt dat voor de gemeentelijke plannen en uitvoering. Voor de PvdA geldt dat steun en zorg voor hen die dat het meest nodig hebben daarbij voorop blijft staan. Gelukkig is al het nodige in gang gezet. Zo worden met het nieuwe armoedebeleid in persoonlijke gesprekken bewoners geholpen om van hun schulden af te komen en nieuwe schulden te voorkomen. En met de wijkteams en wijkkantonniers wordt invulling gegeven aan de terugkeer van gemeentelijke werkers die samen met bewoners zorgen voor een goede woonomgeving. Maar er blijven aandachtspunten.

Ik wil hierbij op hoofdlijnen blijven. En ze zijn belangrijk. Het gaat ons in deze onbestemde tijd in eerste instantie om de dag van morgen, over hoe we de dingen goed doen of juist beter kunnen doen. Daar is het college voor. En dat doen ze goed. Natuurlijk zijn er voor ons daarbij aandachtspunten……Ik kom daar nog op terug. Maar het gaat ons in deze fase niet alleen om de dingen goed doen maar ook om de goede dingen te doen. Juist de onbestemdheid door het coronavirus en de maatschappelijke en economische gevolgen daarvan, geven voeding aan de noodzaak tot verder nadenken en zonder dat je planbare zekerheden hebt. Daarom van ons uit in deze behandeling geen eigen moties of amendementen op een na. Verstandig is het nu om te bestendigen wat we nu al hebben, waar besluiten voor zijn genomen en concrete middelen in geld en menskracht voor zijn toegewezen. Daar zullen we het in het komende jaar mee moeten doen. Daarmee moeten we de storm van een eventuele economische crisis door. Wel moeten we ons vragen blijven stellen. Wat gebeurt er? Hoe staan we er voor? Hoe hebben we ons voorbereid? Staan de zaken al goed zeevast? En waar moeten we nog een extra sjorband omheen leggen? We moeten vooral alert zijn op de onverwachte zaken die zich voor gaan doen. Het zal daarbij niet gaan om de stevigheid van de organisatie maar veeleer om de slagvaardigheid van het organiseren. En het eerste punt komt al direct op. Zonet sprak de premier over nieuwe versoepelingen in het kader van het corona-regime….Burgemeester. Mag de Juttersmarkt weer georganiseerd worden? Dat is uitermate belangrijk voor het stimuleren van de binnenstadeconomie. Dit soort organiseren bedoelen we. En dat is wat wij van het college en het ambtelijk apparaat voor de komende tijd vooral verwachten. Alleen met-elkaar en voor elkaar komen we ongeschonden de storm door. In eerste instantie dus -op een na- geen eigen eigenstandige moties en amendementen. Wel vragen wij als PvdA aandacht voor de volgende onderwerpen:

1. Prima de nieuwe bouwlocaties. Goed voor het stimuleren van de lokale economie. Goed om het perspectief te hebben op lichte groei en nieuwe bewoners. Maar we mogen de huidige bewoners vooral in de oude buurten rondom het centrum niet vergeten. Met alleen de huidige aanpak komen we er niet. Er is meer aandacht en actie nodig. We willen dat er in de komende jaren een programma wordt gestart à la de stadsvernieuwingsprojecten uit de vorige eeuw. Hoe denkt het college hierover?

2. Natuurlijk moet de opwaardering van ons stadshart ook moet voortgang houden. Het maakt Den Helder aantrekkelijk voor nieuwe bewoners en toeristische bezoekers. Voor onze werkgelegenheid zeer belangrijk. De terrassen op de Beatrixstraat kunnen een mooi visitekaartje vormen. Maar helaas autoverkeer raast nog steeds door de straat. Ook voor zessen. De afsluitpaal aan de noordkant is kapot en kan niet meer worden gemaakt. Edzo Bindels en Zeestad hebben een prachtige nieuwe Beatrixstraat aangelegd. Het is een echte boulevard. De PvdA stelt een naamswijziging voor. Waarom dopen we de naam niet om naar Beatrixboulevard en maken we in de zomertijd de boulevard autoluw. Dat kan prima met een afsluiting aan de oostzijde waar voor het ingaand en uitgaand autoverkeer een prima alternatief mogelijk is. Laten we er een echte flaneer-en terrassenboulevard van maken. Met de markt op zaterdag kan de Beatrixboulevard dan een echte regionale uitstraling krijgen. Wat zijn de mogelijkheden op korte termijn?

3. Aandachtspunt is ook de haven. Daar is echt een omslag noodzakelijk. Ophouden met praten maar doen is het devies. Zo er moet er een echte oplossing komen voor de TESO-problematiek. En de discussie over de Boerenverdrietsluis heeft ons geleerd dat er in het havenbeleid vooralsnog veel te weinig aandacht bestaat voor de kansen en mogelijkheden van het verder ontplooien van de recreatievaart en het fietsboottoerisme. Tegen de binnenstad aan en met de verbinding met Willemsoord liggen daar prima kansen voor versterking voor de aantrekkingskracht van ons stadshart. Wat vindt het college hiervan?

Zo zijn er nog meer punten waar we als PvdA aandacht voor willen vragen. Maar het gaat ons nu om de belangrijkste speerpunten. Wel geef ik u nog mee dat we voor wat betreft de aankomende energietransitie we in willen steken op de toepassing van waterstof als energiegeleiding in plaats van het aanleggen van warmtenetten. Dus waterstoftoepassing niet alleen voor de grootgebruikers ontwikkelen, maar gelijktijdig ook aan de slag gaan met toepassingen voor de Helderse huishoudens. Met andere woorden langer op gas en door het gebruikmaken van het huidige geschikte gasleidingnetwerk eerder op waterstof. Wij zullen daarvoor samen met D66 een motie indienen.

Ik wil tenslotte nog een belangrijk punt aan de orde stellen.

Het grote gevaar van een crisis is dat er sociale spanningen ontstaan. Daarom is het ook zo van belang dat we als gemeente dicht bij onze bewoners blijven staan. In contact blijven. In gesprek blijven. Helpen waar het kan. Daarom zijn we ook zo blij dat mede op ons initiatief –de credits hiervoor ook aan de PVV- we met elkaar en voor elkaar unaniem een gemeentelijk steunfonds met 2.000.000 euro hebben ingesteld. Hiermee moet slagvaardig gereageerd kunnen worden als de situatie daarom vraagt. Maar niet alles is met geld op te lossen. Het in gesprek zijn of komen is echt op z’n minst even belangrijk. Er zijn onderwerpen waar het geld niet belangrijk is maar die nu wel in de actualiteit spelen. Onze insteek is: ga ook in Den Helder deze gesprekken aan. Den Helder is een open samenleving waar een ieder zijn thuis moet kunnen vinden. Dat betekent geven en nemen. Luisteren naar elkaar om elkaar te leren

verstaan. Soms krijg ik het beeld dat we in ieder Den Helder vooral vele eilandjes bewonen. Elke buurt of wijk zijn eigen karakter. Stoere stad noemen we dat. Maar ik vind het eigenlijk niet zo’n geslaagde aanduiding. Vooral door het feit dat in Den Helder ook vele vrijwilligers actief zijn. Dat kenmerkt onze stad met haar bewoners vooral. Altijd klaar voor elkaar en niet te beroerd om een feestje of evenement te organiseren. Den Helder is vooral een bezige stad. Dat bekt misschien niet genoeg. Dat laten we aan onze inwoners zelf over. Op zich niet erg. Maar het kan ook spanningen geven. De wereld verandert, de samenleving verandert. Mensen veranderen dus nieuwe inzichten nieuwe feiten geven nieuw besef. Men gaat zich realiseren en bedenken dat het ook anders kan. Daarover ga je met elkaar in dialoog, probeer je een open gesprek aan te gaan … Laten we het daarover gaan hebben…juist nu…opdat we niet verrast worden… De PvdA stelt voor om op kleine schaal op buurt- en wijkniveau een dialoog op te zetten. Een open stadsgesprek over gelijkwaardigheid, saamhorigheid en verdraagzaamheid én over hoe wij in Den Helder rekening houdend met elkaar ook dit jaar een geslaagd en gezellig Sinterklaas kinderfeest gaan organiseren.

Voorzitter. Ik rond af.

Er is nog genoeg werk aan de winkel. Laten we dat samen oppakken en vooral gezond blijven. Laten we samen de toekomst in gaan. Ik dank u wel.

Pieter Blank Fractievoorzitter PvdA

Het bericht Algemene Beschouwing fractie PvdA ( update 1) verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Nieuwe regels voor evenementenvergunningen en evenementensubsidies

PvdA PvdA Den Helder 21-05-2020 06:58

Het college van burgemeester en wethouders heeft een nieuwe nota voor evenementenvergunningen vastgesteld. Hoewel er vanwege de coronamaatregelen geen evenementen mogen plaatsvinden – in ieder geval tot 1 september 2020 – is alvast de stap genomen om het evenementenbeleid te verbeteren. Met soepeler regels en de mogelijkheid om voor meerdere jaren een evenementenvergunning aan te vragen. Zodat organisatoren niet elk jaar opnieuw een aanvraag hoeven doen. Ook is het mogelijk zonder vergunning een evenement te organiseren tot 75 personen. Dan kan men volstaan met een melding. De nieuwe regels voor evenementenvergunningen gelden vanaf 1 september 2020.

De afgelopen jaren is sprake van een toename van evenementen. Dit beeld zien we zowel landelijk als plaatselijk terug. Steeds meer evenementen willen neerstrijken in Den Helder. Evenementen brengen leven in de brouwerij, dragen bij aan de economie, versterken het imago van Den Helder en trekken bezoekers aan. Maar kennen ook een andere kant als het gaat om overlast en risico’s voor publiek en inwoners. In de nieuwe evenementennota staan zowel de procedures over veiligheid als de aanvraagprocedures beschreven.

Versoepeling vergunningen

In de nieuwe nota is (onder bepaalde voorwaarden) ruimte gekomen voor organisatoren van evenementen met een laag risico om een vergunning voor meerdere jaren aan te vragen. Op deze manier ‘ontzorgen’ we ervaren organisatoren, zodat zij niet elk jaar een nieuwe aanvraag hoeven in te dienen. Ook is het mogelijk een vergunningsvrij evenement te organiseren tot 75 personen en kan men volstaan met een melding bij de gemeente.

Nieuwe regels evenementensubsidie

Ook de regels voor evenementensubsidies worden gewijzigd. Het college stelt de gemeenteraad voor nieuwe subsidieregels op te stellen die het mogelijk maken evenementen – die een bijdrage leveren aan het gemeentelijk beleid – financieel te ondersteunen. De focus ligt op vernieuwing van evenementen en op evenementen in de maritieme, techniek- of energiesector. Ook blijft het mogelijk voor culturele, sportieve of andere vermakelijke publieksactiviteiten evenementensubsidie aan te vragen, als dat noodzakelijk is voor het laten plaatsvinden ervan. De nieuwe regels gelden voor aanvragen evenementensubsidie voor 2021. De deadline voor het aanvragen is 1 oktober 2020.

Input van evenementenorganisatoren

Op 11 september 2019 is er een informatieavond evenementen gehouden. Hieruit kwam naar voren dat organisatoren meer informatie willen over procedures en aan welke voorschriften zij moeten voldoen. Diverse evenementenorganisatoren en citymarketing zijn betrokken geweest bij het maken van de nieuwe vergunningennota en de nieuwe regels voor evenementensubsidie. Burgemeester Jeroen Nobel: ‘Met de nieuwe nota geeft het college invulling aan de wens om het proces voor een evenementenvergunning te verhelderen. Tevens verbeteren we de dienstverlening richting organisatoren.’ Naast het versoepelen van de vergunningen gaat het college ook andere zaken faciliteren. Zoals meer informatie beschikbaar stellen op de website van de gemeente om (nieuwe) organisaties op weg te helpen. Zo komen er voorbeeldplannen van plattegronden en verkeers- en veiligheidsplannen beschikbaar. Daarnaast is er meer ruimte voor intakegesprekken en vooroverleggen met evenementenorganisatoren en zijn de aanvraagprocedures beter in beeld.

Uitnodiging bijeenkomst

Zodra de coronamaatregelen zijn versoepeld nodigt de gemeente de evenementenorganisaties uit voor een (eventueel digitale) bijeenkomst waar alle facetten rondom evenementen (zowel op het gebied van evenementenvergunningen als –subsidie) worden toegelicht.

Het bericht Nieuwe regels voor evenementenvergunningen en evenementensubsidies verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Den Helder ontkiemt

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder VVD CDA PvdA Den Helder 08-11-2019 10:38

Deze begroting is een prima vertaling vanuit de kadernota en is structureel sluitend en dat verdient meer dan een compliment aan dit college.

Het is altijd mooi, als je met elkaar de bevestiging krijgt dat we doen wat we hebben afgesproken en dat we elkaar de ruimte gunnen om te zeggen wat we er van vinden, zonder dat er heibel in de tent is.  Dit alles is een groot compliment naar deze coalitie, maar natuurlijk ook aan deze gemeenteraad.  Politieke stabiliteit is goed voor de stad en straalt vertrouwen uit naar onze omgeving. Het is hier wel eens anders geweest heb ik begrepen.

Langzaam maar zeker kruipt deze stad verder uit haar schulp, Den Helder ontkiemt. Met dank aan eenieder die hierin een bijdrage heeft kunnen en willen leveren. Deze vooruitgang wordt zelfs tot over onze landsgrenzen heen opgemerkt. Zo mag de Kopgroep Bibliotheek in school 7 zichzelf gelukkig prijzen met belangstelling van over de gehele wereld en daar snoept deze stad van mee. Maar Den Helder heeft natuurlijk nog veel meer te bieden, eigenlijk te veel om op te noemen en laten we dat met zijn allen koesteren en uitdragen.

Het college geeft aan dat de economische ontwikkelingen gunstig zijn, en dat lijkt ook zo, maar laten we ons wel realiseren dat nog lang niet iedereen hiervan meeprofiteert. Laten we vooral zorgen dat we oog houden op zij die het minder hebben of door domme pech buiten de boot dreigen te vallen.

We weten dat hier hard aan wordt gewerkt door het college en vanuit het Sociaal Domein, maar we kunnen het niet vaak genoeg herhalen.

De gemeentelijke begroting biedt de komende jaren ruimte om onze ambities voort te zetten en uit te breiden daar waar mogelijk, maar de bomen groeien ook hier niet tot aan de hemel. Ambities zijn mooi, maar laten we daarin niet te hard van stapel lopen als wij onze basisvoorzieningen nog niet voldoende op orde hebben. Het mag dan relatief goed gaan, maar er is ook nog genoeg te doen, zoals het college ook al heeft aangegeven.

De Stadspartij wil haar zorg uitspreken en het college aansporen om werk te gaan maken van plannen voor investeringen in onderwijs en jongerenhuis- vesting.  De huisvesting van “Scholen aan zee” aan de Bijlweg is feitelijk niet meer van deze tijd en het vinden van nette betaalbare jongerenhuisvesting blijft voor de komende jaren sterk achter op de vraag, bij een verwachtbare expanderende werkgelegenheid in en om onze stad. Vanuit de PvdA is hiervoor  al een eerste aanzet gegeven, waarbij we in een verdere uitwerking mogelijk van de nood een deugd kunnen maken.

De Stadspartij is het lang niet altijd eens met het college, maar al met al mogen wij wel stellen, goed op weg te zijn met deze stad.

Omdat wij ook in Den Helder ons geld maar één keer kunnen uitgeven, zal de Stadspartij zelf niet met extra moties of amendementen komen, omdat wij vinden dat we de begroting op orde moeten zien te houden.

Wij hebben dan ook een weloverwogen afweging gemaakt in de beoordeling van de ingediende moties en of amendementen. Omdat de plannen mede vanuit de bevolking tot wasdom zijn gekomen zullen in ieder geval onze steun geven aan de motie van het CDA en de VVD m.b.t. de verdere ontwikkelingen voor Julianadorp.

Als we het met elkaar, voor elkaar willen doen en we onze bewoners er zo veel als mogelijk bij willen betrekken, zal het ons zeker gaan lukken om deze stad nog aantrekkelijker te maken dan dat het nu al is

Namens de fractie van de  Stadspartij Den Helder

Harrie van Dongen, fractievoorzitter.

#DenHelder #wijken Delano ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 25-02-2019 08:02

#DenHelder #wijken Delano Weltevreden Gisteren om 13:25 DEN HELDER Wethouder Tjitske Biersteker vindt de kritiek van Behoorlijk Bestuur op haar beleid met betrekking tot wijkgericht werken jammer. ,,Want eigenlijk willen we hetzelfde bereiken.’’ Volgens fractievoorzitter Sylvia Hamerslag luistert Biersteker niet naar suggesties uit de raadscommissie en ’dendert’ zij door met haar plan. Biersteker gaat wijkmanagers aanstellen die de verbinding moeten leggen tussen bewoners en instanties die hun problemen kunnen oplossen. Volgens BB hebben de wijken geen behoefte aan ’dure wijkmanagers’, maar aan sociaal wijkconciërges. ,,Wij willen het niet hebben over duur, goedkoop, hbo- of academisch niveau. Ons gaat het om de juiste mensen. Zij moeten beschikken over de competenties om dit werk te kunnen doen. Dat is belangrijk’’, zegt Biersteker. Wijkgericht werken bestaat al, maar het college wil het volgens Biersteker ’steviger neerzetten’. Wijkgericht werken moet inhoud geven aan de roep vanuit de maatschappij om meer inspraak in wijken en buurten. ,,Wij gaan inwoners de gelegenheid bieden verantwoordelijkheid te nemen voor wat er in hun wijk gebeurt. Wat de wijkmanager gaat doen is veel omvattender dan het werk van een sociaal wijkconciërge. De wijkmanagers gaan na wat er in de wijk speelt op allerlei gebied: van zorg en schuldenproblematiek tot openbare orde en veiligheid. Zij hebben zicht op alle processen, zonder dat zij op de inhoud inzoomen. En zij gaan op zoek naar de organisaties die voor een oplossing kunnen zorgen. Door preventieve maatregelen willen we bijvoorbeeld kleine problemen oplossen zodat later geen zware zorg nodig is. We zijn met opzet eerst langs alle wijkplatforms gegaan voordat we de notitie naar de raadscommissie hebben gestuurd. De reacties waren positief.’’ Dichtgetimmerd De wethouder zegt dat er met opzet geen dichtgetimmerd beleid is gemaakt: ,,Het moet zich verder ontwikkelen. Het is soms vallen en opstaan, maar het belangrijkste is dat we opstaan en verder gaan. Gemeenteraads- en commissieleden mogen aanschuiven bij bijeenkomsten die wij regelmatig in de wijk houden. Daar kunnen zij zelf horen hoe inwoners het wijkgericht werken ervaren. Over een jaar moeten we van het nieuwe beleid heel duidelijke resultaten zien.’’ De gemeenteraad moet maandag 25 februari een besluit nemen over het wijkgericht werken.

#DenHelder #vinkenterrein Casper ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder VVD Den Helder 05-02-2019 10:17

#DenHelder #vinkenterrein Casper Duin DEN HELDER Geen volledig woningbouwprogramma op het Vinkenterrein en tegemoet komen aan eerdere afspraken en burgerinitiatieven voor de herinrichting van het terrein. Die boodschap gaven de leden van de commissie Stadsontwikkeling en -Beheer maandagavond mee aan wethouder Michiel Wouters. Hij vroeg de commissieleden zich uit te spreken of de drie geschetste scenario’s voor het Vinkenterrein aanpassing behoefden. Het antwoord was klip en klaar. Het zogeheten ’scenario drie’, dat voorziet in een volledig stedelijk woningbouwprogramma (50-70 woningen), kon op onvoldoende draagvlak rekenen. Met deze optie zou het college willen voldoen aan de uitdrukkelijke wens van de provincie Noord-Holland om zo snel als mogelijk woningen te realiseren binnen de bebouwde kom van Den Helder. ,,Voor de vertrouwensrelatie met de provincie is het het best als we het Vinkenterrein aandragen als versnellingslocatie’’, stelde Wouters maandagavond. Daarbij brengt dit scenario het meeste geld uit grondexploitatie in de gemeentekas. ,,De financiële positie van de gemeente speelt hierbij mee.’’ Het leeuwendeel van de commissieleden koos voor standvastigheid. En wil de eerder gemaakte besluiten over de herinrichting respecteren. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de bewonerswensen voor vergrote achtertuinen in de Sluisdijkstraat, Ruyghweg en Janzenstraat, alsmede het realiseren van heemtuinen en een werkplaats voor het buurtbedrijf. ,,Een man een man, een woord een woord’’, vatte Petra Bais (VVD) een veelgehoord sentiment samen. Bais opperde aan Wouters om de bouw gefaseerd uit te gaan voeren, om zodoende toch snel te kunnen starten. Een suggestie die het college in overweging gaat nemen. Want hoewel de grond bouwrijp is, zet de financiering voor de replica zaagmolen momenteel de rem op het project. Woningstichting Den Helder investeert vijf ton in de molen (totale kosten €1,4 miljoen), onder voorwaarde dat het het terrein mag ontwikkelen. Verplaatsing van de molen naar bijvoorbeeld Ankerpark, Stadspark of de Helderse Vallei, zoals door sommigen werd geopperd, zou een gapend gat in de molenbegroting slaan.

#DenHelder maandag op de agenda van ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 01-02-2019 11:18

#DenHelder maandag op de agenda van de commissie stadsontwikkeling en beheer Casper Duin DEN HELDER Het college van Den Helder kijkt naar alternatieven voor de herinrichting van het Vinkenterrein, waarbij vooral extra woningbouw tegen het licht wordt gehouden. ,,Merkwaardig’’, reageert Hans Verhoef, voorzitter van de Helderse Molenstichting. Na jaren van planvorming en fondsenwerving is de komst van de replica van een zaagmolen op het Vinkenterrein tenslotte nog steeds geen zekerheidje. Integendeel, in twee van de drie door de gemeente onderzochte alternatieve scenario’s wordt de molen buiten beschouwing gelaten. Verhoef: ,,Als ik die presentatie zie, dan vraag ik me af waar ze naartoe willen. De verbeterde aanvraag aan het Waddenfonds voor een bijdrage is net de deur uit. De laatste stap.’’ Marine Het college ziet echter ’een aantal ontwikkelingen, waarop besloten is om opnieuw naar de invulling van het Vinkenterrein te kijken’. Daarbij wordt vooral de verwachte groei van het aantal huishoudens in de gemeente, mede door de geplande uitbreiding bij de marine, in acht genomen. Het college noemt het ’logisch om het Vinkenterrein sec te ontwikkelen voor woningbouw’. Het terrein is volgens B&W immers met het afronden van de bodemsanering klaar om bebouwd te worden en is daarmee ’snel en eenvoudig ontwikkelbaar’. Onzekerheid Het college meldt in een presentatie, die maandagavond wordt besproken in de commissie Stadsontwikkeling en Beheer, dat de voorbereidingen voor de aanleg van de molen voor onzekerheid en vertraging zorgen. Verhoef: ,,Ze willen blijkbaar snel doorpakken met woningbouw. Het verleden in deze stad heeft uitgewezen dat snelle beslissingen vaak niet de beste waren. Het zou volgens het college een verkeerd signaal naar de provincie zijn als het Vinkenterrein niet wordt benut als zogeheten versnellingslocatie. In Julianadorp wordt volop gebouwd in Willem-Alexanderhof. Dat weet de provincie ook.’’ Verhoef is niet gerust op het onderliggende kostenoverzicht. Er liggen immers drie scenario’s die uitgaan van extra woningbouw op het Vinkenterrein, met een indicatie van het grondexploitatieresultaat. Indien wordt uitgegaan van het advies van het voormalig college, met replica van de zaagmolen, werkplaats voor het buurtbedrijf, heemtuinen en stedelijk wonen, zou dit resultaat negatief zijn (€200.000) bij sociale woningbouw. In het geval van ’commerciële bouw’ door een projectontwikkelaar levert dit de gemeente €50.000 op. De grondopbrengst is echter €700.000 indien de molen wordt geschrapt ten koste van meer woningen. Bij een stedelijk woningbouwprogramma, zonder molen, werkplaats en heemtuinen, spekt de gemeente de kas met naar schatting €1,1 miljoen. ’Meer woningbouw levert geld op voor de gemeente, maar gaat ten koste van de aanvullende wensen’, vat het college samen. Verhoef: ,,Ik ben zo bang dat raadsleden alleen naar dat financiële lijstje kijken. Voor de vergadering van maandag zal ik de geheugens van de raadsleden nog eens opfrissen. De vastgelegde wensen over molen, buurtbedrijf en heemtuinen zijn die van het vorige college en van de inwoners. De helft van de leden die nu in de raad zitten, was niet bij dit besluit. De molen is een toegevoegde waarde, een visitekaartje. Nu zijn we goed bezig om de stad mooier te maken. Laten we het dan correct doen en niet de snelste weg kiezen. In juni 2018 heeft het college nog het besluit genomen tot een cofinanciering van €200.000 voor de molen en nu werd ik verrast door deze presentatie. Heel merkwaardig en geen teken van consistent beleid.’’

Nieuw idee stadhuis heeft nu een ...

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder Den Helder 18-01-2019 16:34

Nieuw idee stadhuis heeft nu een breed draagvlak binnen de coalitie er moeten nog wel een aantal zaken opgelost worden. Bereikbaarheid en parkeren tijdens grote open lucht evenementen!

#DenHelder #stadhuis #oplossing ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder D66 ChristenUnie GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Den Helder 18-01-2019 11:47

#DenHelder #stadhuis #oplossing Delano Weltevreden DEN HELDER De coalitiepartijen zijn eensgezind positief over het besluit van het college voor de tijdelijke en permanente huisvesting van ambtenaren. De oppositie is overwegend kritisch. VVD fractievoorzitter Petra Bais: ,,Het stadhuisdossier heeft de gemoederen in Den Helder een tijdlang beziggehouden. Met het nemen van dit unanieme besluit heeft het college haar daadkracht laten zien en het besluit is genomen in de geest van het Helders Akkoord. De keuze voor Willemsoord is prachtig. Een plek met de uitstraling die past bij onze stad. Daarnaast gaat het een extra impuls geven aan de verdere ontwikkeling van Willemsoord, maar ook in de verdere ontwikkeling van de binnenstad. Alles op een locatie is efficiënt en past bij een goede werkgever. Een nog betere dienstverlening voor onze inwoners past hier ook bij.’’ De ChristenUnie is ook blij, zegt fractievoorzitter Hans van Donkelaar: ,,Na jaren van bestuurlijke moeite en vertraging is het eindelijk gelukt om een besluit te nemen wat blijkbaar breed gedragen is en waar de ChristenUnie volledig achter kan staan. We krijgen een mooi stadhuis op een historische plek en de functie van Willemsoord met het nautisch karakter ervan gaat versterkt worden. Hier zullen we als ChristenUnie goed op toezien. Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat op tijd de ontsluiting van Willemsoord verbeterd wordt zodat de verkeersproblematiek op de Zuidstraat niet vergroot wordt. Dit zal onze aandacht de komende jaren zeker krijgen en houden.’’ Verscheurt Ook CDA is vol lof over het besluit. Fractievoorzitter Harmen Krul: ,,Het CDA is trots dat een dossier dat al decennia de politiek in Den Helder verscheurt nu opgelost wordt. Nog trotser zijn we dat het de oplossing zo breed gedragen wordt. Dit toont aan dat we in Den Helder bezig zijn met een betere, positievere en constructievere manier van politiek bedrijven. Dat we samenwerken. Dit is het resultaat van met een positieve instelling elkaar tegemoet treden en oplossingsgericht over de inhoud te praten. De identiteit van Den Helder vindt haar oorsprong op de prachtige cultuur historische locatie Willemsoord. Dit past goed binnen de ambities die we hebben om ons stadshart te ontwikkelen en we zijn blij dat de gemeente hier nu ook zélf een tastbare bijdrage aan gaat leveren.’’ Seniorenpartij is altijd tegen de verplaatsing van hetstadhuis geweest, benadrukt fractievoorzitter Carla van Driesten: ,,Ons coalitieakkoord wil in deze periode echter dit dossier sluiten. Daar ben ik het helemaal mee eens. Belangrijk vindt de Seniorenpartij dat zowel frontoffice, backoffice als bestuursdomein bij elkaar zitten. Wij moeten natuurlijk goed naar de bereikbaarheid en de kosten kijken. Voor het Sociaal Domein is het van belang om zo snel mogelijk tijdelijke huisvesting te realiseren. Als de nieuwe werkplekken voor iedereen goed bereikbaar zijn, gaan wij daarin mee.’’ Beter voor Den Helder, de grootste coalitiepartij, heeft in aanloop naar en tijdens de Verkiezingscampagne 2018 goed naar de inwoners geluisterd, vertelt fractievoorzitter Carlo Assorgia: ,,Op straat en door middel van polls zoals die ook door Maurice de Hond worden uitgevoerd. Daarin kwam de wens van de inwoners naar voren dat de politiek moest stoppen met ruzie maken. Ook wilden zij geen afsplitsingen meer meemaken. Onze inwoners gaven massal aan dat de stadhuisdiscussie opgelost diende te worden, maar vooral dat de politiek keihard aan het werk moest voor Den Helder en haar inwoners. Beter voor Den Helder heeft dat ter harte genomen en handelt daarnaar. Het stadhuishuisdossier wordt nu op een prachtige manier opgelost zoals door de inwoners aangegeven. Deze coalitie laat zien dat zij een nieuwe vorm van besturen voorstaat: de stier bij de horens vatten, geen vertraging over details en dossiers oplossen. Deze manier van samenwerken mogen de inwoners deze bestuursperiode op alle dossiers van onze partij verwachten.’’ Zelf ingebracht Fractievoorzitter Pieter Blank is blij met de tijdelijke oplossing. ,,De optie van het oude stadhuis aan de Kerkgracht, heb ik zelf ingebracht. Dat is een goede tijdelijke oplossing. Ik ben blij dat we niet op Kooypunt blijven. De gemeentelijke organisatie hoort thuis in de binnenstad.’’ Blank is vóór de hoofdvestiging van het stadhuis op Willemsoord, aangevuld met één of twee zogenoemde ’gemeentewinkels’ in de binnenstad. ,,Daarvoor kunnen wij lege ruimtes benutten. Voor bijvoorbeeld een bouwwinkel waar inwoners terecht kunnen met allerlei vragen over bouwen en duurzaamheid. Ambtenaren kunnen daar bij elkaar komen op bepaalde zaken af te stemmen. Allerlei projectteams kunnen daar besprekingen houden. In zo’n gemeentewinkel kun je ook een internetcafe vestigen. Zo’n voorziening hoeft niet door de gemeente uitgebaat te worden. We moeten geen stadhuis bouwen van de 20-ste eeuw, maar van de 21-ste eeuw. Het moet een publieke ruimte worden. Ambtenaren komen op de fiets of per trein naar de binnenstad en werken op flexplekken in zo’n ruimte. Dat geeft veel meer vrijheid enis een andere manier van het werk organiseren.’’ Hoerastemming De coalitiepartijen krijgen in hun hoerastemming steun van oppositiepartij PVV. Fractievoorzitter Vincent van den Born: ,,Wij zijn op de eerste plaats blij dat er nu uiteindelijk echt doorgepakt wordt. De voorgenomen tijdelijke oplossing is goed en de permanente locatie voor het stadhuis in de gebouwen 66 en 72 op Willemsoord, zien wij zeker als heel erg geschikt. Het blijft wel waardeloos dat er zoveel jaren van verspilling tijd en geld overheen gegaan zijn. Wij gaan de verdere procedure en uitvoering door het college natuurlijk nauwlettend volgen.’’ Minder enthousiasme is er van oppositiepartijen als GroenLinks, D66 en Gemeentebelangen. Marije Boessenkool van GroenLinks: ,,Wij kunnen wel leven met de tijdelijke oplossing die voorgesteld wordt door het college, maar de voorgestelde definitieve huisvesting op Willemsoord vinden we een slecht plan. Het is en blijft een uithoek, het stadhuis komt in twee gebouwen, dus het wordt niet écht één locatie. Openbaar vervoer komt nu niet langs Willemsoord. Stel dat er wel een busverbinding komt, hoe waarschijnlijk is het dan dat er écht een bus voor de deur van het stadhuis gaat stoppen? Als je vanaf een bushalte aan de Weststraat naar gebouw 66 of 72 moet lopen is dat voor veel mensen (slecht ter been, met kleine kinderen, senioren etc.) te ver. En het Texelverkeer blijft al het verkeer rond Willemsoord vastzetten. Ik voorspel veel niet gehaalde afspraken (’Sorry dat ik te laat ben, ik stond in de Texelfile...’) Het is ook voor de inwoners van Julianadorp een drama. De locatie aan de Bijlweg ligt centraal in de gemeente, Willemsoord is het meest ver van Julianadorp verwijderde en slechtst bereikbare deel van Den Helder. Ik vind overigens wel dat er nu op korte termijn een besluit genomen moet worden over deze al veel te lang lopende kwestie.’’ Vraagtekens D66 plaatst vraagtekens bij de voorgestelde tijdelijke én permanente oplossing, zegt fractievoorzitter Henk Mosk: ,,Het Sociaal Domein kan niet in het Rabogebouw op Kooypunt of in het voormalige stadhuis aan de Kerkgracht. Er moeten dus portocabins bijgeplaatst worden. Zie je het al voor je? Mensen die in busjes, met de taxi, op de fiets en in rolstoelen van De Schooten naar Kooypunt rijden voor een afspraak op het Sociaal Domein. Er zijn diverse gebouwen te huur voor veel lagere bedragen dan nu wordt voorgesteld. We gaan het college uiteraard om een financiele doorrekening van de voorstellen vragen.’’ De permanente oplossing (gebouwen 66 en 72 op Willemsoord) wijst zijn partij van de hand. ,,In het coalitieakkoord gingen ze nog uit van halter Bellevue. Daar wijken ze nu van af. Gebouw 66 is een historisch pand waar grote activiteiten als de traditionele schepenbeurs en de Pasar Malam worden gehouden. Gebouw 66 heeft een maritieme functie en dat moeten we zo houden. Ik liep laatst met eenhoge ambtenaar door het gebouw. Ik vroeg hoe hij dacht het probleem van daglichttoetreding in het gebouw op te lossen. Hij zei dat er dan maar planken uit het plafond gehaald moeten worden. Belachelijk! Dat is vernietiging van cultureel-historisch erfgoed.’’ Moe Behoorlijk Bestuur is positief kritisch. ,,Iedereen is moe van de steeds voortdurende stadhuisdiscussie’’, zegt fractievoorzitter Sylvia Hamerslag. Wat de tijdelijke huisvesting betreft pleit zij over goed overleg met de omwonenden van de Kerkgracht. ,,Als een deel van de ambtelijke organisatie in het voormalige stadhuis gaat zitten, zal dat meer verkeersdruk en parkeerdruk opleveren. Daar moet goed over gepraat worden met alle belanghebbenden. We moeten het hen niet door de strot duwen.’’ Hamerslag pleit ook voor een publieksbalie in Julianadorp. ,,We kunnen het die inwoners niet aandoen dat zij helemaal naar Willemsoord moeten.’’ De gemeente zal wat haar betreft extra aandacht moeten besteden aan de verkeerssituatie rond Willemsoord. ,,Zoals het nu is, kom je Willemsoord nauwelijks op of af met de verkeersstromen van de Texelse boot. Er moet dus een betere verbinding komen, mogelijk moeten er één of twee toegangswegen naar Willemsoord worden gecreerd. Ik ben benieuwd met welke oplossingen het college komt.’’

100 dagen

ChristenUnie ChristenUnie Den Helder 22-10-2018 14:46

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1233351/43656/Tjitske Biersteker

100 dagen

Sinds 9 juli jl. maak ik deel uit, namens de ChristenUnie van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder. Dat betekent dat we op 18 oktober 100 dagen geleden als college zijn geïnstalleerd. Dat leek me een goed moment om iets over deze periode te vertellen.

Het begint er mee dat ik me nog steeds verwonder over het feit dat ik dit ambt namens de ChristenUnie mag uitoefenen. Ik ben daar dankbaar voor en vind dat tegelijkertijd een grote verantwoordelijkheid. Er is een goed contact met de (steun)fractie en gezamenlijk weten we ons afhankelijk van Onze God.

Ik merk dat niet alleen wij als (steun)fractie moeten wennen aan deze nieuwe positie, maar ook onze achterban en de inwoners. Immers, daar waar ik voorheen als raadslid voor de ChristenUnie en meestal opererend vanuit een oppositieplek direct kon reageren op voorstellen vanuit het college, of zaken die vanuit de inwoners werden aangedragen moet er nu eerst in het college overlegd worden.

Dat is de gebruikelijke gang van zaken en wel om een aantal redenen: alle collegeleden hebben een eigen portefeuille en het is niet juist om in het openbaar te spreken over zaken die niet tot je eigen portefeuille horen. Anderzijds is het zo dat het college als geheel voorstellen aan de gemeenteraad doet. Daarover is dan tijdens collegevergaderingen uitgebreid gesproken, standpunten gedeeld en uiteindelijk komt daar een gezamenlijk voorstel over naar buiten, ondertekend door de voorzitter van het college en de gemeentesecretaris.

Ik noem dat zo expliciet omdat ik gemerkt heb dat veel mensen denken dat de burgemeester alles beslist omdat zijn naam onder raadsvoorstellen staat. Als voorzitter van het college ondertekent hij de voorstellen aan de raad namens het college. Vanuit deze veranderde positie is het ook niet praktisch om, zoals ik voorheen wel deed in de media te reageren op zaken die spelen of opmerkingen die gemaakt worden. Via persberichten en andere georganiseerde media-optredens kan ik wel inhoudelijk op onderwerpen die mijn portefeuille betreffen ingaan. Met enige regelmaat zal ik via de site en onze facebook-pagina verslag doen van activiteiten.

Toen we als college aantraden wisten we al dat we een behoorlijke financiële taak te vervullen hadden. Er werd ieder jaar meer uitgegeven dan er aan middelen binnen kwam, zeker ook binnen het Sociale Domein. Hoe vervelend ook, de begroting moet sluitend zijn en we kunnen niet meer uitgeven dan we binnen krijgen. Het is ook een noodzaak om binnen de programma’s waar de overschrijdingen zich voordoen te zoeken naar de oplossingen. Dat betekent niet dat er zonder meer bezuinigd moet worden, maar dat we juist op zoek moeten gaan naar creatieve manieren om mensen die dat nodig hebben te helpen. Daar gaan we, direct na de vaststelling van de begroting mee aan de slag richting de kadernota van volgend jaar. We willen graag met de hele raad samen op zoek naar een goede invulling van de komende begrotingen en denken dat het nodig is dat ook de toekomstvisie voor Den Helder tegen het licht gehouden moet worden.

Er zijn op dit moment enorm veel positieve ontwikkelingen en het is zaak om daar op in te spelen: er komt meer geld vrij voor defensie ontwikkelingen, het toerisme ontwikkelt zich nog steeds en er is krapte op de huizenmarkt in de Metropole Regio, dus ook daar zijn kansen. Met de huidige economische ontwikkelingen is het voor meer mensen mogelijk om een baan te vinden en uit de uitkeringssituatie te raken. Dat maakt het ook realistisch om te veronderstellen dat er dan minder voorzieningen nodig zijn.

De afgelopen collegevergaderingen hebben ook in het teken gestaan van kennismaking. Zowel met elkaar als met organisaties die in Den Helder actief zijn. Ook wordt er veel tijd gestoken in team-vorming. Daarnaast heb ik nog een coach vanuit de ChristenUnie (landelijk). Natuurlijk wil ieder college de hele bestuursperiode vol maken, maar in deze periode is er wel een enorme “drive” om dit te verwezenlijken. We hebben immers gekozen voor een brede coalitie en een groot college om bestuurlijke rust te creëren. We hebben partners nodig voor de grote opgaven die er in Den Helder zijn, zoals de havenontwikkeling en de infrastructuur en het maakt dan zeker geen goede indruk als wij er niet alles aan doen om eensgezind te werken aan de toekomst van Den Helder. Als college en coalitie zijn we ons dat goed bewust. We hopen de komende tijd ook tot een verdere samenwerking met de oppositiepartijen te komen. Daarvoor wordt een werkgroep “bestuurlijke vernieuwing” in het leven geroepen waarin ook de oppositiepartijen zitting hebben. Er zijn een aantal gemeenten die tot een raadsbreed programma zijn gekomen voor de komende jaren. Dat is misschien in Den Helder nog een brug te ver na alle jaren van tegenstellingen en polarisatie, maar we willen er de komende tijd wel aan werken om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren voor de toekomstplannen.

Ondanks alle verantwoordelijkheden en stevige discussies hebben we ook ongelooflijk veel plezier met elkaar. De werkbezoeken aan bedrijven en organisaties zijn erg inspirerend. Zo zijn we vorige week naar Zeestad staal geweest: een bevlogen directeur die enorm veel kansen ziet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en daar heel veel voor doet. Deze week zijn we bij Den Helder Airport geweest. Hier wordt enthousiast en gedreven gewerkt aan een toekomstbestendige luchthaven.

Al met al hebben we als college de 1e 100-dagen er op zitten. De begrotingsbehandeling zal volgens mij duidelijk maken of we ook na 100 dagen nog op het goede spoor zitten. Natuurlijk ga ik er van uit dat de coalitiepartijen het coalitieakkoord nog steeds ondersteunen en daarmee ook het college maar de commentaren op de begroting waren afgelopen woensdag wel stevig.

Nu eerst een paar dagen herfstvakantie. Het blijft maar mooi weer en dat biedt kans om mijn moestuintje winterklaar te maken. In de natuur ervaar ik Gods’ nabijheid telkens weer.

Tjitske Biersteker

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.