Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over VVD inzichtelijk

10 documenten

Meer kostenbewustzijn in de zorg

D66 D66 GroenLinks VVD CDA SGP Apeldoorn 29-11-2019 12:52

Kostenbewustzijn en daardoor transparantie over de daadwerkelijke kosten, kan onder verwijzers bijdragen aan een zorgvuldiger afweging bij het doorverwijzen naar dure hulp.

Het ministerie van Volksgezondheid en Sport heeft hier reeds in 2016 een onderzoek naar gedaan. Uit dit onderzoek bleek dat 80% van de ondervraagden graag inzicht wil hebben in de kosten van de zorg, ongeacht of deze kosten zelf moeten worden betaald. Wij kunnen ons hier als partij ook veel bij voorstellen. Het is fijn om te weten of en wat er wordt gedeclareerd. Dit vinden wij een gezonde uitgangssituatie en dit draagt bij aan de controle van de geldstromen in de jeugdzorg.

Met een aantal Apeldoornse lokale partijen (VVD, CDA, Groen Links, SGP, Lokaal Apeldoorn) D66 hebben we hiervoor (tijdens de begrotingsbehandeling in november) een amendement ingediend zodat het college de opdracht heeft om hier werk van te maken.

Luz Maria Camacho raadslid

Opinie Maarten Hijink, Tweede Kamerlid en Sunita Biharie over de jeugdzorg

SP SP GroenLinks VVD Apeldoorn 14-11-2019 23:52

15 November verscheen in de AD de opinie 'Help kwetsbare kinderen, pak jeugdzorg anders aan'

Sinds, om geld te besparen, de jeugdzorg een zaak werd van gemeenten, holde de kwaliteit achteruit. De minister moet nu zijn verantwoordelijkheid nemen, vinden de SP'ers Maarten Hijink, Tweede Kamerlid voor de SP en Sunita Biharie, SP-fractievoorzitter in Apeldoorn en jeugdzorgmedewerker.

 
De hervorming van de jeugdzorg is een voorbeeld van ondoordacht beleid en harde bezuinigingen die desastreus uitpakken voor mens en samenleving. Net als bij het leenstelsel en het sluiten van verzorgingshuizen, is destijds in een politieke polonaise, van GroenLinks tot VVD, ingestemd met voorstellen die niet gedragen werden door de bevolking, werknemers en experts. In het geval van de jeugdzorg ging dat ten koste van onze meest kwetsbare jongeren.‎
 

Het is najaar 2013 als de Tweede Kamer zich met hoge snelheid moet buigen over het voorstel om de jeugdzorg naar de gemeenten over te hevelen.‎

‎Zorgverleners zouden dichter bij de gezinnen komen en problemen eerder signaleren. De bureaucratie zou afnemen. In de praktijk werden de belangen van het kind, de ouders en het gezin ondergeschikt gemaakt aan de financiële doelstellingen van het kabinet Rutte-Asscher. Er ging 15 procent van het budget af, terwijl de verwachting toen al was dat gemeenten juist méér zouden moeten doen.‎

Kinderen gaan als postpakket­jes van de ene naar de andere aanbieder en hulpverle­ner

De zorg raakte sindsdien enorm versnipperd, van tientallen tot soms honderden aanbieders in een gemeente. Daarmee groeide ook de bureaucratie. Want al die gemeenten eisen hun eigen verantwoording op. Ze willen grip hebben op de prijzen en de inkoop van zorg. Ondertussen worden rekeningen niet altijd op tijd betaald en moeten gemeenten noodgrepen uithalen om de kosten onder controle te krijgen. ‎

Minister Hugo de Jonge stelt dat het woord 'mislukking' geen recht doet aan al het goede dat sinds de decentralisatie veranderd is. Wij betwijfelen dat. ‎

Zeker, in de gemeente staan hulpverleners dichter bij gezinnen. Maar juist de specialistische en intensieve jeugdzorg lijdt enorm onder het huidige stelsel. Er zijn lange wachtlijsten, kinderen ‎komen onnodig terecht in de gesloten jeugdzorg of gaan als postpakketjes van de ene naar de andere aanbieder en hulpverlener. Het leed dat deze kinderen en hun familie wordt aangedaan is onverminderd groot, de druk op medewerkers is toegenomen. ‎

Inspecties oordelen snoeihard over het beleid van de overheid. Ze spreken van een zeer ernstige situatie omdat kinderen in onveilige situaties terechtkomen en meer beschadigd raken, waardoor problemen verergeren.‎

Het ligt dan ook voor de hand de specialistische jeugdzorg anders te organiseren, met meer zekerheid voor jongeren en jeugdzorgaanbieders. Maar ook door de politieke verantwoordelijkheid voor de hulp aan en bescherming van onze jongeren beter vast te leggen: bij de minister.

Zoals de inspecties ook stellen: de bescherming van zo'n kleine groep, dat zouden we in ons land op een goede manier moeten kunnen organiseren. Dat is geen kwestie van kunnen, maar een kwestie van willen.

Maarten Hijink is Tweede Kamerlid voor de SP, Sunita Biharie is jeugdzorgmedewerker en SP-fractievoorzitter in Apeldoorn.

 

Jeugdhulp in Apeldoorn: de rekening is gepresenteerd

CDA CDA SGP VVD Apeldoorn 27-03-2019 12:37

Afgelopen jaar bij de behandeling van demeerjarenbegroting haaldeonze fractievoorzitterJan Dirk van der Borg de toen bekende tekorten op de jeugdzorg aanals zorgpunten riep het college op met oplossingen te komen. Sindsdien is er veel gebeurd. Het college is druk doende met analyseren en maatregelen treffen. De tekorten zijn inmiddels opgelopen tot een kleine 20 miljoen en er is geen zicht op of dit het eindbedrag gaat zijn.Op 26 februari ontvingen wij een statenbrief waarin duidelijk werd datde Geldersegemeenten over 2018 een gezamenlijk tekort hebben van 69 miljoen.Apeldoorn staat dus niet alleen in deze problematiek. Wel zijn wij niet alleen absoluut, maar ook relatief de gemeente met de grootste tekorten.Dit alles is voor het CDA Apeldoorn de reden geweest om afgelopen maandag, 18 maart, gezamenlijk met de VVD en SGP schriftelijke vragen in te dienen.Ons uitgangspunt daarbij isgoede en betaalbare zorg.De zorg voor kind en gezin staat voorop. Wij hebben het college de volgende vragen gesteld: 1. In het bestuursakkoord dat u in mei 2018 sloot, reserveerde u voor 2019 €4 miljoen extra (en voor de drie jaren daarna €5 miljoen extra) voor de jeugdzorg. In uw raadsbrief van 16 oktober2018, verwacht u dat de structurele kostenoverschrijding op de jeugdzorg in 2018 op €8,5 miljoen en de incidentele kostenoverschrijding op €4 miljoen uitkomt. • Hoe kunnen deze bedragen in drie maanden tijd zijn gestegen naar respectievelijk €13,3 en €6,3 miljoen? • Hoe kan het zijn dat het College deze overschrijdingen niet eerder zag aankomen? • Welke maatregelen treft het College in de bedrijfsvoering van de gemeente om eerder een helder en accuraat beeld te hebben van kostenoverschrijdingen? 2. Het is goed dat er een soort taskforce is die zich buigt over het verkleinen van de tekorten. • Hoe lang is deze taskforce al actief? • Wat zijn de redenen voor het gekozen startmoment? • Wanneer verwacht het college de eerste effecten van de interventies die deze taskforce voorstelt? 3. Uit de maatregelen die u in de raadsbrief aankondigt, kan worden opgemaakt dat er het een en ander te verbeteren is in de bedrijfsvoering van de gemeente. Onder bedrijfsvoering ver- staan wij zaken als inkoop, realisatie en crediteurenbeheer, maar zeker ook zaken als rapportage, aansturing en IT. Wat had beter gekund en wat zijn hier de oorzaken voor? 4. We vragen om een feitenoverzicht gekoppeld aan een tijdlijn vanaf halverwege 2017 inzake de budgetten voor de Jeugdzorg, de gedane interventies, informatievoorziening en andere relevante gebeurtenissen m.b.t. het onderwerp. 5. Ook gemeenten zoals Ede, Venlo, Amsterdam en Alkmaar worstelen met hetzelfde probleem. • Wat kunnen we leren van de aanpak van andere gemeenten? • Op welke wijze gaat het College deze leerpunten gebruiken bij de aanpak van de problematiek rondom de tekorten in de jeugdzorg in de gemeente Apeldoorn? Wij hebben hierbij het college verzocht deze vragen te beantwoorden voor donderdag 11 april. Op deze datum staat er namelijk een politieke markt gepland, waarbij wij als raad met elkaar over de tekorten op de jeugdzorg in debat gaan. Naar aanleiding van deze vragen zocht de Stentor contact met de verschillende fracties. Jan Dirk gaf een toelichting op de vragen. Daarbij heeft hij genoemd dat het teruggaan naar minder aanbieders wellicht een optie zou zijn, net zoals een aantal andere maatregelen een optie zouden zijn. Dit was nodig om de discussie over jeugdhulp in Apeldoorn te openen. Blijven wachten is geen optie, en niets doen al helemaal niet. Zodra wij antwoorden hebben van het college kunnen wij een weloverwogen standpunt innemen. Op dit moment hebben wij nog te weinig informatie om dit te kunnen doen enspelen er meerderescenario’s.Het teruggaan naar minder aanbieders is er hiereenvan. Collega raadslid Gert-Jan Walgemoed, VVD,noemdein de Stentor andere scenario’s; betere bedrijfsvoering en sneller indienen van facturen door zorginstellingen. Het klopt dat,ook het CDA Apeldoorn de afgelopen jaren met het huidige beleid heeft ingestemd. Met de kennis van toen hebben wij, en de gehele gemeenteraad, getracht goed te handelen. Overigens heeft het CDA Apeldoorn in januari 2018 al gepleit voor een rekenkameronderzoek naar de jeugdzorg. Dat werd destijds door de raad niet gesteund. Met de kennis van nu, ziet het CDA Apeldoorn in dat het nodig is, naar het huidige beleid te kijken. Financieel moeten er keuzes gemaakt gaan worden. En nogmaals, dit moet niet ten koste gaan van kind en gezin. Kwalitatief goede zorg staat voorop.Wij nemen verantwoording voor de keuzes die de raad de afgelopen jaren gemaakt heeft en wij nemen de verantwoording omonszelf een spiegel voor te houden en de vraag te stellen: waren dit de juiste keuzes? AlindaFredriks Raadslid CDA Apeldoorn

Goed vervoer; voor iedereen

VVD VVD Apeldoorn 30-10-2018 10:48

Het vervoer van kwetsbare doelgroepen in onze gemeente, moet goed en op orde zijn! Want ook als je een beperking hebt, moet je wat de VVD betreft; mee kunnen doen in onze maatschappij. We moeten er van op aan kunnen en het moet efficiënt en effectief gebeuren. Je moet van je vervoer op aan kunnen, om naar school te kunnen, naar dagbesteding, of naar andere afspraken.

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/32304/goed-vervoer-voor-iedereen

Wij regelen dit vervoer op dit moment binnen PlusOV. Binnen PlusOV organiseren wij, in de regio met 9 andere gemeenten, het doelgroepenvervoer en het vraagafhankelijke vervoer. Met name het doelgroepenvervoer (leerlingenvervoer onder andere), leidt tot veel problemen. Zoals ook al vele malen in de krant en overige media heeft gestaan. Deze problemen duren al te lang, vindt de VVD. Daar moet een oplossing voor komen. Op 18 oktober hebben we hier als gemeenteraad wederom met elkaar over gesproken en besloten om te stoppen met PlusOV voor de gemeente Apeldoorn met betrekking tot het doelgroepen vervoer.

Hoe zijn we tot dit besluit gekomen?

Het leerlingenvervoer vindt plaats onder de paraplu van PlusOV, vanaf 2016. In 2016 en in 2017 zijn er grote problemen geweest met dit vervoer. Kinderen werden niet opgehaald, te laat opgehaald, er werden andere routers gereden, steeds wisselende chauffeurs. Als VVD zijnde hebben we hier de afgelopen jaren aandacht voor gevraagd en dat hebben we ook in 2018 weer gedaan. Omdat het weer mis ging. Ja, het gaat iets beter, maar het gaat nog niet goed. Terwijl PlusOV een groot aantal beloftes heeft gedaan om het te verbeteren. Maar helaas, mocht dit niet baten, of is niet alles ingevoerd wat ze hadden beloofd. Neem bijvoorbeeld het reizigerspanel, een belangrijk element volgens de VVD om te toetsen hoe het gaat en te kijken wat er leeft en speelt. Helaas niet ingevoerd, terwijl we daar, samen met anderen; veelvuldig op hebben gehamerd. Zo zijn er nog wel een aantal andere voorbeelden te noemen. De VVD vindt dat in het kader van PlusOV, wij als politiek ons moesten bemoeien met de bedrijfsvoering van PlusOV. Een gemeenschappelijke regeling, die dus 'op afstand' van ons staat. Maar wij hebben gemeend, om bedrijfsvoering; politiek te maken. Om ervoor te zorgen dat de problemen opgelost zouden gaan worden. En de kwetsbare doelgroep, goed vervoerd kan worden.

Helaas mocht dit niet baten en zijn de klachten en de geluiden die ons bereiken, nog steeds zorgelijk. Dat heeft ons doen besluiten om als VVD te zeggen; we stoppen ermee. Wij zijn het vertrouwen kwijt in PlusOV, net als een groot deel van onze inwoners!

Maar, hoe nu verder?

Stoppen met PlusOV is 1, maar dat doen we niet van de ene op de andere dag. Tot augustus zitten we nog aan PlusOV en haar vervoerders vast. 18 oktober, tijdens de politieke bespreking heeft de VVD ook aangegeven dat wij verwachten dat we voor de resterende periode, er alles aan moeten doen om het vervoer nog te verbeteren en om serieus met klachten om te gaan van onze inwoners. Dit houden wij de komende tijd goed in de gaten.

Daarnaast, stoppen we met het doelgroepenvervoer, maar het vraagafhankelijke vervoer; blijft vooralsnog bij PlusOV. Dit gaat ook stukken beter, gelukkig, dan het doelgroepenvervoer. Maar, ook dit deel, houden wij strak in de gaten de komende maanden.

Wat gebeurt er na 1 augustus?

Na 1 augustus zal de gemeente het weer zelf gaan doen, kleinschalig en dichtbij; dat is het uitgangspunt, waar ook de VVD zich in kan vinden. De komende tijd wordt gebruikt, om samen met andere gemeenten waar het kan, te kijken naar de nieuwe aanbesteding voor het 'nieuwe seizoen'. Ook hier blijven we strak op zitten, om de problemen die we hebben gehad met PlusOV, niet nog eens te laten gebeuren. De VVD is van mening dat het beter moet en kan; op een efficiënte en effectieve manier! Zodat mensen weer meedoen, kinderen naar school kunnen en ouders die toch al genoeg zorgen hebben niet meer wakker hoeven te liggen over waar hun kind nu weer is!

Tim Kamphuis

Deze notie is unaniem aangenomen. ...

PvdA PvdA VVD CDA Apeldoorn 21-09-2018 06:22

Deze notie is unaniem aangenomen. Zijn we erg blij mee en is een grote stap in de richting van nog betere zorg voor kleine kinderen.

Een gokje wagen

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Apeldoorn 10-09-2018 12:43

https://apeldoorn.christenunie.nl/blog/2018/09/10/gokken kinderen kind kindercasino

De afgelopen dagen stond Nederland in het teken van Howick en Lili. Bijzonder mooi om te zien hoe Nederland massaal opkwam voor het belang van twee hulpeloze kinderen. Zouden we vaker moeten doen. En niet alleen in schrijnende asielkwesties. 

Zo kent de binnenstad van Apeldoorn sinds kort een nieuwe attractie, aldus het college van B en W, vlak voor het zomerreces. Een "goede ontwikkeling", die "bijdraagt aan de ambities Comfortabele Gezinsstad, Toeristisch Toplandschap en Veelzijdige Economie" (lees hier de volledige raadsbrief). 

Maar waar in deze brief gesproken wordt over een "family-entertainmentcenter" (lees: gezellig uitje voor het hele gezin), spreekt het AD vorig jaar terecht al van 'Kindercasino's', en ging een kamermeerderheid van ChristenUnie, PvdA, VVD en SP achter CDA kamerlid Madeleine van Toorenburg staan bij het uitspreken van haar zorgen over deze nieuwe ontwikkeling

Ook verslavingsdeskundigen spreken hun grote zorg uit. Zo schrijft Feite Hofman van de Stichting Anonieme Gokkers en Omgeving Gokkers Nederland (AGOG), en ervaringsdeskundige: ,,Ze leiden daar gewoon kinderen op tot gokkers" en  hebben de vestigingen van Gamestate alle kenmerken van een echt casino, aldus Armijn Meijer van de gokkerssite Onetime.nl, die in zijn leven honderden casino’s bezocht. "In Las Vegas zou Gamestate gewoon een casino heten. [...] Kinderen kunnen bij een spelletje raden op welk nummer een balletje valt, precies zoals bij roulette in het casino. De punten maken hebberig." (bron AD.nl)

Om een indruk te krijgen van hoe het er in zo'n kinderspeelparadijs aan toegaat, verwijzen wij graag naar onderstaand filmpje van GeenStijl:

In Apeldoorn stelde uitgerekend de fractie van 50+ al vragen aan het college over dit onderwerp. Vragen waar wij ons goed in kunnen vinden - zeker in het licht van de brede discussie die vlak voor de verkiezingen gevoerd is ten aanzien van de komst van een grote speelhal voor volwassenen.

We wachten de antwoorden in spanning af. En mogen we tot die tijd ouders oproepen hun kinderen niet met gokautomaten te laten spelen? Want als een meerderheid van de raad zich heeft uitgesproken tegen de komst van een casino voor volwassenen - met zorgen rond gokverslaving als één van de belangrijkste argumenten - hoeveel te meer moeten we dan niet opkomen voor de belangen van onze kinderen? Net als bij Howick en Lili.

Agnes JongeriusSteun onze jobcoaches ...

PvdA PvdA GroenLinks VVD Apeldoorn 26-08-2018 11:01

Eerste reactie ChristenUnie Apeldoorn op nieuw bestuursakkoord

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD CDA Apeldoorn 09-05-2018 19:06

https://apeldoorn.christenunie.nl/blog/2018/05/09/Website Bestuursakkoord

‘De kracht van Apeldoorn’. Dat is de titel van het nieuwe bestuursakkoord dat door de VVD, Lokaal Apeldoorn, CDA, D66 en GroenLinks is gesloten. De komende vier jaar zullen deze partijen de coalitie vormen, en de wethouders leveren. 

Voor ons betekent ‘de kracht van Apeldoorn’ dat we de komende vier jaar met jou, met de buurt en met de hele gemeente aan de slag gaan om Apeldoorn mooier te maken voor iedereen. Verbindingspolitiek noemen we dat, omdat we weten dat de politiek het niet zonder de samenleving gaat redden. Het is jammer dat de tekst van het nieuwe bestuursakkoord doet vermoeden dat de nieuwe coalitie daar iets anders over denkt.

‘Wij maken de stad financieel gezond’, ‘wij zorgen voor verbinding tussen generaties’, ‘wij maken een grote kwaliteitsverbetering in de jeugdzorg’ zijn zo maar een paar zinnen uit het akkoord. Een gemiste kans om te laten merken dat je met de hele samenleving aan de slag wil gaan, en jammer dat het nieuwe college de afgelopen jaren is vergeten! Daarin hebben we namelijk met elkaar al hele grote stappen gezet om Apeldoorn financieel gezond te krijgen, en kreeg onze gemeente landelijk waardering voor de aanpak van jeugdzorg onder onze wethouder Paul Blokhuis.

De nieuwe coalitie heeft een paar mooie ambities uitgeschreven. Er is veel aandacht voor duurzaamheid, revitalisering van wijken en Centra voor Maatschappelijke Ondersteuning. Punten die we van harte ondersteunen! Er zijn ook plannen die echt beter moeten, en die we met de samenleving willen oppakken. Bij de algemene beschouwingen volgende week zullen wij als grootste oppositiepartij in Apeldoorn daarvoor concrete verbeteringen voorstellen.

Lees hier het volldige bestuursakkoord:https://www.apeldoorn.nl/DATA/TER/actueel/nieuws/2018/mei/bestuursakkoord_dekrachtvanapeldoorn.pdf

'Maidenspeech' Sunita Biharie op Duidingsdebat

SP SP VVD Partij voor de Dieren Apeldoorn 22-03-2018 21:31

Sunita Biharie 'SP Apeldoorn is terug, terug van weggeweest. Als eerste willen we iedereen die naar de stembus is gegaan bedanken.  Stemmen is een recht waar hard voor gevochten is. In het bijzonder willen wij alle stemmers op SP Apeldoorn bedanken voor het vertrouwen dat wij van ze hebben gekregen. Deze SP Apeldoorn zal daar zeer zuinig mee omgaan.

 

Ook wil ik alle mensen van RTV Apeldoorn, Gigant jongerendebat en alle andere mensen en vrijwilligers bedanken die zich hebben igezet voor de verkiezingen. Mede door hen was er een mooie opkomst. Laten we ervoor gaan dat er over 4 jaar nog meer mensen naar de stembus gaan.

Voorzitter, ik wil alle partijen van harte feliciteren met hun verkregen zetels. Met name de winnende partijen zoals de VVD, Lokaal Apeldoorn, 50 Plus en PvdD van harte feliciteren met hun winst.

Wij zijn als SP Apeldoorn ontzettend blij dat wij de grootste nieuwkomer zijn. Toch hebben we gemende gevoelens. Kijkend naar de uitslag vindt er -naast dat men voor een duidelijk links SP geluid gaat- ook een verrechtsing plaats.

Wij willen dan ook met nadruk de informateur de volgende punten meegeven. Apeldoorn kent op verschillende vlakken een groeiende tweedeling die naast zichtbaar in de uitslag ook zichtbaar op straat is.

Wij vinden dat mensen nooit zonder onderdak mogen zitten. Naast dat mensen niet op straat gezet mogen worden, vinden we ook dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om een betaalbare woning te vinden. Wonen is een basisbehoefte daarin mogen we geen concessies doen.

Ook de grote kloof tussen mensen met geld en mensen met minder geld moet verkleind worden. We bereiken nog geen 50% van de kinderen in de armoede met stichting Leergeld. Vele kinderen en mensen in de armoede zijn niet in beeld. Pak de armoede bij de wortel aan, verlaag de lasten voor mensen die dat nodig hebben, zodat niemand meer gedwongen in armoede leeft

Marktwerking in de zorg werkt niet. Ook in Apeldoorn hebben we te maken met zorgverleners die facturen indienen voor zorg die nooit verleend is. Hoe kan dit? Zorggelden moeten naar de mensen die zorg nodig hebben. En iedereen die dit nodig heeft moet dit kunnen krijgen op een manier die bij hen past. Naast minder marktwerking willen we ook dat de macht weer komt te liggen bij de zorgvragers. Hier is binnen bijvoorbeeld de jeugdzorg ook nog een wereld te winnen

Nu ik toch over de jeugd begin. Geef de jeugd een stem. Wij moeten hier meer in investeren. Niet beslissen voor, maar vragen aan. Want we hebben toch bijna allemaal de ambitie om de jonge vlucht in Apeldoorn te houden? De jeugd heeft immers de toekomst.

Last but not least, het baart ons grote zorgen dat mensen op basis van hun afkomst, religie, sekse, seksualiteit, leeftijd en validiteit minder kansen krijgen op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt of in het vinden van een stage op school. Naast discriminatie binnen het systeem hebben we ook te maken met alledaagse discriminatie. Aan ons de taak om dit niet alleen in woorden af te keuren maar ook in daden en dit om te zetten in beleid.

 

Wij hopen dat de komende coalitie deze punten mee zal nemen. Voor ons zijn deze punten niet onderhandelbaar. Wij zullen dan ook waar nodig is harde oppositie in de raad en acties op straat gaan voeren.

 

Want iedereen verdient eerlijke kansen. Samen zijn wij Apeldoorn.'

 

Speech geschreven door Thomas Hendriks en Sunita Biharie 

Wonen in de dorpen? Ja, graag!

VVD VVD Apeldoorn 12-12-2017 08:11

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/25836/wonen-in-de-dorpen-ja-graag
Natuurlijk zijn er mensen die liever in Apeldoorn wonen, maar heel veel mensen willen dolgraag in de Apeldoornse dorpen wonen. De VVD wil daar graag veel ruimte voor laten! De dorpen hebben aanwas nodig om hun voorzieningen in stand te kunnen houden en om levendig en leefbaar te blijven. Dit zijn dan ook belangrijke punten uit ons verkiezingsprogramma 2018-2022!

Eind november stond een ‘dorpenperspectief’ op de agenda van de gemeenteraad. Hierin is beschreven hoe het college de woningbouwontwikkeling in de dorpen voor de komende 2 jaar voor zich ziet. Deze is vooral gericht op bouwen voor starters en jongeren: prima! Tegelijkertijd moet de gemeente dan echt initiatieven van jongeren gaan ondersteunen en faciliteren, zodat drama’s als in Lieren, waar de planvorming nu al ruim 10 jaar loopt, worden voorkomen. Het Hoenderlose jongereninitiatief moet veel sneller en beter gaan en daar moet een welwillende en consistente gemeente bij helpen!

Ook verder is de VVD kritisch op dit perspectief, want tegelijkertijd is er een rem gezet op de bouw van duurdere woningen. De VVD vindt dat geen goed signaal: het is al erg moeilijk om te bouwen in de dorpen en naast goedkopere woningen heb je ook doorstroming nodig. Want met doorstroming komen ook, zoals de afgelopen jaren bijvoorbeeld is gebeurd in Beekbergen en Uddel, iets oudere huizen beschikbaar, die voor jonge stellen die handig zijn prima worden opgeknapt naar toekomstbestendige woningen.

Ook vindt de VVD dat er in de visie op de dorpen te weinig naar lange termijntrends wordt gekeken: er zijn nog steeds heel veel, ondertussen al iets oudere, jongeren die in hun twintiger jaren zijn vertrokken uit de dorpen en graag willen terugkomen als zich de kans voordoet. Deze groep wordt momenteel verwaarloosd.  Er wordt te veel op korte termijn gekeken en te weinig geluisterd naar bewoners en potentiële bewoners.

Al met al heeft de VVD, ondanks de gemiste kans om echt uitnodigend te zijn, toch ingestemd met dit perspectief: de grote lijn is OK, de nota is met instemming van de dorpsraden tot stand gekomen, geldt maar tot uiterlijk 2020 en er was geen bijval bij ons pleidooi om meer ruimte te laten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.