Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over CDA inzichtelijk

8 documenten

De columnisten: Een hete herfst is pure noodzaak

SP SP VVD D66 CDA Noord-Holland 26-06-2020 08:50

Tijdens de persconferentie van afgelopen woensdagavond kondigde minister-president Mark Rutte (VVD) versoepelingen aan voor de coronamaatregelen met de woorden: „Wij gaan met meer vrijheid de zomer in dan verwacht.” Het nieuwe moraal van de ‘anderhalve meter’ blijft overeind omdat het levensbedreigende coronavirus nog lang niet de kop is ingedrukt. Zolang er geen medische oplossingen zijn keert volgens hem het oude systeem niet terug, dus met aanpassingen kan het Nederlandse volk vakantie vieren is zijn stelling. Of de zomer een feestje wordt voor iedereen is maar de vraag.

Tekst: Willem Croese

Bij aanvang van de coronacrisis kwam zelfs het begrip ‘solidariteit’ uit de mond van Rutte en de zijnen. Velen applaudisseerden voor de zorgmedewerkers en zo werd het zogenaamde solidariteitsgevoel aangemoedigd. Eerlijk is eerlijk in de zorg is keihard gewerkt om met een zeer beperkte hoeveelheid middelen zo goed mogelijk patiënten te helpen. Wij kennen ook de trieste beelden en verhalen. Een belastingvrije bonus van duizend euro is voor het zorgpersoneel volgens de Tweede Kamer en het kabinet op zijn plaats. 

Het begrip solidariteit is intussen verdwenen uit de monden van de neoliberale politici met Rutte voorop. Het kapitalisme laat juist de zwakheden van het systeem zien. Bedrijven vallen om, werknemers raken hun banen kwijt, veel zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers) kunnen hun broeken niet meer ophouden, KLM krijgt 3,4 miljard euro van ons allen om weer te vliegen terwijl de grote jongens van dit bedrijf om die reden een jaar langer moeten wachten op hun dikke bonussen, en ga zo maar door. 

Een somber beeld dus. Wie betaalt de rekening? Het antwoord is wij. Neem bijvoorbeeld de ziektekostenverzekeraars die zullen zonder enige twijfel hun premies fors laten stijgen. Verhoging van het eigen risico en uitbreiding van de eigen bijdrage volgen vast ook wel. Of ondanks dat de meerderheid van de Eerste Kamer tegen de huurverhoging is per 1 juli weigert minister Ollongren (D66, Wonen) de maatregel af te blazen. Huurders kunnen dus vast hun knip openen.

Er is meer aan de hand. Het is niet voor niets dat wereldwijd tegen racisme wordt gestreden. Volkomen terecht dat men in opstand is. Je zult maar dagelijks ernstige hinder ondervinden door raciale en seksistische discriminatie in jouw woon-, werk- en leefsituatie. Het kapitalistische systeem is onder de anderhalve meter economie echt niet anders dan voorheen. En dan met de wetenschap dat de campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar op gang komen. Mona Keijzer, CDA kandidaat lijsttrekker, maakte het van de week helemaal bont. Zij wil een ruk naar rechts, noemt het racismedebat een Randstedelijke discussie en sluit samenwerking met Forum voor Democratie niet uit, al moet Thierry Baudet volgens haar zijn mond spoelen.

De kaarten worden verder geschud om mensen tegen elkaar uit te spelen. Wij mogen eerst met alle risico’s van dien zoals gezegd vakantie vieren. In de tussentijd dendert het grootkapitaal zakkenvullend voort. Op de zogenaamde ‘routekaart’ zorgt het kabinet er voor niet te veel uit de bocht te vliegen. Het is een kwestie van geef het volk brood en spelen. In het najaar piekt naar verwachting het coronavirus weer met flinke nadelige gevolgen, terwijl er dan nog steeds geen medicatie is om deze sluipmoordenaar uit te schakelen. Met anderhalve meter afstand en internationale solidariteit is een hete herfst pure noodzaak om het kapitalisme van ons af te schudden.

SP gaat zich óók verzetten tegen opheffing buslijnen Gooi en Vechtstreek

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 17-10-2018 22:15

De kaalslag van het busvervoer in Noord-Holland Noord is nog maar net achter de rug. Maar de provincie heeft al weer een nieuw slachtoffer op het oog: de buslijnen in Gooi- en Vechtstreek. Deze week kregen statenleden een presentatie van de ideeën. Alleen "HOV" lijn 320 en een paar andere "stroomlijnen" blijven over. Zeven buslijnen zouden geheel of gedeeltelijk worden opgeheven. Statenlid Marnix Bruggeman kondigt aan dat de SP zich tot het uiterste zal verzetten.

In 2021 eindigt de subsidie-concessie Gooi- en Vechtstreek die de provincie aan Connexxion heeft verleend. Volgend jaar begint de aanbesteding van een nieuwe concessie. De provincie denkt nu al na hoe het nieuwe buslijnennet er uit moet gaan zien. Zij heeft daarvoor een opdracht gegeven aan Anne Koot, Proces- en Programma-manager van adviesbureau Goudappel Coffeng. Koot onthulde haar ideeën in een "benen-op-tafel"-overleg afgelopen maandag. Ze vindt dat er alleen nog zogenaamde stroomlijnen moeten overblijven, zoals HOV lijn 320. Mensen moeten daar op de fiets naar toe. Een fietsafstand van 2,5 kilometer vindt Koot aanvaardbaar. Als aanvulling kunnen er eventueel buurtbussen met vrijwilligers als chauffeur komen. Met het plan kan de provincie 20 procent besparen op de subsidie voor de buslijnen in Het Gooi.

Volgens de plannen zou buslijn 108 tussen Laren en Huizen moeten worden opgeheven. In Blaricum komt dan geen bus meer. Ook verdwijnen de

              De dikke donkere lijnen zijn de op te heffen busroutes

Hilversumse buslijnen 1 (naar Kerkelanden), 2 (naar het Erfgooierskwartier en winkelcentrum Seinhorst) en 3 (Oosterengweg). Tussen Bussum en Huizen verdwijnt lijn 107 langs het Mediapark. In Bussum zelf wordt lijn 107 op de Huizerweg opgeheven. In de Huizermaat in Huizen verdwijnen de lijnen 100 en 101.

Volgens de provincie gaat het nog maar om voorlopige ideeën. SP-statenlid Marnix Bruggeman is echter meteen in de hoogste staat van paraatheid: "Wij hebben net de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord achter de rug. Daar zijn uiteindelijk 21 buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven. De plannen daarvoor zijn door de provincie zo lang mogelijk geheim gehouden. Toen de SP ze openbaar maakte, zei gedeputeerde Elisabeth Post zelfs dat de SP mensen op het verkeerde been zette en onnodig paniek zaaide. Maar ondanks felle protesten van SP en talloze buspassagiers zijn de plannen uiteindelijk door de coalitie van VVD, D66, CDA en PvdA helaas precies zo doorgevoerd zoals de SP had voorspeld." Bruggeman raadt de buspassagiers in het Gooi daarom aan nu alvast te protesteren tegen de opheffingsplannen. "Als je het nu niet doet, krijg je straks te horen dat de plannen al vastliggen en dat je maar eerder had moeten protesteren."

De stadsbuslijnen in Hilversum bestaan al sinds mensen-heugenis. Hier in 1974 op het niet meer terug te herkennen Stationsplein.

SP twijfelt bij pilot 'bundeling' doelgroepenvervoer en OV Schagen

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 11-06-2018 18:00

De statenfractie van de SP zet vraagtekens bij een onderzoek van de provincie om het speciaal leerlingenvervoer, ouderenvervoer en gehandicaptenvervoer open te stellen voor andere openbaar vervoergebruikers. Vandaag bespraken provinciale staten een voorstel van PvdA, CDA en D66 voor zo'n proef in Schagen. De SP wees er op dat tien jaar geleden overal mislukte proeven zijn gedaan met bundeling van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Er zou eerst naar de resultaten van deze eerdere pilots gekeken moeten worden. PvdA, CDA en D66 vonden dit niet nodig. Een motie van de SP om te leren uit het verleden kreeg de steun van GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Ouderenpartij.

Ook in de regio Schagen is in 2007 al een pilot gehouden. Bij deze regionale proef waren acht gemeenten betrokken. De pilot kostte € 220.000. Er zou openbaar vervoer naar Agriport bij Medemblik komen in combinatie met het speciaal gehandicapten- en leerlingenvervoer. Ook de toenmalige provinciale belbus werd bij de pilot betrokken. Verkeersadviesbureau AGV Movares maakte in maart 2008 een evaluatie. Conclusie: de pilot heeft geen resultaten opgeleverd die merkbaar zijn voor de reiziger. De combinatielijn naar Agriport is er nooit gekomen. De belbus Noord-Holland Noord is al lang ter ziele. Uit een andere pilot, Regiotaxi Zuidoost Drenthe, kwam naar voren dat gebruikers ontevreden waren dat er veel meer werd omgereden en de reizen langer waren gaan duren.

In een memo had SP-statenlid Marnix Bruggeman PvdA, CDA en D66 gevraagd eerst de resultaten van de vroegere pilots te bestuderen: "Met opnieuw het wiel willen uitvinden is niks mis. Wel als er vermoedens zijn dat dit wiel eigenlijk nooit zo goed wilde draaien. Meer efficiency is mooi. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat je autisten of scholieren met een handicap niet in één busje moet stoppen met andere gebruikers van het openbaar vervoer. Dat leidt tot onrust en langere reistijden voor alle groepen."

Andries Thijssens (D66) wierp de SP tegen dat er op ICT-gebied in tien jaar veel veranderd is. En gedeputeerde Post (VVD) zei tegen Bruggeman: "In uw wereld mag dan in tien jaar niets veranderd zijn, in de wereld om u heen wel degelijk." Bruggeman: "Op één punt moet ik u inderdaad toegeven dat er wel iets is veranderd sinds 2008. En dat is dat de provincie Noord-Holland sindsdien - en per 22 juli aanstaande nog veel meer – allemaal buslijnen opheft. Deze pilot is weer een schaamlap voor het opheffen van buslijnen. Dat is er inderdaad veranderd: dat er een kaalslag heeft plaats gevonden in het gewone regulier openbaar vervoer. En dat straks met deze pilot Wmo-geld van de gemeenten wordt ingezet als gewoon openbaar vervoer dat door de provincie is wegbezuinigd."

Zie ook: Openbaar vervoer

Opheffing buslijnen Noord-Holland Noord - helaas – zoals SP voorspelde; acties gaan door

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 10-05-2018 13:03

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/05/opheffing-buslijnen-noord-holland-noord-helaas-zoals-door-sp-voorspeld-acties-gaan
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De opheffingen van de buslijnen in Noord-Holland Noord zijn precies zoals de SP al had voorspeld. Dit blijkt uit het 'Vervoerplan Noord-Holland Noord vanaf 22 juli 2018' dat busbedrijf Connexxion onlangs op zijn website heeft gepubliceerd. In de staten­commissie Mobiliteit van 9 april had gedeputeerde Post (VVD) nog gezegd dat mensen op het verkeerde been waren gezet over de opheffingsplannen: "Er zijn daarbij verkeerde voorbeelden gebruikt. Er is paniek ontstaan, die volkomen overbodig is." Maar deze paniek bleek dus achteraf volkomen terecht. Acties van de SP tegen de opheffingen blijven doorgaan.

Hoewel Post geen namen noemde was duidelijk dat zij met haar beschuldigingen wees in de richting van de statenfractie van de SP, die eerder dit jaar onthulde welke lijnen zouden worden opgeheven. SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft steeds gezegd dat elf buslijnen geheel of gedeeltelijk zouden worden opgeheven: "Waar we maar een greintje twijfel hadden of we het bij het rechte eind hadden, hielden we een slag om de arm. Uiteindelijk blijken er nu maar liefst veertien lijnen geheel of gedeeltelijk te worden opgeheven. Wij zijn er bepaald niet trots op dat we gelijk gekregen hebben. Want dit is diep triest voor de mensen die deze bussen nu nog gebruiken. Wij kunnen alleen maar gissen waarom gedeputeerde Post beweerde dat er onjuiste informatie was verspreid en paniek gezaaid." Tot de recente publicatie van het Vervoerplan op de website van Connexxion weigerde de gedeputeerde de opheffingsplannen openbaar te maken. Bruggeman: "Misschien hoopte ze op die manier dat er geen protesten kwamen." Die protesten kwamen er toch massaal, nadat de SP de opheffingsplannen bekend had gemaakt.

Helaas hebben de protesten nog nauwelijks geholpen, zoals nu blijkt uit het Vervoerplan. Alleen hier en daar zijn er onder druk van de protesten in de bezuinigingsplannen enkele kleinigheidjes teruggedraaid. Zo blijft tussen Callantsoog en Grote Keeten de bus rijden. In de vergadering van provinciale staten van 23 april had de SP voorgesteld extra provinciaal geld uit te trekken voor het behoud van de bedreigde buslijnen. Dat voorstel werd verworpen door een meerderheid van PvdA, D66, CDA en VVD. De SP geeft de strijd niet op en komt binnenkort met nieuwe acties.

Uit het onlangs publiceerde Vervoerplan van Connexxion blijkt het volgende:

- Lijn 5 ringlijn Alkmaar Station – De Hoef. Komt te vervallen.

- Lijn 10 Alkmaar Station – Oudorp – St. Pancras - Langedijk – Heerhugowaard. Rijdt voortaan het traject Station Alkmaar – St. Pancras Kerkplein. Traject St. Pancras – Heerhugowaard opgeheven.

- Lijn 11 Hoorn Station – Risdam – Wognum – Nibbixwoud – Oostwoud. Rijdt voortaan het alleen nog het traject Station Hoorn – Risdam. Traject Risdam – Oostwoud opgeheven.

- Lijn 28 Texel Veerhaven – Den Burg – De Koog. Er wordt niet meer het gehele rondje door Den Burg gereden.

- Lijn 32 Den Helder Station – Station Zuid – Julianadorp. Komt te vervallen.

- Lijn 34 Den Helder Station – De Schooten. Minder ritten (halvering frequentie) en een andere route.

- Lijn 123 Alkmaar Station – De Rijp – Alkmaar Station. Minder ritten. Rijdt op werkdagen één keer per uur. Op zaterdag en zondag opgeheven.

- Lijn 131 Hoorn Station – Blokker – Wervershoof – Andijk. Rijdt voortaan alleen nog in de ochtendspits en in de middagspits.

- Lijn 150 Alkmaar Station – Nieuwe Niedorp – Schagen Station. Komt te vervallen.

- Lijn 151 Alkmaar Station – Petten - Julianadorp.  Rijdt voortaan tussen Alkmaar en Petten. Traject Petten – Julianadorp vervalt.

- Lijn 152 Schagen Station – Callantsoog - Julianadorp. Rijdt voortaan het traject tussen Schagen en Callantsoog. Traject Grote Keeten – Julianadorp opgeheven. Enkele scholierenritten (lijn 652) Schagen – Julianadorp – Den Helder komen er voor in de plaats.

- Lijn 157 Alkmaar Station – Tuitjenhorn – Schagen Station. Traject Tuitjenhorn – Schagen Station vervalt.

- Lijn 158 Anna Paulowna – Breezand – Airport - Den Helder Station. Komt te vervallen.

- Lijn 164 Castricum Station – Egmond Binnen – Egmond aan Zee. Rijdt voortaan alleen nog in de ochtend- en middagspits. Tussen de spitsen en op zaterdag en zondag opgeheven.

Voor enkele (maar lang niet alle) opgeheven trajecten komt een belbus ("Overal Flex") in de plaats.

Het 'Vervoerplan Noord-Holland Noord vanaf 22 juli 2018' is te lezen op:https://www.connexxion.nl/wat-gaat-er-veranderen/1471

Negentig boze buspassagiers naar Provinciehuis tegen afbraak OV

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 09-04-2018 21:30

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/04/negentig-boze-buspassagiers-naar-provinciehuis-tegen-afbraak-openbaar-vervoer
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Negentig boze buspassagiers uit Alkmaar, Bakkum, Castricum, Heerhugowaard kwamen vandaag naar het Provinciehuis in Haarlem. Zij protesteerden daar tegen de plannen voor opheffing van elf buslijnen in Noord-Holland Noord. Veertien van hen namen als inspreker ook deel aan de discussie in de statencommissie Mobiliteit. Officieel stond daar op de agenda alleen een voorstel van de PvdA om een paar busritjes uit het bezuinigingsplan toch maar niet te schrappen – door de SP bestempeld als schaamlap voor de afbraak van het openbaar vervoer. Over het bezuinigingsplan zelf wilden coalitiepartijen PvdA, VVD, D66 en CDA liever niet praten. De insprekers trokken zich daar niets van en pleitten samen bijna een uur lang, vurig en soms ontroerend, voor behoud van hun buslijn 5 (Alkmaar), 152 (Julianadorp) en 164 (Bakkum, Egmond).

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen

betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

SP blijft knokken voor behoud openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 13-03-2018 11:27

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/sp-blijft-knokken-voor-behoud-openbaar-vervoer-in-noord-holland-noord
Foto: Aart Marchal / Aart Marchal
Afgelopen vrijdagavond belegden de SP Castricum en SP Noord-Holland een actiebijeenkomst over het behoud van buslijn 164. Hierbij liepen de gemoederen hoog op. Als het aan de provincie Noord-Holland en vervoerder Connexxion ligt wordt er namelijk flink geschrapt in de dienstregeling. Momenteel vertrekt buslijn 164 nog de gehele dag ieder uur tot 23:00 ’s avonds. Vanaf juli 2018 dreigt de frequentie van de bus, die via Castricum en Bakkum naar Egmond aan Zee rijdt, te worden teruggeschroefd naar enkele ritten in de ochtendspits en enkele ritten in de middag.

De vele belangstellenden in Hotel Fase Fier maakten vrijdagavond duidelijk welke ingrijpende gevolgen de plannen van de provincie hebben op het dagelijks leven van mensen. Zo stopt bus 164 onder andere bij het winkelcentrum Geesterduin, woonzorgcentrum de Santmark in Castricum en het Sint Lioba klooster in Egmond-Binnen, waar onder meer respijtzorg wordt verleend. Kortom: het doen van de dagelijkse boodschappen of het afleggen van familiebezoek wordt veel mensen een haast onmogelijke opgave wanneer bus 164 overdag verdwijnt. Vanuit de Alkmaarse huurdersvereniging ‘Onder de Vleugels’ werd nog gewezen op de pijn die het dreigende verdwijnen van stadsbus 5 met zich mee zal brengen. Wanneer buslijn 5 in juli wordt geschrapt verliezen veel ‘oudere bewoners’ in De Hoef  hun rechtstreekse verbinding naar het ziekenhuis en het centrum van Alkmaar.  

Wat de SP betreft is deze kaalslag en verschraling van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord onacceptabel. Eerder, in januari dit jaar, trok de SP al met veertig gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis in Haarlem om gedeputeerde staten (PvdA, CDA, D66 VVD) tevergeefs op andere gedachten te brengen. Ook toen veel persoonlijke verhalen van mensen die in de knel komen te zitten, wanneer onder andere, op bus 152 de rit van Callantsoog naar Julianadorp wordt opgeheven.

Met uw steun zal de SP zich echter blijven verzetten tegen de kaalslag van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. De partij richt haar pijlen nu op de maand april wanneer de plannen van het provinciebestuur en Connexxion wederom aan de orde komen in de Staten. Houdt u onze website in de gaten voor nadere informatie.

Renovatie of verplaatsing, schoner zwemwater in de Amstel?

CDA CDA Noord-Holland 26-01-2018 13:47

De Amstel is samen met het IJ de beeldbepalende rivier van Amsterdam. Hoewel er ’s zomers regelmatig in de Amstel gezwommen wordt is het officieel geen zwemwater. Dat heeft alles te maken met de lozing van het gezuiverde afvalwater, het effluent, door de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) in Amstelveen, in de Amstel. Deze lozing voldoet weliswaar aan de (KRW)-normen, maar kan niettemin onder bijzondere omstandigheden zodanig ongunstige effecten hebben dat het ernstig ontraden en vaak ook verboden wordt om in de Amstel te zwemmen. De Amstel is een regenrivier die in droge tijden een trage stroomsnelheid heeft, waardoor de afvoer van het effluent, de ‘prop’, blijft hangen op het lozingspunt. In zeer droge tijden vragen de polders stroomopwaarts zelfs om er meer water ten behoeve van de landbouw in te laten, dan er aan overtollig regenwater wordt uitgemalen. Dan wordt het water in de rivier de Amstel zelfs stroomopwaarts gestuwd en drijft ook de ‘prop’ de verkeerde kant op. In het kader van een optimalisatie van de planning van nieuwbouw en renovatie, van toekomstbeelden van bestaande RWZI ’s, werd op 15 december 2016 het ‘Masterplan Zuiveren, Toekomstbeeld zuiveringskringen’ door het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht vastgesteld. Tegenvallers bij de renovatieIn oktober 2016 werd reeds het startsein gegeven voor de verbouwing en renovatie van de RWZI Amstelveen. De verouderde slib- en gasverwerking en de procesautomatisering worden met prioriteit vervangen. Na de verbouwing kan de zuivering weer jaren effectief en efficiënt het afvalwater van Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel zuiveren. In november 2017 werd echter aan het Algemeen Bestuur van het waterschap gemeld dat er forse tegenvallers waren opgetreden, waardoor de geplande opknapbeurt van de installatie bijna vijf miljoen euro meer blijkt te kosten dan voorzien. Daarmee kwam ook de optie van versnelde sluiting van de RWZI weer op tafel, omdat het kostenverschil kleiner was geworden. Daarmee zou ook eerder een einde kunnen komen aan de lozing van bestrijdingsmiddelen, medicijnresten en andere microverontreinigingen vanuit de waterzuivering in de Amstel. Deze middelen worden met de huidige generatie RWZI’s nog onvoldoende uitgezuiverd. Bij verplaatsing van de zuivering naar Weesp of Amsterdam-West zou de Amstel ook eerder officieel zwemwater kunnen worden. Het Dagelijks bestuur vond deze afweging complex. Ook de versnelde sluiting valt immers zeer kostbaar uit en kan niet zomaar plaats vinden. Het riool- en afvalwater moet dan namelijk eerst naar de zuiveringen in Weesp en/of Amsterdam-West worden gebracht. Dat vergt een hele infrastructuur en ook uitbreiding van de capaciteit van die andere installaties. Aanvankelijk zou de installatie in Amstelveen nog tot 2032 in bedrijf blijven. Versnelde sluiting zou tien miljoen euro aan extra afschrijving betekenen. Daarnaast zijn er ook nog andere hogere kosten. Deze kosten moeten door de belastingbetalers van het waterschap worden opgebracht met een hogere zuiveringsheffing. De sluiting is dus mogelijk als de zuiveringen in Amsterdam-West en Weesp een grotere capaciteit krijgen. In Weesp wordt een nieuwe zuiveringsinstallatie gebouwd, die in Amsterdam-West zal moeten worden uitgebreid. Deze installaties lozen hun effluent in het Amsterdam-Rijnkanaal en Noordzeekanaal. Complexe afwegingHet Dagelijks bestuur heeft op 30 november 2017 aan het Algemeen bestuur toegezegd om in januari 2018 een voorstel te doen over de aanpak van de zuivering Amstelveen, waarbij twee scenario’s in beeld zouden worden gebracht, te weten het voorzetten van de lopende renovatie en de versnelde afsluiting van de zuivering. Het Dagelijks bestuur constateerde vervolgens dat er op dit moment onvoldoende informatie beschikbaar is om ten aanzien van deze twee scenario’s een gelijkwaardige afweging aan het Algemeen bestuur voor te leggen. Het DB vond dat in feite eerst een studie noodzakelijk is om de gevolgen en de kosten van versnelde afsluiting in kaart te brengen. Dit onderzoek duurt minimaal een jaar en deze studie kost ook nog eens circa € 1 miljoen. Wanneer de studie uitgevoerd is wordt een nieuw voorstel voorgelegd aan het Algemeen bestuur. Het alternatief zou zijn de renovatie van de zuivering Amstelveen toch af te ronden en hiertoe een aanvullend krediet van € 4,75 miljoen beschikbaar te stellen ten behoeve van de vervanging van diverse elektromechanische installatie-onderdelen (voor de extra kosten als gevolg van de tegenvallers). De zuivering blijft na deze renovatie tot 2030-2035 operationeel. Het DB was er over verdeeld en vroeg in de Commissievergadering van 25 januari 2018, zonder eerst zelf een standpunt in te nemen, om een nader advies van het Algemeen Bestuur. CDA-standpuntDe CDA-fractie in AGV stelde in de Commissievergadering een aantal kritische vragen bij monde van commissielid Ron Wever, maar de CDA-fractie vindt alles overwegende dat het de moeite waard is om de studie naar versnelde sluiting uit te laten voeren. “Voor ons is de kwaliteit van het water van de Amstel zeer belangrijk”. De meerderheid van het Algemeen Bestuur is het daarmee eens. Het Dagelijks bestuur zal nu komende maand een voorstel voor een beslissing over het onderzoek formuleren. Hoe dan ook gaat dit nog veel geld kosten, schoon water krijg je niet voor niets. Maar omgeslagen over het grote aantal inwoners van het waterschap vallen de kosten wel weer mee; de kosten veilig te kunnen zwemmen in een schonere Amstel zouden maar twee euro per Amsterdammer stijgen. Zie ook: •Start renovatie rioolzuiveringsinstallatie Amstelveen•Presentatie Beeldvormende bijeenkomst Masterplan Zuiveringen (deel 2) 09-11-2016•AGV jaarverslag-2016 /schoon-water/•BBV17 0144 Bijlage1 Jaarstukken_AGV•AGV /recreatie /watererfgoed /rivieren /de Amstel•Zie de kaart met waterkwaliteit:•Hier vindt je ideale zwemwater met de Zwemwater-App: Foto van dit nieuwsitem: AGV

periode januari tot en met juli 2017

CDA CDA Noord-Holland 18-10-2017 05:46

Hierbij treft u in de bijlage nieuws vanuit de CDA-fractie van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in de periode januari tot en met juli 2017. Wij menen u hiermee op de hoogte te houden van zaken, waaraan onze fractie in die periode aandacht heeft besteed. Om uw extra aandacht op te wekken, het gaat om onderwerpen als: Dijkversterking NIOZ Texel (Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee)Klimaat & Energieprogramma HHNKMeerjarenbegroting 2018-2021Uitwerking waterinnovatiefondsRekenkamercommissie en rapportage communicatieStand van zaken versterking MarkermeerdijkenKustpact Ontwikkelingen watererfgoed Hollands `noorderkwartierWater- en rioleringsplan Beverwijk en Heemskerk de bijlage

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.