Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

9 documenten

Begroting 2024 en het ‘ravijnjaar’ 2026

Progressief Westerveld Progressief Westerveld D66 CDA Westerveld 08-11-2023 12:54

Namens Progressief Westerveld was fractievoorzitter Michiel van de Kasteelen content met de “burgerlijke ongehoorzaamheid” van het College (en bijna de hele VNG) over het naderende ‘ravijnjaar’ 2026. Het kan niet zo zijn dat de rijksoverheid de gemeenten straks echt kapot bezuinigt. Hierbij zijn hele eerste termijn:

Voorzitter,

Wat mij betreft staan we vandaag binnen het uur weer buiten. Niet omdat ik niet in zou zijn voor een scherp debat of voor een gezellige avond, maar omdat mij inmiddels duidelijk is geworden, dat deze begrotingsraad zich voor geen van beide echt leent. Nu we de algemene beschouwingen bij de begrotingsbehandeling hebben afgeschaft, krijgt u dus geen bespiegelingen van onze kant over verantwoordelijkheid, over optimisme 2.0, of over het afschaffen van ‘stippen aan de horizon’. We beperken ons tot de begroting 2024 zelf.

Laatst was ik te gast in het illustere gezelschap van de auditcommissie en daar begon ik langzaam maar zeker iets te begrijpen van de nieuwe Planning en Control cyclus, die strakker is vorm gegeven dan hier een aantal jaren gebruikelijk was. Bij een vorige gelegenheid heb ik al mijn welgemeende complimenten gegeven aan de wethouder Financiën en aan de ambtelijke organisatie. Zaken zijn gestroomlijnder; interne procedures en controles zijn beter op orde. En als ik kijk naar deze Begroting 2024, dan is die behoorlijk beter ingericht en leesbaar dan de Kadernota van afgelopen juli. Achteraf gezien heb ik toch wel spijt over mijn voorstem bij die Kadernota; dat was eigenlijk een verkeerd signaal.

Natuurlijk, de Begroting is in principe allesomvattend. Dus zou je op heel veel zaken in kunnen gaan, vragen kunnen stellen bij formuleringen van beleid; amendementen indienen. Het meest opvallend bij dit soort stukken is toch altijd weer, dat veel hoofdzaken ontbreken en er veel kleinere zaken aan de orde komen. Ik zeg niet ‘onbelangrijker’, maar kleiner. Dat is een bekend verschijnsel: de echte grote kwesties vermijden, want waar moet je beginnen? Het is niet echt een verwijt, maar een constatering, die niet alleen het College betreft, maar ook onszelf als Raad.

Nu er eigenlijk geen fractie meer is, die pleit voor een kleinere overheid (integendeel), en nu er ook niet meer echt wordt ingezet op een lager budget met lagere lasten (want hoe zou dat kunnen?), hoeven we daarover dus geen principiële discussies meer te voeren. Het probleem aan de personele kant is al enige tijd niet meer het daarvoor beschikbare bedrag, maar de vraag waar je de mensen vandaan moet halen. Daarbij baart het verloop in de ambtelijke organisatie ons overigens wel zorgen.

Voor wat betreft de beschikbare middelen is het gesprek ook al gevoerd bij de Kadernota. Dat was en is straks weer het moment waarop we naar de hoogte en verdeling van de Onroerend Zaak belasting kunnen kijken, waarop we de systematiek van de Toeristenbelasting onder de loep kunnen nemen of de door ons al eerder aan de orde gestelde hoogte van de Forensenbelasting. Niet nu dus.

Blijft over de kwestie van het leeuwendeel van de inkomsten: de bijdrage uit de rijksbegroting. Met een VVD-premier, een CDA Minister van Binnenlandse Zaken en een D66 Minister van Financiën is het natuurlijk de vraag hoe die fracties aankijken tegen de hardnekkigheid waarmee dit kabinet de gemeentelijke financiële positie richting het ravijn blijft dirigeren. Ik ben het volledig eens met de burgerlijke ongehoorzaamheid van dit College (en van het overgrote deel van de gemeentebesturen in dit land) ten aanzien van de meerjarenplanning voor de jaren 26 en 27. Als je nu voor die jaren een sluitende raming zou construeren, ben je geen knip voor de neus waard.

Wij gaan dus niet in detail in op de verschillende programma’s, de beleidsvoornemens daarin, de onderbouwing daarvan. De kaders daarvoor zijn al vastgelegd. Maar zelfs als je het zou willen, is er – als gezegd – geen beginnen aan.  Kijkend naar de uitgavenkant valt wel één ding op. Het enorme terrein van het Sociaal Domein, is goed voor een fors aandeel in onze uitgaven. Het is daarnaast ook de grootste bron van onzekerheid, zelfs binnen een begrotingsjaar (we komen daar bij de bespreking van de 2

Bestuursrapportage nog wel over te spreken). Maar als je kijkt naar onze debatten in de Raad, dan is het geen regelmatig onderwerp van gesprek. Natuurlijk, het beïnvloedbare deel van de uitgaven daarvoor is beperkt. Maar mijn fractie mist toch wel de reflectie op al die elementen, die tezamen dat Sociale Domein vormen. Hoe kijkt de wethouder daar tegenaan?

Afrondend, voorzitter. In de auditcommissie kwam de suggestie langs om de bespreking van de begroting rond deze tijd van het jaar gewoon een agendapunt te maken op een reguliere raadsvergadering. En die gedachte is bij mij wel geland, moet ik zeggen. In deze vorm is zonde om hier een hele avond aan te besteden. Maar misschien maken mijn collega’s het straks toch nog wat spannender. Hoe dan ook, als we dat zo doen, legt dat een des te grotere druk op de bespreking van de Kadernota, want dan is dat het enige moment in het jaar voor het langere termijn perspectief. En niet alleen op de bespreking, maar vooral op de Kadernota zelf. Het document, zoals we dat voor ons hadden in juli, voldeed daarvoor geenszins. Ik wil hierbij dan ook nogmaals aandringen op een fundamentele verbetering daarvan.

Samen kunnen we het verschil maken.

D66 D66 DENK Nederland 04-03-2023 16:15

De situatie is niet hopeloos. Dat spreekt alleen al uit het feit dat we hier vandaag samen zijn.

Big tech

In de zoektocht naar een weg vooruit kijk ik nadrukkelijk naar big tech. Op hun platforms zijn vrouwen en minderheden aangeschoten wild. Denk aan de perverse algoritmes die opruiende, haatzaaiende of illegale berichten een megafoon geven. De winsten zijn voor de techreuzen, de kosten voor de maatschappij. Wat mij betreft gaan we zulke algoritmes verbieden, want deze online sentimenten vinden altijd hun weg naar het echte leven. Daarmee vormen ze een bedreiging voor onze samenleving.

Samenleving

Maar er is meer wat we kunnen doen. Wat de samenleving kan doen. We moeten ons blijven uitspreken. Het gesprek blijven voeren. De confrontatie aan blijven gaan. En als we straks in het stemhokje staan, kunnen we ons rode potlood gebruiken om op een vrouw te stemmen. Of op een man met een warm hart voor de vrouwenzaak.

We kunnen met datzelfde potlood extreemrechtse en conservatieve politici uit de provinciebesturen houden. En als we dan het stemhokje uitlopen, kunnen we de moed vinden om onszelf uit te spreken. Want de stilte van omstanders is vaak pijnlijker dan de opmerking zelf.

Vrijheid behouden door coronatoegangsbewijs uit te breiden

D66 D66 Nederland 03-11-2021 18:06

Voorlopig geen freedom day. Toch ben ik blij dat het kabinet kiest voor maatregelen waardoor wel álles open blijft. Dat je met test, vaccinatie of bewijs van immuniteit gewoon overal naartoe kan.

Maar! Willen we dit behouden, dan moet de vrijblijvendheid er wel echt vanaf. Dat zegt ook het OMT: het werkt alleen als er gehandhaafd wordt. Nogal logisch! Dus kijk ik naar deze minister.

Toen het toegangsbewijs werd ingevoerd was er meteen het beeld van: waarom zou ik het doen als er toch niet op gehandhaafd wordt?  Eén derde van de horecaondernemers controleert niet. Sommige burgemeesters treden stevig op, maar in meerdere grote gemeenten zijn nauwelijks boetes uitgedeeld of plekken gesloten.

Hoe gaat de minister dit een topprioriteit maken? Hoe helpt hij de burgemeesters? Wordt er wederom extra geld vrijgemaakt voor handhaving? En wat is met het eerste bedrag gebeurd? Is het al op? Heeft het geholpen? Zijn er extra mystery guests ingezet?  Hebben we horeca voldoende ondersteund met een extra iemand bij de ingang? Veel vragen dus.

En die zijn er ook bij de buitensport bij amateur verenigingen. Burgermeesters geven aan dat dit lastig uitvoerbaar is. Ik hoor graag hoe het kabinet er tegen aankijkt.

De tijd dringt nog steeds!

D66 D66 Gemert-Bakel 20-09-2021 17:24

Afgelopen week lazen we in de krant dat het college van B en W van Gemert-Bakel weer een actieve rol wil vervullen op de woningmarkt.

We zullen het maar zien als een, enigszins verlate, reactie op een motie van VVD/D66  (met spoed 100 nieuwe sociale huurwoningen) die begin juli door de raad is aangenomen. Maar niet voordat op pijnlijke wijze werd blootgelegd in een overleg met Woningbouwstichting Goed Wonen dat in de nabije toekomst weinig tot geen sociale huurwoningen meer worden bijgebouwd.

Dat is in lijn met we weten over de woningbouwplanning (Stavaza) zoals die in juni werd gepresenteerd aan de commissie ruimte en mobiliteit. Nadat in het eerste kwartaal van dit jaar nog 12 sociale huurwoningen zijn gerealiseerd, zitten er slechts 44 sociale huurwoningen in de pipeline (waarvan 10 door WGW).  Het betreft bouwinitiatieven die nog allerlei procedures moeten doorlopen. Daardoor is het maar de vraag wanneer de bouw dan echt kan gaan plaatsvinden. Slechts 5 van deze huurwoningen staan gepland buiten Gemert kern (i.e. Bakel). 

Wij zijn verheugd dat het college een actieve rol wil gaan vervullen op de woningmarkt: vaker zelf (weer) bouwgrond aankopen, WGW eerder betrekken bij nieuwbouwplannen en intensiever overleggen met projectontwikkelaars. Wij steunen deze initiatieven van harte maar vinden wel dat er meer moet gebeuren.

In onze gemeente zijn tal van mogelijke projecten die maar niet overgaan tot bouw vanwege trage procedures. Deze procedures binnen de gemeentelijke organisatie zouden verbeterd, efficiënter en transparanter kunnen worden gemaakt.

Wij vinden ook een verbetering van de informatievoorziening wenselijk. Weten we eigenlijk wel voldoende over de huidige woningvoorraad in verhouding tot de huidige en toekomstige woonbehoefte? In onze woonvisie staat dat 25% van de nieuwbouw moet bestaan uit sociale huur. Maar waar komt dat cijfer vandaan? De woningmarkt is dynamisch en daarom is voortdurende monitoring ervan nodig om tot doeltreffend beleid te komen.  Meten is weten.

Over woonbehoefte gesproken: ik spreek afgelopen tijd herhaaldelijk mensen die zich afvragen waarom een initiatief als het ecodorp in Boekel (ook steeds meer in andere gemeenten) daar wel gerealiseerd kan worden maar niet in Gemert-Bakel. Er bestaat hier echt wel belangstelling voor maar de gemeente lijkt hierin weinig faciliterend en proactief op te treden. Dit geldt ook voor initiatieven ten aanzien van tiny houses.

We zouden ook meer gebruik kunnen maken van kennis opgedaan bij andere gemeenten. Zo zijn er al veel gemeenten die ruimhartiger beleid voeren inzake het bouwen van (mantel)zorgwoningen voor ouderen die nu nog niet zorgbehoevend zijn maar wel binnen enkele jaren. Dit kan voor extra doorstroming op de woningmarkt zorgen.

Mocht u ideeën hebben over het verlichten van de woningnood, al dan niet “out of the box”, dan horen wij dat graag van u. Ook andere reacties zijn welkom!

Laurens van den Berg

06-51976022

info@d66gemert-bakel.nl

Het bericht De tijd dringt nog steeds! verscheen eerst op Gemert-Bakel.

Zet een extern onderzoek de sport buiten spel?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 16-02-2021 11:25

In de gemeentelijke begroting is een structurele bezuinigingsopgave opgenomen op de gemeentelijke uitgaven aan de sportaccommodaties. Omdat niet onmiddellijk duidelijk was waar dit bedrag vandaan moest komen is het externe bureau Synarchis gevraagd om onderzoek te doen naar vraag en aanbod en te komen met bezuinigingsvoorstellen.

De resultaten van het onderzoek zouden uitgangspunt moeten vormen voor bezuinigingen in de sport en daarmee ook voor de beslissing wel of geen sporthal in Maarn. We hebben daarom zorgvuldig en kritisch naar het rapport gekeken. Er vallen ons 3 belangrijke zaken op:

In het rapport zijn de financiële consequenties niet inzichtelijk gemaakt (en dat is best onhandig bij een bezuinigingsopgave). In het rapport is niet gekeken naar (al dan niet maatschappelijk) nevengebruik. Daarmee zijn ook de maatschappelijke consequentie buiten beeld gebleven. In het rapport is niet ingegaan op alternatieven (zoals beperken uitgaven, bezuinigingsvoorstellen van de verenigingen zelf of andere oplossingsrichtingen). In die zin geeft het een incompleet beeld.

Rondom deze punten stel ik op de open agenda van maandag 15 een aantal vragen aan de wethouder en zijn benieuwd naar haar rectie.

 

Mening Toegankelijkheidsraad wordt duidelijker zichtbaar

D66 D66 PvdA Zoetermeer 01-02-2021 09:33

Met het aannemen van de D66-motie ‘Versterken rol Toegankelijkheidsraad’, heeft de gemeenteraad besloten om de inbreng van de Toegankelijkheidsraad nog beter duidelijk te laten maken. In de motie, mede-ingediend door Zó! Zoetermeer, Fractie van den berg en de PvdA, werd opgeroepen om de mening van de Toegankelijkheidsraad bij elk relevant raadsvoorstel toe te voegen. Hiermee kunnen de raadsleden een betere afweging maken. Raadslid Frank Schoonbeek: ‘Zoals ook in de motie en in de toelichting gezegd, is de Toegankelijkheidsraad een groep deskundigen, van wie we de mening over voorstellen die toegankelijkheid betreft, moeten meenemen. Met het aannemen van de motie krijgen we als raadsleden, zodra het om toegankelijkheid gaat, te horen en te zien wat de mening van de Toegankelijkheidsraad hierover is en kunnen we daarmee betere besluiten nemen. We zijn hier erg blij mee!

College presenteert sluitende begroting 2021

D66 D66 Barendrecht 12-11-2020 15:21

Onze wethouder, Nico Bults: “Deze begroting, die in meerderheid door de raad is vastgesteld, maakt mij blij en trots. Blij en trots dat we een meerjarig, positief sluitende begroting hebben gerealiseerd. Eén waarin we de uitputting van onze spaarpotten een halt toeroepen. En waarbij dit tegelijkertijd niet ten koste gaat van onze meest kwetsbare inwoners of de voorzieningen waar we zo trots op zijn. We kunnen ons mooie dorp mooi en leefbaar houden, zoals we dat altijd kennen. Door de medewerkers van de gemeente is, samen met dit college, hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. De raad is daarbij goed meegenomen en heeft haar kritische maar positief meedenkende inbreng op verschillende momenten gegeven. Samengevat: zowel procesmatig als inhoudelijk een prima proces met een mooi resultaat. En daar ben ik dus trots op!”

Keuzes onvermijdbaar om tekorten op te lossen

Het college moet circa 4 miljoen euro bezuinigen om ook de komende jaren de gemeente financieel gezond te maken en houden. Dat betekent keuzes maken. Uitgangspunt blijft het behoud van bestaande voorzieningen met de focus op het behoud van een veilige, duurzame en sociale woon- en werkgemeente.

Maatschappelijke voorzieningen in stand houden

Een belangrijke wens van het college en de raad was dat inwoners zo min mogelijk het effect van de bezuinigingen ervaren. Het is het college gelukt de bestaande maatschappelijke voorzieningen voor haar inwoners te behouden. Dit in tegenstelling tot veel andere gemeenten waar bijvoorbeeld de bibliotheek of het zwembad wordt gesloten.

Verder stelt het college voor om het OZB-tarief voor bedrijven licht te verhogen. Ook na de verhoging blijft Barendrecht onder het landelijk gemiddelde. Het OZB-tarief voor inwoners zal iets stijgen. “We doen dit niet graag” licht Nico Bults, wethouder Financiën toe, “maar als we onze mooie gemeente schoon, heel en veilig willen houden, is dit een noodzakelijk besluit”.

Ook gemeentelijke organisatie draagt bij aan besparingen

Ook het college draagt wederom zelf bij. Begin dit jaar is al een forse besparing doorgevoerd. Hierdoor zijn de uitgaven voor bestuur al 30% minder dan oorspronkelijk begroot. Het college schrapt ditmaal nog meer in haar eigen opleidingsbudget. Aan de BAR-organisatie is gevraagd een flinke bijdrage te leveren aan de opgaven die gemeente Barendrecht heeft. “Door de bezuiniging te verspreiden worden de lasten zoveel mogelijk verdeeld. Vanaf 2022 zien we gelukkig een positiever beeld in de cijfers. Het is nu moeilijk, maar het college stelt dit pakket voor om de toekomst voor de gemeente veilig te stellen”, aldus wethouder Bults.

Keuzes maken voor de korte en lange termijn

Barendrecht staat niet alleen in haar opgave. Zo’n 60 tot 70 procent van de gemeenten zit in financiële moeilijkheden. Dit komt onder anderen door de gestegen kosten voor jeugdbudgetten en uitvoering van de wet maatschappelijk ondersteuning, náást de kortingen op het gemeentefonds. “Dit drukt zwaar op onze begroting. Wat het effect van covid-19 in 2021 wordt, is bij het opstellen van de begroting nog onduidelijk. Wel krijgen we de circa 2 miljoen euro aan voorgeschoten coronakosten terug van het Rijk. Maar het blijft een lastige en onzekere periode. Het neemt niet weg dat we moeten ingrijpen om ons huishoudboekje structureel op orde te krijgen. Dit betekent keuzes maken voor de periode 2021-2024.

The post College presenteert sluitende begroting 2021 appeared first on Barendrecht.

College presenteert sluitende Begroting 2021

D66 D66 Barendrecht 23-09-2020 12:45

Keuzes onvermijdbaar om tekorten op te lossen

Het Barendrechtse college van burgemeester en wethouders presenteert haar huishoudboekje: de begroting 2021 laat de verwachte inkomsten en uitgaven zien voor volgend jaar. Het college moet circa 4 miljoen euro bezuinigen om ook de komende jaren de gemeente financieel gezond te maken en houden. Uitgangspunt blijft het behoud van bestaande voorzieningen met de focus op het behoud van een veilige, duurzame en sociale woon- en werkgemeente.

Een belangrijke wens van het college en de raad was dat inwoners zo min mogelijk het effect van de bezuinigingen ervaren. Het is het college gelukt de bestaande maatschappelijke voorzieningen voor haar inwoners te behouden. Dit in tegenstelling tot veel andere gemeenten waar bijvoorbeeld de bibliotheek of het zwembad wordt gesloten.

Gevolgen

Het college wil zo min mogelijk bezuinigen op openbaar groen en blijft investeren in zorg, duurzaamheid en veiligheid. Ook blijft het college inzetten op het realiseren van betaalbaar wonen en ondersteuning van kwetsbare inwoners. Mensen die weinig te besteden hebben, worden zoveel mogelijk ontzien. Het college heeft besloten het OZB-tarief voor woningen te bevriezen. Verder stelt het college voor om het OZB-tarief voor niet-woningen iets te verhogen. Ook na deze verhoging blijft Barendrecht ruim onder het landelijk gemiddelde. Ook het college draagt wederom zelf bij. Begin dit jaar is al een besparing doorgevoerd. En het college schrapt ditmaal nog meer in haar eigen budgetten. Hierdoor zijn de uitgaven voor bestuur al 30% minder dan in 2018. Aan de BAR-organisatie is gevraagd een flinke bijdrage te leveren aan de opgaven die gemeente Barendrecht heeft.

Keuzes maken voor de korte en lange termijn

Barendrecht staat niet alleen in haar opgave. Zo’n 60 tot 70 procent van de gemeenten zit in financiële moeilijkheden. Dit komt onder anderen door de gestegen kosten voor jeugdzorg en uitvoering van de wet maatschappelijk ondersteuning, náást de aanhoudend te lage rijksvergoeding. Bovendien is de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in een hoog voorzieningenniveau in Barendrecht en het college kiest ervoor dit op peil te houden. Wethouder Bults: “Dit drukt zwaar op onze begroting. En wat het effect van covid-19 in 2021 wordt, is bij het opstellen van de begroting nog onduidelijk. Het college stelt dit pakket voor om de toekomst voor de gemeente veilig te stellen. Dit betekent keuzes maken voor de periode 2021-2024. Gelukkig zien we vanaf 2022 een positiever beeld in de cijfers.”

Besluitvorming

Het college legt de Begroting 2021-2024 met de bijbehorende investeringen en bezuinigingen voor aan de gemeenteraad. Het is de gemeenteraad die uiteindelijk besluit hoeveel en waaraan de gemeente geld uitgeeft. De raad vergadert hierover tijdens een commissievergadering Planning & Control op maandag 26 oktober 2020. Besluitvorming vindt plaats tijdens de gemeenteraadsvergadering op dinsdag 10 november 2020. Beide vergaderingen zijn openbaar en live te volgen of terug te kijken via barendrecht.raadsinformatie.nl. Vanwege de Coronamaatregelen kan er geen publiek bij aanwezig zijn. Tot uiterlijk 12.00 uur op de dag van de vergadering kunt u zich aanmelden voor het spreekrecht. Dit kan per e-mail of telefonisch bij de griffier, mevrouw G.E. Figge (14 0180).

The post College presenteert sluitende Begroting 2021 appeared first on Barendrecht.

Huis van Eemnes: geen extra kosten

D66 D66 PvdA Eemnes 29-08-2019 12:32

Het is goed voor dikke koppen in de plaatselijke pers en tegenstanders van het Huis van Eemnes zien hun gelijk bevestigd: het wordt een miljoen duurder, precies zoals ze voorspeld hadden. Maar schijn bedriegt in dit geval.

Het college (PvdA, Dorpsbelang) kiest voor extra investeringen, bijvoorbeeld in een vrij dure inrichting en een opknapbeurt voor het skatepark (wat anders een paar jaar later was gebeurd). Daar staat een rentevoordeel tegenover: een gemeente kanbijna gratis aan geld komen, zelfs voor lange tijd. De plussen en de minnen vallen tegen elkaar weg; de belastingbetaler merkt er niks van. Een ‘miljoen duurder’ betekent dus: jaarlijks tegen dezelfde kosten.

Want een andere tegenvaller betreft de OZB en de rioolbelasting. Dit is jaarlijks 17.000 euro duurder dan was voorzien. Maar aan wie moet deze belasting betaald worden? Juist, aan de gemeente. Broekzak – vestzak en niemand hoeft zich zorgen te maken over tekorten op de gemeentelijke begroting.

Wel is het fijn voor Dorpsbelang dat ze even kunnen doen alsof de wereld vergaat. Is de morrende achterban ook weer even gerustgesteld: ook nu ze in het centrum van de macht zitten blijven ze overal tegen.

Er blijft één vraag over: als Dorpsbelang echt zo bang is dat ‘toekomstige generaties voor de rekening op moeten draaien’, hoe verklaren ze dan de meerjarig sluitende begroting die na de zomer in de raad wordt neergelegd?

Niels Rood

 

The post Huis van Eemnes: geen extra kosten appeared first on Eemnes.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.