Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

5 documenten

PLEIDOOI VOOR UITSTEL BESLUITVORMING ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD - De Ronde Venen 28-01-2019 19:16

PLEIDOOI VOOR UITSTEL BESLUITVORMING EN HANDREIKING VOOR EEN OPLOSSING MBT SPORTHUIS ABCOUDE DOOR RAAD VERWORPEN Op donderdag 24 januari werd het raadsvoorstel behandeld waarin om een aanvullend budget voor het te bouwen Sporthuis in Abcoude wordt voorgesteld. Omdat dit voorstel nog steeds een gat laat van € 735.000 ten opzichte van het benodigde budget volgens de initiatiefnemers, werd ook een amendement van D66, VVD en de Seniorenpartij behandeld wat extra gemeenschapsgeld beschikbaar stelt om ook dat gat te dichten. De ChristenUnie-SGP heeft zich hier zeer kritisch over uitgelaten, temeer omdat er nog de nodige losse eindjes in het voorstel zitten. Lees verder op onze website: https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1262999/70173/sporthuis-abcoude-christenunie-sgp-bepleit-uitstel-besluitvorming-en-doet-handreiking-voor-een-oplossing.html.

Christenunie ScherpenzeelUit de ...

PRO Scherpenzeel PRO Scherpenzeel SGP ChristenUnie Scherpenzeel 14-12-2018 15:47

ONS blijft aandacht vragen voor ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA Noordoostpolder 07-09-2018 14:23

ONS blijft aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen Een goed financieel resultaat of goede zorg? Hoe speelt de gemeente het toch klaar? Een prachtig resultaat bereiken op de WMO zodat er geld overblijft voor de stijgende kosten van de Jeugdzorg en de reserve Sociaal Domein nog in stand blijft ook. Het afgelopen jaar werd er aan maatwerkvoorzieningen in de WMO een miljoen euro uitgegeven. In het programma Krachtig Noordoostpolder vallen de kosten voor de WMO voorzieningen ieder jaar mee. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeugdzorg waar de WMO-meevaller in 2017 dan ook ter compensatie werd gebruikt. De coalitie van CDA, SGP/CU, VVD en Politieke Unie is er blij mee. Wat doen we het toch goed in de Noordoostpolder, als je het vergelijkt met de resultaten in de andere gemeentes. Wij staan hier als ONS toch een beetje anders in. We zien de drempels die worden opgeworpen voordat mensen toegang krijgen tot voorzieningen. Zorgvragers zijn afhankelijk van hun omgeving geworden. Iemand die zorg vraagt is natuurlijk al vaak niet zo heel gezond en scherp. Het onderstaande voorbeeld dient ter illustratie. Ik bedank degene die mij dit verteld heeft. Casus Bejaarde mevrouw, ziekte van Parkinson. Woont nog zelfstandig met ZZP 6 (dat is een hoge zorgbehoefte). Vaak worden mensen dan in de Diemenhof of een dergelijke instelling ondergebracht.. maar of je daarop zit te wachten?? https://denoordoostpolder.nl/2018/07/04/ingezonden---diemenhof In het pand van Mercatus waarin mevrouw nu woont worden de keukens volgens plan over twee jaar vervangen. Mevrouw kan met de huidige (oude) keuken niet uit de voeten. Ze kan vanuit de rolstoel niet bij de kraan en door haar afhankelijkheid van de rolstoel zitten de keukenkastjes in de weg. De verzorgers zetten zo goed mogelijk water neer, maar met een ander model kraan zou mevrouw goed geholpen zijn en het verwijderen van de onderste keukenkastjes zou ook helpen.. Op 13 juli is er een gesprek met cliënt, verzorgende en ergotherapeut. De WMO-medewerkster is op bezoek om te kijken of een beschikking kan worden afgegeven voor aanpassingen in de keuken. Later komt de EVV’er (Eerst Verantwoordelijke Verzorgende) erbij. De mevrouw van de WMO vraagt aan de verzorgende wat het probleem is. Ze wil het probleem van de Ergotherapeut apart horen. De kraan is dus het issue en het zou helemaal fijn zijn als de onderkastjes weg zouden kunnen zodat ze er met haar rolstoel beter bij kan. Totdat de EVV’er binnen komt. De EVV’er kapt het gesprek af omdat ze ziet dat de cliënt in paniek raakt doordat de mevrouw van de WMO aankaart dat mevrouw beter kan worden opgenomen in een verpleeghuis. Mevrouw raakt hierdoor behoorlijk van de wijs (en is nog een week daarna onrustig geweest) . De mevrouw van de WMO geeft aan dat de verzorgers dan maar vaker moeten langskomen om water te geven. Cliënt krijgt een verslag toegestuurd waarin staat dat de kraan is afgewezen. Er is duidelijk aangevraagd dat er ook een aanrecht/verandering keukenblok is gewenst (rolstoel). Hierover wordt in het verslag niets vermeld. Hierover is verder ook geen contact meer opgenomen door de WMO verstrekking. Op 28 augustus spreekt de verzorger met de vertegenwoordiger van de verhuurder Mercatus. Die begrijpt de situatie maar kan niets toezeggen. Hij heeft wel het voorstel de keuken zo snel mogelijk aan te passen op kosten van Mercatus, wat ze toch al zouden doen, en een afspraak met de WMO te maken om de eventuele meerkosten aan de WMO in rekening te brengen. Dat hoeft, alles bij elkaar, niet veel extra te kosten. Op 28 augustus heeft de EVV’er van mevrouw wederom contact opgenomen met de WMO-mevrouw met de vraag hoe het er nu voorstaat met de keuken (aanrechtblad en dergelijke). Dit was geen prettig gesprek. De WMO verwijst wederom naar een verpleeghuis. Ze geeft aan dat ze voor een glas water geen keuken kan veranderen. Inmiddels is de situatie nog steeds hetzelfde. Er is geen aanpassing en mevrouw kan nog steeds niet zelfstandig bij haar kraan. Politiek Het is mooi om klinkende financiële resultaten te halen en een geweldige solvabiliteit te hebben als gemeente. Het is echter de vraag ten koste waarvan dat gebeurt. Veel voorzieningen zijn niet goed, of niet goed toegankelijk. Aanvragen voor Maatschappelijke Ondersteuning worden afgewezen. Het doel van de gemeente zou moeten zijn een prettige/leefbare omgeving voor de inwoners te creëren, zowel om te wonen als om te werken. Het doel van de gemeente kan niet zijn om een goed financieel resultaat te behalen. Het financiële resultaat is het gevolg van de afweging tussen de geboden voorzieningen en de beschikbare middelen. Als de voorzieningen niet geboden worden dan zal het resultaat per definitie zijn dat er middelen (geld dus) overblijven. Wie weet hoeveel mensen hierdoor in een onmogelijke situatie zitten. Als ONS blijven wij aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen.

Deze week is het nieuwe college van ...

SGP-ChristenUnie SGP-ChristenUnie SGP ChristenUnie CDA Hendrik-Ido-Ambacht 17-05-2018 18:36

Deze week is het nieuwe college van Hendrik-Ido-Ambacht geinstalleerd. Na bijna acht weken van gesprekken voeren en onderhandelen bracht informateur André Flach verslag uit van zijn activiteiten aan de gemeenteraad. Hij vertelde dat op basis van gesprekken die hij met alle politieke partijen had gevoerd, een coalitie van SGP-ChristenUnie, Gemeente Belangen en CDA het meest logische scenario was. In vier weken tijd hebben onderhandelaars gewerkt aan een coalitieakkoord voor de periode 2018-2022 en zijn de wethouders aangewezen en de portefeuilles verdeeld. Afgelopen dinsdag zijn de drie wethouders benoemd. Namens de SGP-ChristenUnie André Flach, voor Gemeente Belangen Ralph Lafleur en voor het CDA Steven van Die. Het coalitieakkoord kreeg de veelzeggende naam 'Gewoon Ambacht' mee. Speerpunten in het programma zijn: - goede zorg en ondersteuning met veel aandacht voor preventie - meer geld voor onderwijshuisvesting - liever groen dan nog meer bouwen - behoud van de waardevolle zondagsrust - een flinke stap zetten op het gebied van duurzaamheid - meer aandacht voor betrokkenheid van inwoners. Op de website van de gemeente kunt u het coalitieprogramma lezen. Kijk daarvoor op: https://www.h-i-ambacht.nl/hendriki/up/ZekiwxwJC_Coalitieprogramma_2018_2022_Gewoon_Ambacht.pdf Doordat André Flach dinsdagvond benoemd werd als wethouder werd zijn plek ingenomen door Bart van Ginkel die in dezelfde vergadering benoemd werd tot raadslid.

Na een jaar radio stilte vanwege de ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP GroenLinks SGP Schiedam 25-11-2017 20:07

Na een jaar radio stilte vanwege de drukte hiermee de draad weer opgepakt. De CU-SGP bijdragen aan het begrotingsdebat op dinsdag 7 nov. 2017. Beste Schiedammers, collega’s, college, voorzitter: In één van de Schiedamse kerken ontmoet ik van tijd tot tijd een leerkracht Nederlands die mij standaard de vraag stelt: “Hoe gaat het met je?”. Gewoonlijk reageer ik dan met. Het gaat goed! Steevast antwoord hij me dan met: “Dat is niet best!” Natuurlijk heeft hij gelijk wanneer hij daarmee onderstreept: Dat wanneer iets goed is het daarmee in het rijtje “goed, beter, best” niet best is en in ieder geval nog beter kan. Vandaag bespreken we de begroting 2018 en maken we de balans op. Gaat het goed? Het gaat goed wanneer we met de dagelijkse bril, de kaders en normen die we onszelf of anderen ons opleggen, naar de financiële staat van de stad kijken. Veel gaat er gelukkig goed, en het goede is veel, daar kunnen we dankbaar mee zijn, en dat ben ik ook. Maar waar kan het beter? Waar zouden we meer ambitie aan de dag kunnen leggen en feitelijk andere maatstaven moeten aanleggen? Wat is er in het afgelopen jaar en in de periode van deze gemeenteraad goed gegaan? Wanneer ik dan de CU-SGP bril opzet, dan constateer ik met enige bescheidenheid, dat we als raad samen: - de ambities met Schiedam in Beweging en het Groen-Blauw structuurplan hebben ingevuld; - met de zorgagenda, de wijkondersteuningsteams een goede weg zijn ingeslagen; - de risico’s in de gemeentelijke financiën veelal kleiner en transparanter zijn geworden; - het woonfonds en de waterbus er gekomen zijn; - de groenbeleving groeit en het aantal regionaal verbindende fietspaden toeneemt; - de poorten van de stad en het culturele visitekaartje van de stad verbeterd zijn, - de visie voor het stadscentrum is verbreed, en we wachten op ambachtslieden en studenten; - de eerste opvang van statushouders en nu de doorgeleiding en integratie soepel hun weg vinden; - we deelnemen aan regionale, landelijke en Europese programma’s o.a. in de verbetering van de gezondheid en de aanpak van o.a. luchtverontreiniging, geluidbestrijding; Een compliment aan dit college en deze raad over het teamwerk en de onderlinge samenwerking kost mij geen moeite, met plezier kijk ik naar het enthousiasme waarmee maatschappelijke opgaven voortvarend en in samenhang zijn en worden aangepakt, door college, burgers en ambtenaren. De vraag wat kan beter kunnen we beantwoorden op basis van de huidige kaders, maar we kunnen ook kritisch kijken naar deze kaders en ambities die we als raad bewust of onbewust hanteren. Omwille van de tijd noem ik vier punten: - De Schiedammers zelf o.a. bij de Westfrankenlandsedijk bepaalden deze raad erbij dat we met meer waardering met het aanwezige groen zouden kunnen omgaan. Dat wil deze fractie onderstrepen. Het huidige kader gaat uit van het voorkomen van achteruitgang, een stand-still norm. Daar kun je door compensatie naar toe werken, je kunt ook met een andere mind-set, de kansen die zich bij elk nieuw project voordoen, voor meer groen, aangrijpen. Of zoals GroenLinks in de motie voorstelt om de kaders rond de bomennota’s te herzien. Wat heeft de voorkeur van het college? - Bovendien kunnen we uit de reactie van de burgers leren dat burgerparticipatie en overheid participatie niet vanzelf goed gaan. Dat er het nodige te leren is en daartoe verzoek ik de raad om de voorzitter van de raad en de griffier te vragen de rekenkamer een onderzoek naar de lessen uit de burgerparticipatie te starten en daarover het leergesprek met alle betrokken aan te gaan. - Uitbuiting van niet zelfredzame medeburgers vindt op grotere schaal plaats hoorden we vorige week uit een landelijk rapportage. Daaruit blijkt dat we als overheden maar 1 op de 6 mensonterende situaties aan het licht brengen en herstellen. Misschien dat Schiedam het gemiddeld genomen beter doet. Dat neemt niet weg, dat wanneer ook wij ons meer zouden inspannen, de sluipende ondermijning van de rechtstaat in onze stad, verder terug te dringen zou zijn, en het voor sommige niet-zelfredzame Schiedammers beter zou gaan. Over twee maanden zullen we daar in de raad over spreken n.a.v. de jaarlijkse RIEC-rapportage, maar wanneer we zouden besluiten dat een extra inspanning op zijn plaats zou zijn, om medeburgers uit hun slavernij vrij te kopen, is daar dan extra budget voor beschikbaar? Graag een reactie vanuit het college hierop. - Als raad hebben we onze realistische ambities in het Schiedamse duurzaamheidsprogramma vastgelegd, wetende dat onze doelstelling van 30% CO2 reductie in 2030 onvoldoende is. Nu kunnen we met enthousiasme constateren dat we die doelstelling gaan halen, niet in de laatste plaats omdat we een daarvoor tijdelijk een manager duurzaamheid hebben aangesteld. De rechter maant de overheden echter ommeer te doen en zo schade aan de gezondheid van burgers te voorkomen. In het regeerakkoord is de ambitie van een reductie van 49% in 2030 afgesproken. Dat zijn nieuwe kaders die maken dat we onze huidige duurzaamheid ambitie zullen moeten bijstellen. Ook nu laten we soms kansen liggen omdat het huidige budget niet toereikend is. Vorige week was ik op de vraag van dhr. Bregman wat aarzelend om meer concrete voorbeelden te noemen, omdat ik niet zeker wist of de informatie openbaar was. Maar ik kan noemen dat bedrijven op Schiedamse industrieterreinen duurzaamheid initiatieven willen realiseren, onder voorwaarde dat de gemeentelijk overheid voor een beperkte periode mee doet door vooraf mee te helpen financieren. Maar we hebben daar geen middelen voor gereserveerd in het duurzaamheid programma. Er is meer nodig maar de middelen bouwen we de komende jaren af. De voortvarende voortzetting van het huidige Schiedamse duurzaamheid programma is met het wegvallen van een coördinerend manager niet verzekerd. Voor een intensivering van het programma en voor de energie transitie in de komende jaren is een manager duurzaamheid naar het oordeel van deze fractie onontbeerlijk. De kost gaat voor de baat uit. Ik heb gezocht naar mogelijkheden in de begroting om een en ander alsnog te waarborgen ook in het programma flora en fauna, maar ik ben er niet goed uitgekomen. Daarom stel ik voor dat we als raad dit college die mogelijkheden laten onderzoeken. Zodat de nieuwe gemeenteraad deze prioritaire maatschappelijke opgave in de Zomernota 2019 zelf zo snel mogelijk verantwoord in kan vullen. Hoe gaat het met de stad en met de Schiedammers? Het gaat met velen en op veel terreinen wel goed. Op sommige terreinen en met sommige inwoners van Schiedam gaat het niet zo goed. Het kan uiteraard beter. Voorzitter, ik kom in verschillende kerken en geloofsgemeenschappen. Wanneer ik enkele malen de synagoge van Delft bezoek, dan word ik daar door een poortwachter en een aantal marechaussees welkom geheten, mits ik me op tijd heb aangemeld. Dat is niet best. Nee dan spiegel ik me niet aan een andere gemeente. Gaat het goed met Schiedam? Wanneer er zo maar een gewelddadig incident of een rel op het stationsplein kan ontstaan blijft ook in deze stad meer dan waakzaamheid geboden. De Psalmist zegt als de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden. Als de HEERE de stad niet bewaakt, tevergeefs waken de wachters. Laten we bescheiden blijven en ons niet door zelfgenoegzaam en zelfrechtvaardiging laten misleiden, maar dankbaar zijn met het goede dat Hij geeft en blijven bidden om Zijn hulp en genade, dat is het beste dat wij kunnen doen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.