Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie-SGP inzichtelijk

27 documenten

Simon's toespraak tijdens de Algemene Beschouwingen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Woerden 31-10-2019 17:17

Door Simon Brouwer op 31 oktober 2019 om 18:07

Simon's toespraak tijdens de Algemene Beschouwingen

Vandaag, op Hervormingsdag, spreekt onze fractievoorzitter de gemeenteraad toe tijdens de Algemene Beschouwingen. Lees hier zijn bijdrage:

Voorzitter,

Morgen is een bijzondere dag. Mijn partij, de SGP breekt dan een nationaal record, namelijk de oudste politieke partij ooit. Om dat te vieren, deel ik graag wat lekkers uit, zodat u daarna rustig kunt genieten van mijn algemene beschouwingen. #celebratingSGP (stroopwafels uitdelen)

Ik wil vanavond beginnen zoals mevrouw van Soest dat altijd doet. Vandaag is het de dag dat … het 502 jaar geleden is dat Maarten Luther 95 stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenberg sloeg. Vandaag is het namelijk hervormingsdag.

In eerste instantie was het mijn bedoeling om mijn algemene beschouwingen op te delen rondom 95 stellingen. Maar goed, nu er inmiddels al zoveel moties en amendementen zijn ingediend (tenslotte zijn dit ook vormen van een stelling) leek het me goed om het toch iets anders in te delen. En aangezien wij deze begroting prima kunnen steunen, hebben we zelf ook geen motie of amendement ingediend.

Ik wil nog een stukje geschiedenis naar voren laten komen. Dit jaar is ook het jaar van Rembrandt, ’s werelds beroemde schilder. En daarmee maak ik meteen het bruggetje naar de verkeersproblematiek en de moties daarover. Deze zullen wij niet steunen, immers daarmee zouden we de participatie van meedenkende inwoners niet serieus nemen. Door nu – bij voorbaat – al één van de mogelijkheden af te laten vallen, dat is wat ons betreft geen goed idee. Niet dat wij al overtuigd zijn van de Rembrandtbrug, integendeel. Willen we die goed kunnen beoordelen, dan zullen we die verder moeten onderzoeken, om zodoende objectief te kunnen wegen in hoeverre deze een haalbaar, betaalbaar en duurzame oplossing is.

Om toch nog even terug te grijpen op de geschiedenis, die is inmiddels opnieuw zichtbaar gemaakt op de rotonde hier vlakbij. Het wonder van Woerden is inmiddels uitgeroepen tot de mooiste rotonde van Nederland. Waar een gemiddelde stad toch in uit kan blinken!

In de begroting die voor ons ligt, lezen wij dat de gemeente Woerden een proces wil opstarten van strategische heroriëntatie. Daarbij willen wij u alvast een handje helpen. Ik heb eens teruggezocht naar hetgeen de raad in 2008 heeft opgeschreven, en ik moet onze oud-raadsleden de complimenten geven hoe actueel het nu nog is.

Woerden anno 2022

Wonen

Woerden is één van de aantrekkelijkste gemeenten in de Randstad om in te wonen. Het is een gemeente met een menselijke maat: afwisselend en overzichtelijk tegelijk. De gemeente heeft een plezierige en levendige historische binnenstad die nog steeds elk jaar mooier lijkt te worden.

Voor de toeristen zijn er diverse verschillende stadswandelingen, en vele verschillende wandel-, fiets- en vaarroutes te maken. Veel van die routes leiden naar de mooie dorpen en wijken die Woerden rijk is en natuurlijk naar het Groene Hart. Want als Woerden érgens trots op is, dan is het wel dat het erin geslaagd is de belangrijkste waarden van het Groene Hart te bewaren én te ontsluiten voor wie van rust en ruimte houdt.

Werken

Misschien wel omdat Woerden zo’n prettige woonstad is, met een groot aanbod van kwalitatief hoogwaardige wijken, is Woerden erin geslaagd een regionale centrumgemeente te blijven. De werkgelegenheid is zich gelukkig goed aan het ontwikkelen. Niet in de laatste plaats omdat de lokale overheid een verbond heeft gesloten met het lokale bedrijfsleven. Er is een groot pakket aan onderwijs- en stagefaciliteiten bijgekomen, vooral op het niveau van het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs. Woerden timmert hiermee aan de weg en laat zien dat er voor iemand die een vak beheerst altijd werk is! Men is over het algemeen actief en betrokken, ook in de sfeer van het vrijwilligerswerk.

Dat Woerden ook voldoende oog heeft voor een sociaal vangnet voor mensen die tussen wal en schip dreigen te raken, spreekt voor ons vanzelf. Woerden is een mensgerichte gemeente die gelooft in kleinschaligheid waar het kan en grootschaligheid waar het moet.

Tot zover een selectie uit de Visie Woerden 2022, als we 650 jaar stadsrechten hebben.

Voorzitter, dat is een stad waarin ChristenUnie-SGP zich herkent. Een stad waar de mens de maat der dingen is, niet te klein en niet te groot. Een dorp met stadse allures, zogezegd.

We lezen in de inleiding op de begroting dat de waarden die we samen delen betrouwbaar, dienstbaar en open zijn. In 2007 hebben we goede gesprekken gevoerd met veel mensen uit de Woerdense samenleving. Dat was een prima manier van participatie.

Bij die strategische heroriëntatie, is het goed om de samenleving daarin opnieuw goed te betrekken. En daarin erkennen we dat we het nooit iedereen naar de zin kunnen maken. Het is voor ons wel een worsteling hoe we dat doen. We zien dat we, als we de samenleving vragen mee te denken, telkens weer hoe lastig het is om dat niet te veel vooraf in te kaderen en tegelijkertijd toch de nodige randvoorwaarden mee te geven. Het is geen gemakkelijke opgave, en we wensen het college veel wijsheid toe bij het maken van een voorstel.

Als we met die blik de begroting bekijken, willen we beginnen met complimenten te maken dat de begroting sluitend is voor komend jaar. Voor de jaren erna zijn er nog wel onzekerheden, we moeten scherp aan de wind varen. Onze fractie gaat daarbij de discussie niet uit de weg, maar wil daarin ook graag samen met de gehele raad verantwoordelijkheid nemen. Immers, ook voor de komende jaren dreigen nog tekorten die we komend voorjaar nader zullen moeten invullen. We zijn blij dat het sociaal domein vooralsnog uit de wind is gehouden, al beseffen we ook dat hierin wellicht keuzes gemaakt moeten worden. Voor ChristenUnie-SGP is het daarin vooral belangrijk dat we investeren in preventie, degenen die de lasten echt niet zelf kunnen dragen zo veel mogelijk ontzien, en rationeel kijken waar het een tandje minder kan.

Qua economie en verkeer zullen we de komende maanden nog met elkaar in debat gaan. Voor ChristenUnie-SGP is het belangrijk dat we van groot naar klein werken, dus eerst de visie goed in beeld hebben, daaruit de gewenste vormgeving van de regio afleiden (RES en REP), en dan pas naar de concrete uitwerking op kern en wijkniveau. Waar projecteren we de broodnodige schuifruimte, hoe zorgen we dat geheel Woerden niet in de file komt te staan, en zorgen we dat wonen en energievoorziening in balans is en blijft. Denk daarbij ook aan de onzekerheid rondom pfas en stikstof. Kan de wethouder ons hier zo snel als mogelijk over informeren?

Een aantal zorgpunten die we hebben, wil ik nog wel benoemen.

Hoe houden we onze Woerdense brandweer, met de vele vrijwilligers, enthousiast en op volle sterkte. We zijn blij dat de portefeuillehouder heeft toegezegd om in november de raad bij te praten over alle ontwikkelingen binnen de VRU.

De voorgestelde vermindering van het budget op ondermijning, vinden wij een verkeerd signaal. Juist de afgelopen tijd hebben we gezien en gehoord hoe gevaarlijk ondermijning is. Wat ons betreft kan er beter iets minder naar recreatie en toerisme gaan!

Laten we daarbij ook over onze eigen schaduw durven stappen en met een open mind alle voorstellen bespreken.

Voorzitter, ik begon met Luther, ik wil daar ook mee afsluiten. Luther werd door psalm 46 geïnspireerd en schreef een lied wat deze dagen in de kerken nog veel gezongen wordt, namelijk “een vaste burcht”.

De laatste woorden van deze psalm luiden: “De HEERE van de legermachten is met ons;

De God van Jakob is voor ons een veilige vesting.”

Dat wens ik u allen toe!

Advies aan verkenner

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP 's-Gravenhage 10-10-2019 12:55

Vanmiddag hebben Pieter Grinwis en Judith Klokkenburg een gesprek gevoerd met de verkenner voor een nieuwe coalitie, de heer De Bruijn. Na afloop hebben zij onderstaande brief met aandachtspunten van de ChristenUnie/SGP overhandigd.

Den Haag, 9 oktober 2019

Betreft: coalitievorming en -akkoord

Dank voor de mogelijkheid om met u te spreken in het kader van uw verkenning naar een stabiel Haags college, nu het huidige college sinds afgelopen week niet meer steunt op een meerderheid in de gemeenteraad en we dringend op zoek zijn naar een vernieuwd stadsbestuur dat wel vruchtbaar kan samenwerken met de meerderheid van de raad. Daarbij zijn diverse partijencombinaties denkbaar en realistisch. Hierbij doen wij u een aantal van de gedeelde overwegingen tevens op schrift toekomen.

Door het onderzoek van het Landelijk Parket naar ambtelijke corruptie, omkoping en schending van het ambtsgeheim, onder andere gericht op twee wethouders en een raadslid van Groep de Mos, is er een uitzonderlijke en dramatische situatie ontstaan voor Den Haag in het algemeen en het stadsbestuur in het bijzonder. Deze situatie vraagt allereerst om reflectie: het kan en mag niet zo zijn dat onze stad bestuurd wordt door een college waar ook maar een zweem van twijfel rondom zijn integriteit heen hangt. Het is dan ook allereerst noodzakelijk dat onze stad weer zijn naam als stad van vrede en recht waarmaakt met een stadsbestuur dat integer en gezaghebbend is en te allen tijde verantwoord en transparant te werk gaat.

Vervolgens, op 12 september jl. is een begrotingsvoorstel gepresenteerd, waarin het structurele tekort van € 70 miljoen is opgelost door vooral te bezuinigen op zorg, jeugd en beschermd wonen, op de medewerkers van de gemeente en door in te teren op de reserves en op de nog te realiseren verkoopopbrengst van Eneco: een dekking die niet op het applaus van de oppositie - inclusief mijn fractie - kon rekenen. Mijn fractie heeft gelijk na het verschijnen van de Programmabegroting 2020-2023 de handschoen opgepakt om een alternatief te formuleren, waarin enerzijds andere begrotingskeuzes worden gemaakt en anderzijds oog is voor de grote (transitie)opgaven waar onze stad voor staat op het gebied van woningbouw, mobiliteit en energievoorziening. Uiteraard zijn daarin ook enkele posten opgenomen die vooral kenmerkend zijn voor de politieke inzet van mijn fractie, maar afgezien daarvan geeft de insteek van de tegenbegroting mijns inziens inspiratie voor een gemeenschappelijke landingsplaats in een vernieuwd coalitieakkoord. Daarom heb ik onze tegenbegroting ‘Voor een betere kijk op Den Haag’ als bijlage bijgevoegd.

Samengevat betekent onze alternatieve kijk op Den Haag dat we (1) niet wegkijken, maar (2) omkijken naar elkaar en (3) vooruitkijken.

We mogen in onze stad niet langer wegkijken van de veelomvattende ondermijnende criminaliteit in onze stad. Drugsbaronnen rekenen zich steeds rijker, afrekeningen worden steeds gruwelijker en tegelijkertijd wordt het slikken van een pilletje steeds normaler. Een stevige en geloofwaardige aanpak van ondermijning is daarom een must. Daar hoort onder andere een impuls voor handhaving, het HEIT en de Pandbrigade bij. En laten we daarbij ook niet langer wegkijken van het onrecht dat dagelijks in Haagse prostitutiestraten plaatsvindt.

We pleiten daarnaast ook voor beter omkijken naar elkaar. Dat betekent dat wij voorstellen de eerder aangekondigde bezuinigingen op het welzijnswerk en de in de Programmabegroting voorgestelde forse bezuinigingen op zorg, jeugd en beschermd wonen te halveren. De financiële uitdagingen, waar onze stad onmiskenbaar voor staat, mogen er niet toe leiden dat we minder omzien naar mensen die afhankelijk zijn van goede ondersteuning en zorg. Wij vinden het namelijk belangrijk dat iedereen waardig ouder kan worden in Den Haag. Om die bezuinigingen aanzienlijk te kunnen verzachten, mogen we best wat extra vragen van inwoners die zich een huis, hond of tweede ‘heilige koe’ kunnen permitteren. Bovendien is een evenwichtiger verdeling van de begrotingspijn tussen (jeugd)zorg en posten als citymarketing, evenementen en economie wat mijn fractie betreft op zijn plaats.

Ten slotte kijken we vooruit naar de grote (transitie)opgaven waar onze stad voor staat. Het is hoog tijd de hand aan de ploeg te slaan. Op het gebied van energie, waarbij het in 2018 gesloten Klimaatpact inspiratie biedt. Op het gebied van mobiliteit, om onze groeiende stad de komende decennia duurzaam bereikbaar en leefbaar te houden. Op het gebied van woningbouw, waarbij we de groeiende tweedeling willen tegengaan en dus zand en veen meer met elkaar willen verbinden.

Ten slotte, onze stad heeft behoefte aan een daadwerkelijk collegiaal stadsbestuur onder leiding van een daadkrachtige burgemeester, waar niet een ieder op zijn eigen eilandje zijn ding doet, maar waarbij er constructief, eerlijk en transparant wordt (samen)gewerkt. Daarbij zijn professionele ambtenaren, die tegelijk loyaal, kritisch en integer zijn, van onschatbare waarde. Deze houding laat zich niet vangen in regels, maar vereist een gewetensvolle moraal.

Daarnaast geldt onverminderd de uitdaging voor het nieuwe stadsbestuur om bij het besturen van onze mooie en geliefde stad goed te luisteren naar bewoners en niet alleen als het zo uitkomt. Eveneens acht de ChristenUnie/SGP het noodzakelijk dat het nieuwe college de raad met een open houding tegemoet treedt, zodat er ruimte is voor gezond dualisme.

Ik wens u wijsheid bij uw verdere verkenning en Den Haag een bestuur dat zich met hart en ziel inzet voor de vrede, het recht en de bloei van onze stad.

Met de meeste hoogachting u vriendelijk groetend,

Pieter Grinwis

Fractievoorzitter ChristenUnie/SGP Den Haag

Bijdrage Kadernota 2020: Zwijndrecht is in volop in beweging

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Zwijndrecht 04-09-2019 21:06

Door Gemerden, A. (Andries) van [386713]

De korte, heldere presentatie van de kadernota is goed leesbaar en begrijpelijk. Complimenten aan ambtenarij en college is hier op zijn plaats.

Zwijndrecht is in volop in beweging. Financiën dwingen ons echter om te kijken hoe we de grote opgaven in Zwijndrecht in het rechte spoor krijgen en houden. We moeten nu echter vooral opletten dat we ons niet stil laten zetten. Wat is nu wijsheid?

Een grote zorg is het zorgdomein zelf. Als gemeente moeten we onze zorgtaken uitvoeren met minder geld vanuit het rijk, terwijl de zorgvraag fors is gegroeid. Ook loopt het tekort op bij de uitkeringen. Doordat vooral Dordrecht minder geld ontvangt moeten we als regiogemeente delen. Dit is een belangrijke solidariteitsafspraak. Waar we absoluut achter staan. Het dwingt ons wel om als gemeenten in de regio kritisch te kijken naar de uitvoering van de zorgtaken die we hebben. We moeten in de toekomst, door te weinig geld vanuit het rijk, echte keuzes gaan maken over hoe wij onze zorgtaken invullen. Wat doen we wel en wat doen we bijvoorbeeld minder of niet meer. Dit zal niet meer gaan om alleen een kaasschaafmethode. Gelukkig is er inmiddels een taskforce aan het werk gegaan in de regio Drechtsteden. Met deze uitkomsten zullen we als gemeente en regio het gesprek moeten voeren over hoe het nu verder moet. De inzet van Zwijndrecht in de regio heeft opgeleverd dat we de bal nu niet alleen bij het Drechtstedenbestuur hebben neergelegd, maar dat we samen met de andere gemeenten en de gemeenschappelijke regio Drechtsteden naar een oplossing zoeken.

Voorzitter, We moeten oppassen dat we niet ook in Zwijndrecht met de kaasschaaf gaan werken. In de afweegbare voorstellen staan een aantal posten waar we het niet eens over zouden moeten hebben qua bedrag. Hiermee gaan we het grote tekort niet wegpoetsen. Voor ons is echter wel duidelijk dat voorstel C1 kan vervallen.

C1: Het verlagen met 10% van de rioolheffing zonder tegenmaatregelen lijkt ons niet wenselijk. Het is natuurlijk heel goed om na te denken wat we kunnen doen om de kosten voor de inwoners te verlagen. Als we dit in het huidige financiële klimaat nu opnemen in de begroting zijn wij van mening dat we onze taak als kaderstellend orgaan niet serieus nemen. Zoeken naar een kostenverlaging is natuurlijk akkoord mits we daar een goede dekking voor hebben! Het effect van de motie op afval is nog in onderzoek, maar heeft grofweg eenzelfde financieel effect. Ons advies is afwachten en als de resultaten bekend zijn de juiste afweging maken in samenhang met het totale armoedebeleid. Zonder deze samenhang vinden wij dat dit inderdaad niet opgenomen moet worden in de begroting!

C2 (Regulier budget groen): Het klopt idd dat we 4 jaar geleden 200.000 euro extra hebben ingezet om het groen een impuls te geven. Destijds was de buitenruimte rommelig en was er sprake ver achterstallig onderhoud. Het extra krediet heeft wat ons betreft de juiste uitwerking gehad. We hebben gezien dat het flink vooruit is gegaan. Het lijkt ons verstandig hier budget voor te zoeken en dit in de komende begroting te continueren en structureel te maken.

C4 (Uitvoeringsagenda Groenvisie): Vanzelfsprekend moeten we het nog gaan hebben over de uiteindelijke Groenvisie. Wij zijn heel benieuwd naar de concrete uitwerking naar aanleiding van de discussie. Een visie is mooi, maar nu komt het aan op groene handen in plaats van groene gedachten.

C5-C9 (Personeel): Om echt invulling te geven aan de hoge ambities van Zwijndrecht, namelijk verbetering van het sociaal-economisch klimaat en de terugdringing van armoede vinden wij het erg logisch dat we de formatie voor inzet om onze economische agenda te verbinden met de regionale economische agenda en de as Rotterdam-Antwerpen toch indien mogelijk structureel gemaakt gaat worden. De regiostrateeg brengt ons in positie in de ambtelijke regionale samenwerking en wij begrijpen de wens om deze functie structureel te maken.

C10 (MKB-katalysatorfonds): Hier hebben wij toch ook wel lichte twijfels bij. Het is jammer dat er in de regio iets wordt opgetuigd en dat dit vervolgens over de schutting wordt gegooid en de gemeenten hierin weer een bijdrage moeten doen, waarbij de bijdrage van de regio niet evenredig naar beneden gaat.

C11 (Motie vuurwerk): Dit voorstel staat bij de items waar geen budget voor gezocht gaat worden. Dit begrijpen wij, aangezien dit voorstel nog in behandeling is. Voor 2019 is hier financiële dekking voor gevonden. Als het voorstel in de komende periode wordt aangenomen dan wordt daar logischerwijs ook dekking voor gezocht. Wel willen we nogmaals de kanttekening maken dat Dordrecht en Papendrecht ook akkoord moeten gaan. Als er geen gezamenlijke vuurwerkshow is, dan gaan we het als gemeente natuurlijk niet alleen doen. Zoals ook in onze woordvoering verwerkt is gaat het niet alleen om de vuurwerkshow. Het is een stapeling van effecten en maatregelen bezien over een langere periode. Gezien de landelijke trend lijken vuurwerkshows wel de toekomst te hebben. Goede communicatie waarom we dit doen is belangrijk. Bewoners moeten verleid worden zelf minder of geen vuurwerk te kopen. Natuurlijk moet er aandacht zijn voor handhaving en duidelijkheid met betrekking tot de vuurwerkvrije zones. Graag zien wij een extra vuurwerkvrije zone buitendijks (daar waar vuurwerkshow plaatsvind tot aan Veerplein).

C13 (Beschermd wonen – middelen lokaal plan): We hebben nog geen voorstel ontvangen, maar toch vraagt u om een akkoord. Begrijpelijk om het financieel perspectief zuiver te houden, maar het is ook niets meer dan het financieel inzichtelijk maken. Het plan zullen we op inhoud beoordelen en dan keuzes maken.

C15 (SUS-Wachten): Volgens een aantal bewoners hebben de Sus-wachten onvoldoende geholpen. De ondernemers daarentegen hebben de meerwaarde van de sus-wachten ervaren. Naar onze mening moeten we eerst de resultaten goed doorzien en naar aanleiding daarvan een oordeel geven. De vraag is voor ons ook nog of het logisch is dat de gemeente moet delen in de kosten. Zouden deze kosten niet door de veroorzakers van de overlast gedragen moeten worden?

D2 (Gewoon veilig): De gelegenheidscoalitie 'gewoon veilig' heeft de Zwijndrechtse handhavingsbehoefte in kaart gebracht. Daaruit volgt dat als wij uitgaan van het scenario waarin de behoefte op het vlak van Parkeren, Afval, Honden, Verkeer en Drank en Horeca wordt ingevuld met BOA-uren, dit leidt tot meerkosten zoals in de tabel vermeld. Gelet op de uitbreiding van taken, het feit dat hondenoverlast, verkeersoverlast en afval op straat de grootste ergernissen zijn onder inwoners en handhaving dit kan verminderen, is het naar onze mening niet verkeerd om verder uit te breiden.

D3 (Trots op Zwijndrecht): Het is geen wereldbedrag, maar is dit echt nodig? Even afgezien van de associaties die wij krijgen bij een ‘Trots op…’ kunnen we er bijna twee vuurwerkshows voor geven. Laten we zeggen; één voor kinderen en één voor volwassenen. Een bureau inschakelen om identiteit te creëren? Identiteit heb je of je hebt het niet!

E2 (index subsidiebudgetten): Veel van onze subsidiënten, zoals de bibliotheek, Diverz en Vivera, hebben in de crisisjaren geen indexatie gehad. Juist in de afgelopen jaren zijn de kosten fors toegenomen. Denk dan aan loonkosten en onderhoudskosten. Wij willen daarom graag meegeven dat als er ook maar enigszins ruimte lijkt te zijn dat onze subsidiënten dan toch geïndexeerd gaan worden.

Investeringsprogramma: Zwijndrecht investeert fors in de infrastructuur en de rioleringen. Het geeft soms behoorlijke overlast, maar het is wel begrijpelijk en nodig. Daarnaast wordt er nu ook fors geïnvesteerd in onderwijshuisvesting en sportvelden en accommodaties. De investeringen in onderwijshuisvesting zijn echt nodig. Veel gebouwen zijn oud of verouderd. Daarbij is vaak sprake van een slecht binnenklimaat. Daardoor staan de gezondheid en staan de leerprestaties onder druk. Op langere termijn zorgt goede huisvesting voor minder gezondheidsproblemen en betere leerprestaties. Daardoor kunnen we kinderen echt in de basis van hun leven helpen, maar het helpt ook om onze duurzaamheidsideeën vorm te geven. Het blijven namelijk wel overheidsgebouwen. Wij hebben ook daarin een belangrijke voorbeeldfunctie.

Een sluitende begroting: Een sluitende begroting lijkt bijna niet te behalen. Hoe hard we ook gaan ingrijpen. Sommige mogelijke ingrepen zijn ook onwenselijk. Wij begrijpen dat het college zegt dat we bij het sociaal domein niet nog meer uit eigen middelen structureel moeten gaan bijpassen. Dat betekent dat er een tekort bleef bestaan van 1,2 miljoen als het amendement in de Drechtsteden ongewijzigd was aangenomen. Het tekort dreigt nu nog groter te worden. Het college krijgt daarmee van ons inderdaad de opdracht om samen met de regiogemeenten het gesprek aan te gaan met de provincie. Laten we nu de discussie aangaan en hier niet nog langer mee wachten. Het gevaar is dan dat we teveel bezig zijn met lapwerk en niet met structurele oplossingen.

Wij mogen hier onze mening geven. We mogen met elkaar in debat. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn. Inwoners hebben al het recht om mee te doen, in te spreken, te demonsteren en dergelijke. Wat een onvoorstelbaar voorrecht. Het is vandaag 9 juli 2019. Op 9 juli 1999, 20 jaar geleden, brak de Studentenbetoging uit in Iran. Enkele tienduizenden studenten betoogden in Teheran, en in een tiental andere steden van Iran. Ze werden brutaal aangevallen door de veiligheidsdienst van Iran. Betogers werden doodgeschoten, duizenden betogers werden gevangengenomen, velen onder hen zitten nog in de gevangenis, sommige zijn ofwel vrijgelaten, ofwel geëxecuteerd. Laten we koesteren wat wij hebben. Laten we met elkaar het goede doen voor Zwijndrecht. Dat moet in het besef dat we dat niet alleen kunnen. Daar hebben we inwoners, de regio Drechsteden, de grotere regio, elkaar hard voor nodig. Vanuit ons diepste besef weten wij dat we daar Gods hulp nodig hebben. Zonder Zijn hulp zijn wij tot niets in staat. We wensen u allemaal Gods onmisbare zegen toe.

Sporthuis Abcoude: ChristenUnie-SGP bepleit uitstel besluitvorming en doet handreiking voor een oplossing.

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie De Ronde Venen 28-01-2019 08:56

Even de geschiedenis: tot voor een paar jaar geleden had Abcoude een eigen zwembad: Het Meerbad. Door besluiten uit de voormalige gemeente Abcoude moest dat zwembad wijken voor de bouw van appartementgebouwen omdat het zwembad alleen open zou kunnen blijven door een kostbare renovatie. Tegelijkertijd is ook de Kees Bonzaal, waarin verenigingen sporten en scholen gymles geven, aan vervanging toe. Het plan voor een nieuwe sporthuis zou beiden voorzieningen combineren, waarbij de gemeente het gymzalendeel financiert en de initiatiefnemers in de vorm van een stichting zorg dragen voor financiering van het zwembaddeel via een lening waar de gemeente garant voor staat. Het totaalbudget hiervoor was 8,5 miljoen euro. In september 2017 heeft de raad daar mee ingestemd. Voor de ChristenUnie-SGP was één van de belangrijkste argumenten  om dat te steunen, dat daarmee het probleem van de Kees Bonzaal op elegante wijze zou worden opgelost. Daarbij is de business case voor ons wel op de rand van het haalbare.

Het voorstel wat nu voorlag ging toch veel verder. Fractievoorzitter Wim Stam heeft dat in de raad als volgt uitgelegd.

"Anderhalf jaar geleden heeft de ChristenUnie-SGP haar nek uitgestoken voor het sporthuis in Abcoude. Door ons amendement is in september 2017 een positief besluit genomen. Daarbij zijn we over onze eigen schaduw heen gesprongen door de criteria die we zelf vooraf gesteld hadden op te rekken. Die betroffen de financiële inbreng van de gemeente en het risico-dragend deelnemen.

Er ligt nu echter een voorstel in combinatie met een amendement voor, dat die grenzen nog verder oprekt. De financiële bijdrage van de gemeente wordt zowel incidenteel als structureel fors opgehoogd. Maar ook de risico's nemen fors toe door de verschillende onzekerheden onder andere met betrekking tot het BTW regiem en subsidies.

Daarnaast kunnen ook de mogelijke bezwaren tegen het bestemmingsplan met het oog op het parkeren, wat de bouw zomaar met 1 a 2 jaar kan vertragen, kan grote  impact hebben. Onder andere voor de toekomst van de Kees Bonzaal en de vermoedelijk verder oplopende bouwprijs.

Ook zijn wij onaangenaam verrast door een aantal belangrijke nieuwe feiten zoals:

* de Samenwerkingsovereenkomst (SOK) die het college heeft gesloten wijkt ten aanzien van de afspraken over de exploitatiebijdrage af van het genomen besluit in het amendement van september 2017. Het college heeft dus een overeenkomst gesloten die niet is afgedekt door het raadsbesluit. Wij vinden dat een ernstig feit.

* naar nu blijkt is de raad onzorgvuldig geïnformeerd over de BTW-positie in de incidentele bijdrage van de gemeente. De 3,6 miljoen blijkt inclusief BTW te zijn, terwijl de informatie in het raadsvoorstel, met name het investeringsoverzicht, anders suggereert.

* de doorwerking van de SDE-exploitatiesubsidie is nergens in de stukken transparante gemaakt, noch in het voorstel, noch in de informatienota van 22 januari. Dit terwijl de investering in duurzaamheid wel in het totaalbedrag van 10,1 miljoen lijkt te zitten, waarbij de budgetverruiming van 1,6 miljoen voor het overgrote deel door de gemeente wordt opgehoest.

Dit totaalplaatje maakt het voor de ChristenUnie-SGP op dit moment onmogelijk om een dergelijk, al dan niet geamendeerd, voorstel te steunen.

Eerlijk gezegd vinden wij het voorstel op dit moment zelfs niet rijp voor besluitvorming door de vele onduidelijkheden en onzekerheden die er nog in zitten. Los eerst de losse eindjes goed op. Wat ons betreft is dit voorstel dan ook niet rijp voor de besluitnemende raad."

In het vervolgdebat hebben wij dat pleidooi voor uitstel nog verder onderbouwd waarbij we ook hebben verwezen naar de harde toezeggingen van de stichting dat men binnen die oorspronkelijke 8,5 miljoen euro zou blijven. Stam zei daarover "Wij hebben er begrip voor dat de extreme stijging van bouwprijzen in het afgelopen jaar niet waren voorzien, maar het kan niet zo zijn dat  de stichting nu op haar rug gaat liggen en alle meerkosten 1 op 1 afwentelt op de gemeente. Wat is er gebeurd met de harde belofte van de stichting dat bij overschrijding van het budget van 8,5 miljoen, men dat zou oplossen met aanpassingen in het pand?" zo vroeg Stam zich af.

De ChristenUnie-SGP heeft zich ook mateloos geërgerd aan de onjuiste voorstelling van zaken door de VVD-fractie, die de raad wilde doen geloven dat de gemeente alleen extra betaalt voor het gymdeel en daarmee verzweeg dat we via hun eigen amendement ook opdraaien voor een jaarlijkse extra bijdrage van € 25.000 om de extra lening af te dekken.

Want het verschil van 1,6 miljoen (10,1 - 8,5) wordt voor ca 3 ton afgedekt door eigen middelen en subsidies, maar het restant moet de gemeente financieren via een eenmalige extra bijdrage van € 540.000 en een verhoging van de jaarlijkse exploitatie met ca. € 25.000 per jaar.

Daarom hebben wij voorgesteld het besluit uit te stellen, die tijd te gebruiken voor zodanige aanpassingen in het bouwplan dat men ergens in de buurt van 9 tot 9,2 miljoen uit zou komen. Daarmee heeft de ChristenUnie-SGP een realistische handreiking naar de stichting en de indieners van het amendement gedaan. Tegelijkertijd kan dan in overleg met omwonenden naar een acceptabele oplossing voor het parkeerprobleem gezocht worden zodat de bezwaren van tafel zijn en kunnen de onzekerheden rondom het BTW-regiem ook opgelost worden. Helaas hebben we voor dat voorstel de handen niet op elkaar gekregen en is het raadsvoorstel en amendement met 14 stemmen voor en 11 (CDA, RVB en CU-SGP) tegen aangenomen.

Nieuwsbrief december ChristenUnie Westland

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Westland 19-12-2018 19:48

SAMEN VOOR EEN LEEFBAAR WESTLAND. Onze verkiezingsslogan van maart 2018. Als ik het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie-SGP bekijk dan had ik niet durven dromen dat er in relatief korte periode zoveel verschuivingen plaats konden vinden binnen de fractie van de ChristenUnie-SGP.

Leen Snijders, onze fractievoorzitter is wethouder geworden. Willy de Zoete nam de verantwoordelijkheid op zich als fractievoorzitter, Arij de Bloeme als raadslid en Anja Muilwijk, Ton van Spronsen en Ad van Harmelen als steunraadsleden. Zij hebben het afgelopen jaar zich stevig ingezet om het werk van volksvertegenwoordigers vorm en inhoud te geven. Zij hebben hun mannetje gestaan.

Namens het bestuur van de ChristenUnie wil ik hen voor hun enthousiasme, hun ijver en trouw hartelijk bedanken, het is echt geweldig! Tevens wensen wij hen toe dat zij met veel inspiratie en de zegen van onze God het komende jaar ons zullen vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Dat zij samen als fractie in 2019 gaan voor een leefbaar Westland.

Als Westlandse gemeente krijgen wij ook een nieuwe burgemeester. Op 18 december 2018 draagt onze tijdelijke burgemeester, mevrouw Agnes van Ardenne, haar verantwoordelijkheid over aan de nieuwe burgemeester de heer Bouke Arends. Het college, de raad en de Westlandse bevolking zullen met verwachting uitkijken wat deze burgemeester het Westland zal brengen. Ook hen wensen wij een goede samenwerking toe, “Samen voor een leefbaar Westland”.

Datum om te noteren:

MAANDAG 25 FEBRUARI 2019, 19.30 uur, Ontmoetingskerk Naaldwijk, Ledenvergadering ChristenUnie afdeling Westland

U krijgt de gelegenheid om Leen Snijders en Willy de Zoete te ontmoeten. Wij kijken er naar uit om u te ontmoeten bij deze bijeenkomst.

Namens het bestuur van de ChristenUnie wens ik u toe, dat u allen in de gelegenheid bent om de feestdagen samen te vieren. Dat betekent omzien naar elkaar voor een leefbaar Westland. Hierin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid. Wat kan en mag ik delen met de ander. Daarbij wens ik u Gods onmisbare zegen toe voor 2019.

Keetie van der Wel, voorzitter bestuur ChristenUnie Westland

BERICHT UIT DE RAAD

Op 15 mei dit jaar werd ik benoemd tot lid van de raad van de gemeente Westland. Hoewel ik op 24 april de eed had afgelegd als steunraadslid, is het gebruikelijk als raadslid opnieuw de eed af te leggen. Inmiddels liggen er zeven maanden van raadswerk achter mij. Voor mijn gevoel kwam ik in een achtbaan van activiteiten terecht.

Om te beginnen was er een inwerk- programma voor nieuwe raadsleden. Hierin werden we in een aantal bijeenkomsten door de Griffie wegwijs gemaakt in het reilen en zeilen van de raad, kennismaking met de Rekenkamercommissie en de ambtelijke organisatie. Er stonden ook twee bijeenkomsten met het thema integriteit op het programma. De cyclus van maandelijkse vergaderingen gaat ook gewoon door, de vier commissievergaderingen en de Raadsvergadering. Deze worden beide door de fractie in twee bijeenkomsten voorbereid. Dan zijn er ook de RIA ’s , Raads Informatie Avonden met diverse onderwerpen zoals het inkoopbeleid van de gemeente Westland, de Omgevingswet en participatie. Werkbezoeken zijn een ander fenomeen voor raadsleden. We hebben afgelopen maanden werkbezoeken gebracht aan o.a. Vitis-Welzijn, Havenbedrijf Rotterdam, Patijnenburg, World Horti Center (WHC) en symposium Schuldhulpmaatje. Op deze manier laten wij ons informeren over actuele zaken.

Als fractie kiezen we gericht voor thema’s die passen binnen de speerpunten van ChristenUnie-SGP. Dat betekent dat uitnodigingen die ertoe doen onder de fractieleden verdeeld worden, omdat je anders elke dag wel op pad kunt. Wat ik zeker zo belangrijk vind, is het contact met medeburgers. Het gebeurt mij regelmatig dat ik onderweg tijdens winkelbezoek of een wandelingetje mensen tegen het lijf loop en dan volgt er een gesprek. Mensen vragen dan hoe het gaat in de raad en of ik het leuk vindt en ik krijg dan soms goede suggesties. Dat brengt me terug bij het onderwerp integriteit.

Er is een Gedragscode integriteit voor raadsleden van de gemeente Westland. In artikel 3 staat: ‘Het raadslid zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt veilig wordt bewaard’ en ‘Het raadslid maakt niet ten eigen bate of ten bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie’. Dat staat de laatste tijd nogal ter discussie in de raad. Wanneer is de grens van vertrouwelijke en geheime informatie overschreden? Er zijn politici die, belust op publiciteit, hierbij de grenzen opzoeken. Naar mijn mening is dit schadelijk voor het vertrouwen in de raad en in de politiek. Je maakt hiermee de politiek als geheel ongeloofwaardig.

De laatste fractievergadering openden we met het lezen van een stukje uit 1 Samuel 17 en een bijpassend stukje uit het dagboek ‘Dag in, Dag uit’. Het gaat daar over het gevecht van David met Goliath. “Goliath is tot de tanden toe gewapend. David is nog maar een onervaren jongen. Maar David heeft iets wat Goliath niet wil zien: geloof. David zegt: ‘Jij vertrouwt op je wapens. Ik vertrouw op de machtige Heer. Jij denkt dat je laatdunkend kunt doen over de levende God. Maar als ik je versla, zal iedereen weten dat Israël een God heeft.’ Dat is het doel van David. Niet om zelf naam te maken, maar om de naam van God groot te maken. De strijd is gestreden zodra hij is begonnen. David wint. Dat is geen daad van eigen kracht, maar een teken van Gods macht. Zo overwint God steeds. In David. Later in Jezus, Davids zoon, koning en herder die komt als een weerloos kind in de kribbe.” Ik wens u allen gezegende kerstdagen en een gelukkig 2019 toe.

Arij de Bloeme, raadslid ChristenUnie-SGP Westland

BRANDENDE KAARSJES

Als bestuurslid van de ChristenUnie afdeling Westland werd mij gevraagd om voor de nieuwsbrief van december iets te schrijven.

December, de laatste maand van het jaar. De maand van vroeg donker en lichtjes. Het lijkt wel of de huizen en tuinen steeds vroeger en uitbundiger worden verlicht. Als je ’s avonds ergens heen gaat is het allemaal sfeervol verlicht.

December de maand van kerst, van verwachten en uitkijken naar de geboorte van Jezus die als kindje klein voor ons ter wereld kwam.

Dit doet mij terugdenken aan een kerstliedje wat ik ooit, lang geleden op de kleuterschool heb geleerd. Van kaarsjes die branden in de nacht. Graag wil ik dit lied met u delen omdat het zo mooi is en nog steeds veel zeggingskracht heeft. Ik vond het lied terug in de Evangelische liedbundel.

Jezus zegt dat hij hier van ons verwacht,

Dat we zijn als kaarsjes brandend in de nacht.

En Hij wenst dat ieder tot zijn ere schijn,

Jij in jouw klein hoekje en ik in ’t mijn.

Wij mogen allemaal op onze manier en op onze plaats van betekenis zijn voor de mensen om ons heen! Ik kan dat niet voor een ander invullen maar als we om ons heen kijken is er vast iemand die wat extra aandacht kan gebruiken, iemand die we een kaartje kunnen sturen, iemand tegen wie we iets vriendelijks kunnen zeggen.

Als we zo mens worden voor elkaar dan gaat daar iets van uit.

Tot slot een vraag aan jou/u. Mocht u als ChristenUnie lid Westland ergens tegenaan lopen waarvan u zegt: dat verdient extra aandacht of dat zou ik graag anders zien, schroom dan niet om dat kenbaar te maken via het emailadres wat u in deze nieuwsbrief vindt. Het bestuur is graag in contact met zijn leden en wie weet kunnen we van betekenis zijn.

Ik wens u goede Kerstdagen en een gezegend 2019 toe!

Bea Koen-Snijders, bestuurslid ChristenUnie Westland

ChristenUnie-SGP gaat voor verbetering informatievoorziening Jeugdzorg

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Leiderdorp 21-11-2018 10:22

In het Politiek Forum en de Raad van deze week werd er gesproken over het Rekenkamerrapport over toegang tot jeugdzorg en de regio-inkoop van jeugdhulp. In het Rekenkamerrapport werden verschillende aanbevelingen gedaan die, zo leek het, door het college niet werden overgenomen. ChristenUnie-SGP had daarover een motie ingediend. Omdat het college met een aanvullende brief is gekomen, waarin wel duidelijk werd dat ze gehoor gaven aan de aanbevelingen van de Rekenkamer, is deze motie gisteren in de Raad ingetrokken. Het college heeft toegezegd de informatievoorziening aan de raad te verbeteren.

Als het gaat over de regio-inkoop van jeugdhulp is ChristenUnie-SGP kritisch en hebben we als enige fractie tegen de voorgestelde lijn van het college gestemd. We kopen nu jeugdhulp in met de Holland Rijnland gemeenten, het voorstel is om dat met de vier Leidse regio gemeenten te doen vanaf 2020.  Wij zien als groot risico dat specialistische jeugdzorg niet voor alle kinderen beschikbaar is, omdat we dit met maar vier gemeenten willen inkopen. Bovendien vinden we het jammer dat er geen goede evaluatie ligt van het functioneren van de huidige inkooporganisatie op Holland Rijnland schaal de zogenaamde TWO. Bovendien blijkt uit het raadsvoorstel dat de kosten voor ambtelijke capaciteit toenemen.  Echter, we komen nu al geld tekort. ChristenUnie-SGP vindt het niet te verdedigen dat er meer geld gaat naar uitvoeringskosten, en daarmee minder geld naar de hulp zelf.

Motie 1 CU-SGP PvdA D66 informatievoorziening jeugdhulp.pdf

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.