Met gepaste trots presenteren de fracties van ChristenUnie-SGP, CDA, D66 en VVD een nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp. Na een bestuurlijk turbulente periode zijn wij blij en opgelucht dat we zeer voortvarend en tegelijkertijd uiterst zorgvuldig tot elkaar zijn gekomen. Alle partijen voelden en voelen de urgentie en verantwoordelijkheid om spoedig weer tot een stabiel bestuur te komen. Dat vraagt vertrouwen in elkaar en daarmee ook het geven van ruimte aan elkaar. Dankzij de verbindende bijdrage van formateur Robert Strijk zijn wij in goede sfeer en in beperkt tijdsbestek tot een stevig coalitieakkoord gekomen. Een akkoord waarin de inbreng van de deelnemende fracties duidelijk is, ook in de bijhorende portefeuilleverdeling. We vinden met name een degelijk financieel beleid, een open blik naar de regio en een dorp waarin iedereen mee kan doen, belangrijk. Vanzelfsprekend is duurzaamheid in alles het uitgangspunt. Dat gaat bijvoorbeeld over de energietransitie, woningbouw, een inclusieve arbeidsmarkt of biodiversiteit. We zetten daarbij in op een open en constructieve houding, zowel richting inwoners als binnen het gemeentebestuur zelf. We zoeken daarin een zo groot mogelijk draagvlak bij alle partijen. We staan als gemeente voor enkele forse uitdagingen en het is zaak om deze zo spoedig als mogelijk met een volwaardig en voltallig College aan te gaan. Klik hier voor het coalitieakkoord.
5 documenten
Leidse Ring Noord - CDA Standpunt
CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44
Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.
Meer visie op wonen, verkeer en duurzaamheid nodig
ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Leiderdorp 25-05-2018 20:26
ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen dagen samen met D66, GroenLinks en PvdA gewerkt aan een akkoord op een aantal belangrijke onderwerpen. De aanleiding was de uitnodiging van de coalitiepartijen LPL, VVD en CDA aan alle Leiderdorpse partijen met concrete voorstellen te komen.
Met name op het gebied van duurzaamheid, verkeer en woningbouw zijn de plannen in het coalitieakkoord teleurstellend. In het programma dat we met de vier partijen hebben opgesteld, doen we concrete voorstellen, bijvoorbeeld om meer te bouwen in Leiderdorp, meer ruimte te maken voor de fietser en ervoor te zorgen dat we meer doen aan duurzaamheid en energiebesparing.
ChristenUnie-SGP zal in het debat maandag 28 mei ook eigen accenten zetten. Denk daarbij aan de werving van pleegouders en het belang van betere ondersteuning van pleegouders, of de negatieve gevolgen van de aanbesteding van het welzijnswerk voor bestaande vrijwilligers die mensen met schulden begeleiden.
Persbericht Programma Leiderdorp 2018 2022
Programma voor Leiderdorp 2018-2022
Meer visie op wonen, verkeer en duurzaamheid nodig
ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Leiderdorp 25-05-2018 20:26
ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen dagen samen met D66, GroenLinks en PvdA gewerkt aan een akkoord op een aantal belangrijke onderwerpen. De aanleiding was de uitnodiging van de coalitiepartijen LPL, VVD en CDA aan alle Leiderdorpse partijen met concrete voorstellen te komen.
Gemeente LeiderdorpNog 1 dag tot de ...
D66 Leiderdorp 19-03-2018 13:16
Nog 1 dag tot de Gemeenteraadsverkiezingen #GR2018 #Leiderdorp Wij stelden 3 korte vragen aan de lijsttrekker van D66 Leiderdorp, Jeroen Hendriks. 1 Stel jezelf eens voor Mijn naam is Jeroen Hendriks, ik ben 49 jaar en ik woon sinds 2000 in Leiderdorp. Ik ben vader van twee prachtige zoons van 15 en 18 jaar. Mijn vriendin Yvette heeft zelf ook twee zoons, van 14 en 15 jaar, dus ons samengestelde huishouden is gezellig druk. Ik ben zelfstandig ICT-adviseur en geef strategische adviezen aan met name lokale overheden (waterschappen en gemeenten). Sinds 2016 ben ik burgerraadslid voor D66 en nu dus lijsttrekker voor deze verkiezingen. In mijn vrije tijd sport ik graag, klus ik in de tuin, kijk ik series of lees ik een goed boek. 2. Waarom zit je in de politiek? Het werk van gemeenten is enorm zichtbaar en tastbaar voor inwoners. Als lokaal politicus kan je dus echt de eigen directe omgeving beïnvloeden. Dat motiveert mij. Ik wil graag een verschil maken in Leiderdorp. Voordat ik actief werd, was ik al bezig met buurtinitiatieven. Ik zie hoeveel goede ideeën er zijn onder de inwoners en hoe lastig het is om die te realiseren. Ik hoop ook daaraan iets te kunnen verbeteren. 3. Wat is er zo mooi aan Leiderdorp? Leiderdorp is een prachtig dorp en ik woon hier met erg veel plezier. De ligging is ideaal, midden in de Randstad, aan de rand van het Groene Hart en het schitterende veenweidegebied. Maar ook binnen fietsafstand van een van de mooiste historische binnensteden van Nederland. We hebben hier alles. De voorzieningen in Leiderdorp zijn uitstekend en het verenigingsleven bruist. Ik wil zorgen dat dit zo blijft, ook al staat ons dorp voor grote uitdagingen die in mijn ogen vrijwel allemaal alleen regionaal opgelost kunnen worden. Daarom heeft D66 deze verkiezingen de leus: Een groen dorp in een sterke regio! Meer informatie over de verkiezingen vind je op www.leiderdorp.nl/verkiezingen.