Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

6 documenten

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 14-11-2019 11:34

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

Op dit moment wordt in de Haagse raad gedebatteerd over het schoner en duurzamer maken van het vervoer in onze stad. Pieter Grinwis: “In de brief van wethouder Van Tongeren die we bespreken gaat het zoals gebruikelijk over schonere auto’s, milieuzones en elektrisch rijden. Maar in het duurzaamheidsbeleid gaat het eigenlijk nooit over onze infrastructuur: het asfalt waar fietsen en auto’s over moeten rijden en de bushaltes waar de reizigers moeten uitstappen. Wat mij betreft moeten we het daar ook eens over hebben, want ook dáár kan het schoner en duurzamer. Van fietspaden die gemaakt zijn van gerecycled plastic tot bus- en tramhokjes met een groen dak, er zijn opties te over.” Daarom biedt Pieter Grinwis vanmorgen tijdens de commissievergadering over schoon vervoer een initiatiefvoorstel aan wethouder Van Tongeren aan met tien inspirerende voorbeelden van mogelijke innovaties, die bijdragen aan de klimaatadaptatie, duurzaam energie- en materiaalgebruik en/of de energietransitie.

“Het stadsbestuur heeft in al haar duurzaamheidsplannen veel aandacht voor wélk vervoer we kiezen. Maar dat we vaker de fiets pakken en meer het OV moeten gebruiken, dat zijn inmiddels platgetreden paden. Waarom gaat het nergens over de infrastructuur? Er ligt maar liefst 1133 kilometer aan wegen en fietspaden in Den Haag. We hebben het dus over een onmisbare schakel op de weg naar een duurzamer Den Haag.” En voor duurzame ideeën hoeft het college het volgens de partij niet ver van huis te zoeken. “Denk aan de zonnepanelen op geluidsschermen langs de weg, zoals ze die bij de N470 bij Pijnacker-Nootdorp al hebben. Of het opslaan van warmte die wegen op een zonnige dag absorberen, zoals op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk.”

Grinwis hoopt het stadsbestuur enthousiast te maken voor zijn suggesties. “We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Het is dus zaak om out of the box te durven denken en open te staan voor goede ideeën uit binnen- en buitenland. De noodzaak tot verduurzaming is er, de goede voorbeelden zijn er velen, het is nu aan het college om met ons voorstel in de hand harder aan de - duurzame - weg te gaan timmeren.”

Initiatiefvoorstel Maak het duurzaam.pdf

GroenLinks in college van Gedeputeerde Staten Zuid Holland | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Ridderkerk 22-08-2019 00:00

De Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland is enthousiast over het coalitieakkoord dat zij voor Zuid-Holland heeft afgesloten. De fractie kan niet wachten om met VVD, ChristenUnie/SGP, CDA en PvdA aan de slag te gaan. Als tweede partij van de coalitie en verkiezingswinnaar zien zij dat hun speerpunten niet alleen bij de kiezers, maar ook bij de andere partijen op draagvlak kunnen rekenen. 

Hoofdonderhandelaars Berend Potjer en Anneloes van Hunnik: “Alle partijen waren het er wel over eens dat wij werk moesten maken van de punten waar GroenLinks al heel lang op hamert. Punten als de klimaatcrisis en de woningnood, maar ook de achteruitgang van de natuur en de omschakeling naar een duurzame economie op basis van hergebruikte materialen.”  

Klimaat

Potjer, naast onderhandelaar ook fractievoorzitter en portefeuillehouder energie en milieu: ‘De klimaatcrisis raakt Nederland steeds harder, ook deze zomer werden weer records gebroken. Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de Nederlandse CO2 uitstoot, daarom is het ook zo belangrijke doorbraak dat in dit akkoord de provincie zegt dat wij niet meer investeren in de fossiele economie en overstappen naar  een duurzame economie.” 

Wonen

Van Hunnik, tevens portefeuillehouder wonen: ‘Wij dringen er al heel lang op aan om de woningnood aan te pakken. Daarom zijn wij ook zo blij dat wij hebben afgesproken om woningen te bouwen, woningen die betaalbaar en energieneutraal zijn.” Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat die niet in het groen worden gebouwd.

Fiets en OV 

Ariëtte Kasbergen, namens GroenLinks portefeuillehouder verkeer, roemt vooral de investeringen in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en verkeersveiligheid: “We hebben afgesproken dat er meer bussen en treinen gaan rijden in Zuid-Holland en dat het makkelijker wordt om van trein of bus over te stappen op de fiets. Dat ook de dorpen goed bereikbaar zijn met het OV en mensen meer keuze krijgen in hun vervoer. Ook om de fiets te nemen, want ook het fietsnetwerk gaan wij aanpakken, verbeteren en uitbreiden. Als het goed is kan iedereen in Zuid-Holland straks ook zonder auto uit de voeten.”  

Nieuwe economie

Armine Stepanyan voert voor GroenLinks het woord over Economie en Luchtvaart: ‘economische groei mag niet ten koste gaan van natuur en klimaat, Groenlinks wil een circulaire - en daarmee toekomstbestendige - economie. We gaan de economie in Zuid-Holland klaar maken voor de toekomst, duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen staan daarbij voorop. Mooi dat deze GroenLinks-uitgangspunten zijn overgenomen’. Als woordvoerder milieu vult Potjer aan: “En vervuiling door bedrijven zien wij niet meer door de vingers.”  

Luchtvaart

Stepanyan is ook tevreden over de afspraken rond luchtvaart: “Wij hebben afgesproken dat de luchthaven aan haar maximum zit, het kan dus alleen naar beneden. Met name willen wij daarbij het aantal nachtvluchten terugdringen. Ook breder zetten wij ons in om de overlast en luchtvervuiling van de luchtvaart te verminderen.” 

Natuur

GroenLinks-woordvoerder natuur en landbouw Sinan Özkaya is erg te spreken over de natuur- en landbouwparagraaf van het akkoord: natuur krijgt gelukkig weer meer de ruimte in Zuid-Holland. We gaan onze natuurgebieden uitbreiden, het gebruik van landbouwgif terugdringen en zorgen dat de bijen in onze provincie weer gaan zoemen. Samen met boeren en tuinders werken we aan een veel duurzamere landbouwsector. Een grote uitdaging waar ik namens GroenLinks graag mee aan de slag ga.’

Namens GroenLinks wordt Berend Potjer voorgedragen als gedeputeerde. Robert Klumpes wordt dan opnieuw Statenlid.                           

CDA blij met coalitieakkoord in Zuid-Holland

CDA CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Capelle aan den IJssel 20-08-2019 07:26

Het nieuwe provinciebestuur van Zuid-Holland is bekend. De komende vier jaar zetten CDA, VVD, ChristenUnie en SGP, GroenLinks en PvdA zich in om Zuid-Holland beter te maken. “Elke dag beter”, zo luidt de titel van het coalitieakkoord. Het CDA is verheugd met het resultaat van de onderhandelingen.Zuid-Holland is een veelzijdige provincie. Met ruim 3,5 miljoeninwoners is het de drukst bevolkte provincie in ons land, kent veel bedrijvigheid en tegelijkertijd veel groene gebieden. Innovatieve oplossingen zijn nodig om de gezonde leefomgeving en de economische dynamiek in balans te krijgen. De nieuwe coalitie gaat zich dan ook vooral daarop inzetten. Meer geld voor betaalbare woningen om het groeiend aantal inwoners te huisvesten, alle gebieden goed bereikbaar met de auto, fiets of openbaar vervoer, meer banen in de innovatieve sectoren en inzetten op duurzame energievoorzieningen die voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn.“Wij zijn als CDA blij dat veel van onze speerpunten terugkomen in het coalitieakkoord,” aldus CDA-fractievoorzitter Adri Bom-Lemstra. “Denk aan het inzetten op betaalbare energie voor iedereen, extra geld voor het versnellen van de woningbouw, cultureel erfgoed, maar tegelijkertijd ook aan het stimuleren van de economie.”Het CDA is bovendien trots dat er in het coalitieakkoord geld is vrijgemaakt voor de uitvoering van de Human Capital agenda. “Kennis en kunde zijn van levensbelang voor de Zuid Hollandse economie,” zo legt Bom-Lemstra uit. “Maar onder invloed van bijvoorbeeld de digitalisering en energietransitie verandert het werk. Om te zorgen dat er voldoende gekwalificeerde werknemers zijn en blijven, willen we inzetten op een leven lang ontwikkelen.”Adri Bom-Lemstra zal na de installatie van Gedeputeerde Staten als gedeputeerde aan de slag gaan. In haar portefeuille komt onder andere economie (innovatie en Greenports), toezicht & handhaving, landbouw en bodem. “Ook heb ik de portefeuille Gezond & Veilig gekregen. Dit is een apart hoofdstuk geworden in het akkoord en belangrijk dat daar de komende vier jaar op wordt ingezet,” aldus Bom-Lemstra. “Het gaat dan om de veilige en gezonde leefomgeving, dus het heeft veel raakvlakken met klimaatadaptatie, sport en milieu en is een belangrijk thema in de omgevingswet.”Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wordt woensdag 4 september geïnstalleerd.Bekijk hier hetpersbericht coalitieakkoord

CDA blij met coalitieakkoord in Zuid-Holland

CDA CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Rijswijk 20-08-2019 06:59

Het nieuwe provinciebestuur van Zuid-Holland is bekend. De komende vier jaar zetten CDA, VVD, ChristenUnie en SGP, GroenLinks en PvdA zich in om Zuid-Holland beter te maken. “Elke dag beter”, zo luidt de titel van het coalitieakkoord. Het CDA is verheugd met het resultaat van de onderhandelingen. Zuid-Holland is een veelzijdige provincie. Met ruim 3,5 miljoen inwoners is het de drukst bevolkte provincie in ons land, kent veel bedrijvigheid en tegelijkertijd veel groene gebieden. Innovatieve oplossingen zijn nodig om de gezonde leefomgeving en de economische dynamiek in balans te krijgen. De nieuwe coalitie gaat zich dan ook vooral daarop inzetten. Meer geld voor betaalbare woningen om het groeiend aantal inwoners te huisvesten, alle gebieden goed bereikbaar met de auto, fiets of openbaar vervoer, meer banen in de innovatieve sectoren en inzetten op duurzame energievoorzieningen die voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn. “Wij zijn als CDA blij dat veel van onze speerpunten terugkomen in het coalitieakkoord,” aldus CDA-fractievoorzitter Adri Bom-Lemstra. “Denk aan het inzetten op betaalbare energie voor iedereen, extra geld voor het versnellen van de woningbouw, cultureel erfgoed, maar tegelijkertijd ook aan het stimuleren van de economie.” Het CDA is bovendien trots dat er in het coalitieakkoord geld is vrijgemaakt voor de uitvoering van de Human Capital agenda. “Kennis en kunde zijn van levensbelang voor de Zuid Hollandse economie,” zo legt Bom-Lemstra uit. “Maar onder invloed van bijvoorbeeld de digitalisering en energietransitie verandert het werk. Om te zorgen dat er voldoende gekwalificeerde werknemers zijn en blijven, willen we inzetten op een leven lang ontwikkelen.” Adri Bom-Lemstra zal na de installatie van Gedeputeerde Staten als gedeputeerde aan de slag gaan. In haar portefeuille komt onder andere economie (innovatie en Greenports), toezicht & handhaving, landbouw en bodem. “Ook heb ik de portefeuille Gezond & Veilig gekregen. Dit is een apart hoofdstuk geworden in het akkoord en belangrijk dat daar de komende vier jaar op wordt ingezet,” aldus Bom-Lemstra. “Het gaat dan om de veilige en gezonde leefomgeving, dus het heeft veel raakvlakken met klimaatadaptatie, sport en milieu en is een belangrijk thema in de omgevingswet.” Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wordt woensdag 4 september geïnstalleerd. Bekijk hier het persbericht coalitieakkoord (Foto: Oscar Seijkens)

SGP raadpleegt inwoners over busvervoer

SGP SGP Alblasserdam 27-02-2019 00:00

ALBLASSERDAM – De SGP-fractie gaat inwoners van Alblasserdam raadplegen over het busvervoer.

Sinds 9 december 2018 verzorgt Qbuzz het busvervoer in de regio Drechtsteden, Molenwaard en Gorinchem. Veel reizigers zijn geconfronteerd met problemen. In januari 2019 kreeg Qbuzz van de provincie Zuid-Holland een boete opgelegd van 300.000 euro als gevolg van falende dienstverlening.

Nog steeds ontvangt onze fractie signalen van klachten over de dienstregeling en de dienstverlening. SGP Alblasserdam wil middels een digitale vragenlijst inventariseren welke (hardnekkige) problemen met de dienstregeling en de dienstverlening inwoners van Alblasserdam ervaren.

Wij willen de resultaten hiervan onder de aandacht brengen van Qbuzz (vervoerder) en de provincie Zuid-Holland (opdrachtgever).

Link naar de enquête: https://www.alblasserdam.sgp.nl/qbuzz

Geef bewoners Havenkwartier en Norfolkterrein snel goede OV-verbinding - ChristenUnie/SGP wil nieuwe buslijn Norfolkterrein-Tophalte Madurodam

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 19-03-2018 19:05

Geef bewoners Havenkwartier en Norfolkterrein snel goede OV-verbinding - ChristenUnie/SGP wil nieuwe buslijn Norfolkterrein-Tophalte Madurodam

De ChristenUnie/SGP heeft zich de afgelopen tijd verbaasd over het gemak waarmee veel partijen de woorden lightrail en metro in de mond nemen, om de verbinding tussen Den Haag Centraal met Scheveningen te maken. Alleen dat zeggen, betekent namelijk dat er de komende jaren helemaal niets verbetert aan het OV op Scheveningen. Want zeggen dat je een metro wil is één, maar daarmee ligt zo’n verbinding er nog niet. Het is schreeuwend duur, kost jaren om aan te leggen, en het is maar de vraag of zo’n lijn ooit te exploiteren is. Kortom: er verandert dan de komende jaren qua OV niets op Scheveningen. En dat kan niet waar zijn! De ChristenUnie/SGP heeft daarom een concrete oplossing, waarmee de bewoners van het Havenkwartier en de nieuwe bewoners van het voormalige Norfolkterrein op korte termijn geholpen zijn: een hoogwaardige buslijn tussen de haven en Madurodam waar een elektrische bus gaat rijden en waarbij de huidige tramhalte Madurodam wordt omgetoverd tot een aantrekkelijke en comfortabele tophalte.

E-bus

Lijsttrekker Pieter Grinwis: “De afgelopen jaren zijn er helaas veel woningen bijgebouwd in de haven. Wij hadden daar liever meer ruimte voor maritieme bedrijvigheid gehad, maar nu deze mensen daar (gaan) wonen, moet er wel een goede OV-verbinding komen. Die is er nu niet en veel mensen zullen dus weer aangewezen zijn op de auto. Daarmee krijgt de nu toch al volle Westduinweg nóg meer verkeer te verstouwen. Dat wil niemand. Een tram over deze drukke verkeersader is daarom ook geen oplossing.” De ChristenUnie/SGP wil een nieuwe korte en snelle hoogwaardige buslijn (natuurlijk een E-bus), die de 700 nieuwe woningen op het Norfolkterrein en het Havenkwartier verbindt met Madurodam en daarmee tramlijn 9 en via tussenstops ook met de tramlijnen 1 en 11.

Overleg met bewoners

Vanaf Madurodam ben je met tram 9 in minder dan 10 minuten bij Den Haag Centraal. En vanaf Scheveningen Haven ben je ook in 10-15 minuten bij Madurodam. Pieter Grinwis: “Hoe meer stops en hoe meer ‘slingers’ in de route, hoe langer natuurlijk. Maar sowieso wordt de OV-verbinding Haven-Den Haag Centraal en Haven-Centrum veel sneller dan de huidige OV-verbindingen. Zo wordt het OV ook voor de nieuwe Norfolkterreinbewoners een aantrekkelijke optie. Wat ons betreft gaat het stadsbestuur snel in overleg met bewoners, bewonersorganisaties, zoals BOH en met de bedrijven in het havengebied (BSH) en natuurlijk de reizigersorganisaties om de beste route uit te tekenen. Een snelle verbinding is belangrijk.”  Voor de route van de nieuwe buslijn zijn meerdere opties denkbaar. De route zou bijvoorbeeld kunnen gaan via de Teldersweg-Scheveningseweg-Duinstraat-Treilerdwarsweg en vervolgens via de Dr. Lelykade (die geschikt moet worden gemaakt voor een bus) om te eindigen bij het voormalig Norfolkterrein, maar zou ook via de Teldersweg -Johan de Wittlaan-President Kennedylaan en de Kranenburgweg kunnen. Pieter Grinwis: “Een busbaan over de Dr. Lelykade zou de Westduinweg ontlasten en de bewoners van het Havenkwartier eindelijk voorzien van goed OV, waarmee deze buslijn extra aantrekkelijk wordt; maar het moet natuurlijk wel goed inpasbaar zijn. Een hoogwaardige busverbinding kan op deze wijze een prima alternatief zijn voor de vermaledijde tramplannen over de Westduinweg, zeker als de bus niet over de Westduinweg komt te rijden. Bovendien is een buslijn veel goedkoper in de exploitatie en heel flexibel, zowel qua frequentie als qua grootte van de bussen.” En het is tevens een prima oplossing tot het moment dat er misschien ooit een fantastisch ondergrondse lightrail naar dit deel van Scheveningen ligt, een moment dat mogelijk nooit komt. Pieter Grinwis: “Laten we niet wachten, maar gewoon de dag na de verkiezingen beginnen met de gesprekken over de beste route en vervolgens zo snel mogelijk met de aanleg, het verbouwen van de halte Madurodam en het bestellen van de E-bussen.”

Tophalte Madurodam

De ChristenUnie/SGP wil dat de halte Madurodam doorontwikkeld wordt tot een echte Tophalte. Een mooie overstaplocatie, goede voorzieningen en waar je, in tegenstelling tot de ‘Tophalte’ Leyweg, wél droogstaat. Pieter Grinwis: “De bewoners van het Havenkwartier en de nieuwe bewoners van het voormalige Norfolkterrein verdienen een goede OV-verbinding. Zij hebben niks aan verhalen op lange termijn, maar wel aan een praktische, doordachte en duurzame oplossing, die op korte termijn te realiseren is. En dat is dit plan.” In haar verkiezingsprogramma trekt de ChristenUnie/SGP €5 miljoen uit voor het ontwikkelen van de Tophalte, en nog eens €1 miljoen per jaar voor een nieuwe E-bus naar Scheveningen Haven. Pieter Grinwis: “Wij zullen er alles aan doen om dit voorstel in het nieuwe coalitieakkoord te krijgen. Kortom, een stem op de ChristenUnie/SGP, is een stem voor een snelle OV-verbinding met de Haven, die op korte termijn te realiseren is.”

Foto: Arbel Eshet

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.