Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

8 documenten

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

OV moet draaien om toegankelijkheid, zekerheid en veiligheid, niet om winst en rendement

SP SP Zuid-Holland 17-03-2019 11:01

Namens de SP deed onze nummer drie Marije van Hell mee aan het verkiezingsdebat over OV van reizigersvereniging Rover in Rotterdam. De SP steunt de meeste ambities van Rover, zoals meer en duurzamer OV, maar gaat ook een stap verder. Om toegankelijkheid, betaalbaarheid, fijnmazigheid voor reizigers en baanzekerheid voor werknemers te garanderen, moet deze publieke voorziening weer in publieke handen komen.

Marije van Hell (22) is in het dagelijs leven laatsejaars student Climate&Management aan de Haagse Hogschool. Daardoor is ze bijna dagelijks bezig met de klimaatverandering en de energietransitie.

Haar pleidooi voor systeemverandering geldt niet alleen voor klimaatrechtvaardigheid, maar ook voor rechtvaardige en duurzame mobiliteit. ‘Bij het klimaat wordt het hoog tijd dat de overheid afdwingt dat de grote vervuilers de zwaarste lasten gaan dragen.

 Op het gebied van OV is het hoog tijd voor veel betere toegankelijkheid, meer fijnmazigheid zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar wordt, meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

Van Hell is ook realistisch: ‘Op dit moment is er nog geen meerderheid voor ons idee. Daarom proberen we er binnen het huidige systeem het beste van te maken. De afgelopen jaren hebben we in Zuid-Holland al veel bereikt, zoals extra investeringen in lagere tarieven.

Ook komt er een groot onderzoek naar transportrechtvaardigheid. Dit is belangrijk omdat de SP mobiliteit ziet als een grondrecht. Dit kunnen we alleen waarmaken als  mensen ook zonder auto snel van A naar B kunnen. Op dit moment is OV helaas vaak duurder en trager.

Dat moet veranderen, zodat het OV –ook in combinatie met bijvoorbeeld de fiets–  echt de aantrekkelijke, snelle en betaalbare vervoersoptie wordt die het zou moeten zijn. Het maakt Zuid-Holland aantrekkelijker en ook milieu en het klimaat zijn er zeker bij gebaat’.

SP Duiven op campagne voor de provinciale staten verkiezingen

SP SP Duiven 16-03-2019 17:47

Op zaterdag, 16 maart, was SP Duiven in het winkelcentrum te vinden om de provinciale staten en eerste kamerverkiezingen voor a.s. woensdag, 20 maart te promoten. En zoals gebruikelijk had Kees van den Brink weer een heerlijk tomatensoepje gemaakt om uit te delen.

SP-ers Kees van den Brink en Carlo Veraart in gesprek

Uit de gesprekken met onze inwoners blijkt veelal dat ze genoeg hebben van de mooie praatjes van Rutte. "Er wordt ons constant beloofd dat we het beter krijgen maar krijgen we vervolgens de rekeningen gepresenteerd van stijgende energiekosten, dure boodschappen en de ziektekostenverzekering die almaar verhoogd wordt" aldus een van onze bewoners.  

Reden te meer om te gaan stemmen want een stem voor de provinciale staten is ook een stem voor de eerste kamer waar het kabinet Rutte 3 nu nog een meerderheid heeft. Tijd voor verandering!

SP Gelderland heeft een prachtig verkiezingsprogramma gemaakt met deze drie speerpunten:

GRATIS OPENBAAR VERVOER BUITEN DE SPITS MEER BETAALBARE EN GOED GEÏSOLEERDE WONINGEN REKENING KLIMAATBELEID LEGGEN WE NEER BIJ DE GROTE VERVUILERS

​Daarnaast heeft de Gelderse SP de volgende 10 punten als hoofdpunten geformuleerd:

Goed, betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Meer betaalbare woningen en betaalbare verduurzaming van (sociale) huurwoningen. Eerlijk en rechtvaardig delen van de rekening van het klimaatbeleid. Het investeren in leefbaarheid op het platteland en in stadswijken. Voldoende werkgelegenheid voor iedereen. Bibliotheken en programma’s om laaggeletterdheid te bestrijden. Cultuur toegankelijk voor iedereen, ook buiten de grotere steden. Sport voor iedereen in plaats van geld voor topsportevenementen. Kleinschalige, duurzame landbouw en veeteelt in plaats van bio-industrie en megastallen. Het beschermen van natuur en dier.

Provinciale lijsttrekker Lies van Aelst in Dordrecht

SP SP Dordrecht 11-03-2019 06:02

Lijsttrekker Lies van Aelst deed afgelopen zaterdag, 9 maart, mee aan een verkiezingsdebat in Dordrecht. Het ging vooral over de belangrijke regionale thema’s: het tekort aan betaalbare woningen, het openbaar vervoer en een schone, veilige leefomgeving. 

Bij de discussie over openbaar vervoer bepleitte Van Aelst onder meer dat de intercity’s terug moeten komen op station Dordrecht  Ook in Provinciale Staten heeft de SP hier de afgelopen jaren meerdere malen aandacht voor gevraagd.

Andere belangrijke OV-punten zijn betere toegankelijkheid, betaalbaarheid en fijnmazigheid, zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Ook wil de SP meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

UitstootAnder belangrijk discussiepunt was natuurlijk Chemours. Hoewel de uitstoot de afgelopen jaren fors is teruggebracht, baart dit bedriijf nog steeds grote zorgen, onder meer vanwege de regionale watervoorziening. De SP heeft daarom in het verkiezingsprogramma opgenomen dat de uitstoot terug moet naar nul.

Concrete voorstellen hiervoor zijn onder meer een speciaal fonds dat bedrijven ondersteunt bij technische vernieuwingen die een einde maken aan lozingen in het water of in de lucht. Ook bedrijven moeten hieraan meebetalen. Want het uitgangspunt blijft: de vervuiler betaalt.

WonenLaatste belangrijke thema was wonen. Gezien de lange wachtlijsten wil de SP dat er snel meer echt betaalbare huur én koopwoningen worden gebouwd. Voor de Rotterdamse regio komt er al een regeling, maar de SP wil ook ondersteuning voor de rest van Zuid-Holland.

Lijsttrekker Lies van Aelst in debat in Dordrecht over wonen, OV en Chemours

SP SP PvdA Zuid-Holland 09-03-2019 21:54

Lijsttrekker Lies van Aelst deed vandaag mee aan een verkiezingsdebat van de PvdA-jongeren in Dordrecht. Het ging vooral over de belangrijke regionale thema’s: het tekort aan betaalbare woningen, het openbaar vervoer en een schone, veilige leefomgeving. 

 

Bij de discussie over openbaar vervoer bepleitte Van Aelst onder meer dat de intercity’s terug moeten komen op station Dordrecht  Ook in Provinciale Staten heeft de SP hier de afgelopen jaren meerdere malen aandacht voor gevraagd.

Andere belangrijke OV-punten zijn betere toegankelijkheid, betaalbaarheid en fijnmazigheid, zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Ook wil de SP meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

UitstootAnder belangrijk discussiepunt was natuurlijk Chemours. Hoewel de uitstoot de afgelopen jaren fors is teruggebracht, baart dit bedriijf nog steeds grote zorgen, onder meer vanwege de regionale watervoorziening. De SP heeft daarom in het verkiezingsprogramma opgenomen dat de uitstoot terug moet naar nul.

Concrete voorstellen hiervoor zijn onder meer een speciaal fonds dat bedrijven ondersteunt bij technische vernieuwingen die een einde maken aan lozingen in het water of in de lucht. Ook bedrijven moeten hieraan meebetalen. Want het uitgangspunt blijft: de vervuiler betaalt.

WonenLaatste belangrijke thema was wonen. Gezien de lange wachtlijsten wil de SP dat er snel meer echt betaalbare huur én koopwoningen worden gebouwd. Voor de Rotterdamse regio komt er al een regeling, maar de SP wil ook ondersteuning voor de rest van Zuid-Holland.

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/05/schrappen-intercitys-op-dordt-... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2011/12/provinciale-staten-unaniem-voo... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/09/dupontchemours-doet-de-provinc...

WILT U OOK DAT DE BUSSEN WEER VAKER GAAN RIJDEN?

SP SP Castricum 04-03-2019 09:15

Omdat buslijn 164 vanuit de gestelde eisen en wensen van de Provincie als ‘’niet verplicht’’ werd gezien, is deze buslijn sinds de invoering van de nieuwe concessie slechts beschikbaar als een spitslijn.

           DIT WIL DE SP;

 

Zorgen dat er op meer trajecten weer bussen gaan rijden, zodat scholieren weer normaal met de bus naar school kunnen.

Mensen met een beperking niet afhankelijk zijn van speciaal vervoer, maar gewoon met de bus kunnen reizen. Forenzen weer goede aansluiting hebben met het treinvervoer.

Ouderen die slecht ter been zijn weer met de bus boodschappen kunnen doen of naar wekelijkse uitjes kunnen gaan.

 

                STEM 20 MAART SP NOORDHOLLAND.SP.NL/VERKIEZINGEN

 

Geen busbaan maar investeren in betere spoorlijn Arnhem-Tiel

SP SP Gelderland 16-02-2019 09:58

Het ombouwen van de Betuwelijn naar een busbaan vindt de SP een belachelijk idee. Waar de meeste gemeenten in Nederland schreeuwen om nieuwe snelle spoorverbindingen heeft de gemeente Overbetuwe bedacht dat opheffen van de spoorlijn een goed plan is. Dit in het gebied van Gelderland waar de verkeersdruk steeds groter wordt en het OV steeds meer verdwijnt. SP-lijsttrekker Maurits Gemmink: “Waardeer het ‘Tiel’-lijntje juist op! Bijvoorbeeld tot lightrail. Dan krijgt de automobilist op de A15 een alternatief richting Arnhem en Nijmegen en neemt de file druk af.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2019/02/geen-busbaan-maar-investeren-in-betere-spoorlijn-arnhem-tielHet ombouwen van de spoorlijn is een van de vier scenario’s die de provincie Gelderland gaat onderzoeken, volgens een stuk in De Gelderlander. De andere scenario’s zijn wat de SP betreft: het in stand houden van de huidige lijn, verbeteren van de overstapmogelijkheden en elektrificatie mogen wat de SP betreft worden onderzocht. Beter nog zou zijn het Betuwelijntje op te waarderen tot een soort lightrail of metrolijn tussen Arnhem en Tiel. Dat zou een goed alternatief zijn voor de auto in dit zeer drukke stukje Nederland.

De belofte dat een bus een betere vorm van openbaar vervoer zal zijn dan de huidige trein is een loze belofte volgens SP-lijsttrekker Maurits Gemmink: “Juist in de regio Rivierenland wordt het busvervoer in hoog tempo afgebroken. Er zijn nog maar drie hoofdlijnen en de rest wordt ingevuld door scholierenlijnen en buurtbussen. Wethouder van Baal (van Overbetuwe) zou eens naar het visgraatmodel van het regionale ov in de Achterhoek moeten kijken. Daar brengen buslijnen die mensen naar het dichtstbijzijnde station waar ze op de trein kunnen stappen. Het heeft er voor gezorgd dat de, toen zieltogende, lijn Winterswijk - Arnhem nu de succesvolste regionale OV lijn van Nederland is geworden.”

Het Achterhoekse model kan volgens de SP ook in de Betuwe worden toegepast. De bus voert de reizigers snel en comfortabel aan op het station, waar ze op de metro richting Arnhem/Nijmegen of Geldermalsen/Utrecht kunnen stappen. Daarmee wordt het OV in Rivierenland opgewaardeerd en een goed alternatief voor de auto. Gemmink: “Of deze lijn elektrisch moet worden weten we nog niet. We zijn nieuwsgierig naar de uitkomsten van dat onderzoek. Het kan ook zijn dat de dieseltreinen binnenkort op waterstof kunnen gaan rijden. Dat kan goedkoper zijn dan het elektrificeren van de hele spoorlijn, maar we wachten de onderzoeksresultaten graag af.”

Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.