Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

10 documenten

Grote belangstelling voor bijeenkomst energietransitie

D66 D66 Westland 16-02-2020 15:49

De vorige week woensdag door D66 Westland georganiseerde thema-avond over energietransitie trok veel belangstelling; er moesten zelfs extra stoelen worden aangesleept. Het ging dan ook ergens over. De overstap van een gasaansluiting naar een – straks misschien wel verplichte – aansluiting op een warmtenet houdt ook veel Westlandse inwoners bezig.

Gastspreker en Tweede Kamerlid Matthijs Sienot (D66) is een warm pleitbezorger voor het loslaten van de wettelijke koppeling van de warmteprijs aan de stijgende gasprijs: “Het moet voor mensen zo makkelijk en goedkoop mogelijk worden om hun huis te verwarmen met schone energie.” Warmtenetten zijn daarvoor in principe zeer geschikt, maar dan moeten we wel zorgen dat warmte goedkoper wordt dan gas. Daarnaast moet het monopolie van warmtebedrijven worden doorbroken. Sienot: “De kern van het probleem is dat de overheid en bedrijven bepalen, terwijl de bewoners mogen betalen.” Kortom: de bewoners moeten centraal worden gesteld. Sienot noemt in zijn actieplan ‘Voor meer schone warmte: zet de bewoner op 1 voor betaalbare warmtenetten’ vijf concrete knelpunten en oplossingen. Als het aan D66 Westland ligt gaan we daar scherp op letten als ook in Westland grootschalig wordt overgestapt op warmtenetten.

https://westland.d66.nl/2020/02/16/grote-belangstelling-voor-bijeenkomst-energietransitie/Ook de toelichting van Ferry Beerepoot, coördinator Regionale Energiestrategie (RES) regio Rotterdam – Den Haag, op het proces dat wordt gevolgd bij het opstellen van de RES, werd door de toehoorders hoog gewaardeerd. In onze regio bestaat een overschot aan restwarmte en een tekort aan plekken voor het opwekken van duurzame elektriciteit. Het goed benutten van die restwarmte is daarom belangrijk in de energiestrategie. De meest prangende vraag aan Ferry: “hoe gaat het participatietraject eruit zien?” Met andere woorden: wie beslist er straks over de vraag waar de windmolens en zonneparken komen te staan? Kijk voor meer informatie over de RES op de website van het Nationaal Programma RES.

De bijdrage over stikstof van Anna Kreffer van Natuurlijk Delfland, ten slotte, over de gevolgen van de stikstof-uitstoot voor de natuur, ontlokte bij menigeen de woorden: “Goh, ik wist helemaal niet dat het zo werkte.”

Kortom, het was een zeer informatieve en levendige avond.

Van het gas af, wat betekent het voor jou?

D66 D66 Emmen 08-02-2020 15:24

Op maandag 10 februari organiseert D66 Zuidoost-Drenthe weer een spreek-je-uit-café. Wat is dat? Het is een thema-avond (met een panel van deskundigen en interactie met het publiek) waar iedereen mag meepraten en zijn/haar mening mag geven over een onderwerp. Deze keer is het thema: `Van het gas af’. De avond wordt gehouden voor iedereen in de gemeenten Emmen, Borger-Odoorn en Coevorden.

Van het gas af. Hoe werkt het? Wat gaat dat kosten? Wie betaalt wat? Wat vindt de overheid? Maar belangrijker, wat vindt u er van? Kom naar het spreek-je-uit-café op maandag 10 februari en laat van u horen! Het vindt plaats in de Oringer Marke, Hoofdstraat 9, te Odoorn. De avond trapt af om 20:00 uur met een inloop vanaf 19:30 uur.

Als inleiders van de avond heeft D66 Zuidoost-Drenthe Matthijs Sienot, Tweede Kamerlid namens D66, Rob Camies, Statenlid in de provincie Drenthe en Frederik van Lookeren Campagne, transitie-expert, beschikbaar gevonden.

De avond is vrij toegankelijk, voor leden en niet-leden.

Interactieve avond over: Slim, snel, veilig en schoon op weg geslaagd

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 19-12-2019 21:26

De provincie Utrecht streeft naar een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving. De provincie bepaalt hoe onze (provinciale) wegen en fietspaden er nu en in de toekomst uit komen te zien. Maar daarnaast spelen er nog vele andere en algemene vragen: hebben we bijvoorbeeld over tien jaar nog een eigen auto of inmiddels een deelauto? Mag de heilige koe straks nog wel het dorp in? Worden we binnenkort voorbij gesjeesd door speed pedelecs en e-bikes?

Om met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van mobiliteit hebben D66 Utrechtse Heuvelrug en D66 Zeist op 25 november een interactieve avond georganiseerd voor inwoners van beide gemeenten.

Gastsprekers waren D66-Tweede Kamerlid Matthijs Sienot, Erwin Kamp, Statenlid voor D66 en Martin de Vries, professional op het gebied van smart mobility en speed-pedelec rijder. Angele Welting, buitengewoon raadslid voor D66 Zeist leidde het gesprek op een professionele en prikkelende wijze. Angele heeft recent een inventarisatie uitgevoerd van knelpunten die fietsers in de gemeente Zeist ervaren.

Ter introductie beantwoordden de gastsprekers een aantal vragen over de ambities van D66 ten aanzien van mobiliteit, op welke maatregelen ze trots zijn, welke rol zij zien voor mobiliteit in het klimaatakkoord, maar ook wat voor de betreffende spreker persoonlijk sneller of beter zou mogen gaan en wat de crux in de transformatie rondom verkeer en vervoer zou moeten zijn.

Vervolgens gingen de gastsprekers met de aanwezigen in gesprek over prikkelende stellingen, te weten: – D66 kiest voor de fiets boven de auto; dus meer fietspaden en voorzieningen en minder asfalt voor de auto – De elektrische auto is vooral een duurzaamheidsspeeltje voor rijke mensen – We ontkomen niet aan slim beprijzen van het autogebruik om Nederland duurzamer te maken – De Provincie Utrecht moet een sneltramverbinding van Utrecht Science Park naar het NS Station Driebergen Zeist omarmen in haar mobiliteitsambities; en – Er moet meer geld naar het OV buiten de randstad.

Het werd een levendig gesprek met vele en diverse invalshoeken die mede door het publiek werden ingebracht. Hieronder volgt een aantal uitspraken die een impressie geven van de avond.

“Iedereen moet iets doen voor het klimaat, het is niet de intentie om de automobilist te pesten.” Matthijs Sienot (MS)

“Het klimaatprobleem is een moreel vraagstuk.” Erwin Kamp (EK)

“De verkoop van elektrische fietsen neemt exponentieel toe. En de infrastructuur sjokt achter innovatie aan.” Martin de Vries (MdV)

De provincie Utrecht zou met een mix van vervoersmiddelen als de “draaischijf van Nederland” kunnen fungeren. Daarbij zouden gemeenten meer kunnen investeren in de fiets en daarbij niet alleen naar de provincie of het Rijk kijken. Het blijkt echter in de praktijk niet altijd makkelijk om dergelijke investeringen te kunnen handhaven als je niet onderdeel uitmaakt van de coalitie en er drastisch bezuinigd moet worden vanwege tekorten in andere domeinen.

Er werd geopperd om fietsen aantrekkelijk en “sexy” te maken, eventueel door het inzetten van bekende Nederlanders als ambassadeur van de fiets. De fiets en andere duurzame vormen van vervoer anders “framen” zou ook kunnen helpen om het imago te verbeteren bijvoorbeeld bij autobezitters die gevoelig zijn voor het type auto als versterking van hun identiteit. Denk hierbij aan gezondheids- en leefbaarheidsvoordelen in plaats van het meer abstracte klimaatprobleem.

Volgens de persoonlijke ervaring van Erwin, komt in de opleiding tot autoverkoper die gevestigd is in Driebergen, de elektrische auto niet voor. Er is dus nog een lange weg te gaan wat dit betreft. Autobezit zou lokaal belast kunnen worden vanwege het ruimtebeslag.  Autogebruik belasten door middel van ritbeprijzing werd over het algemeen een goed idee gevonden.

Andere suggesties waren om niet alleen in nieuwe infrastructuur, zoals de fietssnelwegen en snelfietsverbindingen juist op bestaande fietspaden de knelpunten aan te pakken.

Over het punt van doorstroming en drukte in de spits werd als goed voorbeeld de gespreide aanvangstijden van de universiteit Nijmegen genoemd: verschillende faculteiten starten op verschillende tijden met hun colleges. Dit zou op lokaal niveau ook met scholen afgesproken kunnen worden, binnen realistische marges.

Al met al had het gesprek nog veel langer door kunnen gaan, met veel expertise en ervaring in de zaal en een boeiende dynamiek met de sprekers. De avond werd afgesloten met een gezellige borrel.

Bijdrage van: Elke Wisseborn D66 afdeling Zeist

Ook douchen met stadsverwarming moet betaalbaar zijn

D66 D66 Utrecht 14-11-2019 12:18

Als je in Utrecht bent aangesloten op stadsverwarming, heb je weinig te kiezen en betaal je mogelijk te veel. Daarom wil D66 dat warmteleverancier Eneco openheid van zaken geeft. Raadslid Maarten Koning: “Veel huishoudens en bedrijven in Utrecht zijn aangesloten op stadsverwarming en het worden er steeds meer. Tegelijkertijd is het niet duidelijk waar zij nou precies voor betalen. Wij willen dat Eneco openheid geeft over opbrengsten en investeringen zodat we aan de slag kunnen met betaalbare, schone energie.”

Verduurzamen van energie In Utrecht zijn veel huishoudens en bedrijven aangesloten op stadsverwarming en jaarlijks worden dat er meer. De Utrechtse leverancier van stadsverwarming is Eneco. Uit onderzoek blijkt dat warmtebedrijven te veel winst behalen, maar het is niet duidelijk hoe en waar die winst precies wordt gemaakt. Maarten Koning: “Zo’n 35.000 huishoudens en 1.000 bedrijven in onze stad weten niet waar zij precies voor betalen, omdat Eneco alleen bericht over het totaalresultaat. Wij willen dat zij een eerlijke prijs betalen. Ook willen we weten of Eneco haar geld investeert in het verduurzamen van energienetwerken. Gas is nu goedkoper dan stadsverwarming! Om de noodzakelijke stap richting duurzame energie te zetten, is het daarom belangrijk dat Eneco de boeken openstelt”.

In gesprek met Eneco Landelijk zet Tweede Kamer lid Matthijs Sienot (D66) zich in om de minister openheid van zaken te laten geven over de winst van warmtebedrijven. D66 Utrecht heeft het Utrechtse college van B&W gevraagd om druk uit te oefenen op Eneco door in gesprek te gaan over transparantie. D66 dient daartoe onderstaande motie in tijdens de behandeling van de Programmabegroting.

https://utrecht.d66.nl/ook-douchen-met-stadsverwarming-moet-betaalbaar-zijn/

Maak warmtenetten goedkoper dan gas

D66 D66 Nederland 04-09-2019 06:00

Maak warmtenetten goedkoper dan gas

Tweede Kamerlid Matthijs Sienot wil dat het voor mensen zo makkelijk en goedkoop mogelijk wordt om hun huis te verwarmen met schone energie. Warmtenetten zijn daarvoor in principe zeer geschikt. Maar dan moeten we wel zorgen dat warmte goedkoper wordt dan gas.

Dat betekent op de eerste plaats dat de wettelijke koppeling tussen de stijgende gasprijs en de warmteprijs moet worden losgelaten. Zeker nu de gasprijs stijgt als gevolg van de klimaatafspraken.

Matthijs Sienot: “Die extra inkomsten steken de bedrijven, monopolisten nota bene, in hun eigen zak. En als klant heb je niks te kiezen. Dat is ridicuul! We willen juist mensen verleiden om over te stappen op schone energie. En als je kiest voor schoon, dan moet de energierekening omlaag in plaats van omhoog. Daarom mag wat D66 betreft de prijs van warmte via een warmtenet niet langer automatisch stijgen.”

Met warmtenetten kan bijvoorbeeld aardwarmte of restwarmte van datacenters of waterzuiveringsbedrijven worden gebruikt om huizen te verwarmen. Een gasaansluiting is dan niet meer nodig. Maar er zitten nu nog teveel haken en ogen aan. Het Rijk en gemeenten hebben samen met grote warmtebedrijven een verdienmodel gemaakt. Je kan bijvoorbeeld worden verplicht om op een warmtenet aangesloten te worden. Als je dat niet wil, dan kun je een afsluitboete voor je kiezen krijgen van soms wel duizenden euro’s. Kortom: warmtebedrijven hebben een monopolie en inwoners hebben niets te kiezen. Maar de bewoners draaien wel op voor de stijgende rekening. En dat voor warmte die in veel gevallen ook nog eens niet schoon is opgewekt.

Sienot wil daarom het monopolie van warmtebedrijven doorbreken: “De kern van het probleem is dat de overheid en bedrijven bepalen, terwijl de mensen mogen betalen. Grote bedrijven zoals Eneco en Vattenfall krijgen nagenoeg vrij spel, in plaats van dat ze klanten verleiden met een goede aanbieding. Hierdoor zijn mensen per jaar al snel meer dan 200 euro duurder uit dan bij een gas-aansluiting. Dat is de wereld op zijn kop. Als we mensen willen verleiden van het gas af te gaan, moeten we wel iets makkelijkers en goedkopers komen brengen.”

In het klimaatakkoord is afgesproken dat in 2030 1,2 miljoen woningen op warmtenetten zijn aangesloten. Dat zijn er drie keer zo veel als nu. D66 wil dat het kabinet deze uitbreiding aangrijpt om het voor mensen echt aantrekkelijk te maken om over te stappen naar een warmtenet. Daarbij worden wat D66 betreft niet de monopolisten, maar de bewoners centraal gesteld.

Sienot noemt in zijn plan vijf concrete knelpunten en oplossingen:

Koppel de prijs van warmte los van de prijs van gas

Nu is de warmteprijs gekoppeld aan de (stijgende) gasprijs. D66 stelt voor dat deze ‘Niet Meer Dan Anders’-gasreferentie wordt vervangen door een kostprijs-plus model. Daarmee wordt een aansluiting op een warmtenet goedkoper.

Zorg voor meer schone warmtebronnen

75% van de warmtenetten is nu aangesloten op een vervuilende bron, zoals warmte van een gas- of kolencentrale. D66 wil daarom dat het kabinet groene voorwaarden stelt, bijvoorbeeld voor CO2-uitstoot en het minimale aandeel hernieuwbare warmte.

Gemeenten maken nu vaak achter gesloten deuren afspraken met het gevestigde warmtebedrijf. D66 wil juist dat verschillende bedrijven klanten proberen te verleiden voor hun aanbod te kiezen. Dit zorgt voor innovatie, lage prijzen en een goede dienstverlening.

Maak de tarieven voor warmtenetten inzichtelijk

Geef bewoners inzicht in de kosten voor een warmtenet en maak het mogelijk om warmtenetten onderling te vergelijken. Dit zorgt ervoor dat mensen kunnen kiezen.

Laat mensen zelf bepalen of ze een aansluiting op het warmtenet willen

Veel gemeenten verplichten bewoners om een aansluiting te nemen op een warmtenet. Als je dat niet wil, betaal je een boete van duizenden euro’s. Hierdoor ligt het ondernemersrisico bij klanten die verder geen invloed hebben op welk warmtenet er komt en welke warmte er wordt afgenomen. Bovendien blijkt uit de ervaringen in het buitenland dat een aansluitverplichting niet nodig is om een goed product te bieden.

Klik hier voor de visie ‘Voor meer schone warmte: zet de bewoner op 1 voor betaalbare warmtenetten’.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Vernieuwde waterzuivering Overvecht kans voor duurzamere stad

D66 D66 Utrecht 29-08-2019 11:55

In Overvecht wordt de nieuwe waterzuivering van Utrecht gebouwd. Een installatie die compacter en energiezuiniger is. D66 ziet een kans om woningen te realiseren in het gebied dat vrijkomt. Maarten Koning: ‘De waterzuivering biedt tal van mogelijkheden. Naast kans voor veel meer woningen draagt het nieuwe systeem bij aan de verduurzaming van de stadsverwarming!’ D66 wil van het college weten hoe ver de gesprekken over woningbouw op deze locatie gevorderd zijn.

Meer plek voor wonen

In Overvecht is het nieuwe waterzuiveringssysteem bijna klaar en gedeeltelijk al in gebruik. Raadslid Maarten Koning nam samen met het Utrechtse Tweede Kamerlid Matthijs Sienot een kijkje bij de nieuwe zuivering van HDSR (Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden). D66 Utrecht is er enthousiast over, want de nieuwe installatie heeft veel minder ruimte nodig heeft. Wat D66 betreft moet de vrijgekomen ruimte gebruikt gaan worden om woningen te bouwen. De locatie is ideaal; aan de rand van Overvecht en centraal gelegen.

Verduurzamen van de stadsverwarming

Ook kan met dit nieuwe zuiveringssysteem de stadsverwarming worden verduurzaamd. De warmte van het rioolwater wordt omgezet naar hogere temperaturen en afgegeven aan het warmtenet. Hiermee kunnen zo’n 10.000 Utrechtse huizen worden verwarmd. Hier zijn wij groot voorstander van, want D66 Utrecht wil een klimaatneutrale stadsverwarming! Warmteleverancier Eneco heeft met de gemeente de afspraak om de stadsverwarming in 2030 klimaatneutraal te maken, daarin is dit een van de stappen. D66 wil dat Eneco vaart maakt met het verduurzamen van de stadsverwarming.

Utrechters laten zien wat waterzuivering betekent voor de stad

HDSR heeft aangegeven dat ze een deel van het terrein open willen stellen voor publiek. Wij denken dat het voor meer Utrechters interessant is om een kijkje te nemen bij de waterzuivering en kennis te maken met de duurzame mogelijkheden die waterzuivering biedt.

 

D66 Wijchen op de markt met het vervoer van de toekomst

Wijchen Lokaal Wijchen Lokaal D66 Wijchen 12-03-2019 12:01

Zaterdag 16 maart 2019 laat D66 Wijchen graag zien wat er gebeurt op het gebied van duurzame auto’s. Daarom staan deze klimaatdrammers van 14:00 tot 16:00 op de Markt met een waterstofauto (de auto van de toekomst?) en een volledige elektrische auto (al heel bereikbaar).

Ze geven je informatie over de mogelijkheden en delen de ervaringen. Rijd mee of ervaar zelf het rijden in een elektrische auto. Gedeputeerde en lijsttrekker voor Provinciale Staten Michiel Scheffer is aanwezig en licht graag toe wat de provincie zou kunnen/ moeten doen om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen.

Niet alleen schone auto’s, maar ook de fiets krijgt van D66 veel aandacht in het verkiezingsprogramma.

Ook Tweede Kamerlid Matthijs Sienot informeert de bezoekers over de landelijke stand van

De campagne voor de Statenverkiezingen zijn begonnen in Tynaarlo

D66 D66 Tynaarlo 02-03-2019 16:07

Vandaag is de aftrap van de campagne voor de Statenverkiezingen geweest. Samen met Tweede Kamerleden Vera Bergkamp en Matthijs Sienot zijn de (aspirant) statenleden op bezoek geweest in de gemeente Tynaarlo. Eerst hebben we de Tussenvoorziening bezocht, waar statushouders binnen 12 weken ‘klaargestoomd’ worden voor de Nederlandse maatschappij. Een zeer succesvolle, kleinschalige opvang. De Syrische bewoners hadden een meer dan heerlijke lunch voor ons klaargemaakt.

 

https://tynaarlo.d66.nl/de-campagne-voor-de-statenverkiezingen-zijn-begonnen-in-tynaarlo/

Na de lunch hoefden we alleen maar de weg over te steken naar de DroneHub in de oude Rijksluchtvaartschool, naast het vliegveld in Eelde (GAE). Na een korte presentatie wandelden we met z’n allen over het vliegveld naar één van de hangars waar de droneschool zit. Maar waar ook geëxperimenteerd wordt met het beveiliging van gebieden tégen drones. O.a. Egbert Swierts heeft ons veel verteld waar ze mee bezig zijn.

 

Heel geïnspireerd en vol nieuwe ideeën kunnen we de komende periode weer aan de slag.

The post De campagne voor de Statenverkiezingen zijn begonnen in Tynaarlo appeared first on Tynaarlo.

Kamervragen VVD over ongunstige bijtelling voor zonne-auto van Lightyear.

VVD VVD D66 Helmond 11-09-2018 10:39

Helmond is op dit moment de broedplaats van een aantal innovatieve bedrijven. Een van deze bedrijven is Lightyear. Als alles volgens plan verloopt rolt volgend jaar rond deze tijd nog het eerste prototype van de duurzame auto op zonne-energie van de productieband op de Automotive Campus in Helmond.

Matthijs Sienot (D66) en Remco Dijkstra (VVD) hebben Kamervragen gesteld over de ongunstige bijtellingsregeling voor zonne-auto Lightyear. De twee Kamerleden willen dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) een aparte categorie instelt voor deze auto's, vergelijkbaar met wat nu al voor auto’s op waterstof is geregeld.

Vernieuwing vergroot ons verdienvermogen en draagt bij aan onze welvaart. Innovatieve ondernemers krijgen daardoor de kans om steeds betere producten en diensten te ontwikkelen en dat zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven en banen hier ontstaan in plaats van elders.

De VVD roept de minister dan ook op deze nieuwe technologie de ruimte te geven. Door investeringsdrempels in de startup-fase weg te nemen kunnen we met de zonne-auto van Lightyear de autoproductie in Nederland verder versterken.

Theo MandersVVD Helmond

Link naar het oorspronkelijke bericht.

D66: Houd Utrecht per fiets goed bereikbaar!

D66 D66 Utrecht 14-02-2018 12:51

D66 Utrecht wil dat mensen makkelijk en veilig van huis naar hun werk kunnen fietsen. Daar zijn goede fietsroutes voor nodig. Om mensen te stimuleren eerder de fiets te pakken dan de auto organiseren verschillende afdelingen een fietstocht. Tweede Kamerlid Matthijs Sienot: “Afstanden tot 10 kilometer zijn prima te fietsen, en met de e-bike zijn ook iets langere afstanden goed te doen. Met veilige fietspaden, en weinig stoplichten of andere obstakels fietsen mensen makkelijk naar hun werk en staan ze niet in de file. Gezond en handig!” Op zaterdag 17 februari zal een groep D66’ers uit verschillende Utrechtse afdelingen ondervinden hoe makkelijk men per fiets naar Utrecht kan fietsen.

Belang van goede fietsverbindingen De gekozen fietsroute van Culemborg, via Houten, naar het Utrecht Science Park (USP) is een voorbeeld van een goede afstand voor woon-werk verkeer. Indra te Ronde, (kandidaat-)raadslid D66 Utrecht: “Elke rit per fiets scheelt een autorit. Dat draagt bij aan bereikbaarheid en schone lucht voor ons allemaal.” Ruim 10% van al het verkeer naar de Uithof komt uit Houten of Culemborg, als zij de fiets pakken in plaats van de auto houden we Utrecht bereikbaar. Er is nog veel winst te behalen.

Knelpunten wegnemen Susanne Schilderman,(kandidaat-)raadslid D66 Utrecht: “Onderweg zullen we ervaren wat er goed gaat, maar vooral wat er nog beter kan. Qua verkeersveiligheid, comfort van de route, en of alle routes logisch zijn”. Met deze tocht brengen we ook punten in de fietsroutes in kaart die nog verbeterd kunnen worden. D66 zal in de gemeente Utrecht, Houten, Culemborg en in de Provinciale Staten van Utrecht en Gelderland aandacht blijven vragen voor verbeteringen. Ook voor andere populaire woon-werk verkeerroutes, met vergelijkbare afstanden, zoals de routes vanuit Zeist en Bilthoven.

Benieuwd naar onze actie? Op zaterdag 17 februari 2018 fietst de groep D66’ers vanaf 11.00 uur uit Culemborg. De tocht eindigt in de middag op het Utrecht Science Park. Er zal gestopt worden op een aantal plekken, waaronder in Houten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.