Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

41 documenten

Nieuwe Kanaalboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 30-01-2020 09:57

Dit voorjaar wordt de Kanaalboulevard opnieuw ingericht. Met de herinrichting wordt invulling gegeven aan prettig wonen, leven en werken in ‘s-Hertogenbosch. 

De Kanaalboulevard is het gebied om de Zuid-Willemsvaart: tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Hinthamerstraat (Sluis 0). D66 is blij met deze ontwikkeling, want:

de herinrichting is een belangrijke stap in het autoluw maken van de binnenstad en het creëren van een groene en aantrekkelijke leefomgeving; de maximumsnelheid op de Kanaalboulevard en de rest van de toekomstige binnenstadsring wordt verlaagd van 50 naar 30 km per uur; in het gebied ligt de nadruk op schoon vervoer en is er ruim baan voor fietsen, lopen, openbaar vervoer en deelvervoer; er komen twee wandelpaden waar ruimte is voor ontmoeting en voor genieten van het water en het groen: een vlonderpad en een pad direct langs het water. de plannen voor de herinrichting zijn samen met de bewoners tot stand gekomen.

Wethouder Mike van der Geld: “Het vlonderpad wordt een wandelroute, en geeft invulling aan wat we met de ontwikkeling van het Zuid-Willemspark voor ogen hebben. Een pad waar iedereen kan wandelen, waar ruimte is voor ontmoeting en lekker van het water en groen kan genieten. Het pad is een zwevende vlonder. Door deze manier van bouwen kunnen de boomwortels eronder gewoon doorgroeien. Een prachtige oplossing!”

De werkzaamheden zijn gepland van 2 maart tot 29 mei 2020.

Nieuwe Kanaalboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 30-01-2020 09:57

Dit voorjaar wordt de Kanaalboulevard opnieuw ingericht. Met de herinrichting wordt invulling gegeven aan prettig wonen, leven en werken in ‘s-Hertogenbosch. 

De Kanaalboulevard is het gebied om de Zuid-Willemsvaart: tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Hinthamerstraat (Sluis 0). D66 is blij met deze ontwikkeling, want:

de herinrichting is een belangrijke stap in het autoluw maken van de binnenstad en het creëren van een groene en aantrekkelijke leefomgeving; de maximumsnelheid op de Kanaalboulevard en de rest van de toekomstige binnenstadsring wordt verlaagd van 50 naar 30 km per uur; in het gebied ligt de nadruk op schoon vervoer en is er ruim baan voor fietsen, lopen, openbaar vervoer en deelvervoer; er komen twee wandelpaden waar ruimte is voor ontmoeting en voor genieten van het water en het groen: een vlonderpad en een pad direct langs het water. de plannen voor de herinrichting zijn samen met de bewoners tot stand gekomen.

Wethouder Mike van der Geld: “Het vlonderpad wordt een wandelroute, en geeft invulling aan wat we met de ontwikkeling van het Zuid-Willemspark voor ogen hebben. Een pad waar iedereen kan wandelen, waar ruimte is voor ontmoeting en lekker van het water en groen kan genieten. Het pad is een zwevende vlonder. Door deze manier van bouwen kunnen de boomwortels eronder gewoon doorgroeien. Een prachtige oplossing!”

De werkzaamheden zijn gepland van 2 maart tot 29 mei 2020.

Vaarvakantie in Amsterdam, Nederland

D66 D66 Ridderkerk 25-10-2019 08:00

Boten en kanalen zijn een manier van leven in Nederland, en varen op de Nederlandse waterwegen laat je het echte Nederland zien. Reis door het landschap van beroemde schilders, bewonder de traditionele windmolens, maak gebruik van de vele fietsroutes langs het water en leg aan in keurig onderhouden jachthavens.

Varen is heel ontspannen vanaf de lente-tulpen bloeiperiode tot de herfstperiode, met veel sluizen die in de zomermaanden open zijn gebleven en is het een goede plek om medereizigers te ontmoeten. Leg aan in de buurt van de vele bars en cafés aan de gracht, waar het goed eten en de traditionele Nederlandse gastvrijheid wordt geboden.

Boot huren Amsterdam

Vaar door de grachten en waterwegen naar Amsterdam en verken deze opwindende kosmopolitische stad. Bekijk de oude meesters in het Rijksmuseum of de Van Gogh-tentoonstelling, of geniet gewoon van de prachtige bezienswaardigheden.

In Amsterdam kun je aanleggen op verschillende boten waar een veerboottocht over de gracht vanaf het centraal station wordt aangeboden. Het is mogelijk om je met je eigen boot door de grachten van de stad te varen, maar je moet voorzichtig zijn en een vergunning kopen. Of maak een van de vele rondvaarten door de grachten.

Gemakkelijk varen op vriendelijke waterwegen

De Nederlandse waterwegen bieden je vele kilometers sluis vrij varen, met veel mogelijkheden om te fietsen in het vlakke landschap. Een vaarvakantie is de beste manier om het echte Nederland te zien.

Ten noorden van Amsterdam kun je  naar Edam varen, beroemd om zijn karakteristieke kaas, en door het Zaanse land varen, vol met molens en rijk aan wild.

De beroemde Keukenhof Tuinen liggen ten westen van Amsterdam, vlakbij Haarlem, met in het voorjaar miljoenen tulpen, narcissen, hyacinten en andere bollen in bloei.

Ten zuiden van Amsterdam vaart de Vecht langs oude herenhuizen langs de gracht door Loosdrecht naar het grote kunstcentrum van Utrecht. Leg aan bij de kades of bij de kathedraal (beperkte hoogte) en beklim de 465 treden van de Domtoren. Verderop bereik je het prachtige Gouda waar de jachthaven midden in de oude binnenstad ligt.

Lees ook: Waar moet je op letten als je een taxi neemt?

Vaarvakantie in Amsterdam, Nederland

D66 D66 Ridderkerk 25-10-2019 08:00

Boten en kanalen zijn een manier van leven in Nederland, en varen op de Nederlandse waterwegen laat je het echte Nederland zien. Reis door het landschap van beroemde schilders, bewonder de traditionele windmolens, maak gebruik van de vele fietsroutes langs het water en leg aan in keurig onderhouden jachthavens.

Varen is heel ontspannen vanaf de lente-tulpen bloeiperiode tot de herfstperiode, met veel sluizen die in de zomermaanden open zijn gebleven en is het een goede plek om medereizigers te ontmoeten. Leg aan in de buurt van de vele bars en cafés aan de gracht, waar het goed eten en de traditionele Nederlandse gastvrijheid wordt geboden.

Boot huren Amsterdam

Vaar door de grachten en waterwegen naar Amsterdam en verken deze opwindende kosmopolitische stad. Bekijk de oude meesters in het Rijksmuseum of de Van Gogh-tentoonstelling, of geniet gewoon van de prachtige bezienswaardigheden.

In Amsterdam kun je aanleggen op verschillende boten waar een veerboottocht over de gracht vanaf het centraal station wordt aangeboden. Het is mogelijk om je met je eigen boot door de grachten van de stad te varen, maar je moet voorzichtig zijn en een vergunning kopen. Of maak een van de vele rondvaarten door de grachten.

Gemakkelijk varen op vriendelijke waterwegen

De Nederlandse waterwegen bieden je vele kilometers sluis vrij varen, met veel mogelijkheden om te fietsen in het vlakke landschap. Een vaarvakantie is de beste manier om het echte Nederland te zien.

Ten noorden van Amsterdam kun je  naar Edam varen, beroemd om zijn karakteristieke kaas, en door het Zaanse land varen, vol met molens en rijk aan wild.

De beroemde Keukenhof Tuinen liggen ten westen van Amsterdam, vlakbij Haarlem, met in het voorjaar miljoenen tulpen, narcissen, hyacinten en andere bollen in bloei.

Ten zuiden van Amsterdam vaart de Vecht langs oude herenhuizen langs de gracht door Loosdrecht naar het grote kunstcentrum van Utrecht. Leg aan bij de kades of bij de kathedraal (beperkte hoogte) en beklim de 465 treden van de Domtoren. Verderop bereik je het prachtige Gouda waar de jachthaven midden in de oude binnenstad ligt.

Lees ook: Waar moet je op letten als je een taxi neemt?

Voorjaarsnota 2019: “Ambitieuze plannen. Geen betutteling.”

D66 D66 Rotterdam 09-07-2019 13:11

Vandaag, 9 juli 2019, werd de Voorjaarsnota 2019 besproken in de gemeenteraad. Fractievoorzitter Chantal Zeegers sprak daarbij de volgende bijdrage uit:

Bijdrage D66 Voorjaarsnota

Voorzitter,

D66 is trots en blij met deze voorjaarsnota. Het college laat zien dat het durft in te zetten op ambitieuze plannen, gericht op de toekomst. Te kiezen voor kansen voor Rotterdammers, duurzaamheid en het wonen in een wereldstad.

Het afgelopen jaar hebben we beleid gemaakt, we weten wat we willen. De plannen staan in de steigers.

Nu komt er een tijd van doen. Van plannen uitvoeren.

Daar wil ik het over hebben. Over de uitvoering. Over het hoe.

Een tijdje terug publiceerde het Parool, een Amsterdamse krant notabene, een artikel over Stop de vertrutting! Dat is D66 uit het hart gegrepen. Dat is waar wij voor staan. En waar we ons hard voor gaan maken. D66 gelooft niet in een top down aanpak. In een aanpak die voornamelijk bestaat uit regels en verboden. D66 wil geen uitdijende APV met verboden op lachgas, roken en blowen. Of alcoholverboden in parken.

De Rotterdammer laat zich namelijk niks vertellen. En terecht.

Iedereen heeft het recht om zichzelf te zijn. Om keuzes te maken die voor hem of haar goed zijn. Zij hebben geen gemeente nodig die hen betuttelt. Die vertelt wat goed voor hen is. Rotterdammers lossen het zelf wel op. Alleen of met elkaar. De Rotterdamse aanpak: laten we daarop vertrouwen.

D66 staat voor vrijheid voor het individu zolang het de vrijheid van de ander niet schaadt. Vrijheid komt met de verantwoordelijkheid om rekening te houden met de ander. Maar wat ons betreft gaat het verder dan dat. Juist de vrijheid om jezelf te kunnen zijn en jezelf te kunnen ontplooien, komt tot uiting binnen sociale verbanden. Zo komt de Rotterdamse identiteit tot stand. Een veelzijdige diverse identiteit, in wisselwerking met al die verschillende Rotterdammers die de stad rijk is. Wij zien het als de verantwoordelijkheid van ons allen dat iedereen mee kan doen. En zodra iemand op eigen benen kan staan, vertrouwen we op de kracht en blijven we niet bemoederen. Daarmee houden we de ander klein.

Voorzitter,

Het college spreekt van doorbraakdossiers. Dat klinkt stoer en ambitieus. D66 gelooft dat echte doorbraken alleen door mensen zelf worden bereikt. En zo kijkt D66 dan ook naar het beleid van het college: vertrouwen op de eigen kracht van Rotterdammers, het stimuleren van keuzevrijheid en een duwtje in de rug daar waar nodig. Geen vertrutting, geen aangeharkte stad en de vrijheid om jezelf te zijn.

Goed, nu die doorbraakdossiers.

De eerste: kansengelijkheid, topprioriteit

Als het gaat om gelijke kansen voor alle Rotterdammers, dan denkt D66 allereerst aan onderwijs. Goed onderwijs zorgt ervoor dat je het optimale uit jezelf kan halen. Het moet niet uitmaken wat je achtergrond is of waar je woont. Rotterdammers moeten hun leven kunnen vormgeven op de manier die zij zelf willen.

Daarom zijn we blij met de inzet van dit college op onderwijs. De onverminderde inzet voor de herstructurering op Zuid, het verkleinen van kwaliteitsverschillen tussen scholen en de aanpak van onderwijsachterstanden. Bovendien is er nu extra geld om meer schoolgebouwen op te knappen, te verduurzamen en waar nodig bij te bouwen.

De volgende grote verandering: de energietransitie

D66 wil de grote veranderingen samen met de Rotterdammers doen. Sterker nog: D66 wil de Rotterdammers zelf aan de bal laten zijn. Wij vertrouwen op de kracht van de samenleving. Met de klimaattafels geven we de sleutel voor veranderingen ook aan onze partners. Als voorbeeld: de haven. Hierbij doen we het samen met het havenbedrijf, Deltalinqs en bedrijven zoals Van Oord, Heerema, Nourion, Eneco, Stedin, BP en Shell. Landelijke en Rotterdamse kaders zijn gesteld. Nu zetten we in op samenwerken in de stad.

Een mooi voorbeeld daarvan is walstroom. Met walstroom hoeft de zee- en binnenvaart geen diesel meer te gebruiken terwijl zij aan de kade liggen. Met de komst van de Green Deal Maritieme sector wordt deze stroom vrijgesteld van belasting. Een langgekoesterde wens van D66. Gelukt! Daarmee creëren we een gelijk speelveld. Immers voor diesel betaalt men ook geen energiebelasting. Zo wordt het aantrekkelijk om schonere energie te gebruiken. Zo zorgen we dat de stad het zelf kan gaan doen. Op hun eigen manier.

Als laatste: wonen in een wereldstad

Rotterdam is booming. Er wordt volop gebouwd. Dat is goed nieuws. Het huidige en vorige college heeft veel in gang gezet. Echter: een stad bestaat niet uit stenen maar uit mensen. D66 wil dat Rotterdam een bakermat is en blijft van vrijheid, diversiteit en rechtvaardigheid. Waar individuele vrijheden en de rechten van mensen worden gerespecteerd.

D66 is dan ook tegenstander van de recentelijk voorgestelde nieuwe vorm van preventief fouilleren. Iemand is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Preventief fouilleren is een aantasting van de individuele vrijheid. D66 ziet de huidige mogelijkheid al als noodgreep. Echter, een aanpak waarbij op basis van onduidelijke signalen personen zomaar ‘preventief gefouilleerd’ kunnen worden, dat gaat D66 te ver. Het schaadt het vertrouwen in de politie. We zullen hier dan ook de komende tijd het debat over gaan voeren.

D66 staat voor een levendige bruisende stad. Horeca en evenementen zijn daar een onmisbare factor in. Dit moeten we koesteren en de komst van meer appartementen hoeft daar niks aan te veranderen. Geen verkramping maar juist maatwerk en flexibilisering. Het is niet van deze tijd dat alle horeca of om 2 uur dicht moet of 24 uur open mag. Laten we Rotterdammers de vrijheid geven om te genieten. Om die reden dienen wij een motie in voor meer maatwerk in horecavergunningen en eentje om regeldruk rond evenementen te verminderen.

Last but not least: een levendige stad kan niet zonder cultuur. Wij zijn om die reden ook blij met de investeringen in cultuur. Met die investering hopen wij op meer vrijheid en creativiteit in de culturele sector. Zodat een nieuwe generatie creatieven ook de kans krijgt zich te laten zien. Met het laatste cultuurplan creëren we ruimte voor nieuwe makers en met de extra investeringen gaan er meer cultuurcoaches de wijken in om lokale initiatieven te ondersteunen. Plus maken we het Kunstenpand op Zuid mogelijk.

Rotterdam is een stad van durven en doen. Een proeftuin. En daar is D66 trots op!

Voorzitter,

Ik vat het even samen.

Gelijke kansen voor Rotterdamse kinderen, een ambitieuze omslag in het denken over klimaat, respect voor individuele vrijheden en ruimte voor horeca en cultuur. Geen vertrutting, maar ruimte aan onze inwoners en ondernemers. Dit maakt Rotterdam. Dit maakt een stad waarin iedereen zichzelf kan zijn.

 

 

 

Het bericht Voorjaarsnota 2019: “Ambitieuze plannen. Geen betutteling.” verscheen eerst op Rotterdam.

Wijze woorden.... en de zittende ...

D66 D66 Sluis 29-06-2019 04:47

Wijze woorden.... en de zittende coalitiepartijen laten dit al jaren gebeuren, het algemeen belang is al jaren ondergeschikt aan de grillen van deze groep.

WATER - Morgen weer een warme dag, ...

D66 D66 Harderwijk 25-06-2019 16:30

WATER - Morgen weer een warme dag, maar zoals elke woensdag zitten wij weer van 9 tot 11 klaar in het Huis van de Stad. Hou je met ons het hoofd koel? 🌴 In de commissie Ruimte donderdag wordt Klimaatadaptatie besproken: het aanpassen van de stad aan het veranderende klimaat met extra droge tijden en grote hoosbuien. Hoe actueel kan die commissie zijn? Heb je hier ideeën over? Ga dan morgen vast met ons in gesprek! 🏡 Verder staan goed wonen, mooie ideeën met verdwenen stadsmuren, nieuw beleid voor historische schepen en een werkbezoek aan de Crescentplas op de agenda.

Op bezoek bij de havenbeheerders

PvdA PvdA VVD D66 CDA Zutphen 14-05-2019 09:33

Zaterdag 11-mei j.l. was de raad uitgenodigd door alle havenbeheerders om langs te komen. Om te horen en te zien wat de nieuwe havenvisie van het college o.a. bewerkstelligd heeft en hoe alles tot stand is gekomen. Maar ook wat er eventueel nog aan toe gevoegd kan worden.

Samen met raad/forum leden van CDA, Burgerbelang, D66 en VVD gingen we met een grote groep stakeholders op pad.

Eerst de Vispoorthaven. Watersportvereniging GELRE. Hier werden we ontvangen door Wouter Hooijmans  die ons op de hoogte bracht van de stand van zaken van zowel de Vispoorthaven als de Noorderhaven. Mooi om te horen waarom deze Amsterdammer 10 jaar geleden koos voor Zutphen. Met name door de ligging aan de haven en de mooiste haven van Nederland alhier…

Wat we als raad moesten onthouden was BAGGEREN.. Dat bleek ook de rode draad bij alle havens te zijn.

Nu was de houthaven aan de beurt waar ook de Historische Haven gelegen is. Schitterend opgeknapte oude schepen. Waar men minimaal 50 jaar jong (qua boot) moet zijn om er te mogen liggen. Ab van Zwieten de Blom had het woord als voorzitter. Hij vertelde over de perikelen om dit mooie museumstuk in stand te houden. Ook hier was BAGGEREN het hoofdwoord. Maar ook de afsluiting van het fietspad waardoor men om moet fietsen. Dat stukje had al lang in handen van de gemeente moeten komen maar IS een gemiste kans, aldus Ab. Voor de toekomst een taak voor de gemeente lijkt ons.

Ik zag daar foto’s hangen van het gebruik van de z.g.n Brugboot die ik nog nooit gezien had in welke historisch boek van Zutphen ook. Ik krijg ze binnenkort van Nelly van de Velde (ja die de laatste Meander heeft ontvangen) gemaild en zal ze delen.

Van daar uit naar het ISALA roei kanovaarders clubhuis. Waar Antje van Dijk ook nog eens de nieuwst roeiboot (8ter genaamd Lepelaar) mocht dopen met ijsselwater. De voorzitter vertelde dat ze nog steeds groeien en samen met de gemeente bezig zijn een nieuw clubgebouw op te zetten. Is ook nodig als je goed kijkt.

Maar ook de kano vereniging ANAC liet van zich horen. Zij willen een eigen kanostoep want nu moeten ze langs het zand taluud naar beneden EN naar boven klimmen met de boot. Ik kon het niet laten te vragen waarom er geen samenwerking met ISALA mogelijk was. Waarop geroepen werd ….eh ja. Maar we zijn toch 2 verenigingen… alsof dat in de weg zou staan. Mooie taak voor de gemeente daarbij te helpen? Niet?

Daarna door naar de industriehaven waar Jan Dijkman van Rouwmaat een goed onderbouwd verhaal hield waarom de haven zo snel mogelijk uitgebaggerd moet worden. Hierdoor zou de werkgelegeheid en het verduurzamen van de bedrijven in beeld komen. Mooie is dat het onderzoek wat wij als PvdA paar jaar geleden geïnitieerd hadden (door Rolf Ziel uitgevoerd) nu gebruikt werd om e.e.a goed te kunnen onderbouwen.

Samen met Jan Dijkman naar de Kade gelopen om ook nog even van de waterscouten te horen wat ze nodig hebben in de toekomst. Als de industriehaven meer gebruikt gaat worden moet deze vereniging een nieuwe locatie krijgen. Zij doen zeer goed werk en werken ook nog eens mooi samen met de volgende havenvereniging die wij aandeden, te weten watersportvereniging De Marshaven. Ze geven daar in de zomer speciaal zeillessen aan kinderen. Intussen is daar al een vloot van 15 Optimistjes. Speciaal voor kinderen.

In de zeer mooie kantine van de vereniging werden we hartelijk ontvangen met koffie en gebak. En enthousiast gemaakt over het feit dat er een schitterende tocht mogelijk is van Hanzestad Zutphen naar Hanzestad Lubeck in Duitsland. Waarom wordt daar geen gewag van gemaakt door ons VVV, aldus de voorzitter.

Na het laatste woord van Chantal Hoffman werd ons toegezegd dat nog voor de zomer de nieuwe (eventuele aangepaste versie) havenvisie naar de Raad komt.

https://zutphen.pvda.nl/nieuws/op-bezoek-bij-de-havenbeheerders/Belangrijke conclusie van Jan Dijkman was dat het project De Havenvisie alleen al geslaagd was door alle stakeholders aan tafel te krijgen. Men weet elkaar beter te vinden. Pure winst.

Een mooie leerzame dag waar we weer eens merkte hoe bijzonder en mooi Zutphen vanaf het water ook is.

Groet, Frans Manders

Het bericht Op bezoek bij de havenbeheerders verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

Crisis? Dit is dan de 2e wethouder ...

D66 D66 VVD CDA Sluis 02-04-2019 19:44

Crisis? Dit is dan de 2e wethouder die de coalitie CDA, VVD en NGB naar huis stuurt! Blijkbaar kunnen we in de gemeente Sluis geen goede bestuurders vinden.... op naar 1 gemeente Zeeuws Vlaanderen!

Yvonne Den Boer, Kandidaat-Statenlid ...

D66 D66 Lelystad 18-03-2019 07:00

Yvonne Den Boer, Kandidaat-Statenlid en nummer 2 op de lijst, vertelt wat zij belangrijk vind voor Dronten en Flevoland. https://youtu.be/eiNizkefX58

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.