Nieuws van politieke partijen in Zwijndrecht over SGP inzichtelijk

8 documenten

In Memoriam Marius Schenkel

ChristenUnie ChristenUnie SGP Zwijndrecht 18-12-2019 21:54

https://zwijndrecht.christenunie.nl/k/n6199/news/view/1282727/62926/Marius Schenkel 135Wij zijn diep getroffen door het overlijden van onze voormalige fractievoorzitter en raadslid Marius Schenkel. Op 16 juli is hij overleden op 68 jarige leeftijd.

Marius maakte 20 jaar deel uit van de gemeenteraad. Hij heeft in die periode een zeer actieve en betrokken rol gespeeld binnen de ChristenUnie-SGP, in de gemeenteraad en in de regio. Niet alleen was hij een betrokken raadslid, maar hij was ook ongeveer drie jaar fractievoorzitter, plaatsvervangend voorzitter van de raad, lid van de agendacommissie, het presidium en de werkgeverscommissie.

Iedereen, ongeacht afkomst of van welke politieke partij ook, kon rekenen op zijn warme belangstelling, een vriendelijk woord en altijd een respectvolle benadering. Die respectvolle omgang met anderen maakte Marius tot een echte bruggenbouwer, een man van de verbinding. En daarin is hij voor vele, ongeacht afkomst of politieke partij een blijvend voorbeeld. Woorden die typerend waren voor de manier waarop Marius politiek bedreef: 'Ik hoor wat u zegt……, Ik hoor u en probeer u te begrijpen….., In al mijn onnozelheid wil ik u toch vragen…’. Het was altijd respectvol naar anderen en altijd was hij op zoek naar consensus. Een echte bruggenbouwer die besefte dat je alleen verder komt als je zoekt naar gemeenschappelijke gronden. Hij was in staat om met één opmerking de pijn uit een debat te halen en de sfeer positief te beïnvloeden. Een collega-politicus uit onze raad zei heel mooi: Alles van waarde is weerloos en Marius was van grote  waarde. In het verleden voor de raad, maar ook voor zijn vrouw, kinderen en familie en allen die hem dierbaar waren”. Woorden die veel mensen zullen beamen.

In maart 2018, na de gemeenteraadsverkiezingen, nog maar iets meer dan een jaar geleden, nam Marius afscheid van de gemeenteraad. Deelnemen aan het openbaar bestuur hield voor Marius vooral in: omzien naar en zorgen voor alle mensen, in het bijzonder wanneer zij een steuntje in de rug nodig hebben. Deze opdracht, om te zien naar anderen, was een belangrijke drijfveer in het leven van Marius, waarin hij werd gedreven door het geloof in de Heere Jezus Christus. Dat bleek ook uit tal van zijn activiteiten. Bij zijn afscheid ontving hij daarom ook uit handen van de burgemeester een Koninklijke Onderscheiding voor zijn werk als raadslid, maar onder andere ook voor zijn werk als vrijwilliger bij Hospice de Cirkel. Hij verwees in zijn afscheidstoespraak naar het bijbelboek Prediker. Daarin staat dat er overal een tijd voor is. Een tijd om te werken! Hij zei: “Er staat nog net niet bij: voor de gemeenteraad”. Hij zei ook dat er een tijd is om te lachen en een tijd om te huilen. Dat verdriet en die pijn wordt nu gevoeld na het plotseling wegvallen van Marius.

Marius zou niet gewild hebben dat dit moment een uiting van lof zou zijn aan hem. Zijn inzet voor de samenleving, als raadslid of als vrijwilliger, werd door hem gevoeld als een verantwoordelijkheid die direct verbonden was met zijn geloof in God, zijn Schepper en Jezus Christus, zijn Hoop en Waarheid. Dit sterven heeft ons allemaal wat te zeggen. Zoals overigens elk sterfgeval. Het is een roepstem. Ons leven kan zomaar voorbij zijn. Dat laat het sterven van Marius ook zien. Onverwachts was dit het einde van zijn aardse leven. Memento Mori, gedenkt te sterven.

Wij wensen zijn vrouw Barbara, zijn kinderen, kleinkinderen en andere dierbaren, Gods onmisbare troost en nabijheid toe.

In memoriam uitgesproken door fractievoorzitte Andries van Gemerden tijdens de raadsvergadering op 10-09-2019.

Overlijden Marius Schenkel

ChristenUnie ChristenUnie SGP Zwijndrecht 18-12-2019 20:00

https://zwijndrecht.christenunie.nl/k/n6199/news/view/1282726/62926/Marius Schenkel 135Wij zijn diep getroffen door het overlijden van onze voormalige fractievoorzitter en raadslid Marius Schenkel

Gedurende 20 jaar heeft Marius een zeer actieve en betrokken rol gespeeld binnen de ChristenUnie-SGP fractie in Zwijndrecht.Gedreven door het geloof had Marius een oprechte belangstelling voor alle mensen.In navolging van zijn Heer hadden de kwetsbaren daarbij zijn bijzondere aandacht. Voor velen was en blijft hij een voorbeeld.Wij wensen zijn vrouw Barbara, zijn kinderen, kleinkinderen en overige familie, Gods onmisbare troost en nabijheid toe.
Fractie ChristenUnie-SGP:Andries van Gemerden, Liesbeth van Utrecht, Gerjan Bossenbroek, Jacob van der Duijn Schouten, Reinier van Hartingsveldt, Marleen Willemse en wethouder Tycho Jansen.
Namens bestuur ChristenUnie Zwijndrecht:Johan Kodde, voorzitter en Jan Paul Manni, secretaris.Namens bestuur SGP Zwijndrecht:René van den Berg, voorzitter en Johan Leendertse, secretaris.

Wij zijn diep getroffen door het ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Zwijndrecht 19-07-2019 14:38

Wij zijn diep getroffen door het overlijden van onze voormalige fractievoorzitter en raadslid: Marius Schenkel Gedurende 20 jaar heeft Marius een zeer actieve en betrokken rol gespeeld binnen de ChristenUnie-SGP fractie in Zwijndrecht. Gedreven door het geloof had Marius een oprechte belangstelling voor alle mensen. In navolging van zijn Heer hadden de kwetsbaren daarbij zijn bijzondere aandacht. Voor velen was en blijft hij een voorbeeld. Wij wensen zijn vrouw Barbara, zijn kinderen, kleinkinderen en overige familie, Gods onmisbare troost en nabijheid toe. Fractie ChristenUnie-SGP: Andries van Gemerden Liesbeth van Utrecht Gerjan Bossenbroek Jacob van der Duijn Schouten Reinier van Hartingsveldt Marleen Willemse Wethouder Tycho Jansen Bestuur ChristenUnie Zwijndrecht Bestuur SGP Zwijndrecht

Gemeente ZwijndrechtDit is een ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Zwijndrecht 13-05-2019 15:10

Gemeente ZwijndrechtDit is een ...

Algemeen Belang Zwijndrecht Algemeen Belang Zwijndrecht VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Zwijndrecht 28-03-2019 09:12

De beschouwingen op de begroting ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP D66 ChristenUnie Zwijndrecht 13-11-2018 14:43

De beschouwingen op de begroting 2019 zijn begonnen. Namens de #ChristenUnie-#SGP voert fractievoorzitter Andries van Gemerden het woord. Voorzitter, Raad, college en ambtelijke dienst maken samen #krachtigZwijndrecht waar! Een prachtige kreet die ook kort samenvat wat er in de afgelopen periode is gebeurd. De komende jaren moeten we samen als raad, college en ambtelijke dienst aan de slag. Laten we als één geheel samen met de inwoners aan de slag gaan. Vandaag staat de vraag centraal of we ons kunnen verbinden met de vertaling van de ambities uit het raadsprogramma. Vanuit het breed gedragen raadsprogramma komen de volgende vier grote thema’s naar voren. We willen ze allemaal even benoemen: 1. Wonen, bouwen en wooncarrière “Wat betreft ouderdom blijkt dat Zwijndrecht weinig vooroorlogse bebouwing heeft; de verschillende naoorlogse decennia zijn echter ruim vertegenwoordigd.” “Dit overwicht van recente bebouwing is een zwak punt (zekere saaiheid, veel van hetzelfde, veel woningen die ‘gelijktijdig’ verouderen.” “Door veroudering zullen steeds meer woonwijken in aanmerking komen voor herstructurering, vooral de huurwoningen en gestapelde woningen.” “Veel aandacht is nodig voor aspecten van beheer en sociale veiligheid.” “Prioriteit voor de aanpak van de A16. Er wordt gekozen voor inzet op een structurele aanpak van deze problematiek, waarbij op termijn moet worden gedacht aan ondertunneling/overkluizing dan wel omlegging.” “Het wonen kan zich pas echt maximaal ontwikkelen als de hinderlijke en vervuilende doorsnijding van de A16 wordt opgeheven.” “In het centrum geeft dit kansen voor een goede ontwikkeling van bijzondere woon- en centrumfuncties, belangrijk voor alle wijken van Zwijndrecht.” Voorzitter, voorgaande teksten zijn niet door ons bedacht. Sterker nog: geen enkel zittend raadslid van de ChristenUnie-SGP heeft deze teksten ooit vastgesteld. Deze teksten komen namelijk uit de structuurvisie Zwijndrecht 2030, beschreven in januari 1998. Nu 20 jaar verder praten we over dezelfde zaken alsof we ze nu verzonnen hebben. Er ligt een ereschuld om hier serieus mee verder te werken en dit uit te werken. Wij denken dat er nu ook daadwerkelijk het één en ander gaat gebeuren. Voor het eerst wordt er nu namelijk financieel ook geld gereserveerd, namelijk 20 miljoen voor de Spoorzone en Noordoevers. In letterlijke zin is dit niet voor de A16, maar wij zien het spoorzone-traject toch ook duidelijk samen met de A16. Primair is de bestemmingsreserve een signaal dat de gemeente rekening houdt met toekomstige investeringen voor Noordoevers en Spoorzone. Wat ons betreft hoort de overkapping A16 daarbij. Voor dit moment is dat nog voornamelijk lobby en agenderen. 2. Bestrijding van armoede In het raadsprogramma is een stevige doelstelling geformuleerd. De doelstelling is armoede te laten afnemen. Wij vragen in dat kader aandacht voor de werkende armen. Dit richt zich namelijk ook op het voorkomen van nieuwe armoede! Recent was uitgebreid in het nieuws dat een groeiende groep Nederlanders met een baan te weinig verdient om rond te kunnen komen. Het aantal werkende armen neemt al sinds 1990 gestaag toe. Sinds het begin van deze eeuw is het aantal zogeheten werkende armen met 60 procent toegenomen. Het SCP stelt dat deze groep amper in beeld is bij lokale overheden. De gemeenten zouden zich vooral richten op mensen met een uitkering en vinden het moeilijk werkende armen te bereiken, zeker als zij geen kinderen op school hebben zitten of nooit een bezoek aan de huisarts brengen. Heeft Zwijndrecht dit wel goed in beeld? Wij zullen een motie indienen met betrekking tot dit onderwerp. 3. Welzijn en zorg Roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik zijn de thema’s van het Nationaal Preventieakkoord dat naar verwachting nog deze maand gesloten wordt onder verantwoordelijkheid van staatssecretaris Paul Blokhuis. Hierin zouden concrete dingen komen te staan die gemeenten kunnen doen. Het sluiten van een lokaal Preventieakkoord zou vorm gegeven kunnen worden als een akkoord waarin afspraken staan met maatschappelijke partners, zoals supermarkten, horeca, sportclubs, scholen, enz. In Zwijndrecht gebeurt al redelijk veel, maar er kan vast nog een tandje bij! Preventie is van groot belang en de lokale aanpak is hard nodig als het gaat om roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Ziet het college ook dit belang en bent u bereid om, zodra het Nationaal Preventieakkoord er is, er lokaal mee aan de slag te gaan? Dit moet dan natuurlijk verder gaan dan alleen het bundelen van het huidige beleid. Omdat de precieze inhoud van het Nationaal Preventieakkoord nog wordt verwacht, is het niet mogelijk/verstandig om nu al een motie in te dienen. Zodra het akkoord gesloten is en de inhoud bekend is, zullen wij een lokaal ingekleurde motie indienen, waarmee we u wellicht de opdracht geven een lokaal of regionaal preventieakkoord te sluiten. In het kader van welzijn en zorg willen we het ook hebben over het Kinderpardon. Afgelopen periode is er veel gesproken over de twee kinderen Lily en Howick die in Nederland zijn opgegroeid en waarvoor uitzetting dreigde naar Armenië. Terwijl deze twee kinderen groots in het nieuws kwamen zijn er naar schatting nog zo’n 400 kinderen in Nederland die in een soortgelijke situatie zitten. Kinderen die langer dan 5 jaar in Nederland verblijven, hier vrienden krijgen, de Nederlandse taal spreken en integreren in onze samenleving. Deze kinderen verschijnen niet allemaal in de media. We weten niet wie ze zijn, ze krijgen geen gezicht en geen stem. Daarom kiezen wij ervoor om voor deze kinderen de stem te zijn. Een stem die oproept tot bijvoorbeeld een soepeler meewerkcriterium waardoor er meer kinderen in aanmerking komen voor het kinderpardon. Het mag duidelijk zijn, het uitzetten van kinderen die geworteld zijn in onze samenleving is onwenselijk en onmenselijk. Wij zijn trots om met D66 mede-initiatiefnemer te zijn van een in te dienen motie. 4. Veiligheid en leefomgeving Nu de laatste maanden van het jaar in zicht zijn, laait op veel plaatsen het debat over vuurwerk weer op. Afgelopen juni debatteerde de Tweede kamer over de risico’s rondom de jaarwisseling naar aanleiding van het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV). De Onderzoeksraad noemde de jaarwisseling ‘het onveiligste feest van het jaar’. Onder de Nederlanders stijgt de overlast die men ervaart van vuurwerk. Was dat in 2015 nog 28 procent, eind 2017 was dat 36 procent. Ook is het draagvlak voor strengere handhaving toegenomen: Ruim driekwart van alle Nederlanders is daar voorstander van. Een algemeen vuurwerkverbod kan zelfs rekenen op steun van 47 procent van de Nederlanders. Wij hadden graag gezien dat er een algeheel verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen zou komen, zoals de politie wenst, en dat alle aanbevelingen van de Onderzoeksraad zouden worden overgenomen. Die ruimte was er bij het kabinet helaas niet. De Kamer stemde wel in met een motie van de ChristenUnie en D66 waarmee gemeenten de wettelijke bevoegdheid krijgen om hun gemeente vuurwerkvrij te verklaren. In het rapport staan wel bruikbare aanbevelingen voor gemeenten waarmee we nu al wat kunnen, zoals het benaderen van oud en nieuw als een evenement. De aanbeveling is dan om als gemeente in het belang van de openbare orde en veiligheid de regie te nemen om te zorgen dat de jaarwisseling een sterker georganiseerd karakter krijgt. Er kunnen voorwaarden verbonden worden aan evenementen en andere activiteiten. De gemeente kan bijvoorbeeld inwoners ondersteunen bij het organiseren van activiteiten voor een veilige viering van de jaarwisseling. Graag verwijzen we naar de aanbevelingen uit het rapport. Wij willen het college vragen deze aanbevelingen door te nemen en deze over te nemen waar dat kan. Wij zullen over het vuurwerk een motie indienen. Tot slot Voorzitter, het is vandaag 13 november 2018. Exact 400 jaar geleden begon de Dordtse synode. Dordrecht was een half jaar lang het centrum van Europa. Meer dan 100 predikanten, professoren en politici kwamen in Dordrecht bijeen. De Synode kwam in opdracht van de Staten-Generaal bijeen om te proberen een eind te maken aan de godsdienstige verschillen die waren ontstaan. Een conflict dat zich in de voorafgaande jaren tot een splijtzwam in de Nederlandse maatschappij en politiek had ontwikkeld. Vaak wordt gesteld dat deze synode een burgeroorlog heeft voorkomen. Ruim 150 vergaderingen in de jaren 1618 en 1619 zijn er geweest. Bijna elke dag werd er vergaderd. Tijdens de Synode van Dordrecht is gesproken over de mogelijkheid van een officiële vertaling van de Bijbel uit de oorspronkelijke talen, waarin de Bijbel geschreven is, naar het Nederlands. De Staten-Generaal zouden dit project financieren. Deze Statenbijbel heeft een blijvende invloed gehad op het Nederlands en is honderden jaren de standaardvertaling van de Bijbel geweest. In verschillende kerken is de Statenbijbel nog steeds in gebruik. Voorzitter, het is uw laatste begrotingsbehandeling en wij willen deze Statenbijbel met uitleg daarom graag aan u aanbieden. De Synode is van invloed geweest op onze geschiedenis, onze taal en onze gezamenlijke normen en waarden, tot op de dag van vandaag. Onze geschiedenis en onze normen en waarden geven een gezamenlijkheid aan. Het is onze uitdaging de samenwerking van de achterliggend maanden met betrekking tot het raadsprogramma en de samenwerking tussen raad en college ook in de realisatie van deze begroting een vervolg te geven. We wensen u, het college, de raad en ambtenarij, Gods onmisbare zegen toe!

Kadernota 2018: Aangenaam of oppassen?

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA Zwijndrecht 08-11-2017 21:11

https://zwijndrecht.christenunie.nl/k/n6199/news/view/1137466/62926/Andries van Gemerden 135Op dinsdag 27 juni 2017 was de behandeling van de Kadernota. De nieuwe fractievoorzitter Andries van Gemerden sprak daarbij namens de fractie. Hieronder is de bijdrage te lezen.

Voorzitter,In juli 2014 gebruikten we de wind als een metafoor voor de omstandigheden waarin mensen terecht kunnen komen. We hadden het over: Wie wind zaait, zal storm oogsten. Wij hebben als mens geen invloed op het weer. Het klimaat in Nederland is wisselvallig, soms is het koud, dan is het weer heet. Waar we wel invloed op hebben is het financiële klimaat van de gemeente Zwijndrecht.  We willen aangeven dat de kadernota fris aanvoelt, de meicirculaire warm aanvoelt. De risico’s die genoemd worden in de Kadernota temperen dit gevoel en er is dus nog wel een waarschuwing te maken.

We geven nu de richting aan voor het komende jaar in deze Kadernota. De Kadernota laat zien dat de begroting meerjarig niet sluitend is, maar dit effect wordt weggenomen door de meicirculaire. Voor alle jaren zouden de resultaten nu positief zijn, maar we weten ook dat over 5 jaar de inkomsten uit precario weg zullen vallen. Dit betreft een nadeel van € 850.000,-. Dit is nog niet zichtbaar in de Kadernota, maar dit geld moet structureel over blijven. Laten we goed opletten en niet in zwaar weer terechtkomen. Een groot risico vormt de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Voor Zwijndrecht is dit een nadeel en het kan gaan om een bedrag van € 475.000,-. Zwijndrecht heeft echter wel relatief veel gevaren op de weg, het spoor en het water. De fractie van de ChristenUnie-SGP vraagt aan de burgemeester: Kan dit nog veranderen en kan dit worden gecompenseerd?

Naast deze ontwikkeling zien we negatieve financiële ontwikkelingen op het gebied van jeugdhulp/veilig thuis en inkomen/bijstand. De middelen die we krijgen nemen af en het is duidelijk dat alle inzet niet tijdig zorgt voor een vermindering van de dure zorgvraag.De Dienst Gezondheid & Jeugd heeft groen licht gegeven voor extra uitgaven. Voor Zwijndrecht zou het voor 2017 gaan om een bedrag van in totaal € 300.000,-. Dit is nog niet vertaald naar onze kadernota. Voor 2018 en verder zullen we rekening moeten houden met tekorten van mogelijk gelijke grootte. Ook hebben we het risico voor de cao voor gemeenteambtenaren nog niet verwerkt. Ook dit zou om € 300.000,- kunnen gaan. Samen dus al ruim € 1.000.000,-.

Tevens zijn er tijdens de Kadernota enkele afweegbare voorstellen. We zien echter veel personele zaken in deze voorstellen die wellicht in elkaar grijpen. Daarover bestaat teveel onduidelijkheid om nu reeds budgetten toe te kennen. Heeft uitbreiding wellicht ook te maken met het hoge ziekteverzuim? Hoe verhouden deze zaken zich met elkaar? We hebben er ook niet de behoefte aan om deze budgetten niet toe te kennen, want we zien ook de problemen. We willen een meer integrale aanpak met betrekking tot de wens voor meer personele inzet in relatie met het ziekteverzuim. Wij vragen u om ons ruim voor november 2017 hierover te willen informeren en vragen hierover ook de mening van onze collega’s.Integraal Beheerplan Openbare Ruimte: De ChristenUnie-SGP wil allereerst een compliment geven over de aanplant van de extra bomen. Groen is emotie. In de afgelopen jaren hebben we ook gemerkt hoeveel impact de verwaarloosde stoepen en wegen op het woongenot hebben gehad. Niemand wil graag wonen in een straat met een laag onderhoudsniveau en daarom steunt de partij de inzet voor de extra financiële middelen. 

Speelruimteplan: Het speelruimteplan, waarbij ook speelplekken worden gerealiseerd die geschikt zijn voor verschillende doelgroepen, zoals het gehandicapte kind, was een wens in ons verkiezingsprogramma. De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat kinderen veilig buiten kunnen spelen. Het is een heel goed voorstel om het transformeren van de 28 bestaande speelplekken mee te nemen in de vervangingsronden, maar onze zorg is dat er in sommige gevallen weinig draagvlak is vanuit de bewoners. Verder wordt er geadviseerd om geen extra speelplekken te realiseren. Op zich zijn we daar niet op tegen, echter als dit inhoudt dat er daardoor geen nieuwe speelplekken in buurten kunnen komen, waar daar wel vraag naar is, of komt, hebben we daar toch moeite mee. We zullen daarom een amendement indienen om zes in plaats van twaalf speelplekken uit te breiden tot centrale speel- en ontmoetingsplekken, waardoor er financiële ruimte overblijft voor het creëren van drie nieuwe speelplekken. 

Een belangrijk voorstel is de invoering van een regeling voor oudere werknemers (generatiepact). Men kan vanaf de leeftijd van 60 jaar minder gaan werken tegen inlevering van een beperkt deel van het salaris. Daarmee blijft veel kennis en ervaring behouden en zou er tevens een jonger en daarmee meer evenwichtig personeelsbestand kunnen ontstaan. Misschien logisch gezien het personeelsbestand, maar dit gaat volledig tegen ons gevoel in. Enkele bezwaren: De landelijke overheid stimuleert zolang mogelijk doorwerken en de lokale Zwijndrechtse overheid stimuleert om minder te werken. We willen ook duidelijk aangeven: Als regio gelijk optrekken. We doen het allemaal of we doen het niet. Ambtenaren schuiven namelijk redelijk makkelijk in de regio. Het zou niet goed zijn dat er mensen rouleren of blijven in de gemeente in verband met een aantrekkelijke regeling. Op dit moment zeggen we: Niet doen, tenzij dat het een unaniem besluit is in de regio!

Aanpak kindermishandeling: Als gemeente steken we er met kop en schouders bovenuit. We willen uiteraard de aantallen zo laag mogelijk hebben. Maar laten de cijfers dan de echte cijfers zien, of zijn de cijfers van andere gemeenten onjuist? Wij zijn van mening dat de huidige cijfers aantonen dat we het redelijk goed in beeld hebben. Veel partijen zijn actief betrokken bij het meldingssysteem en we zijn van mening dat dit z'n vruchten afwerpt. Ons streven is om kindermishandeling te voorkomen en indien hier extra budget voor nodig is zullen we dit ondersteunen! Het gaat hier echter ook om extra inzet qua personeel. Het lijkt ons op zich goed dat er iemand is die een goed netwerk heeft en alle partijen goed kan verbinden met elkaar. Maar we verwijzen ook naar de eerder gemaakte opmerking over personeelsinzet.

Uitbreiding 1 fte jongerenwerk: Dit lijkt ons enerzijds niet onwenselijk, al worden we niet gelukkig van alle activiteiten, maar nemen in overweging dat de jongerenwerker extra ondersteuning kan bieden. Ze hebben dan meer tijd om met jongeren te spreken en “achter de voordeur te kijken”. We kunnen dit steunen. Dat geldt dan ook voor de continuering van extra inzet straatcoaches.

Aanpak Armoede en Buurtaanpak: Vanaf 2017 ontvangen we jaarlijks de “Klijnsma gelden” ad € 256.000. In tegenstelling tot onze lokale wensen zal dit hoogstwaarschijnlijk naar de regionale aanpak van het minimabeleid gaan en daarom zal een aanvullend bedrag nodig zijn voor de lokale aanpak “aan de slag met armoede”. Het gaat om een bedrag van € 170.000 euro. Vanwege de vele armoede die er is in Zwijndrecht zijn wij voorstander om dit bedrag toe te kennen. We zien dat armoede in helaas steeds meer gezinnen voorkomt en ook veel negatieve impact heeft op de kinderen die in zo’n gezin opgroeien. Dit thema raakt ook de motie ‘Een warm hart voor maatschappelijke instellingen’. Terecht wordt hiervoor geld vrijgemaakt! Wij zijn heel blij met deze uitkomst van onze motie, welke wij ingediend hebben met de ZPP. Wij kiezen vanzelfsprekend voor scenario 3. Er is behoefte aan meer materiële ondersteuning. Ook de steun aan de maatschappelijke instellingen is daarin hard nodig.

Intensivering portefeuille openbare orde en extra P&O capaciteit: Al eerder hebben wij aangegeven een meer integrale aanpak te willen met betrekking tot de wens voor meer personele inzet. We willen dit niet bewust tegenhouden, maar we willen een uitgebreide integrale aanpak, zoals eerder genoemd.

Ook willen we onze mening geven over de onderwijshuisvesting: We staan voor de keuze: gaan we verder zoals in het verleden (jaarlijks aanvragen van budget door de scholen) of kiezen we voor volledige doordecentralisatie, waarbij de verantwoordelijkheid wordt overdragen van de gemeente naar de scholen. De scholen krijgen een vergoeding vanuit het rijk voor de huisvestingslasten. Vaak is zijn de kosten voor huisvesting hoger dan de vergoeding vanuit het rijk. Wij vermoeden dat in Zwijndrecht zeker sprake zal zijn van hogere uitgaven in verband met de oudere gebouwen. Daardoor gaat geld voor onderwijs verloren. Het is niet duidelijk waar de verantwoordelijkheid ligt voor renovatie. Ligt deze bij het schoolbestuur of bij de gemeente? Wij willen graag een voorzet doen in deze denkwijze en dienen daarvoor een motie in.

Bijstand: Het college spreekt over een voorlopig blijvend tekort op het inkomensdeel van de bijstand. Het college zegt dat het echter te ver gaat om de bedragen meerjarig voor 100% op te nemen in onze meerjarenbegroting. Dan worden we gedwongen nu stevige (bezuinigings-)maatregelen te treffen, die later wellicht niet nodig blijken te zijn. Dit lijkt ons een goede manier van werken, maar dit levert ook een extra risico op. We stellen dat we wel in erg zwaar weer zijn terechtgekomen. Wij zullen nog een motie indienen waarbij we ons willen oriënteren op de P&C-cyclus en deze wellicht willen wijzigen. We willen ons daarbij richten op de zogenaamde Duisenberg-methode.

Samen met de collega’s van het CDA en VVD willen we nog een motie indienen die betrekking heeft op onze Energie Strategie.

Tot slot:Voorzitter,Ik en mijn fractiegenoten weten dat we afhankelijk zijn van God en Zijn zegen nodig hebben in alles wat we doen. Die zegen van God wensen we iedereen in deze zaal en daarbuiten van harte toe.

Terugblik Kadernota 2018

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 CDA Zwijndrecht 08-11-2017 21:05

De gemeenteraad stelde op dinsdag 27 juni 2017 de kadernota unaniem vast. Deze nota geldt als uitgangspunt voor het opstellen van de Programmabegroting 2018-2021.

Kindermishandeling komt veel voor in Zwijndrecht in vergelijking met andere gemeenten. Elk kind dat mishandeld wordt, is er één teveel. De gemeenteraad is voorstander van een intensieve aanpak van kindermishandeling. Het houdt namelijk niet op, niet vanzelf. Andries van Gemerden zei in dit verband: “Armoede komt helaas in steeds meer gezinnen voor en heeft een negatieve invloed op de kinderen die in zo’n gezin opgroeien. We gaan hiermee actief aan de slag.”

De kans is zeer groot dat de Kledingbank Zwijndrechtse Waard voor een periode van vijf jaar in het voormalige schoolgebouw De Dolfijn aan de Sumatralaan kan blijven. Ook andere maatschappelijke initiatieven, zoals de Voedselbank en Graag Gedaan kunnen hier ruimte krijgen.

De gemeenteraad neemt dit scenario mee in de begroting 2018. Op die manier wil de raad maatschappelijk initiatieven behouden. Dit is de uitwerking van een motie van de ChristenUnie-SGP die is aangenomen.

De gemeenteraad wil het aantal centrale speel- en ontmoetingsplekken uitbreiden naar acht in plaats van twaalf. Op die manier blijft er financiële ruimte voor inwoners om zelf met initiatieven te komen voor extra speelplekken.Via een enquête is aan inwoners die nabij een speelplek wonen gevraagd naar de ervaringen en wensen. Het merendeel wil dat de speelruimte behouden blijft. In een aantal gevallen is er behoefte aan onderhoud of vernieuwing van een toestel. En bij een aantal speelplekken is de wens om deze geschikt te maken voor een bredere doelgroep (0 tot 18 jaar). De gemeenteraad wil zich niet vastleggen op uitbreiding naar twaalf centrale plekken. “Het omvormen van de speelplekken moet in goed overleg gaan met de buurten”, zo werd gezegd.Om ruimte te behouden voor initiatieven van inwoners nam de gemeenteraad een amendement aan van de ChristenUnie-SGP, D66 en CDA. Daarin wordt uitgegaan van het creëren van acht centrale speelplekken. De financiële ruimte die daarmee bespaard wordt,  kan ingezet worden voor extra speelplekken als daar behoefte aan is.

De gemeente gaat zich inspannen om bij nieuwbouw van woningen en gebouwen prestatieafspraken te maken over duurzaamheid. De gemeenteraad nam daarbij ook de motie ‘Van het gas los’ aan van de ChristenUnie-SGP. Daarin wordt het college opgedragen zich maximaal in te spannen om ieder nieuw te bouwen woning in Zwijndrecht een gasloze woning te laten zijn.Wethouder Jacqueline van Dongen komt dit jaar met een beleidsvoorstel over gasloos bouwen. Zij neemt daarbij als uitgangspunt dat de gemeente gasloos gaat bouwen en alleen bouwt met gas als het niet anders kan.

Bron: woensdag 5 juli 2017StadsNieuws (bewerkt)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.