Nieuws van ChristenUnie over D66 inzichtelijk

6 documenten

Vliegveld wil uitbreiden

ChristenUnie ChristenUnie D66 Lansingerland 01-04-2019 14:40

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1273696/113707/RTHA 2.jpg

Op 20 maart waren raadsleden welkom bij Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Hierbij werd veel economische informatie gedeeld over de huidige functies: de vluchten van met name Transavia binnen Europa, spoedeisend verkeer zoals de traumaheli en de winstgevende zakenvluchten zoals voor het Shell Hoofdkantoor in Den Haag. Maar de informatieavond had ook tot doel de raadsleden warm te maken voor de door RTHA gewenste uitbreiding. De verbouwing van de vertrekhal bereidt hier al op voor. Er zijn veel aanvragen voor uitbreiding. RTHA kijkt daarom met een schuin oog naar de functie van trauma- en politie-heli, want deze verbruiken ongeveer een kwart van de toegekende “geluidsruimte” en op hun vluchten zit geen rem. De bevolking in de regio zou positief staan tegenover uitbreiding, aldus de RTHA. Goedkope vakantievluchten en hiervoor “om de hoek” opstappen is voor velen welkom. Maar over de nadelen en zeker over uitbreiding heeft de bevolking ook zorgen. 

Daarom zal de ChristenUnie de plannen, net als in de afgelopen jaren, nauwgezet en kritisch volgen – in samenspraak met onze provinciale en Tweede Kamer collega’s. Want naast gunstige economische effecten en educatieve kansen heeft luchtvaart dicht bij de woonwijken nog andere effecten. Bij de milieueffecten horen naast de geluidsoverlast ook de luchtvervuiling in de vorm van productie van fijnstof dat allerlei nadelige gezondheidseffecten heeft. 

Daarbij doet het ons als ChristenUnie in Lansingerland goed om te zien dat onze lijn tegen de uitbreiding van RTHA wordt gesteund door de Tweede Kamer. Begin maart heeft de Kamer namelijk een motie van ChristenUnie en D66 aangenomen, waarmee de Kamer uitspreekt tegen verdere groei van RTHA te zijn. Wat de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer betreft, gaan de groeiplannen in de ijskast, tot het duidelijk is of uitbreiding van luchtvaart nog wel past bij onze toekomst. Daarnaast geeft ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins aan dat de omwonenden van RTHA centraal moeten komen te staan. Bij hen is namelijk geen draagvlak voor uitbreiding van de luchthaven, zo geeft Bruins aan. Een herkenbaar geluid, dat ook in Lansingerland te horen is. Ook in de toekomst zullen we dan ook samen met onze Tweede Kamerfractie aan dit dossier werken. 

Groeiplannen regionale luchthavens in de ijskast

ChristenUnie ChristenUnie D66 Nederland 14-03-2019 12:25

Door Eppo Bruins op 14 maart 2019 12:41

Groeiplannen regionale luchthavens in de ijskast

De luchthavens in Eindhoven en Rotterdam willen graag groeien, maar de ChristenUnie pleit ervoor een time-out te nemen. Eerst moeten we met elkaar in gesprek in hoeverre groei van de luchtvaart nog past bij onze toekomst. In de regio’s is op dit moment geen draagvlak voor groei. Bewoners ervaren milieu- en geluidsoverlast en vragen om een pas op de plaats. Dat willen we ze geven.

Er spelen op dit moment op diverse plekken in het land discussies over luchtvaart en luchthavens. Voor de ChristenUnie is belangrijk dat bij al die discussies de mens centraal staat. Groei van de luchtvaart is geen natuurwet. De ChristenUnie wil een luchtvaart die dienstbaar is aan de samenleving. Vanuit dat uitgangspunt kijken we naar de plannen rond Schiphol en Lelystad, maar ook naar de groeiplannen van deze regionale luchthavens. Juist omdat het risico is dat we al die discussies los voeren, willen we een brede visie op de luchtvaart in Nederland voordat we keuzes maken over groei.

Omwonenden centraal

Dat omwonenden steeds ernstigere hinder ondervinden van de luchthaven in Eindhoven, blijkt uit recent onderzoek van de GGD. De zorgen over gezondheidsklachten door luchtverontreiniging zijn toegenomen. Om even wat cijfers te schetsen: 49 procent van de direct omwonenden maakt zich ernstig zorgen over zijn gezondheid als gevolg van het geluid. Zo'n 15 procent van de bewoners van tien gemeenten in de regio ervaart ernstige geluidhinder, aldus de enquête. In 2012 was dat aandeel bijna de helft minder. In de zone direct rond Eindhoven Airport ligt een kwart van de bewoners ook geregeld wakker van de herrie.

In 2020 bereikt de luchthaven in Eindhoven het maximaal toegestane aantal vluchten, wat neerkomt op 43.000 per jaar. Rotterdam The Hague Airport telt er net iets meer, namelijk jaarlijks zo’n 50.000.

Beide luchthavens hadden vorig jaar, in 2018, te maken met een groei van zo’n 9 of 10 procent gegroeid met het aantal reizigers. Dat is heel fors terwijl de economische winst beperkt is.

Brede steun

Omwonenden moeten centraal komen te staan, is de visie van de ChristenUnie. De groei van de luchtvaart gaat momenteel veel te snel. We leven in een tijd waarin we meer grip op de luchtvaartsector willen krijgen. Daar past het bij om nu eerst na te denken en een pauze in te lassen. Begin deze week deden we dit pleidooi samen met onze coalitie-collega’s van D66 en het is mooi om te zien dat er brede steun is in de Tweede Kamer voor ons standpunt. In de toekomst moeten vliegtuigen schoner en stiller worden. Groei gaat, wat de ChristenUnie betreft, vanaf nu altijd gepaard met minder geluid en minder uitstoot.

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Zwartewaterland 07-01-2019 14:15

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1236286/64611/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Ommen 07-01-2019 14:15

https://ommen.christenunie.nl/k/n23965/news/view/1236286/375439/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Steenwijkerland 07-01-2019 14:15

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1236286/155984/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

In navolging van de ChristenUnie ...

ChristenUnie ChristenUnie D66 Ede 05-01-2018 17:20

In navolging van de ChristenUnie Zwolle geeft de fractie in Ede graag een uitgebreidere reactie op het nieuws van vandaag. De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie geeft vandaag een duidelijk signaal af. De ChristenUnie Ede neemt de zorgen over laagvliegroutes boven de gemeente Ede zeer serieus en heeft dat in de afgelopen maanden ook gedaan: de zorg van onze burgers gaat ons boven het commerciële belang van een vliegveld. Ons raadslid Herko van Beek heeft onlangs nog middels een motie vreemd aan de agenda opgeroepen dat het college stelling moet nemen: ‘Eerst het luchtruim herindelen alvorens Lelystad Airport te openen!’. Ook onze wethouder Leon Meijer is voortdurend in gesprek geweest met de Haagse fractie over de opening van vliegveld Lelystad en wat de consequenties zullen zijn van de vliegroutes die straks laag over Ede en omliggende dorpen zal komen. Dit heeft eerder al geleid tot actie door Tweede Kamerlid Eppo Bruins, woordvoerder van de ChristenUnie over Vliegveld Lelystad. Bij motie heeft hij bedongen dat het lage vliegen op 900 meter bij kruisend verkeer tot hoge uitzondering beperkt blijft, ingezet wordt op vervroegde herindeling van luchtruim met prioriteit voor Oost en Midden Nederland en er voor gezorgd dat er proefvluchten worden uitgevoerd. Vandaag komt Eppo Bruins met een waarschuwing: het vertrouwen van de burgers moet worden teruggewonnen, anders ligt uitstel voor de hand. Binnenkort komt Eppo Bruins onze situatie persoonlijk bespreken in Ede. Tijdens het ‘vliegvelddebat’ op 20 december 2017 heeft onze Tweede Kamerfractie opnieuw druk uitgeoefend en voorwaarden gesteld aan de opening van vliegveld Lelystad. Zo heeft de ChristenUnie met D66 ervoor gezorgd dat een derde onderzoeksbureau wordt ingeschakeld om de herberekeningen te controleren. Deze berekeningen zijn nodig omdat er fouten in de MER rapportage zijn geconstateerd. Dit ging onder meer over de geluidsoverlast. De resultaten van het onafhankelijke onderzoeksbureau worden in februari 2018 verwacht. Mocht blijken dat er niet aan onze voorwaarden is voldaan dan leidt dit wat ons betreft tot uitstel van de geplande opening op 1 april 2019. Wij begrijpen het commerciële belang maar de zorg voor de burgers staat wat ons betreft voorop!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.