Nieuws van Leefbaar 3B over CDA inzichtelijk

4 documenten

Veel bomenkap in Recreatieschap Rottemeren

Leefbaar 3B Leefbaar 3B CDA Lansingerland 12-05-2019 11:50

Veel bomenkap in Recreatieschap Rottemeren

Posted on mei 12, 2019 | 0 comments

Er is veel onrust over de enorme hoeveelheid bomen die gekapt worden in het Recreatieschap Rottemeren. Aan de rand van het Recreatieschap tegen de grens met Rotterdam aan zijn inmiddels alle bomen gekapt omdat daar de tunnel van het nieuwe rijksweggedeelte A16 Rotterdam komt (verbinding tussen A13 en A16). Maar dat ook elders in het Recreatieschap zoveel bomen gekapt zijn leidt tot begrijpelijke weerstand. lees meer

Probleem is de Essentaksterfte, niet alleen in onze gemeente maar in heel Nederland. Ongeveer 90% van de essen zijn ziek en zijn niet te redden. Zij worden gekapt omdat er gevaar voor wandelaars in het Recreatieschap is. Ook veel andere bomen zijn of worden nog gekapt. Dat zijn met name populieren en dat heeft te maken het feit dat er heel veel achterstallig onderhoud is en nu in de periode 2018-2021 dit wordt ingehaald. Veiligheid en een gezond bos zijn leidraad voor het bestuur van het Recreatieschap en de beheerder Staatsbosbeheer. Staatsbosbeheer heeft in de raadzaal van Lansingerland gereageerd op de landelijke kritiek dat zij te veel kappen vanwege contracten die zij hebben om voldoende hout te leveren voor biocentrales. Er wordt in het Recreatieschap niet extra gekapt en de verkoop van het hout is voor het Recreatieschap, gaf de heer Van der Meer van Staatsbosbeheer aan.

Er loopt op internet een petitie “Stop de bomenkap Limiettocht en Merenweg”. Deze petitie gaat over een klein gedeelte van het Recreatiegebied. De strook groen langs de Limiettocht in het kassengebied tussen Bleiswijk en Bergschenhoek waar erg veel achterstallig onderhoud is en de bomenrij langs de Merenweg in Bleiswijk, een van de toegangswegen tot het Recreatieschap. Wethouder Fortuyn (Leefbaar 3B) heeft op verzoek van commissielid Van Harn (CDA) aangegeven langs de Merenweg een schouw te zullen organiseren en dan te zien of er minder bomen gekapt kunnen worden. Aan de schouw zullen gemeente, Staatsbosbeheer, Rotta en belangstellende inwoners deelnemen.

Op de vraag aan het college of deze bomenkap in overeenstemming is met de Nota “Planmatig Beheer Bos en Aanpak Essentaksterfte” opgesteld door het Recreatieschap Rottemeren en op 7 november 2017 gepresenteerd aan de raad, is het antwoord ja. “Wij, de raad, hadden de huidige situatie kunnen en moeten weten”, gaf raadslid Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) aan. Had de raad met kennis van nu anders gereageerd in november 2017? Waarschijnlijk niet.

Er zijn heel veel communicatie mogelijkheden geweest met en voor inwoners, maar blijkbaar is dat niet voldoende geweest. Met name de communicatie via FB door Recreatieschap en college is er niet geweest, terwijl juist op de sociale media nog al wat inwoners hun onbegrip hebben aangegeven. Ik denk dat het college en het Recreatieschap in dit soort gevallen veel meer gebruik moet gaan maken van de sociale media.

Vlag in raadzaal Lansingerland

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA Lansingerland 21-04-2019 13:11

Posted on apr 21, 2019 | 2 comments

Net als in steeds meer raadzalen in Nederland en in de Tweede Kamer komt ook in de raadzaal van Lansingerland de Nederlandse vlag te hangen. Het initiatief van Alexander Kuipers (VVD), mede ingediend door Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) en Hans van der Stelt (CDA) heeft een ruimte meerderheid opgeleverd in de raad van Lansingerland. Enkele raadsleden vonden het niet nodig om de rood wil blauwe vlag in de raadzaal op te hangen.

In de overwegingen staat dat de Nederlandse vlag bij uitstek een symbool is van de Nederlandse nationaliteit en de onderlinge verbondenheid van iedereen die ons land, zijn inwoners en onze democratie een warm hart toedraagt. De Nederlandse vlag niet politiek is en maakt geen onderscheid tussen wie dan ook. lees meer

De vlag vertegenwoordigt mensen van alle gezindten, overtuigingen en achtergronden in ons land en wordt ook cadeau gedaan aan Lansingerlanders die worden genaturaliseerd. De raadzaal is het hart van onze lokale democratie en de Nederlandse vlag verdient daar een permanente en prominente plek.

In zijn woordvoering gaf Jan Pieter Blonk aan: “De rood wit blauwe vlag is een symbool dat staat voor een eeuwenlange ontwikkeling van ons land tot aan de dag van vandaag toe. Tijdens de 80-jarige oorlog werd de vlag door de watergeuzen voor het eerst gebruikt bij de inname van Den Briel. Tijdens 4 en 5 mei speelt de vlag een prominente rol. En wat te denken van onze sporters die Europees-, Wereld- of Olympisch kampioen worden. Zij uiten hun vreugde door de rood wit blauwe vlag met gespreide armen vasthoudend boven hun hoofd een ereronde te maken. De rood wit blauwe vlag heeft een bindend karakter en hoort daarom ook in onze raadzaal thuis.”

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.