Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over PvdA inzichtelijk

7 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 6 T/M 12 APRIL 2019

PvdA PvdA Lansingerland 14-04-2019 09:28

Dit is weekverslag nummer 509 van de PvdA fractie in Lansingerland. Het was een relatief rustige week. Op woensdag was er een beeldvormende avond over (grootse!) plannen voor een Cultuurhuis in Berkel en Rodenrijs. Voorafgaand bespraken woordvoeders van de Commissie Samenleving hoe een beeldvormende avond over ‘Ouderen’ het beste vorm kon krijgen. Verder hebben we updates over de HSL en CO2-reductie. Ook melden we ons evenement met PvdA verkiezingskandidaat Kati Piri, op 2 mei in het kader van de Europese verkiezingen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-april-2019/

Volop voorjaar

 COLLEGE WIL SNEL KLAP OP PLAN CULTUURHUIS BERKEL

Op woensdagavond werden de eerste plannen voor het Cultuurhuis Berkel gepresenteerd. In 2017 zijn al de Cultuurnota ‘Bruisen, Binden, Boeien’ en de Nota Cultuurhuizen vastgesteld. In Bleiswijk hebben we inmiddels Theater ’t Web (voortgekomen uit een burgerinitiatief) en in Bergschenhoek De Cultuurfabriek, op de plaats waar eerst Spectrum zat. De Cultuurfabriek biedt onderdak aan verschillende culturele verenigingen die voorheen elders gehuisvest waren. Het Berkels Cultuurhuis is ‘another league’: als het aan het college ligt, wordt dit geen dorps cultuurhuis, maar een bioscoop/theater met 2 middelgrote zalen (50-75 mensen) en een theaterzaal (250 mensen). Deze laatste kan eventueel ook als bioscoop zaal fungeren. Opgeteld zou de bioscoop dus ongeveer de helft van het aantal zitplaatsen van bijvoorbeeld bioscoop Lantaren ’t Venster in Rotterdam hebben. Er moet serieuze horeca bij komen en de bibliotheek zal verspreid door het gebouw uitnodigend aanwezig zijn.

Rotterdams Festivals presenteerde een publieksonderzoek, waarbij overigens niet het publiek werd geraadpleegd maar postcodes gekoppeld werden aan bijvoorbeeld krantenkeuze, OV-gedrag en andere gegevens die van inwoners bekend zijn. Zo blijken in Berkel en Rodenrijs veel Actieve Families en Stedelijke Toekomstbouwers te wonen en in Bergschenhoek de Randstedelijke Gemakzoekers en de Elitaire Cultuurminnaars. En laten er nou net veel Actieve Families wonen rond de Oudelandselaan en de Oostmeerlaan. Daar waar de Oudelandsehof ligt. En welke programmering stelt men dus voor? Livestreaming grote klassieke concerten, baby- en ukkieconcerten, filmhuis overdag, meezingavonden, jeugdprogrammering rondom boeken uit bibliotheek. Laagdrempelig dus. Dat zou perfect passen bij de Oudelandsehof, waar een kinderdagverblijf is, ouderen en mensen met een beperking samenwonen en er veel ruimte is voor horeca.

Onze PvdA zag daar best een cultuurhuis zitten, zie ons weekverslag van februari 2018: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Het college ziet dat écht niet zitten, zo schreven ze op 14 februari 2018: “De Oudelandsehof is een woonzorgcentrum voor ouderen van Laurens, gelegen in de Meerpolder. De benedenverdieping beschikt over een ruime hal en verschillende grote ruimtes die voor uiteenlopende activiteiten kunnen worden ingezet. Daarnaast is in het gebouw een aula aanwezig. Verder grenst een kinderdagverblijf aan het gebouw. De Oudelandsehof ligt echter aan een drukke doorgaande weg buiten het centrum en de beschikbare ruimtes hebben niet het beoogde uitnodigende karakter voor een divers aanbod aan culturele activiteiten. Een combinatie van horeca, 250 stoelen en commerciële functies is lastig op deze locatie. Ook de parkeergelegenheid in de nabije omgeving voldoet niet. Daarnaast vormt geluidsoverlast voor bewoners en omwonenden op deze locatie een knelpunt. Conclusie: Op deze locatie is een cultuurhuis op basis van de gehanteerde uitgangspunten niet haalbaar”, aldus het college. En nu dus op 300 meter afstand een chique alternatief.

Onderzoeksbureau BMC legde afgelopen woensdag vervolgens uit dat we inderdaad het beste een Cultuurhuis kunnen bouwen in de geplande nieuwbouw aan de westzijde met als werktitel: ‘Boeken, Bistro & Beelden’. No kidding. Bewegende beelden wel te verstaan, die van de film. Aan de oostzijde van het centrum (bijvoorbeeld oude Jumbosupermarkt) is onvoldoende parkeergelegenheid en is de ‘ontwikkelopgave’ te complex.

Interessant was de opmerking dat het ‘een private ontwikkeling’ moet worden, waarbij ‘het risico van de culturele exploitatie in beginsel met publieke middelen wordt afgedekt’. Daar wilde onze fractievoorzitter wel meer van weten en zo hoorden we dat er zelfs een publieke variant mogelijk is, waarbij de gemeente het pand in eigendom heeft. Als we dan alle verkoop van cultureel vastgoed in de afgelopen jaren weer voor de geest halen, valt alles op zijn plaats. Iemand heeft hier een cultuurdroom gehad die moet uitkomen.

En hoe zit het eigenlijk met kunst? Is er overwogen om een Lansingerlands museum ook ruimte te geven in de mooie nieuwe gebouw? Of expositie van (leen)kunst? Alles lijkt nog mogelijk, maar de druk wordt opgevoerd. De raad moet nog voor de zomer een klap op de plannen geven. Vraag is of dat gaat lukken. Er is veel onzekerheid over de financiële kant en de werkelijke behoefte onder inwoners. De wethouder heeft dus rap een extra beeldvorming ingelast, a.s. woensdag.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-april-2019/

 Ook voorjaar bij HSL

 COREALISATIEPROCES HSL-OVERLAST LOOPT INMIDDELS AL 4 JAAR

Dit jaar is het precies 10 jaar geleden dat de HSL-bom barstte. In november 2009 kwamen honderden inwoners van Lansingerland in de veiling in Bleiswijk bijeen om luid te protesteren tegen de geluidsoverlast die de proefritten van de HSL in de omliggende wijken in vooral Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs veroorzaakten. De actiegroep “Stop Herrie HSL” liet van meet af aan stevig van zich horen. Na een jarenlange impasse zonder concreet zicht op verbeteringen werd in 2015 besloten om een andere weg in te slaan. Na een opnieuw bewogen bewonersbijeenkomst in Berkel waarbij de gemoederen hoog opliepen werd afgesproken dat de maatregelen om de geluidsoverlast te beperken gerealiseerd zouden worden via een proces van corealisatie. Het ministerie van I&M, ProRail en de stichting Stop Herrie HSL gingen samen aan de slag om aan oplossingen te werken. Het ministerie zorgde voor een budget van 37 miljoen. Consequentie van deze aanpak was wel dat het college en de raad van Lansingerland op afstand kwamen te staan.

Begin april 2019 werd de raadscommissie Ruimte geïnformeerd over de huidige stand van zaken: “In maart is de Corealisatiegroep HSL bijeen geweest en is er gesproken over het pakket aan geluidsmaatregelen voor de HSL in Lansingerland. Er bestaat binnen de Corealisatiegroep overeenstemming over welk pakket technisch mogelijk en wenselijk is. Nog niet doorgerekend is wat de kosten hiervan zijn of het voor Lansingerland beschikbare budget toereikend is. Deze doorrekening vindt later dit jaar plaats”. Wanneer feitelijk met de uitvoering van het maatregelenpakket kan worden gestart is ons nog niet duidelijk. Voor 2021 verwachten wij dit zeker niet. Bouwen bij het HSL-traject is een zeer gecompliceerde bezigheid.

Het blad Cobouw deed vorige week een uitvoerig boekje open over de onwerkbare afspraken die er bij de aanleg van de HSL zijn gemaakt over het onderhoud van de rails en bovenbouw van de baan. ProRail en NS staan hierbij feitelijk op afstand omdat dit onderhoud contractueel voor een periode van 25 jaar in handen is van BAM en Siemens. Zie: BAM en Siemens hebben Prorail in de tang

Het is ons niet helder in hoeverre dit contract van invloed is op het lopende corealisatieproces. Hebben BAM en Siemens hierbij ook een vinger in de pap? Wellicht kan het college de raad hierover informeren. We leggen alvast een rondvraag klaar voor commissie Ruimte. Inmiddels rijden er al 269 treinen per dag over het HSL tracé. Vanaf 2021 zijn dit, naast de bestaande TGV’s, vooral de nieuwe generatie Intercity’s die maximaal 200 km per uur halen en die dan de huidige door Traxx-locomotieven getrokken treinstellen gaan vervangen. Wordt vervolgd, dus!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-april-2019/

 Kunstwerk Heulslootweg Bleiswijk

 PVDA LANSINGERLAND ORGANISEERT OP 2 MEI DEBAT OVER EUROPESE VERKIEZINGEN

Noteer alvast in uw agenda: op donderdag 2 mei organiseert de PvdA Lansingerland een debat dat in het teken staat van de Europese verkiezingen die op donderdag 23 mei gehouden zullen worden. PvdA verkiezingskandidaat Kati Piri heeft beloofd op 2 mei aan ons debat mee te doen. Onze fractievoorzitter Petra Verhoef is ook van de partij. Kati Piri was de afgelopen jaren in het Europese parlement onze uitstekende woordvoerder voor Buitenlandse Zaken, Mensenrechten, Asiel & Migratie, Turkije en Oost-Europa. In ons volgende weekbericht 510 volgt meer informatie over plaats en programma van het debat.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-april-2019/

N209-Groendalseweg, ongekend rustig

LEEFOMSTANDIGHEDEN ARBEIDSMIGRANTEN OOK HIER EEN ZORG?

In tegenstelling tot de gemeente Westland zijn de leefomstandigheden van arbeidsmigranten in de tuinbouwsector in Lansingerland geen thema die de lokale politieke actualiteit vaak halen. De vraag is hoe dit komt? Is bijvoorbeeld de huisvesting van arbeidsmigranten in onze gemeente beter geregeld? Komt de huisjesmelker die kapitalen verdient aan arbeidsmigranten hier niet of nauwelijks voor? Kennen wij hier geen uitzendbureaus die de grenzen van de wet opzoeken of er overheen gaan? Wij krijgen hierover tot op heden geen signalen.

De NRC van zaterdag 30 maart publiceerde een uitgebreid artikel over wantoestanden in het Westland. “Oost-Europese migranten in het Westland worden geleefd. De grote uitzendbureaus voor wie zij werken omzeilen de regels om zoveel mogelijk aan hen te verdienen”, aldus deze krant. Het artikel beschrijft de leefsituatie van arbeidsmigranten waarin uitzendbureaus hun levens compleet controleren. “Aan alles wordt verdiend: zijn arbeid in de kas, zijn woning én zijn gedrag. Op elke overtreding van talloze regels staat een boete”. Die verdwijnt in de zak van het bureau. Beschreven werd een vijfkamerwoning die gedeeld wordt door 7 migranten en die maandelijks liefst 3200 euro aan huur opbrengt, veel en veel meer dan de marktconforme huur voor zo’n woning. De arbeidsomstandigheden bij sommige inleners laten ook te wensen over, meldt NRC.

Het geschetste beeld laat zien dat de regelgeving, waaronder cao’s, Flexwet en certificering van uitzendbureaus, over het algemeen wel klopt maar dat het met de handhaving en de mondigheid van de arbeidsmigranten nog mager gesteld is. De Flexwet wordt in de praktijk soms onjuist toegepast: “De Flexwet wordt gebruikt voor goedkope arbeid”. Een integrale aanpak van de vele toezichthouders ontbreekt.  De gemeente heeft vooral een signalerende taak en heeft met name toezicht op de kwaliteit van de huisvesting.

Het is goed om de leefomstandigheden van arbeidsmigranten ook op de politieke agenda van Lansingerland te zetten, te beginnen met een beeldvorming door de Raad over hoe deze in Lansingerland precies zijn. De aanstaande Europese verkiezingen van 23 mei waarbij arbeidsmigratie een belangrijk thema zijn, vormen een goede aanleiding. De verhalen van de migranten zelf mogen daarbij niet ontbreken. De PvdA-fractie is heel benieuwd naar deze beeldvorming en het daaropvolgende politieke raadsdebat.

KORT NIEUWS

Onderstaande link sluit perfect aan bij het verhaal in weekbericht 508 van vorige week, toen we meldden dat Lansingerland samen met de 22 andere gemeenten in de Metropoolregio (MRDH) stevig aan de bak moet om de uitstoot van CO2 door het verkeer te verminderen met 30% in 2025 ten opzichte van 2016.

http://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/co2-reductieplan-geeft-rumoer-in-regiogemeenten.230393.lynkx

Wel grappig om te zien hoe lokale bestuurders terugdeinzen voor de uitvoering van een besluit dat ze zelf hebben genomen. Wethouder Fortuyn is lid van het bestuur van de Vervoersautoriteit en Jan Pieter Blonk van Leefbaar 3B is plaatsvervangend voorzitter van de adviescommissie Vervoersautoriteit. Eens kijken hoe ze dit gaan aanpakken.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-april-2019/

Kooipad Bleiswijk

Tot slot: In de komende week is er op woensdag dus opnieuw een beeldvorming over het Cultuurhuis Berkel. Heel benieuwd wat we daar dan nog verder te horen krijgen. Op donderdag is de maandelijkse raadsvergadering met Nota Grondbeleid en Nota Luchtvaart 2020-2050 op de agenda. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-april-2019/

Te smal fietspad Merenweg Bleiswijk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-april-2019/

Nieuwbouw langs N209 in Bleiswijk

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 6 T/M 12 APRIL 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 1 T/M 8 MAART 2019

PvdA PvdA Lansingerland 09-03-2019 16:31

Dit is weekverslag nummer 504 van de PvdA fractie in Lansingerland. Na een week voorjaarsreces begonnen we op maandagavond 4 maart met een goed bezochte bijeenkomst over de zorgenweg N209. Dat leverde vele nieuwe inzichten op. Lid Raymond Tans bezocht de PvdA campagnedag in Brussel. Verder een stuk over geruststellende misdaadcijfers in Lansingerland. En teleurstellend nieuws: het Berkelse klokkenlint wordt voorlopig niet doorgetrokken naar de Meerweg.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

Debat N209 bij Melanchthon Businessschool

ZORGENWEG N209, ALLE FEITEN OP EEN RIJTJE

Afgelopen maandagavond organiseerden wij het debat “Zeker zijn van een veilige N209”. Verderop in dit verslag vindt u een uitgebreid verslag. Ter voorbereiding van dit debat zetten wij alle actuele feiten met betrekking tot deze weg nog eens op een rijtje. Die zijn als volgt.

De N209 is tussen de afslag Boterdorpseweg/Bergschenhoek en de buurtschap Kruisweg/A12 precies 10 km lang. De weg is al decennia lang een zorgenweg. Bij een onderzoek van de ANWB in 2014 plaatsten de leden de N209 in de top 3 van gevaarlijkste provinciale wegen in Zuid-Holland. Er vallen op deze weg geregeld (dodelijke) slachtoffers. Er zijn vele verkeersongevallen en gevallen van te water raken van auto’s tussen Bergschenhoek en Bleiswijk. N209 is zowel een lokale verbindingsweg tussen de drie kernen van Lansingerland als een belangrijke provinciale Noord-Zuid verbinding. Dit wringt steeds meer.

De wegindeling is erg chaotisch. Het begin bij Ankie Verbeek-Ohrlaan In Rotterdam is nog 4-baans, tussen Bergschenhoek en Bleiswijk is de weg zeer bochtig en smal, 2-baans en deels langs het water. Er is op dit deel geen middenbermbeveiliging. Vanaf Groenendalsweg naar A12 is het weer 4-baans. Soms is de maximumsnelheid 50 km en dan weer 80 km. Er zijn lange files in de spits.

De weg telt tussen Bergschenhoek en de Groendalseweg in Bleiswijk noord in 5 fietskruisingen. Er is alleen een fietstunnel ter hoogte van de Bergweg Noord/Zuid/Boterdorpseweg in Bergschenhoek. Gelijkvloerse oversteken voor fietsers met stoplichten zijn er bij de Kulck/Marislaan en Oosteindseweg in Bergschenhoek en bij de Hoekeindseweg en Groendalseweg in Bleiswijk. Er is zeer druk, de N209 overstekend fietsverkeer van scholieren, woon/werkverkeer en recreanten op weg naar de Rottemeren. N209 is een stevige barrière voor een snel & veilig fietsverkeer in onze regio.

De provincie heeft n.a.v. PvdA vragen begin 2018 toegezegd een onderzoek te doen naar de aanleg van een fietstunnel bij de Hoekeindseweg Bleiswijk. De stand van zaken op 1 maart 2019 is als volgt: medio maart krijgen de provinciale ambtenaren de concept- onderzoeksresultaten, die ze intern en met de ambtelijke collega’s van Lansingerland zullen bespreken. Het adviesbureau zal dan nog een paar weken nodig hebben om het eindrapport op te leveren. In april zullen zij een brief van GS voorbereiden waarmee ze Provinciale Staten kunnen informeren. De ambtenaren kunnen wel al melden dat er geen eenvoudige oplossing is, maar zij nemen aan dat dat niet als een verrassing zal komen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

Voorzitter Bovens kende feiten op zijn duimpje

De N209 kent vrijwel geen gescheiden fietspaden. De paralelwegen worden door vrachtverkeer op weg naar bedrijven druk bereden. Auto’s rijden er vaak te hard. Maximumsnelheid is er 60 km. Eigenlijk is dit veel te snel voor het ook zeer intensieve fietsverkeer op deze paralelwegen.

Er zijn tot op heden geen geluidschermen ter hoogte van het direct aan de N209 grenzende woongebied in Bergschenhoek en Bleiswijk. In 2014 werd door Gedeputeerde Staten 5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van geluidschermen ter hoogte van de Kruisweg. Er wordt in maart 2019 met de aanleg gestart. Een persbericht van eind februari 2018 hierover van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Lansingerland: “we zetten ons al geruime tijd samen in voor de realisatie van geluidsschermen op drie locaties langs de N209. Het ontwerp van de schermen bij de bebouwde kom van Bleiswijk (oostzijde weg) en Bergschenhoek (westzijde weg) vordert gestaag. Dankzij grote inzet van de bewoners van buurtschap Kruisweg komt ook op die locatie een geluidsscherm. Het ontwerp voor dit scherm is na een succesvol participatieproces met bewoners en ondernemers klaar. De uitvoering hiervan is inmiddels in voorbereiding. Op maandag 18 maart gaan de werkzaamheden bij de Kruisweg officieel van start.

N209 is landschappelijk heel erg lelijk. Een lappendeken van treurigheid. Tot op heden is er niet nagedacht over hoe deze weg landschappelijk beter in te passen dan nu het geval is. Dan zou gelijk gewerkt kunnen worden aan de duurzaamheid van deze weg. Die is nu compleet onder de maat. Het ligt voor de hand dat hierbij de aanpak m.b.t. de in dezelfde regio liggende N470 wordt gevolgd. Zie: https://www.zuid-holland.nl/actueel/nieuws/@23322/n470-groot-onderhoud/

Wanneer de A16-Rotterdam in 2022/2023 klaar is, wordt N209 een directe toeleidingsweg naar A16 Rotterdam vanaf A12 en regio Alphen/Zoetermeer. Te verwachten is dat deze nu al overbelaste weg nog drukker gaat worden. Onhelder is hoe hier door provincie en gemeente in voorzien zal gaan worden. Van gedeputeerde Floor Vermeulen is ter zake nog weinig vernomen. Idem van het college van Lansingerland.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

Panelleden De Groot, Bruijn en Molenaar

PVDA DEBAT: “N209 IS EEN WEG UIT DE JAREN 60 VAN DE VORIGE EEUW!”

De provinciale weg N209 die dwars door de buurtschap Kruisweg, Bleiswijk en Bergschenhoek loopt, is al jarenlang een zorgenkind. Verbeteringen om de veiligheid te vergroten zijn hard nodig maar in de praktijk gaan die erg traag. Reden te meer voor de PvdA Lansingerland om in het kader van de Provinciale Statenverkiezingen een debat te organiseren met als titel: “Zeker zijn van een veilige N209”. Plaats van handeling was de Melanchthon Businessschool in Bleiswijk. Elke dag kruisen vele honderden scholieren op weg naar school deze weg. De school maakt zich al vele jaren zorgen over de huns inziens zeer onveilige fietsoversteek. Leon Bruijn, PvdA kandidaat voor Provinciale Staten, André Molenaar, adjunct-directeur van de Melanchthon Businessschool en Sam de Groot van de PvdA fractie Lansingerland vormden het panel bij een zeer geanimeerd en goedbezocht publieksdebat.

Voor Sam de Groot moet het anders: “De omgeving van de N209 is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd en de druk op de weg is ongelofelijk toegenomen maar aan de weg zelf is eigenlijk maar weinig verbeterd, eigenlijk moet er nu snel een visie ontwikkeld worden over hoe deze weg toekomstbestendig en vooral veilig te maken. Een integrale aanpak is nodig. Nu is het maar lapwerk”. André Molenaar was het hiermee eens “In de loop van de jaren is het aantal scholen in de omgeving sterk gegroeid, er is steeds meer recreatieverkeer rond de Rottemeren, meer vrachtverkeer en er zijn rond de N209 ook meer mensen komen wonen, dit vraagt om een rigoureus andere aanpak maar vergeet vooral de korte termijn aanpassingen niet. Daar is haast bij!”. Leo Bruijn vond dat er eigenlijk al veel eerder geacteerd had moeten worden “Over een paar jaar gaat de A16 Rotterdam open, de N209 sluit daar direct op aan. Zeker is dat de drukte op de N209 alleen maar groter zal gaan worden”. De panelleden benadrukten dat er op de N209 een eenvormige maximumsnelheidsregeling moet komen. “Soms is het 80 en dan weer 50, dat maakt het verkeer onrustig en stressvol. Te overwegen is om er maximaal 70 van te maken. En plaats vooral meer snelheidscamera’s!”

Inwoners van Bleiswijk schetsten de files die elke dag ontstaan om Bleiswijk uit te komen. “Bleiswijk heeft maar twee uit- en ingangen terwijl het dorp de afgelopen jaren fors gegroeid is. Autorijders in de filestress concurreren bij de stoplichten met fietsers om zo snel mogelijk te kunnen oversteken. Dit levert vaak hachelijke situaties op”. Alle aanwezigen bepleitten de snelle komst van een fietstunnel bij de kruising Hoekeindseweg/N209 in Bleiswijk. “Eigenlijk moeten er onder de N209 niet één maar vier fietstunnels komen: bij de Groendalseweg en Hoekeindseweg in Bleiswijk en bij de Oosteindseweg en de Kulck in Bergschenhoek. Het is te gek voor woorden dat op de 10 kilometer die de N209 telt er nu nog maar één fietstunnel is!” Ook de paralelwegen zijn velen een doorn in het oog. “Er zijn nog steeds geen gescheiden fietspaden. Fietsverkeer mengt zich met het drukke vracht- en landbouwverkeer. De maximumsnelheid van 60 km is veel te hoog”.

“Waarom ondertunnelen we de N209 niet helemaal?” vroeg een inwoner van Bergschenhoek zich af. “Natuurlijk is dit ingrijpend en duur maar zo kun je het lokale en doorgaande verkeer, zeker met de A16 Rotterdam in het vooruitzicht, beter gaan scheiden en voldoet de weg aan het criterium “niet horen, zien en ruiken. Waarom deze eis wel stellen aan de nieuwe A16 Rotterdam en niet aan de N209 die dwars door een verstedelijkt gebied loopt?” Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk kwam met de suggestie om aan de N209 de status van provinciale weg te ontnemen en er een gewone binnengemeentelijke weg van te maken. “Dit betekent dat doorgaand verkeer vanaf Zoetermeer en de A12 en vanaf Rotterdam en de A16 een andere route moet gaan krijgen. De huidige N209 moet natuurlijk zodanig ingericht worden dat de weg alleen maar van lokaal belang wordt”. De aanwezigen vonden zijn idee een onderzoek meer dan waard.

Conclusie van het debat was dat de toekomst van de N209 veel hoger op de agenda van Provinciale Staten moet komen te staan. Leo Bruijn: “binnen 4 jaar moet er een oplossing gevonden worden gezien de komst van de A16 Rotterdam”. Er moet veel meer vaart komen in de aanpassingen die voor de korte termijn noodzakelijk zijn: meer snelheidscamera’s, fietstunnels, geluidsarm asfalt, geluidsschermen en een duidelijker snelheidsregime. En vergeet vooral niet het openbaar vervoer van en naar Bleiswijk te verbeteren!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

Veel stof voor discussie

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

Station LaLa-Zoetermeer steeds mooier

ZEKER ZIJN VAN EEN STERK EUROPA

Afgelopen dinsdag, 5 maart, organiseerde de PvdA een campagnedag in Brussel. Zo’n 80 partijleden waren te gast van onze Eurodelegatie. Raymond Tans vertegenwoordigde de PvdA-afdeling Lansingerland.

Uit het hele land, van Groningen tot Limburg en van Gelderland tot Zuid-Holland, werden de partijmannen en –vrouwen vanaf drie opstapplaatsen per bus naar Brussel vervoerd. Hier begonnen we, zoals dat in Brussel gewoonte is, met een lunch en een drankje. Vervolgens werden we ontvangen door onze PvdA-delegatie in het Europese Parlement, te weten: Paul Tang, Agnes Jongerius en Kati Piri.

Na een korte terugblik kwam al snel de komende campagne aan de orde. Met de opkomst van de populisten en nationalisten die – kijk naar het Verenigd Koninkrijk – de EU willen afbreken, worden de verkiezingen van heel groot belang. De PvdA is groot voorstander van een verenigd Europa dat ons vrede en veiligheid heeft gebracht. De EU beschermt ons tegen de bedreigingen van buitenaf en alleen met de EU kunnen we de grote, grensoverschrijdende, problemen zoals klimaatverandering, criminaliteit, immigratie, et cetera. aanpakken. De PvdA is voor een sterk en rechtvaardig Europa en waarin de mensen centraal staan.

Frans Timmermans, de huidige vicevoorzitter van de Europese Commissie, is onze “Spitzenkandidat” die inmiddels zijn sporen in Europa ruimschoots heeft verdiend. Hij is de man die onze idealen gaat uitdragen en die tevens kandidaat is voor het voorzitterschap van de Europese Commissie. Met hem als voorzitter van de Europese Commissie kunnen we nog effectiever werken aan onze idealen van een sociaal, rechtvaardig en een menswaardig Europa.

Op 23 mei 2019 gaan we voor een Zeker Europa. U hoort binnenkort van ons!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

PvdA campagnedag in Brussel

BERKELSE KLOKKENLINT NIET DOORGETROKKEN NAAR MEERWEG

Het Berkelse klokkenlint wordt voorlopig niet doorgetrokken naar de Meerweg zoals bij het maken van het plan de bedoeling was. Dit blijkt uit een bericht dat de gemeente Lansingerland stuurde aan wijlen onze partijgenote Ellen van Beurden die als lid van de culturele adviescommissie intensief betrokken was bij de plannenmakerij van het klokkenlint. Volgens de gemeente wordt het klokkenlint In het kader van de werkzaamheden in Berkel centrum weer in ere hersteld tot aan de Oostmeerlaan. Tot dit punt gaan de klokken na jarenlange stilte weer klingelen. Het is volgens de gemeente een kostbare operatie om het laatste gedeelte van het klokkenlint tussen de Oostmeerlaan en de Meerweg aan te leggen, omdat het lint in dat geval de Oostmeerlaan nog moet oversteken. “Er is helaas geen geld beschikbaar om dit mogelijk te maken. Daarom wordt de vraag van Ellen van Beurden binnen het huidige beleid niet opgepakt”.

In het verleden was er budget gereserveerd om de aanleg van het klokkenlint tot aan de Meerweg mogelijk te maken. Kennelijk is dit budget in de loop van de jaren in het kader van de bezuinigingsoperaties verdwenen. Jammer, want het idee was om via het klokkenlint een directe verbinding te leggen tussen het hart van Berkel centrum, de dorpskerk en de grens van de bebouwde kom, de Meerweg. Een symbool van verbondenheid dus, verbeeld door muziek.

Het zou het college sieren om de kosten van de ontbrekende schakel op te nemen in de gemeentelijke meerjarenbegroting. Wellicht kunnen de te verwachten Eneco-miljoenen hier soelaas bieden. Dat zou tevens een prachtig postuum eerbetoon zijn aan Ellen van Beurden die zich jarenlang heeft ingespannen voor de terugkeer van het Berkelse carillon, de Wachter, het klokkenlint in het bijzonder en de kunst in Lansingerland in het algemeen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

Klokkenlint Berkel

LANSINGERLAND IN 2018 NOG VEILIGER ZEGT AD MISDAADMETER

Lansingerland was in onze regio altijd al een veilige gemeente maar in 2018 is onze gemeente nog veiliger geworden. Dit blijkt uit de vorige week verschenen jaarlijkse Misdaadmeter van het AD. In 2017 was Lansingerland nog goed voor de 169ste plek, in 2018 is onze gemeente gestegen naar plaats 211 van de in totaal 350 Nederlandse gemeenten. Daarmee bevindt Lansingerland zich in de groene zone. De AD misdaadmeter wordt gemaakt op basis van een aantal high impact crimes zoals woninginbraken, autokraken, mishandelingen, bedreigingen, zakkenrollen en straatroven. Op straatroof en overvallen na was er in heel 2018 sprake van een forse teruggang.

In de cijfers komen misdrijven als computerfraude, geweld achter de deur, verkeerscriminaliteit en het de handel in drugs niet voor. Het kan best zijn dat deze cijfers een heel ander beeld geven over de veiligheid in Lansingerland dan de cijfers van de AD misdaadmeters suggereren. De aanpak van deze typen van criminaliteit vragen trouwens om een heel andere bestuurlijke, sociale en justitiële aanpak dan waar bijvoorbeeld de gemeentelijke Boa’s en de Buurttoezicht vrijwilligers zich op richten. Kort geleden stelden wij hierover schriftelijke vragen aan het college. De beantwoording is overigens uitgesteld, omdat de beantwoording van de vragen ook aan de politie is voorgelegd. Wij zijn heel benieuwd naar het antwoord dan we uiteindelijk gaan krijgen. Mogelijk dat wij de reactie van het college gaan agenderen in de commissie Algemeen Bestuur.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

 Cijfers uit AD Misdaadmeter 2018

 Tot slot: De komende week is het weer commissieweek. Bij Cie Ruimte onder meer een bespreekstuk van CDA over urgentie van bouwen in Bleiswijk. Interessant! Cie AB heeft het Huis van de Samenleving op de agenda staan. Bij Cie Samenleving spreken we onder andere over het integraal beleid voor Toezicht en Handhaving Sociaal Domein 2019-2022. Genoeg te doen, dus. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

Paardjes bij de Noordeindseweg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/

O.L.V. Geboorte kerk aan de Noordeindseweg

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 1 T/M 8 MAART 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Lansingerlanders, like als je dit ...

PvdA PvdA Lansingerland 31-08-2018 16:33

Lansingerlanders, like als je dit een goed plan vindt! Wat een ontzettend goed idee om de nieuwe tunnel A16 Rotterdam onderdoor de Rotte “Chabottunnel” te gaan noemen! De schilder Chabot woonde in de jaren 30-40 van de vorige eeuw daar vlakbij aan de Rottekade in B’hoek. Hij schilderde prachtige landschappen en vanaf deze plek ook een imponerend schilderij van de brand in Rotterdam in mei 1940. Zijn collectie is te vinden in het mooie Chabotmuseum recht tegenover Boijmans-Van Beuningen. Aanrader! We moeten die naam gewoon regelen! Wat Leefbaar3B raadslid Jan Pieter Blonk zegt!

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE ...

PvdA PvdA D66 ChristenUnie GroenLinks VVD CDA Lansingerland 09-02-2018 07:32

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 5 – 9 FEBRUARI 2018 Dit vijfde weekverslag in 2018, aflevering 461 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin er twee verkiezingsdebatten waren (Fietsersbond & Ondernemend Lansingerland), de commissie Ruimte debatteerde over de noodzaak van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg, de commissie Algemeen Bestuur weigerde te debatteren over passages in een aantal verkiezingsprogramma’s over de bedreigingen van de Islam, wij vragen stelden over het nakomen van saldo nul als het gaat om de luchtkwaliteit bij de A16 Rotterdam en de commissie Samenleving zich boog over de weigering van het college om op ons verzoek een kerstextraatje te verstrekken aan inwoners met een bijstandsuitkering. TUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN BELANGRIJK THEMA BIJ VERKIEZINGSDEBAT FIETSERSBOND Op maandag 5 februari organiseerde de Fietsersbond, afdeling Lansingerland haar vierjaarlijks politiek debat. Bijna alle Lansingerlandse fracties waren vertegenwoordigd. Alleen partij Neeleman ontbrak. Namens de PvdA nam Sam de Groot deel aan het debat. Erik Visser maakte dit verhaal. Na de jaarlijkse Algemene ledenvergadering van de afdeling, waarin de voorzittershamer door Ton van der Burg werd overgedragen aan Sander van Herwaarden, kregen de vertegenwoordigers van de politieke partijen de gelegenheid om in drie minuten te vertellen hoe zij aankijken tegen fietsveiligheid en wat zij op dat vlak de komende vier jaar willen realiseren. Alle partijen vinden fietsen belangrijk: het is gezond, duurzaam en je ziet nog eens wat! Inzet van vrijwel alle partijen richt zich op het stimuleren van het fietsverkeer, o.a. door de beschikbare stallingsruimte bij de stations van de RandstadRail te vergroten, verbindingen met OV-knooppunten te verbeteren. Verkeersveiligheid denken de meeste partijen te vergroten middels educatie. Daarnaast willen de meeste partijen graag gevaarlijke verkeerssituaties verbeteren. Maar, zo betoogden de meesten, dat kost heel veel geld en er zullen dus prioriteiten gesteld moeten worden. Men wilde ook niet echt met elkaar in debat. Enkele vertegenwoordigers gaven ook aan hun kruit nog een beetje droog te willen houden voor de behandeling van het langverwachte fietsveiligheidsplan van het college in de Commissie Ruimte op 6 februari. Sam de Groot lichtte het standpunt en de plannen van de PvdA toe: - De PvdA neemt het plan van de Fietsersbond ‘Meer fiets, meer ruimte’ als leidraad voor de komende vier jaar - De PvdA wil dat alle fietspaden worden voorzien van verlichting - De PvdA wil dat de stalling bij Station Rodenrijs wordt uitgebreid en dat ook daar wordt voorzien in een bewaakte fietsenstalling - De PvdA is voortstander van de aanleg van een fietssnelweg tussen Rotterdam en Den Haag Zorg heeft de PvdA bij de inrichting van de centra in de kernen en de veiligheid op de historische linten. Grootste punt van zorg blijft voor de PvdA het achterwege blijven van échte stevige en concrete maatregelen. De PvdA vindt het fietsveiligheidsplan van het college dan ook veel te gematigd. Het ontbreekt aan echte ambitie. De PvdA wil echte maatregelen, met name daar waar kinderen, een heel kwetsbare groep verkeersdeelnemers, onnodig veel gevaar lopen. Kinderen moeten vanaf een jaar of 9 a 10 zelfstandig naar school, sport of bibliotheek kunnen. Dat vraagt om serieuze maatregelen en niet alleen educatie. Naast educatie moet de gemeente vooral investeren in concrete maatregelen. Een zeer gevaarlijke en drukke verkeerssituatie is de rotonde die de verbinding vormt tussen de N472 en de Oudelandselaan. De PvdA is een petitie gestart om die oversteek te ondertunnelen. Binnen 24 uur hebben 1.100 inwoners die petitie ondertekend. Dat geeft wel aan dat dit echt leeft. En laten we wel wezen, onze inwoners weten toch het beste welke verkeerssituaties onveilig zijn! COALITIEPARTIJEN & WIJ LANSINGERLAND FEL TEGEN KOMST FIETSTUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN Dinsdagavond stond het fietsveiligheidsplan van het college op de agenda van de commissie Ruimte met Sam de Groot als onze woordvoerder. Zoals te verwachten, was ons voorstel om de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg te ondertunnelen, een voorstel dat van harte gesteund wordt door VVD en GroenLinks, het belangrijkste thema tijdens dit debat. De coalitiepartijen Leefbaar 3B, CDA, D66 en ChristenUnie, gesteund door WIJ Lansingerland, bleken tegenstander van zo’n tunneltje. “Te duur, technisch te ingewikkeld en het lost maar de helft van de problemen op”. Met dit laatste wordt bedoeld dat ook de andere oversteek bij de rotonde (over de Klapwijkseweg van en naar Pijnacker) een gevaarlijke is. D66 verwijt ons op Twitter “populisme”. Wethouder Simon Fortuyn vertelde tijdens de commissievergadering dat de provincie binnenkort de Klapwijkseweg zal overdragen aan de gemeente. De bouw van zo’n tunneltje wordt dus louter een gemeentelijke zaak. Het CDA kwam met het idee om de complete rotonde op te heffen en te vervangen door een gewone kruising met verkeerslichten. Een ons inziens wat erg simpel idee gelet op de gigantisch grote verkeersstromen die deze plek passeren. Dat wordt heel, heel lang wachten, elke dag! Met steun van VVD en GroenLinks bereiden wij nu een amendement of motie voor om het voorstel voor de fietstunnel in het fietsveiligheidsplan te krijgen. Het finale debat wordt gevoerd in de raadsvergadering van 22 februari. In afwachting hiervan gaan onze acties gewoon door. Inmiddels hebben al 1200 mensen de petitie op https://fietstunnelberkelenrodenrijs.petities.nl/ getekend. Aanstaande maandagmorgen van 8.00-8.45 uur gaat de PvdA actie voeren bij de rotonde om aandacht te vragen voor onze voorstellen. De lokale en regionale media AD Rotterdam, Hart van Holland Lansingerland en 3B-Krant berichtten intussen ook over onze acties. Het debat over het tunneltje staat symbool voor de grote uitdagingen waar Lansingerland voor staat. Onze gemeente is één van de snelst groeiende gemeenten in Nederland en bovendien één met de meeste jonge inwoners. Daar hoort een passende, veilige infrastructuur bij en ook de voorzieningen die bij zo’n bijzondere gemeente horen. Zoals veel chill-plekken, sportvoorzieningen, veilig verkeer en mooie scholen. De huidige coalitie in Lansingerland is duidelijk nog niet aan deze snelle ontwikkelingen en de daarmee gepaard gaande consequenties gewend. Zij wentelen zich nog in dorpse oplossingen voor groei-stedelijke vraagstukken. Voor de PvdA moet het investeringstempo van onze gemeente de komende jaren fors omhoog. Die ruimte is er zeker wanneer wij sneller gaan bouwen dan nu toe het geval is. Snellere groei betekent meer inwoners dus een grotere bijdrage uit het gemeentefonds en minder aflossing op leningen die op onze grondexploitaties drukken. Het moet echt anders in Lansingerland! POLITIEK CAFE ONDERNEMEND LANSINGERLAND Woensdag, 7 februari jl. organiseerde Ondernemend Lansingerland het inmiddels traditionele verkiezingsdebat waaraan acht Lansingerlandse partijen deelnamen. Het politieke café werd gehouden in de schitterend aan de Rotte gelegen Retraiterie. De zaal zat bomvol ondernemers en vertegenwoordigers uit de politiek. Raymond Tans zorgde voor dit verslag. Namens de PvdA Lansingerland deed onze lijsttrekker Petra Verhoef mee. De debatten werden ingedeeld rond een aantal voor de Lansingerlandse ondernemers belangrijke thema’s. Petra Verhoef mocht optreden bij de thema’s “Samen werken aan een beter ondernemersklimaat ”en “Wat kunnen de ondernemers bijdragen aan een beter imago van onze gemeente?” Petra onderstreepte het grote belang dat de PvdA hecht aan een grotere zeggenschap en betrokkenheid van de ondernemers bij de plannen en besluiten van de gemeente. De bedrijven moeten volgens de PvdA veel eerder en beter worden gehoord en betrokken bij de planontwikkeling. Voor de PvdA is de Metropoolregio essentieel voor de verdere ontwikkeling van onze regio. De sociaaldemocraten zullen zich krachtig inzetten voor de noodzakelijke ambtelijke ondersteuning, zowel in kwalitatieve zin als in kwantitatieve zin. Alleen zo kan uitvoering worden gegeven aan de plannen en aan het investeringsprogramma. De PvdA vindt dat de gemeente er naar moet streven dat Lansingerland in de top 5 van de economisch sterkste gemeenten van het land komt. Dit betekent meer en betere infrastructuur, samenwerking (ook internationaal), etc. In dat kader benadrukte zij ook het grote belang van het hebben van een goed functionerende luchthaven. Het is het totale plaatje van de bereikbaarheid van weg, bus, spoor, metro en vliegtuig dat onze gemeente aantrekkelijk maakt voor het vestigen van bedrijven en bewoners. De winkelkernen moeten aantrekkelijker worden, door bijvoorbeeld het tegengaan van leegstand. Er moet een betere en steviger band komen tussen gemeente, politieke partijen en de winkeliersvereniging. Tot slot benadrukte Petra Verhoef het belang van de ZZP’ers in Lansingerland en de noodzaak van een goed georganiseerd sociaal netwerk. Bij het verbeteren van het imago van onze gemeente benadrukte onze lijsttrekker dat daarbij een goed en daadkrachtig gemeentebestuur hoort dat ook voor de muziek uit durft te lopen en van aanpakken weet. Lansingerland, zowel gemeente als bedrijven en inwoners moeten zich profileren als centrale gemeente in de Metropoolregio. Een sterke ligging met een voortreffelijk economisch klimaat. De ondernemers moeten, samen met de gemeente werken aan een duurzaam imago. Lansingerland en de ondernemers moeten wat dat betreft koploper durven te zijn. Samen met het bedrijfsleven moet een transitieaanpak worden ontwikkeld, moeten er lokale corporaties komen voor groene energie en moet de duurzame mobiliteit worden verbeterd. Het groene imago kan samen met de ondernemers worden verbeterd door de komst van een hotel en stadscamping nabij het Rottemerengebied. Tot slot , aldus Petra Verhoef, kan het culturele klimaat verbeterd worden wat ook van belang is voor het algemene imago van Lansingerland. De ondernemers hebben ook hier een taak te vervullen. “SALDO NUL LUCHTKWALITEIT A16 ROTTERDAM WORDT NIET GEHAALD” De officiële website A16 Rotterdam meldt dat de “Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland samen werken met Rijkswaterstaat om Saldo Nul te realiseren op gebied van luchtkwaliteit. Dat betekent: geen verslechtering van de luchtkwaliteit in vergelijking met 2012, de situatie zonder A16 Rotterdam. Onderzoek laat zien dat de concentraties stikstofdioxide gaan afnemen en dat op slechts enkele locaties de concentraties fijnstof met een fractie toenemen. Daarom is er geen aanleiding om extra maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren”. Het AD Rotterdam berichtte echter op 5 februari 2018 dat het college van Rotterdam aan de raad heeft bericht dat “Het behalen van saldo nul voor lucht niet wordt gehaald”. De raad van Lansingerland moest dit echter uit de krant vernemen. Zie: https://www.ad.nl/rotterdam/rotterdam-mag-deze-a13-16-niet-accepteren~ada221cb/ Pas geleden, tijdens de Bestuurlijke Afstemgroep van 24 januari, heeft wethouder Fortuyn namens de gemeente Lansingerland de Uitvoeringsovereenkomst en Bilaterale Overeenkomst getekend. Met geen woord werd in het begeleidende persbericht gerept over mogelijke problemen met betrekking tot saldo nul. Ook eind augustus 2017, toen de PvdA-fractie schriftelijk informeerde naar de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van een zevental moties die te maken hadden met de uitvoering van de A16 Rotterdam, werd door het college met geen woord gesproken over mogelijke problemen rond saldo nul. Kortom wat is hier aan de hand? De PvdA-fractie stelde daarom op 5 februari aan het college de volgende schriftelijke vragen: 1. Kent het college het bericht in het AD-Rotterdam dd. 5 februari 2018 dat het college van Rotterdam de raad van Rotterdam heeft geïnformeerd dat saldo nul m.b.t. de luchtkwaliteit niet wordt gehaald? 2. Zo ja, waarom is ook de raad van Lansingerland hierover niet direct geïnformeerd? 3. Zo ja, sinds wanneer is het college hiervan op de hoogte? 4. Indien dit al vóór 24 januari 2018 bij het college bekend was, waarom heeft het college dan toch besloten om de Uitvoeringsovereenkomst en Bilaterale Overeenkomst te tekenen? 5. Welke maatregelen gaat het college in overleg met de Bestuurlijke Afstemmingsgroep/BAG en Rijkswaterstaat nemen om er voor te zorgen dat saldo nul voor de luchtkwaliteit alsnog wordt gerealiseerd? 6. Graag een schriftelijke reactie van het college vóór de komende raadsvergadering van 22 februari 2018. Het AD Rotterdam besteedde op 7 februari prompt aandacht aan onze vragen: https://www.ad.nl/rotterdam/ook-lansingerland-verrast-door-extra-luchtvervuiling-a13-16~afbb0247/ Tijdens de raadscommissie Ruimte van afgelopen dinsdagavond reageerde wethouder Fortuyn, daarbij geassisteerd door zijn gealarmeerde partijgenoot Jan Pieter Blonk, alvast op het artikel in het AD en op onze vragen. Volgens hen is er niets aan de hand. Er zou sprake zijn van een verslechtering van de luchtkwaliteit die niet wordt veroorzaakt door de A16 Rotterdam zélf maar door andere bronnen zoals de uitstoot vanuit de Maasvlakte. Met het saldo nul voor de A16 Rotterdam op zich is niet aan de hand, zo bezwoer hij met klem. Fortuyn zegde ons toe de brief die de Rotterdamse raad hierover kreeg ook toe te sturen aan de raad van Lansingerland. Wij zijn reuze benieuwd. Ook benieuwd waren wij naar de afloop van het debat in de raadscommissie van Rotterdam dat afgelopen woensdag plaatsvond. Een verslag hierover staat op: https://www.ad.nl/rotterdam/minder-fijnstof-met-een-snelweg-dat-geloof-je-toch-niet~ad084812/ & op: https://www.rijnmond.nl/nieuws/164618/Toch-meer-vervuiling-nieuwe-snelweg-A13-A16 Beluister het geluidsfragment van RTV Rijnmond, in het bijzonder het interview met wethouder Langenberg. Die is heel wat minder uitgesproken over de toekomstige luchtkwaliteit dan wethouder Fortuyn. Feitelijk speculeert Langenberg volledig op de komst van schonere auto’s in 2022 en voor de rest vindt hij het zinloos om terug naar de minister te gaan. De race is gelopen! Wordt vervolgd na beantwoording van onze raadsvragen! RAAD WEIGERT DEBAT OVER PASSAGES IN VERKIEZINGSPROGRAMMA’S OVER BESTRIJDEN RADICALE ISLAM Afgelopen woensdagavond stond op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur een door de PvdA geïnitieerd debat over passages in verschillende verkiezingsprogramma’s die het bestrijden van de radicale islam betreffen. Vooral de uitgesproken taal van de CDA-fractie viel op. Zie ons eerdere verhaal op https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-22-26-januari-2018/ De PvdA-fractie wilde van de CDA-fractie, en in hun kielzog van Leefbaar 3B & VVD, weten waarom zij deze uitspraken in het verkiezingsprogramma hadden opgenomen. Welke concrete omstandigheden in de Lansingerlandse situatie gaven aanleiding om deze harde uitspraken te doen? In een tweetal interviews in lokale kranten deed de CDA lijstrekker er nog een schepje bovenop. Zo meldde de 3B-Krant op 24 januari de volgende uitspraak van CDA lijsttrekker Matthijs Ruitenberg; ”Radicalisering of Salafisme in de Moskee op de Zijde willen we niet. Van sommige sprekers in de moskee kreeg ik buikpijn”. Aan het begin van de raadscommissievergadering sprak een bestuurslid van de moskeevereniging El Fath in. Het bestuurslid gaf aan “dat El Fath een vereniging is die open staat naar de samenleving en die mensen uit alle lagen van de samenleving en die allerlei verschillende geloofsovertuigingen en levensvisies beleven uitnodigt om ons te bezoeken en om met ons in gesprek te gaan over een veelvoud van kwesties. Wij staan voor een open dialoog en zijn altijd bereid om een actieve bijdrage te leveren aan de samenleving en in het bijzonder in de gemeente Lansingerland. Dit zien wij ook als onderdeel van onze doelstellingen als moskeevereniging en staat o.a. ook op onze website vermeld. We vinden het als bestuur en met ons onze achterban jammer dat een politieke partij zo ongenuanceerd programmapunten in haar verkiezingsprogramma opneemt zonder in gesprek te zijn geweest ons. Daar wij de enige moskee in Lansingerland zijn voelen wij ons aangesproken. Er wordt geïnsinueerd dat er in de gemeente en in de moskee broedplaatsen van radicalisering zijn en dat culturele minderheden zich afkeren van de samenleving. Wij vragen ons af waarop deze insinuaties zijn gebaseerd. Burgers die het partijprogramma lezen kunnen deze punten als waarheid beschouwen. Na meerdere incidenten zoals het varkenskop incident maar ook ingegooide ruiten van de moskee maken wij ons grote zorgen om onze veiligheid en wat voor vervelende situaties deze ongefundeerde verdenkingen kunnen hebben. Voelt het CDA zich wel verantwoordelijk genoeg voor de veiligheid van al haar burgers in Lansingerland! Wij vinden het ook jammer dat een politieke partij een vereniging en haar achterban zo demoniseert door ons in verband te brengen met radicale stromingen en predikers en/of invloeden. Wij zijn een vereniging die in Lansingerland al jarenlang een goede reputatie heeft en veel initiatieven neemt om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving, Het CDA geeft in haar programma zelf aan dat de verschillende bevolkingsgroepen en religieuze instellingen een belangrijke rol spelen bij het werken aan verbinding en samenhang in de samenleving. In plaats van met het spreekwoordelijke “vingertje” te wijzen en weinig tot geen constructieve oplossingen aan te dragen, steken wij wel onze hand uit en gaan we graag de dialoog aan”. Het bestuurslid beëindigde zijn inspraak als volgt: “Wij gaan graag met alle partijen in dialoog om deze punten bespreekbaar te maken. Wij denken graag mee. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd voor onze open dagen op vrijdag 16 en zaterdag 17 februari. De burgemeester komt de nieuwe moskee 16 februari officieel openen en iedereen is uitgenodigd om een kijkje te nemen en om vragen te stellen”. Bij de vaststelling van de agenda van de commissievergadering stelde Leon Hoek van WIJ Lansingerland voor om het door de PvdA geagendeerde bespreekpunt van de agenda te schrappen. Hij vond dit bespreekpunt niet passen in een commissievergadering maar meer iets voor een verkiezingsdebat. De meerderheid van de raad viel hem bij. Michiel Muis, lijstrekker van D66 zei “Geen aanleiding te zien om mee te doen aan een potje onnodig politiseren”. Voor hem ging het om: “Het onnodig veroorzaken van conflicten en tegenstellingen tussen groepen bewoners”. Hij gaf niet aan wie hij hierbij als de veroorzakers zag. Alleen de fracties van GroenLinks en Partij Neeleman gingen niet met het ordevoorstel van WIJ Lansingerland mee. Voor de eerste keer in de geschiedenis van Lansingerland weigerde de raad in debat te gaan met een fractie die een bespreekstuk indiende. En dit ook nog in aanwezigheid van de mensen waar het om ging en bij zo’n maatschappelijk gevoelige kwestie. De CDA fractie gaf aan wel een radiodebat te willen met de PvdA over deze kwestie. Een mooie uitdaging dus voor RTV Lansingerland en/of RTV Rijnmond. Zoals deze hele gang van zaken sowieso politiek-bestuurlijk & journalistiek gezien een interessante casus is. COMMISSIEDEBAT OVER AFWIJZING KERSTEXTRAATJE VOOR MENSEN IN DE BIJSTAND Op 23 december 2017 stelde de PvdA fractie de volgende vraag over een extra kerstuitkering voor huishoudens in de bijstand: Is het college bereid om, in aanvulling op de “Veel voor een beetje kalender 2018”, aan de ongeveer 700 Lansingerlandse huishoudens met een bijstandsuitkering een extra kerstuitkering te verstrekken van 250 euro? Op donderdag 18 januari kreeg de PvdA fractie antwoord op de vraag: “Nee, het college wil geen dergelijke kerstuitkering verstrekken. We mogen de door u voorgestelde extra uitkering namelijk niet als zodanig verstrekken. De Participatiewet biedt deze ruimte niet. U stelt namelijk een vorm van categoriale bijzondere bijstand voor en met de invoering van de Participatiewet is die vorm van verstrekking ingeperkt tot enkel een bijdrage in de zorgkosten. Wij bieden deze bijdrage via onze collectieve zorgverzekering. Wij mogen hiernaast dus niet een extra uitkering toekennen aan alle huishoudens met een bijstandsuitkering. Dit zijn er overigens ongeveer zeshonderd. Wij zijn daarnaast overigens ook van mening dat de extra kerstuitkering ingaat tegen een van de uitgangspunten van ons inkomensondersteuningsbeleid. Door enkel gezinnen met bijstand deze bijdrage te geven, creëren we namelijk een armoedeval. Inwoners met een inkomen uit arbeid op het minimumniveau krijgen deze bijdrage dan immers niet. Wij zijn van mening dat iemand die (vanuit een bijstandsuitkering) aan het werk gaat, er financieel op vooruit moet gaan. De door u voorgestelde extra uitkering ondermijnt dit principe”, aldus het college. De PvdA fractie agendeerde het antwoord van het college op de raadsvragen als bespreekstuk in de raadscommissie Samenleving van donderdag 8 februari 2018. De fractie wil weten wat de rest van de raad hiervan vindt. Het college verschuilt zich achter de bepalingen van de Participatiewet. Categorale bijstand is niet toegestaan. Dit laat natuurlijk onverlet dat het college zo’n extraatje kan verstrekken uit de eigen algemene financiële middelen, dus niet via de rijksvergoeding van de Participatiewet. Op dezelfde manier waarop de uitgave van “Veel voor een beetje kalender 2018” is gefinancierd. Het argument met betrekking tot de armoedeval is er door het college met de haren bijgesleept. Die klapt echt niet open bij een eenmalige uitgave van 250 euro. Bovendien zijn de bijstandsnormen een stuk lager dan het wettelijk minimumloon. Petra Verhoef stelde daarom tijdens de commissie Samenleving vergadering van afgelopen donderdag de volgende vragen aan de leden van deze commissie: 1. Deelt de raadscommissie het standpunt van de PvdA dat een kerstextraatje voor mensen in de bijstand gefinancierd mag worden uit de algemene middelen van de gemeente? 2. Zo ja, deelt de raadscommissie de mening van de PvdA dat het argument “armoedeval” hier, gezien de beperktheid van het te verstrekken bedrag” er met de haren bijgesleept is? 3. Steunt de raadscommissie de wens van de PvdA om dit kerstextraatje alsnog te verstrekken. Het resultaat van dit debat was te verwachten. Een meerderheid van de raad (CDA, Leefbaar 3B, ChristenUnie, D66, VVD, WIJ) deelden het standpunt van het college. De fracties van GroenLinks en Neeleman waren afwezig. Zij vonden dat de gemeente geen inkomenspolitiek moest bedrijven, voelden niet voor de inzet van eigen gemeentelijke middelen en irriteerden zich over het feit dat de PvdA naar hun mening met de verkiezingen bezig was (“verkiezingsretoriek”). Profileren als politieke partij in verkiezingstijd is natuurlijk overal doodnormaal maar zover is de raad van Lansingerland nog niet. Daar heerst de grijze consensus die verstikkend werkt. De luiken moeten echt open. De PvdA gaat het verschil maken! Het is nu of nooit! Onze confrontatiepolitiek maakte opnieuw duidelijk hoe de verhoudingen in Lansingerland liggen. Met het woord wordt de solidariteit volop verkondigd maar als het om concrete daden gaat, geeft men geen thuis. Dan wordt er over procedures gedebiteerd en over de PvdA die moeilijk doet. Kaders zijn belangrijker dan de uitvoering in de praktijk. Ook dit moet echt anders! Misschien dat de verkiezingen van 21 maart uitkomst kunnen gaan bieden voor onze inwoners met een inkomen op het bestaansminimum. Van de huidige raad is voor hen niets te verwachten! TOT SLOT OV-Visie raad Rotterdam. Leuk! Het raadsvoorstel over de OV-visie Rotterdam bevat ook ons PvdA voorstel met betrekking tot een onderzoek naar het doortrekken van buslijn 170 vanaf station Lansingerland-Zoetermeer via station Rodenrijs, Rotterdam The Hague Airport, Overschie en Schiedam. Zie: https://rotterdam.notubiz.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/433890 Zie tevens het raadsvoorstel voor de raad van Rotterdam. Bekijk ook ons weekverslag van 6 oktober 2017: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-2-6-oktober-2017/ waarin het college van Lansingerland (en trouwens ook van Zoetermeer) zich achter dit voorstel schaarde. Slot. Afgelopen donderdag zat Gerard Bovens voor de allerlaatste keer de raadscommissie Samenleving voor. Het was een boeiende periode met prominent op de agenda ingewikkelde vraagstukken als de huisvesting van de Syrische asielzoekers, de toekomst van Huize Sint Petrus in Berkel en, bovenal, het complete transitie en transformatieproces in het sociaal domein. Nog één beeldvormende avond te gaan dan zit het voorzitten er voor hem helemaal op! Wat deden wij in dezelfde periode in 2014? Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-3-7-februari-2014/ Het was toen de week waarin het eerste verkiezingsdebat plaatsvond, de nieuwe provinciale structuurvisie onze aandacht opeiste, eind februari duidelijk moet worden hoe het verder gaat met de HSL-pilot en de gemeentefinanciën opnieuw onze aandacht vroegen. Aardig om terug te lezen wat toen de thema’s in het debat van de Fietsersbond waren en hoe Lansingerland er op dat moment financieel bij stond. Onze agenda. Volgende week maandagavond is het Derde Grote PvdA Campagneoverleg waarin wij met zijn allen de voortgang bespreken en afspraken maken over de activiteiten tijdens de komende weken. Afgelopen week verscheen ons filmpje over ‘Veilig Lansingerland”. Kijk maar op: Animatie Veiligheid PvdA Lansingerland GR2018 Woensdagavond zijn de laatste beeldvormende bijeenkomsten in het gemeentehuis. Donderdagavond vergadert het bestuur van de PvdA Lansingerland. Nu alleen de raadsvergadering van 22 februari nog en de daaraan voorafgaande fractievergadering en dan zit deze raadsperiode erop. Het citaat van deze week komt uit Hart van Holland Lansingerland van deze week. Het citaat komt uit een interview met Simon Fortuyn met als kop “Het duurt soms zo lang en dat irriteert me mateloos”. Het citaat: “Fortuyn is zeker geen raspoliticus. “Ik kom uit het bedrijfsleven”. En dat wringt soms. “Het duurt soms zo lang en dat irriteert me mateloos. De besluitvorming in de gemeenteraad gaat vaak wel snel maar de uitvoering blijft wel eens achter. Er zijn zo veel bezwaarmogelijkheden, dat noem ik gewoon geen democratie meer. Vier jaar gelden werd vijf miljoen euro beschikbaar gesteld om geluidsschermen langs de N209 te plaatsen en ze staan er nog steeds niet. Ik snap dat het zorgvuldig moet maar ik ben een doener. Als er een besluit wordt genomen, wil ik ook wat doen. Dat duurt allemaal, vind ik echt frustrerend”. Tot zover het citaat. Inderdaad erg lastig, onze rechtsstaat, Simon! O ja, nog even over de geluidsschermen langs de N209 bij de Kruisweg, waar Fortuyn het hiervoor over had. Daar is de PvdA maar achteraan gegaan. Vorige week berichtten wij ook over de noodzaak van snelle realisatie van geluidschermen langs de N209 ter hoogte van de Kruisweg aan. De ooit rustige buurtschap Kruisweg gelegen langs de A12 ter hoogte van Bleiswijk (gemeente Lansingerland) werd de afgelopen jaren het middelpunt van talrijke ruimtelijke ontwikkelingen. De komst van het bedrijventerrein Bleizo met horecacluster, de aanleg van de KV 380 hoogspanningsleidingen en, binnenkort, van windmolens en vervolgens ook de verbreding van de Provincialeweg N209 die vlak langs de Kruisweg loopt, hebben de ooit zo rustige leefomgeving dramatisch veranderd. De bewoners van de Kruisweg wachten al vele jaren op de komst van een geluidsscherm dat de geluidsoverlast van de N209 en de aanpalende horecacluster langs de A12 moet doen verminderen. De daartoe noodzakelijke provinciale budgetten zijn volgens onze informatie beschikbaar. Het wachten is nu op de uitvoering. De PvdA-fractie in Provinciale Staten zal tijdens de komende Statencommissievergadering vragen wanneer er wordt gestart met de aanleg van deze geluidsschermen langs de N209 bij de Kruisweg in Lansingerland en wanneer deze geluidsschermen klaar zijn, aldus weekverslag 4 van vorige week. Afgelopen woensdag stelde PvdA Statenlid Metin Celik deze kwestie aan de orde in de Statencommissie. Gedeputeerde Floor Vermeulen reageerde als volgt: “Ik vind zelf ook dat het te lang duurt. Ik zeg toe dat er op korte termijn een realistische planning van de uitvoering komt”. Zie ook het nieuwsbericht van de PvdA Zuid-Holland hierover: https://zuidholland.pvda.nl/nieuws/geluidsschermen-kruisweg-laten-lang-op-zich-wachten/ Toch handig onze partijpolitieke contacten in de Staten, niet waar, Simon? Tot de volgende week! Fractie PvdA-Lansingerland, 9 februari 2018 1

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 5 – 9 FEBRUARI 2018

PvdA PvdA D66 ChristenUnie GroenLinks VVD CDA Lansingerland 08-02-2018 22:39

Dit vijfde weekverslag in 2018, aflevering 461 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin er twee verkiezingsdebatten waren (Fietsersbond & Ondernemend Lansingerland), de commissie Ruimte debatteerde over de noodzaak van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg, de commissie Algemeen Bestuur weigerde te debatteren over passages in een aantal verkiezingsprogramma’s over de bedreigingen van de Islam, wij vragen stelden over het nakomen van saldo nul als het gaat om de luchtkwaliteit bij de A16 Rotterdam en de commissie Samenleving zich boog over de weigering van het college om op ons verzoek een kerstextraatje te verstrekken aan inwoners met een bijstandsuitkering.

TUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN BELANGRIJK THEMA BIJ VERKIEZINGSDEBAT FIETSERSBOND

Op maandag 5 februari organiseerde de Fietsersbond, afdeling Lansingerland haar vierjaarlijks politiek debat. Bijna alle Lansingerlandse fracties waren vertegenwoordigd. Alleen partij Neeleman ontbrak. Namens de PvdA nam Sam de Groot deel aan het debat. Erik Visser maakte dit verhaal.

Na de jaarlijkse Algemene ledenvergadering van de afdeling, waarin de voorzittershamer door Ton van der Burg werd overgedragen aan Sander van Herwaarden, kregen de vertegenwoordigers van de politieke partijen de gelegenheid om in drie minuten te vertellen hoe zij aankijken tegen fietsveiligheid en wat zij op dat vlak de komende vier jaar willen realiseren.

Alle partijen vinden fietsen belangrijk: het is gezond, duurzaam en je ziet nog eens wat! Inzet van vrijwel alle partijen richt zich op het stimuleren van het fietsverkeer, o.a. door de beschikbare stallingsruimte bij de stations van de RandstadRail te vergroten, verbindingen met OV-knooppunten te verbeteren. Verkeersveiligheid denken de meeste partijen te vergroten middels educatie. Daarnaast willen de meeste partijen graag gevaarlijke verkeerssituaties verbeteren. Maar, zo betoogden de meesten, dat kost heel veel geld en er zullen dus prioriteiten gesteld moeten worden. Men wilde ook niet echt met elkaar in debat. Enkele vertegenwoordigers gaven ook aan hun kruit nog een beetje droog te willen houden voor de behandeling van het langverwachte fietsveiligheidsplan van het college in de Commissie Ruimte op 6 februari.

Sam de Groot lichtte het standpunt en de plannen van de PvdA toe:

De PvdA neemt het plan van de Fietsersbond ‘Meer fiets, meer ruimte’ als leidraad voor de komende vier jaar De PvdA wil dat alle fietspaden worden voorzien van verlichting De PvdA wil dat de stalling bij Station Rodenrijs wordt uitgebreid en dat ook daar wordt voorzien in een bewaakte fietsenstalling De PvdA is voortstander van de aanleg van een fietssnelweg tussen Rotterdam en Den Haag

Zorg heeft de PvdA bij de inrichting van de centra in de kernen en de veiligheid op de historische linten. Grootste punt van zorg blijft voor de PvdA het achterwege blijven van échte stevige en concrete maatregelen. De PvdA vindt het fietsveiligheidsplan van het college dan ook veel te gematigd. Het ontbreekt aan echte ambitie. De PvdA wil echte maatregelen, met name daar waar kinderen, een heel kwetsbare groep verkeersdeelnemers, onnodig veel gevaar lopen. Kinderen moeten vanaf een jaar of 9 a 10 zelfstandig naar school, sport of bibliotheek kunnen. Dat vraagt om serieuze maatregelen en niet alleen educatie. Naast educatie moet de gemeente vooral investeren in concrete maatregelen. Een zeer gevaarlijke en drukke verkeerssituatie is de rotonde die de verbinding vormt tussen de N472 en de Oudelandselaan. De PvdA is een petitie gestart om die oversteek te ondertunnelen. Binnen 24 uur hebben 1.100 inwoners die petitie ondertekend. Dat geeft wel aan dat dit echt leeft. En laten we wel wezen, onze inwoners weten toch het beste welke verkeerssituaties onveilig zijn!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

Sam de Groot tijdens het debat van de Fietsersbond

 

COALITIEPARTIJEN & WIJ LANSINGERLAND FEL TEGEN KOMST FIETSTUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN

Dinsdagavond stond het fietsveiligheidsplan van het college op de agenda van de commissie Ruimte met Sam de Groot als onze woordvoerder. Zoals te verwachten, was ons voorstel om de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg te ondertunnelen, een voorstel dat van harte gesteund wordt door VVD en GroenLinks, het belangrijkste thema tijdens dit debat. De coalitiepartijen Leefbaar 3B, CDA, D66 en ChristenUnie, gesteund door WIJ Lansingerland, bleken tegenstander van zo’n tunneltje. “Te duur, technisch te ingewikkeld en het lost maar de helft van de problemen op”. Met dit laatste wordt bedoeld dat ook de andere oversteek bij de rotonde (over de Klapwijkseweg van en naar Pijnacker) een gevaarlijke is. D66 verwijt ons op Twitter “populisme”. Wethouder Simon Fortuyn vertelde tijdens de commissievergadering dat de provincie binnenkort de Klapwijkseweg zal overdragen aan de gemeente. De bouw van zo’n tunneltje wordt dus louter een gemeentelijke zaak.

Het CDA kwam met het idee om de complete rotonde op te heffen en te vervangen door een gewone kruising met verkeerslichten. Een ons inziens wat erg simpel idee gelet op de gigantisch grote verkeersstromen die deze plek passeren. Dat wordt heel, heel lang wachten, elke dag!

Met steun van VVD en GroenLinks bereiden wij nu een amendement of motie voor om het voorstel voor de fietstunnel in het fietsveiligheidsplan te krijgen. Het finale debat wordt gevoerd in de raadsvergadering van 22 februari. In afwachting hiervan gaan onze acties gewoon door. Inmiddels hebben al 1200 mensen de petitie op https://fietstunnelberkelenrodenrijs.petities.nl/ getekend. Aanstaande maandagmorgen van 8.00-8.45 uur gaat de PvdA actie voeren bij de rotonde om aandacht te vragen voor onze voorstellen. De lokale en regionale media AD Rotterdam, Hart van Holland Lansingerland en 3B-Krant berichtten intussen ook over onze acties.

Het debat over het tunneltje staat symbool voor de grote uitdagingen waar Lansingerland voor staat. Onze gemeente is één van de snelst groeiende gemeenten in Nederland en bovendien één met de meeste jonge inwoners. Daar hoort een passende, veilige infrastructuur bij en ook de voorzieningen die bij zo’n bijzondere gemeente horen. Zoals veel chill-plekken, sportvoorzieningen, veilig verkeer en mooie scholen. De huidige coalitie in Lansingerland is duidelijk nog niet aan deze snelle ontwikkelingen en de daarmee gepaard gaande consequenties gewend. Zij wentelen zich nog in dorpse oplossingen voor groei-stedelijke vraagstukken. Voor de PvdA moet het investeringstempo van onze gemeente de komende jaren fors omhoog. Die ruimte is er zeker wanneer wij sneller gaan bouwen dan nu toe het geval is. Snellere groei betekent meer inwoners dus een grotere bijdrage uit het gemeentefonds en minder aflossing op leningen die op onze grondexploitaties drukken. Het moet echt anders in Lansingerland!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

POLITIEK CAFE ONDERNEMEND LANSINGERLAND

Woensdag, 7 februari jl. organiseerde Ondernemend Lansingerland het inmiddels traditionele verkiezingsdebat waaraan acht Lansingerlandse partijen deelnamen. Het politieke café werd gehouden in de schitterend aan de Rotte gelegen Retraiterie. De zaal zat bomvol ondernemers en vertegenwoordigers uit de politiek. Raymond Tans zorgde voor dit verslag.

Namens de PvdA Lansingerland deed onze lijsttrekker Petra Verhoef mee. De debatten werden ingedeeld rond een aantal voor de Lansingerlandse ondernemers belangrijke thema’s. Petra Verhoef mocht optreden bij de thema’s “Samen werken aan een beter ondernemersklimaat ”en “Wat kunnen de ondernemers bijdragen aan een beter imago van onze gemeente?”

Petra onderstreepte het grote belang dat de PvdA hecht aan een grotere zeggenschap en betrokkenheid van de ondernemers bij de plannen en besluiten van de gemeente. De bedrijven moeten volgens de PvdA veel eerder en beter worden gehoord en betrokken bij de planontwikkeling. Voor de PvdA is de Metropoolregio essentieel voor de verdere ontwikkeling van onze regio. De sociaaldemocraten zullen zich krachtig inzetten voor de noodzakelijke ambtelijke ondersteuning, zowel in kwalitatieve zin als in kwantitatieve zin. Alleen zo kan uitvoering worden gegeven aan de plannen en aan het investeringsprogramma. De PvdA vindt dat de gemeente er naar moet streven dat Lansingerland in de top 5 van de economisch sterkste gemeenten van het land komt. Dit betekent meer en betere infrastructuur, samenwerking (ook internationaal), etc. In dat kader benadrukte zij ook het grote belang van het hebben van een goed functionerende luchthaven. Het is het totale plaatje van de bereikbaarheid van weg, bus, spoor, metro en vliegtuig dat onze gemeente aantrekkelijk maakt voor het vestigen van bedrijven en bewoners. De winkelkernen moeten aantrekkelijker worden, door bijvoorbeeld het tegengaan van leegstand. Er moet een betere en steviger band komen tussen gemeente, politieke partijen en de winkeliersvereniging. Tot slot benadrukte Petra Verhoef het belang van de ZZP’ers in Lansingerland en de noodzaak van een goed georganiseerd sociaal netwerk.

Bij het verbeteren van het imago van onze gemeente benadrukte onze lijsttrekker dat daarbij een goed en daadkrachtig gemeentebestuur hoort dat ook voor de muziek uit durft te lopen en van aanpakken weet. Lansingerland, zowel gemeente als bedrijven en inwoners moeten zich profileren als centrale gemeente in de Metropoolregio. Een sterke ligging met een voortreffelijk economisch klimaat.

De ondernemers moeten, samen met de gemeente werken aan een duurzaam imago. Lansingerland en de ondernemers moeten wat dat betreft koploper durven te zijn. Samen met het bedrijfsleven moet een transitieaanpak worden ontwikkeld, moeten er lokale corporaties komen voor groene energie en moet de duurzame mobiliteit worden verbeterd. Het groene imago kan samen met de ondernemers worden verbeterd door de komst van een hotel en stadscamping nabij het Rottemerengebied. Tot slot , aldus Petra Verhoef, kan het culturele klimaat verbeterd worden wat ook van belang is voor het algemene imago van Lansingerland. De ondernemers hebben ook hier een taak te vervullen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

“SALDO NUL LUCHTKWALITEIT A16 ROTTERDAM WORDT NIET GEHAALD”

De officiële website A16 Rotterdam meldt dat de “Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland samen werken met Rijkswaterstaat om Saldo Nul te realiseren op gebied van luchtkwaliteit. Dat betekent: geen verslechtering van de luchtkwaliteit in vergelijking met 2012, de situatie zonder A16 Rotterdam. Onderzoek laat zien dat de concentraties stikstofdioxide gaan afnemen en dat op slechts enkele locaties de concentraties fijnstof met een fractie toenemen. Daarom is er geen aanleiding om extra maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren”.

Het AD Rotterdam berichtte echter op 5 februari 2018 dat het college van Rotterdam aan de raad heeft bericht dat “Het behalen van saldo nul voor lucht niet wordt gehaald”. De raad van Lansingerland moest dit echter uit de krant vernemen. Zie: https://www.ad.nl/rotterdam/rotterdam-mag-deze-a13-16-niet-accepteren~ada221cb/

Pas geleden, tijdens de Bestuurlijke Afstemgroep van 24 januari, heeft wethouder Fortuyn namens de gemeente Lansingerland de Uitvoeringsovereenkomst en Bilaterale Overeenkomst getekend. Met geen woord werd in het begeleidende persbericht gerept over mogelijke problemen met betrekking tot saldo nul.

Ook eind augustus 2017, toen de PvdA-fractie schriftelijk informeerde naar de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van een zevental moties die te maken hadden met de uitvoering van de A16 Rotterdam, werd door het college met geen woord gesproken over mogelijke problemen rond saldo nul. Kortom wat is hier aan de hand?

De PvdA-fractie stelde daarom op 5 februari aan het college de volgende schriftelijke vragen:

Kent het college het bericht in het AD-Rotterdam dd. 5 februari 2018 dat het college van Rotterdam de raad van Rotterdam heeft geïnformeerd dat saldo nul m.b.t. de luchtkwaliteit niet wordt gehaald? Zo ja, waarom is ook de raad van Lansingerland hierover niet direct geïnformeerd? Zo ja, sinds wanneer is het college hiervan op de hoogte? Indien dit al vóór 24 januari 2018 bij het college bekend was, waarom heeft het college dan toch besloten om de Uitvoeringsovereenkomst en Bilaterale Overeenkomst te tekenen? Welke maatregelen gaat het college in overleg met de Bestuurlijke Afstemmingsgroep/BAG en Rijkswaterstaat nemen om er voor te zorgen dat saldo nul voor de luchtkwaliteit alsnog wordt gerealiseerd? Graag een schriftelijke reactie van het college vóór de komende raadsvergadering van 22 februari 2018.

Het AD Rotterdam besteedde op 7 februari prompt aandacht aan onze vragen: https://www.ad.nl/rotterdam/ook-lansingerland-verrast-door-extra-luchtvervuiling-a13-16~afbb0247/

Tijdens de raadscommissie Ruimte van afgelopen dinsdagavond reageerde wethouder Fortuyn, daarbij geassisteerd door zijn gealarmeerde partijgenoot Jan Pieter Blonk, alvast op het artikel in het AD en op onze vragen. Volgens hen is er niets aan de hand. Er zou sprake zijn van een verslechtering van de luchtkwaliteit die niet wordt veroorzaakt door de A16 Rotterdam zélf maar door andere bronnen zoals de uitstoot vanuit de Maasvlakte. Met het saldo nul voor de A16 Rotterdam op zich is niet aan de hand, zo bezwoer hij met klem. Fortuyn zegde ons toe de brief die de Rotterdamse raad hierover kreeg ook toe te sturen aan de raad van Lansingerland. Wij zijn reuze benieuwd. Ook benieuwd waren wij naar de afloop van het debat in de raadscommissie van Rotterdam dat afgelopen woensdag plaatsvond. Een verslag hierover staat op: https://www.ad.nl/rotterdam/minder-fijnstof-met-een-snelweg-dat-geloof-je-toch-niet~ad084812/ & op: https://www.rijnmond.nl/nieuws/164618/Toch-meer-vervuiling-nieuwe-snelweg-A13-A16 Beluister het geluidsfragment van RTV Rijnmond, in het bijzonder het interview met wethouder Langenberg. Die is heel wat minder uitgesproken over de toekomstige luchtkwaliteit dan wethouder Fortuyn. Feitelijk speculeert Langenberg volledig op de komst van schonere auto’s in 2022 en voor de rest vindt hij het zinloos om terug naar de minister te gaan. De race is gelopen!

Wordt vervolgd na beantwoording van onze raadsvragen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

Petra bij de Leo Ammerlaan loop

 

RAAD WEIGERT DEBAT OVER PASSAGES IN VERKIEZINGSPROGRAMMA’S OVER BESTRIJDEN RADICALE ISLAM

Afgelopen woensdagavond stond op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur een door de PvdA geïnitieerd debat over passages in verschillende verkiezingsprogramma’s die het bestrijden van de radicale islam betreffen. Vooral de uitgesproken taal van de CDA-fractie viel op. Zie ons eerdere verhaal op https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-22-26-januari-2018/

De PvdA-fractie wilde van de CDA-fractie, en in hun kielzog van Leefbaar 3B & VVD, weten waarom zij deze uitspraken in het verkiezingsprogramma hadden opgenomen. Welke concrete omstandigheden in de Lansingerlandse situatie gaven aanleiding om deze harde uitspraken te doen? In een tweetal interviews in lokale kranten deed de CDA lijstrekker er nog een schepje bovenop. Zo meldde de 3B-Krant op 24 januari de volgende uitspraak van CDA lijsttrekker Matthijs Ruitenberg; ”Radicalisering of Salafisme in de Moskee op de Zijde willen we niet. Van sommige sprekers in de moskee kreeg ik buikpijn”.

Aan het begin van de raadscommissievergadering sprak een bestuurslid van de moskeevereniging El Fath in.

Het bestuurslid gaf aan “dat El Fath een vereniging is die open staat naar de samenleving en die mensen uit alle lagen van de samenleving en die allerlei verschillende geloofsovertuigingen en levensvisies beleven uitnodigt om ons te bezoeken en om met ons in gesprek te gaan over een veelvoud van kwesties. Wij staan voor een open dialoog en zijn altijd bereid om een actieve bijdrage te leveren aan de samenleving en in het bijzonder in de gemeente Lansingerland. Dit zien wij ook als onderdeel van onze doelstellingen als moskeevereniging en staat o.a. ook op onze website vermeld. We vinden het als bestuur en met ons onze achterban jammer dat een politieke partij zo ongenuanceerd programmapunten in haar verkiezingsprogramma opneemt zonder in gesprek te zijn geweest ons. Daar wij de enige moskee in Lansingerland zijn voelen wij ons aangesproken.

Er wordt geïnsinueerd dat er in de gemeente en in de moskee broedplaatsen van radicalisering zijn en dat culturele minderheden zich afkeren van de samenleving. Wij vragen ons af waarop deze insinuaties zijn gebaseerd.

Burgers die het partijprogramma lezen kunnen deze punten als waarheid beschouwen. Na meerdere incidenten zoals het varkenskop incident maar ook ingegooide ruiten van de moskee maken wij ons grote zorgen om onze veiligheid en wat voor vervelende situaties deze ongefundeerde verdenkingen kunnen hebben. Voelt het CDA zich wel verantwoordelijk genoeg voor de veiligheid van al haar burgers in Lansingerland!

Wij vinden het ook jammer dat een politieke partij een vereniging en haar achterban zo demoniseert door ons in verband te brengen met radicale stromingen en predikers en/of invloeden. Wij zijn een vereniging die in Lansingerland al jarenlang een goede reputatie heeft en veel initiatieven neemt om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving,

Het CDA geeft in haar programma zelf aan dat de verschillende bevolkingsgroepen en religieuze instellingen een belangrijke rol spelen bij het werken aan verbinding en samenhang in de samenleving. In plaats van met het spreekwoordelijke “vingertje” te wijzen en weinig tot geen constructieve oplossingen aan te dragen, steken wij wel onze hand uit en gaan we graag de dialoog aan”.

Het bestuurslid beëindigde zijn inspraak als volgt: “Wij gaan graag met alle partijen in dialoog om deze punten bespreekbaar te maken. Wij denken graag mee. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd voor onze open dagen op vrijdag 16 en zaterdag 17 februari. De burgemeester komt de nieuwe moskee 16 februari officieel openen en iedereen is uitgenodigd om een kijkje te nemen en om vragen te stellen”.

Bij de vaststelling van de agenda van de commissievergadering stelde Leon Hoek van WIJ Lansingerland voor om het door de PvdA geagendeerde bespreekpunt van de agenda te schrappen. Hij vond dit bespreekpunt niet passen in een commissievergadering maar meer iets voor een verkiezingsdebat. De meerderheid van de raad viel hem bij. Michiel Muis, lijstrekker van D66 zei “Geen aanleiding te zien om mee te doen aan een potje onnodig polariseren”. Voor hem ging het om: “Het onnodig veroorzaken van conflicten en tegenstellingen tussen groepen bewoners”. Hij gaf niet aan wie hij hierbij als de veroorzakers zag. Alleen de fracties van GroenLinks en Partij Neeleman gingen niet met het ordevoorstel van WIJ Lansingerland mee. Voor de eerste keer in de geschiedenis van Lansingerland weigerde de raad in debat te gaan met een fractie die een bespreekstuk indiende. En dit ook nog in aanwezigheid van de mensen waar het om ging en bij zo’n maatschappelijk gevoelige kwestie. De CDA fractie gaf aan wel een radiodebat te willen met de PvdA over deze kwestie. Een mooie uitdaging dus voor RTV Lansingerland en/of RTV Rijnmond. Zoals deze hele gang van zaken sowieso politiek-bestuurlijk & journalistiek gezien een interessante casus is.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

COMMISSIEDEBAT OVER AFWIJZING KERSTEXTRAATJE VOOR MENSEN IN DE BIJSTAND

Op 23 december 2017 stelde de PvdA fractie de volgende vraag over een extra kerstuitkering voor huishoudens in de bijstand: Is het college bereid om, in aanvulling op de “Veel voor een beetje kalender 2018”, aan de ongeveer 700 Lansingerlandse huishoudens met een bijstandsuitkering een extra kerstuitkering te verstrekken van 250 euro? Op donderdag 18 januari kreeg de PvdA fractie antwoord op de vraag: “Nee, het college wil geen dergelijke kerstuitkering verstrekken. We mogen de door u voorgestelde extra uitkering namelijk niet als zodanig verstrekken. De Participatiewet biedt deze ruimte niet. U stelt namelijk een vorm van categoriale bijzondere bijstand voor en met de invoering van de Participatiewet is die vorm van verstrekking ingeperkt tot enkel een bijdrage in de zorgkosten. Wij bieden deze bijdrage via onze collectieve zorgverzekering. Wij mogen hiernaast dus niet een extra uitkering toekennen aan alle huishoudens met een bijstandsuitkering. Dit zijn er overigens ongeveer zeshonderd. Wij zijn daarnaast overigens ook van mening dat de extra kerstuitkering ingaat tegen een van de uitgangspunten van ons inkomensondersteuningsbeleid. Door enkel gezinnen met bijstand deze bijdrage te geven, creëren we namelijk een armoedeval. Inwoners met een inkomen uit arbeid op het minimumniveau krijgen deze bijdrage dan immers niet. Wij zijn van mening dat iemand die (vanuit een bijstandsuitkering) aan het werk gaat, er financieel op vooruit moet gaan. De door u voorgestelde extra uitkering ondermijnt dit principe”, aldus het college.

De PvdA fractie agendeerde het antwoord van het college op de raadsvragen als bespreekstuk in de raadscommissie Samenleving van donderdag 8 februari 2018. De fractie wil weten wat de rest van de raad hiervan vindt. Het college verschuilt zich achter de bepalingen van de Participatiewet. Categorale bijstand is niet toegestaan. Dit laat natuurlijk onverlet dat het college zo’n extraatje kan verstrekken uit de eigen algemene financiële middelen, dus niet via de rijksvergoeding van de Participatiewet. Op dezelfde manier waarop de uitgave van “Veel voor een beetje kalender 2018” is gefinancierd.

Het argument met betrekking tot de armoedeval is er door het college met de haren bijgesleept. Die klapt echt niet open bij een eenmalige uitgave van 250 euro. Bovendien zijn de bijstandsnormen een stuk lager dan het wettelijk minimumloon. Petra Verhoef stelde daarom tijdens de commissie Samenleving vergadering van afgelopen donderdag de volgende vragen aan de leden van deze commissie:

Deelt de raadscommissie het standpunt van de PvdA dat een kerstextraatje voor mensen in de bijstand gefinancierd mag worden uit de algemene middelen van de gemeente? Zo ja, deelt de raadscommissie de mening van de PvdA dat het argument “armoedeval” hier, gezien de beperktheid van het te verstrekken bedrag” er met de haren bijgesleept is? Steunt de raadscommissie de wens van de PvdA om dit kerstextraatje alsnog te verstrekken.

Het resultaat van dit debat was te verwachten. Een meerderheid van de raad (CDA, Leefbaar 3B, ChristenUnie, D66, VVD, WIJ) deelden het standpunt van het college. De fracties van GroenLinks en Neeleman waren afwezig. Zij vonden dat de gemeente geen inkomenspolitiek moest bedrijven, voelden niet voor de inzet van eigen gemeentelijke middelen en irriteerden zich over het feit dat de PvdA naar hun mening met de verkiezingen bezig was (“verkiezingsretoriek”). Profileren als politieke partij in verkiezingstijd is natuurlijk overal doodnormaal maar zover is de raad van Lansingerland nog niet. Daar heerst de grijze consensus die verstikkend werkt. De luiken moeten echt open. De PvdA gaat het verschil maken! Het is nu of nooit!

Onze confrontatiepolitiek maakte opnieuw duidelijk hoe de verhoudingen in Lansingerland liggen. Met het woord wordt de solidariteit volop verkondigd maar als het om concrete daden gaat, geeft men geen thuis. Dan wordt er over procedures gedebiteerd en over de PvdA die moeilijk doet. Kaders zijn belangrijker dan de uitvoering in de praktijk. Ook dit moet echt anders!

Misschien dat de verkiezingen van 21 maart uitkomst kunnen gaan bieden voor onze inwoners met een inkomen op het bestaansminimum. Van de huidige raad is voor hen niets te verwachten!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

Trotse foto!

 

TOT SLOT

OV-Visie raad Rotterdam. Leuk! Het raadsvoorstel over de OV-visie Rotterdam bevat ook ons PvdA voorstel met betrekking tot een onderzoek naar het doortrekken van buslijn 170 vanaf station Lansingerland-Zoetermeer via station Rodenrijs, Rotterdam The Hague Airport, Overschie en Schiedam. Zie: https://rotterdam.notubiz.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/433890 Zie tevens het raadsvoorstel voor de raad van Rotterdam. Bekijk ook ons weekverslag van 6 oktober 2017: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-2-6-oktober-2017/ waarin het college van Lansingerland (en trouwens ook van Zoetermeer) zich achter dit voorstel schaarde.

Slot. Afgelopen donderdag zat Gerard Bovens voor de allerlaatste keer de raadscommissie Samenleving voor. Het was een boeiende periode met prominent op de agenda ingewikkelde vraagstukken als de huisvesting van de Syrische asielzoekers, de toekomst van Huize Sint Petrus in Berkel en, bovenal, het complete transitie en transformatieproces in het sociaal domein. Nog één beeldvormende avond te gaan dan zit het voorzitten er voor hem helemaal op!

Wat deden wij in dezelfde periode in 2014? Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-3-7-februari-2014/ Het was toen de week waarin het eerste verkiezingsdebat plaatsvond, de nieuwe provinciale structuurvisie onze aandacht opeiste, eind februari duidelijk moet worden hoe het verder gaat met de HSL-pilot en de gemeentefinanciën opnieuw onze aandacht vroegen. Aardig om terug te lezen wat toen de thema’s in het debat van de Fietsersbond waren en hoe Lansingerland er op dat moment financieel bij stond.

Onze agenda. Volgende week maandagavond is het Derde Grote PvdA Campagneoverleg waarin wij met zijn allen de voortgang bespreken en afspraken maken over de activiteiten tijdens de komende weken. Afgelopen week verscheen ons filmpje over ‘Veilig Lansingerland”. Kijk maar op: Animatie Veiligheid PvdA Lansingerland GR2018 Woensdagavond zijn de laatste beeldvormende bijeenkomsten in het gemeentehuis. Donderdagavond vergadert het bestuur van de PvdA Lansingerland. Nu alleen de raadsvergadering van 22 februari nog en de daaraan voorafgaande fractievergadering en dan zit deze raadsperiode erop.

Het citaat van deze week komt uit Hart van Holland Lansingerland van deze week. Het citaat komt uit een interview met Simon Fortuyn met als kop “Het duurt soms zo lang en dat irriteert me mateloos”. Het citaat: “Fortuyn is zeker geen raspoliticus. “Ik kom uit het bedrijfsleven”. En dat wringt soms. “Het duurt soms zo lang en dat irriteert me mateloos. De besluitvorming in de gemeenteraad gaat vaak wel snel maar de uitvoering blijft wel eens achter. Er zijn zo veel bezwaarmogelijkheden, dat noem ik gewoon geen democratie meer. Vier jaar gelden werd vijf miljoen euro beschikbaar gesteld om geluidsschermen langs de N209 te plaatsen en ze staan er nog steeds niet. Ik snap dat het zorgvuldig moet maar ik ben een doener. Als er een besluit wordt genomen, wil ik ook wat doen. Dat duurt allemaal, vind ik echt frustrerend”. Tot zover het citaat. Inderdaad erg lastig, onze rechtsstaat, Simon!

O ja, nog even over de geluidsschermen langs de N209 bij de Kruisweg, waar Fortuyn het hiervoor over had. Daar is de PvdA maar achteraan gegaan. Vorige week berichtten wij ook over de noodzaak van snelle realisatie van geluidschermen langs de N209 ter hoogte van de Kruisweg aan. De ooit rustige buurtschap Kruisweg gelegen langs de A12 ter hoogte van Bleiswijk (gemeente Lansingerland) werd de afgelopen jaren het middelpunt van talrijke ruimtelijke ontwikkelingen. De komst van het bedrijventerrein Bleizo met horecacluster, de aanleg van de KV 380 hoogspanningsleidingen en, binnenkort, van windmolens en vervolgens ook de verbreding van de Provincialeweg N209 die vlak langs de Kruisweg loopt, hebben de ooit zo rustige leefomgeving dramatisch veranderd. De bewoners van de Kruisweg wachten al vele jaren op de komst van een geluidsscherm dat de geluidsoverlast van de N209 en de aanpalende horecacluster langs de A12 moet doen verminderen. De daartoe noodzakelijke provinciale budgetten zijn volgens onze informatie beschikbaar. Het wachten is nu op de uitvoering. De PvdA-fractie in Provinciale Staten zal tijdens de komende Statencommissievergadering vragen wanneer er wordt gestart met de aanleg van deze geluidsschermen langs de N209 bij de Kruisweg in Lansingerland en wanneer deze geluidsschermen klaar zijn, aldus weekverslag 4 van vorige week.

Afgelopen woensdag stelde PvdA Statenlid Metin Celik deze kwestie aan de orde in de Statencommissie. Gedeputeerde Floor Vermeulen reageerde als volgt: “Ik vind zelf ook dat het te lang duurt. Ik zeg toe dat er op korte termijn een realistische planning van de uitvoering komt”. Zie ook het nieuwsbericht van de PvdA Zuid-Holland hierover: https://zuidholland.pvda.nl/nieuws/geluidsschermen-kruisweg-laten-lang-op-zich-wachten/

Toch handig onze partijpolitieke contacten in de Staten, niet waar, Simon?

Tot de volgende week!

Fractie PvdA-Lansingerland, 9 februari 2018

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

Leo Ammerlaan met Petra!

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

Officiële overhandiging van onze kandidatenlijst bij de gemeente. Alles okay!

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

 

 

 

Het bericht PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 5 – 9 FEBRUARI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.