Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

30 documenten

Wilderszijde wijk van de toekomst

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:18

In de raad van 25 juni 2020 is het Masterplan voor Wilderszijde vastgesteld. Dit Masterplan vormt de basis voor het op te stellen bestemmingsplan Wilderszijde. De fractie van D66 staat positief tegenover de ontwikkeling op deze locatie om een bijdrage te leveren aan het woningtekort en heeft daarom ingestemd met het Masterplan. De bedoeling is dat er in Wilderszijde 2.600 tot 3.000 woningen worden gebouwd. Tegelijkertijd heeft D66 in de commissie en raad zijn zorgen geuit over de instandhouding van het duurzame concept en de wankele financiële basis waarop deze woningbouw ontwikkeling is gebaseerd.

Duurzame klimaatadaptieve wijk D66 kan instemmen met de hoofdstructuur (water, groen, infrastructuur) in het Masterplan en de ambitie om Wilderszijde als een nieuwe duurzame wijk te ontwikkelen. Klimaatadaptief, energieneutraal, autovrije straten en zoveel mogelijk circulair. De fractie van D66 hoopt wel dat het concept van een duurzame klimaatadaptieve wijk zoveel mogelijk in stand kan blijven. Met de uitgangspunten in het Masterplan wilde het college sturen op minder autobezit en -gebruik. En hiermee potentiële bewoners aantrekken die bewust kiezen voor een lagere parkeernorm en een wijk van de toekomst. Met een amendement werd door de coalitiepartijen het oorspronkelijke parkeerbesluit van het college echter gewijzigd. Nu worden er parkeerbuffers aangelegd, die wanneer ze niet worden gebruikt, omgevormd kunnen worden naar openbaar groen. Wat D66 stimuleert dit niet op voorhand tot minder autogebruik en leidt het tot meer kosten.

Woningbouw tegen welke prijs? Wilderszijde is een lang en ingewikkeld dossier. Qua locatie: onder het vliegveld, langs de HSL en de toekomstige rijksweg A16, maar ook financieel is het een puzzel. Het is een zeer risicovol project, los van de eerder verwachte economische teruggang of een recessie als gevolg van corona. Raadslid Michiel Muis: “Op voorhand staat vast dat het de gemeente zeer veel geld gaat kosten dit plan tot een goed einde te brengen. Zonder bijdrage van het rijk kan de realisatie van deze wijk de gemeente een tekort opleveren van 43,4 miljoen. Tel daarbij op de benodigde investeringen van 14,2 miljoen en het kan oplopen tot circa 57,6 miljoen. In het gunstigste geval levert het een tekort op van 14,6 miljoen plus 14,2 miljoen investeringen, is circa 28,8 miljoen.”

De rijksbijdrage in het kader van de woningbouw impuls is dan ook noodzakelijk om de realisatie van Wilderszijde zoals wordt voorgestaan financieel haalbaar te maken. Wat de kosten zijn bij het niet-ontwikkelen van Wilderszijde is niet bekend. In de commissie kwam hier geen antwoord op. De fractie van D66 begrijpt ook dat dit erg lastig is, gezien de hele voorgeschiedenis en afspraken met grondeigenaren, ontwikkelaars en andere overheden (provincie en rijk), maar een vergelijking en afweging van kosten en baten had interessant kunnen zijn. Muis: “Mocht de rijksbijdrage niet worden toegekend dan zal D66 hier zeker weer aandacht voor vragen. Voor de inwoners moet duidelijk zijn tegen welke prijs wij woningbouw realiseren op Wilderszijde.”

Participatie bij uitwerking D66 heeft gevraagd bij de uitwerking van het stedenbouwkundig & landschappelijk kwaliteitsplan de raad goed te betrekken. Verder is participatie voorzien met ondernemers en winkeliers over de invulling van de commerciële voorzieningen. Daarnaast worden geïnteresseerde inwoners gevraagd mee te denken over de inrichting van de parkzone, fietsroutes en voorzieningen. Vervolgens wordt het ontwerp bestemmingsplan opgesteld en is het voor iedereen mogelijk om daar zienswijzen op in te dienen. Behandeling en besluitvorming van het bestemmingsplan door de raad, is voorzien in het eerste kwartaal van 2021. Op zijn vroegst start de bouw op Wilderszijde eind 2021.

Gescheiden inzameling grondstoffen op scholen

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 23-07-2020 15:15

De raad heeft op 16 juli 2020 ingestemd met de opdracht aan het college om de inzameling van grondstoffen op scholen te beschouwen als algemeen belang en te starten met het project Afvalvrij voor scholen. D66 is blij dat het college voortvarendheid de motie van de raad, die eerder op initiatief van GroenLinks en D66 werd aangenomen nu heeft uitgewerkt.

Goede voorbeeld geven Via een opdracht aan het college wordt ervoor gezorgd dat scholen in hun afval zoveel mogelijk kunnen scheiden en op kunnen laten halen door de inzameldienst van de gemeente. Michiel Muis: “De fractie van D66 staat vanzelfsprekend volledig achter het project Afvalvrij voor scholen. In de huidige situatie is het slecht uit te leggen aan inwoners dat we het belangrijk vinden om zoveel mogelijk afval te scheiden, maar scholen niet in staat stellen voor onze jongste inwoners het goede voorbeeld te geven.”

Gedragsverandering Deze proef geeft een nieuwe extra impuls geeft aan de educatie van leerlingen, hun ouders en ook de leerkrachten. De fractie van D66 hoopt dat het leidt tot concrete gedragsverandering en daarmee tot meer hergebruik, minder zwerfafval rond scholen en minder restafval. De proef is voor drie jaar. Dat maakt het voor marktpartijen ook mogelijk om goed na te denken hoe ze scholen zou kunnen bedienen.

D66 en GroenLinks stellen vragen naar aanleiding van bouw Wilderszijde | Lansingerland

GroenLinks GroenLinks D66 Lansingerland 24-02-2020 00:00

De fracties van D66 en GroenLinks hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W naar aanleiding van het persbericht van het college dat er een “nieuw begin voor Wilderszijde” is.

Michiel Muis (D66): “Afgelopen november hebben we als Raad een motie aangenomen dat de Raad kaders stelt bij bestemmingsplannen, voor dit bouwplan zijn we echter gepasseerd en zijn we uitsluitend via een brief afgelopen donderdagavond op de hoogte gesteld. Dat is bizar en daarmee neem je de raad niet serieus.” Marko Ruijtenberg (GroenLinks) vult aan: “Al vaker heb ik gesteld dat het college regelmatig voor de muziek uitloopt en ons als raad voor een voldongen feit stelt, waarbij we het gevoel hebben alleen maar te kunnen tekenen bij het kruisje. Dat hoort niet.”

Beide raadsleden zijn van mening dat het college niet goed heeft voldaan aan haar informatieplicht en zijn met name verbaasd over dat gemeente en ontwikkelaar het bestaande plan hebben aangepast aan gewijzigd beleid en nieuwe wet -en regelgeving zonder de raad om kaders te vragen of actief informatie te verstrekken.

Muis: “D66 en GroenLinks stellen nu deze schriftelijke vragen en gaan ervan uit dat we voor de commissie Ruimte van 10 maart antwoord krijgen.” Ruijtenberg sluit af: “Het laatste woord is hier zeker niet over gezegd.”

Geen nieuw bod sociale woningvoorraad

D66 D66 GroenLinks PvdA Lansingerland 02-06-2019 09:46

D66 heeft in de raad van 23 mei 2019 samen met WIJ Lansingerland, GroenLinks en de PvdA een motie ingediend die oproept meer woningen toe te voegen aan de sociale woningvoorraad. De provincie heeft aangegeven niet akkoord te gaan met het huidige bod van Lansingerland voor de uitbreiding van de sociale woningvoorraad tot 2030. De provincie verwacht nu een scherp nieuw bod van het college. Raadslid Michiel Muis: “Wanneer het college niet beweegt kan de provincie de raad buitenspel zetten door voor te schrijven hoeveel meer sociale woningen wij in nieuwbouwplannen op moeten nemen. Een onwenselijke situatie. De raad moet zelf in controle blijven.”

 

Ruimte binnen coalitieakkoord De coalitiepartijen willen vasthouden aan het coalitieakkoord. Ook wordt openlijk in twijfel getrokken of de provincie haar bevoegdheden wel in zal zetten. Wat D66 betreft is dat afhankelijk van het nieuwe bod door Lansingerland. Muis: “De wethouder gaf eerder in de commissie Ruimte aan binnen bestaande projecten te kijken wat er aan extra sociale woningen mogelijk is. Onduidelijk is of we daarbij moeten denken aan verhoging van het bod met: 10, 100 of 1000 extra woningen.” Zoals bekend, en ook becijferd in de media, zit binnen het door de coalitiepartijen afgesproken percentage (20%) ruimte om het bod op te hogen tot 1.700 woningen. Aanmerkelijk meer dan het huidige bod van 1.020 woningen. Coalitiepartijen wilde geen nieuwe kaders geven voor de onderhandelingen van het college met de provincie. En sturen de wethouder op pad met het oude bod.

 

Raad niet in control D66 verwacht dat de provincie wel een serieus nieuw bod wil zien van Lansingerland. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een hoger bod sociale woningen er ook financiële consequenties zijn voor de gemeente. D66 vindt daarom dat de raad vooraf over de financiële kaders een uitspraak had moeten doen. Omdat de motie niet werd aangenomen, gaat de wethouder zonder duidelijk kader van de raad de onderhandelingen met de provincie aan. Muis: “De raad heeft nu geen duidelijkheid gegeven over aantallen of financiën en moet maar afwachten hoe dit af zal lopen. Een gemiste kans. In discussie en onderhandeling met de provincie sta je sterker wanneer je mandaat en draagvlak hebt van de gehele raad. Nu is het een instructie vanuit de coalitie, waarbij veel ruimte aan het college wordt gelaten. De raad is op deze manier in elk geval niet in control. Het college komt terug naar de raad met het onderhandelingsresultaat.

D66 Lansingerland geeft reactie op zienswijze notitie luchtvaartnota 2020-2050

D66 D66 Lansingerland 19-05-2019 09:59

Er komt nieuw beleid op de luchtvaart in Nederland. Om te beoordelen welke gevolgen het nieuwe Luchtvaartbeleid heeft op de leefomgeving wordt een rapport opgesteld naar de effecten op het milieu (een PlanMER) Hoe de PlanMER wordt aangepakt staat omschreven in de notitie reikwijdte en detailniveau. Deze notitie lag ter inzage gelegen zodat iedereen een zienswijze in kon dienen. De fractie van D66 is tevreden met de zienswijze namens Lansingerland. Deze is zeer uitgebreid en gedegen. D66 steunt de oproep om transparant te maken welke keuzes, alternatieven en effecten worden onderzocht en hoe deze tot stand zijn gekomen.

Lokale belangen beter borgen Bij de toetsing en afweging krijgt de Klankbordgroep een grote rol en invloed. D66 is van mening dat de regionale en lokale belangen hierin onvoldoende zijn vertegenwoordigd. Raadslid Michiel Muis: “Vanwege het grote economische belang van Schiphol is het noodzakelijk voor een betere borging van regionale en lokale belangen te pleiten. We moeten voorkomen dat oplossingen en keuzes alleen voor Schiphol goed uitwerken. Als gemeente met een luchthaven, of gemeenten met een luchthaven in hun directe nabijheid, is het raar dat de bestuurlijke betrokkenheid vooral via provincie of een VNG loopt. Gemeenten die direct te maken hebben met een luchthaven moeten een stevigere positie krijgen in het hele participatieproces.”

 

Indicatoren voor geluid D66 onderstreept de wijze waarop in de zienswijze wordt gevraagd te spreken over verschillende indicatoren voor geluid i.p.v. alleen geluidshinder. Bij geluid gaat het niet alleen om het overschrijden van een grens. Het gaat ook om frequentie van geluid, geluidspieken en de effecten van geluid op het verstoren van slaap van veel grotere groepen inwoners. Daarbij komt dat het onmogelijk is om op korte tot middellange termijn de luchtvaart te laten groeien en tegelijkertijd de hinder af te laten nemen.

 

Alternatieven stimuleren Muis: “Net als het college krijgen wij de indruk dat het uitgangspunt voor het nieuwe luchtvaartbeleid vooral is om meer capaciteit in het luchtruim te creëren. Dat staat op gespannen voet met het beperken van allerlei vormen van hinder.” De fractie van D66 wil daarom dat er meer focus komt op het bepreken van geluid, verminderen van uitstoot en het stimuleren van alternatieven voor korte vluchten over spoor. Naast economische groei zijn dat aspecten die zorgen voor verbetering van het klimaat en de leefbaarheid en het vergroten van het welzijn van onze inwoners. Juist dat zijn belangrijke aspecten waarom mensen ergens willen wonen. Een gezond woon- en vestigingsklimaat is veel belangrijker voor een gezonde economie dan een luchthaven die altijd zal willen groeien.

Informatie beter toegankelijk voor inwoners

D66 D66 VVD Lansingerland 03-03-2019 14:28

In de raadsvergadering van 21 februari 2019 is de motie ‘Toegankelijkheid ingekomen stukken’ van D66, mede ingediend door de VVD, met unanieme stemmen aangenomen.

Raadslid Michiel Muis: “Vanuit D66 werken wij al jaren actief aan het zo goed mogelijk ontsluiten van overheidsinformatie voor inwoners. Wij zijn van mening dat inwoners, geïnteresseerden en belanghebbenden, ingekomen stukken die gericht zijn aan de raad, zoveel mogelijk via internet moeten kunnen raadplegen.” Helaas is het niet altijd mogelijk stukken online te plaatsen in verband met de privacy van personen of bijvoorbeeld vanwege het economisch belang van de gemeente. Een groot deel van deze stukken is echter wel openbaar en (al dan niet geanonimiseerd) voor iedereen in te zien bij de gemeente.

Met het aannemen van de motie spreekt de raad uit dat op de website in het maandelijkse overzicht ‘Lijst ingekomen stukken raad’ wordt aangegeven welke stukken gericht aan de raad via de gemeentelijke website toegankelijk zijn. Verder wordt in de raadsagenda of het raadsvoorstel aangegeven welke stukken opgevraagd kunnen worden via de griffie.

Muis: “In voorgaande jaren hebben we vaker voorstellen gedaan om overheidsinformatie zoveel mogelijk openbaar te maken, beter te ontsluiten en geheimhouding zoveel mogelijk te beperken. Ook deze motie is weer een kleine stap voorwaarts.”

Geen draagvlak voor verdere groei luchthaven

D66 D66 Lansingerland 03-03-2019 14:11

De afgelopen tijd is er weer veel discussie geweest rond de toenemende overlast rond luchtvaart in Nederland. Ook in de commissie Ruimte in Lansingerland is uitgebreid gesproken over Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Belangrijkste conclusie is dat er in Lansingerland, Rotterdam en bij de provincie Zuid-Holland geen draagvlak is voor verdere groei van de luchthaven.

Aanleiding voor de discussie in Lansingerland was de brief van het college van Burgemeester en Wethouders over de notitie van de Bestuurlijke Regiegroep RTHA (BRR) over de samenwerkingsagenda en de regiodoelen rond het vliegveld.

Gezondheid, klimaat en duurzaamheid Raadslid Michiel Muis: “Er was altijd al weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld. Dit wordt nu alleen maar versterkt door de veranderende maatschappelijke discussie waarbij steeds meer bewustzijn en aandacht is voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten. Het vraagt om vernieuwing van luchtvaart en het denken over luchtvaart. Positief is dat het vliegveld met het programma ‘Rotterdam The Hague Innovation Airport’ (RHIA) de stap wil zetten naar een vliegveld van de toekomst, die digitaal, duurzamer en circulair is. Maar daar zijn we nog lang niet. Tot die tijd zijn we blij dat het standpunt van de BRR, raad en college blijft dat er geen ruimte wordt gezien voor groei van de luchthaven en dat de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) ook kritsch meekijkt en zelfs het voornemen heeft om RTHA een maatregel op te leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.”

Motie Provincie Zuid-Holland De luchthaven wil het liefste blijven groeien en ziet haar ambities beperkt. Ze pleit er daarom voor maatschappelijk verkeer (zoals traumahelikopters) een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. D66 denkt dat er hierdoor via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom het vliegveld ontstaat, wat niet gewenst is. In Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft de Statenfractie van D66 een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan. Ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De huidige overlast voor omwonenden is meer dan genoeg.

D66 ziet RTHA het liefst toegroeien naar een innovatieve luchthaven, waar de stilste en schoonste vliegtuigen landen. De nu voorgestelde omvorming naar een moderne, innovatieve en meer duurzame luchthaven RTHA, is wat D66 betreft slechts een tussenstap, naar een nieuwe luchthaven in zee ter vervanging van RTHA, Lelystad en Schiphol. De Tweede Kamer en Provinciale Staten steunen een onderzoek hiernaar. Dat onderzoek loopt en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is.

D66 hoopt dat de geschetste innovatie snel van de grond komt, korte vluchten worden overgenomen door snelle spoorverbindingen en dat de verplaatsing van vliegvelden richting zee een serieuze kans krijgen. Alleen op die manier houden we onze leefomgeving veilig en gezond in de toekomst.

D66 wil visie op parkeren Berkel centrum

D66 D66 Lansingerland 23-12-2018 15:00

In de raad van 29 november 2018 is de motie van D66 ‘Parkeren centrum Berkel’ unaniem aangenomen. De motie werd mede-ingediend door Wij Lansingerland.

Doel van de motie is om het college een integrale parkeervisie op te laten stellen voor het gehele centrum van Berkel en Rodenrijs.

Zorgen winkeliers Winkeliers en pandeigenaren maken zich al langer zorgen over de huidige parkeermogelijkheden in het oude centrum van Berkel. De aanwezigheid van voldoende parkeergelegenheid heeft direct effect heeft op de aantrekkelijkheid van de winkels. De uitbreiding van Berkel centrum kan zorgen dat winkelend publiek vooral naar het nieuwe deel trekt. Het oude centrum van Berkel kan hierdoor minder aantrekkelijk worden voor winkeliers, wat kan leiden tot leegstand. Michiel Muis, raadslid D66: “De nota parkeernormen 2014 was beleidsarm. Deze geeft geen antwoord op de parkeerbehoeften na deze grootschalige uitbreiding. Wij zijn blij dat de raad unaniem van oordeel is dat er nu behoefte is aan een integrale visie.” Op korte termijn kan al worden gekeken naar tijdelijke maatregelen, zoals invoering van een blauwe zone in de Terpstraat.

Parkeren centrum in balans De motie roept op om te onderzoeken hoe de parkeermogelijkheden voor het gehele centrum na uitbreiding van het centrum in balans kunnen worden gebracht.

Het college brengt in beeld wat de gewenste en benodigde parkeermogelijkheden zijn voor het gehele winkelcentrum na uitbreiding van het nieuwe deel. De raad wordt hierover in de eerste helft van 2019 geinformeerd.

D66 brengt raad bij ruimtelijke plannen beter in positie

D66 D66 GroenLinks PvdA Lansingerland 23-12-2018 14:48

In de raad van 29 november 2018 is de motie van D66 ‘De raad stelt de kaders’ aangenomen. Doel van de motie is om de raad beter en eerder in staat te stellen de belangrijkste uitgangspunten voor bestemmingsplannen mee te geven aan het college om verder uit te werken. Ook voor inwoners – en andere belanghebbenden bij bestemmingsplannen – moet de uitwerking van de motie ruimte bieden om eerder in te spreken en meer duidelijkheid te krijgen over het te volgen participatieproces.

 

Westersingel aanleiding Directe aanleiding was de behandeling van het bestemmingsplan uitbreiding Berkel centrum. Verschillende partijen in de raad wilden onderdelen van het plan aanpassen, o.a. door de hoogte van de nieuwbouw, aangrenzend aan de Westersingel, te verlagen. Over de hoogte van de nieuwbouw waren echter al afspraken gemaakt met ontwikkelaars. Wijziging van de hoogte zou grote financiële consequenties hebben voor de gemeente. Een amendement om de bouwhoogte te verlagen haalde dan ook geen meerderheid. De raad kan op deze manier zijn kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol niet optimaal uitvoeren.

Eerder kaders stellen Michiel Muis, raadslid D66: “Bij verschillende ruimtelijke plannen ontstaat in de vaststellingsfase discussie tussen college en raad over de kaders die de raad wenst. Dat hebben we gezien in het verleden bij de appartementen aan Klapwijkse Pier en recent bij herontwikkeling van de Maalderij. Ons doel is om dit in de toekomst te voorkomen.” Concreet betekent dit dat de raad eerder de kaders moet kunnen stellen over afstand, hoogte, uitstraling, passend in de omgeving, rekening houdend met ingediende zienswijzen, en haar eigen visie ten aanzien van de gewenste ontwikkeling van een gebied. Muis: “Dit lukt niet wanneer dat niet meer kan vanwege eerder gemaakte afspraken of toezeggingen die grote financiële, ruimtelijk of andere consequenties tot gevolg hebben.”

Aanpassen procedure Het college gaat nu aan de slag met het herzien van de bestemmingsplan-procedures zodat de raad in staat wordt gesteld de kaders voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen vroegtijdig te bepalen. Bij ieder ontwikkelingsgericht bestemmingsplan wordt de raad vóór de voorbereidingsfase geinformeerd over de visie en uitgangspunten. In een globaal bestemmingsplan of nota van uitgangspunten geeft de raad vervolgens de kaders waarbinnen het college het plan verder mag invullen of uitwerken.

De motie van D66 werd mede-ingediend door GroenLinks en Wij Lansingerland. In de raad werd de motie mede ondersteund door de PvdA, Leefbaar 3B en CU.

Ineke den Heijer nieuwe fractievoorzitter D66 Lansingerland

D66 D66 Lansingerland 12-07-2018 23:05

Vanaf 1 augustus neemt Ineke den Heijer het fractievoorzitterschap over van Michiel Muis.

Michiel Muis is 10 jaar actief voor D66 in Lansingerland. Bij de verkiezingen van 2010 kwam hij in de raad. Vanaf 2014 leidde hij de fractie. Bij de verkiezingen maart dit jaar was hij lijsttrekker en tweede kandidaat wethouder. Michiel blijft als raadslid politiek actief in de commissie Ruimte.

De fractie heeft Ineke den Heijer gekozen als nieuwe fractievoorzitter. Erik jonker vervult de functie van vice-fractievoorzitter. Naast het fractievoorzitterschap neemt Ineke zitting in de commissie Algemeen Bestuur. Ineke heeft al 4 jaar ervaring als raadslid en was daarvoor actief in de denktank ruimte van de D66 Lansingerland. In 2015 was ze genomineerd als groenste politicus bij Natuurmonumenten vanwege haar inzet in de gemeente rondom duurzaamheid en groen. Ineke studeerde Planologie in Utrecht en later Bestuurskunde in Rotterdam. Ze is werkzaam bij de provincie Zuid-Holland als programmamanager en adviseur participatie. Daarnaast is zij werkzaam voor een vakblad voor raadsleden. Ze woont met haar man en drie kinderen in de kern Berkel en Rodenrijs.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.