Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

VVD sluit met nieuwe coalitie Hoofdlijnenakkoord

VVD VVD GroenLinks SGP CDA ChristenUnie Zeist 03-05-2018 03:25

VVD, GroenLinks, CDA en Christen-Unie-SGP zijn er uit. In het vanmiddag ondertekende en aan de media toegelichte “Hoofdlijnenakkoord” (zie bijlage) staan de maatschappelijke opgaven waarvoor de partijen zich geplaatst zien. Per opgave zijn ambities geformuleerd. De bedoeling is dat het hoofdlijnenakkoord met de hele raad en de samenleving wordt uitgewerkt in een inwonersakkoord. Een inwonersakkoord is voor zover bekend nog niet eerder gesloten in Nederland.  

De VVD, GroenLinks, CDA en ChristenUnie-SGP bieden de raad het hoofdlijnenakkoord aan met het verzoek om in gezamenlijkheid een procedure af te spreken om te komen tot een “Inwonersakkoord”. Het inwonersakkoord dient vooral een antwoord te geven op de ‘hoe-vraag’, ofwel de wijze waarop we in Zeist invulling geven aan de maatschappelijke opgaven en ambities. Voor de zomer stelt de raad een procedure vast waarmee we tot een Inwonersakkoord zullen komen. Het inwonersakkoord zal vervolgens in het najaar worden vastgesteld door de raad.

De hele raad wordt op donderdag 17 mei uitgenodigd om met de coalitiepartijen in het openbaar van gedachte te wisselen over:

Wil de Raad met de geformuleerde maatschappelijke opgaven gezamenlijk het gesprek aan met de samenleving om zo te komen tot een inwonersakkoord? Hoe moet dit proces om te komen tot een inwonersakkoord eruit zien?

De wethouderkandidaten zijn: Sander Jansen (VVD), Laura Hoogstraten (GroenLinks), Marcel Fluitman (CDA) en Wouter Catsburg (ChristenUnie-SGP). In de vergadering van 22 mei zal de raad besluiten over benoeming van de wethouders.

COALITIEAKKOORD IN ZEIST LAURA ...

GroenLinks GroenLinks SGP VVD CDA ChristenUnie Zeist 02-05-2018 16:16

COALITIEAKKOORD IN ZEIST LAURA HOOGSTRATEN KANDIDAAT WETHOUDER VVD, GroenLinks, CDA en ChristenUnie-SGP zijn eruit Hoofdlijnenakkoord 2018-2022: Op weg naar een inwonersakkoord. Deze vier partijen hebben met elkaar een hoofdlijnenakkoord afgesloten. In dit hoofdlijnenakkoord staan de maatschappelijke opgaven die de partijen zien en per opgave zijn ambities opgenomen. De bedoeling is dat het hoofdlijnenakkoord met de hele gemeenteraad en de samenleving wordt uitgewerkt in een inwonersakkoord. Een inwonersakkoord is voor zover bekend nog niet eerder gesloten in Nederland. De VVD, GroenLinks, CDA en ChristenUnie-SGP bieden de raad het hoofdlijnenakkoord aan met het verzoek om in gezamenlijkheid een procedure af te spreken om te komen tot een inwonersakkoord. Het inwonersakkoord dient vooral een antwoord te geven op de ‘hoe-vraag’, ofwel de wijze waarop we in Zeist invulling geven aan de maatschappelijke opgaven en ambities. Voor de zomer stelt de raad een procedure vast waarmee we tot een inwonersakkoord zullen komen. Het inwonersakkoord zal vervolgens in het najaar worden vastgesteld door de raad. Op donderdag 3 mei om 16.00 uur zullen de coalitiepartijen in de Trouwzaal een persconferentie geven waarin het akkoord zal worden toegelicht en ondertekend. Zo snel mogelijk na dat tijdstip zullen we het akkoord en de portefeuilleverdeling op de website van GroenLinks Zeist https://zeist.groenlinks.nl publiceren. De hele raad wordt op donderdag 17 mei uitgenodigd om met de coalitiepartijen in het openbaar van gedachte te wisselen over: Wil de raad met de geformuleerde maatschappelijke opgaven gezamenlijk het gesprek aan met de samenleving om zo te komen tot een inwonersakkoord? Hoe moet dit proces om te komen tot een inwonersakkoord eruit zien? De wethouderkandidaten zijn: Sander Jansen (VVD), Laura Hoogstraten (GroenLinks), Marcel Fluitman (CDA) en Wouter Catsburg (ChristenUnie-SGP). In de vergadering van 22 mei zal de raad besluiten over benoeming van de wethouders. Het AD heeft het persbericht het eerste opgepakt:

VVD Zeist onderhandelt met GroenLinks, CDA en CU-SGP

VVD VVD GroenLinks SGP CDA Zeist 25-04-2018 09:29

Na de verkiezingswinst op 21 maart waarbij de VVD een zetel winst boekte en met acht zetels de grootste partij bleef, heeft fractievoorzitter Sander Jansen aan de gemeenteraad van Zeist voorgesteld de burgemeester van Eemnes, Roland van Benthem tot informateur te benoemen. Dat voorstel werd aanvaard. De informateur begeleid  inmiddels gesprekken tussen onze partij, GroenLinks, het CDA en de Christen Unie / SGP. Die moeten leiden tot een coalitie waar elk van de partijen één wethouder zal gaan leveren. Indien er aanleiding is, zullen wij u berichten over de voortgang van de gesprekken. 

Staat de radio al aan? Vanmiddag ...

VVD VVD GroenLinks Haarlem 31-03-2018 06:58

Staat de radio al aan? Vanmiddag gaat Jerry Kramer in het radioprogramma Spijkers met koppen in debat met GroenLinks over Bouwen in het groen.

Definitieve uitslag gemeenteraadsverkiezingen 2018 | Zeist

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 ChristenUnie Zeist 27-03-2018 00:00

Op vrijdag 23 maart maakte burgemeester Koos Janssen om 10:00 uur in het gemeentehuis de definitieve uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen bekend.

De definitieve uitslag is:

Partij % 2018 Zetels 2018 Zetels 2014 VVD 21,5% 8 7 GroenLinks 19,7% 7 3 D66 11,7% 4 6 NieuwDemocratischZeist 11,1% 4 2 Seyst.Nu 10,6% 3 4 CDA 8,2% 3 4 ChristenUnie-SGP 7% 2 2 PvdA 5% 1 3 SP 5% 1 2

Een groei van 3 naar 7 zetels overtreft zelfs onze eigen hooggespannen verwachting.

Vrijwilligers

Een groot woord van dank voor deze uitslag aan onze tientallen vrijwilligers die in de laatste maanden voor de verkiezingen duizenden gesprekken met kiezers hebben gevoerd. 

Jullie persoonlijke gesprekken aan de deur én online hebben voor heel veel stemmers de doorslag gegeven!

Voorkeursstemmen

Zetels worden verdeeld op basis van de plek op de kieslijst per partij, maar raadsleden kunnen ook worden gekozen op basis van voorkeursstemmen. Iedereen die meer dan een kwart van de kiesdeler aan voorkeursstemmen krijgt komt in de raad (mits binnen het aantal zetels van deze partij). In Zeist lag deze grens bij deze verkiezingen op 216 stemmen.

De top 11 stemverdeling binnen GroenLinks is:

Nr Naam Aantal Stemmen 1 Ronald Camstra 1605 2 Laura Hoogstraten 2282 3 Roel van Nieuwstadt 186 4 Ans Pereboom 413 5 Falco van ’t Riet 38 6 Gerard van Vliet 24 7 Kees Mulder 28 8 Loeki Zeijlemaker 184 9 Najib Zahri 148 10 Hans Snel 144 11 Rachida Ennahachi 218

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laura, Ronald, Ans en Rachida hebben meer dan de benodigde 216 stemmen behaald. Buiten de plek op de kieslijst is Rachida Ennahachi dus met voorkeursstemmen gekozen als raadslid. Roel, Falco en Gerard zijn op basis van hun plaats op de kieslijst gekozen.

Laura heeft met 2282 de tweede plek qua totaalaantal stemmen gekregen, na Sander Jansen, de lijsttrekker voor de VVD.

Overigens doen de vrouwen het erg goed op de lijst van GroenLinks. Met 40% vrouwen op de lijst hebben zij 60% van de stemmen gekregen!

Uitslagen per wijk

Binnen de gemeente Zeist zijn de verschillen eigenlijk niet zo heel groot. GroenLinks doet het goed binnen alle dorpen en wijken met gemiddeld 19.8% van de stemmen. Er zijn een paar uitschieters:

Dorp/Wijk Percentage Vollenhove 27,9% Huis ter Heide 24,2% Griffensteyn 20,8% Zeist-Noord 20,6% Zeist-Centrum 20,4% Den Dolder 20,4% Austerlitz 20,3% Zeist-West 19,8% Zeist-Centrum 18,2% Lyceumkwartier 17,4% Kerckebosch 17,1% Bosch en Duin 8,4%

Alleen in Bosch en Duin en bleef GroenLinks onder de 10%. Heel goed doen we het in Huis ter Heide, Zeist-Noord en in Vollenhove (boven de 28% en met afstand de grootste partij).

GroenLinks is de grootste partij in 19 stembureaus, de VVD in de overige 16.

Tenslotte doet GroenLinks het goed in de wijken met een laag opkomstpercentage – of andersom: als wij de opkomst in onze sterke wijken kunnen verhogen zijn we wellicht bij een volgende verkiezing de grootste partij!

Alle stemmers: hartelijk dank voor je stem!

De Grand-four van de ...

GroenLinks GroenLinks VVD Zeist 23-03-2018 08:22

De Grand-four van de petit-four-taartjeswedstrijd van bakker Albert is goed terecht gekomen bij de mensen van de Kringloopwinkel. Met de bestemming van de grand-four kunnen we volledig instemmen: groen en sociaal.

VVD Zeist kiest voor open houden van de Slotlaan.

VVD VVD GroenLinks Zeist 07-03-2018 10:38

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:NL;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:NL;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Mythes en andere verzinsels van GroenLinks

Vorige week publiceerde de lijsttrekker van GroenLinks Ronald Camstra in het Zeister Magazine (of is dit het GroenLinks Magazine geworden?) een pleidooi voor afsluiting van de Slotlaan voor autoverkeer. Hij noemde daarbij 10 mythes die volgens hem afsluiting in de weg staan. En deze mythes probeerde hij vervolgens te weerleggen.

 

Ik twijfel oprecht of dat gelukt is. De argumenten tamboereren vooral op gevoelens en beelden en helaas niet op feiten. Los daarvan is het de vraag of het afsluiten van de Slotlaan een oplossing biedt voor de uitdagingen waar het centrum van Zeist voor staat. Graag wil ik hier een tegengeluid laten horen. Een pleidooi voor het openhouden van de Slotlaan, maar vooral een pleidooi om de realiteit een plek te geven in alle overwegingen.

 

Welk probleem los je op?

Laat ik een eerste feit noemen: de Slotlaan heeft 66 (winkel)panden. Daarvan staan er nu 9 leeg, waarvan veruit de meeste panden zich aan het einde van de Slotlaan bevinden. Voor de winkelvloeroppervlakte gaat het over 7,7% leegstand. En kijken we naar het gehele centrum, dan zien we dat de leegstand vooral op het (autovrije) Emmaplein zit (de helft van de panden staat daar leeg) en meer specifiek in het voormalige V&D pand. Dit telt voor 40% mee in de leegstandscijfers in Zeist.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het probleem van de leegstand op de Slotlaan flink wordt opgeblazen door GroenLinks, terwijl het werkelijke probleem ligt bij het Emmaplein en het V&D pand. En met name dat laatste vormt een flinke uitdaging. De VVD is voorstander van een transformatie van dit pand naar een modern ingericht cultureel centrum, waarin ook ruimte is voor wonen, winkelen en werken. Een pand waar Zeist trots op is!

 

 

Consequenties voor ondernemers

En dan zijn er de ondernemers. Ik weet inderdaad dat enkele ondernemers graag zien dat de Slotlaan afgesloten wordt voor autoverkeer. Dit in de hoop dat dit meer ruimte geeft en meer mensen trekt. Ik weet ook dat het overgrote deel van de ondernemers – niet alleen bij de uitgebreide planvorming over de centrumvisie – maar ook nu nog steeds pleiten voor behoud van de autobereikbaarheid van de Slotlaan. Sandra van Doorn van Boekhandel Kramer & Van Doorn staat niet alleen! Zo heeft in 2016 Stichting Centrummanagement Zeist een strategisch plan gepubliceerd, waarin steun wordt uitgesproken voor de centrumvisie en nergens het idee wordt geopperd om de Slotlaan af te sluiten. Een levendig centrum staat of valt bij onze ondernemers. Het aantal mensen dat ons centrum bezoekt hangt vooral samen met het aanwezige aanbod van winkels, en pas daarna met de horeca. De stem van ondernemers is dus cruciaal voor een vitaal centrum. Zij moeten op onze steun kunnen rekenen. En die krijgen ze: met een extra structurele financiering van evenementen, een ondernemerscoach, marketing en wat verder nog meer nodig is. En natuurlijk met de nieuwe inrichting van het centrum. Maar ook houden we rekening met de door ondernemers gevoelde noodzaak om het centrum goed bereikbaar te houden voor auto’s.

 

Retailondernemer Jan Peters van jeansketen Score en jeansmerk Chasin’ reageert op het voornemen van de GroenLinks fractie in Zeist om de Slotlaan af te sluiten voor auto’s.

“Binnensteden moeten mobiel bereikbaar zijn en zeker in een kleine stad als Zeist.  Demografisch wordt de bevolking ouder dus is parkeren voor de deur juist een extra pluspunt. We zijn blij dat dit nu eindelijk goed kan in de Slotlaan. Ooit, in de tijd dat er geen internet bestond was een voetgangersgebied vaak prettig mits niet veel te groot opgezet. Tegenwoordig willen mensen vaak even snel iets ophalen wat men via internet heeft klaar laten leggen in een winkel of naar een opticien om een bril aan te meten, dan wil je snel en dichtbij kunnen parkeren.

 

Als mensen een dag lang willen winkelen, gaan ze naar een stad als Utrecht of Amsterdam waar een voetgangersgebied echt een functie heeft. Overigens heeft juist Amsterdam relatief het allerminste voetgangersgebied van heel Nederland. Je kunt vrijwel overal met openbaar vervoer, fiets, taxi of auto komen dus heel anders als bv Arnhem waar je een kilometer moet lopen om het immense voetgangersgebied in te lopen waar vervolgens nauwelijks nog mensen lopen omdat die stad hierdoor als winkelstad volledig ingestort is. 

 

Ik stem GroenLinks en ik ben ervoor om binnensteden af te sluiten voor dieselauto, echter kijk in de toekomst en met de komst van elektrische auto's  is de vervuiling te verwaarlozen dus zorg voor een toegankelijke binnenstad.”

 

Ruimte voor gezelligheid

Natuurlijk moest het oude centrum met al die grijze betonblokken op de schop. Er was ook op de Slotlaan nauwelijks ruimte voor terrasjes. De nieuwe inrichting van de Slotlaan biedt nu al meer ruimte voor gezellige terrassen. Kijk naar de uitbreiding van de Twaalf Ambachten. En de inrichting van de Slotlaan, net als de andere delen van het centrum, zal straks niet meer de betonnen uitstraling van een snelweg hebben, maar de rode en groene uitstraling van een verblijfsgebied. En ja, het is inderdaad nog niet af. Dat betekent ook dat je niet nu al kunt concluderen dat het niet werkt. Dat heeft tijd nodig. Mijn oproep is dan ook elkaar de tijd te gunnen en de nieuwe inrichting een kans te geven. Mochten er onoverkomelijke zaken zijn, bijvoorbeeld wanneer de verkeersveiligheid in het geding is, dan kunnen we altijd direct ingrijpen. En dat gebeurt ook al.

 

Verkeersdrukte in de wijken

En om verder te gaan: het plan om de Slotlaan af te sluiten heeft wel degelijk effect op de omliggende wijken. Er zijn nu al veel zorgen in onder meer het Lyceumkwartier en de Wilhelminaparkbuurt over de gevolgen van het autoluw maken van het centrum. Die zorgen zullen alleen maar groter worden wanneer we het centrum autovrij maken. Laten we eerst kijken wat het effect is van het autoluw maken en de zorgen van omliggende wijken serieus nemen, voordat we al een stap verder gaan en de hele Slotlaan rücksichtslos afsluiten. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze wijken, en dat moeten we niet willen!

Ronald Camstra schrijft dit punt gemakkelijk weg, vanuit het idee dat er een breed verkeersplan voor het centrum moet komen. Hij vergeet echter te vertellen dat er in de afgelopen jaren met veel omwonenden in de omliggende wijken gewerkt is aan een omvattend plan voor de verkeerscirculatie. Daar zijn tal van aanvullende verkeersmaatregelen uit voortgekomen, die straks uitgevoerd zullen gaan worden. Kortom, hoe serieus willen we de inspraak en de belangen van omwonenden nemen?

 

Zeist is geen Utrecht

Voorstanders van afsluiten refereren graag aan de autovrije binnensteden van Utrecht, of Amsterdam. Voor Amsterdam geldt dat de binnenstad een van de meest autobereikbare centra van Nederland heeft. Vrijwel overal kun je met de auto komen. Daarnaast wordt in het pleidooi van GroenLinks gemakkelijk voorbij gegaan aan het simpele feit dat in deze steden vaak sprake is van een trein- én busstation in de nabijheid. En daar waar de auto in de binnenstad geweerd wordt, is meestal sprake van historische straten, waar de ruimte voor een auto sowieso al beperkt is.

De toegankelijkheid van winkelcentra in veel andere steden is dus op verschillende manieren geborgd, die in Zeist helaas niet allemaal mogelijk zijn. En ik zie graag dat ons centrum ook voor ouders met kinderen, voor ouderen die slecht ter been zijn, voor mensen die grote aankopen willen doen en al die duizenden bezoekers uit de regio die graag naar ons centrum komen, toegankelijk en gastvrij blijft. Voordat we gaan denken dat Zeist het ideaalbeeld van deze steden moet volgen, moeten we eerst en vooral kijken naar de praktijk die daar geldt en waar we in Zeist mee te maken hebben. Realistisch zijn in plaats van wensdromen!

 

Toekomst van de mobiliteit

Laatste punt dat ik wil inbrengen is dat het inderdaad zo kan zijn dat de Slotlaan uiteindelijk in een verre toekomst afgesloten zal gaan worden. Fons Pennings schreef daar al een inspirerend stuk over. Daarbij kun je kiezen voor de brute afsluiting zonder na te denken over de consequenties ervan of, zoals Fons Pennings ook aangeeft, dit geleidelijk te laten gaan met proefafsluitingen. We doen dit feitelijk momenteel al bij evenementen en wat de VVD betreft gaan we dat ook doen bij de koopweekenden in Zeist. Dan kunnen we in de praktijk zien wat er gebeurt met de autobewegingen.

 

Mijn pleidooi voor het openhouden van de Slotlaan voor autoverkeer is vooral gestoeld op de praktijk en realiteit waar het centrum van Zeist mee van doen heeft. Idealen zijn mooi, maar verliezen hun schoonheid als het in de praktijk niet werkt en juist grotere problemen veroorzaakt. Dat betekent niet dat we onze oren en ogen dicht moeten houden voor toekomstige ontwikkelingen. Niemand heeft een glazen bol, laten we dan ook niet star zijn in onze oplossingen. Dat pleit voor een politiek die luistert naar alle belanghebbenden en die vervolgens keuzes maakt waarbij we op verantwoorde wijze stappen zetten richting een gastvrij, gezellig en groen centrum van Zeist!

 

 

Sander Jansen

Lijsttrekker VVD Zeist

Luisteren, durven, doen!

En dan nu de feiten over de Slotlaan.

VVD VVD GroenLinks Zeist 07-03-2018 10:38

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:NL;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:NL;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Mythes en andere verzinsels van GroenLinks

Vorige week publiceerde de lijsttrekker van GroenLinks Ronald Camstra in het Zeister Magazine (of is dit het GroenLinks Magazine geworden?) een pleidooi voor afsluiting van de Slotlaan voor autoverkeer. Hij noemde daarbij 10 mythes die volgens hem afsluiting in de weg staan. En deze mythes probeerde hij vervolgens te weerleggen.

 

Ik twijfel oprecht of dat gelukt is. De argumenten tamboereren vooral op gevoelens en beelden en helaas niet op feiten. Los daarvan is het de vraag of het afsluiten van de Slotlaan een oplossing biedt voor de uitdagingen waar het centrum van Zeist voor staat. Graag wil ik hier een tegengeluid laten horen. Een pleidooi voor het openhouden van de Slotlaan, maar vooral een pleidooi om de realiteit een plek te geven in alle overwegingen.

 

Welk probleem los je op?

Laat ik een eerste feit noemen: de Slotlaan heeft 66 (winkel)panden. Daarvan staan er nu 9 leeg, waarvan veruit de meeste panden zich aan het einde van de Slotlaan bevinden. Voor de winkelvloeroppervlakte gaat het over 7,7% leegstand. En kijken we naar het gehele centrum, dan zien we dat de leegstand vooral op het (autovrije) Emmaplein zit (de helft van de panden staat daar leeg) en meer specifiek in het voormalige V&D pand. Dit telt voor 40% mee in de leegstandscijfers in Zeist.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het probleem van de leegstand op de Slotlaan flink wordt opgeblazen door GroenLinks, terwijl het werkelijke probleem ligt bij het Emmaplein en het V&D pand. En met name dat laatste vormt een flinke uitdaging. De VVD is voorstander van een transformatie van dit pand naar een modern ingericht cultureel centrum, waarin ook ruimte is voor wonen, winkelen en werken. Een pand waar Zeist trots op is!

 

 

Consequenties voor ondernemers

En dan zijn er de ondernemers. Ik weet inderdaad dat enkele ondernemers graag zien dat de Slotlaan afgesloten wordt voor autoverkeer. Dit in de hoop dat dit meer ruimte geeft en meer mensen trekt. Ik weet ook dat het overgrote deel van de ondernemers – niet alleen bij de uitgebreide planvorming over de centrumvisie – maar ook nu nog steeds pleiten voor behoud van de autobereikbaarheid van de Slotlaan. Sandra van Doorn van Boekhandel Kramer & Van Doorn staat niet alleen! Zo heeft in 2016 Stichting Centrummanagement Zeist een strategisch plan gepubliceerd, waarin steun wordt uitgesproken voor de centrumvisie en nergens het idee wordt geopperd om de Slotlaan af te sluiten. Een levendig centrum staat of valt bij onze ondernemers. Het aantal mensen dat ons centrum bezoekt hangt vooral samen met het aanwezige aanbod van winkels, en pas daarna met de horeca. De stem van ondernemers is dus cruciaal voor een vitaal centrum. Zij moeten op onze steun kunnen rekenen. En die krijgen ze: met een extra structurele financiering van evenementen, een ondernemerscoach, marketing en wat verder nog meer nodig is. En natuurlijk met de nieuwe inrichting van het centrum. Maar ook houden we rekening met de door ondernemers gevoelde noodzaak om het centrum goed bereikbaar te houden voor auto’s.

 

Retailondernemer Jan Peters van jeansketen Score en jeansmerk Chasin’ reageert op het voornemen van de GroenLinks fractie in Zeist om de Slotlaan af te sluiten voor auto’s.

“Binnensteden moeten mobiel bereikbaar zijn en zeker in een kleine stad als Zeist.  Demografisch wordt de bevolking ouder dus is parkeren voor de deur juist een extra pluspunt. We zijn blij dat dit nu eindelijk goed kan in de Slotlaan. Ooit, in de tijd dat er geen internet bestond was een voetgangersgebied vaak prettig mits niet veel te groot opgezet. Tegenwoordig willen mensen vaak even snel iets ophalen wat men via internet heeft klaar laten leggen in een winkel of naar een opticien om een bril aan te meten, dan wil je snel en dichtbij kunnen parkeren.

 

Als mensen een dag lang willen winkelen, gaan ze naar een stad als Utrecht of Amsterdam waar een voetgangersgebied echt een functie heeft. Overigens heeft juist Amsterdam relatief het allerminste voetgangersgebied van heel Nederland. Je kunt vrijwel overal met openbaar vervoer, fiets, taxi of auto komen dus heel anders als bv Arnhem waar je een kilometer moet lopen om het immense voetgangersgebied in te lopen waar vervolgens nauwelijks nog mensen lopen omdat die stad hierdoor als winkelstad volledig ingestort is. 

 

Ik stem GroenLinks en ik ben ervoor om binnensteden af te sluiten voor dieselauto, echter kijk in de toekomst en met de komst van elektrische auto's  is de vervuiling te verwaarlozen dus zorg voor een toegankelijke binnenstad.”

 

Ruimte voor gezelligheid

Natuurlijk moest het oude centrum met al die grijze betonblokken op de schop. Er was ook op de Slotlaan nauwelijks ruimte voor terrasjes. De nieuwe inrichting van de Slotlaan biedt nu al meer ruimte voor gezellige terrassen. Kijk naar de uitbreiding van de Twaalf Ambachten. En de inrichting van de Slotlaan, net als de andere delen van het centrum, zal straks niet meer de betonnen uitstraling van een snelweg hebben, maar de rode en groene uitstraling van een verblijfsgebied. En ja, het is inderdaad nog niet af. Dat betekent ook dat je niet nu al kunt concluderen dat het niet werkt. Dat heeft tijd nodig. Mijn oproep is dan ook elkaar de tijd te gunnen en de nieuwe inrichting een kans te geven. Mochten er onoverkomelijke zaken zijn, bijvoorbeeld wanneer de verkeersveiligheid in het geding is, dan kunnen we altijd direct ingrijpen. En dat gebeurt ook al.

 

Verkeersdrukte in de wijken

En om verder te gaan: het plan om de Slotlaan af te sluiten heeft wel degelijk effect op de omliggende wijken. Er zijn nu al veel zorgen in onder meer het Lyceumkwartier en de Wilhelminaparkbuurt over de gevolgen van het autoluw maken van het centrum. Die zorgen zullen alleen maar groter worden wanneer we het centrum autovrij maken. Laten we eerst kijken wat het effect is van het autoluw maken en de zorgen van omliggende wijken serieus nemen, voordat we al een stap verder gaan en de hele Slotlaan rücksichtslos afsluiten. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze wijken, en dat moeten we niet willen!

Ronald Camstra schrijft dit punt gemakkelijk weg, vanuit het idee dat er een breed verkeersplan voor het centrum moet komen. Hij vergeet echter te vertellen dat er in de afgelopen jaren met veel omwonenden in de omliggende wijken gewerkt is aan een omvattend plan voor de verkeerscirculatie. Daar zijn tal van aanvullende verkeersmaatregelen uit voortgekomen, die straks uitgevoerd zullen gaan worden. Kortom, hoe serieus willen we de inspraak en de belangen van omwonenden nemen?

 

Zeist is geen Utrecht

Voorstanders van afsluiten refereren graag aan de autovrije binnensteden van Utrecht, of Amsterdam. Voor Amsterdam geldt dat de binnenstad een van de meest autobereikbare centra van Nederland heeft. Vrijwel overal kun je met de auto komen. Daarnaast wordt in het pleidooi van GroenLinks gemakkelijk voorbij gegaan aan het simpele feit dat in deze steden vaak sprake is van een trein- én busstation in de nabijheid. En daar waar de auto in de binnenstad geweerd wordt, is meestal sprake van historische straten, waar de ruimte voor een auto sowieso al beperkt is.

De toegankelijkheid van winkelcentra in veel andere steden is dus op verschillende manieren geborgd, die in Zeist helaas niet allemaal mogelijk zijn. En ik zie graag dat ons centrum ook voor ouders met kinderen, voor ouderen die slecht ter been zijn, voor mensen die grote aankopen willen doen en al die duizenden bezoekers uit de regio die graag naar ons centrum komen, toegankelijk en gastvrij blijft. Voordat we gaan denken dat Zeist het ideaalbeeld van deze steden moet volgen, moeten we eerst en vooral kijken naar de praktijk die daar geldt en waar we in Zeist mee te maken hebben. Realistisch zijn in plaats van wensdromen!

 

Toekomst van de mobiliteit

Laatste punt dat ik wil inbrengen is dat het inderdaad zo kan zijn dat de Slotlaan uiteindelijk in een verre toekomst afgesloten zal gaan worden. Fons Pennings schreef daar al een inspirerend stuk over. Daarbij kun je kiezen voor de brute afsluiting zonder na te denken over de consequenties ervan of, zoals Fons Pennings ook aangeeft, dit geleidelijk te laten gaan met proefafsluitingen. We doen dit feitelijk momenteel al bij evenementen en wat de VVD betreft gaan we dat ook doen bij de koopweekenden in Zeist. Dan kunnen we in de praktijk zien wat er gebeurt met de autobewegingen.

 

Mijn pleidooi voor het openhouden van de Slotlaan voor autoverkeer is vooral gestoeld op de praktijk en realiteit waar het centrum van Zeist mee van doen heeft. Idealen zijn mooi, maar verliezen hun schoonheid als het in de praktijk niet werkt en juist grotere problemen veroorzaakt. Dat betekent niet dat we onze oren en ogen dicht moeten houden voor toekomstige ontwikkelingen. Niemand heeft een glazen bol, laten we dan ook niet star zijn in onze oplossingen. Dat pleit voor een politiek die luistert naar alle belanghebbenden en die vervolgens keuzes maakt waarbij we op verantwoorde wijze stappen zetten richting een gastvrij, gezellig en groen centrum van Zeist!

 

 

Sander Jansen

Lijsttrekker VVD Zeist

Luisteren, durven, doen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.