Nieuws van VVD over CDA inzichtelijk

9 documenten

Afgelopen woensdag reden Annemiek en ...

VVD VVD GroenLinks CDA ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 19-07-2019 10:10

Afgelopen woensdag reden Annemiek en Robin mee met een fietstocht door het plassengebied. In zo’n 2,5 uur werd 20 kilometer afgelegd, met een flink aantal informatieve stops onderweg. Vergezeld van een groep collega-raadsleden van CDA, ChristenUnie en GroenLinks, vier wethouders, vertegenwoordigers van het wijkteam Sluipwijk en een diverse groep ambtenaren is een hoop kennis uitgewisseld. Onderweg werd onder meer uitleg gegeven over actuele stand van zaken met het beleid en de uitdagingen bij het beheer van de openbare ruimte. Het was een informatieve en gezellige toer met alle ruimte om te genieten van de omgeving, dingen met eigen ogen waar te nemen, maar ook om te luisteren en vragen te stellen. Een aantal punten die aan bod kwamen: - onderhoud en fundering van de wegen - toegankelijkheid voor autoverkeer - problemen met krappe bochten en verzakkingen bij erftoegangen (zakkende weg bij onderheide brug) - aandachtspunten voor het bestemmingsplan - het bermbeheer - bijenhotels - nieuwe bruggen - beschoeiing - de behoefte aan een loswal - de Beweegbare Fysieke Breedtebeperking - overslaglocatie voor zwaar transport - samenwerking met Gouda Wat ons betreft was het een zeer geslaagde avond, en is het initiatief om beleid ter plekke te bekijken zeker voor herhaling vatbaar!

Een optimale bereikbaarheid van ...

VVD VVD D66 CDA ChristenUnie Almelo 19-06-2018 13:19

Een optimale bereikbaarheid van Almelo en Twente is erg belangrijk voor de VVD. Verbreding van de N35 is al jaren onderwerp van discussie. De N35 wordt vaak het karrenspoor genoemd, terwijl de weg van groot belang is voor de verbinding tussen de regio's Twente en Zwolle. VVD dient daarom samen met CDA, D66 en ChristenUnie woensdag tijdens de behandeling van de perspectiefnota een motie in voor de aanpak van de N35. De VVD Almelo blijft zich actief inzetten om de realisatie hiervan te vervroegen.

Het is weer bollentijd – parkeerdruk ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 09-05-2018 06:47

Het is weer bollentijd – parkeerdruk neemt toe En dat is te merken. Het is hartstikke druk en overal rijden bussen. Dat brengt lusten, maar zeker ook lasten met zich mee. En in toenemende mate. De grenzen zijn bereikt. Maar je kunt geen hek om de gemeente zetten. Daarom is de gemeente bezig met maatregelen om de grote toeristenstroom zo goed mogelijk te begeleiden om de lasten zoveel mogelijk te beperken en te spreiden. Helaas gaat dat door allerlei procedures en regels niet zo snel als we zouden willen, maar de resultaten komen in zicht. Verkeersregelaars en betaald bus-parkeren Nog deze maand wordt bij de Parallelweg bewoners-parkeren ingevoerd voor bewoners van het Noordeinde. Medio mei gaat het betaald parkeren voor bussen aan de Parallelweg in. Wij hebben als coalitiepartijen (Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD) opnieuw gepleit voor verkeersregelaars. Vanwege 4 en 5 mei kunnen die helaas niet direct beginnen. Ook zullen de beheerders bij de toiletvoorziening langer aanwezig blijven, tot 20.00 uur. Ook willen we meer prioriteit bij handhaving en een stopverbod voor bussen, zodat bedrijven aan de Parallelweg bevoorraad kunnen blijven worden. Parkeerverwijssysteem Bussen en auto’s willen we ook niet onnodig in het centrum. Daarom moeten bussen op de Parallelweg betalen en blijft het Marinapark gratis. Toeristen die zelf met de auto komen, willen we ook niet in het centrum naar een plaats laten zoeken, waar dan maar 1,5 uur geparkeerd mag worden. Zij kunnen ook bij het Marinapark parkeren. Het parkeerverwijssysteem, met verwijzingen naar de juiste parkeerplaatsen en digitale melding of en hoeveel parkeerplaatsen nog vrij zijn, moet daarbij gaan helpen. Door aanbestedingsregels kan dit niet snel geregeld worden. De aanbesteding start binnen enkele weken, zodat de gemeente tot eind van het jaar ervaring kan op doen en volgend seizoen een goed werkend systeem heeft. Singelweg Ook Edam is in veel bus-excursies opgenomen. Bij de Grote Kerk in Edam zijn de grenzen met bussen ook bereikt. Om die reden willen we graag zo snel mogelijk bus-parkeren faciliteren langs de Singelweg op de evenementenparkeerplaats. Met de huidige drassige grond gaat dat nog niet, maar ook hier is de urgente hoog en wordt hard gewerkt aan een oplossing. Coalitiepartijen Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD

Radio interview Mauriel van As RTV ...

VVD VVD CDA ChristenUnie Lansingerland 18-04-2018 13:25

Radio interview Mauriel van As RTV Lansingerland Afgelopen donderdag 12 april 2018 was Mauriel samen met 2 andere raadsleden van het CDA en de ChristenUnie te gast in de studio bij RTV Lansingerland voor een radio interview. Tijdens het programma Iedereen Toegang Tot Informatie (ITTI) van Loek Bergman en Marc de Boer heeft Mauriel onder meer verteld over zijn motivatie om raadslid te worden en hoe hij de bewoners wil vertegenwoordigen. Mauriel heeft onder meer verteld dat hij de politiek in wilde gaan om bij te kunnen dragen aan het mooi en fijn houden van onze gemeente in plaats van erover roepen vanaf de zijlijn. Verder heeft hij verteld over wat hij wil bereiken. Hij is lid van de commissie Ruimte en wil vooral een bereikbaar en veilig Lansingerland. In deze commissie is Mauriel vanuit de fractie verantwoordelijk voor onder meer bereikbaarheid & verkeersveiligheid, de kern Bleiswijk en het dossier A16/A13. Hij vindt deze onderwerpen belangrijk omdat juist deze onze directe leefomgeving betreffen. Concreet wil Mauriel dat verkeersonveilige situaties worden aangepakt en dat er een masterplan voor de verkeerscirculatie komt voor de hele gemeente. Mauriel heeft ook verteld over hoe hij de bewoners wil gaan vertegenwoordigen. Hij wil dit doen door gesprekken aan te gaan met mensen, zowel vanuit de mensen maar ook actief mensen benaderen. Onder meer wil hij dat doen door zelf kennis te nemen van bijvoorbeeld verkeersonveilige situaties zoals hij dat al heeft gedaan op de Gemeentewerf en de Röntgenstraat in Berkel en de Hoefweg in Bleiswijk. Op deze wijze krijgt hij de informatie om de juiste afwegingen te kunnen maken. Het interview terugluisteren kan hier:

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 18-04-2018 12:00

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! Verkeersveiligheid en de openbare ruimte zijn belangrijke aandachtspunten van de VVD. En daar gebeurt gelukkig ook veel. Achterstallig onderhoud aangepakt! Het werd hoog tijd, maar nu merken we het ook. Het Europaplein wordt aangelegd en opgeknapt. De Singelweg is net opnieuw geasfalteerd. De asfaltering van de Mgr. Veermanlaan verloopt ook voorspoedig. Met de start van de aanleg van de 3e ontsluitingsweg kan hopelijk eind volgend jaar worden begonnen. En ook de voorbereidingen van groot onderhoud aan de Julianaweg zijn in gang gezet. Inwoners en bedrijven worden betrokken De VVD vindt het belangrijk om inwoners en bedrijven bij de plannen te betrekken. Zeker als er zaken (kunnen) gaan veranderen. Bij de Mgr. Veermanlaan is dat uitstekend gegaan, net als bij het Verkeersplan. Rondom de 3e ontsluitingsweg praten we vooral met de inwoners over de inrichting van het groen tussen de toekomstige weg en de woningen. En inwoners kunnen later ook meepraten over de reconstructie van de Julianaweg. Want het groot onderhoud biedt als het aan de VVD ligt allerlei kansen om knelpunten op te lossen. Parkeren aan de randen Betaald parkeren zien we niet zitten. Dat komt er op neer dat we met z’n allen gaan betalen voor parkeren, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. De VVD kiest daarom, samen met LK, CDA en ZB, voor parkeerplaatsen aan de randen. Dit jaar gaan we aan de slag met parkeren langs de Singelweg. Een wens die ondertussen op veel draagvlak kan rekenen in Edam. Betere verwijzing voorkomt zoeken naar parkeerplek Om de overlast in Volendam te verminderen en zoekverkeer te voorkomen, wordt er later dit jaar een dynamisch systeem ingevoerd. Diverse borden gaan met een vol/vrij-aanduiding aangeven waar lang parkeren mogelijk is. Wij verwachten dat de overlast van toeristisch zoekverkeer daarmee afneemt. Zoals gezegd, gebeurt er dus een hoop. En dat zal voorlopig zo blijven, want er is nog veel werk aan de winkel.

Laatste kans bewoners Catharina ...

VVD VVD SGP CDA Renswoude 27-01-2018 15:18

Laatste kans bewoners Catharina Mossellaan! Op dinsdag 30 januari 2018 komt het bestemmingsplan van de Catharina Mossellaan opnieuw in de Raad (zie de site van de gemeente voor volledig voorstel). De reden hiervoor is dat de bewoners zowel afzonderlijk als groep, een beroep hebben ingesteld tegen het bestemmingsplan bij de Raad van State, die het plan vernietigd heeft. Er waren diverse bezwaren. Er mogen op grond van de gebruikte regeling maar 3 woningen gebouwd worden in plaats van 4, maar belangrijker nog: de verkeersveiligheid van de aansluitingsweg is niet goed geregeld. De bewoners willen namelijk dat de aansluiting op hun straat precies komt te liggen bij het “verkeerspleintje” (zie rechts op de foto). Dit pleintje is ooit aangelegd precies met de bedoeling om hier een straat op aan te sluiten. Hier heb je namelijk het beste zicht op het smalle fietspaadje, die tussen de huisnummers 17 en 19 ligt. In een straat met veel kleine kinderen en zonder stoep, is de verkeersveiligheid letterlijk van levensbelang! In de raadsvergadering van 8 november 2016, waarin 3 van de 5 partijen tegen het voorstel hebben gestemd (alleen de collegepartijen CDA en SGP stemden voor) is dan ook beloofd door de wethouder dat er nog gekeken zou worden naar een uitwerking van de beste ontsluiting. Het bestemmingsplan zou een soort ‘principe uitspraak’ zijn. Dit werd ook zo in de vergadering uitgelegd door de wethouder en ook zo opgevat door de raadsleden (letterlijk citaat van de wethouder, de volledige vergadering van 8-11-2016 is terug te luisteren op www.renswoude.nl, vanaf 02:13:50: “wij zullen nog een tekening maken van hoe wij dit kunnen doen....zoals wij hier het bestemmingsplan vaststellen is die uitweg een uitwerking”). Enkele raadsleden van het CDA en SGP die voor hebben gestemd, hebben zelfs een stemverklaring afgelegd, dus akkoord met het principe besluit waarbij de ontsluiting nog aangepast zou kunnen worden. Later bleken de woorden van de wethouder onjuiste informatie te bevatten: vastgesteld is vastgesteld en er kon niets meer worden aangepast! Door deze verkeerde voorstelling van zaken door de verantwoordelijk wethouder hebben uiteindelijk 6 van de 11 raadsleden voorgestemd. Het bestemmingsplan is nu dus vernietigd door de Raad van State. Er zijn nu twee keuzen: of de hele procedure wordt opnieuw opgestart (zodat er ook gekeken kan worden naar een betere ontsluiting), of het bestemmingsplan wordt alleen op het punt van de 3 woningen aangepast. De bewoners van de Catharina Mossellaan willen het eerste en de VVD steunt hen daarin volledig. Laten we het nu goed aanpakken, open en eerlijk en in samenspraak met de bewoners! Het is bijna niet te geloven, maar het voorstel van het college wat in de Raad behandeld zal worden is het laatste: men wil alles in tact laten en alleen even de 4e woning schrappen. Daarmee laat men na om de eerdere gemaakte fouten te herstellen. Wij zijn heel erg benieuwd of de raadsleden van het CDA en de SGP, die vorige keer nog op basis van onjuiste informatie voor hebben gestemd, wederom willen meegaan in dit onzalige voorstel van de wethouder.....De raadsvergadering is openbaar en kan ook via internet worden beluisterd.

Algemene beschouwingen begroting ...

VVD VVD GroenLinks ChristenUnie CDA Zuidhorn 04-11-2017 10:50

Algemene beschouwingen begroting 2018 De weg naar 2019; vrij en bereikbaar. Het gaat goed met de gemeente Zuidhorn. De financiële positie is goed. De lastendruk voor onze inwoners gaat niet omhoog. Dat is waar de VVD altijd voor is gegaan: Inwoners moeten meer overhouden in hun portemonnee. Het jaar 2018 is ons laatste jaar als gemeente Zuidhorn. Wij gaan niet op de winkel passen, maar we zorgen dat onze inwoners goed het Westerkwartier in gaan. De VVD denkt daarbij aan: Samen op weg naar het Westerkwartier, dus iedereen doet mee Integraal beleid voor meer wonen, werken, welzijn en levende dorpen Er is voldoende geld voor WMO en Zorg Wegen en openbaar groen worden op aanvaardbaar niveau onderhouden Automobiliteit is van groot belang, een betere verbinding met de A7 is noodzakelijk Administratieve rompslomp wordt vermeden en er wordt kostenbewust gewerkt De VVD herkent zich in grote mate in de beleidsbegroting 2018. Toch willen wij een aantal opmerkingen en accentverschillen maken om daarmee het beleid nog beter voor al onze inwoners te maken. Algemeen bestuur Zoals eerder al aangegeven is de gemeente Zuidhorn op weg naar de nieuwe gemeente Westerkwartier per 1 januari 2019. Vier gemeentes samenvoegen is de weg die wij moeten gaan om als openbaar bestuur in onze regio toekomstbestendig te worden. Met de toenemende complexiteit van samenleving en dossiers moet de gemeente immers voldoende bestuurlijke slagkracht houden. De weg naar 2019 is geen eenvoudige en vergt de nodige inspanning, van onze inwoners, bestuurders en personeel. Volgens de VVD moet er vooral bij onze medewerkers voldoende capaciteit zijn om al de taken goed te kunnen klaren. Incidentele budgetten kunnen hiervoor worden ingezet, mits administratieve rompslomp wordt vermeden en er kostenbewust wordt gewerkt. Veiligheid Gaswinning De gemeente Zuidhorn ligt in een gaswinningsgebied, wat we als overheid niet mogen onderschatten. Het is jammer dat de afgelopen 50 jaar het belang van veiligheid voor onze inwoners niet de hoogste prioriteit heeft gehad. Inzet van duurzame en herwinbare energiebronnen helpt mee om de zo noodzakelijke vermindering van de gaswinning in Groningen te realiseren. Daarnaast veroorzaakt het in- en uitpompen van gas in het veld bij Grijpskerk laag frequent geluid. Eerder heeft de VVD al voorgesteld om een StabiAlert-tiltmeter in combinatie met een TNO-meter te plaatsen in of nabij de kerk van Niehove. Op deze wijze kun je alle gegevens met betrekking tot trillingen zeer nauwkeurig monitoren en is er een alarmering bij bodembewegingen. Het college heeft in een memo aangegeven in beide zaken (tiltmeter en LFG) geen actie te willen ondernemen. Maar daarmee is het wat de VVD betreft niet afgehandeld. De VVD wil blijvende aandacht voor een ingewikkeld en lastig probleem. Hulpverlening Een opvallend punt is het gebrek aan actie op het gebied van openbare orde en veiligheid. Bij de voorjaarsnota hebben wij al aandacht gevraagd voor inzet van noodhulp. Hoe is de situatie in onze gemeente? Hoeveel agenten zijn er ’s nachts aan het werk en in hoeverre kan er doeltreffend gereageerd worden op meldingen? Wat is hierbij de aanrijtijd? Sinds kort weten wij ook dat de aanrijtijden bij ambulances ook niet worden gehaald. De VVD is van mening dat het veiligheidsgevoel van burgers in de regio in gevaar komt en dat burgers recht hebben op vlot en adequaat kunnen handelen van onze agenten. De VVD vraagt het college aan te geven welke concrete stappen er zijn gemaakt om de veiligheid van onze inwoners te garanderen dan wel te verbeteren. Verkeer en vervoer In onze regio is automobiliteit een noodzaak. Er is veel in het openbaar vervoer geïnvesteerd, maar het OV is en wordt geen fijnmazig netwerk zoals je dat in grootstedelijk gebied wel hebt. Niet alle inwoners kunnen op een eenvoudige wijze gebruik maken van het OV. De opmerking t.a.v. ‘heropening station Visvliet’ geeft dat al aan. Onze inwoners zijn dus grotendeels afhankelijk van hun eigen vervoer. Voor de lokale economie en de bereikbaarheid van onze gemeente moet er snel een betere verbinding met de A7 komen. Zeker nu Middag-Humsterland onderdeel van onze gemeente wordt. Afgelopen herfstvakantie is door tijdelijke sluiting van de Friesestraatweg weer pijnlijk duidelijk geworden hoe kwetsbaar de automobiliteit in onze gemeente is omdat er geen goede noord-zuidverbindingen zijn. Door werkzaamheden op de Friesestraatweg N355 is er dagen lang sprake geweest van een verkeerschaos. Zo is de buslijn 1 tussen Zernike en station Zuidhorn al snel uit de dienstregeling gehaald. De provincie bedacht voor auto’s een omleidingsroute via Sebaldeburen en Boerakker (over de N388 en de A7) en verwachtte dat automobilisten zich daar aan zouden houden. In werkelijkheid gebruikten ze dezelfde kortere weg als de bus: door Aduard en Dorkwerd. Daar zijn toen ook extra verkeersmaatregelen getroffen om verkeer alsnog te verleiden om te rijden. Naast het dagelijkse fileleed voor het forensenverkeer, de milieuschade door in de file staande auto’s en overlast voor aanwonenden, is er ook schade voor logistiek- en transportbedrijven. Dat schaadt onze lokale economie. De VVD ziet een goede noord-zuidverbinding als de oplossing voor de problemen en behoud van ons MKB. Wat de VVD betreft wordt het nu echt tijd dat er een goede verbinding tussen de Friesestraatweg N355 en de A7 komt. Daarmee wordt de route langs het Hoendiep een veilige fietsroute voor scholieren en hebben de bewoners van Enumatil, Den Horn en de Poffert minder last van zwaar vrachtverkeer. Al met al reden genoeg om aan een echte oplossing te werken. Welke stappen heeft het college gezet en zijn het college en de gemeenteraad bereid om met ons aan de oplossing te werken? Economie Er wordt fors ingestoken op de kenniseconomie. Dat is prima, maar er wordt tot nu toe weinig gedaan om echte banen te laten ontstaan. Het is tot nu toe veel ‘kennis’ en weinig ‘economie’. Worden er met dit beleid wel echte banen gecreëerd? De VVD ziet graag dat het inkoopbeleid aangepast wordt met als doel dat alle lokale ondernemers in onze gemeente zoals loonbedrijven, bouwbedrijven, installatiebedrijven enz. meer kansen hebben bij inkoop en aanbestedingen. Dus zet bijvoorbeeld ons eigen MKB in bij het verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen. Voorwaarden als social return, ecologische footprint en lokale kennis en regionale verbondenheid mogen wat de VVD betreft zwaarder wegen. Ziet het college mogelijkheden daartoe? Gun de winkeliers de vrijheid om ook op zondag hun winkel open te hebben als ze dat willen. De zondagssluiting schaadt onze lokale economie en werkgelegenheid. Er is in deze raad een meerderheid (CDA-ChristenUnie-GroenLinks) tegen de algehele zondagopenstelling, maar het college heeft discretionaire bevoegdheid om op incidentele basis toch toestemming te geven. Helaas staan CDA, ChristenUnie en GroenLinks hier absoluut niet voor open. Een supermarkt wil graag de zondagmiddag voor de kerstdagen open zijn. Tot nu toe is het verzoek afgewezen. De VVD vindt dat erg jammer en vraagt het college opnieuw of het bereid is om voor slechts één keer de supermarkten de zondag voor de kerstdagen open te laten zijn? Let wel, de bedrijven zijn de grootste sponsoren van onze verenigingen, zijn maatschappelijk betrokken en als het met het MKB slecht gaat vallen sponsorgelden immers weg, en daarmee min of meer het welzijn van onze inwoners. Onderwijs De uitbreiding van De Noordster en De Brug steunt de VVD van harte, maar er moet wel blijvend aandacht zijn voor een goede huisvesting van de andere scholen in onze dorpen. Vernieuwend onderwijs ziet de VVD als een kans. Sport, cultuur en recreatie De voorgestelde investeringen in de sportvoorzieningen kan de VVD steunen. Sport is belangrijk, dus het inzetten van een combinatiefunctionaris om meer mensen aan het sporten te krijgen is dan ook een goede zaak. De VVD zet vraagtekens bij het project Bomen in Zuidhorn. De VVD ziet er het nut niet van in om als afscheid van de gemeente Zuidhorn een groot bedrag van € 47.500 in een éénpersoons project te steken. Onze inwoners zitten daar volgens ons echt niet op te wachten. Volgens de VVD zijn er beslist betere doelen om te subsidiëren, zoals bibliotheken, muziekonderwijs en muziekkorpsen. Kan het college aangeven hoe dit project tot stand is gekomen, of er meerdere kunstenaars bij betrokken zijn en wat de betrokkenheid van en effecten voor onze inwoners zullen zijn? Sociaal Domein Het wordt inderdaad tijd dat het Algemeen Maatschappelijk Werk en het Welzijnswerk opnieuw geijkt worden. Wij beschouwen het AMW en Welzijnswerk als basisvoorzieningen in het Sociaal Domein. Tijdig signaleren en aanpak van hulpvragen op wijk/dorpsniveau kan gebruik van de tweede lijn beperken en wellicht voorkomen. Volksgezondheid en milieu Eerder hebben wij gesteld dat in het kader van veiligheid de inzet van duurzame en herwinbare energiebronnen mee helpt om de zo noodzakelijke vermindering van de gaswinning in Groningen te realiseren. De VVD ziet de toepassing van waterstof als de meest duurzame vorm van energie, ook al voor de nabije toekomst. De Gemeente Groningen, Arnhem en Amsterdam gaan hun wagenpark (bijv. veegmachines), om laten bouwen op waterstof. Volgens de VVD moet je niet investeren in wat gisteren belangrijk was maar investeren in wat morgen belangrijk is. Met duurzame energie (zon en wind) waterstof produceren is nu al mogelijk, is een reële mogelijkheid en heeft volgens ons toekomst. Ziet het college mogelijkheden om ons wagenpark op termijn ook te laten rijden op waterstof? Er wordt stevig geïnvesteerd in duurzaamheid en er wordt intensief uitvoering gegeven aan subsidieregelingen. Wat de VVD betreft is het prima om te investeren in duurzaamheid, maar onze inwoners moeten zich wel realiseren dat hierdoor de lasten binnen de gemeente en dus voor alle inwoners stijgen. En ook dat hiervoor personele capaciteit binnen de gemeente nodig is. De VVD vindt dat de verhouding tussen duurzaamheid en de personele kosten voor het duurzaamheidsbeleid in balans moet zijn. Ons motto is dat investeren in duurzaamheid voor iedere inwoner lonend moet zijn. Daarnaast vraagt de VVD zich af of het niet beter zou zijn om bij subsidieregelingen aan te haken bij de provincie, zodat de gemeente Zuidhorn sowieso op de personele kosten kan besparen. Graag zou de VVD iets horen over de wijkgerichte aanpak die het College voor ogen heeft met betrekking tot duurzaamheid. En wij zouden graag een overzicht ontvangen van de reeds verstrekte subsidies ten aanzien van duurzaamheid, dus waar het geld aan is uitgegeven en wat het inmiddels heeft opgeleverd. Volkshuisvesting Naast alle nieuwbouw in het dorp Zuidhorn, gebeurd er nagenoeg niets aan nieuwbouw in de andere dorpen in de gemeente Zuidhorn. De VVD wil dat jongeren, jonge gezinnen en ouderen in onze dorpen kunnen blijven wonen en een kans hebben op een woning. Het College van B&W komt steeds met woningmarktonderzoeken om te kijken of er behoefte is. Het wordt wat de VVD betreft nodig tijd dat er eens wordt doorgepakt en duidelijkheid komt richting onze dorpen. Trajecten en onderzoeken duren veel te lang. Wanneer worden kansen voor nieuwbouw eindelijk eens benut? Nieuwbouw is van levensbelang voor de toekomst van een dorp. Ogenschijnlijk krijgt het college van B&W (CDA-ChristenUnie-GroenLinks) de woningbouwontwikkeling in Grijpskerk (het tweede dorp in de gemeente Zuidhorn) niet van de grond. Op “de Meindertsma-locatie” en locatie “de Molenstraat” in Grijpskerk gebeurd dan ook al jarenlang helemaal niets. Wat gaat het College daar aan doen? Ook is er sinds 2009 geen voortgang op de Rabo-locatie aan de Kievitsweg. Deze locatie dient nodig geherstructureerd te worden. En dit is ook nog eens de entree van het dorp. Het dorp heeft al meerdere malen aangegeven dat er dringend behoefte is aan nieuwbouw. De VVD heeft in 2014 een motie ingediend met het verzoek aan het college om deze locatie integraal aan te pakken. De VVD heeft vernomen dat er een oriënterend gesprek is geweest met een stedenbouwkundige. Algemeen financieel beleid De VVD zet nog wel wat vraagtekens bij de risico’s zoals in de begroting 2018 zijn verwoord. Vooral in het Sociaal Domein en Jeugdzorg. Verder zien wij geen ramingen voor het opheffen van de gemeenschappelijke regeling Novatec. Zoals eerder aangegeven staat de gemeente Zuidhorn er financieel goed voor. Er is voldoende ruimte om te investeren. De VVD verwacht dat er in de komende jaren nog meer financiële ruimte zal ontstaan. De 2e financiële rapportage over 2017 laat een positiever beeld zien dan was gedacht. Maar ook de Algemene Uitkering zal naar onze verwachting toenemen. Immers, het kabinet Rutte III gaat de komende jaren fors investeren. Dat zal ook positief doorwerken naar de gemeentes. Al met al is de VVD van mening dat er een keurige begroting 2018 is gepresenteerd. Met de opmerkingen en suggesties van de VVD wordt het op de weg naar 2019 nog mooier: vrij en bereikbaar. De fractie van de VVD, René Westerhoff-Dijkinga & Geertje Dijkstra-Jacobi Leden van de steunfractie: Jorrit Algra, Henk Jongman, Jan Klunder, Onno Koopmans en Koen Meier.

De herinrichtingsplannen rondom het ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 31-05-2017 12:00

De herinrichtingsplannen rondom het Europaplein spelen al jaren. Maar sinds 2016 wordt het eensgezind opgepakt door een nieuwe coalitie. De uitvoering komt steeds dichterbij. Waar in 2015 de plannen vorm kregen en in 2016 werd besloten dat horeca en terrassen mogelijk en wenselijk zijn, wordt 2017 het jaar waarin samen de puntjes op de i komen en de uitvoering start! Verandering voor gemotoriseerd verkeer Om het Europaplein autoluw te maken, wordt het rondjesrijden door de Ventersgracht onmogelijk gemaakt. Ook de Stationstraat wordt met dat doel afgesloten. Daarnaast wordt het vrachtverkeer gereguleerd (max 8 meter, 7,5 ton en laden/lossen tussen 6.00-11.00 uur). Dat beperkt de overlast en verbetert de veiligheid. Wij realiseren ons dat niet iedereen alleen voordelen zal zien, maar zoals vaak met veranderingen, verwachten wij dat de uitkomst heel snel went omdat er vooral voordelen aan zitten. Draagvlak De herinrichting van het Europaplein zal eind van het jaar beginnen. Het door wethouder Wim Runderkamp (VVD) gepresenteerde ontwerp op hoofdlijnen kan op veel positieve reacties rekenen. Niet alleen applaudisseerde de raad er al eens voor, ook bij diverse bijeenkomsten voor alle inwoners waren de geluiden bijna zonder uitzondering positief. De meningen verschillen vaak over details en individuele belangen. In juni gaat de raad zich buigen over de verkeerssituatie. Na de zomer zal er een ontwerp van het Europaplein liggen. Kermis en markt De kermis en de markt zijn daarbij twee belangrijke zaken waar nog keuzes in gemaakt moeten worden. De beste opstelling voor de markt leidt tot een aantrekkelijke inrichting van het gebied, maar ook een beperking van laad/losverkeer vanaf de Haven op zaterdag. Burgers, betrokkenen en de hele gemeenteraad hebben daarvoor een voorkeur. Met de betrokken ondernemers zal nog overleg plaats gaan vinden. Het ontwerp heeft ook gevolg voor de kermis. Die zal veranderen als er bomen in de Zeestraat komen, zoals dat eerder door de hele gemeenteraad werd omarmt. Zoals Zeevangs Belang al aangaf, is de discussie of 4 dagen kermis de inrichting moet bepalen, of dat de kermis zich moet voegen naar de inrichting. Ook daarover zal nog overleg plaatsvinden, vooruitlopend op besluitvorming in september. Maar het is een illusie te denken dat de kermis precies hetzelfde kan blijven, als we ook de Zeestraat een vriendelijker entree van het centrum willen maken, dan de geasfalteerde vlakte die het nu is. Handhaving Over allerlei stappen en besluiten is heel veel overleg geweest met iedereen die dat wilde. Een rode draad daarbij is de behoefte aan meer handhaving. Tot onze spijt kan de gemeente niet optreden tegen rijdend verkeer, alleen tegen foutparkeren. En waar de gemeente de kosten heeft voor de handhaving, gaan de opbrengsten naar de Rijksoverheid. Dit onderwerp is ook bij de landelijke overheid onder de aandacht gebracht. Zodra het mogelijk wordt om de opbrengsten naar de gemeente te laten gaan, is de VVD voor het gebruik van die extra mogelijkheden. En vooruitlopend daarop willen we kijken naar betere prioritering en intensivering van de handhaving. Want zonder handhaving hebben regels geen zin. Om diezelfde reden ondersteunt de VVD de oproep van het CDA om de toewijzing van parkeerontheffingen tegen het licht te houden. Veel mensen praten mee! In Volendam krijgen de plannen dit jaar een definitieve vorm. Maar daar houdt het niet op. Naast Volendam, staan ook in Edam en Oosthuizen eenrichtingsverkeer, vrachtverkeer, bebording, zebrapaden, rotondes en parkeerplaatsen aan de randen hoog op het prioriteitenlijstje. Op dit moment is het Verkeersplan in voorbereiding, waar wethouder Wim Runderkamp (VVD) deze onderdelen bespreekt met burgers. Tientallen hebben zich aangemeld om daar meerdere keren voor bij elkaar te komen, samen thema's te kiezen en maatregelen voor te stellen. De VVD is erg blij met die animo en we hebben hoge verwachtingen, want wie kent onveilige situaties beter dan de weggebruikers zelf?

https://www.facebook.com/TwenteVVD/vi ...

VVD VVD CDA Haaksbergen 11-03-2017 09:30

https://www.facebook.com/TwenteVVD/videos/717793791719327/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.