Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

6460 documenten

College gaat door met 4 wethouders

ChristenUnie ChristenUnie Lelystad 28-04-2024 16:11

https://lelystad.christenunie.nl/k/n16301/news/view/1495672/179916/Stadhuis-Lelystad4-scaled.jpgEen 5-koppige commissie heeft onderzocht hoe het college van wethouders verder moet na het opstappen van wethouder Rinze Broekema. Ons fractielid Pieter Frankema was ook gekozen om deel te nemen aan deze commissie. Afgelopen dinsdag kwam de commissie met het advies om geen 5e wethouder meer te benoemen, maar door te gaan met een college van 4 wethouders.

Onze fractie was eigenlijk voorstander van benoeming van een nieuwe wethouder. De commissie zag als bezwaar dat een nieuwe wethouder in zeer korte tijd ingewerkt zou moeten worden en dan vrij kort in functie zou blijven, omdat er over 2 jaar alweer gemeenteraadsverkiezingen zijn. Onze fractie kan zich met deze argumenten vinden in het besluit om door te gaan met 4 wethouders. 

De commissie gaat nu met het college bespreken hoe de portefeuilles evenwichtig kunnen worden herverdeeld. Het sociaal domein is hierbij wel een zorg. Voor het vertrek van Broekema lag het sociaal domein grofweg verdeeld over 2 wethouders. Het is niet ideaal om alles bij één wethouder te leggen, maar ook niet om het te versnipperen over meerdere wethouders. GroenLinks heeft, samen met de PvdA-fractie, een motie ingediend om extra aandacht te geven aan het sociaal domein bij de herverdeling van de portefeuilles. Deze is met ruime meerderheid aangenomen. 

Om beter de vinger aan de pols te houden zal de commissie elke 3 maanden voortgangsgesprekken houden met de wethouders. Voorlopig is er dus nog genoeg te doen voor deze commissie.

 

 

Vervangende nieuwbouw van basisschool De Windroos

ChristenUnie ChristenUnie Lelystad 28-04-2024 15:58

https://lelystad.christenunie.nl/k/n16301/news/view/1495674/179916/CU Lelystad GR22 Pieter Frankema 05 (2).jpgDe huidige basisschool De Windroos in het Karveel is aan vervanging toe. Er is onderzoek gedaan naar de precieze locatie van de nieuwbouw.

Omwonenden zijn niet betrokken in dit proces en ontdekten dat de schaduw van de nieuwe gymzaal over hun woningen zou vallen. Ons fractielid Pieter Frankema heeft, samen met de CDA-fractie, een amendement ingediend. Hij stelt voor opnieuw te kijken naar de positie van de gebouwdelen en daarbij rekening te houden met de bezwaren van de omwonenden. Dit amendement is aangenomen. 

 

 

Highlights 27 april 2024.

ChristenUnie ChristenUnie Den Helder 27-04-2024 17:00

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1495679/43656/IMG_5090  Piet dichtbij.jpgAfgelopen dinsdag vergaderde de steunfractie en het bestuur met als gast, Herman Dubbeldam en dan gaat het al gauw over het belang van de stichting Present voor de inwoners van Den Helder. We bespraken ook de mogelijke gevolgen van de op handen zijnde bezuinigingen. Wat is het belangrijk, goed voor ogen te houden wat voor stad je wilt zijn voor de inwoners voordat je tot bezuinigingsmaatregelen besluit. Bezuinigen op subsidie voor Present: voor iedere euro die je daar bezuinigt, richt je voor vijf euro schade aan in de samenleving! Natuurlijk bespraken we ook de situatie in de gemeenteraad nadat maandagavond daar een vertrouwensbreuk ontstond nu Remco Duijnker voor de tweede keer onvoldoende stemmen kreeg om het stokje van Michiel Wouters over te nemen. Als eerste vinden wij dit dieptriest voor Remco Duijnker zelf. Als tweede ondersteunen we de lijn van Carlo Assorgia: de coalitiepartners zijn aan zet. Duidelijk is dat door deze gang van zaken de coalitie niet langer bestaat. Onze fractie zal binnenkort een intern overleg hebben over onze opstelling.

13 Koninklijke onderscheidingen bij Lintjesregen Den Helder

En afgelopen vrijdag, 26 april was het groot feest in de Stadshal van Theater de Kampanje. Traditiegetrouw vindt op 26 april de lintjesregen plaats door heel Nederland, en zo ook in Den Helder. Maar liefst dertien inwoners van de gemeente hebben vrijdagochtend een Koninklijke onderscheiding in ontvangst mogen nemen, omdat zij zichzelf lang en op een bijzondere manier voor de samenleving hebben ingezet. Burgemeester Jan de Boer mocht de lintjes uitreiken en de inwoners benoemen tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Een van deze inwoners was Piet Bras, de secretaris van de ChristenUnie in Den Helder, die als eerste naar voren mocht, om de onderscheiding in ontvangst te nemen.

Het was voor mij heel bijzonder en een voorrecht om deze dag mee te maken. Om te horen dat er zo veel waardering is voor mijn inzet voor de Christen Unie.

Aan het eind van zijn toelichting, zei de burgemeester, van Den Helder:

‘U bent een trouw, bevlogen en vooralsnog onmisbaar bestuurslid voor de ChristenUnie. Partijcoryfee Arie Slob zei tegen mij dat u een bescheiden en supertrouw mens bent’. “Zulke mensen verdienen een lintje!”

Deze toelichting en deze woorden maakte het voor mij tot een bijzondere dag. Maar ik realiseer me ook dat het gaat om de Hoogste Koning, om Hem te volgen, ook op het terrein van politiek en bestuur, vol passie en vuur!

Piet Bras

Heldere communicatie bij WMO-zaken

ChristenUnie ChristenUnie Lelystad 27-04-2024 11:30

https://lelystad.christenunie.nl/k/n16301/news/view/1495673/179916/HENK_SCHRAA (002).jpgOnze fractievoorzitter Henk Schraa heeft goed geluisterd naar de Cliëntenraad. Inwoners ervaren vaak onduidelijkheid als ze aanvragen indienen voor WMO-ondersteuning.

Ze begrijpen de informatie niet of zijn niet op de hoogte van deadlines. Ze maken zich ongerust als ze niets horen van de gemeente, omdat ze niet weten dat er een reactietermijn van bijvoorbeeld 8 weken is. Daarom heeft Schraa een motie ingediend waarin hij de gemeente oproept om te letten op heldere communicatie, duidelijke woordkeuze en eenvoudige taal in de contacten met inwoners als het gaat om WMO-zaken. Deze motie is met ruime meerderheid aangenomen.

 

Hoger participatieniveau voor benoemen woningbouwlocaties Maartensdijk

ChristenUnie ChristenUnie De Bilt 26-04-2024 14:20

https://debilt.christenunie.nl/k/n6024/news/view/1495660/69105/foto gemeente Maartensdijk.jpgMet een unaniem aangenomen amendement heeft de ChristenUnie, samen met SGP, CDA en VVD, gezorgd voor een hoger participatieniveau van burgers voor het benoemen van woningbouwlocaties in Maartensdijk.

In de raadsvergadering van 28 maart jl. lag een raadsvoorstel voor om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen om een extern onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden van de bouw van 200 woningen op verschillende locaties in Maartensdijk en daarbij het participatieniveau vast te stellen op het niveau ‘meedenken’.

ChristenUnie is voorstander van woningbouw in Maartensdijk, zowel om de leefbaarheid van de kern te versterken als om mede-invulling te geven aan het verminderen van de woningnood in onze gemeente. Ook vindt de ChristenUnie dat burgers goed en tijdig bij het zoeken naar bouwlocaties en het opstellen van woningbouwplannen betrokken moeten worden.

Daarom kan de ChristenUnie zich in de basis goed vinden in het raadsvoorstel. Ons tijdelijk raadslid Falco Jansen had echter nog wel twee punten. Te weten het genoemde aantal van 200 woningen en het voorgestelde niveau van burgerparticipatie voor het benoemen van zoeklocaties.

Het aantal van 200 woningen is gebaseerd op het coalitieakkoord van dit college. Er ontbreekt echter elke onderbouwing of onderzoek. Uit een eerder uitgevoerd extern onderzoek werd echter het aantal van 140 benodigde woningen genoemd. De wethouder gaf aan dat het aantal van 200 niet keihard is en dat per locatie gekeken wordt wat de haalbare woningbouwomvang is en dat de gemeenteraad per bouwplan nadere besluiten kan nemen. Desondanks diende Forza een amendement in voor maximaal 25 nieuwe woningen buiten de rode contouren. Over dit maximum aantal buiten de rode contouren ontspon zich een mooi debat tussen ons raadslid en Forza. Immers, waarop is het aantal van 25 gebaseerd? Hier bleek ook geen onderbouwing of onderzoek aan ten grondslag te liggen. In het debat met Falco Jansen gaf Forza aan dat het ook enkele woningen meer of enkele woningen minder mogen worden. Dit, al naar gelang de behoefte en logische mogelijkheden aan woningbouw buiten de rode contouren. Hier vonden ChristenUnie en Forza elkaar. ChristenUnie staat primair voor woningbouw binnen de bebouwde kom en meent dat het bouwen buiten de rode contouren tot het minimum beperkt moet blijven. Omdat ChristenUnie op voorhand geen streef- of maximaal aantal woningen buiten de rode contouren wil benoemen, heeft de ChristenUnie tegen dit amendement gestemd.

Het college heeft het niveau van burgerparticipatie op ‘meedenken’ gezet. ChristenUnie is er voorstander van om het participatieniveau voor het benoemen van de woningbouwlocaties op ‘meewerken’ te zetten. De inwoners van Maartensdijk weten immers zelf het beste welke locaties wenselijk zijn voor woningbouw en welke niet. Op het niveau ‘meewerken’ wordt de inwoners uit Maartensdijk de kans gegeven het participatietraject in te gaan met de zekerheid dat hun expertise wordt benut en hun wensen ten aanzien van woningbouwlocaties worden meegenomen en gerespecteerd. Het samen met SGP en CDA door ChristenUnie opgestelde en door VVD mede-ondertekende amendement om het participatieniveau op ‘meewerken’ te zetten, werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

Het raadsvoorstel werd vervolgens, met verwerking van het amendement, unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Column raadspraat: Keuzes maken

ChristenUnie ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 25-04-2024 20:15

https://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/1495632/1055390/168x168 Aafke OuwerkerkIk vind keuzes maken lastig. Ik ben zo’n persoon die graag alles zou willen doen. Ik ben snel enthousiast, zie in veel dingen potentieel en maak het ook graag iedereen naar de zin. U begrijpt vast dat ik in mijn leven al vaak tegen de beperkingen van mijn tijd en energie ben aangelopen.

Een aantal jaar geleden kwam ik thuis te zitten met een burn-out. Waar ik eerder schijnbaar moeiteloos veel taken kon doen, had ik ineens niet meer genoeg energie voor de meest dagelijkse dingen. Ik leerde een harde les: Als je geen keuzes maakt doe je veel dingen half en kun je uiteindelijk niet de dingen doen die je het belangrijkste vindt.

Wat voor mijn dagelijks leven geldt, is ook aan de orde binnen onze gemeente. Deze week debatteert de gemeenteraad over het stellen van prioriteiten. Als raadsleden willen we allemaal het beste voor ons dorp en we zouden dan ook graag alle plannen die er zijn realiseren. Geld en capaciteit zijn  echter niet oneindig en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Waar richt de gemeente zich de komende tijd op? Welke plannen brengen we als eerste verder? 

Ook hier geldt: allereerst moet er prioriteit zijn voor de dagelijkse en noodzakelijke dingen. In een gemeente gaat het dan bijvoorbeeld om onderhoud aan wegen of onderwijshuisvesting. Daarna volgt de vraag: wat kunnen we dan verder nog doen. Daarover gaat het debat. Wat heeft nu de grootste prioriteit om te doen? Daarmee vervallen die andere plannen niet. We kunnen er alleen niet als eerste aandacht aan besteden. 

Bent u nieuwsgierig naar hoe wij die keuzes maken en wat daarin onze overwegingen zijn? Wees welkom op de (digitale) publieke tribune!

Aafke Ouwerkerk

Column Kompas Hardinxveld-Giessendam, 24 april 2024 

Als dit rapport niet de druppel is om de toeslagen af te schaffen, wat dan wel?

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 25-04-2024 11:09

Door Don Ceder op 25 april 2024 om 13:08

Als dit rapport niet de druppel is om de toeslagen af te schaffen, wat dan wel?

Bijdrage Don Ceder in debat met Parlementaire Enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening

Voorzitter, het voelt gek om het te hebben over de kinderopvangtoeslagaffaire te hebben en hier te staan. Ik heb namelijk lang aan de andere kant gestaan, naast ouders die ook hier op de tribune zitten, in de strijd naar erkenning, recht en herstel.

Één van deze ouders heette Debora. Ze is jarenlang opgejaagd door de overheid en kreeg het stempel fraudeur. In 2012 begon de ellende met terugvorderingen van de Belastingdienst. In totaal liep het bedrag op tot 48 duizend euro. Hoeveel bewijs Debora ook naar de Belastingdienst opstuurde om aan te tonen dat de Belastingdienst het bij het verkeerde eind had: het was nooit genoeg. Ze gleed uiteindelijk weg in een diep moeras. Ze verloor haar baan, haar zelfwaardigheid, ze werd depressief, ze kon haar zorgverzekering niet meer betalen en kwam in de wanbetalersregeling, haar gebit ging achteruit, haar relatie liep op de klippen en ze werd depressief. Haar kinderen zagen een andere moeder en dat had ook effect op hen. Deborah was op een gegeven moment zowel fysiek, mentaal als financieel kapot en leefde van dag naar dag.

Voorzitter, dit verhaal van Debora is niet de enige. Duizenden ouders én kinderen is dit overkomen.

In het rapport wordt het gedicht van toeslagenkind Milton Moreira Morena geciteerd. Ik citeer hier enkele zinnen:

“Het is oké om mij safe te voelen, samen met mijn medemens.

Het is niet oké om alles maar te accepteren!

Het is niet oké om stil te blijven ik heb ook een stem! Wij allemaal.

Het is pas oké als ik zelf mag beslissen over mijn leven!!!

OKE!!”

Het is belangrijk om de verhalen van Debora, Milton en vele andere ouders en kinderen te blijven vertellen. Zodat we nooit vergeten hoe de overheid zoveel macht naar zich toe kan trekken, gelegitimeerd door een parlementaire democratie. En niet vergeten hoe de instituties allen kunnen falen in het beschermen van mensen tegen diezelfde macht van de overheid. Maar ook dat we begrijpen dat achter dit alles wantrouwen richting de burger zit. Dat zit achter het fraudebeleid, dat zit achter het toeslagenstelsel.

Voorzitter, dit rapport toont de noodzaak aan om nú keuzes te maken. En de belangrijkste die we moeten maken is het toeslagenselsel afschafffen!   Als dit rapport niet de druppel is om de toeslagen af te schaffen, wat dan wel?

De commissie oordeelt hard over de politiek die maar geen einde maakt aan het toeslagenstelsel. Ik citeer: “

de wetgever is blind voor de gevolgen voor mensen”.

Voorzitter, wat de ChristenUnie betreft laten trekken we echt een streep en rekenen we voor eens en voor altijd met het toeslagenstelsel af.

Voorzitter,

Ik wil de leden van de Parlementaire Enquêtecommissie Fraudebeleid en dienstverlening en hun ambtelijke ondersteuning heel hartelijk danken voor het werk dat door hen verricht is. Ook de leden van de commissie die nu geen Kamerlid meer zijn. Er ligt een omvangrijk en diepgravend rapport over het fraudebeleid van het Rijk en de uitvoeringsorganisaties. De commissie heeft grondig werk verricht en dat heeft het nodige van de leden gevraagd, aan tijd, aan inzet, aan het niet-beschikbaar zijn voor andere werkzaamheden. Dank allen.

Algemene reactie

De titel van het rapport is veelzeggend. Blind voor mens en recht. De overheid, rechterlijke macht en politiek is blind geweest voor mens en recht.

Dit rapport moet volgens de ChristenUnie-fractie de spreekwoordelijke druppel zijn om de wissel om te zetten.

Het systeem op basis waarvan dit kon gebeuren is gebouwd op wantrouwen. Een systeem gebouwd op rationele beslissingen en mensen die hun hele leven en inkomenssituatie gemakkelijk kunnen overzien. Maar dit systeem houdt geen rekening met flexibele arbeidscontracten, diffuse samenlevingsvormen en wisselende inkomens.

De regels in de sociale zekerheid moeten daarom menselijker. Dat betekent voor de ChristenUnie: eenvoudiger, meer oog voor wat van mensen gevraagd kan worden en met stevige rechtsbescherming.

Toeslagen

Voorzitter, ik wil beginnen bij de bron van de toeslagenaffaire. Het systeem van toeslagen dat anno 2024 nog steeds bestaat. Het systeem van toeslagen is bedoeld als inkomensbescherming. Om mensen te helpen met het betalen van zorg, wonen of zorg voor kinderen. Maar in de praktijk is het een

rekening van de woningcorporatie, zorgverzekeraar of kinderopvanginstelling.

De commissie trekt hier harde conclusies. Er liggen nog steeds onverantwoorde financiële risico’s en onrealistische verantwoordelijkheden bij mensen. De oorzaak hiervan zit diep in de kern van het toeslagenstelsel: voorschotfinanciering op basis van actuele inkomens.

De commissie roept de wetgever op: toon politiek lef en schaf het toeslagenstelsel af. Een oproep die mijn partij van harte ondersteunt. In de doorrekening bij ons verkiezingsprogramma doen we ook een concreet voorstel voor hoe een nieuw stelsel van inkomensbescherming en fiscaliteit eruit kan komen te zien. Het kan dus. We kunnen van de toeslagen af! Zodat mensen van een financieel onzeker huishoudboekje naar een zeker huishoudboekje gaan.

Waarom gebeurt het dan niet? Het cynische antwoord is, helaas: omdat er geen politieke wil is om het ook écht te gaan doen. Mijn collega Pieter Grinwis heeft de afgelopen weken de debatten rond kinderopvang en toeslagen gedaan. Daar proefde hij weinig urgentie om een gezamenlijke stip op de horizon te zetten: een toekomst zonder toeslagen.

Mijn fractie zou het onverteerbaar vinden als dit rapport niet de druppel is om deze stip wel te zetten. Ik hoor graag hoe de commissie dit beoordeelt.

Uitvoering

Voorzitter, over de uitvoering van de fraudewet en het boetebesluit heb ik nog enkele vragen aan de commissie.

De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft de bepaling rond terugvordering altijd dwingendrechtelijk geïnterpreteerd. De bekende alles-of-niets benadering: de Dienst Toeslagen heeft geen ruimte om af te zien van een volledige terugvordering. Deze zeer strenge en ongenadige wijze van terugvorderen, zonder ruimte voor de uitvoering, was nooit de bedoeling geweest van de wetgever, geeft de commissie aan.

Waarom is, in de ogen van de commissie, de Raad van State altijd blijven vasthouden aan de alles of niets benadering ondanks de duidelijke uitspraken van bewindspersonen in diverse debatten?

Financiën en SZW waren in 2013 beide op de hoogte van de alles of niets-benadering en de harde gevolgen hiervan. Dit leidt enkel tot een onderlinge discussie met andere interpretaties.

Kan de commissie nader duiden welke interpretaties financiën en SZW aan de alles of niets-benadering gaven? En waarom is het in de ogen van de commissie toen niet gelukt om te komen tot een concrete oplossing? Ontbrak het aan politieke wil om dit op te lossen?

Ditzelfde geldt ook voor het boetebesluit. De 100%-boete werd in de sociale zekerheid de standaard terwijl minister Asscher stelde dat uitvoering ruimte had om verminderde verwijtbaarheid vast te stellen. Het UWV heeft ook herhaaldelijke verzoeken gedaan voor ruimte om subjectieve verwijtbaarheid mee te wegen bij het uitvoeren van de fraudewet. SZW hield vast aan het boetebesluit en gaf de ruimte niet, ondanks dat de ministers in politieke debatten aangaven dat er weldegelijk ruimte zou zijn.

Kan de commissie een verklaring geven waarom dit zo heeft kunnen misgaan?

De commissie wijst ook terecht op de zeer beperkte uitleg van het begrip ‘dringende reden’ in de sociale zekerheid. Iemand met een uitkering die een klein foutje maakte kan worden opgezadeld met een herziening en een grote terugvordering. De afgelopen jaren heeft mijn fractie gewerkt aan een initiatiefwet om de uitvoeringsinstanties meer ruimte te geven om de gevolgen van de terugvordering mee te wegen in het besluit. Afgelopen donderdag heeft de Centrale Raad van Beroep een cruciale uitspraak gedaan die onze initiatiefwet in principe overbodig maakt. De uitvoerende instantie is volgens de Centrale Raad verplicht een belangenafweging te maken waarvan de uitkomst niet onevenredig mag zijn. Het doel is bereikt, mijn fractie is daar heel blij mee. Hoe kijkt de commissie naar de uitspraak van afgelopen donderdag?

Aanbevelingen

De aanbevelingen die de commissie doet zijn belangrijk. Veel aanbevelingen zijn klip en klaar. De overheid moet een menselijker gezicht krijgen via een recht op persoonlijk contact. Het handhavings- en sanctioneringsbeleid moet worden herzien, de Autoriteit Persoonsgegevens moet versterkt worden enzovoorts.

Over enkele andere aanbevelingen heb ik nog enkele vragen.

De commissie adviseert de Raad van State te splitsen en de afdeling bestuursrechtspraak onder te brengen bij de rechterlijke macht. Rond deze aanbeveling constateert de commissie ook dat het opmerkelijk is dat vraagstukken over aanvullende inkomensvoorzieningen niet bij één rechtsprekende instantie zijn ondergebracht. De commissie doet daar vervolgens geen aanbeveling over. Is dit bewust? Zou één rechtsprekende instantie voor alle inkomensvoorzieningen inderdaad niet veel logischer en begrijpelijker zijn?

Voorzitter, ik ben zelf sociaal advocaat geweest en heb van dichtbij gezien dat de drempel te hoog is voor mensen om hun recht te halen. Dit terwijl in een rechtsstaat het toegang tot het recht cruciaal is. De commissie doet hiervoor twee belangrijke aanbevelingen. Allereerst de aanbeveling om een landelijk dekkend netwerk voor hulp en ondersteuning bij sociaaljuridische vraagstukken te garanderen. En vervolgens om de vergoedingen voor de sociale advocatuur te verhogen en de criteria voor gesubsidieerde rechtsbijstand te verruimen.

Heeft de commissie hiervoor ook een idee welk budget er met deze aanbevelingen gemoeid zouden moeten gaan?

Heeft de commissie ook een mening over de huidige inrichting van het stelsel van sociale advocatuur? Ik ben ervan overtuigd dat het stelsel op de schop moet omdat perverse financiële prikkels er nu niet altijd voor zorgen dat het belang van de cliënt op de eerste plaats staat. Ik ben benieuwd hoe de commissie dit ziet.

Voorzitter, de commissie oordeelt dat alle staatsmachten gefaald hebben. Ook de Tweede Kamer. De commissie beschrijft dat de wisselwerking tussen Kamerleden en journalisten gevolgen hebben gehad op de wijze waarop Kamerleden hun taak invullen. Dit leidde tot een papegaaiencircuit tussen politiek en media. Mijn fractie herkent deze dynamiek waar ook wij kwetsbaar voor zijn. Ook wij moeten erkennen dat we te laat signalen van gedupeerden en uit de uitvoeringsorganisaties hebben gezien.

Conclusie

Voorzitter, ik hoop dat dit rapport de wissels omzet. Want, zoals de commissie stelt: als we nu niets doen, kan het morgen weer gebeuren. Ik hoop, dat als ik ooit terugkeer als advocaat nooit meer een slachtoffer van een dergelijke affaire hoef bij te staan.

Als dit rapport niet de druppel is om de toeslagen af te schaffen, wat dan wel?

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 25-04-2024 11:09

Voorzitter, het voelt gek om het te hebben over de kinderopvangtoeslagaffaire te hebben en hier te staan. Ik heb namelijk lang aan de andere kant gestaan, naast ouders die ook hier op de tribune zitten, in de strijd naar erkenning, recht en herstel.

Als dit rapport niet de druppel is om de toeslagen af te schaffen, wat dan wel?

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 25-04-2024 11:09

Voorzitter, het voelt gek om het te hebben over de kinderopvangtoeslagaffaire te hebben en hier te staan. Ik heb namelijk lang aan de andere kant gestaan, naast ouders die ook hier op de tribune zitten, in de strijd naar erkenning, recht en herstel.

Arie Barendrecht nieuwe fractievoorzitter ChristenUnie Ede

ChristenUnie ChristenUnie Ede 25-04-2024 09:56

Arie Barendrecht is vanaf 1 mei de nieuwe fractievoorzitter van ChristenUnie Ede. Hij neemt het stokje over van Cora Otter. Cora is acht jaar fractievoorzitter geweest van de Edese ChristenUnie en maakt nu ruimte voor nieuw talent.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.