Nieuws van politieke partijen in Alkmaar over D66 inzichtelijk

13 documenten

De economische crisis en de Corona-epidemie.

SP SP VVD D66 CDA PvdA Alkmaar 12-05-2020 10:22

Nog maar kort geleden werden er juichende verhalen verteld over economisch herstel na de vorige crisis. Maar de gevolgen van de  crisis in de jaren 2008-2010 en later zijn nog lang niet verwerkt. En aan de oorzaken is niets gedaan. Van controle op de banken en meer regels voor de financiële sector is niets terecht gekomen.      De dreigende volgende recessie in 2020 werd al ver vóór de corona-epidemie voorspeld. En dreigt nu over te gaan in een echte economische crisis. Nu wordt die epidemie voorgesteld als oorzaak van de economische crisis. Maar de recessie in de economie was er al vóór corona. Corona als oorzaak van de economische crisis: een omkering van de werkelijkheid.  Al ver vóór de epidemie waren de problemen in de economie nog steeds en  opnieuw voelbaar voor heel veel werkende mensen. In de industrie, in de havens en in de bouw, bij de banken en bij de overheid wordt de werkgelegenheid minder, er dreigen ontslagen en loonsverhoging is zeldzaam.                                                                                                   

Nederland: 2018-2019-2020.

In Nederland leven 600.000 huishoudens in armoede, dat zijn 1.100.000 personen, waaronder 300.000 kinderen. Een toenemend aantal zzp-ers loopt een groter risico op armoede dan anderen. Eén op de acht huishoudens staat rood, 110.000 hebben een achterstand in hun hypotheekbetaling. De zorgpremie kan door 270.000 huishoudens niet op tijd betaald worden. Van de huishoudens in Nederland heeft 1 op 5 problematische schulden. De lonen en salarissen van werkende mensen blijven achter bij de kosten van levensonderhoud. Evenals de inkomens van ouderen. Veel mensen hebben dubbele banen voor een fatsoenlijk inkomen voor hun gezin. Het reëel besteedbaar inkomen van huishoudens is in 2018 gelijk aan dat in 1977. En sterk achter gebleven bij de economische groei. Steeds meer mensen werken gedwongen in flexbanen, met tijdelijke contracten, als uitzendkracht of als zzp-er. Veel werk van mensen wordt vervangen door machines, computers en robots. En in plaats van vooruitgang betekent dat werk- en bestaansonzekerheid. De gevolgen van de politiek van afbraak en bezuiniging na de vorige crisis zijn nog iedere dag voelbaar voor grote delen van de bevolking. De verzorgingsstaat is bijna helemaal afgebroken. De zorg voor jeugd en jongeren is een chaos en onbereikbaar, met groeiende wachtlijsten. “Wajongers” met een ernstige handicap wordt verteld dat zij “hun eigen broek moeten ophouden”. De sociale werkplaatsen zijn nagenoeg gesloopt. Werkelozen worden gedwongen zwaar, gevaarlijk en ongezond werk uit te voeren. Voor jongeren op zoek naar een woning zijn geen woningen beschikbaar. De vroegere woningnood als in de jaren vijftig is weer terug. Het aantal vooral jongere daklozen groeit.

De AOW voor de oudere bevolking is al jaren lang niet verhoogd. Ook de pensioenen stagneren, er dreigen zelfs pensioenkortingen. En de pensioenleeftijd gaat omhoog. De verzorgingshuizen voor hulp behoevende ouderen zijn opgeheven. De toegang tot verpleeghuizen wordt bemoeilijkt, zieke ouderen moeten maar door hun kinderen, kleinkinderen en andere familie verzorgd worden. In de uitbraak van de corona-epidemie wordt duidelijk dat de bezuinigingen van de afgelopen jaren hebben geleid tot tekorten aan materialen die voor de zorg voor coronapatiënten nodig. Niet alleen tekort aan bedden, IC-kamers en beademingsapparaten, maar ook een tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorgverleners. In de verpleeghuizen hebben mensen wekenlang zonder die middelen gewerkt. Een ruime voorraad van die middelen aanleggen was in de zieken-  en verpleeghuizen verboden. Door die tekorten zijn behandelingen en operaties voor ernstig zieken uitgesteld, zelfs voor baby’s en jonge kinderen. De lonen en salarissen voor werkers in de thuiszorg en in de ziekenhuizen blijven steeds meer achter bij de stijgende kosten van levensonderhoud. Goede zorg is er vooral voor mensen met veel geld, in dure privé klinieken en verzorgingshuizen. De kwaliteit van het basisonderwijs wordt minder, meesters en juffen krijgen onvoldoende betaald, de werkdruk neemt toe, evenals de ongelijkheid van kansen voor de kinderen. Goed onderwijs wordt steeds meer een kwestie van geld. Ook voor de werkers in de publieke sector (politie, brandweer, ambulance) neemt de werkdruk toe en zijn de lonen bevroren.                                                    

Dat is de situatie voor heel veel mensen, nu ook tijdens de corona-epidemie. Maar de crisis was al aanwezig en voelbaar, lang vóór er sprake was van corona.

Met de grote bedrijven, met hun directies, besturen en aandeelhouders ging en gaat het intussen nog steeds uitstekend. De verzekeringsbedrijven die in feite de baas zijn over de gezondheidszorg maken flinke winst. Ook de grote banken maken enorme winsten. De winst van beursfondsen is in vijf jaar verdubbeld van 33 naar 66 miljard. Van alle bedrijven in Nederland samen groeide de winst een kwart, tot 290 miljard. De bedrijfswinsten groeien al jaren vele malen sneller dan het aantal banen of de loonsom. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de beleggers gaat stijgt van jaar tot jaar. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de werknemers gaat daalt van jaar tot jaar. Het aandeel van de factor arbeid in het nationaal inkomen is gedaald van 92 procent in 1977 naar 73 procent in 2018. In de jaren 1965 tot 1975 was vennootschapsbelasting voor bedrijven 45 tot 48 procent van de winst. In de jaren tot 2020 is dat verlaagd naar nog maar 20 tot 25 procent. Eén procent van de vermogenden in Nederland bezit 25 procent van alle vermogens. En de rijkste 10 procent heeft 60% van het vermogen.

Dank zij het corona-virus zijn Rutte en de VVD plotseling bij veel mensen populair. Maar hoewel zij uitvoerders zijn van de gevoerde politiek, zijn niet alleen Rutte en de VVD aansprakelijk. Het waren ook andere, zogenaamd “progressieve” partijen die afbraak en bezuiniging ondersteunden en uitvoerden. Allereerst moet de PvdA genoemd worden. Het begon al bij Kok, jaren geleden, gestimuleerd en gesteund door zijn Europese collega’s Schroeder (Duitsland) en Blair (Engeland). En door hun Amerikaanse voorbeelden, de presidenten Reagan en Clinton.                                     En dan de PvdA-ers van recenter datum: Wouter Bos, Jeroen Dijsselbloem, Diederik Samsom, Lodewijk Ascher. Maar ook Halsema en Klaver van Groen Links. Samen met CDA en D66. Bij al die partijen krijgen gewone werkende mensen de schuld van heel veel problemen in de schoenen geschoven. En die zelfde mensen moeten opdraaien voor de kosten en de gevolgen.

Financiële steun voor de grote bedrijven. Een oplossing voor de crisis?                  

Als reactie op de vorige crisis kregen de banken massale steun. En in de huidige crisis wordt massale steun aan vooral bedrijven aangekondigd. Die steun voor de banken heeft die vorige crisis niet echt opgelost. Miljarden steun voor de grote bedrijven zal ook nu niet helpen.  Directies, managers, besturen, commissarissen en aandeelhouders zullen daarvan profiteren. Werknemers hebben het nakijken en worden bedreigd met massale werkeloosheid.  De armoede zal toe nemen. Maar tegelijk ook het aantal miljardairs. En ook  de ongelijkheid in rijkdom en vermogen zal groeien. De overheid trekt miljarden uit om de crisis te bestrijden. Maar die miljarden moeten niet naar de grote bedrijven gaan. Bedrijven die kort geleden nog grote bedragen als dividend aan hun aandeelhouders hebben betaald komen niet in aanmerking voor steun. Ondernemingen die met slimme trucs belastingen ontwijken en ontduiken worden van financiële steun uitgesloten. Dat geldt ook voor grote uitzendbureaus die miljarden hebben verdiend aan hun uitzendkrachten. De KLM en Schiphol worden al jarenlang gesteund met belastingvrijstelling en subsidies. De lobby voor de luchtvaart doet het voorkomen dat die bedrijven zeer belangrijk zijn voor het nationaal inkomen en de werkgelegenheid. Die “iconen van ons land” (Mark Rutte!) zijn van veel minder betekenis dan hun leugenachtige lobby ons wil wijs maken. Ook grote verzekeringsmaatschappijen komen niet voor steun in aanmerking, het zelfde geldt voor de grote supermarkten en reisorganisaties. Een reisorganisatie als Booking.Com moet eerst de vooruit betaalde reisgelden maar terug betalen! En natuurlijk komen de banken helemaal niet in aanmerking voor steun. Bovendien moet voor al die bedrijven de dividendbelasting verhoogd worden.  Bedrijven waar “het geld tegen de plinten klotst” (Rutte) hoeven niet gesteund te worden, integendeel.

Geen steun voor kapitaal, maar steun voor arbeid.                                                

Steun moet er zijn voor werknemers die door de crisis hun baan verliezen. De uitkeringen voor werkelozen moeten naar 100% van het laatst verdiende loon. De bijstand en de AOW moeten omhoog. Kleine ondernemers in het midden- en kleinbedrijf moeten ruim gesteund worden, evenals de kleine ondernemers zonder personeel: zzp-ers. Mensen van 65 jaar die nog niet met pensioen zijn moeten direct in aanmerking komen voor hun AOW en pensioen. De pensioenfondsen zullen daarbij door de overheid gesteund moeten worden. De slachtoffers van het toeslagenschandaal bij de belastingdienst worden per direct schadeloos gesteld. De lonen in de zorg (ziekenhuizen, thuiszorg, verpleeghuizen), in het basisonderwijs en in de publieke sector (politie, brandweer en ambulance) moeten direct met 10% verhoogd worden. Steun is er ook nodig voor huisartsen, tandartsen, pedicures, mondhygiënisten, fysiotherapeuten, verloskundigen enz. Die komen nu door de crisis in moeilijkheden, maar ze blijven ook in de toekomst hard nodig. Artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners voor corona-patiënten lopen een groot risico ziek te worden en zelfs te overlijden. Zij werken nu zelf aan een stichting en een fonds om te helpen als zij of hun gezinnen financieel in de problemen komen bij ziekte of overlijden. Eigenlijk is het schandalig dat deze mensen dat zelf moeten organiseren, alsof ze het nog niet druk genoeg hebben. De overheid moet er voor zorgen dat dat fonds er direct komt en gevuld wordt met de nodige miljoenen die de regering beschikbaar heeft voor de bestrijding van de economische crisis. De huurdersheffing (extra belasting voor woningcorporaties) moet gestopt worden.  Die corporaties moeten financieel gesteund worden bij het realiseren van grote aantallen eenvoudige en goedkope prefab starterswoningen. Geproduceerd in een fabriek, gemonteerd op de bouwplaats. De mogelijkheden zijn er al, bedrijven in die sector moeten ondersteund worden. En de regels en voorschriften vereenvoudigd. Ook biologische en duurzame land- en tuinbouw moet een kans krijgen door boeren die hiermee een begin maken financieel te steunen. En eindelijk moet er ook geld beschikbaar komen om de jeugdzorg fatsoenlijk te organiseren. Huisuitzettingen als gevolg van huur- of hypotheekschulden zijn tot het einde van de crisis niet toegestaan. En het werk van deurwaarders wordt stil gelegd zo lang dat werk niet fatsoenlijk en eerlijk wordt georganiseerd. Er zijn nog veel meer zaken die het verdienen ondersteund te worden met de miljarden die minister Hoekstra tot zijn beschikking heeft. Beter dan die miljarden te storten in de bodemloze putten van de banken en de grote bedrijven.                                                                                                                   

Alle hier voorgestelde maatregelen moeten genomen worden, niet alleen omdat ze rechtvaardig en eerlijk zijn, maar ook economisch gezien het meest nuttig zijn.

De kern van de huidige economische problemen is dat er te veel aanbod is (er is te veel geproduceerd) en te weinig vraag (de koopkracht is voor veel mensen onvoldoende). Er is een praktische, eenvoudige en nuttige reactie mogelijk op de crisis, direct te realiseren, met het doel de koopkracht te verbeteren en kleine ondernemers te steunen.

Stimuleer de vraag, steun de middenstand.                                                              

Twaalf jaar geleden was er een financiële crisis, daarna een economische. Nu een gezondheidscrisis en een economische. Reactie op de vorige crisis: steun voor de banken. En nu, in 2020, wordt er geroepen om steun voor het grote bedrijfsleven. Steun voor de grote banken heeft die crisis van 12 jaar geleden niet echt opgelost. De grote bedrijven steunen zal ook nu niet helpen om de crisis te beëindigen.

Bij recessie, depressie en crisis is er altijd sprake van overproductie en onderconsumptie. Een scheve relatie tussen aanbod en vraag. Aan de aanbodzijde worden kleine ondernemers zwaar getroffen. Aan de vraagzijde zien werkende mensen hun inkomen dalen.                                                                                            Begin van een oplossing: een modern distributiesysteem.                                          Alle Nederlanders krijgen van de overheid vijf bonnen van € 10.-, te besteden bij bakker, slager, groenteboer, kaaswinkel en visboer. Geen contant geld, maar bonnen. Niet te besteden in supermarkten, grootwinkelbedrijven of in de winkels van de grote winkelketens. Ondernemers (kleine middenstanders) verkopen hun producten, niet voor geld, maar voor bonnen. En ruilen die bij de overheid in voor geld. Kosten: 850 miljoen euro. Bedrag van niets, vergeleken met  de bedragen die minister Hoekstra beschikbaar heeft. De actie kan na enkele maanden herhaald worden. Dan mogelijk ook voor kleding- en schoenwinkels. Lastig te organiseren, misschien, maar voor slimme i.c.t.-ers goed te bedenken. Stimuleer de vraagzijde van de economie. Breng de economie weer op gang, de reële economie van het dagelijks leven, voor klanten en winkeliers.

Ongeorganiseerd zijn en blijven we slachtoffer.

Tijdens de crisis van 2008-2010 en latere jaren werd er door actievoerders vaak geschreven en gesproken over de 1 procent en de 99 procent. De 1 procent waren de veroorzakers en de profiteurs van de crisis, de 99 procent waren de slachtoffers die voor de kosten moesten opdraaien. En eigenlijk is dat nu nog of weer zo. Die 1% is sterk en goed georganiseerd. De 99% is bijna ongeorganiseerd en dus zwak. En dan zijn zij alleen maar slachtoffers. Dat leidt tot uitspraken als: “Het is altijd zo geweest en zal altijd wel zo blijven”. En: “Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje”. Dat denken maakt mensen machteloos en houdt verandering tegen. Toch is die machteloosheid maar schijn, het kan wel anders.

 

In wat voor maatschappij leven wij eigenlijk? Hoe zit onze samenleving in elkaar?  

In iedere samenleving vindt productie plaats (er wordt gewerkt) waardoor de mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien. In de organisatie van die productie hebben niet alle mensen dezelfde positie.

Algemeen gezegd onderscheiden we ook in het tegenwoordige kapitalisme twee belangrijke groepen mensen: klassen. De  ene groep bezit het vermogen arbeidskracht te verkopen, de andere groep heeft de productie-middelen in bezit en heeft het vermogen arbeidskracht te kopen.

Productiemiddelen zijn niet alleen fabrieken en gebouwen met machines en

grondstoffen, maar ook de middelen van banken, verzekeringen, ziekenhuizen, onderwijsorganisaties en winkelbedrijven.

                                                                                                                                           Werkende klassen: alle werkende mensen die voor hun levensonderhoud aangewezen zijn op hun arbeidskracht, of dat nu hoofd- of handarbeid is. Niet alleen werknemers in fabrieken.

Maar ook in bouw, schoonmaak, transport en openbaar vervoer. Daarnaast administratieve medewerkers in bedrijven en instellingen, bij banken, verzekeringen en de overheid.  En mensen die werken in onderwijs, zorg of winkelbedrijf.

 

Heersende klassen: grootaandeelhouders, financiers en eigenaren van grote, vaak internationaal georganiseerde ondernemingen, met de in hun dienst werkende commissarissen, directies, besturen en managers. En de zich met de heersende klassen identificerende politici, hoge militairen, hoge leidinggevende politiefunctionarissen en duur betaalde juridische, financiële, economische, organisatie- en belastingspecialisten.

                                                                                                                                                  Wie in de tegenwoordige tijd van crisis de eigen belangen wil verdedigen en mee wil delen in welvaart en vooruitgang moet zich realiseren als eenling en individu heel zwak te staan. Degenen die die iets willen bereiken zullen dat samen met anderen moeten doen. En zich moeten realiseren waar zij bij horen. Natuurlijk iedereen hoort bij een gezin, een familie, bij de mannen of bij de vrouwen, bij de ouderen of bij de jongeren, bij de hoog- of de laagopgeleiden, bij de blanke of de gekleurde Nederlanders. Maar vooral moeten zij zich realiseren met wie zij gedeelde belangen hebben. Kort gezegd: hoor je bij de 1 procent of bij de 99 procent? Bij de werkende of bij de heersende klasse? Dat woord “klasse” klinkt ouderwets, maar juist in tijden van crisis is het nog steeds bruikbaar.

De strijd voor de belangen van de 99 procent is niet alleen te voeren, dat moet samen gebeuren. Op basis van gemeenschappelijk belang en solidariteit.

Willem de Vroomen Alkmaar april 2020

 

Motie Seniorenpartij Alkmaar (SPA) over zorgen gezondheidsrisico s 5G

SeniorenPartij Alkmaar (SPA) ouderen SeniorenPartij Alkmaar (SPA) ouderen D66 VVD CDA PvdA Alkmaar 29-11-2019 19:26

Motie Seniorenpartij Alkmaar (SPA) over zorgen gezondheidsrisico s bij uitrol van 5G kreeg geen steun van VVD, D’66, PvdA, Leefbaar Alkmaar en OPA.

De Seniorenpartij Alkmaar (SPA) maakt zich grote zorgen over de gezondheidsrisico’s die de uitrol van 5G ( electromagnetische straling) in Alkmaar met zich meebrengt. Wetenschappers zijn tot op het bot verdeeld over de thermische en biologische effecten ervan op mens en milieu en er is nog geen enkel onafhankelijk opgestelde rapportage waarin genoemde effecten gezamenlijk worden onderzocht.

Dat is de reden dat de Seniorenpartij Alkmaar ( SPA), daarin gesteund door de mede indieners CDA en CU de gemeenteraad vroeg pas in te stemmen met de uitrol van 5G als uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat 5G veilig is voor de gezondheid van mens en milieu. Tijdens de stemming sloten GL en BAS zich bij de indieners aan.

Tegenstemmers beroepen zich op het feit dat “Europa het wel zal regelen” of de onafhankelijkheid van de Gezondheidsraad. Begin december vindt behandeling van een wetsvoorstel tot uitrol plaats in de Tweede Kamer.

Conclusie van de Seniorenpartij Alkmaar (SPA): technologische ontwikkeling gaat voor de gezondheid van mens en milieu: schande!!

AZ-stadion

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Alkmaar 27-08-2019 18:30

Op zaterdag 10 augustus is een deel van het dak van het stadion van AZ ingestort. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Had het te maken met de harde wind? Of met de zonnepanelen die later op het dak zijn geplaatst? Is er onvoldoende toezicht geweest op het onderhoud?

Er zijn inmiddels diverse onderzoeken gestart. Na de eerste verkenningen had de Onderzoeksraad al geconcludeerd dat de lasverbindingen in het dak waren bezweken. Op andere plekken in het stadion werden ook breuken en verdachte plekken gevonden, waardoor het risico bestaat dat het dak ook daar nog naar beneden zou kunnen komen. De uitkomsten van de onderzoeken zullen later ongetwijfeld in de gemeenteraad worden besproken.

Wat direct wel naar voren kwam, is dat in 2006, tijdens de bouw van het stadion, een uiterst kritisch rapport over de (brand)veiligheid van het stadion werd uitgebracht. Het rapport werd op verzoek van de Alkmaarse brandweer geschreven door bouw- en brandexpert Ynso Suurenbroek, docent aan de Universiteit Twente en buitengewoon lid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Suurenbroek zag tal van onvolkomenheden en tekortkomingen in de bouwvergunning en adviseerde de berekeningen te herzien. Suurenbroek: ,,Het is onduidelijk of het stadion veilig is.” Brandweercommandant Foederer was tevreden over het rapport. ,,Wij vinden het een deugdelijk rapport, omdat het antwoord geeft op de door ons gestelde vragen.”

Burgemeester Van Rossen en verantwoordelijk wethouder Van Vliet (PvdA, thans raadslid van de Seniorenpartij) dachten daar anders over. ,,Het uitgebrachte rapport kan in geen enkel opzicht de toets der kritiek doorstaan”, schreef burgemeester Van Rossen in een brief aan de gemeenteraad. ,,Vandaar dat wij het rapport niet hebben geaccepteerd en dus terzijde hebben geschoven. Voor ons maakt het deel uit van het dossier. Dat betekent ook niet dat het rapport geheim is, maar ondeugdelijk, niet relevant en dus onbruikbaar.” Later werd het rapport zelfs als ‘flutrapport’ en ‘een storm in een glas water’ bestempeld.

In de gemeenteraad drongen de raadsfracties van OPA, D66 en Leefbaar Alkmaar aan op een extra onderzoek, maar daarvoor bleek geen meerderheid. De toenmalige coalitiepartijen PvdA, CDA, VVD en GroenLinks zagen daar geen aanleiding toe. Uit de onderzoeken die nu plaatshebben moet onder meer blijken in hoeverre deze politieke besluitvorming van invloed is geweest op het instorten van het stadiondak.

Nieuwbouw Trefpuntkerk

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren CDA Alkmaar 19-06-2019 10:41

In de raadsvergadering van 13 juni heeft de gemeenteraad ingestemd met het nieuwbouwplan op de plek van de gesloopte Trefpuntkerk. Leefbaar Alkmaar stemde tegen dit bouwplan.

Terrein voormalige Trefpuntkerk in Alkmaar-Zuid

Het lijkt op het eerste gezicht een fantastisch plan: nieuwe appartementen voor senioren op de plek van de voormalige Trefpuntkerk in Alkmaar-Zuid. Maar door de geplande maatschappelijke plint op de begane grond wordt het geheel te hoog en ontstaat er parkeeroverlast. Het verhaal dat de sociale huurappartementen voor senioren uit de wijk zijn, klopt niet. De sociale huurwoningen worden uitgegeven via het SVNK (Sociale Verhuurders Noord-Kennemerland). Men kijkt naar inschrijftijd en niet per wijk. Leefbaar Alkmaar zegt: maak woningen in de plint waardoor het complex lager wordt, dan is iedereen tevreden.

Tijdens de discussie in de raad bleek dat voormalig wethouder Van de Ven (OPA), net als bij het omstreden bouwplan in het Emmakwartier, te veel toezeggingen aan de projectontwikkelaar had gedaan. De nieuwe wethouder Braak (GroenLinks) heeft nog wat aan het plan kunnen verbeteren, maar dat was volgens de omwonenden onvoldoende. Die vinden het complex nog steeds te hoog en de parkeerdruk zal toenemen.

De stemming in de gemeenteraad was best spannend. BAS, steeds voorstander van het bouwplan, was nu opeens tegen. Bij de stemming gaven de stemmen van de OPA-raadsleden de doorslag. GroenLinks, PvdA, D66, CDA en ChristenUnie steunden de plannen. VVD, BAS, SPA, Leefbaar Alkmaar en de Partij voor de Dieren waren tegen. Na een schorsing stemde OPA vóór de plannen, zodat er een raadsmeerderheid ontstond.

Feitenonderzoek Victoriebrug

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar GroenLinks D66 PvdA Alkmaar 11-05-2019 18:39

Enkele maanden geleden kon Leefbaar Alkmaar zich niet voorstellen dat bestuurders willens en wetens de Victoriebrug hebben laten aanleggen, terwijl de oevers dit niet aankonden. Na de presentatie van het Feitenonderzoek Victoriebrug, verricht door bureau B&A, heeft Leefbaar Alkmaar aanvullende informatie opgevraagd. Het Feitenonderzoek is geplaatst tegen de achtergrond van de ambtelijke reorganisatie De Doorbraak. Daarnaast speelde een andere achtergrond, namelijk een verandering in de samenstelling van het college. Daarom heeft Leefbaar Alkmaar de gemeentesecretaris gevraagd te kijken naar de overdrachtsdossiers van wethouders in die dagen.

Om de achtergrond te schetsen: vanwege het feit dat één van de fractieleden van OPA die partij verliet, moest er een nieuwe meerderheid gevonden worden. D66 trad toe tot het college en Trots op Nederland ging eruit, de raadsleden van die partij werden verdeeld over twee coalitiepartijen.

Vandaar dus de vraag naar die overdrachtsdossiers. Uit de overdrachtsdossiers blijkt nergens dat leden van het college wisten dat de Victoriebrug niet op deze manier kon worden aangelegd. Met dank aan de gemeentesecretaris voelt Leefbaar Alkmaar zich bevestigd in de mening dat niemand zoiets opzettelijk doet.

Om dezelfde reden heeft Leefbaar Alkmaar ook gevraagd naar de overdrachtsdossiers van de gemeentesecretarissen. De Doorbraak begon destijds met het vertrek van de toenmalige gemeentesecretaris. Zijn opvolger had zijn eigen problemen. Daarna kwam onze huidige gemeentesecretaris. Ook uit die overdrachtsdossiers blijkt nergens dat ambtenaren wisten dat de bouw van de Victoriebrug problemen met zich mee zou brengen.

De raadsvergadering van 10 januari 2013 blijkt achteraf een historische vergadering: De raad besprak toen niet alleen de reorganisatie De Doorbraak, maar installeerde ook de nieuwe wethouder van D66. De coalitie Kloos II ging van start. De voor de reorganisatie verantwoordelijke wethouder is reeds afgetreden. PvdA, GroenLinks en Leefbaar Alkmaar waren fel tegen de ambtelijke afbraak en stemden dan ook tegen dit plan.

Terug naar de hoofdconclusie van het Feitenonderzoek: door de ambtelijke reorganisatie is veel misgegaan. Door De Doorbraak is veel know-how verloren gegaan en overdracht van kennis en dossiers binnen de gemeente was onvoldoende. Door de botte bijl te hanteren in het ambtenarenapparaat vloeiden kennis en ervaring weg uit de ambtelijke organisatie. Zo kon een brug worden gebouwd op een plek en op een manier die niet mogelijk waren.

Leefbaar Alkmaar onderschrijft de aanbevelingen van het Feitenonderzoek Victoriebrug. Het gemis van een ambtelijk opdrachtgever heeft het debacle met de brug in de hand gewerkt. Het was chaos in de ambtelijke organisatie. Leefbaar Alkmaar heeft er vertrouwen in dat het huidige college niet in deze valkuilen stapt. Met GroenLinks en de PvdA zitten nu immers twee partijen in het college die grote kritiek hadden op de ambtelijke reorganisatie De Doorbraak.

Kom 27 februari naar het verkiezingsdebat in De Vest

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 19-02-2019 21:17

Op 27 februari 2019, van 15:00 tot 17:30 vindt het Groot Lijsttrekkersdebat plaats in TAQA Theater de Vest in Alkmaar.

Hoe denkt Haarlem na over onze woningbouwopgave? Gaan we straks echt spoorboekloos reizen?Krijgt de agrarische sector in de toekomst nog wel de ruimte? Hoe kijkt de provincie eigenlijk naar de ruimtelijke gevolgen van de Energietransitie en hoe zorgen we voor voldoende instroom van gekwalificeerde medewerkers?

 

Allemaal onderwerpen waar de provincie invloed op heeft! Onder leiding van Donatello Piras gaan de lijsttrekkers van onder andere VVD, PvdA, CDA, GroenLinks, SP en D66 met elkaar over deze en andere onderwerpen in gesprek.

Ook u kunt deze middag vragen stellen aan de lijsttrekkers.

Voor de kandidaten van de SP komt statenlid Anna de Groot uit de Zaanstreek onze standpunten verdedigen en uitleggen.

Schrijf u nu in op https://nhn.nl/debat/ en steun Anna in het debat!

Datum en tijd: 
woensdag, februari 27, 2019 - 15:00 tot 17:30
Waar: 
Theater De Vest, Alkmaar

Verkeersveiligheid rondom Alkmaarse scholen verbetert | Alkmaar

GroenLinks GroenLinks D66 Alkmaar 08-12-2018 00:00

Rondom scholen in Alkmaar gebeuren er regelmatig ongelukken. Deze worden helaas vaak door ouders veroorzaakt die hun kind bij school afzetten. Om de verkeersveiligheid rondom scholen te verbeteren, heeft GroenLinks een motie ingediend. Gelukkig is deze motie aangenomen en wordt het weer een stukje veiliger in onze mooie gemeente.

 

Landelijk vonden er de afgelopen drie jaar rondom scholen meer dan 10.000 ongevallen plaats. Vaak worden deze aanrijdingen (mede)veroorzaakt door ouders die hun kinderen naar school brengen. Ook in Alkmaar zijn er door foutparkeren, te hard rijden en onoverzichtelijke verkeerssituaties diverse ongelukken ontstaan.

Maatregelen die autogebruik bevorderen -zoals bijvoorbeeld het creëren van extra parkeerplaatsen- werken juist averechts. Kinderen zelf willen graag zelfstandig lopend of met de fiets naar school, maar ouders vinden het vaak veiliger om ze met de auto te brengen. Zeker als de verkeerssituatie rondom een school onveilig is, brengen steeds meer ouders hun kinderen "veilig" met de auto. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen op steeds latere leeftijd zelfstandig naar school gaan.

Allemaal argumenten die onze fractie stimuleerde om tijdens het begrotingsoverleg de motie "Alkmaarse kinderen veilig naar school"  in te dienen. De motie is gelukkig met veel steun en hulp van D66 en PVVD aangenomen. De motie is bedoeld om de verkeersstromen rondom een school beter te organiseren, zeker niet om automobilisten “te pesten”. De veiligheid van onze allerjongste inwoners staat voorop!

Onze fractie hoopt hiermee aan verandering in de verkeersveiligheid rondom scholen positief bij te dragen. Dat de jonge fietser en voetganger met concrete maatregelen weer vaker voorrang gaan krijgen. En dat er natuurlijk uiteindelijk steeds meer ouders én kinderen veilig lopend of fietsend naar school komen!

Begrotingsbehandeling

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 11-11-2018 09:47

Het nieuwe college van GroenLinks, VVD, CDA, PvdA en D66 heeft zijn eerste begroting gepresenteerd. De fractie van Leefbaar Alkmaar constateert dat het college slechts op de winkel past en geen initiatieven ontplooit. Alkmaar heeft niet veel te verwachten van dit college: ondanks de royale meerderheid kunnen de vijf partijen weinig met elkaar aanvangen, deze partijen zijn te verschillend om gezamenlijk slagkracht te maken. Gelukkig is er geen geld meer voor prestigieuze, zinloze projecten. Alkmaar zit immers in de schulden. Dezelfde VVD-wethouder die in het vorige college met financiële trucs een hypotheek nam op de toekomst van Alkmaar, wil nu slechts nieuw beleid als oud beleid wordt afgeschaft.

Leefbaar Alkmaar ziet echter de Alkmaarse leningenportefeuille wel steeds verder in omvang toenemen en groeien. Er wordt in 2019 een bedrag van 60 miljoen extra geleend en er wordt 39 miljoen (regulier) afgelost. Op 1 januari 2019 is de schuld van Alkmaar 392,3 miljoen euro. En op 31 december 2019 is diezelfde schuld gegroeid naar 413,3 miljoen euro. De schuld loopt in 2019 dus met een (netto) bedrag van 21,0 miljoen op.

Het is wel frappant en gek dat de VVD die weinig tot niets op heeft met mensen die veelal door omstandigheden buiten henzelf om in de schulden zijn geraakt, zelf aan het financiële roer van de gemeente de schulden zo laat oplopen. En dan te bedenken dat in 2016, toen de huidige wethouder financiën aan het roer kwam, de langlopende schulden van Alkmaar 280,77 miljoen euro bedroegen. Met de VVD aan het financiële roer heeft Alkmaar zich straks in maar vier jaar tijd voor 132,53 miljoen euro extra in de schulden gestoken. We zijn echt een gemeente die zich steeds dieper in de schulden steekt.

Het college schrijft hier zelf over in de toelichting op de begroting: “Bij een stijgende rente kan de druk wel toenemen, omdat het uitstaande bedrag aan leningen relatief hoog is. Er zal dan meer begrotingsruimte nodig zijn om de rentelasten te kunnen dekken, waardoor er minder ruimte is voor andere kosten, bijvoorbeeld in de zorg of het onderhouden van de openbare ruimte.” Daar schrikt de fractie van Leefbaar Alkmaar van!

In het collegeprogramma is als aandachtspunt opgenomen de schuldpositie te verlagen. Hoe gaat het college dit doen? Hoe verhoudt dit zich dit tot de wens om te investeren in de stad? Wat houden de investeringen in? Mooie woorden, maar de daden blijven uit.

In de vorige collegeperiode is een onderzoek gedaan naar zonnepanelen die als geluidswal kunnen dienen. Waarom staat dat voornemen niet in de begroting? Gaan we geld lenen om geluidsschermen te financieren?

Naast onze bedenkingen bij het financiële beleid heeft Leefbaar Alkmaar meer kritiek. Iedereen moet meedoen, maar daar was weinig sprake van bij de bouwplannen in de Boeijerstraat in De Rijp en de voormalige Trefpuntkerk. Burgers horen eerder en beter bij de plannen te worden betrokken.

De vrije sluitingstijden voor de horeca zijn een feit, gezien de uitslag van de verkiezingen. Het college doet niets om de overlast te beperken. Ideeën van Leefbaar Alkmaar om mensen te helpen die willen verhuizen uit de binnenstad, zijn weggehoond.

Sinds de provincie over het openbaar vervoer gaat, zijn senioren, gehandicapten en mensen met een kleine portemonnee de dupe van de gaten in het openbaar vervoer. Ondanks de raadsbrede steun voor de motie van Leefbaar Alkmaar is de oplossing ver weg. Ook de buurtbus blijkt niet haalbaar. Laat het college de mensen die op het openbaar vervoer zijn aangewezen nu hangen of ziet het college nog alternatieve mogelijkheden om de mobiliteit van deze mensen te verbeteren?

Leefbaar Alkmaar hoopt dat jongeren zich na hun studie blijvend in Alkmaar vestigen. Dan zal er werk gemaakt moeten worden van jongerenhuisvesting en werkgelegenheid voor jongeren. Dat maakt Alkmaar aantrekkelijk voor jongeren. Dit dient echt een actiepunt te zijn van het collegebeleid.

Er bereiken de fractie signalen dat enkele voetbalclubs financiële en organisatorische problemen hebben. Gaat het college zich inspannen om de problemen van de voetbalclubs op te lossen?

Leefbaar Alkmaar heeft begrip voor de zorgen van Parlan en het Triversum over de aanbestedingen in de zorg. Hoe staat het Alkmaarse college hierin?

Bij de bespreking van de begroting tijdens de raadsvergadering van 5 november reageerde het nieuwe college opvallend welwillend op de verschillende vragen van Leefbaar Alkmaar. Zo probeert het college Europese subsidiegelden binnen te halen om de geluidsschermen met zonnepanelen langs de ringwegen te kunnen financieren. Wethouder Braak (GroenLinks) beloofde betere participatie van bewoners bij nieuwbouwplannen en hij zal extra aandacht geven aan jongerenhuisvesting. Er komt een masterplan sport waarin een aanpak van de problemen bij de verschillende sportclubs zal worden gepresenteerd.

Financieel wethouder Dijkman (VVD) beloofde dat hij werk zal maken van het verminderen van de schuldenpositie. Zoals al eerder gesteld kan het nieuwe college zich geen gekke bokkesprongen veroorloven. In de begroting staat zeer weinig nieuws, het college past op de winkel en toonde zich bereid serieus werk te maken van enkele ingebrachte punten van de fractie van Leefbaar Alkmaar. Reden voor de fractie om de begroting voor 2019 goed te keuren. De begroting werd unaniem aangenomen.

Eerste begroting van onze coalitie | Alkmaar

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Alkmaar 07-11-2018 00:00

Maandag werd de eerste grote mijlpaal van onze coalitie samen met de VVD, PvdA, D66 en CDA behandeld. Deze begroting is de eerste grote vertaling van de plannen zoals die afgesproken zijn in het coalitieakkoord. Wij keken hier dan ook reikhalzend naar uit. 

Het is een flink pak papier. Met heel veel cijfers, woorden en tabellen. De eerste vragen zijn natuurlijk: klopt alles wat erin staat? En wat staat er uiteindelijk onder de streep? En is alles wat er in het coalitieakkoord afgesproken is in de begroting verwerkt?

 

Deze eerste vragen zijn het makkelijkst te beantwoorden. Alles klopt, onder de streep staat een positief getal van ruim 7 ton en we hebben ongeveer alles wat in het coalitieakkoord staat in de begroting kunnen vinden. Hier maakten we ons ook geen zorgen over; er zit een zeer capabel team van wethouders.

Het tweede stel vragen is wat ingewikkelder. Worden wij hier als GroenLinks gelukkig van? In aanloop naar de verkiezingen hebben we continu geroepen dat we Alkmaar willen veranderen. Veel kiezers waren dat met ons eens en hebben van GroenLinks de tweede partij van de stad gemaakt.

Er zijn door sommigen vraagtekens gezet bij deze coalitie. Gaan bijvoorbeeld GroenLinks en de VVD in één coalitie wel samen? Wordt het met zo'n brede coalitie niet een grijze boel? Is er wel ruimte om er enige kleur aan het beleid te geven? Graag delen wij met jou onze de kijk op deze begroting.

Om te beginnen de financiële kaders. Een aantal jaren geleden verkeerde Alkmaar in zwaar financieel weer. Er waren grote financiële tegenvallers en we waren niet ‘in controle’. De afgelopen jaren is daar flink aan gewerkt en zijn daar grote stappen in gemaakt. In het coalitieakkoord zijn een aantal goede financiële regels afgesproken. Zoals dat plannen zoveel mogelijk binnen de eigen programma’s gedekt moeten worden en dat geld dat over is naar de algemene middelen gaan. Een aantal simpele regels die bijdragen aan een gezondere boekhouding. Een goede zaak!

Goed om aan te stippen is dat er weer ingezet gaat worden op regionale samenwerking. Wij van GroenLinks zijn namelijk dol op samenwerken!

Ja, en van het hoofdstuk cultuur worden we erg enthousiast. Karavaan en het Rijper museum In ‘t Houten Huis krijgen structurele subsidie. Het culturele aanbod in Alkmaar wordt verbreed door het aantrekken van een internationaal straattheaterfestival en door structureel te investeren in broedplaatsen. Hiermee gaat het culturele aanbod in Alkmaar een stuk spannender worden. Erg fijn. Wat op een andere manier spannend is zijn de financiële tekorten van Victorie. Daar wordt nu gedegen naar gekeken en het college komt begin volgend jaar met een voorstel naar de raad. We hebben er alle vertrouwen in dat hier een goede en structurele oplossing voor gaat komen.

Ook het programma Jeugd ziet er erg goed uit. Dikke compliment aan het college.

Fijn ook om te lezen dat er flink ingezet wordt op dat iedereen mee gaat doen. Maar wat we in deze paragraaf nog wel missen is een extra inspanning voor ouderen. Een groep waarvan bekend is dat het voor hen extra ingewikkeld is om weer een baan te vinden. Daarom hebben wij samen met de PvdA de motie ‘maatwerk voor oudere werklozen’ ingediend. Met deze motie zorgen we ervoor dat met ouderen boven de 55 goede individuele afspraken gemaakt worden om te zorgen dat de kans groter wordt dat ze weer meedoen in de maatschappij.

Er is extra geld uitgetrokken voor diversiteit en daar zijn wij erg blij mee. Alkmaar is nou eenmaal een hele diverse stad en GroenLinks gelooft dat we die verschillen moet uitbuiten en mogen vieren.

Voor seksuele diversiteit, emancipatie en culturele diversiteit heeft GroenLinks zich altijd ingezet en we zullen dit de komende vier jaar actief blijven doen.

Steeds vaker poppen charmante initiatieven op die gericht zijn op ontmoeting en kennismaking. Ook op het gebied van emancipatie zien wij dit gebeuren. Dat moeten we als gemeente blijven toejuichen. Wij kijken dan ook uit naar het collegevoorstel wat er nog gaat komen op dit gebied.

We zijn enthousiast over de aandacht voor voetgangers en fietsers. Enthousiast over het onderzoek naar de cargo hub zodat er uiteindelijk minder vrachtverkeer naar de binnenstad komt. Maar ook enthousiast dat het eurokaartje blijft. Wel missen we nog aandacht voor verkeersveiligheid rondom scholen. Er zijn bij ons de afgelopen tijd veel signalen van ouders binnen gekomen die zich zorgen maken over de verkeersveiligheid rondom de school van hun kinderen. Daarom hebben wij de motie ‘Alkmaarse kinderen veilig naar school’ ingediend. Deze motie werd gelukkig door een ruime meerderheid van de raad gesteund.

En dan het hoofdstuk duurzaamheid, daar gaat ons GroenLinks-hartje toch wat sneller van kloppen. Hier is er een duidelijke breuk te zien met de manier waarop we in het verleden met verduurzamen om gingen. Want verduurzamen gaat namelijk niet alleen om het pakken van kansen die voorbij komen. Het gaat vooral om dat er structurele veranderingen in gang gezet worden. Dat er lef getoond wordt. En dat is gelukt. Zo gaan we stevig aan de slag om Alkmaar los te koppelen van het gas. Daarnaast gaan we de hele gemeentelijke organisatie energie-neutraal maken. Alkmaar gaat hiermee hele belangrijke onomkeerbare stappen zetten om ons steentje bij te dragen in de strijd tegen klimaatverandering.

We hebben op het gebied van duurzaamheid hadden wij nog wel twee vragen aan de wethouder. In de begroting lazen we dat de gemeente meer gaat doen met betrekking tot informatievoorziening rondom de warmtevisie richting bewoners. Wij vroegen ons over of deze informatievoorziening niet beter uitgebreid kan worden naar duurzame initiatieven in het algemeen. Dit was de wethouder het gelukkig met ons eens

De tweede vraag was of er wordt ingezet op vergroening bij werkzaamheden aan riolering en bij andere herinrichting? Als straten toch open liggen is het namelijk een heel goed moment om te kijken of er nog ergens ruimte is voor wat extra bomen, struiken of zelfs groene parkeerplaatsen. Ook dit vindt de wethouder een goed idee.

Tot slot, deze begroting is een eerste uitwerking van het coalitieakkoord. Het coalitieakkoord is gesloten door vijf verschillende partijen. Vijf partijen die elk een wat andere kijk hebben op de samenleving. Maar ook vijf partijen die veel gemeen hebben: we hebben allen het beste voor met Alkmaar, we zijn bereid om naar elkaar te luisteren, met elkaar mee te denken en hebben respect voor elkaars mening. Hierdoor is er uiteindelijk een coalitieakkoord gesloten waar ambitie in zit. Een coalitie-akkoord wat niet grijs is maar een stralend palet aan kleuren. Heel erg fijn om dat ook terug te vinden in deze begroting. Wij zijn erg enthousiast over het feit dat deze begroting unaniem door de raad is aangenomen. Dit laat een omslag in de Alkmaarse politiek en de verhoudingen tussen oppositie en coalitie zien waar wij al lang ons best voor doen. 

Samenvattend, de fractie van GroenLinks is erg enthousiast over deze begroting. Wij kijken uit naar de komende jaren!

 

 

 

Coalitieakkoord

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 09-06-2018 07:29

Op donderdag 7 juni besprak de gemeenteraad het nieuwe coalitieakkoord dat de collegepartijen GroenLinks, VVD, PvdA, D66 en CDA na lange onderhandelingen hadden gesloten. Deze coalitie bestrijkt een uiteenlopend spectrum van GroenLinks tot aan de VVD. Partijen die qua ideologie en inhoud zeer van elkaar verschillen zijn hier kunstig bij elkaar gebracht. Het resultaat is een algemeen akkoord, vaag van inhoud. Daar kun je op verschillende manieren naar kijken.

Enerzijds vroeg de fractie van Leefbaar Alkmaar zich af: Waar hebben ze het al die afgelopen weken met elkaar over gehad om uiteindelijk met dit ultradunne, weinig om het lijf hebbende stuk te komen? Is er zo weinig consensus tussen de deelnemende partijen in deze coalitie dat men niet tot echte stappen en maatregelen durft te komen met elkaar? En is dat de reden dat men het dus maar overlaat aan de samenleving en de overige partijen? Maar wat is dan het cement en het bindende element tussen de partijen in deze coalitie? Is het feit dat men er in ieder geval in geslaagd om de lokale partij OPA buiten de deur te houden een soort gemeenschappelijk draagvlak onder dit akkoord? In feite wordt ook niet zo erg veel ambitie voor onze gemeente uitgesproken. Er wordt meer gesproken over allerlei uitdagingen waar de gemeente de komende jaren voor geplaatst zal gaan worden dan over oplossingen.

Anderzijds kun je dat natuurlijk ook positief uitleggen en zeggen dat we met elkaar (coalitie en oppositie) de komende jaren voor oplossingen voor die vraagstukken moeten gaan zorgen. En dat maakt het ten opzichte van veel vroegere akkoorden, waarbij er altijd de kritiek was dat alles reeds was dichtgetimmerd en je nauwelijks een voet tussen de deur kreeg als oppositie, nu wel een stuk leuker en ook uitdagender voor alle partijen.

Het lijkt dus wel of de coalitiepartijen alle knelpunten er uit hebben gelaten en zoveel mogelijk verschillen overboord hebben gezet. De milieuzone waar drie van de vijf coalitiepartners zich voor ingezet hadden komt er niet. Soms is de tekst van het akkoord grappig: de ambitie ‘ruimte voor 1/3 sociale woningen, als daar vraag naar is’ interpreteert Leefbaar Alkmaar als volgt: ‘GroenLinks wil 1/3 sociale woningen en de VVD vraagt zich af of dat wel nodig is’. Zowel de kool als de geit wordt dus gespaard.

Leefbaar Alkmaar wordt een beetje verdrietig van de magere ambitie van de coalitie over het openbaar vervoer. De provincie dupeert onze burgers door lijn 5 te schrappen. Leefbaar Alkmaar wil door slimme combinaties van bussen de mobiliteit van de busreizigers behouden. Ook wil Leefbaar Alkmaar dat er een wachtruimte bij het busstation komt.

In de vorige raadsperiode heeft Leefbaar Alkmaar samen met andere oppositiepartijen regelmatig vragen gesteld over het jongerenwerk in Overdie. Wij hebben tevergeefs iets meer ambitie hierover verwacht, nu twee van deze partijen deel uitmaken van de nieuwe coalitie

Tot slot: Omdat men na al die weken praten met elkaar niet verder gekomen is dan dit magere akkoordje met zo vreselijk weinig concrete maatregelen en uitgangspunten lijkt de basis (het fundament) onder deze coalitie nu niet bepaald van gewapend beton te zijn. Het lijkt eerder op het wankele en ineengestorte balkonnetje waar we enkele maanden geleden in Alkmaar mee werden geconfronteerd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.