Nieuws van politieke partijen in Papendrecht over D66 inzichtelijk

4 documenten

'Wethouder dorp' liet Rivierendriesprong begaan (Deel 2)

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Papendrecht 06-02-2019 09:00

In het Papendrechts Nieuwsblad van woensdag 24 januari 2018 stond een afscheidsartikel met wethouder Koppenol (CDA) te lezen. De 'Jongen van het dorp' is een vriendelijke man die oog heeft voor sociale contacten; ook in de persoonlijke omgang hebben wij de afgelopen acht jaar het contact met hem enorm gewaardeerd.

Maar in politieke en bestuurlijke zin hebben wij een aantal maal flink met wethouder Koppenol en het College van b. en w. gebotst. Dat een wethouder die vertrekt iets wil oogsten is begrijpelijk en dat wordt hem ook gegund. Het is dan wel zuiverder als ook de andere achterliggende waarheid wordt verteld. Het Sportcentrum werd door de heer Koppenol geopend, en dat was een heuglijk moment, zeker, maar de besluitvorming die hieraan vooraf ging werd door de gemeenteraad als geheel gedaan. En dat geldt eigenlijk alle dossier die behandeld worden: het is telkens de gemeenteraad die met meerderheid van stemmen tot een besluit komt.

Wethouder Koppenol houdt het na acht jaar voor gezien en gaat uitzien naar een leuke baan. Dat gaat hem vast wel lukken. Maar is deze timing toevallig gekozen? Daar zul je nooit achter komen. Wel kun je aan je water aanvoelen dat wethouder Koppenol na 21 maart 2018 van een zeer gevoelig dossier, dat van de Bouwstoffenhandel De Rivierendriesprong, zal zijn bevrijd. Het is in onze beleving zo dat hij dit dossier tussen zijn vingers door heeft laten glippen.

Het probleem is dat de Bouwstoffenhandel Rivierendriesprong, die trouwens ook veel gemeentelijke opdrachten krijgt, op een plek zit waar het bedrijf enerzijds te krap is behuisd, wil het verder kunnen groeien, en anderzijds erg dicht op een woonwijk ligt. De omwonenden klagen al jaren steen en been over de geluidsoverlast en de stofoverlast. En wij zijn er zelf ook gaan kijken.

De omwonenden hebben zich indertijd verenigd in het Platform Overlast Rivierendriesprong. Het jammere is dat het College van b. en w. altijd ingezet heeft op juridische procedures voeren in plaats van het overleg met partijen zoeken. Op dit moment betreuren wij een aantal juridische procedures die de gemeente voert en die heel veel geld kosten. De vraag is of het dit geld, het loopt in de miljoenen euro's, wel allemaal waard is. Volgens ons had dit voorkomen kunnen worden.

De fractie van Onafhankelijk Papendrecht heeft recht van spreken, want als een van de weinige fracties heeft onze fractie zich grondig in dit dossier verdiept. Wij hebben aan het begin van deze periode voorstellen gedaan om er in der minne uit te komen, waarbij geen der partijen gezichtsverlies had hoeven lijden én waarbij tevens een heleboel frustratie als gevolg van jarenlange juridische procedures en enorme kosten hadden kunnen worden voorkomen. Zoals het er nu voorstaat voelt het bedrijf in kwestie zich door de gemeente 'besodemieterd' en zijn de direct omwonenden murw geslagen door ellenlange overleggen die op niks uitliepen en juridische procedures om een stukje leefbaarheid ter plekke overeind te houden. Juridisch valt er nogal het een en ander op te merken; de gemeente heeft niet goed gehandhaafd, maar ook het bedrijf heeft zich niet altijd aan de regels gehouden.

De fractie van Onafhankelijk Papendrecht heeft de afgelopen periode een voorstel gedaan om in overleg te treden met de gemeente Dordrecht die voor dit soort bedrijven milieucategorie-locaties 4 en 5 ter beschikking heeft. Uitplaatsing naar Dordrecht zou dé oplossing kunnen zijn voor de vele met dit dossier gerelateerde problemen. Het bedrijf zou alsdan op een locatie terecht komen met de voor zijn activiteiten benodigde milieucategorie, het zou verder kunnen groeien, de gemeente zou verlost worden van ellenlange kostbare juridische procedures en de omwonenden zouden verlost worden van de enorme overlast die zij dagelijks ervaren, maar die ook in tal van rapporten is beschreven.

Wat wethouder Koppenol aan te rekenen valt is dat hij in bestuurlijke en in politieke zin niet tot een oplossing wilde komen, maar in feite voort modderde. Hij had de steun van de coalitiepartijen (zijn eigen CDA, de VVD, D66, ChristenUnie, GroenLinks, SGP en de PvdA) dus echt spannend werd het nooit in de gemeenteraad, maar voor de gemeente Papendrecht is dit inmiddels tot een hoofdpijn dossier uitgegroeid. Als wethouder Koppenol (CDA) weg is, na 21 maart 2018, zal blijken hoeveel miljoenen euro's de gemeente na alle gevoerde juridische procedures mag gaan ophoesten. De 'Jongen van het dorp' zal waarschijnlijk eerder worden herinnerd als een aardige wethouder die veel in de gemeente wandelde en veel met mensen in gesprek was. Maar de financiële puinhoop als gevolg van de puinbreker zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien.

Geen kinderpardon in Papendrechtse raad; OP teleurgesteld

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht CDA PvdA SGP D66 ChristenUnie Papendrecht 14-12-2018 11:33

PAPENDRECHT • De gemeenteraad van Papendrecht heeft donderdagavond een motie over een kinderpardon, ingediend door de fractie van OP, verworpen.

In de motie van Onafhankelijk Papendrecht werd het college verzocht bij de staatssecretaris aan te dringen op een rechtvaardiger kinderpardon voor jonge kinderen. Volgens de motie zouden kinderen na vijf jaar in Nederland mogen blijven, omdat het voor hun ontwikkeling en gezondheid te schadelijk is om nog te worden uitgezet.

Het merendeel van de gemeenteraadsleden vindt echter dat het niet de taak van gemeentes is om hierover een standpunt in te nemen. Landelijke kwesties horen niet op het bordje van de lokale overheid. Zes raadsleden stemden voor (twee van OP, twee van de drie van CDA, een van de twee van ChristenUnie en een van de PvdA). De overige fracties stemden tegen.

Papendrecht wijkt daarin af van omliggende gemeenten als Dordrecht, Zwijndrecht en Sliedrecht, waar eerder dit jaar moties van gelijke strekking zijn aangenomen. Dat geldt ook voor de gemeenten Molenwaard en Giessenlanden, die op 1 januari fuseren tot Molenlanden. In Alblasserdam werd in de afgelopen week overigens ook een motie kinderpardon niet aangenomen.

Indiener Ruud Lammers reageert teleurgesteld op de geringe animo voor de motie. "Opvallend vond ik het gebrek aan inhoudelijkheid; er kwam geen debat van niveau op gang", zo blikte hij na afloop van de vergadering terug. "Ook gingen de partijen die tegenstemden niet in op het feit dat hun bloedverwanten, met name CDA, SGP en D66 in onze buurgemeenten Dordrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht vóór moties van gelijke strekking stemden. Kennelijk zijn landelijke, maar ook lokale, partijen dus niet zo hecht als soms wel wordt verondersteld."

Het kinderpardon is een regeling waarbij kinderen die te boek staan als asielzoeker, toch een verblijfstatus in Nederland krijgen. Dit omdat ze in Nederland zijn geboren en opgegroeid en nauwelijks of geen binding hebben met het land waarnaar zij uitgezet zouden kunnen worden.

Redactiecoördinator van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl

"O, schitterende kleuren van Nederlands vlag"

ChristenUnie ChristenUnie D66 Papendrecht 09-01-2018 13:22

https://papendrecht.christenunie.nl/k/n12412/news/view/1150494/43756/Nederlandse vlag met wimpel.jpgAfgelopen maandag werd er in de raadscommissie ABZ gesproken over een voorstel tot het plaatsen van een Nederlandse vlag in de raadszaal. Dit onderwerp leidde tot een boeiende discussie in de voornoemde commissie. Het initiatiefvoorstel werd ingebracht door de fractie van het PAB.

De volgende argumentatie werd daartoe opgevoerd.

"In ons nationale parlement is sinds kort de Nederlandse vlag niet weg te denken. Zij vormt het symbool van onze verbondenheid en geeft uiting aan onze trots onderdeel te mogen zijn van een samenleving, die vrijheid en gelijkheid hoog in haar vaandel heeft staan. Ook in Papendrecht heest breed het gevoelen aan deze gevoelens van gebondenheid en trots uiting te mogen geven. Er is naar het oordeel van de factie van PAB dan ook nauwelijks een betere plek om aan deze belangrijke thema's in onze samenleving uiting te geven, dan door middel van de Nederlandse vlag in het huis van de lokale democratie. Met de Nederlandse vlag in de raadszaal wordt uiting gegeven aan onze verbondenheid en trots op een samenleving en onderdeel te mogen zijn van een natie die de kleuren in de vorm van een vlag met verve draagt en daarmee uiting geeft aan wie we zijn en hoe we zijn"

Als argumenten voegt men toe: "het voorstel sluit aan bij de landelijke ontwikkeling en vormt tevens een mooie bijdrage aan de aankleding en afronding van de raadszaal als podium waarop onze lokale democratie vorm en inhoud krijgt en tot leven komt".

Onze fractie heeft nog eens goed nagedacht over dit voorstel en wij zijn tot de volgende conclusie gekomen. Ook de CU is trots op onze vlag, maar dat betekent niet, dat een dergelijk symbool ook in een raadszaal zou moeten staan. Een symbool zegt immers niets over het democratisch gehalte van een raad. Een de aanwezigheid van dit symbool zal ook geen invloed hebben op de discussies en de besluitvorming.  De aangevoerde argumenten van verbondenheid en trots op samenleving, maar ook vrijheid en gelijkheid worden niet beter als er een vlag in de raadzaal staat. Deze waarden zitten dieper! En dat de vlag een bijdrage zou leveren aan de aankleding van de raadszaal is nog maar sterk de vraag. Terecht maakte de fractie van D66 de opmerking dat de kleur blauw, die in onze vlag voorkomt niet echt past bij de blauwe kleur in onze raadszaal.

Als fractie van de CU hechten wij aan een waardig debat in de raadszaal. Dit debat willen wij graag voeren met in het besef dat we staan in een lange tradite, waarin vrijheid en gelijkheid hoog in het vaandel staan. En nogmaals daar voegt een vlag in de raadszaal niets aan toe. Zijn we dan tegen een Nederlandse vlag. Natuurlijk niet! Daarom zijn we tevreden met het feit, dat voor ons raadhuis onze nationale driekleur fier wappert. En ook ('s avonds) voor iedereen goed zichtbaar is.

Samengevat: De fractie van de CU is niet akkoord gegaan met het voorstel. Meerdere fracties hadden hun bedenkingen, en intussen overweegt PAB hoe men verder gaat met dit voorstel.

Kees de Ruijter

Trijntje van Es lijsttrekker D66 Papendrecht

D66 D66 Papendrecht 29-08-2017 22:28

Trijntje van Es is door de leden van D66 uit Papendrecht gekozen als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. Zij volgt daarmee Joke Reuwer-Verheij op die in 2014 lijsttrekker was en nu wethouder is in Papendrecht.

“Ik ben vereerd dat de leden me het vertrouwen geven de lijst aan te voeren,” zegt van Es. “D66 heeft de afgelopen 7 jaar laten zien als coalitiepartij een belangrijke bijdrage te leveren aan Papendrecht. Om een fijne gemeente te blijven om te wonen, te werken en te recreëren moeten we blijven investeren, verbeteren en vernieuwen. Dat doen we als D66-fractie graag en met overtuiging. Ook na de verkiezingen van volgend jaar, als de inwoners van Papendrecht ons dat vertrouwen geven.”

Over haar persoonlijke motivatie zegt zij: “Ik vind het belangrijk dat iedereen zich vrij en veilig voelt in Papendrecht en zichtbaar zichzelf kan zijn. Het sociaal-liberale geluid van D66 is belangrijk en hoort bij Papendrecht. Bij raadsbesluiten zorgen wij ervoor dat iedere inwoner wordt vertegenwoordigd en niet alleen mensen die zich het beste kunnen verwoorden, of mensen die de grootste mond hebben.”

Trijntje van Es is 53 jaar, woont sinds 35 jaar in Papendrecht, studeerde Journalistiek en Politicologie en is moeder van een dochter. Ze is sinds 2010 raadslid en fractievoorzitter van D66 Papendrecht, is lid van de Drechtraad en lid van de Rekenkamercommissie Papendrecht.

The post Trijntje van Es lijsttrekker D66 Papendrecht appeared first on Papendrecht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.