Nieuws van politieke partijen in Almelo over VVD inzichtelijk

10 documenten

Bestemmingsplan oude stadhuis vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Almelo 07-12-2019 19:59

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1282443/173756/oudestadhuisDe ChristenUnie Almelo heeft zich jarenlang ingespannen voor het behoud van het oude stadhuis. Met de goedkeuring van het bestemmingsplan is weer een belangrijke stap gezet.

In juli 2017 konden we al verheugd melden dat sloop van het oude stadhuis van de baan was, en er werd ingezet op herontwikkeling. Nu, meer dan twee jaar later, is ook het bestemmingsplan aangepast. De eerdere wens van grote partijen als VVD en CDA om het pand te slopen, en op deze locatie grondgebonden woningen of een zorginstelling te realiseren, wordt niet meer geuit. Iedereen lijkt enthousiast over het nieuwe plan voor een Stads Huis. Alleen over parkeren ontstond discussie en hebben wij ook zorgen. Het bestemmingsplan zegt dat de ontwikkelaar binnen 100 meter 99 parkeerplaatsen moet realiseren. Als dat niet lukt kan geen omgevingsvergunning worden afgegeven (en gaat het plan dus niet door). Belangrijkste optie is dat de parkeergarage Stadsbaken. Heel veel meer opties zijn er niet binnen 100 meter. Maar juist die parkeergarage kan wel eensherontwikkeld of zelf gesloopt worden, zo bleek tijdens de raadsvergadering op 19 november waar investeringen in deze parkeergarage om deze reden van de agenda werden gehaald.

Zie onderstaand onze bijdrage van Jeanet Buikema:

In het voorliggende bestemmingsplan wordt het mogelijk gemaakt om woningen te realiseren in het voormalige stadhuis. De fractie van de ChristenUnie heeft zich altijd sterk gemaakt voor behoud van dit gebouw en wij zijn dan ook blij dat het oude stadhuis nu een nieuwe functie gaat krijgen. Binnenstedelijk wonen moet ook een nieuwe impuls geven aan reuring in de binnenstad. Dit is ook een van de punten die in het koersdocument binnenstad belangrijk wordt gevonden.

Wij hebben echter nog wel een aantal vragen aan de wethouder: Wonen in de binnenstad brengt ook meer autoverkeer met zich mee. En hieraan gekoppeld meer parkeren. In het bestemmingsplan wordt uitgegaan van de norm van 1 parkeerplaats per woning die gerealiseerd kan worden op 100 meter van het plangebied. Er zal dus voorzien moeten worden in 99 parkeerplaatsen. Als argumentatie voor dit aantal geeft u aan dat de gemeente voor medewerkers van het voormalige stadhuis een restrictief autobeleid heeft gevoerd. En u geeft nu aan: Wanneer dit beleid doorgezet wordt en alternatief vervoer ook daadwerkelijk door de gemeente en de ontwikkelaar/verhuurder gestimuleerd wordt dan kan voor alle functies het minimaal aantal parkeerplaatsen aangehouden worden. Het lijkt me logisch dat de gemeente als werkgever dit van haar werknemers kan vragen. Maar kan de gemeente of de ontwikkelaar/verhuurder dat ook van bewoners vragen? Dat lijkt me een zaak van eigen inzicht van de bewoners en kan toch niet van gemeentewege opgelegd worden? En het houdt ook nog een sterke mate van onzekerheid in zich door de motivatie ALS dit beleid doorgezet wordt. Als het dus niet doorgezet wordt is er weldegelijk een grotere parkeerbehoefte.

En dan komt ook nog de vraag bij ons naar boven waar die parkeerplekken dan gesitueerd moeten worden. U geeft in het plan aan dat de parkeergarage Stadsbaken hier de uitgelezen plek voor is. Een parkeergarage met 375 openbare parkeerplekken moet dan ineens 99 plekken inleveren voor bewoners en hun bezoekers. Afgezien nog van de extra plekken die de overige functies vragen. Twee weken geleden stond de parkeergarage Stadsbaken op de agenda van de raadsvergadering. De garage zou niet brandveilig zijn en er zou veel achterstallig onderhoud zijn. Dit punt is toen van de agenda gehaald omdat er vergaande ontwikkelingen zouden zijn rond het omliggende terrein, inclusief de parkeergarage. Hoe toekomstbestendig is de parkeergelegenheid dan voor de bewoners stel dat de parkeergarage in de gehele gebiedsontwikkeling gesloopt zou worden? Dan is de realisatie van 99 parkeerplekken binnen 100 meter van de woningen niet haalbaar. Of krijgen we in dit gebied dan op het maaiveld een parkeerterrein voor minimaal 99 auto’s?

Een tweede punt waar voor ons nog onduidelijkheid over is, is de exploitatieovereenkomst. In het voorjaar heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van industrieel erfgoed op het Indieterrein. Bij de beantwoording van deze vragen werd verwezen naar de exploitatieovereenkomst die gesloten was met de ontwikkelaar. Deze overeenkomst was echter nooit ter beschikking gesteld aan de Raad en wij konden dus ook niet weten van bepalingen die hierin opgenomen waren over ondermeer het economische belang van de ontwikkelaar. In het bestemmingsplan Oude Stadhuis wordt aangegeven dat dit gebouw de aanduiding “karakteristiek” krijgt.

Kan de wethouder uitleggen wat precies met deze status beoogd wordt? En geldt dat alleen voor de buitenkant of ook voor eventuele kunstwerken in het gebouw? Hoe wordt hier mee omgegaan bij de transformatie van het gebouw? Staan hierover ook afspraken in de exploitatieovereenkomst? U kunt zich voorstellen dat wij nieuwsgierig zijn naar deze overeenkomst, want opnieuw is deze niet opgenomen bij de stukken en kunnen we dus ook niet weten wat hierin met de ontwikkelaar is afgesproken, terwijl in het bestemmingsplan dit stuk bij name genoemd wordt.

Half miljoen schrapen van minima moet van tafel!

PvdA PvdA VVD CDA Almelo 01-11-2019 06:43

Steun van de PvdA-fractie voor de begroting 2020 is dichtbij als de bezuiniging van een half miljoen euro op het minimabeleid van tafel gaat. Als het college het tegengaan van uitsluiting van burgers serieus neemt, dan geldt dat eens te meer voor de minima. Woorden als inclusie en participatie verliezen hun waarde als we mensen die het al zwaar hebben nog meer in de kou zetten, in een jaar nadat driekwart van de inkomenstoeslag al is afgepakt van mensen die met weinig rond moeten komen. De PvdA-fractie komt met een voorstel om de Klijnsma-middelen (bedoeld voor de aanpak van armoede bij kinderen) ook beschikbaar te stellen voor jongeren van 18 tot 20 jaar. Voor ouders valt bij de 18e verjaardag van het kind de kinderbijslag weg, de zorgpremie komt erbij. Ook de vergoeding vanuit Almelo Doe(t) mee biedt geen soelaas want die mag alleen worden gebruikt voor participatiedoeleinden. We komen daarom met een motie kindpakket-op-maat voor de jeugd tot 20 jaar. Ook dienen wij een motie in om de collectieve zorgverzekering toegankelijk te maken voor iedereen die voldoet aan de inkomenstoets, en nog een schuld heeft bij de zorgverzekeraar. Zij worden nu geweerd.

De PvdA vindt dat een sluitende begroting het verkeerde signaal afgeeft aan Den Haag. Almelo lost daarmee een rekening af die bij het Rijk ligt, namelijk van oplopende tekorten in het sociaal domein. Linksom of rechtsom is de burger daar de dupe van! Op zoek naar besparingen heeft het college de subsidies in het vizier. Het snijden in subsidies treft organisaties die zich richten op sport, cultuur, welzijn en armoedebeleid. Daarmee is het voor de PvdA vanuit het oogpunt van zekerheid bieden en meedoen een lastig punt. Inmiddels weten we dat Avedan, Humanitas, het Sportbedrijf en nog 4 organisaties, als eersten de klos zijn. En daarmee is de kous nog lang niet af. Nota bene in een week dat het college zijn ambities voor sport en een gezonde stad uitstraalt, staat diezelfde sport al met 1-0 achter. De PvdA maakt zich grote zorgen over deze kaalslag van 8 ton, maar beschikt helaas nog niet over de uitleg van het college. Voor ons is het totale subsidiebestand geen heilig huis. Accenten mogen worden verlegd. De maatschappelijke opbrengst van de organisaties die subsidie krijgen, weegt voor de PvdA-fractie zwaar.

De programma’s in het sociaal domein gericht op preventie en participatie, beginnen te oogsten. Zoals voor Miranda die met een baan op zak eindelijk de bijstand vaarwel kan zeggen. De PvdA waardeert de inzet en ambities van het college maar ziet ook dat die gedrevenheid de wethouders verblindt. Want de streefcijfers in het sociaal domein worden domweg niet gehaald sinds dit college aan de klus is begonnen. De problemen aan de ‘onderkant’ van de samenleving zijn hardnekkig, we zien het dagelijks in het nieuws. In Almelo kun je daar vrijwel altijd een uitroepteken achter zetten! De raad wordt ondertussen wel voorgehouden dat er tegenvallers zijn. Daar worden inwoners mee bedoeld met een zorgvraag of –behoefte. Zoals de gescheiden ouders Dennis en Shayenne die ten einde raad aankloppen voor jeugdzorg voor hun puberdochters. We roepen het college op om op te houden te spreken in termen van tegenvallers en daar de stad op aan te spreken, terwijl het zelf niet reëel begroot. De PvdA-fractie waarschuwt voor de nieuwe bureaucratisering in de zorg vanuit het stadhuis. Verregaande kostenbeheersing, systeemmaatregelen en ambulantisering mogen niet doorslaan en zich keren tegen zorg-op-maat-op-tijd en bonafide zorgondernemers. Balans is belangrijk. Mede daarom organiseert de PvdA begin 2020 (opnieuw) een zorgdebat, met als thema de staat van die balans. Op initiatief van de PvdA, CDA, LAS en VVD zal tijdens de begrotingsbehandeling een amendement worden ingediend om de tegenprestatie alleen voor de eigen ontwikkeling in te zetten. Op die manier staat de verlangde tegenprestatie voor mensen in de bijstand echt in het teken van participatie en perspectief.

De PvdA heeft ook dekkingsvoorstellen. Hoe belangrijk de omgevingswet die er aan komt ook is, wij zien de investeringskosten van 7 ton tezamen met die van de jaren daarna als overdone. Wij lezen in de bedragen vooral een ‘feestje’ voor ambtenaren en voor adviesbureaus die er een dikke boterham mee verdienen.

Tot zover de voor de PvdA belangrijkste zaken in de aanloop naar de begrotingsbehandeling op 7 november 2019.

Arjan de Vries, Fractievoorzitter PvdA Almelo 06 12730424

Het bericht Half miljoen schrapen van minima moet van tafel! verscheen eerst op PvdA Almelo.

Waar blijven de openbare toiletten!!! Aangenomen Motie Partij Vrij Almelo

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) VVD Almelo 10-05-2019 20:06

Overijsselse wildplassers en -poepers hebben de schatkist vorig jaar bijna een ton opgebracht. De meeste boetes werden uitgedeeld in Deventer, waar 189 mensen op de bon werden geslingerd.

Gemeenten maken dit beleid overigens zelf door de regel op te nemen in hun Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In het wetboek van strafrecht staat nergens dat het verboden is om op straat te plassen of poepen.

Titel Motie: openbare toiletten

De gemeenteraad van Almelo bijeen op donderdag 3 november 2016 ter bespreking van de begroting 2017

Constaterende dat;

.  De Almelose ambitie is om meer bezoekers naar de stad te trekken;

.  Er in het centrum geen toegankelijke en herkenbare openbare toiletten zijn.

Overwegende dat:

.  We als stad Almelo een gastvrije stad willen zijn;

.  Er een groeiende groep mensen aan aandrangincontinentie lijdt en dikwijls twintig tot dertig keer per dag naar het toilet moet. Dit kan leiden tot isolement bij deze groep mensen;

.  Er een constructie bestaat waarbij een bedrijf gratis een openbaar toilet plaatst in ruil voor reclame op de zijkanten van deze voorziening.

Is van mening dat:

.  Openbare toiletten behoren tot de basisvoorzieningen in een stad;

.  Een aantrekkelijke/gastvrije stad deze toiletvoorzieningen biedt voor bezoekers en inwoners.

Verzoekt het college om:

.  Het komende jaar onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor het plaatsen van één of meerdere openbare toiletten in het stadscentrum waarbij gebruik wordt gemaakt van bovengenoemde constructie,

en gaat over tot de orde van de dag.

Noot: Diverse Nederlandse steden ( onder meer Utrecht, Venlo, Amsterdam, Amersfoort en Breda) hebben één of meerdere zogeheten “sanisettes” van de firma /JC Decaux. In ruil voor de reclameruimte aan de buitenkant van de wc-hokken plaatst het bedrijf een aantal afsluitbare openbare toiletten – dus ook voor vrouwen geschikt.

Je wilt niet dat mensen op straat plassen, dan moet je zorgen dat ze ergens terechtkunnen en dat niet afschuiven op de hereca. Bovendien stapt niet iedereen zomaar een café in om naar het toilet te gaan. Het is een basisbehoefte en heeft ook met je gastvrije stad te maken.

Uitslag:

Motie werd aangenomen met 30 stemmen voor en 4 stemmen tegen.

Tegen stemden: Voltallige fractie VVD.

Wethouder krijgt ijskoude maatregel erdoor: 75% korting op inkomenstoeslag

PvdA PvdA CDA VVD ChristenUnie Almelo 20-03-2019 20:33

Almelo kort fors (75%) op de individuele inkomenstoeslagen. VVD, CDA, LAS en ChristenUnie steunden dit voorstel van de VVD-wethouder. Een onnodige en onbarmhartige maatregel, zo oordelen wij.

Almelo kort fors op inkomenstoeslag: minima zijn de dupe!

Almelo kort fors (75%) op de individuele inkomenstoeslagen. VVD, CDA, LAS en ChristenUnie steunden vorige week dit voorstel van de VVD-wethouder. Een onnodige en onbarmhartige maatregel, zo oordelen wij.

Geplaatst door PvdA Almelo op Maandag 25 maart 2019

Almelo wordt vandaag wakker met een ijskoude douche. Nee, schrik niet: de meeste mensen hebben daar gelukkig geen last van. Zij kunnen rondkomen met wat er in de portemonnee zit. Voor de mensen die langdurig een laag inkomen hebben zijn de zorgen sinds gisteravond wél toegenomen. CDA, Christen Unie, VVD en LAS hebben gisteren hun steun gegeven aan het afbreken van een absoluut vangnet voor de financieel zwakste inwoners van Almelo. Door de individuele inkomenstoeslag met 75% te verlagen hebben de christelijke partijen een schaduw getrokken over waar de C bij hen voor staat. Met meel in de mond moesten de coalitiepartijen recht proberen te praten wat krom is. En dat was pijnlijk om te zien, want het raadsvoorstel van VVD-wethouder Maathuis was broddelwerk, inhoudelijk flinterdun, en miste de samenhang met de aangekondigde herprioritering van het college. Die nota bene volgende week (!) naar de raad wordt gestuurd. Juist daar zat onbegrip en irritatie bij ons, en bij alle oppositiepartijen: “Beste wethouder, als u eventjes had gewacht hadden we deze maatregel misschien wel kunnen steunen, in elk geval beter begrepen!” De wethouder wist van geen wijken, verslikte zich in de uitleg van de verordening, en werd waarschijnlijk vandaag óók katerig wakker met deze Pyrrusoverwinning. Ik gun hem dat niet maar ik gun het de mensen die hun kans op de toeslag nu zien verdampen nog vele malen minder. Juist als de wethouder aan die zogenaamde voorkant (preventie) de inkomenssituatie van vele mensen gaat verbeteren, is deze sanering van het vangnet onnodig en wrang. Alsof de wethouder daarmee het signaal afgeeft te twijfelen aan de effecten van zijn herprioriteringsbeleid. Bah!

Het bericht Wethouder krijgt ijskoude maatregel erdoor: 75% korting op inkomenstoeslag verscheen eerst op PvdA Almelo.

Draconische maatregelen Sociaal Domein Almelo betekent een dramatische bezuiniging

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Almelo 21-01-2019 14:04

Tijdens een interpellatiedebat aangevraagd door de linkse oppositie, bestaande uit Leefbaar Almelo, GroenLinks, PvdA en SP, werd duidelijk dat deze fracties zich grote zorgen maken over de bezuiniging die de coalitie van CDA, VVD, LAS en ChristenUnie voor de komende jaren in het sociale domein heeft aangekondigd. SP Fractievoorzitter Frits Akse vreest dat kwetsbare inwoners de dupe worden. Tijdens de raadsvergadering sprak Frits Akse: "Laten we niet extra bezuinigen en meer kapot maken dan ons lief is".

Als voorbeeld noemt hij de 300.000 euro die het college dit jaar wil besparen op de collectieve zorgverzekering. "Het maatschappelijk effect is dat mensen zich niet of minimaal verzekeren en daarom de risico's van zorgkosten naar de toekomst schuiven. Mensen die nu zorg nodig hebben en dat uitstellen zullen de maatschappij een veelvoud gaan kosten als door ergere klachten duurdere zorg nodig is." Volgens hem moet de gemeente juist in zorg investeren door in te zetten op preventie.

Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen' onderstreepten ook andere fracties het belang van preventie. Waar het college de oplossing ziet in extra bezuinigingen zien de linkse fracties meer heil in de landelijke politiek er op aan spreken dat deze bezuinigingen niet haalbaar zijn. Deels omdat Almelo een nadeelgemeente is, maar ook omdat de zorgvraag toeneemt terwijl er al eerder is bezuinigd op die zorg doordat het rijk tussen de 30 en 40 % minder budget heeft toegekend.

Preventie via vrijwilligerscoach

ChristenUnie ChristenUnie VVD Almelo 05-11-2018 09:40

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1234016/173756/vrouwen coachen meiden.jpgVrouwen Coachen Meiden is een project dat meiden en jonge vrouwen een steuntje in de rug geeft wanneer het op school of thuis of anderszins niet zo soepel loopt. Onze motie om te onderzoeken of en hoe dit (preventieve) project kan worden meegenomen in de Almelose aanpak is met ruime meerderheid aangenomen door de raad.

De ChristenUnie staat voor een maatschappij waarin niet de overheid alles regelt (zoals 'links' wil) en ook niet de markt alles regelt (zoals 'rechts' wil) maar waarin de eigen verantwoordelijkheid van inwoners centraal staat. Vandaar dat we vrijwilligersinitiatieven van harte steunen. Veel vrijwilligersinitiatieven werken heel preventief, en daarmee besparen ze de overheid kosten, terwijl de overheid -om verschillende redene-n zelf niet met zo'n initiatief kan of zal komen. Een voorbeeld van zo'n initiatief is het project Vrouwen coachen meiden, dat tijdens de motiemarkt op 16 oktober jl. aandacht vroeg van de Raad. Voor ons aanleiding onderstaande motie in te dienen, mede ondertekend door de VVD. De motie is met 21 stemmen voor en 12 stemmen tegen aangenomen!

Titel motie:              Preventie via vrijwilligerscoach (Vrouwen coachen meiden)

De raad van de gemeente Almelo, in vergadering bijeen d.d. 1 november 2018,

Gehoord de beraadslaging,

Constateert

Dat Almelo in het Programma Zorg inzet op preventie en het versterken van algemene, voorliggende voorzieningen;

Overweegt

Dat het initiatief Vrouwen coachen meiden bijdraagt aan het vroegtijdig signaleren van uitval op school of problemen thuis of in de vrije tijd; en daarmee bijdraagt aan het beperken van de instroom in de Jeugdzorg; Dat Almelo meer maatjesinitiatieven kent zoals het Mentorproject (Avedan/ROC), de Moestuin (bedrijf adopteert gezin), Schuldhulpmaatje, Ervaringsmaatjes (jonge mantelzorgers) en/of initiatieven voor lotgenoten contact; Dat we subsidies blijvend beoordelen op maatschappelijke effecten;

Verzoekt het college

Te onderzoeken of het initiatief Vrouwen coachen meiden een lacune opvult en zo ja hoe het kan worden geïntegreerd in de preventieve aanpak van de gemeente.

en gaat over tot de orde van de dag.

Hulp in huis voor mantelzorgers

ChristenUnie ChristenUnie VVD Almelo 12-02-2018 14:19

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1190358/173756/Oude vrouw voor het raamUitsluitend mantelzorgers hebben vanaf 1 april nog recht op de huishoudelijke hulp toelage. Daarmee wordt het budget wel besteedt aan de groep die het het hardste nodig heeft!

De Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) is een regeling waarbij burgers met een WMO indicatie huishoudelijke hulp kunnen inkopen voor € 5,00 per uur. De regeling was ooit bedoeld om de werkgelegeneid in deze sector te behouden. Inmiddels gaat het budget dat Almelo krijgt voor de huishoudelijke hulp toelage terug van gebracht van € 900.000 naar € 280.000 per jaar. Dus moet er wat gebeuren. Het college stelt op basis van een evaluatie voor om de regeling daarom te beperken tot de doelgroep die het het hardste nodig heeft, de mantelzorgers. Wij kunnen ons daarin vinden. De doelgroep die afvalt kan zo nodig gebruik maken van regeling huishoudelijke ondersteuning (binnen de WMO).

Tijdens de raadsvergadering heeft Wouter Teeuw wel zijn bedenkingen geuit over het hele proces waarmee dit raadsbesluit tot stand kwam:

Op 4 april 2017 stond de huishoudelijke hulp toelage (besluitvormend) op de raad. Voorstel was de regeling voort te zetten in 2017 (met geld dat over was van 2015, 2016) en op basis van een evaluatie te bepalen wat Almelo zou doen in 2018. Het voorstel is echter door de raad aangehouden, omdat de raad meer informatie wilde. Op 9 mei 2017 was er daarom een politiek beraad. Er was vanuit de raad echter weinig belagstelleing en er kwamen geen nieuwe feiten op tafel. Op 4 juli 2017 is vervolgens alsnog door de raad besloten wat op 4 april ook al voorlag (enkel de VVD was tegen). Het raadsbesluit zegt dat evaluatie voor 1 oktober 2017 gereed moet zijn. De evaluatie is opgeleverd in oktober 2017 en moet vanaf toen al intern beschikbaar zijn geweest bij de gemeente. Op 11 december 2017 heeft onze fractie samen met de Minimapartij twee schriftelijke vragen gesteld: wanneer krijgen wij de evaluatie en wanneer krijgt raad een voorstel. Insteek van de vragen was dat we graag de evaluatie zouden willen ontvangen en voor 2018 zouden willen besluiten over wat te doen in 2018. De tijd tot 2018 dringt dan immers. Met een brief op 4 januari 2018 geeft de gemeente aan dat er meer tijd nodig is dan de gebruikelijke termijn van 30 dagen om de vragen te kunnen beantwoorden! Het is overduidelijk dat men de vragen wel kan beantwoorden (de evaluatie ligt er immers), maar niet wil beanwtoorden! Op 16 januari komt het antwoord dat er inmiddels al een raadsvoorstel is en de stukken (inclusief evaluatie) bij de raad liggen. Een typisch voorbeeld van 'oude bestuurscultuur': Ambtenaren die eerst alles regelen en besluiten, voordat -via het college- de raad betrokken wordt / het besluit aan de raad wordt meegedeeld.

In het debat hebben wij duidelijk aangegeven dat we deze gang van zaken een uiting vinden van minachting van de vragenstellers en een uiting van regenteske bestuurscultuur. Merk op dat voor de kerst ook een vraag speelde rond de koopzondag, en dat kon wel met stoom en kokend water worden geregeld. Alsof vier supermarken, twee bakkers en een oliebollenjkraam belangrijkers zijn dan de vele kwetsbare burgers in de stad die huishoudelijke hulp nodig hebben. Na enig aandringen bood wethouder Van Wijk haar excuses aan voor de gang van zaken.

Groenbedrijf intern verzelfstandigd

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Almelo 24-11-2017 11:13

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140561/173756/groenbeheerDe werknemers bij de gemeente van het groenbedrijf zouden en moesten naar Twente Milieu. Mede dankzij de ChristenUnie is tot ieders tevredenheid een alternatief uitgewerkt.

Het is een al lang lopende discussie: Almelo moet een regiegemeente worden. Dat betekent dat dat uitvoerende taken, zoals het groenbeheer, niet meer door de gemeente zelf worden gedaan, maar worden ingehuurd. Bijvoorbeeld bij Twente Milieu. Voormalig wethouder Timmer was er al uit: het uitvoerdende groenbedrijf en de grondbank aan Twente Milieu verkopen, inclusief de medewerkers. Keer op keer vroeg de raad om alternatieven, waarbij de ChristenUnie vooral heeft gepleit voor een versterking van de positie van Soweco (zie bijvoorbeeld onze motie in december 2016). Alternatieven kwamen er niet en de medewerkers (en OR) van de gemeente waren boos.

In maart van dit jaar kwam er een doorbraak toen CDA, LAS, VVD, Democraten.nu en de ChristenUnie -samen een ruime meerderheid in de raad- per brief hebben gevraagd om het alternatief van een interne verzelfstandiging uit te werken van alle afdelingen die gaan over beheer van de openbare ruimte. De ChristenUnie is voor een interne verzelfstandiging om te voorkomen dat elk hek dat je ergens wilt neerzetten of elke tak die je afzaagt een extra factuur en veel bureaucratie oplevert.

Acht maanden heeft het geduurd voordat wethouder Van Wijk met een raadsvoorstel kwam waarin beide opties (Twente Milieu en interne verzelfstandiging) als keuze voorlagen. Opnieuw was de raad verdeeld. De Linkse partijen (PvdA, SP) houden het liefste alles bij de gemeente zelf. De Liberale partijen (VVD, Democraten.nu) wilden dat het ingenieursbureau niet meeging in de interne verzelfstandiging. Zij pleiten er al jaren voor het hele ingenieursbureau buiten de gemeente te zetten, iets waar de ChristenUnie tegen is omdat je dan intern geen kennis van zaken meer hebt.

Uiteindelijk heeft de raads ingestemd met een compromis waarin het ingenieursbureau wel meegaat met de interne verzelfstandiging, maar tevens wordt gekeken of het ingenieursbureau niet wat kleiner kan worden. Hier hebben wij tijdens de vergadering ook voor gepleit. Het voorstel wordt nu verder uitgewerkt waarbij de ChristenUnie erop zal blijven toezien dat gestelde randvoorwaarden -zoals de samenwerking met Soweco- ook gestaldte krijgen.

Algemene beschouwingen Perspectiefnota 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD D66 Almelo 30-06-2017 12:29

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1122580/173756/nieuwestadhuisOp 29 juni heeft de Gemeenteraad de hele dag vergaderd over de zogenaamde Perspectiefnota. Veel fracties zien weinig perspectief nu het financieel niet meezit. De fractie van de ChristenUnie steekt echter constructief en positief in: er gebeurt ook veel goeds in de stad.

De jaarcyclus van de gemeente kent drie belangrijke momenten. In het voorjaar -meestal in juni- wordt de Perspectiefnota opgesteld. Hierin worden de koers de de plannen voor het daar op volgende jaar vastgesteld. In het najaar -meestal november- wordt dit vertaald naar de Begroting, een document waarin bedragen worden gekoppeld aan de plannen. Tenslotte wordt, als het jaar voorbij is, als derde documnet de Jaarverantwoording opgesteld. Daarin wordt verantwoording afgelegd over wat er allemaal terecht is gekomen van de plannen.

De behandeling in de Raad van zowel Perspectiefnota als Begroting zijn de momenten waarop fracties vaak met vele ideeën komen. Die worden via zogenaamde amendementen (= verzoek tot aanpassing) of moties (= middel om een discussiepunt voor te leggen) voorgesteld. De vergadering stemt hier dan over. Onze fractie heeft met andere fracties twee moties ingediend. Ten eerste een motie om de overgang van aardgas naar electriciteit te stimuleren. De Raad stemde hier voor. Ten tweede een motie om voor de fietssnelweg F35 het tracé vast te stellen, en voor de stukken die er nog niet zijn in een goede bewegwijzering te voorzien. De Raad wilde niet zover gaan, kost geld, maar de wethouder gaf vooraf al aan dat deze moties voor een groot deel toch al gepland staat komend jaar.

Voor het college -waaronder wethouder Alex Langius- is de behandeling van deze stukken in de raad ook een belangrijk moment. De wethouder 'verdedigt' de door het college opgesteld nota, waarom ze het zo willen doen als voorgesteld, en zal wijzgingen die de Raad voorstelt ook moeten verwerken, wat vaak betekent hier geld voor zoeken.

Onderstaand vind u de volledige bijdrage van de ChristenUnie fractie.

--------

Perspectiefnota: Bijdrage ChristenUnie

Almelo, 29 juni 2017

Almelo heeft het financieel gezien erg zwaar, en in dat opzicht vragen we al jarenlang veel van onze burgers. Toch is de toon van de Perspectiefnota 2017 terecht positief ingestoken. Er gaat immers ook veel goed in de stad. Steeds opnieuw zetten vrijwilligers zich in voor nieuwe initiatieven, de binnenstad wordt zichtbaar aangepakt, we hebben het predicaat ‘gouden sociale gemeente’ gekregen, en zelfs het taaie dossier rond het oude stadhuis is vlot getrokken. Dit alles tot opbouw van de stad. Het maakt dat we als ChristenUnie onze waardering uitspreken voor deze perspectiefnota. Dit neemt niet weg dat, gegeven de financiële situatie, het ontwikkelperspectief van de stad zorgelijk blijft. We moeten scherp en kritisch blijven op wat we doen, en een gezamenlijke inspanning is nodig om Almelo weer het bloeiende hart van de regio te maken. Het samen de schouders eronder zetten met de Provincie als bondgenoot is dan ook de strekking van de Perspectiefnota. Zo zien wij dat ook. Onderstaand geven we onze bijdrage hoe we dit ontwikkelperspectief verder kunnen vergroten. We doen dit langs de drie hoofopgaven voor de stad.

Saneren en Innoveren

Met het negatief saldo van de jaarrekening 2016 heeft het financieel herstel van de stad weer een terugslag gekregen. Almelo krijgt heel wat te verduren en we blijven kwetsbaar. Echter, we opereren nog steeds binnen de uitgezette lijntjes en een positieve meevaller, bijvoorbeeld in de vorm van verkoop aandelen Twence, kan het beeld zo weer doen omslaan. Niettemin vindt de ChristenUnie het zaak zo snel mogelijk naar een gezonde financiële situatie toe te groeien. Dat betekent niet het verjubelen van allerlei meevallers maar een scherp financieel beleid. We steunen hierin het college: eerst de boel op orde. In de praktijk ondervinden we gelukkig weinig hinder van het staan onder financieel toezicht van de Provincie. Er zitten zelfs voordelen aan, in het bijzonder dat er geen discussie over is dat alle mee- en tegenvallers verrekend worden met de algemene middelen (einde potjescultuur). Niettemin is ons streven om zo snel mogelijk onder het financieel toezicht uit te komen. Dat geeft meer vrijheid voor investeringen en daarmee voor het ontwikkelperspectief van de stad.

Via een minderheidscollege is een grote stap gezet richting een andere bestuurscultuur en een democratischer bestuur. De facto heeft Almelo op dit moment een zakencollege. De raad stuurt op hoofdlijnen (het wat), het college bepaalt het hoe, en de ambtenaren voeren dit uit. Alles uiteraard in gezond overleg met elkaar. We moeten er scherp op blijven dat oude denkwijzen niet resisteren. Neem het hoofdstuk II van de Perspectiefnota waarin ‘landelijke ontwikkelingen’ worden vertaald naar lokaal beleid en organisatie. Al zijn we het in grote lijnen hiermee eens, voor je het weet sijpelen filosofieën vanuit de organisatie ongemerkt door in het beleid. Daarom vraagt de nieuwe werkwijze om een resultaatgerichte overheid. In die zin steunen wij de doorontwikkeling (reorganisatie?) van de organisatie richting programmasturing en stadsdeelmanagement. Dat daar budget voor nodig is (maximaal 4,5 M€) is evident. Om dit budget niet nu te reserveren, maar jaarlijks met voorstellen te komen vinden wij een juiste keuze. Wij pleiten wel voor het minimaliseren van dit budget, en zijn tegen eventuele grote afkoopsommen richting personeel. Niettemin staat wat ons betreft effectiviteit voorop: doe wat nodig is, doe het goed en creëer geen parkeerfuncties voor overtallig personeel.

Dit brengt ons ook bij sourcing, en de ontwikkeling richting een regierol van de gemeente. Hier liggen nog grote opgaven waar we weinig over lezen in de perspectiefnota. Wij kunnen ons vinden in de koers om interne verzelfstandiging van het groenbedrijf als alternatief uit te werken. We zien wel dat hier dan een cultuurslag moet worden gemaakt. Ook rond het ingenieursbureau pleiten we ervoor essentiële kennis in huis te houden en niet afhankelijk te worden van externe adviseurs waarvan we zelf de adviezen niet op waarde kunnen schatten. We willen voor beide dossiers vooral pleiten voor tempo in verband met onze strategische doelen, de taakstelling die hier nog ligt (p. 13), en de rust in de organisatie.

De ChristenUnie zit het belang van de Agenda van Twente, maar constateert ook dat het budget voor 80% wordt gestoken in een basisinfrastructuur zie zich hoofdzakelijk in Enschede bevindt. Bovendien heeft Almelo simpelweg niet het geld zonder daarbij lokale perspectieven te verminderen. De keuze om financiële deelname aan de Agenda van Twente te koppelen aan de verkoop van aandelen Twence steunen wij daarom, wel uitgaande van een eerlijke prijs. Wij vinden het ook geen gekke gedachte om tussen de gemeentes te differentiëren in bijdrage per inwoner (op grond van draagkracht en lokaal perspectief).

Wat betreft duurzaamheid juichen wij initiatieven voor zonneparken toe, zowel als (tijdelijke) invulling van werklocaties als met name op daken van stallen en andere grote bedrijfspanden. De energietransitie is er niet mee geholpen als we woningen blijven bouwen met gasaansluitingen. Daarom dienen we samen met GroenLinks een motie in om het bouwen van nieuwe gasaansluitingen tegen te gaan. Duurzaamheid betekent ook een keuze voor duurzame mobiliteit. De ChristenUnie kiest daarom voor de fiets en openbaar vervoer en wil het college vragen zich tot het uiterste in te spannen het Almelose tracé van de F35 zo spoedig mogelijk te voltooien of –als daar het geld niet voor is– in ieder geval vast te stellen. Waar delen van de F35 nog ontbreken is op zijn minst een goede bewegwijzering gewenst. Ook hier dienen wij een motie over in.

Transformatie werk en zorg

Het college zet in op preventie. Wij doen dat ook, niemand kan daar tegen zijn, er ligt zelfs een initiatiefvoorstel van de VVD. Het is de vraag of we er allemaal hetzelfde beeld bij hebben en hoe je het vervolgens invult. Een voorbeeld. De Perspectiefnota geeft als knelpunt bij het minimabeleid aan dat de kosten van schuldhulpverlening en bewindvoering zijn toegenomen met 1 M€ (p.26). Daarom komt er een voorstel om een voorliggende voorziening voor bewindvoering in te voeren (p. 33). De basisgedachte zal zijn dat het de zorgaanbieders zijn die met innovaties moeten komen (p. 8). De transformatie moet in de zorgketen zelf plaatsvinden. We zijn het eens dat met nieuwe vormen en voorliggende voorzieningen (vrijwilligers, maatschappelijke ondernemingen etc.) we moeten proberen dure professionals te vervangen door goedkopere oplossingen. Maar in zekere zin is dit symptoombestrijding en begint preventie veel eerder. Wat is de oorzaak van de schulden die tot toenemende bewindvoering leiden? Bij een politiek beraad is bijvoorbeeld echtscheiding als een oorzaak genoemd. Kunnen we hier iets mee of niet? Idem dito kun je preventie rond jeugdzorg weer aan opvoedingsondersteuning relateren. Dit alles gaat veel dieper en vraagt mogelijk veel tijd.

Er is nog een andere wezenlijke vraag. In het sociaal domein wordt ingezet op zelfregie. Recent heeft de WRR echter aangegeven dat de overheid teveel verwacht van de zelfredzaamheid van burgers (p. 9). De ChristenUnie pleit ook voor ‘eigen kracht’ maar zit daarnaast veel meer op het spoor van naoberschap. De transformaties in de zorg zullen de burgers minder afhankelijk maken van zorgprofessionals en van de overheid, maar meer van elkaar. Het is een reële vraag of de samenleving dit aankan. Wij hebben hier het antwoord niet op. Helpen we onze buren? De mantelzorgers zijn al overbelast, maar ze moeten nog meer. Gevaar is dat vanuit de preventiegedachte reële zorg wordt onthouden. Daarom is het zaak dat preventie niet wordt gemotiveerd vanuit kostenbesparing, maar vanuit de gedachte dat we de samenleving en zorgketen anders en beter willen inrichting, zelfs al kost dat geld. Ook wij vinden ten principale dat we in het sociale domein zouden moeten kunnen uitkomen met de middelen die we van het Rijk daarvoor krijgen via het Gemeentefonds. We lezen de strubbeling van het college dat we blij mogen zijn als de ‘eigen bijdrage’ niet verder oploopt dan 6,9 M€ en dat het terugbrengen van de eigen bijdrage naar 0 € een keiharde bezuiniging wordt van 10 M€ met ongewenste effecten. Wij zijn niet tegen een ‘eigen bijdrage’ maar het is wel goed de eigen bijdrage te expliciet te maken (bewuste keuze) en kostenbewust te blijven.

De ChristenUnie ziet uit naar het werk maken van overheidsparticipatie in de zin van het initiatief uit de samenleving en de overheid die ‘slechts’ faciliteert. Een begin kan hier worden gemaakt met het teruggeven van de wijkcentra aan de burgers. Het afscheid nemen van Acress past hierbij, net als het verzelfstandigen van wijkcentra (eigen broek ophouden) en/of panden van doelgroeporganisaties. Dit in plaats van een praktijk van gesubsidieerde wijkcentra die worden verhuurt aan commerciële organisaties en verenigingen. Activiteiten, en zeker de commerciële verhuur, kunnen ook plaatsvinden in particulier beheerde cq. met vrijwilligers beheerde accommodaties van bijvoorbeeld doelgroeporganisaties, sportverenigingen of kerken. Dit helpt ook hen het hoofd boven water te houden. Daarmee bespaar je niet alleen kosten maar help je de stad echt (win-win).Wij zien zeker wel de behoefte aan cq. noodzaak van wijkcentra, maar deze moeten meer zijn dan een ‘clubhuis’ voor 5% van de inwoners van een wijk. Wijkcentra moeten de sociale cohesie in een wijk bevorderen, een plaats zijn voor wie behoefte heeft aan ontmoeting –zoals kerken dat ook bieden– en dienend zijn voor de samenleving. Afhankelijk van dit laatste past uiteraard een basissubsidie.

De ChristenUnie ziet graag dat we de vergaderruimtes in het Stadhuis, die een aantal avonden gewoon leeg staan ook op deze manier gebruiken. Dan wordt het pas echt een ‘Huis van de stad’. Let op dat dit heel wat anders is dan het op financiële gronden verhuren van een deel van je pand, waar blijkbaar oriënterende gesprekken over worden gevoerd (p. 47). We zijn niet tegen onderhuur, maar zien dit zeker niet als kerntaak van de (regie)gemeente. Voor de sportaccommodatie van de Uitsmijters geldt dat, als verplaatsing naar een centralere locatie niet lukt, zij op de huidige locatie moeten kunnen blijven zitten (Plan B). Het gereserveerde verhuisbudget mag dan (deels) worden gebruikt voor het opknappen van deze locatie.

Wij kunnen ons vinden in de voorgesteld aanpak rond de collectieve ziektekostenverzekering, namelijk eerst evalueren en dan besluiten over hoe verder, maar wel met de volgende kanttekening. Het college geeft aan in de evaluatie van de regeling na te gaan of de regeling een bijdrage levert aan een afname van de kosten in de zorg, zowel bij de gemeente als bij zorgaanbieders en zorgfinanciers (p. 34). Dat kan uiteraard niet het geval zijn. Aanleiding voor de regeling was het tegemoet komen van chronisch zieken en gehandicapten. De regeling is zo opgezet dat juist zij, omdat ze veel extra kosten hebben en daarnaast de wettelijke eigen bijdrage jaarlijks ‘uitputten’, goedkoper uit zouden moeten zijn. Gezonde mensen kunnen ook deelnemen aan de regeling, omdat het vorm is gegeven in een algemene regeling, maar zouden duurder uit moeten zijn (om te voorkomen dat iedereen deelneemt). Bijdrage is om financiële redenen sowieso beperkt tot minima (maximaal 130% bijstandsnorm). Zowel gemeente als vooral verzekeraars (die profiteren van meer klanten via collectiviteit die bovendien duurdere pakketten afsluiten) zou het geld moeten kosten. Hier moet op worden geëvalueerd, en niet anders. Als blijkt dat het enkel een minima maatregel is geworden, moet hij daar worden ondergebracht, ook budgettair. Merk dan wel op dat bij de begroting 2016 een motie is aangenomen waarin de opdracht staat geformuleerd dat, onafhankelijk van het wel of niet voortzetten (na 2017) van de collectieve ziektekostenverzekering, het college zich tot het uiterste zal inspannen om sowieso het budget van 0,8 miljoen per jaar structureel te reserveren voor de doelgroep chronisch zieken en gehandicapten (met max 130 % van de bijstandsnorm als inkomen).

Binnenstad met herwonnen identiteit

Dat er hard gewerkt wordt aan de binnenstad, zal niemand ontgaan. De binnenstadsvernieuwingen uit de jaren '60 (V&D) en '90 (Versland/S&F) worden momenteel grondig overnieuw gedaan. Hopelijk ditmaal met een langere houdbaarheidswaarde. We zien daarbij ook dat (leegstaande) winkelpanden transformeren tot woningen, wat goed is voor de leefbaarheid van de binnenstad. Een binnenstad die enkelzijdig inzet op een winkelfunctie heeft geen toekomst. De toekomst voor de Almelose binnenstad ligt volgens onze fractie in een diversiteit aan functies: wonen, horeca, winkels en kleinschalige bedrijvigheid (ambachten).

Ook de entree van de galerij krijgt een make-over. Dankzij een motie van ChristenUnie en VVD is de huidige kwaliteit hoger dan die uit eerdere plannen, maar helaas haalt het niet de monumentale kwaliteit zoals wij die destijds hebben bepleit. Minder prominent zichtbaar, maar zeker zo interessant om te zien, is hoe bestaande panden worden herontwikkeld. In de Grotestraat zien we het ene na het andere gebouw een gevelverbetering ondergaan. Een jarenlange wens van vele Almeloërs gaat daarmee in vervulling. Gevelverbetering is een mooi voorbeeld van wat de ChristenUnie bedoelt met investeren in bestaande stedelijke kwaliteit, zoals wij dat ook met D66 en GroenLinks hebben opgeschreven in het manifest voor stedelijk erfgoed. Almelo heeft heel veel bestaande kwaliteit die momenteel nog niet tot haar volledige potentie is gekomen. Wat dat betreft zien wij vol vertrouwen en verwachting uit naar de verdere uitwerking van de erfgoednota door het Almelose college. In dit verband willen we ook wijzen op de aanvullende monumentenlijst die recent is opgesteld door de stichting Heemschut en het Cuypersgenootschap.

Het beter benutten van bestaande stedelijke kwaliteit is niet alleen de taak van erfgoed-ambtenaren, maar juist ook van de planologen, stedenbouwkundigen en vastgoedmanagers van de gemeente Almelo. Een integrale ontwikkeling en toepassing van het omgevingsbeleid moet hier in gaan voorzien. Almelo heeft in de afgelopen maanden belangrijke stappen gezet naar de Omgevingswet. Een ambtelijke organisatie die integraal alle relevante aspecten weet te betrekken bij het beleid, en een omgevingsvisie die inhoudelijk breed gedragen wordt door politiek en samenleving, zijn wat ons betreft de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren.

In de nieuwe Omgevingswet draait alles om “uitnodigingsplanologie”: markt en samenleving nemen het initiatief, de overheid participeert. Dat past dus helemaal in de visie van de ChristenUnie op overheidsparticipatie. Het plan Natuurhus past hier ook bij. Natuur- en milieueducatie (NME) voor en door inwoners (vooral kinderen) van onze gemeente. Wij zien dit initiatief tevens als een plan dat een impuls zal geven aan de binnenstad, een binnenstad waar vele miljoenen voor worden uitgetrokken. Dit wil niet zeggen dat de gemeente een pinautomaat is. Wij zouden het college echter wel willen vragen zich tot het uiterste in te spannen om geld vrij te maken voor NME-taken en zo indirect een impuls te geven aan de binnenstad. Tevens zouden wij willen vragen het nieuwe Natuurhus te betrekken bij de discussie rond de wijkcentrum voor de binnenstad. Waarom? Omdat in de beleidsvorming rond wijkcentra nu teveel wordt gekeken naar de gebouwen die toevallig gesubsidieerd worden, terwijl veel andere gebouwen dezelfde functie hebben of kunnen hebben –denk ook aan Erve Noordik, wijkcentrum Egbertus, Bij Bosshardt, LifeCenter Almelo, etc. Ook hier is het devies een integrale visie en doen wat nodig is en de (binnen)stad verder brengt.

Fractie ChristenUnieWouter TeeuwMichiel van Heek

 

VVD Almelo voert campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen

VVD VVD Almelo 26-02-2017 07:33

https://almelo.vvd.nl/nieuws/19749/vvd-almelo-voert-campagne-voor-de-tweede-kamerverkiezingen

De VVD Almelo voert in aanloop van de Tweede Kamerverkiezingen campagne! Om de twee weken zijn we op zaterdag in de stad te vinden.  Op 25 februari vergezelde Han ten Broeke (nr. 9 op de lijst) ons.

Wij willen doorgaan met Nederland stap voor stap beter maken. We kunnen je hulp gebruiken en hopen dat je op 15 maart stemt op de VVD!

Bent u nog zwevende kiezer? Meer informatie vindt u op onderstaande links:

https://vvd.nl/pijlers/wij-willen-dat-iedereen-de-vruchten-plukt-van-het-herstel/

https://vvd.nl/7-jaar-mark-rutte/

http://www.hantenbroeke.nl/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.