Nieuws van SP in Noord-Holland over VVD inzichtelijk

3 documenten

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Actiebereidheid tegen opheffing buslijn 5 Alkmaar De Hoef

SP SP VVD Noord-Holland 29-03-2018 21:50

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/actiebereidheid-tegen-opheffing-buslijn-5-alkmaar
Actiebereidheid tegen de opheffing van buslijn 5 naar De Hoef in Alkmaar is er genoeg. Dit bleek donderdagavond tijdens een actiebijeenkomst van de SP in Huis van de wijk De Alkenhorst. Meer dan 70 busgebruikers waren daar naar de actiebijeenkomst van de SP gekomen. Zij maakten duidelijk dat lijn 5 moet blijven.

Lijn 5 maakt nu nog vanaf het station een rondje door De Hoef en dan terug naar het station. Als het aan de provincie ligt blijft in De Hoef vanaf 22 juli alleen nog lijn 1 over. Die lijn maakt het rondje in omgekeerde richting. Nu nog zijn bewoners van De Hoef met lijn 5 in tien minuten bij het ziekenhuis. Als de bezuinigingsplannen van de provincie doorgaan, doen ze er straks met een omweg via het station een half uur over. Er is dan bovendien nog maar eens in het uur een bus, in plaats van nu elk half uur.  "Maar ik weet wel een oplossing", zei een van de boze buurtbewoners op de actiebijeenkomst: "Dan moet je straks voor een auto springen, en dan brengt de ambulance je wel naar het ziekenhuis."

Veel aanwezigen waren op de actiebijeenkomst afgekomen door de inspanningen van Jan Schrassen van Huurdersvereniging Onder de Vleugels. Schrassen voert al langer actie voor behoud van lijn 5. Hij zocht contact met de SP-fractie die in provinciale staten vecht tegen de bezuinigingsplannen van VVD-gedeputeerde Post. Als het aan haar ligt worden per 22 juli in Noord-Holland elf buslijnen geheel of gedeeltelijk

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/actiebereidheid-tegen-opheffing-buslijn-5-alkmaar
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
opgeheven. De SP in provinciale staten wil de opheffingsplannen op maandagmiddag 9 april opnieuw in de statencommissie Mobiliteit aan de orde stellen. De gedupeerde buspassagiers kunnen daar dan inspreken. Van de aanwezigen in De Alkenhorst gaven zich tientallen op om op 9 april naar het Provinciehuis in Haarlem af te reizen om te protesteren.

Tijdens de actiebijeenkomst maakten SP-statenleden Marnix Bruggeman en Jim Haijen duidelijk dat de provincie geld zat heeft voor fatsoenlijk openbaar vervoer: "Ze geven het geld alleen liever uit aan autowegen en subsidie aan kerncentrales."

De SP-afdeling Alkmaar wil samen met de bewoners ook de politieke partijen in de gemeenteraad van Alkmaar opstoken. De gemeente gaat niet over openbaar vervoer. Dat is een taak van de provincie die daarvoor geld krijgt van het rijk. Maar de gemeenteraad kan wél samen met de bewoners en buspassagiers de druk op de provincie opvoeren om de bezuinigingen ongedaan te maken. Om dit op de agenda van de gemeenteraad te krijgen wil de SP samen met de bewoners zo nodig een burgerinitiatief in Alkmaar organiseren.

Actiebijeenkomst 16 januari opheffing buslijnen Noord-Holland Noord

SP SP VVD Noord-Holland 03-01-2018 10:00

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/01/actiebijeenkomst-16-januari-opheffing-buslijnen
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Op dinsdagavond 16 januari houdt de SP in Callantsoog een actiebijeenkomst over de dreigende opheffing van de buslijnen in Noord-Holland Noord. De bijeenkomst is in Dorpshuis Kolfweid, Jewelweg 7 in Callantsoog en begint om 20:10. Het dorpshuis is bereikbaar met bus 152, halte Jewelweg, vertrek 19:45 van Schagen Station. Voor de terugreis regelt de SP zelf vervoer – omdat de laatste bus dan al weg is.

Tijdens de actiebijeenkomst kunnen gedupeerde buspassagiers uit Noord-Holland Noord (of hun familie) vertellen wat de volledige opheffing van de bus voor hen betekent. Verder spreken Wim Rijnders, gemeente­raadslid Schagen, en Marnix Bruggeman, lid van Provinciale Staten.

Als het aan de provincie Noord-Holland ligt verdwijnen in juli tenminste de buslijnen 10, 150, 152, 155, 158 en 164. Ook de stadsbusdienst in Den Helder wordt ingekrompen.

De opheffingsplannen kwamen aan het licht nadat de SP in provinciale staten vragen had gesteld. Sindsdien voert de SP onder meer in Schagen, Callantsoog, Juliana­dorp, Den Helder, Breezand, Winkel, Heerhugowaard, Castricum en Bakkum actie voor behoud van de bedreigde lijnen. Een internet-petitie werd al meer dan duizend keer getekend. Een zelfde aantal handtekeningen haalde de SP al op in de dorpen. De protest­hand­tekeningen worden op 22 januari in Haarlem aangeboden aan provinciale staten en gedeputeerde Post van Mobiliteit (VVD).

Op de actiebijeenkomst wil de SP met de aanwezigen bespreken hoe zij samen de druk op de provincie kunnen opvoeren om de buslijnen te behouden. Dit kan onder meer door op maandagmiddag 22 januari mee te gaan naar het provinciehuis, om daar in de vergadering van de statencommissie Mobiliteit te protesteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.