Nieuws van VVD over GroenLinks inzichtelijk

18 documenten

Liberale overpeinzingen II, Coalitievorming…..

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Lelystad 23-06-2020 10:36

Maar liefst 3 maanden is er onderhandeld en zijn er veel verschillende mogelijkheden ondergezocht om met de bestaande coalitie “het motorblok” tot duurzame oplossingen te komen. Eerst is er gezocht naar een meerderheid, vervolgens geprobeerd te komen tot een variant van brede steun met als principe een minderheidscoalitie. Er is zelfs een beroep gedaan op externe adviseurs, waaronder de heer Jasper Loots die ons hierin uitstekend heeft bijgestaan als verkenner.

https://lelystad.vvd.nl/nieuws/39983/liberale-overpeinzingen-ii-coalitievorming

Als dan blijkt dat er na 3 maanden praten, onderhandelen en het over de eigen schaduw heen stappen maar niet lukt om tot een gedragen meerderheidscoalitie te komen, is er geen andere keuze meer dan hetgeen de heer Loots geadviseerd heeft op 10 juni jl. “Het motorblok moet ook bereid zijn elkaar los te laten”. 

Op dat moment liggen er een tweetal aanbiedingen van partijen. 

1. Het blok Leefbaar Lelystad en de InwonersPartij, met totaal 8 zetels in de raad en nadrukkelijk niet bereid los van elkaar deel te nemen in de coalitie. 

2. Het blok van GroenLinks, Jong Lelystad en Mooi Lelystad, met totaal 6 zetels in de raad.

Met beide aanbieders zijn gesprekken gevoerd. De conclusie van de verkenner was de volgende:

“Op basis van de gevoerde gesprekken heb ik moeten vaststellen dat de vier fractievoorzitters van de coalitie het niet eens kunnen worden over een keuze voor of Leefbaar Lelystad en Inwonerspartij of voor GroenLinks, Mooi Lelystad en Jong Lelystad”.  

De fractie van de VVD heeft nadrukkelijk uitgesproken een voorkeur te hebben voor de combinatie SP, Leefbaar Lelystad en de Inwonerspartij. Uitgangspunt hierbij was de uitstekende eerdere samenwerking met de SP en de InwonersPartij en de verkiezingsuitslag van Leefbaar Lelystad met vier zetels de op een na grootste partij. Jong Lelystad vinden wij een enthousiaste jonge partij met eigen idealen maar stond nog te ver van ons af qua programma. De ambities vinden wij te prijzen.    

De verkenner heeft nog één maal geprobeerd om met het motorblok en de beide aanbieders tot een mogelijke meerderheidscoalitie te komen. De conclusie van de fractie van de VVD was dat wij wederom in een “rotonde gesprek” terecht kwamen. Niemand wilde toegeven en blokkades vanuit diverse partijen maakte het onmogelijk uit de impasse te komen. Ook de verkenner heeft hier diverse keren op gewezen. 

De fractie van de VVD stelt zich nadrukkelijk niet boven de partijen. Wij zijn over onze schaduw heen gestapt en hebben tot twee keer toe een belangrijke handreiking gedaan om uit de impasse te geraken. De eerste handreiking betrof die door over onze diepgewortelde bezwaren tegen GroenLinks heen te stappen en een basis bereidheid aan te nemen hen tot de coalitie toe te laten. Dit laatste kon echter niet bewerkstelligen dat anderen de door hen uitgesproken blokkades en bezwaren lieten vallen.  De tweede handreiking betrof ondanks de eerder gelopen en mislukte onderhandelingsrondes de bereidheid opnieuw en nogmaals met de 9 partijen om de tafel te gaan. Daar hoorde voor ons echter wel de combinatie van de SP, Leefbaar Lelystad en de Inwonerspartij onlosmakelijk bij. En ja ook GroenLinks, D66 en de PvdA en Mooi Lelystad zijn uitgenodigd aan de onderhandelingstafel waaraan de VVD, SP, Leefbaar Lelystad, de Inwonerspartij en Mooi Lelystad altijd zijn blijven zitten.  

In de laatste ronde zijn ook de belangrijke lopende dossiers genoemd door partijen. De fractie van de VVD heeft toen letterlijk een grens getrokken. Het ging daarbij om dossiers waarop voorstellen ter besluitvorming aan de raad voorliggen die vanuit het huidige college zijn voorgesteld. Wij onderhandelen niet achteruit, alleen vooruit. Het vooruitschuiven of alsnog vertragen van belangrijke besluitvorming met hoog financieel risico (lees: onverkort een toename van de tekorten met miljoenen waarmee extra ingrepen noodzakelijk zullen worden) tot gevolg was voor de fractie van de VVD uitgesloten. Wij besturen de stad in goede en in slechte tijden. 

Wij lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid en weigeren onverantwoorde besluiten te nemen op lopende besluitvorming waarvan aan de voorkant de negatieve resultaten niet alleen aannemelijk, voor vooral aanzienlijk zullen zijn waaronder het sociaal domein en de jeugdhulp en de WMO in het bijzonder.

Vanzelfsprekend is het lastig om bestaande partners los te laten. Het is zuur dat men niet langer samen in staat is tot overeenstemming te komen. Het is teleurstellend dat dit vooral op betrekkingsniveau (personen) heeft geconflicteerd waar het mogelijk toetredende partijen betreft en dat partijen niet over de eigen schaduw heen wilde stappen of überhaupt zelfs maar de mogelijkheden daartoe wenste te verkennen aan tafel. 

Het gevolg is bekend. Er is een principe akkoord tussen de fracties van VVD, Leefbaar Lelystad, de InwonersPartij, SP, Mooi Lelystad/Forum voor de Ouderen. En zoals de verkenner, de heer Loots, dat zo mooi heeft gezegd: “Dat heeft te maken met op dit moment bestaande onoverkomelijke bezwaren van een of meer van de huidige coalitiefracties tegen samenwerking in een coalitie met een of meer van de fracties die bereid zijn toe te treden en/of met onoverkomelijke bezwaren tegen combinaties van fracties die bereid zijn om toe te treden, en de disbalans binnen de nieuwe coalitie die daardoor ontstaat. Het hoeft niet te verbazen dat over de (mate van) balans of disbalans die ontstaat na toetreden van een van beide combinaties verschillend wordt geoordeeld door de vier fractievoorzitters van de huidige coalitie. De ervaren balans of disbalans is immers subjectief en uiteindelijk een politiek oordeel, waar je het mee eens of oneens kunt zijn maar dat nooit waar of onwaar is”.

Voor de fractie van de VVD is het belangrijk te kijken naar de lange termijn. De verantwoordelijkheid te nemen, ook in moeilijke tijden. Keuzes te durven maken, ook wanneer deze niet eenvoudig zijn. Met de beperkte reserves is niet veel meer mogelijk. Uiteindelijk moet de stad bestuurd worden. Het gaat om eigen verantwoordelijkheid, draagkracht en een kansrijk Lelystad. 

De beoogde nieuwe coalitie zal het huidige raadsprogramma volgen. Dat is en blijft de leidraad. De beoogde coalitie wil dat graag zoveel mogelijk in overleg met gehele raad realiseren. Uitgaande van de recent (unaniem!) aangenomen kadernota 2021-2024 en het huidig raadsprogramma mogen daar geen belemmeringen zijn voor de gehele raad van Lelystad. 

Tot slot herhalen wij graag nogmaals een aantal passages uit onze eerdere liberale overpeinzingen.

• Grote financiële tegenvallers op de Jeugdzorg en de WMO zijn, in combinatie met de tegenvallende bijdragen van het rijk,  zijn belangrijke oorzaken van de oplopende tekorten. 

• Dat betekent concreet een opdracht tot  bezuinigen en dus het maken van echte keuzes waarbij de basis op orde blijft. Keuzes die zullen leiden tot versterking op lange termijn.

• Bezuinigen in een periode waarin Lelystad Next Level juist kansen biedt voor Lelystad zich te ontwikkelen tot een (economisch) aantrekkelijke stad met een sociaal sterke en duurzame samenleving vraagt ook om investeringen tot groei.  

• Een stad waarin jongeren hun talenten ontwikkelen en waarin ouderen lang bij de samenleving betrokken blijven en waardig oud worden. Een stad waar nieuwe én huidige bewoners prettig wonen, werken en ondernemen. 

• Waar wij niet op wensen te bezuinigen zijn onze primaire voorzieningen zoals ons Theater de Agora, de Bibliotheek, de Kubus, de Corneel en sport. Wat wij wel nastreven is een integrale functie en fysieke integratie van deze primaire voorzieningen waar dat mogelijk is. 

• Het wederom verhogen van de OZB-tarieven of andere lastenverzwaring voor de bewoners is voor ons echt een brug te ver, daar is de vorig jaar eenmalig de hand gereikt, nu gaat dat niet meer. 

• Er zijn investeringen noodzakelijk om tot groei en economische versterking te komen conform Lelystad Next Level, onze duurzaamheidsopgave en de versterking van de bestaande stad, binnen de kaders van een meerjarenraming- en begroting die reëel en structureel in evenwicht moeten zijn.

• Om onze stad te versterken en ook het sociaal evenwicht in balans te brengen is het noodzaak aandacht te besteden aan (kwalitatieve) woningbouw in het midden- en hoger segment. In het hoger segment vragen wij hierbij nadrukkelijk aandacht voor meer variatie in architectuur waarmee een breder publiek kan worden aangetrokken tot onze mooie stad.

Om dit alles te bereiken is aandacht voor economische ontwikkeling uiteraard belangrijk. Ruimte voor ondernemen, gebruikmakend van onze ligging en aanwezig en in aanbouw zijnde infrastructuur met als doel: iedereen aan het werk. Want werken maakt sterk. 

U mag er dan ook op vertrouwen dat wij ons als liberalen hard maken voor deze uitgangspunten de komende periode in aanloop naar de begroting, de volgende kadernota en de periode daarna.  

Fractie VVD Lelystad

BLOG 281: Kernenergiecafés!

VVD VVD GroenLinks Lochem 02-02-2020 08:09

Een aantal jaren geleden verklaarde een voormalig Groenlinks wethouder me voor gek dat ik over kernenergie in Lochem begon. Inmiddels zien steeds meer mensen deze techniek als schoon alternatief voor fossiele brandstof. Afgelopen maandag startte ons gemeentelijk participatiedebat.

https://lochem.vvd.nl/nieuws/38184/blog-281-kernenergiecafes

Kijk, het klimaatakkoord is vastgesteld en Parijs is het kader. In Nederland willen we af van fossiele brandstof en daarnaast willen we ook Groningen ontzorgen. ‘Er gaat niets boven Groningen’ had immers de laatste jaren alleen nog maar met de bodemdaling daar te maken… 

Dat betekent dus verandering. Hernieuwbare energie. Opwekking zonder CO2 uitstoot en dus wind-, zonne-, water- en wellicht kernenergie. Tot zover is een feit. De gemeentes gaan vervolgens over het hoe en waar. In dertig regio’s verdeeld denken ze na over de mogelijkheden en te maken keuzes. Grote windmolens, hele grote, zon op landbouwgrond of toch liever focus op het dak. Om ervoor te zorgen dat we richting 2050 voldoende CO2 reduceren om de temperatuur op aarde niet te ver te laten stijgen. 

Gemeentes gaan natuurlijk niet over de keus voor een kerncentrale. Ze gaan wel over de ruimtelijke ordening. En dus over de plaatsing van zonneparken en windmolens. En dat doen we in de gemeente Lochem in overleg met inwoners. En daarbij, hoe vervelend ook, is de discussie òf er windmolens komen niet aan de orde. Mijn persoonlijke mening? Grote windparken op zee en kabels van TKF gebruiken, een fantastisch Lochems bedrijf. Zon op dak is standaard en als eigenaren zon op hun grond willen prima. Het is hun grond immers. Wel even afstemmen met de buurt. 

Maar da’s persoonlijk. Als raadslid heb ik te maken met landelijk beleid en dus met de komst van wind op land. En dus ben ik bij met de dialoog die gestart wordt. In onze kernen komen energiecafés. Hoe heerlijk is dat. In de kernen energiecafés. Zogenaamde kernenergiecafés. Van binnen gniffel ik al dagen. Wat een heerlijk woord. 

Ik besef me dat de komst van grote windmolens in je buurt een behoorlijke impact geeft. Dat moeten we zorgvuldig doen. Dus los van de woordgrap komen we in de bijeenkomsten als het goed is samen met inwoners ook tot de kern. Wat mag je nou van inwoners vragen om het algemeen belang te dienen en waar ligt de grens. Kernenergiecafé, d’r an!

Erik Haverkort, fractievoorzitter

Arnhemse coalitie krijgt nieuwe impuls

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Arnhem 22-10-2019 03:44

Arnhemse coalitie krijgt nieuwe impuls

 

Na een periode van gesprekken en onderhandelingen geven GroenLinks, VVD, D66 en de PvdA de samenwerking een nieuwe impuls voor de komende jaren. Nadat GroenLinks en de PvdA de samenwerking hadden opgezegd zijn de verkenners (Jan Markink en Rutger Groot-Wassink) aan het werk gegaan. Gebaseerd op hun advies zijn de vier partijen gesprekken gestart onder leiding van Geke Faber met als doel te onderzoeken of we in de huidige coalitie door kunnen. De gesprekken zijn succesvol afgerond.

 

We waren ons ervan bewust dat de situatie van politieke instabiliteit zo kort mogelijk moest duren. Uiteindelijk heeft het een aantal maanden in beslag genomen. Uitgangspunt voor het voortzetten van de samenwerking is ons coalitieakkoord, waarin veel afspraken en ambities ten aanzien van werk, aanpak armoede, cultuur, duurzaamheid, bereikbaarheid en financiële stabiliteit al uitgebreid vastliggen.

 

De intensieve gesprekken hebben geleid tot een aantal aanvullende afspraken op het coalitieakkoord. We gaan onze rol als coalitiepartijen met verve voortzetten. We hebben uitgebreid stilgestaan bij de onderlinge samenwerking en de samenwerking met het college. Om deze te verbeteren hebben we afspraken gemaakt over de manier waarop we met elkaar omgaan en elkaar informeren.

 

Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over zorgkosten, sociale woningbouw en circulaire economie. Ten aanzien van de toenemende kosten binnen de zorg heeft het college al een aantal maatregelen voorgesteld. Het is vooraf uiteraard niet duidelijk of de maatregelen precies uitwerken zoals we verwachten. Om die reden breiden we het vangnet voor WMO en jeugdzorg uit. In de zorg - zowel landelijk als lokaal - zijn grote bewegingen gaande. Om deze transformatie beter mogelijk te maken, stellen we een transformatiebudget in. De bestaande afspraken over sociale woningbouw hebben we aangescherpt naar 30% sociale huurwoningen. De coalitiefracties willen allemaal dat er gebouwd gaat worden. Voor de productie in de sociale sector wordt naar de corporaties gekeken, maar ook naar marktpartijen. Verder vragen we het college om te komen met een concrete visie op circulaire economie, als verbreding en verdieping van ons economisch beleid. 

 

Door de afspraken over de samenwerking én de inhoudelijke aanvullingen, hebben we veel vertrouwen om met energie en passie met de gehele raad, het college en de Arnhemmers aan de slag te gaan.

 

Namens de fracties,

Mark Coenders, GroenLinks

Leendert Combée, VVD

Sabine Andeweg, D66

Eric Greving, PvdA

 

 

Bijlage: Aanvullende afspraken op coalitieakkoord 2018-2022

VVD Rijswijk bij het Kaderdebat van 9 juli 2019 'Durven en Doen'

VVD VVD GroenLinks D66 Rijswijk 09-07-2019 00:40

Inbreng fractievoorzitter Coen Sleddering VVD Rijswijk

Kaderdebat dinsdag 9 juli 2019

Meneer de Voorzitter,

Zelden is de VVD Rijswijk met zoveel zorgen aan de voorbereidingen van het Kaderdebat begonnen. Een tekort over 2018 door vooral tegenvallers bij Jeugdzorg, de grondexploitatie (GREX), Rijswijk Buiten, negatieve ontwikkelingen in 2019 en een niet-sluitende meerjarenbegroting voor de komende jaren. Daar komt als klapper op de vuurpijl de mededeling van vorige week bij dat de accountant de jaarcontrole over 2018 niet op tijd heeft kunnen afronden door een gebrek aan capaciteit c.q. medewerking door het ambtelijk apparaat van de gemeente Rijswijk.

Als ik lid zou zijn van de Raad van Commissarissen van de nv Rijswijk had de conclusie niet anders kunnen zijn dan dat dit bedrijf out of control is en dat de organisatie geen grip heeft op de financiën. De directeur zou worden aangesproken en worden aangespoord tot het nemen van stevige maatregelen, het instellen van een uitgavenstop en een tot nadere orde te bepalen sobere bedrijfsvoering. 

De vergelijking met een bedrijf gaat voor de gemeente Rijswijk niet helemaal op. Het financiële beleid bij de lokale en nationale overheid kent vele onzekere en soms onberekenbare factoren, waar het apparaat beperkte invloed op heeft. Het komt dan juist aan op goede informatiestromen, transparantie, de juiste mentaliteit, de juiste inzet en politieke moed van leiding en medewerkers. Aan deze zaken heeft het de afgelopen periode helaas ontbroken.

Laat ik achtereenvolgens de jaren 2018, 2019, 2020 en verder doornemen:

2018

Ik las de inbreng van de VVD Rijswijk bij het Kaderdebat van 3 juli 2018 er nog eens op na. Toen zei ik tegen het net aangetreden nieuwe College, toen nog inclusief de VVD Rijswijk, het volgende:

“De meerjarenbegroting voor Rijswijk ziet er op het eerste gezicht zonnig uit. Dat is mooi, maar van de VVD Rijswijk klinkt nu al een waarschuwing voor de komende jaren. De cijfers lijken leuk, maar de marges zijn smal en met een beetje tegenwind kan het zo maar omslaan”.

Helaas kwam die tegenwind er al snel in de vorm van de septembercirculaire van de Rijksoverheid, die bij het opstellen van de begroting voor 2019 nog geen rol had gespeeld. Toen al konden wij de aanstormende financiële ellende aan zien komen. Maar het College deed niets. Sterker nog, corrigerende financiële maatregelen werden niet genomen of zelfs geblokkeerd door onze toenmalige coalitiepartijen. Ik denk hierbij even aan bijv. de grondexploitatie in RijswijkBuiten, waar het bouwen van minder sociale woningen en iets minder groen dan gepland onbespreekbaar bleek. De fractie van de VVD Rijswijk was daar zeer ongelukkig mee en zag dat er in het College geen steun was voor voorstellen met betrekking tot een degelijk financieel beleid. De tekst ‘’er zijn reserves genoeg’’ kwam ons iets te vaak langs. Tijdens de Kerstdagen van 2018 werd het de fractie van de VVD Rijswijk duidelijk dat de VVD Rijswijk er niet in zou slagen om een degelijk financieel beleid in Rijswijk tot stand te brengen met het toenmalige College. U kent het vervolg, in februari stapte de VVD Rijswijk uit de coalitie naar aanleiding van de Energievisie. Die visie was en blijft het bewijs voor het financiële en visionaire dromenland waarin men verbleef!

En helaas hebben de drie overgebleven partijen in dat College, GroenLinks, D66 en WIJ., het werk toen uit handen laten vallen, gingen er maanden verloren en was de tegenvaller bij de jeugdzorg nog niet eens in zicht. Bij de formatieonderhandelingen kregen wij van de ambtelijk organisatie een overzicht van de financiële situatie. Het was op 6 maart 2019. Het woord  ‘’jeugdzorg’’ komt daarin niet voor en ‘’er is een sluitende meerjarenbegroting tot 2022’’.

Als dat geen bewijs is voor het niet onder controle hebben van de organisatie, dan weet de VVD Rijswijk het niet meer.

En dan de soap over de accountantscontrole van 2018.

Ik vraag mij werkelijk af of het College de brief van de accountant met de verklaring voor de vertraging heeft gelezen. 

Wat staat er namelijk? De accountant geeft bij het begin van de controle aan dat er extra gecontroleerd gaat worden op de inkoop/aanbestedingen. In het voorjaar geeft de gemeente bij de accountant aan dat voor die extra controleactiviteiten geen capaciteit is om de juiste stukken op te leveren en op 17 juni deelt de accountant mee dat de gemeentelijke organisatie nog zaken moet opleveren. Als dat gebeurt, dan is het op tijd opleveren van de controle binnen één week mogelijk.

Wat denkt het College nu echt van deze brief? Is dit een voorbeeld van het bekende accountantsgedrag, waarbij wijzen naar anderen en zichzelf indekken centraal staat? Of is er juist iets enorms verkeerd gegaan bij de ambtelijke organisatie en het College? 

Daarom de volgende vragen:

• Wanneer precies heeft de ambtelijke organisatie aan de accountant medegedeeld dat er geen capaciteit is voor het aanleveren van de juiste stukken i.v.m. het inkoopproces?

• Is deze mededeling van de ambtelijke organisatie besproken met het College en is het College hiermee akkoord gegaan?

• Wat was de reactie van de accountant op deze mededeling?

• Is er in de tijd tot 17 juni geen informatie-uitwisseling tussen College en accountant geweest?

• Is het College soms van mening dat de Raad over het gebrek aan capaciteit en de mogelijke gevolgen daarvan voor de controleplanning terecht niet is geïnformeerd?

Op basis van de antwoorden van het College zal de VVD Rijswijk hierover een definitief oordeel vellen, maar vooralsnog vindt de VVD Rijswijk deze gang van zaken treffend en het beeldende bewijs dat de organisatie Rijswijk niet onder controle is.

2019

Wij zijn intussen aangekomen in 2019 en er zit een nieuw College. De ene tegenvaller na de andere komt naar boven, het nieuwe College kondigt de tekorten aan en gaat voor de jaren vanaf 2020 maatregelen nemen. Ook voor 2019 stelt men bezuinigingsmaatregelen voor. Hard nodig en verstandig. De VVD Rijswijk complimenteert de wethouder Financiën voor zijn informatiedrang naar de Raad. De VVD Rijswijk zegt wel: Geef 2019 niet op, accepteer geen tekort over 2019!

De keuzes die het College maakt zijn echter halfslachtig, namelijk enkel kijken of het mogelijk is om geld dat nog niet is uitgegeven te schrappen of on hold te zetten. Dat is de makkelijke weg. De VVD Rijswijk zou zeggen: het College ontkomt er niet aan om echt keuzes te maken door met bepaalde activiteiten gewoon te stoppen en met name in de programma’s die het tekort veroorzaken, in dit geval RijswijkBuiten en het Sociaal Domein. Want, is het niet zo dat in het financieel kader van de Colleges steeds staat dat tekorten in een programma opgevangen moeten worden in dat programma zelf? De VVD Rijswijk zou graag zien dat er in het Sociaal Domein structureel minder geld wordt uitgegeven nu de financiële positie van de gemeente zo onder druk staat. Het College komt niet verder dan het innovatiebudget, €93.000,-, en de inloop GGZ  €103.000,-. Slechts twee ton op een miljoenenbegroting. Kan het College aangeven waarom slechts deze twee posten zijn opgenomen in het ombuigingslijstje? Waarom wordt er niet gekeken naar het armoedebeleid en de  stapeling van bovenwettelijke voorzieningen?

Natuurlijk zal dit pijn opleveren, maar het is niet anders. En die pijn moeten we helaas ook doorgeven aan andere organisaties die deels van de gemeente afhankelijk zijn. Waarom kiest het College niet voor het achterwege laten van de prijsindexatie bij subsidie ontvangende organisaties? En ja, ook eerder afgesproken uitgaven moeten ter discussie worden gesteld. Ik noem als voorbeeld het door de RijswijksBelang al eerder genoemde kunstwerk op het Bogaardplein. Heroverwegen moet kunnen! En ook geen nieuwe wijken lastig vallen met ‘het nieuwe inzamelen’. Graag een reactie op deze vragen. 

Dit, en het vorige College, gaan voor “de boel op orde brengen”. Voor de VVD Rijswijk is voor 2019, maar ook voor 2020 en 2021, dat ook het belangrijkste, zo niet het enige criterium om te beoordelen of een activiteit door de gemeente ondernomen moet worden. Maak die belofte van de boel op orde brengen bij infrastructuur en groen nu eens waar! En wees dus terughoudend met het opstarten van nieuwe activiteiten die niets met ‘’de boel op orde’’ te maken hebben

Door het vorige College zijn enorme bedragen ingepland voor de nota dienstverlening. In de komende jaren €300.000,- in 2019 en in de latere jaren ieder jaar €600.000,-. Totaal een bedrag van 2,1 miljoen euro. Kan dat niet een tandje minder vraagt de VVD Rijswijk aan dit College. En nu wij het toch hebben over de dienstverlening, vraag ik de aandacht van het College voor het thuisbezorgen van reisdocumenten en identiteitsbewijzen. Ik kan mij nog goed de discussie over dit onderwerp in de Raad herinneren. In ieder geval is de VVD Rijswijk akkoord gegaan met deze dienstverlening, er van uitgaande dat hiervoor een kostendekkend tarief zou worden gehanteerd. Nu blijkt dat de gemeente op ieder thuisbezorgd reisdocument en identiteitsbewijs een tientje toelegt. Het antwoord van het College op vragen vanuit de Raad daarover is werkelijk bedroevend: ‘’Ja maar we hebben wel tevreden klanten.’’ Tja, als een winkelier onder de kostprijs gaat leveren heeft hij tevreden klanten, maar uiteindelijk wel een failliete winkel! Wil het College toezeggen dat deze extra dienstverlening voortaan een op zijn minst kostendekkend tarief krijgt?

2020

Voor de begroting van 2020 verwacht de VVD Rijswijk van het College, naast een positief resultaat over 2019, een sluitende meerjarenbegroting voor de komende jaren. 

En de VVD Rijswijk herhaalt nog maar eens de volgende uitgangspunten:

• Nee, wij gaan de belastingen niet verhogen. Wij vragen u nadrukkelijk het gevoerde beleid in de afgelopen jaren met betrekking tot bijvoorbeeld de OZB, niet te wijzigen.

• Ja, wij gaan wel investeren in onze lokale economie. Dat is goed voor de werkgelegenheid, de inkomsten van de gemeente en de uitgaven in het Sociaal Domein. Graag excellente dienstverlening aan ondernemers. Doorpakken in de Plaspoelpolder en het aanpakken van Oud Rijswijk.

• Nee, wij gaan niet door met de Cultuurmakelaar. Slecht idee en niet goed uitgevoerd!

• Ja, wij gaan bezuinigen op het Sociaal Domein. Steviger inzetten bij het onder controle krijgen van de inkoop, ook regionaal.

• Nee, wij gaan niet bezuinigen op handhaving en veiligheid.

• Ja, de prioriteit voor de boel op orde brengen. Maak dat ook goed zichtbaar in de begroting.

• Nee, wij gaan niet door met uitrollen van ‘’het nieuwe inzamelen’’ naar twee wijken á €300.000,-.

Nog even speciale aandacht voor het Sociale Domein, altijd een politiek beladen onderwerp. Maar net als bij het immigratiebeleid en handhaving, speelt ook hier het draagvlak een rol. Burgers vinden het oké als de overheid er is voor mensen die echt niet zonder hulp zelf hun leven op orde kunnen brengen. Maar dat draagvlak verdwijnt als sneeuw voor de zon als de uitgaven hiervoor niet verstandig, doelmatig en effectief worden gedaan.

Daarom vragen wij of de controllerfunctie bij het Sociaal Domein op de juiste plaats is belegd binnen het ambtelijk apparaat en of de financiële afdeling en het College wel op tijd worden geïnformeerd? Is er wel voldoende vizier op het inkoop en op de prognoses van de zorgdruk? De VVD Rijswijk steunt maatregelen die noodzakelijk zijn om aan de voorkant interventies te plegen om op die wijze zwaarder, lees duurdere, zorg te voorkomen. Maar dat doel heiligt niet iedere middel. Liever geen pilots en ook geen quickscans en onderzoekjes meer, maar gewoon gericht aan de slag!

De VVD Rijswijk kijkt uit naar de antwoorden van het College en heeft een aantal moties in voorbereiding voor de 2e termijn. 

Dank u wel Voorzitter.

Coen Sleddering

VVD Rijswijk 

Kadernota 2019: College zet partytent op met onweer op komst

VVD VVD GroenLinks CDA Haarlem 01-07-2019 06:31

Deze week bespreekt de Haarlemse gemeenteraad op 1, 3 en 4 juli de Kadernota. Het college (GroenLinks, PvdA, D66 en CDA) presenteert daarin de plannen voor het komende jaar die verwerkt moeten worden in de Begroting.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/35881/kadernota-2019-college-zet-partytent-op-met-onweer-op-komst

Op maandag 1 juli sprak Fractievoorzitter Anne Sterenberg de volgende tekst uit in de eerste termijn over deze Kadernota:

Ingediende moties zijn als bijlage opgenomen en vindt u onderaan de pagina. Daarnaast kunt u de vergaderingen online volgen en terugkijken.

Voorzitter,

Onlangs kocht ik een tent, en een verstandig kampeerder zo heb ik geleerd, zet voordat hij op reis gaat zijn tent al een keer op om het materiaal te testen. Nu werd er voor die avond regen voorspeld dus keken we verstandig op de buienradar of we nog genoeg tijd hadden om de tent op te zetten en weer op tijd af te breken.

Het college heeft met het coalitieakkoord ook een tent gekocht, een party tent. En het college is deze tent op gaan zetten in het bos. En nu is er één probleem, er komen hevige buien op het gebied af en er wordt zware onweer voorspeld, dan is het bos geen goede plek om te zijn.

Maar tja het college heeft haar party tent met duurzame lampjes al opgebouwd en de tent zit al vol met mensen die zijn voorgehouden dat het college het mooiste feestje ooit gaat bouwen. Het kan niet gek genoeg. Af en toe waarschuwt er wel iemand bij het college of het nou wel zo verstandig is om het feestje door te laten gaan. Maar het college beslist en zegt nee later, later gaan we wel kijken of het allemaal goed komt. Daarmee brengt het college niet alleen zichzelf in gevaar maar alle anderen in de tent.

En dat voorzitter, dat is ook precies hoe het hier nu met deze Kadernota gaat. De onheilspellende donderwolken hebben zich boven deze Kadernota verzameld en het college kiest ervoor om het nemen van maatregelen uit te stellen.

Nee bij dé herijking 2020, dan gaan we kijken hoe we de boel gaan oplossen. Maar voorzitter, herijken doe je ieder jaar. Je hoort ieder jaar bij de Kadernota te kijken of je plannen realistisch genoeg zijn om deze vorm te kunnen gaan geven in de Begroting.

We hebben hier een Kadernota liggen die financieel niet in balans is, het college durft slecht keuzes te maken en áls het college al keuzes maakt dan maakt ze de verkeerde.

En ik zei het al. Het college viert dit feestje niet alleen. Nee het college heeft een stad vol Haarlemmers die rekenen en vertrouwen op het college. Maar met de naderende tegenvallers is het maar de vraag of: 

De Haarlemmers die zorg nodig hebben dat straks nog kunnen krijgen, want is de zorg gewaarborgd wanneer we deze niet reëel begroten?

Hoelang gaat het nog duren voordat we de gemeente zijn met de hoogste woonlasten?

Hebben we de capaciteit wel om de woningen te bouwen voor de Haarlemmers die staan te springen om een woning, onze woningbouw opgave loopt namelijk nu al vertraging op

En kunnen alle initiatieven die met een boel poeha zijn opgestart over een jaar nog wel overeind worden gehouden als de gemeente het infuus eruit moet trekken?

Nee, daar is het college nu even nog niet mee bezig. Het college wil haar feestje doorzetten. De duurzaamheidsambities rijzen de pan uit. In plaats van er verstandig voor te kiezen om smart follower te worden in de duurzaamheidstransitie wil het college het wiel graag overal zelf uitvinden en voorop lopen.

Dat doet het college met het geld van de Haarlemmer. En niet alleen met het geld van de Haarlemmers van nu, maar ook van onze toekomstige inwoners.

Een verstandig college had in deze Kadernota al een taakstelling opgenomen. De afgelopen maanden hoorden wij telkens: bij de Kadernota, dat komt bij de Kadernota. Nu de Kadernota voor ons ligt horen we: bij de Herijking 2020, en wat doen we in de tussentijd?

Het college kiest ervoor om de kraan voor de reserve Beheer en Onderhoud Openbare Ruimte dicht te draaien. Daar kan de VVD niet mee instemmen. Wij dienen daarover dan ook een amendement in.

Het CDA was toen ze nog in de oppositie zat altijd duidelijk: “Achterstallig onderhoud is ook een schuld aan de stad”. Het college laat de schuld dus eigenlijk nog meer oplopen want in 2022 wordt er een onderhoudspiek verwacht die boven de structureel beschikbare middelen stijgt. En daarom is het belangrijk om de kraan voor de reserve Beheer en Onderhoud Openbare Ruimte niet dicht te draaien.

En de reserve Ongedeelde stad? Nou die reserve blijft vol. Weet iemand waar deze pot nou echt voor bedoeld is want we hebben bij het Deliterrein gezien dat daar waar het heel logisch was geweest om deze reserve aan te spreken de pot onaangeroerd bleef. Een potje voor de sier om te pronken met idealen wellicht? Ondertussen loopt dankzij deze idealen de bouw van woningen vertraging op.

En ik noemde ze al eerder, alle initiatieven die worden opgestart in de stad. Er wordt van alles in de steigers gezet om binnen een paar jaar weer af te moeten breken omdat we het geld niet hebben.

Er zijn Haarlemmers en initiatieven die rekenen op de steun van het college, ook de komende jaren. Hoe gaat het college straks de boodschap overbrengen als we moeten gaan bezuinigen? Het college zal dan vermoedelijk krokodillentranen huilen en Den Haag de schuld geven, terwijl ze de bui al van verre aan had kunnen zien komen.

Deze gevolgen komen wat de VVD betreft geheel op het conto van dit college en deze coalitie te staan. De daken liggen straks vol zonnepanelen maar het geld voor de zorg is op, de stad verslonst en de wegen zullen verder verslechteren. We staan vast in de file omdat we geld hebben uitgeven aan het afwaarderen van wegen terwijl we dit geld ook uit zouden kunnen geven aan het bereikbaar en levendig houden van winkelgebieden. Daarom dient de VVD een Amendement in om de investeringen voor de Cronjé naar voren te schuiven en we dienen een motie in voor de zondag openstelling van de Cronjé, dat is niet alleen goed voor de ondernemer maar ook voor ook voor alle inwoners en bezoekers van de straat.

En de verslonzing van onze binnenstad, die zien we nu ook al. Al tijden klagen binnenstad bewoners over afval naast de prullenbakken. Haarlemmers en bezoekers willen hun afval dus wel weggooien, maar de mogelijkheden sluiten niet aan op de behoefte. Daarom dient de VVD een motie in om de hoeveelheid Bigbelly afvalbakken uit te breiden.

De VVD zei het al, dit college durft geen keuzes te maken. Op één keuze na en dat is de rekening bij de Haarlemmers leggen. Stonden we bij de jaarrekening nog op de 9de plek van duurste gemeenten, dit college werkt toe naar een podiumplaats en komt dit jaar met deze verhoging op plek 4 uit. Een makkelijke linkse belasting waarmee de hardwerkende Haarlemmer weer in de portemonnee wordt geraakt.

En voor de oplettende lezers van het coalitieakkoord vinden we hier dus een verbroken belofte aan de Haarlemmers. Daarin staat dat de OZB voor woningen ook de komende vier jaar niet zou worden verhoogd (behoudens inflatieaanpassing). Het is duidelijk dat het college weer even op het juiste spoor moet worden gezet.

Daarom dient de VVD een motie in waarin ze het college oproept om als doelstelling op te nemen om nog deze coalitieperiode weer op het gemiddelde van woonlasten te komen. Dan een andere last, de afvalstoffenheffing.

Voor de afvalstoffen zou het college uitgaan van kostendekkende leges. Daarbij vergeet het college wel te vermelden dat voor een groot deel van de Haarlemmers de rekening helemaal niet alleen bestaat uit de kosten voor het afval. Nee deze Haarlemmers betalen ook voor het kwijtscheldingsbeleid van de gemeente. Dat heeft wat de VVD betreft niets te maken met de geleverde dienst en kostendekkendheid.

De VVD dient daarom een motie in waarin ze het college oproept deze kwijtschelding voortaan te dekken vanuit het sociaal beleid, waar dit ook onder valt en bijvoorbeeld dekking te vinden in de minimagelden, dan verhoogt u deze maar niet. De woonlasten stijgen namelijk al genoeg voor de Haarlemmers.

En om dan meteen het bruggetje naar het sociaal domein te maken. Ik had het al eerder over de hardwerkende Haarlemmers. En werkende Haarlemmers zien we allemaal graag want een baan zorgt ervoor dat mensen goed mee kunnen doen. Complimenten hebben we al eerder gegeven voor het project ‘Ik doe mee’, maar wat de VVD betreft gaan er de komende tijd nog veel meer mensen meedoen. En daarom dient de VVD een amendement in: waarmee we meer geld  willen reserveren om meer mensen van de bijstand naar werk te krijgen.

Maar naast mee doen, is ook erbij horen en jezelf mogen zijn voor de VVD van groot belang. Onlangs bespraken we het nieuwe Regenboogbeleid, nieuw is alleen niet het juiste woord want we gaan geen nieuwe dingen doen. De VVD heeft toen de vraag gesteld en die vraag staat nog steeds: doen we genoeg om te doen wat we moeten doen: namelijk ons er als stad hard voor maken dat iedereen zich vrij, veilig en geaccepteerd kan voelen en stellen we daarvoor genoeg geld beschikbaar. Of besteden we het vooral aan het topje van de ijsberg en pakken we de verborgen problematiek niet aan waardoor Haarlemmers noodgedwongen in de kast blijven.

De VVD hoort graag van de wethouder hoe we ernaartoe kunnen werken dat we over voldoende kennis en regie beschikken en voldoende budget en innovatie inzetten.  

Regie moeten we ook pakken op de budgetten voor de WMO. Over WMO zijn we elkaar dit jaar al meerdere malen tegengekomen. De VVD wil ervoor zorgen dat iedere Haarlemmer de zorg kan krijgen die nodig is en roept het college daarom in deze motie dan ook op om in de Begroting reële budgetten op te nemen voor de WMO, welke zijn gebaseerd op het onlangs verschenen onderzoeksrapport ‘Zicht op de ontwikkeling van WMO meldingen’.  

Voorzitter, ik rond af. Een normaal mens denkt er niet aan om zijn tentje op te zetten tussen de bomen in het bos met een buienradar die rood uitslaat van de onweermeldingen. Maar dit college gaat gewoon door met haar feestje.

 

 

In herinnering Hans Nijhof

VVD VVD GroenLinks PvdA Utrechtse Heuvelrug 18-05-2019 09:35

Vanochtend bereikte ons het droevige bericht dat wethouder en voormalig raadslid Hans Nijhof is overleden. Hans is enkele jaren raadslid geweest voor de combinatie PvdA/GroenLinks, later Open.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/35366/in-herinnering-hans-nijhof

Hans was wethouder in de periode van 2014 tot 2018 met de portefeuilles Zorg, Cultuur en Duurzaamheid (waaronder WMO, ouderenzorg, volksgezondheid, werk en inkomen, milieu en  afval dorpsgericht werken, kunst-cultuur en cultuurhuizen), hij was dorpswethouder Leersum en coördinerend wethouder voor de transities in het sociaal domein. Brede onderwerpen die bijzonder goed paste bij zijn drive en motivatie.

 

Hans had een oog voor het persoonlijke, vertaalde beleid graag naar wat het betekende voor zijn inwoners en was daarmee een geliefd bestuurder.

 

Met zijn humor wist hij ook zware onderwerpen begrijpelijk en tastbaar te maken. Al werd hij er niet altijd om begrepen.

 

Zijn keus in schoenen was befaamd en tekende wie hij was: kleurrijk en markant. Iemand die genoot van de nabijheid  en soms rauwe kant van het leven.

 

We missen zijn tweets en altijd gemeende beschouwingen nu al. Als VVD hebben we zeer prettig met Hans samengewerkt zowel op persoon als politiek vlak. We denken daarom met warme herinneringen aan hem terug.

 

Wij wensen zijn familie en vrienden maar in het bijzonder zijn vrouw Karolien veel sterkte  in deze moeilijke tijd.

Ook natuurlijk voor zijn partijgenoten van Open veel sterkte gewenst.

 

 

 

Nieuwe Coalitie: VVD Rijswijk constructief en kritisch de oppositie in

VVD VVD GroenLinks D66 Rijswijk 18-04-2019 23:28

Voorzitter,

Eindelijk, na tien weken is er weer een College. Het heeft lang geduurd, te lang!

Maar laat ik beginnen om Larissa te bedanken voor de leiding bij dit moeizame en langdurige proces van informatie en formatie, waarbij zij weken vooral via relatietherapie heeft gewerkt om als eerste de blokkade van D66 om samen te werken met BvR op te heffen en ook om andere partijen te betrekken bij dit proces. Of door tegen hen te zeggen dat samenwerking juist niet mogelijk was. Dat soort gesprekken zijn makkelijk als het om de inhoud gaat, maar moeilijk als het gaat om gevoelens, mentale blokkades en de angst voor politieke zelfmoord van sommige fractievoorzitters. Ook is het niet eenvoudig als onderhandelaars zelf ambitie hebben om wethouder te worden met een uitgesproken wens voor een portefeuille. En ook lastig bij situaties dat bij het vormen van een meerderheidscollege met zes partijen het dan voor sommige partijen, die eerst niet meer dan vier wethouders wilden, ineens ook geen probleem was om zes wethouders te benoemen. Natuurlijk allemaal in het belang van Rijswijk. Kortom een hele klus voor jou, Larissa. Bedankt daarvoor. Voor BvR ook veel succes met hun terechte plek in de coalitie als grootse partij in onze stad en ik hoop echt dat jullie blijven staan voor zaken die Beter voor Rijswijk zijn.

De VVD Rijswijk heeft op 4 februari zich bewust en na heel goed nadenken teruggetrokken uit de coalitie met GroenLinks, WIJ. en D66. De VVD Rijswijk heeft dat gedaan op een manier waarop er een College, weliswaar met een minderheid in de Raad, bleef bestaan. Hierdoor zou de stad niet zonder bestuur zitten. Ook de toenmalige oppositiepartijen hebben geen poging gedaan om het minderheidscollege weg te sturen. Het is dan ook buitengewoon teleurstellend dat de overgebleven wethouders na het opstappen van de alom geprezen VVD-wethouder Van der Pol hebben gemeend zichzelf demissionair te moeten verklaren en dus praktisch niets hebben gedaan de afgelopen weken. Onder andere de agenda’s van de raadsvergaderingen waren daar een droevig bewijs van. Ook tegen externen werd er gezegd dat de gemeentelijke organisatie op zijn gat lag. Het stadhuis meldde bijvoorbeeld tegen een bedrijf dat een wethouder bij een activiteit wilde uitnodigen dat er geen wethouders beschikbaar waren in verband met het opstappen van de VVD… dit is echt bedroevend en onacceptabel.

Vanaf de eerste gesprekken na de breuk heeft de VVD Rijswijk gezegd dat wij niet in een college zouden stappen met GroenLinks. Het was tenslotte die klimaatpartij die de aanleiding was voor de VVD Rijswijk om er een punt achter te zetten. Maar ook zonder WIJ. omdat die partij met Groen Links een blok vormde in het vorige college tegenover de VVD Rijswijk. Het was dus voor de VVD Rijswijk óf een coalitie zonder die twee partijen óf in de oppositie. Geloofwaardigheid is een groot goed en daar viel, en valt, wat de VVD Rijswijk betreft niet mee te sollen.

Zonder die twee partijen was er wel degelijk een meerderheidscollege mogelijk, maar daar wilde D66 niet aan. Dit kostte ze overigens weken om, al draaiende, dat duidelijk te maken. Hun goed recht, geen punt, maar het argument dat het College zonder een tweede linkse partij naast D66 te rechts zou worden is natuurlijk een misser: traditioneel denken in links en rechts is wel erg 1966 en bovendien een miskenning voor bijvoorbeeld een partij als het CDA.

Het is nu dus een coalitie met WIJ. en dus zonder de VVD Rijswijk. En een College waarin een wethouder van WIJ. zit met dezelfde portefeuille als in het vorige College. Een wethouder die volgens het CDA vaak, en ik gebruik hun eigen woorden, een bestuurlijk onvermogen liet zien in het afgelopen jaar en de bestuurlijk positie van Rijswijk bij stakeholders op het gebied van Verkeer en Vervoer ernstige schade heeft toegebracht. Er komt ook een nieuwe wethouder namens GBR die stelde dat de genoemde wethouder van WIJ. naast het veroorzaken van die bestuurlijke chaos, ook nog eens twijfelachtig was omgegaan op het gebied van belangenverstrengeling en zijn integriteit. Het zijn uw eigen woorden meneer Keus… My kingdom for a horse en alles voor een wethouderspost. Met een portefeuille die nauwelijks recht doet aan uw wensen op het gebied van stadsontwikkeling en Ruimtelijke Ontwikkeling. Oké, u krijgt de Energietransitie, prima! U gooit nog voor u benoemd was de energievisie van Groen Links in de prullenbak. Wij zijn benieuwd hoe uw Collega’s van D66 en WIJ., die diezelfde energievisie steunde, op die uitspraak hebben gereageerd. Maar ook Financiën, omdat niemand anders deze portefeuille wilde. Nee, het is namelijk veel leuker om geld uit te delen dan het te bewaken! U krijgt er ook handhaving bij. Voor de VVD Rijswijk een zeer onverstandig besluit om deze belangrijke taak uit de veilige en deskundige handen van de burgemeester te halen. Welke argumentatie anders dan portefeuillevulling zit hier achter?

Voor de VVD Rijswijk is de samenstelling van het College en de portefeuilleverdeling niet juist en niet evenwichtig: met twee hele grote zware portefeuilles in handen van het, in de termen van D66, 'linkse' smaldeel van dit College. Dit kan alleen maar tot ellende gaan leiden. Waarom niet een meer evenwichtige portefeuilleverdeling?

Laat ik nu overgaan naar het coalitieprogramma. Natuurlijk zal ik meteen toegeven dat daar niet allemaal onverstandige dingen in staan en dat is ook logisch, want grote delen van de inhoud komen uit de inbreng en afspraken die de VVD Rijswijk eerder had gemaakt in de eerste fase van de formatie. Waarom het wiel opnieuw uitvinden zullen de partijen wel hebben gedacht. Wij nemen dat maar op als een compliment.

Voor zover dat 100% VVD Rijswijk-punten zijn zullen wij de uitvoering daarvan steunen. Punten die destijds tot stand zijn gekomen als compromis zullen wij niet automatisch steunen. Wij zullen de VVD standpunten uit ons eigen programma als uitgangspositie nemen.

Ik ga hier niet in op alle punten uit het akkoord, we spreken elkaar bij de concrete raadsvoorstellen, maar wil wel drie hoofdlijnen uit dit akkoord onder de aandacht brengen:

Ten eerste de financiële degelijkheid: ja er is weer een financieel kader dat wij goed herkennen uit vorige periodes. Maar, de VVD Rijswijk heeft gemerkt en gezien dat twee van de nog zittende wethouders, te kennen die van D66 en WIJ., daar in het vorige college en de afgelopen weken heel luchtig mee omgaan. Ja, in het kader stond en staat dat er buffers moeten zijn en dat het weerstandsvermogen uitstekend moet blijven, maar deze twee wethouders schamen zich er niet voor om een tekort over 2018 bij de jeugdzorg niet te compenseren door bezuinigingen in het zelfde programma en het tekort gewoon af te boeken van de reserves. Ook voor het lopende jaar 2019 is men niet van plan te bezuinigen op sociale zaken om de tekorten bij de Jeugdzorg op te vangen. Ik hoop dat de andere wethouders en met name de wethouder Financiën er op toe zal zien dat het financieel kader voortaan wel zal worden nageleefd. En mag ik hopen dat hij goed uitzoekt waarom het ambtelijke piepsysteem voor aankomende tegenvallers zoals bij Jeugdzorg niet heeft gewerkt om herhaling te voorkomen?

Dan kom ik bij de zorgen van de VVD over de tweede hoofdlijn uit dit akkoord: heel erg veel aandacht voor sociale zaken. Het kan niet op!

Als je het programma leest dan zie dat het knuffelen van bomen en insecten uit het vorige College is ingeruild voor het knuffelen van de welzijn medewerkers en van mensen die het moeilijk hebben. Belangrijk, zeker! Dat vindt ook de VVD Rijswijk, maar laten we wel de proporties in de gaten houden. Het stapelen van mooie regelingen moet vermeden worden en werken na een uitkering moet ook netto echt lonend zijn.

De derde hoofdlijn is: De boel op orde brengen! Prima dat vindt de VVD Rijswijk ook. Maar, kan het iets concreter en meer 'Smart'? Ook het vorige College had dit als prioriteit, maar als Raad hebben wij nooit iets van een voortgang gezien, ondanks onze vragen daarover. Kan de VVD Rijswijk van dit College de toezegging krijgen dat 'de boel op orde' wordt vastgelegd in een actieplan met meetbare doelen en jaarlijkse rapportages aan de Raad?

Tot slot voorzitter, er staat ook veel niet in het akkoord. Natuurlijk, ook ik lees dat het een hoofdlijnenakkoord is. Maar een paar zaken valt de VVD Rijswijk wel op: 

• Geen aparte aandacht meer voor de Prinses Beatrixlaan en ook geen start met een bestemmingsreserve voor die Beatrixlaan. Komt dat omdat de heer Enk met vakantie was?

• Opeens aandacht voor de, overigens niet functionerende, milieuzones voor het vrachtvervoer. Was de heer Kruger, een oud collega van mij uit het goederenvervoer, soms met de heer Enk mee op vakantie?

• De bevindingen van de werkgroep bestuurlijk vernieuwing worden meegenomen, maar welke bevindingen zijn dat? En worden die echt gedragen door alle coalitiepartijen, laat staan alle partijen in de Raad?

• De cultuurvisie wordt uitgewerkt. Geldt dat ook voor de cultuurmakelaar of is die binnenkort zelf uitgewerkt?

• Geen opmerkingen over maatwerkoplossingen in het openbaar vervoer met kleinschalig vervoer, een punt waar de VVD Rijswijk al meerdere malen aandacht voor heeft gevraagd. 

• En komt de wethouder Verkeer en Vervoer nu wel met een vereenvoudiging van het parkeerregime door het terugbrengen van het aantal regelingen zoals door de meerderheid van de Raad is gevraagd?

Het wordt een boeiende tijd in de raad met de VVD Rijswijk in de rol van oppositiepartij. Voor ons een bewuste keuze en gelet op het coalitieakkoord en de samenstelling van het College kijken wij er met genoegen naar uit.

Dank u wel Voorzitter. 

VVD Rijswijk gestopt met gesprekken coalitievorming

VVD VVD GroenLinks Rijswijk 23-03-2019 04:41

Op 4 februari heeft de VVD Rijswijk zich teruggetrokken uit het College van B&W van Rijswijk. Aanleiding daarvoor was de behandeling van de energievisie van het College. De VVD Rijswijk verzocht de coalitiepartners de behandeling van deze energievisie uit te stellen tot na de doorrekening van het Klimaatakkoord door de Planbureaus, tot er een definitief Klimaatakkoord was vastgesteld door de Tweede Kamer en tot een akkoord tussen het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten over de uitwerking op lokaal niveau. Die ruimte werd de VVD Rijswijk niet gegeven en daarom stapte de fractie van de VVD Rijswijk uit de Coalitie.

De fractie van de VVD Rijswijk koos bewust voor deze weg en niet voor het wegsturen van het College door middel van het indienen en laten aannemen van een motie van wantrouwen. Daarmee zou de stad moeilijk bestuurbaar worden gedurende de onderhandelingen voor een nieuwe coalitie. In de afgelopen weken is echter duidelijk geworden dat de resterende wethouders zich hebben opgesteld als een soort demissionair Kabinet. Het College heeft bijvoorbeeld veel stukken controversieel verklaard, waardoor deze als het ware aan de kant worden gezet en er niets aan wordt gedaan. Voor de VVD Rijswijk is dat absoluut niet aanvaardbaar. Ook de ambtenaren op het stadhuis lieten bij diverse gelegenheden blijken aan raadsleden -maar ook aan externen- dat de gemeente “op zijn gat lag” en dat ambtenaren in een vacuüm leefden. Een slechte zaak voor Rijswijk. Dit optreden van de resterende wethouders kan en mag geen gevolg zijn van ons besluit om op te stappen. Een besluit dat wij, zoals eerder aangegeven, niet zomaar hebben genomen.

De afgelopen weken is er hard gewerkt aan het vormen van een nieuwe coalitie onder leiding van de fractievoorzitter van Beter voor Rijswijk, de grootste partij in de gemeenteraad. Wat de fractie van de VVD Rijswijk betreft waren er twee mogelijkheden: een coalitie van BVR, VVD, D66, CDA en GBR (18 zetels) of de VVD Rijswijk zal de komende jaren optreden als oppositiepartij in de gemeenteraad. Er is veel gesproken, helaas meer over personen en de relaties tussen personen en partijen dan over de inhoud. Er was namelijk al snel een akkoord op hoofdlijnen waar alle betrokken partijen het in grote lijnen over eens waren. Het CDA heeft daarbij als procesbegeleider een belangrijke rol gespeeld, maar de samenstelling kwam maar niet van de grond vooral omdat D66 eerst weken moest nadenken en praten over een samenwerking met BVR. Toen dat uiteindelijk wel mogelijk was, kwam daarbij de eis van D66 dat naast D66 ook GroenLinks, WIJ. Rijswijk of de PvdA in het College plaats moest nemen. Men vond het College anders te rechts worden. Dat was voor de VVD Rijswijk echter een brug te ver, omdat de VVD Rijswijk juist met name door de niet succesvolle samenwerking met GroenLinks en WIJ. uit het College was gestapt. Weer om tafel gaan met die partijen was daarmee voor ons niet te accepteren. Er zijn toen ook allerlei pogingen ondernomen om andere partijen te laten deelnemen en er ontstonden zelfs varianten met D66 en PvdA met zes wethouders. De VVD Rijswijk is van mening dat het besturen van de stad met vier wethouders heel goed mogelijk is, maar dat gelet op de versnippering in de gemeenteraad een eventuele vijfde wethouder acceptabel is. Zes wethouders voor een gemeente als Rijswijk is er echter één  teveel. Een variant met zes wethouders is voor de VVD Rijswijk niet acceptabel. Daarom is ook die variant niet doorgegaan, ook omdat de PvdA weer snel van het toneel verdween.

Deze week besloot D66 definitief om niet aan te sluiten bij BVR, VVD, CDA en GBR zonder deelname van een van de linkse partijen. Daarmee is er na zeven weken voor de fractie van de VVD Rijswijk een einde gekomen aan deze informatieronde. De VVD Rijswijk is altijd bereid om mee te werken aan andere pogingen die tot een door de VVD Rijswijk te steunen nieuw College kunnen leiden. Maar, de fractie van de VVD Rijswijk gaat zich ook voorbereiden op het voeren van drie jaar oppositie tegen een College in welke andere samenstelling dan ook. De VVD Rijswijk zal dat constructief doen. Goede voorstellen voor Rijswijk kunnen op steun van de VVD Rijswijk rekenen. Wij zullen de voorstellen kritisch beoordelen op nut en noodzaak en of de voorstellen haalbaar en betaalbaar zijn en niet gaan leiden tot hogere lasten voor burgers en bedrijven.

Rijswijk, 23 maart 2019

Coen SledderingCaroline de MooijMenno EzingaUdo Oelen

De VVD Rijswijk stapt uit de coalitie

VVD VVD GroenLinks Rijswijk 04-02-2019 07:15

De VVD Rijswijk heeft besloten uit de coalitie te stappen. De VVD Rijswijk heeft, net als bijna de voltallige oppositie in de gemeenteraad, gevraagd om rust en bezinning rondom de besluitvorming over de Rijswijkse Energievisie totdat de landelijke discussie over het Klimaatakkoord is beslecht en er afspraken zijn gemaakt tussen het Rijk en de VNG over de (financiële) kaders.

De VVD Rijswijk constateert dat de coalitiepartners -en dan met name GroenLinks en WIJ.- zonder enig steekhoudend argument deze nadrukkelijke wens negeren. En dat op een thema wat van een enorm groot belang is voor de Rijswijkse burger; de burger van nu en in de toekomst. Die burger heeft moeite met het goed in beeld krijgen van met name de financiële gevolgen van de in de energievisie voorgestelde maatregelen om te bereiken dat in 2040 Rijswijk geheel van het gas af zal zijn. Er zijn op dit moment gewoon te veel vragen en te weinig concrete cijfers over kosten en opbrengsten. Voor alle duidelijkheid, ook de VVD Rijswijk is van mening dat er iets moet gaan gebeuren op het gebied van het klimaat en de energietransitie, maar wel op een verantwoorde manier waardoor het voor burgers betaalbaar en behapbaar blijft. De discussie over klimaat en de energietransitie in Nederland gaat vooral over ambities en minder over de doelmatigheid, de betaalbaarheid en het draagvlak. Gemeenten buitelen nu over elkaar heen om het allemaal veel sneller te doen. Ze vergeten hierbij dat hoe sneller het gaat, hoe duurder het wordt. 

Het gaat hier dus niet om de inhoud, maar om het proces. Om precies te zijn: het negeren van een wens van een groot deel van de Gemeenteraad om niet vooruit te lopen op landelijke afspraken die van bepalend belang zijn voor de toekomst van de Rijswijkse burgers. Een dergelijke opstelling, het willen doordrukken van een voorstel zonder duidelijke en financiële/inhoudelijk grenzen, is niet aanvaardbaar voor de VVD Rijswijk en geeft, bovendien, de VVD Rijswijk geen enkel vertrouwen dat de uitvoering van de energievisie door de Gemeenteraad desgewenst nog is bij te sturen. 

Voor de VVD Rijswijk is het een dermate belangrijk onderwerp dat, ondanks vele gesprekken en discussies met alle coalitiepartijen, de uiterste consequentie aan de opstelling van met name GroenLinks en WIJ. moest worden verbonden, te weten het uit de coalitie stappen.

De VVD Rijswijk is een partij die al sinds 1948 bestuurlijke verantwoordelijkheid neemt in Rijswijk. Deze beslissing is dus veelzeggend en weegt ons zwaar. Als er op enig moment weer een beroep op ons wordt gedaan om verantwoordelijkheid te dragen bij het op een verantwoorde wijze besturen van de stad, dan zullen wij daar niet voor weg lopen.

De fractie van de VVD Rijswijk hoopt dat op korte termijn een nieuwe meerderheidscoalitie aan de slag kan gaan in het belang van de burgers en ondernemers van ons mooie Rijswijk.

Rijswijk, 4 februari 2019 

Coen Sleddering

Caroline de Mooij

Menno Ezinga

Udo Oelen 

In Haarlem zijn de wachttijden voor ...

VVD VVD GroenLinks Haarlem 24-12-2018 13:49

In Haarlem zijn de wachttijden voor WMO aanvragen opgelopen naar 2 tot 6 maanden. Het gaat hier om aanvragen van bijvoorbeeld een rolstoel of hulp in de huishouding. Wij vinden dit onacceptabel en hebben daarom een zogeheten interpellatie gehouden. Een bijzonder debat waarin Peter van Kessel de GroenLinks-wethouder Meijs stevig heeft ondervraagd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.