Nieuws van politieke partijen in Zaltbommel over D66 inzichtelijk

8 documenten

Motie antidiscriminatiebeleid

CDA CDA D66 VVD PvdA Zaltbommel 03-06-2020 10:21

Jongstleden 28 mei 2020 diende Nadine Koster de motie antidiscriminatiebeleid in. Het CDA tolereert geen geweld en discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, geslacht of op welke grond dan ook. Iedereen hoort gelijkwaardig te zijn. Gemeenten hebben een regierol in de aanpak van de bestrijding en preventie van discriminatie. Het alleen bieden van toegang tot een antidiscriminatievoorziening is niet voldoende om zorg te dragen voor een leefbare samenleving voor alle inwoners. De gemeente dient meer te doen dan dat. Meerdere partijen (PvdA-GL, SP, VVD, D66 en ZVV) waren het hiermee eens en hebben mee ondertekend. De motie is uiteindelijk met grote meerderheid aangenomen (CDA, PvdA-GL, SP, VVD, D66, ZVV, CU en Groep Melse). Dit betekent dat we als gemeente met de handreiking antidiscriminatiebeleid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaan bekijken wat Zaltbommel nodig heeft. Op basis van die evaluatie worden er verdere stappen gezet. Wat die gaan zijn, wordt aan het college en de ambtenaren gelaten. We kijken uit naar de uitvoering van de motie! Voor de geïnteresseerde lezer volgt hierna de motie. De raad van de gemeente Zaltbommel in vergadering bijeen op 28 mei 2020. Constaterende dat: Gemeenten een regierol hebben in de aanpak van de bestrijding en preventie van discriminatie;Gemeente Zaltbommel alleen een verordening heeft over de inrichting van de ADV;In onze gemeente vorig jaar 14 keer een klacht is ingediend bij onze antidiscriminatievoorziening (ADV) Vizier. [1] Overwegende dat: Slechts één op de acht discriminatie-ervaringen wordt gemeld;[2]Het alleen bieden van toegang tot een ADV niet voldoende is om zorg te dragen voor een leefbare samenleving;Voorlichting geven en het verstrekken van informatiemateriaal één van de taken is van ADV Vizier namens de gemeente;Door andere gemeenten meer gebruik wordt gemaakt van de voorlichtingsactiviteiten enpreventiemogelijkheden; Verzoekt het college om: Lokaal antidiscriminatiebeleid te ontwikkelen met als doel discriminatie in de samenleving te voorkomen, een leefbare samenleving voor alle burgers te bevorderen, discriminatie bespreekbaar te maken in alle geledingen van de samenleving, zodat discriminatie wordt herkend en wordt tegengaan;Bij de uitvoeringsparagraaf speciale aandacht te besteden aan het vergroten van het gebruik van het preventief gerichte voorlichtingsaanbod;Dit op te stellen met behulp van de handreiking antidiscriminatiebeleid voor gemeenten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties[3]; En gaat over tot de orde van de dag. [1] https://vizieroost.nl/wp-content/uploads/2020/04/Monitor-en-WGA-2019-Oost-Nederland-DIGITAAL.pdf [2] Rapportage discriminatie 2018 Gemeente Zaltbommel. https://zaltbommel.raadsinformatie.nl/document/7581900/1/Aanvullende_informatie_Rapportage_discriminatie_2018_Gemeente_Zaltbommel [3] https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/publication-attachment/Handreiking-antidiscriminatie-gemeenten%20%5BMOV-13953983-1.2%5D.pdf

37.981 handtekeningen!!! Goede ...

Partij van de Arbeid/GROENLINKS Partij van de Arbeid/GROENLINKS VVD D66 CDA Zaltbommel 04-07-2019 12:00

37.981 handtekeningen!!! Goede anticonceptie is geen luxe. Onzettend veel mensen hebben al hun steun uitgesproken voor de motie van Lilianne Ploumen. Nu D66, VVD en CDA nog. Vanavond stemt De Tweede Kamer. Laat zien dat jij ook steunt met een ❤️

In de klimaatplannen van het kabinet ...

Partij van de Arbeid/GROENLINKS Partij van de Arbeid/GROENLINKS D66 Zaltbommel 06-02-2019 09:15

In de klimaatplannen van het kabinet betalen de grote vervuilende bedrijven het minst en krijgen bijna alle beschikbare subsidie. Gewone Nederlanders zien ondertussen hun energierekening stijgen en de treinkaartjes duurder worden. Lodewijk Asscher wil daarom van D66 weten of het taboe op een CO2-heffing van tafel kan 👇 Help mee en teken hier de petitie 👉 pvdarbe.id/schonetoekomst

Bijdrage ChristenUnie programmabegroting 2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD GroenLinks SGP D66 CDA Zaltbommel 28-08-2018 12:07

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1137743/1046610/CU ZaltbommelAlgemene beschouwingen van de fractie van de ChristenUnie over de programmabegroting 2018

Allereerst wil de fractie van de ChristenUnie  het college, en daarmee ook de organisatie, bedanken voor weer een overzichtelijke begroting. Tot onze tevredenheid een sluitende begroting zonder lastenstijging.  Tevens de laatste begroting van het huidige college en samenstelling van gemeenteraad.

Dit geeft ons als fractie van de ChristenUnie ook even de gelegenheid om terug te blikken op de zaken die gerealiseerd zijn in deze periode, of in deze begroting staan om gerealiseerd te worden. En dat is veel..

Op het gebied van verkeer:  de situatie rondom de school in Gameren, de rotonde bij de Jumbo, de rotonde  voor de MaasWaalweg bij Delwijnen, op het gebied van zorg: preventieve relatieondersteuning en meer uren huishoudelijke hulp. op het gebied van voorzieningen: realisatie van een centraal gelegen zwembad op het gebied van milieu en energietransitie: subsidie zonnepanelen, een groot succes op het gebied van handhaving: extra budgetten op het gebied van kosten: geen verhoging OZB over 2017

Ik ga niet alle besluiten en realisaties van de afgelopen jaren door, dat zou slaapverwekkend zijn in het geheel van woorden die hier over u uitgestort worden. Maar wil wel enkele successen naar voren brengen. Soms lijkt raadswerk klachtenafhandeling, en het is een baantje met vooral negatieve input: als het goed gaat hoor je niets of weinig… Ter bemoediging bovenstaande voorbeelden…

Gelukkig blijft er ook werk. Er is nog genoeg te regelen of beter te regelen.  Om een betere gemeente te krijgen…

Ik noem een aantal punten waarop we als ChristenUnie de nadruk willen leggen:

Wonen en Ruimtelijke Ordening

De economische crisis na 2008 heeft grote impact gehad op de woningmarkt, de woningbouw en de capaciteit van de bouwsector. Nu de economie sterk aantrekt, is de vraag naar woningen weer enorm toegenomen. Er zijn meer woningen nodig van goede kwaliteit, passend bij de financiële mogelijkheden en hedendaagse wensen van mensen.

Hoe kunnen we binnen de gemeente sturen op betaalbaar wonen voor iedereen? En hoe kunnen we anticiperen op krimp en groei in onze gemeente? De nieuwe Omgevingswet komt eraan, weliswaar met vertraging, maar omgevingsvisie en maatwerk zijn belangrijke termen voor de komende jaren.

Uitgangspunt in het bestuursakkoord was bouwen in de kernen naar behoefte met keuzevrijheid voor alle generaties. Vergroten van levensloopbestendige woningen door aanpassing van de woningvoorraad en door nieuwbouw. In de afgelopen jaren is in een aantal kernen fors gebouwd. Er moet, zo vindt de ChristenUnie, aandacht blijven voor de woningvoorraad in de toekomst en voor een leefbare woonomgeving met voldoende voorzieningen. Dit heeft met name op korte termijn de aandacht nodig:

400 arbeidsplaatsen wildeman I, 400 op Wildeman II, zoals de wethouder aangaf; minimaal 400 in kassen, naast de vele woningzoekenden die er al zijn.  Inschatting geeft aan dat er in ieder geval al een 600 woningzoekenden bijkomen op korte termijn, en dat is een lage schatting, met name in de sociale huur en goedkopere koopwoningen. En dan nog niet te spreken over de onttrekking van woningen aan de markt door de huidige tendens van opkopen van woningen door bijvoorbeeld tuinders voor huisvesting van medewerkers.  Een betaalbare, leefbare, en toekomstbestendige woningmarkt. Belangrijk daarbij is om hierover in gesprek te blijven met bestuurders van woningbouwcorporaties, de provincie en private partijen.

Initiatieven als Knarrenhof , maar ook het mogelijk maken van innovatieve en duurzame manieren van wonen, ook off grid als bijv. Tiny Houses,  zou wat ons betreft tot de mogelijkheden moeten behoren.

We willen één groep in het bijzonder aanhalen. En dat is de ontwikkeling van de woningmarkt voor de doelgroep senioren. Die blijft in onze beleving achter. Ouderen zijn steeds vitaler, leven langer en willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en is er dus meer behoefte aan geschikte woningen voor ouderen, eventueel met 24 uur per dag zorg op afroep. Daarom roepen we het college op extra aandacht te hebben voor het plegen van nieuwbouw voor deze doelgroep in de diverse kernen en ouderen te stimuleren door te stromen vanuit hun bestaande woning naar deze nieuw te bouwen woningen.

VRAAG: Wellicht kan het college aangeven wat hier op korte termijn aan gaat gebeuren?

En is het mogelijk belemmeringen als verplichte aansluiting op riolering en grootte van woningen , eventueel op uitzonderingsbasis,  weg te nemen?

handhaving en veiligheid;

Het lijkt dat de overlast weer toeneemt. We zijn toch wel geschrokken van het rondje door De Vergt en van de verschillende geluiden op straat. Nu het reclamebeleid vastgesteld is hopen we ook op handhaving van de wildgroei aan reclameborden, met name langs de N322 (Van Heemstraweg), met name bij de verschillende rotondes. Verbeteren van veiligheid en tegengaan van verrommeling van het landschap. Er is 100.000 euro extra ter beschikking gesteld voor handhaving en de raad zou daarover een informatienota ontvangen. Waar blijft die?

VRAAG: Wanneer gaat het college concreet handhaven? En waar blijft dus de informatienota die de raad nog zou ontvangen?

Spoorveste

 

Ook worden we graag geïnformeerd over de ontwikkelingen rondom de Spoorveste (Leisuredome): VRAAG: wat is de status op dit moment?

Er zou inzicht gegeven worden rondom de verkeerssituatie en mogelijke oplossingen (een voorwaarde om daar te kunnen ontwikkelen).

VRAAG: Wanneer kunnen we die informatie verwachten?

 

Er staan  ook nog een aantal andere uitdagingen voor de toekomst op de rol:

 Huisvesting van arbeidsmigranten

VRAAG: Hoe gaan we dat goed vormgeven?  De ChristenUnie staat voor het goed huisvesten van deze mede-inwoners, waarbij integratie bevorderd wordt en de groepen niet te groot worden. Ons uiteindelijke doel is: huisvesten zoals ook voor de andere inwoners van onze gemeente gebeurt, onder dezelfde regels en voorwaarden.  Toch zal er voor de tussentijd een oplossing gevonden moeten worden: er zijn nu simpelweg niet genoeg huizen voor de interne én externe groei. We hebben daar geen pasklaar antwoord op, maar de huidige ontwikkelingen staan niet stil. Dat legt een grote druk op het snel realiseren van een duidelijk beleid. We zullen linksom of rechtsom ook voor deze inwoners een goede huisvesting moeten realiseren, met de nadruk op tijdelijkheid tot er in het normale contingent woningen passende oplossingen zijn. Een eerste aanzet is in ieder geval de motie die het CDA mede namens ons in zal dienen.

Vormgeving Buitenstad 

We zijn blij dat er ontwikkelingen zijn: hoe kunnen we het momentum gebruiken om tot een goede ontwikkeling te komen inclusief wonen? De benadrukking van de oproep hiertoe is verwoord in een motie die mede namens ons wordt ingediend door het CDA.

Gratis parkeren rondom de Binnenstad.

Waar kunnen op korte termijn goede locaties gerealiseerd worden, met een korte loopafstand tot de binnenstad, met name aan de zuidkant.  Uitbreiden van de locatie bij de Wasserij (Rotterdamse bol) en alternatieve voorstellen (Gisbert Schairtweg met brugverbinding?) zijn door het college aangegeven als “in behandeling”.

VRAAG: Wanneer kunnen we hierover voorstellen verwachten?

Programma HSL en goederenspoor

Het wordt tijd hier als raad een uitspraak over te doen via het college. We willen dit graag zeer binnenkort op de agenda plaatsen om als Zaltbommel een geluid te laten horen. Over de aansluitingen die zoveel verslechterd zijn, maar ook over de zorg over de verwachte toename van risico en overlast van het goederenspoor. Vooruitlopend hierop heeft het ZVV, mede namens ons al een motie ingediend.

VRAAG: Heeft het college hierover al wat in voorbereiding?

Duurzaamheidsambitie

In navolging van de landelijke doelstelling heeft gemeente Zaltbommel haar ambitie op het gebied van de lokale duurzame opwekking van energie gesteld op 16 procent. Uit de begroting (6.1) blijkt dat we in 2016 nog maar op 2,3% zitten en de ambitie in 2018 is vastgesteld op 3,6 procent. Hoe verhoudt deze ambitie zich tot de 16 procent? De lat moet echt hoger!

De ChristenUnie wil dat er komend jaar voorstellen gepresenteerd worden met mogelijkheden om de verduurzaming van onze gemeente te versnellen. Nieuwe wijken van het gas af, is een goed begin, maar het mag wel een tandje meer. Ook bij renovaties moet er gestimuleerd worden om hoge energieprestaties te krijgen. We vinden dat we op deze doelstellingen meer moeten sturen als gemeente. Daarbij is het goed om jaarlijks de voortgang en resultaten van onze verduurzaming te rapporteren en daar als raad over te spreken. 

 

VRAAG: Is het college hiertoe bereid?

 

Huishoudelijk afval

De ambitie huishoudelijk restafval 2018 blijft gelijk aan 2016, dat is opvallend ten opzichte van de ambities die er liggen om het restafval terug te brengen. De gemeente zou in kunnen zetten op het verminderen van afval door het creëren van bewustwording en het wijzen op duurzame alternatieven.

Als laatste: de website 

Al meerdere keren is aangegeven dat de digitale bereikbaarheid van de gemeente niet up to date  gevonden wordt door de ChristenUnie. En daar zijn we niet de enige in. We roepen het college op om dit op korte termijn te verbeteren, en hier met een voorstel in te komen.  Ook de doorkoppeling op WMO gebied, en andere voorzieningen werkt voor geen meter. Bij doorbladeren kom je niet op de mogelijkheden terecht voor inwoners van onze gemeente, maar op een algemene website, en uiteindelijk is altijd het antwoord: “neem contact op met de gemeente”.  In deze tijd moeten mensen toch vooruit kunnen zien welke mogelijkheden er zijn, en wat er naast de gemeente nog meer mogelijk is? We noemen alleen maar de Brede beweging tegen armoede als verwijzingsmogelijkheid. Maar ook MEE bijvoorbeeld. Of meldpunt geweld. Of het kunnen invullen van een vraagformulier. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden, bijvoorbeeld in Tubbergen/Dinkelland (www.socialekaartdinkellandtubbergen.nl) , Haarlemmermeer ( www.socialekaarthaarlemmermeer.nl)  en Spijkenisse.. Omdat wij toch wat vraagtekens hebben, mede gezien de ontwikkelingen op de uitgaven op het sociaal domein ( die lijken een lagere vraag aan te geven: dat kan een goed teken zijn dat er minder vraag is, maar het kan ook zijn dat het bereiken van de mogelijkheden een drempel is). Wij zullen dan ook op dit punt een motie indienen, mede namens CDA, VVD, ZVV , VVD, SGP, GroenLinks en D66,     om het college te vragen op korte termijn met een voorstel te komen om de website up to date te maken en de sociale kaart daarin te integreren, specifiek en toegankelijk voor onze inwoners. En zichtbaar te maken wat de kosten daarvan zijn, zodat we er als raad een besluit over kunnen nemen.

Tenslotte wil de fractie van de ChristenUnie het college, de organisatie en de mederaadsleden, Gods zegen toewensen in het komende begrotingsjaar. We hebben economisch de wind mee, daar mogen we voor danken ( zoals we dat vorige week in de kerken mochten doen). Tegelijkertijd is er zorg, met name over de verharding in de samenleving, de toenemende onverdraagzaamheid jegens anderen en de groepsvorming. (polarisatie met een deftig woord).  Dat tegen te gaan en hier anders mee om te gaan zijn we aan elkaar verplicht als samenleving. Met name de Bijbel roept op tot een open  houding ten opzichte van “de vreemdeling in ons midden” en tot een opnemen in de gemeenschap. Uiteraard binnen de rechtsverhouding: dat vraagt net zoveel van die nieuwkomer.

We roepen op om bezinning op dit punt: de toenemende wij/zij houding in deze past ons niet!

ChristenUnie Zaltbommel pleit bij ...

ChristenUnie ChristenUnie D66 Zaltbommel 05-03-2018 17:32

ChristenUnie Zaltbommel pleit bij @OKEFM voor het behoud van de gemeente Zaltbommel in de huidige vorm en een blijvende constructieve samenwerking met de gemeente Maasdriel. Daarnaast komen we op voor fatsoenlijke huisvesting en waardevolle en preventieve zorg. #samenwerken #Maasdriel #herindeling #zorg #preventie #huisvesting @D66_Zaltbommel @gem_zaltbommel

VVD Zaltbommel in de media

VVD VVD D66 Zaltbommel 16-02-2018 09:33

Omroep Gelderland deed op verkiezingstournee Tiel aan. VVD lijsttrekker Danielle van der Wiele ging in rechtstreeks debat met de Thom Ummels (D66). Lees en luister hier waarom de VVD kiest voor huisvesting van seizoensarbeiders op het terrein van de werkgever.

Bijdrage ChristenUnie Bommelerwaard Voorjaarsnota 2018

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA D66 PvdA Zaltbommel 11-07-2017 12:07

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1124290/1046610/CU ZaltbommelWe mogen ons voor de laatste keer in deze raadsperiode van 4 jaar buigen over de voorjaarsnota. Niet dat we hiermee de boel af kunnen sluiten voor deze periode; er staat nog genoeg belangrijks op de rol. Daarnaast wordt een reactie gevraagd op de actualisatie Fonds Bovenwijks en op het procesvoorstel rondom het rapport Berenschot over de samenwerking met Maasdriel.

Bijdrage fractie ChristenUnie Zaltbommel Voorjaarsnota 2018

De plannen die voorliggen zijn overigens niet alleen een resultaat van de afgelopen 4 jaar, maar van een beleid over meerdere jaren. Een beleid niet alleen van de coalitiepartijen, maar ook van en door de oppositiepartijen. Vooruitlopend op de begroting aan het einde van dit jaar, mogen we ons buigen over de voorjaarsnota. Daarin worden we geacht de hoofdlijnen voor het beleid voor de komende periode uiteen te zetten, en de prioriteiten aan te geven die we als partijen binnen dit beleid leggen. Het college heeft, uiteraard in samenspraak met de verschillende partijen hier in de voorliggende nota een voorzet voor gegeven. Waarvoor dank!

De voorjaarsnota

We zullen ons hierbij beperken tot de hoofdlijnen:

Begroting:

De reservering van 1 miljoen Euro die gedaan is tijdens het proces van de transitie (de decentralisatieperiode) van het Sociale Domein lijkt gelukkig niet nodig geweest te zijn om in te zetten. Wij zijn het dan ook met het college eens om deze (ondertussen nog verder opgebouwde reserve) gedeeltelijk terug te storten en voor andere zaken aan te wenden. Tegelijk zien we dat er ook op diverse andere budgetten binnen het Sociale domein budgetten overblijven. Het zijn maar relatief kleine bedragen gezien de totale budgetten, maar we zitten blijkbaar met de inschattingen wat ruim in het jasje. Goed dat alles binnen de gestelde budgetten realiseerbaar blijkt! Wel hebben we er behoefte aan, dat zeker gesteld wordt dat de informatie van wie waar recht op heeft qua vergoedingen, voor iedereen toegankelijk is en moet blijven. Kan het college aangeven wat daaraan gedaan wordt?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Brede Beweging tegen Armoede: sluit de gemeente daarbij aan? En is met name de afdeling WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) daar ook bij betrokken? Zo niet, vanaf wanneer dan wel?

Het is ons inziens nodig om hier een samenhangend beleid en samenhangende communicatie over te hebben. En dat de informatie niet alleen voor professionals, maar voor alle inwoners beschikbaar is, bij voorkeur via 1 loket, of via een link op de website van de gemeente (die trouwens wel eens onderhanden genomen mag worden in een tijdperk waarin we gaan voor vergaande digitalisering van informatie van overheden).

We zijn blij met de uitspraak van de wethouder dat in geen enkel geval de gestelde budgetten een belemmering mogen zijn voor het adequaat verlenen van de noodzakelijke hulp wanneer die in de gemeente gevraagd wordt en dat hij daarbij ook direct terugkomt naar de raad mocht dat wel het geval zijn.

Begraafrechten:

We zijn blij met het voorstel de tekorten te dekken uit de algemene middelen. De kostendekkendheid is losgelaten. Wel blijft de fractie van de ChristenUnie zich, samen met anderen, zorgen maken over de hoogte van de kosten hiervan, met name over herbegraven of verlengen. We zijn blij met de mogelijkheid tot gespreide betalingen die nu ingevoerd is, maar dit doet niets af aan de hoge kosten.

Kan het college niet verder in overleg met kerken en/of dorpsraden om bereidheid tot plegen van onderhoud te verkrijgen zodat de kosten nog verder omlaag kunnen?

Subsidie zonnepanelen:

Uiteraard zijn we blij met het succes van deze regeling, goede zet om dit (op initiatief van de ChristenUnie) in te zetten.  Zo’n succes dat het naar voren halen van de regeling voorgesteld wordt! We zullen straks moeten kijken of we dit voor meer volgende jaren in kunnen en moeten gaan zetten.

 Huisvesting de Brug:

Blijkbaar is het investeren in vervangende huisvesting nodig. Maar er rijst wel een vraag: 

Is hier geen reservering voor opgebouwd in de loop van de jaren? Zo niet, waarom niet?

Verkeerssituatie Gameren:

Eindelijk! Sinds 2003 hebben raadsleden van de ChristenUnie hier al vragen over gesteld: een veilige rotonde bij de Jumbo. (hoewel die Jumbo er toen nog niet was). Jammer dat het pas naar 2019 gaat vanwege het begrijpelijk nodige overleg met stakeholders, in verband met de plannen over de aanliggende gebieden, en vanwege de verkeersontsluiting van Gameren. Maar er zit beweging in! Jammer dat er nu zoveel geld voor nodig is, terwijl eerdere voorstellen met een meerprijs van 150.000 euro afgestemd werden. We vinden de inschatting overigens erg hoog, gezien de ervaringen met andere rotondes. Maar laat het geld geen belemmering zijn om te starten!

Ook het aanpakken van de verkeerssituatie rondom de basisschool juichen we toe! Veiligheid blijft voorop staan, en gelukkig laat deze raad dat regelmatig zien.

Preventie relatieondersteuning

Dit punt is ook op initiatief van de ChristenUnie opgenomen. We blijven het gezin centraal stellen in de samenleving. En de constatering dat steeds meer gezinnen opbreken na de geboorte van een kind, geeft ons een maatschappelijke verantwoordelijkheid om hier preventief aan te doen wat we kunnen, met name naar de kinderen toe. Niet alleen vanwege sociale verantwoordelijkheid, maar ook uit maatschappelijk en als laatste financieel belang.

Zwembad

De afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van discussies en besluitvorming rondom het bouwen van een intergemeentelijk zwembad. Nu daaromtrent duidelijkheid is ontstaan zijn we blij dat het college eindelijk antwoord geeft op de gestelde schriftelijke vragen van de ChristenUnie van april 2016. In de toelichting gaven we destijds aan dat het goed zou zijn als er een gezamenlijke exploitatie gevoerd zou kunnen worden ten aanzien van sporthal en zwembad.

Primair vindt de ChristenUnie het belangrijk dat er een basisvoorziening wordt gerealiseerd voor leszwemmen (een instructiebad, met evt een peuterbad J) en dat deze voorziening op een centraal gelegen plaats in de gemeente voor iedereen goed bereikbaar is. Wij zijn blij met het door het college opgenomen voorstel in deze voorjaarsnota en zullen deze zeker ondersteunen,  en wensen ze veel wijsheid toe bij de verdere uitwerking hiervan.

Tijningenplas:

Het budget lijkt wat aan de lage kant. Maar als het college van mening is dat daar een goed onderhoud voor gerealiseerd kan worden, gaan we die uitdaging graag met het college aan. Ook voor Zaltbommel is het belangrijk dat maatschappelijke organisaties en verenigingen gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen rondom onderhoud en beheer van De Tijningenplas en voorzieningen die er zijn of nog aangelegd worden. Een mooi voorbeeld is de wijze waarop onderhoud en beheer bij recreatiepark De Neswaarden in Aalst geregeld is.

Toezicht naleving ruimtelijke regelgeving via ODR.

Uit de jaarcijfers over 2016 bleek verleden week dat dit erg ver achterblijft. We merken het ook: ondanks vastgesteld beleid blijft concreet handhaven achter. Op illegale bouw, illegale bewoning, het laten staan van reclameborden op allerlei plaatsen, waarvan we afgesproken hebben ze daar niet te willen.

Het is ons inziens zwak uitgedrukt om te zeggen dat er behoefte is aan naleving: het is ondertussen een noodzaak geworden. Er is al eerder extra geld voor beschikbaar gesteld, nu weer (en dat heeft onze instemming: goede zaak om dit op te voeren) maar we snakken naar resultaten.

Wanneer kunnen we resultaten verwachten college?

 Stroomvoorziening Markt

Eén vraag:  combineert u dit met de plannen voor de Binnenstad zodat er geen zaken dubbel gaan, of later weer verplaatst moeten worden? En neemt u daarin ook de mogelijkheid voor opladen elektrische fietsen mee?

Veer Loevestein:

De fractie van de ChristenUnie ondersteunt dit mooie initiatief graag. Juist ook vanuit cultureel opzicht is dit een mooi plan. Hebben we goed begrepen dat er meerdere opstapplaatsen komen, bijvoorbeeld in Brakel? 

Blauwe zone

Er wordt geld gevraagd voor het onderzoeken van het effect van een blauwe zone. Alhoewel de fractie van de ChristenUnie schoorvoetend en met twijfel in eerste instantie ingestemd heeft met het raadsvoorstel tot een onderzoek, stemt zij niet in met het voorliggende budget/kosten. Nu duidelijk is dat alleen het onderzoek al 200.000 Euro gaat kosten, en het structureel effect 400.000 Euro per jaar aan tekorten op zal leveren, vinden wij dit niet verantwoord! We willen in deze niet lichtzinnig omgaan met uitgeven van (belasting)geld aan een proef als deze. Vele onderzoeken zijn er al in den lande uitgevoerd waarin het effect hiervan ontkent wordt. Volgens ons ligt het beslispunt op een heel ander moment.

Ter illustratie:  verleden week wilden we een nieuwe stofzuiger aanschaffen. Allereerst kijk je dan op internet: welke heeft goede referenties en wat kost dat. Met twee muisklikken extra heb je hem morgen in huis. Echter: wanneer je de lokale economie en winkelstand belangrijk vindt, besluit je dan om voor meer geld (scheelt zo’n 20 Euro) lokaal dat ding te kopen. Wanneer je het dan niet handig vindt, of wanneer je dat niet kunt, om met zo’n ding te gaan slepen, besluit je gewoon om betaald te parkeren. Voor het giga bedrag van 29 Eurocent via de parkeerapp op mijn telefoon. U begrijpt: de keuze ligt dan echt niet bij het parkeergeld. Ik heb daar geen proef van 200.000 euro voor nodig, maar geloof vooral niet dit voorstel, met een toekomstig tekort van 400.000 euro, iets bijdraagt aan de oplossing van het probleem van een teruglopend winkelbezoek. Afgezien van het geld is het huidige parkeerbeleid rondom betaald en niet betaald parkeren afgestemd op een gelijkmatige verkeers- en parkeerbelasting van de binnenstad en de parkeerplaatsen daarbuiten, wat volgens ons een mooie balans op dit moment oplevert.

WijHet CDA dient dan ook mede namens ons, (GroenLinks, PVDA, D66 en fractie vd Schans)  een amendement in.

Tegelijkertijd blijven de discussies rondom de binnenstad en verkeer iedere keer de kop opsteken, met verschillende niet samenhangende voorstellen. Autovrije markt, afsluiten van straten, eerste twintig minuten gratis parkeren, blauwe zone, vragen over vrachtbewegingen, parkeren bewoners: we hebben het allemaal al eens langs zien komen. Daar komt binnenkort de Buitenstad nog eens bij. En, mocht dat doorgaan, ook het Fiep paviljoen. Het blijkt dat we in ieder geval als raad niet over de nodige kennis beschikken om hier in samenhang tot een voorstel te komen. Daarom tegelijk een motie  om te komen tot een samenhangend voorstel.

Ook deze motie zal door het CDA, mede namens ons, ingebracht worden.

Fieppaviljoen

Voor wat betreft de reservering die voorgesteld wordt voor het Fieppaviljoen: wij zullen instemmen met dit voorstel. Niet omdat wij bij voorbaat voorstander zijn van het opzetten hiervan, want we hebben nog heel veel vraagtekens bij dit voorstel. We hebben nog geen voorstel gezien na het beschikbaar stellen van een budget voor onderzoek van 13.000 euro, en bijvoorbeeld een sluitende exploitatie is voor ons een strikte voorwaarde. Kijk ook naar de ruimtelijke inpassing en ook naar het parkeren. Voor ons is dit geheel onzeker en onduidelijk. En zo zijn er nog wel wat vraagtekens.

Wij stemmen alleen in onder de toezegging van het college dat een echt voorstel snel volgt, met daarin opgenomen de voornoemde onderbouwing en voorwaarden, ter beoordeling aan de raad.

Waarom stemmen we nu dan in met deze reservering? Omdat het college aangeeft een reservering nu nodig te hebben om serieus een plan te kunnen onderzoeken. Daarom stemmen we nu in, maar nogmaals; slechts onder de genoemde voorwaarden, en met alle vrijheid om daar , na het ontvangen van het voorstel, een eigen afweging in te maken.

Loevestein:

Gezien de hoge culturele en monumentale waarde wil de fractie van de ChristenUnie graag aansluiten bij de andere gemeenten. Akkoord met het voorgestelde budget

BVEB en reserve ICT.

Er ontbreekt ons inziens een motivatie cq. onderbouwing voor de post investeringen en terugverdientijd ICT. Komt daar binnenkort informatie van?

 

Actualisatie Fonds Bovenwijks

Hier kunnen we kort over zijn:  dit heeft onze volledige instemming. Op de post rondom de rotonde Gameren hebben we eerder al gereageerd.

Voor wat betreft de voorzieningen in Bruchem: dit geld is al eerder beschikbaar gesteld, en zal nu zijn invulling gaan vinden. Wel vragen we daarbij aandacht voor het bestaande trapveldje: dit ligt erg dicht op de omliggende huizen en zorgt regelmatig voor overlast. Hierover zijn door de fractie van der Schans al eerder vragen gesteld, die gisteren summier beantwoord zijn. Kan de wethouder aangeven of dit ook in de plannen meegenomen wordt? En of daar misschien al een oplossingsrichting in het verschiet ligt?

 

Rapport Berenschot:

We kunnen instemmen met het voorliggend procesvoorstel. We zullen kort zijn over het standpunt van de ChristenUnie in deze: We zijn voor verdergaande samenwerking tussen de gemeenten, zoals dat op dit moment plaatsvindt. Dat mag wat ons betreft uitgebreid worden wanneer dat voordelen blijft bieden. Of je dat nu ambtelijke fusie noemt of niet.

Wij zijn er niet van overtuigd dat een bestuurlijke fusie (herindeling) een doel op zich moet zijn en de nodige voordelen biedt. Vertegenwoordiging, cultuur, draagvlak en met name “dicht bij de burger” zijn voor ons daar grote overwegingen en zelfs bezwaren in.

Naast het feit dat in dit rapport de belangrijke component “draagvlak” (hoe denken de inwoners hierover) niet meegenomen is. Een mogelijke bestuurlijke fusie  nu al als voorwaarde of doel op zich op te nemen in een besluit is ons veel te prematuur en zelfs onwenselijk.

Laten we vooral ook blijven zoeken naar manieren om te communiceren, om voeling te hebben met de inwoners. Met zo min mogelijk tussenschijven. Hoe was het ook alweer? Dichterbij de burger?

 

De ChristenUnie bedankt het college en de organisatie voor het opstellen van deze voorjaarsnota, en wenst zowel hen als de raad Gods zegen toe in het uitvoeren van deze plannen.

 

 

GroenLinks en PvdA bundelen hun krachten in de Bommelerwaard | Zaltbommel

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Zaltbommel 02-06-2017 00:00

GroenLinks en PvdA bundelen hun krachten in de Bommelerwaard en komen zo tot het beste van twee werelden. Met trots melden we dat we met een gezamenlijk programma en een gezamenlijke lijst deelnemen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen. Samen maken we ons sterk voor een zorgzame en solidaire samenleving. Een samenleving gericht op duurzaamheid en diversiteit.

Wij bouwen aan een Bommelerwaard waar het fijn wonen is en ieders talent zich kan ontwikkelen. Een Bommelerwaard waar de werkgelegenheid gestimuleerd wordt. Het beste van GroenLinks en PvdA komt samen in één heldere politieke koers. Wij onderscheiden ons door ons sociaal betrokken en groene geluid. Duidelijk herkenbaar voor alle inwoners van de Bommelerwaard. We zijn verheugd dat de zelfstandige fractie van Frits van der Schans onze duurzame en progressieve koers onderschrijft door zich bij ons aan te sluiten.

We kunnen ons voorstellen dat deze stap ook vragen oproept, daarom staan hieronder de meest gestelde vragen en antwoorden.

Veelgestelde vragen

1.    Wat hebben de inwoners hieraan?  Samen kunnen we meer bereiken en daadwerkelijk een verschil maken.

2.    Komt er straks één gezamenlijke fractie? Na de verkiezingen zal er in de gemeenteraad van Zaltbommel één GL-PvdA fractie zijn en in de gemeenteraad van Maasdriel ook.

3.    Komt er ook één bestuur? Nee.

4.    Betekent dit dat GL en PvdA gaan fuseren? Nee, GroenLinks en PvdA blijven twee zelfstandige partijen met twee afdelingsbesturen.

5.    Onder welke naam gaan jullie meedoen? De naam van de lijst zal een combinatie van GroenLinks en PvdA zijn, een definitief besluit hierover is nog niet genomen.  

6.    Zit GroenLinks aan het roer vanwege landelijke verkiezingsresultaten? De samenwerking heeft gelijkwaardigheid als basis. Nee dus.

7.    Waarom is dit nodig? Omdat we gezamenlijk een groter verschil kunnen maken.

8.    Wat is de directe aanleiding voor deze samenwerking? De aanstaande gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018.

9.    Wie nam het initiatief? Er is al langere tijd nauw contact tussen beide besturen. De fracties naar aanleiding van een inhoudelijk veelal samen optrekken in afgelopen raadsperiode in zowel Maasdriel als Zaltbommel.

10.    Hoe is dit besluit gevormd, zijn de leden geraadpleegd? De algemene ledenvergaderingen van beide afdelingen hebben ingestemd met deze stap.

11.    Wat vinden de landelijke partijbureaus hiervan? Alhoewel zelfstandige deelname de voorkeur geniet, zijn combinatielijsten een beproefde methode om de kans op electoraal succes te vergroten.

12.    Per wanneer is de samenwerking effectief? Per direct. De samenwerking heeft betrekking op de gemeenteraadsverkiezingen 2018.

13.    Is Frits van der Schans een betrouwbare partner? Ja.

14.    Van welke partij is Frits van der Schans lid? Indien verkozen, zal Frits van der Schans namens GroenLinks plaatsnemen in de gemeenteraad.

15.    Waarom doet D66 niet mee? Er is met D66 gesproken, maar D66 kiest ervoor met een zelfstandige lijst deel te nemen.

16.    Kunnen andere partijen zich nog aansluiten? Voorwaarde is dat zij dan het negenpuntenplan onderschrijven. 

17.    Hoe wordt de kandidatenlijst samengesteld? Een gezamenlijke kandidatencommissie zal een gemengde kandidatenlijst voorstellen.

18.    Wie komen er op de lijst? Op de kandidatenlijst komen leden van zowel GroenLinks als PvdA.

19.    Wordt deze lijst GroenLinks-light? Programma en lijst worden op basis van gelijkwaardigheid tussen beide partijen bepaald.

20.    Wie wordt lijsttrekker? Gaat GroenLinks voorop? Dat is aan de kandidatencommissie die primair op basis van competenties twee gemengde kandidatenlijsten zal voorstellen aan de afdelingsledenvergaderingen.

21.    Hoe wordt het programma opgesteld? Op basis van het negenpuntenplan waarbij gelijkwaardigheid tussen beide partijen de basis is.

22.    Komt er een gezamenlijke campagne? Uiteraard zullen de partijen voor hun gezamenlijke lijst en gezamenlijk programma samen campagne voeren.

23.    Zoeken jullie concurrentie met lokale partijen ZVV en SSM? We willen een duidelijk lokaal geworteld duurzaam en progressief geluid laten horen.

24.    Wordt er vanaf nu ook hetzelfde gestemd in de gemeenteraad? Deze samenwerking heeft betrekking op de gemeenteraadsverkiezingen 2018 en niet noodzakelijkerwijs op de werkwijze tijdens de huidige raadsperiode.

25.    Waarin verschillen GroenLinks & PvdA dan nog? Er zijn veel overeenkomsten die eigen accenten en voorkeuren niet uitsluiten.

26.    Is dit een noodsprong van de PvdA? Nee.

27.    Is dit een voorschot op herindeling? Nee. Echter, zowel GroenLinks als PvdA hebben een afdeling die de gehele Bommelerwaard beslaat.

Veelgestelde vragen

1.    Wat hebben de inwoners hieraan?  Samen kunnen we meer bereiken en daadwerkelijk een verschil maken.

2.    Komt er straks één gezamenlijke fractie? Na de verkiezingen zal er in de gemeenteraad van Zaltbommel één GL-PvdA fractie zijn en in de gemeenteraad van Maasdriel ook.

3.    Komt er ook één bestuur? Nee.

4.    Betekent dit dat GL en PvdA gaan fuseren? Nee, GroenLinks en PvdA blijven twee zelfstandige partijen met twee afdelingsbesturen.

5.    Onder welke naam gaan jullie meedoen? De naam van de lijst zal een combinatie van GroenLinks en PvdA zijn, een definitief besluit hierover is nog niet genomen.  

6.    Zit GroenLinks aan het roer vanwege landelijke verkiezingsresultaten? De samenwerking heeft gelijkwaardigheid als basis. Nee dus.

7.    Waarom is dit nodig? Omdat we gezamenlijk een groter verschil kunnen maken.

8.    Wat is de directe aanleiding voor deze samenwerking? De aanstaande gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018.

9.    Wie nam het initiatief? Er is al langere tijd nauw contact tussen beide besturen. De fracties naar aanleiding van een inhoudelijk veelal samen optrekken in afgelopen raadsperiode in zowel Maasdriel als Zaltbommel.

10.    Hoe is dit besluit gevormd, zijn de leden geraadpleegd? De algemene ledenvergaderingen van beide afdelingen hebben ingestemd met deze stap.

11.    Wat vinden de landelijke partijbureaus hiervan? Alhoewel zelfstandige deelname de voorkeur geniet, zijn combinatielijsten een beproefde methode om de kans op electoraal succes te vergroten.

12.    Per wanneer is de samenwerking effectief? Per direct. De samenwerking heeft betrekking op de gemeenteraadsverkiezingen 2018.

13.    Is Frits van der Schans een betrouwbare partner? Ja.

14.    Van welke partij is Frits van der Schans lid? Indien verkozen, zal Frits van der Schans namens GroenLinks plaatsnemen in de gemeenteraad.

15.    Waarom doet D66 niet mee? Er is met D66 gesproken, maar D66 kiest ervoor met een zelfstandige lijst deel te nemen.

16.    Kunnen andere partijen zich nog aansluiten? Voorwaarde is dat zij dan het negenpuntenplan onderschrijven. 

17.    Hoe wordt de kandidatenlijst samengesteld? Een gezamenlijke kandidatencommissie zal een gemengde kandidatenlijst voorstellen.

18.    Wie komen er op de lijst? Op de kandidatenlijst komen leden van zowel GroenLinks als PvdA.

19.    Wordt deze lijst GroenLinks-light? Programma en lijst worden op basis van gelijkwaardigheid tussen beide partijen bepaald.

20.    Wie wordt lijsttrekker? Gaat GroenLinks voorop? Dat is aan de kandidatencommissie die primair op basis van competenties twee gemengde kandidatenlijsten zal voorstellen aan de afdelingsledenvergaderingen.

21.    Hoe wordt het programma opgesteld? Op basis van het negenpuntenplan waarbij gelijkwaardigheid tussen beide partijen de basis is.

22.    Komt er een gezamenlijke campagne? Uiteraard zullen de partijen voor hun gezamenlijke lijst en gezamenlijk programma samen campagne voeren.

23.    Zoeken jullie concurrentie met lokale partijen ZVV en SSM? We willen een duidelijk lokaal geworteld duurzaam en progressief geluid laten horen.

24.    Wordt er vanaf nu ook hetzelfde gestemd in de gemeenteraad? Deze samenwerking heeft betrekking op de gemeenteraadsverkiezingen 2018 en niet noodzakelijkerwijs op de werkwijze tijdens de huidige raadsperiode.

25.    Waarin verschillen GroenLinks & PvdA dan nog? Er zijn veel overeenkomsten die eigen accenten en voorkeuren niet uitsluiten.

26.    Is dit een noodsprong van de PvdA? Nee.

27.    Is dit een voorschot op herindeling? Nee. Echter, zowel GroenLinks als PvdA hebben een afdeling die de gehele Bommelerwaard beslaat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.