Nieuws van politieke partijen in Zoetermeer over CDA inzichtelijk

118 documenten

Schriftelijke vragen aan het college over de locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen

CDA CDA Zoetermeer 29-07-2020 10:47

In het politiek forum van 2 juli jl. werd de gemeenteraad via een informatieve sessie op de hoogte gebracht van een collegebesluit het Tuunterveld aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw bedrijventerrein. Tijdens een latere sessie lieten betrokkenen blijken grote vraagtekens te hebben bij de procedure en het besluit. Daarom is de CDA fractie met de buurt gaan praten. Naar aanleiding hiervan besloot de CDA fractie het college schriftelijke vragen te stellen. Deze zijn vandaag ingediend. Zoals we hebben kunnen lezen is de inzagetermijn opgeschort voor de voorkeurslocatie Tuunterveld als toekomstig bedrijventerrein. De hele procedure rond de aanwijzing van het Tuunterveld tot voorkeurslocatie levert bij het CDA de volgende vragen op: Heeft het college overwogen om de huidige structuurvisie (2010-2020) te updaten alvorens over te gaan tot een locatiekeuze voor toekomstige bedrijventerreinen? De locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen is bepalend voor hoe Winterswijk er in de toekomst uitziet en hoe bezoekers Winterswijk binnenkomen. Is het college het met het CDA eens dat dit een bredere afweging wenselijk maakt dan alleen ten aanzien van bedrijventerreinen? Op dit moment wordt ook gewerkt aan de visie voor het Misterweggebied. Tussen deze visie en de visie op de bedrijventerreinen lijkt een nauwe samenhang. Waarom worden beide visies niet op elkaar afgestemd? Met de keuze voor Tuunterveld wordt Winterswijk aan alle zijden ingeklemd door bedrijventerrein. Hoe verhoudt zich dit tot de toeristische en recreatieve potenties van Winterswijk? Kan het CDA de enquête die is gehouden onder de ondernemers ontvangen? In hoeverre is de leegstand op de bestaande bedrijventerreinen en de mogelijkheden van revitalisering van de bestaande bedrijventerreinen meegenomen? Hoe denkt het college een adequate ontsluiting van Tuunterveld te realiseren? Zijn de aanliggende N-wegen berekend op de afwikkeling van de extra verkeersbewegingen of dienen hier aanpassingen plaats te vinden? Op welke wijze is bij de afweging rekening gehouden met de belangen van aangrenzende woonwijken? Klimaat en biodiversiteit zijn belangrijke speerpunten in het coalitieakkoord. Waarom spelen deze beide onderwerpen zo’n beperkte rol in de afweging van de locaties? Hoe kan het dat de mogelijkheid voor het plaatsen van windmolens pluspunten oplevert terwijl er een moratorium is op windmolens? Vindt het college een windmolen van circa 200 meter hoog in de nabijheid van de bebouwde kom een optie? Kan het college aangeven hoe invulling is gegeven aan de betrokkenenparagraaf? Waarom is de OWIN niet betrokken bij het opstellen van de visie? Er blijken fouten te zitten in het rapport die niet gecorrigeerd zijn voor het ter inzage is gelegd. Het onderwerp werd op het allerlaatste moment toch nog voor de zomer in een politiek forum behandeld. Hierdoor komt het op ons over als een overhaast proces met een onvoldragen rapport. Wat is de reden voor deze gang van zaken? Hoe kijkt het college terug op het proces? Hoe ziet het proces van het vaststellen van de bedrijventerreinen visie er nu verder uit? Hoe wordt invulling gegeven aan de betrokkenparagraaf?

Gratis bezoekuren voor bewoners centrum Zoetermeer

CDA CDA Zoetermeer 05-07-2020 19:43

Het CDA Zoetermeer is blij dat de bezoekersregeling voor parkeren in het centrum eindelijk klaar is. Met ingang van 1 september 2020 kan een huishouden 67 gratis bezoekersuren per jaar afnemen. Door gebruik van een app kunnen zij op basis van kenteken en toegekende uren, het bezoek eenvoudig digitaal aan- en afmelden. De bewoners van het centrum ontvangen hierover in de eerste week van juli een brief. https://zoetermeersdagblad.nl/algemeen/gratis-bezoekuren-voor-bewoners-centrum-zoetermeer?fbclid=IwAR3lsQMuShc-nATRtwV2UK3o_CbrbmX_s_nCMioXRRoJNlrsPj7X6SQj2Ms

Steun voor oproep D66 om wijkbibliotheek te behouden

D66 D66 GroenLinks CDA Zoetermeer 01-07-2020 09:20

D66 Zoetermeer is blij dat de motie, die oproept tot behoud van zowel bibliotheekfunctie als ontmoetingsplek in de wijken Rokkeveen en Oosterheem, is aangenomen.

D66 raadslid Frank Schoonbeek, ‘de afgelopen tijd hebben we allemaal gevoeld hoe belangrijk contact met andere mensen is voor het welbevinden. We hoorden dat ook terug in onze gesprekken met inwoners. Als gemeente moeten we hierin een stimulerende en faciliterende rol spelen. We moeten nu echt aan de slag met de Huizen van de Wijk en wat is er dan logischer om bestaande ontmoetingsplaatsen te gebruiken om dit ‘wijkgericht werken’ vorm te geven. Met deze Huizen van de Wijk kunnen we sociale cohesie bevorderen, eenzaamheid bestrijden, laaggeletterdheid tegengaan en digitale vaardigheden vergroten. We zijn daarom blij dat we van een groot aantal partijen de steun hebben gekregen voor deze motie.’

Fractievoorzitter van D66 Gernand Ekkelenkamp: ‘Met de motie, die mede is ingediend door GroenLinks en het CDA, zoomen we specifiek in op drie wijken: Oosterheem om daar een ‘Huis van de Wijk’ (met bibliotheekfunctie) te creëren, onderzoek doen naar de mogelijkheden om in de wijk Seghwaert een ‘Huis van de Wijk’ te realiseren en Rokkeveen waar de bibliotheek in staat gesteld wordt om die vestiging om te vormen tot ‘Huis van de Wijk’.

Zonder onze zorg zijn wij nergens!

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Zoetermeer 30-06-2020 18:12

Onbegrijpelijk is dit. In de Tweede Kamer is er voor de derde keer gestemd over SP voorstel voor een structureel betere waardering van zorgverleners. Want na al het applaus en de bonus, is het tijd voor echte verandering. We wisten al hoe belangrijk het werk is dat onze zorgverleners doen, maar de coronacrisis heeft dit nogmaals onderstreept. Zonder onze zorg zijn we nergens.

https://twitter.com/MarijnissenL/status/1276193804337414147?s=08

Daarom zeggen veel zorgverleners dat het wegstemmen van het voorstel door VVD, CDA, D66 en ChristenUnie voelt als een klap in het gezicht van de zorg in plaats van klappen voor de zorg. Een behoorlijk deel van de zorgverleners overweegt zelfs uit de zorg te vertrekken. Dat zou een ramp zijn, want er zijn juist tienduizenden collega’s in de zorg extra nodig.

Maar alleen praten en praten en aangeven en benoemen heeft geen zin. Samen opstaan en zorgen voor verandering wel. Al bijna 100.000 mensen doen mee en steunen de eisen in onze petitie: meer waardering voor de zorg en andere cruciale beroepen. Dat kan door grote bedrijven hun eerlijke deel te laten betalen. Ondersteun onze petitie op www.beloondehelden.nl

Op 5 september komen we samen in actie. Doe mee en meld u aan op  https://doemee.sp.nl/zorgactie

In Zoetermeer starten wij een actie om steun op te halen voor de petitie. Posters en flyers zijn besteld, wenskaarten liggen bij de drukker. Wij gaan een avondje ouderwets plakken zodra de posters binnen zijn. De andere acties die in de pen zitten, gaan we nog niet verklappen.

Video of Oproep onderteken petitie beloon de helden

SP voorzitter Jan Velner: ‘De waardering voor onze zorg is nu terecht heel groot. Maar het mag niet alleen bij applaus blijven. Zorgverleners verdienen meer waardering. Niet alleen de waardering is belangrijk, ook de marktwerking moet eruit.  Met hoe meer mensen we zijn, hoe sterker we staan. Daarom gaan wij de petitie goed onder de aandacht brengen”.

De zorg heeft volop de rekening van de vorige crisis betaald. Er is toen veel bezuinigd op de zorg, veel zorgmedewerkers zijn in de afgelopen jaren ontslagen en de werkdruk en bureaucratie in de zorg zijn toegenomen.

 De SP wil dat de markt uit de zorg wordt gehaald. ‘De zorg is geen markt. Tijdens deze coronacrisis zien we dat samenwerking, en niet concurrentie in de zorg het beste werkt. Als het nu kan dan kan het na de crisis ook,’ zegt Marga, vrijwilligster SP

Ook de lonen blijven al jaren achter. De SP wil dat de rekening komt te liggen bij de grote bedrijven, en dat die ook hun eerlijke deel meebetalen aan dat wat van ons allemaal is. Marga: ‘Het bedrijfsleven krijgt nu miljarden steun op kosten van de samenleving. Wij kiezen voor solidariteit. We laten grote bedrijven hun eerlijke deel aan belasting betalen zodat we onze 'vitale' beroepen, de zorg en alle anderen die Nederland nu draaiende houden, fatsoenlijk kunnen belonen.’

Zoetermeerse wijken verdienen een "Huis met een hart"

CDA CDA Zoetermeer 29-06-2020 19:14

Zoetermeerse wijken verdienen een Huis met een Hart Het CDA-Zoetermeer vindt dat alle Zoetermeerse wijken een Huis van de Wijk verdienen. Een plek om elkaar te ontmoeten. Of het nu is voor een bakje koffie met buurtgenoten, samen bezig zijn met een hobby, een gesprek met een ambtenaar of iemand van de woningcorporatie. Iedereen is welkom, de hele dag door. Een Huis met een Hart dus. CDA-commissielid Maria Pronk en raadslid David Weekenstroo maakten daarom de motie ‘Een Huis met een Hart midden in de wijk’ voor het Voorjaarsdebat. “De Coronatijd laat zien dat mensen een grote behoefte hebben aan sociaal contact,” vertelt David Weekenstroo. “Gelijktijdig zien we ook dat de wijkposten sluiten en plaats maken voor ‘wijkgericht werken’. Helaas gaat die ontwikkeling langzaam. Actieve bewoners nemen de regie over. Ze organiseren bijeenkomsten om elkaar te ontmoeten en ondersteunen elkaar. Het Huis van de Wijk breidt voort op deze ontwikkeling.” Ontmoeten Het Huis van de Wijk moet een plek worden waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten. “Het Huis wordt een brug tussen bevolkingsgroepen,” aldus Maria Pronk. “Een plek midden in de samenleving met een duidelijke signaleringsfunctie. De vrijwilliger achter de bar kan misschien niet het eenzame gevoel bij iedere bezoeker wegnemen, maar kan hem wel in contact brengen met de professionele zorg, waarmee het Huis samenwerkt.” Verbinding Het Huis van de Wijk gaat verder dan omkijken naar elkaar en lief en leed delen. “Natuurlijk is oma die verder geen familie in de buurt heeft welkom in het Huis. Ze kan met anderen uit de Wijk een hapje te eten,” verzekert commissielid Maria Pronk. “Maar het is ook belangrijk om verbinding te houden met de professionals. Mensen van de gemeente of woningbouwcoöperatie bijvoorbeeld. Als het aan ons ligt, komen er wekelijks spreekuren. In plaats van dat je als bewoner naar het stadhuis of kantoor van de corporatie moet, komen de professionals naar jou toe. Dat geldt ook voor de wijkwethouders; spreekuur van de wethouder in het Huis van de Wijk.” Meer mogelijkheden Weekenstroo ziet nog meer mogelijkheden voor het Huis van de Wijk. “Het kan ook een plek zijn waar ZZP'ers kunnen vergaderen. Of een plek worden waar kinderen na schooltijd huiswerkbegeleiding krijgen als ze dat nodig hebben. En zo zijn er nog wel een aantal functies te verzinnen. Daarom vragen het college in onze motie om te kijken hoe een Huis van de Wijk vormgegeven kan worden en aan de slag te gaan waar dat al mogelijk is.” De gemeenteraad stemt maandagavond 29 juni over de motie.

Vaart zetten achter aanbesteding jeugdzorg

CDA CDA Zoetermeer 27-06-2020 18:58

CDA Zoetermeer: vaart zetten achter aanbesteding inkoop jeugdzorg Het CDA Zoetermeer wil dat het college vaart zet achter de aanbesteding van de inkoop in de jeugdhulp per 1 januari 2021. “Op deze manier gaan zorgorganisaties en professionals beter samenwerken, zodat voor hetzelfde geld een beter resultaat kan worden geboekt,” aldus CDA-fractievoorzitter Véronique Frinking. “De kosten voor jeugdhulp zijn in vijf jaar tijd met 10 miljoen zijn gestegen. “Er zijn inmiddels grote tekorten op de jeugdzorg die financieel steeds zwaarder drukken op de begroting van de gemeente. Dat is onwenselijk, zeker als niet duidelijk is wanneer, hoe en of er een plafond bereikt wordt”, vindt Frinking. Voorkomen Maar er zijn meer zaken onduidelijk. Frinking: “Er is te weinig bekend over de effectiviteit van de jeugdhulp en er wordt te weinig gedaan aan het voorkomen van problemen. Ook weten we te weinig over de instroom (wie verwijst en hoeveel), doorstroom (lange behandeltijd), herintreders (aantallen) en nazorg van jongeren in de jeugdhulp.” Motie “Wij willen dat daar verandering in komt en hebben daarom de motie ‘Voor hetzelfde geld naar een beter resultaat’ ingediend. Het CDA Zoetermeer vindt dat het college vaart moet zet achter de plannen voor de aanbesteding van de inkoop in de jeugdhulp. Hierdoor worden jeugdhulporganisaties gestimuleerd om beter samen te werken. Dat moet sneller,” aldus Frinking. Bovendien moet de hulp beter gaan aansluiten op de hulpvraag. Wij willen speciale aandacht voor preventie. De jongeren en ondersteuning van de ouders staan hierbij centraal.”

Het voorjaarsdebat: de bijdrage van fractievoorzitter Jordy Boerboom | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks SGP D66 CDA PvdA Zoetermeer 23-06-2020 00:00

Gisteravond was het weer tijd voor het voorjaarsdebat. Het debat waar politieke partijen zich uitspreken over het gemeentelijke beleid van het komende jaar. Een belangrijk onderdeel van het debat was de besteding van de eenmalige inkomsten verkegen door de verkoop van Eneco. GroenLinks snapt dat er op korte termijn gaten gedicht moeten worden, maar zet het geld graag vooral in voor duurzame investeringen die de stad op de lange termijn versterken. Fractievoorzitter Jordy Boerboom geeft in onderstaande tekst de visie van de fractie weer en gaat nader in op moties die GroenLinks heeft ingediend.

Op dinsdag 11 maart kondigde het kabinet een intelligente lock-down aan. Diezelfde dag zei een vriendin tegen mij: “Het is een gek idee, maar we gaan door de corona-crisis onderdeel zijn van de geschiedenisboeken.” Op dat moment drong het bij mij nog niet binnen wat ze bedoelde, maar inmiddels zal iedereen deze uitspraak goed kunnen plaatsen. Het virus heeft het leven van een ieder in de wereld ontwricht en Zoetermeer is daarbij geen uitzondering. We waren een maatschappij in overlevingsstand, maar door een enorme saamhorigheid in de stad zijn we de afgelopen periode doorgekomen. Inmiddels kunnen we langzaam weer de blik op de toekomst werpen. Daarmee komt ook het moment waarop we keuzes moeten om die ene belangrijke vraag te beantwoorden in de geschiedenisboeken, welke kant ging Zoetermeer op na de coronacrisis?

In dezelfde week van 11 maart werd een collega met een flexcontract ontslagen, terwijl die net een week daarvoor begonnen was. De afgelopen maanden hebben we gezien dat het de inwoners met flexcontracten, tijdelijke contracten en ZZP’ers zijn die hun baan verliezen. Vaak zijn dit ook de mensen die praktisch opgeleid zijn en waarvoor helaas al weinig werk was in Zoetermeer. Ik herinner u graag aan de mismatch die wij in Zoetermeer hebben tussen de werkgelegenheid en de opbouw van de beroepsbevolking. GroenLinks vindt het cruciaal dat de wethouder onderwijs en economie nadenkt over een actieplan om de kansen op een baan te vergroten en de werkgelegenheid voor juist deze groep praktisch opgeleide inwoners te verhogen.

Anders dreigen zij een nieuwe groep kwetsbaren te worden, zoals het Rapport Halsema schrijft. In combinatie met de bestaande groep kwetsbaren die we al in de stad hebben en verder dreigt af te glijden, staan we voor een enorme uitdaging. Bij deze inwoners zullen de financiële problemen toenemen, de stress in deze gezinnen zal groeien en de kinderen zullen te maken krijgen met kansenongelijkheid. Uiteindelijk resulterend in meer gebruik van Jeugdzorg en armoedeondersteuning. Het is daarom nu het moment om als gemeente een keuze te maken. Laten we deze inwoners afglijden en doen we aan symptoombestrijding of durven we te kiezen voor het aanpakken van de oorzaken waar deze groep inwoners daadwerkelijk mee te maken krijgen of al hebben. Daarom heeft GroenLinks samen met D66 en de SP een motie ingediend om het college te vragen om maatregelen te bedenken die deze mensen aan de ‘voorkant’ helpen.

Helaas heeft de coronacrisis geen verandering gebracht in het aanbod van betaalbare woningen in de stad, die juist zo nodig zijn om grotere problemen te voorkomen bij inwoners in kwetsbare posities. Mijn fractie heeft het idee dat de goedkope huur op dit moment enkel invulling krijgt door via de particuliere sector goedkope woningen te bouwen. Als dit het geval is heeft GroenLinks daar grote moeite mee, want juist die sociale huurwoningen van de corporaties komen ten goede aan inwoners die ze het hardst nodig hebben. Daarnaast zullen corporatiewoningen zorgen dat de kwetsbare groepen niet verder afglijden. Graag een reactie van de wethouder over welke ambitie hij heeft om een goede balans tussen corporatiewoningen en goedkope particuliere huur te realiseren.

Als het gaat over (woningbouw)projecten zijn er afgelopen jaar veel plannen gemaakt, maar komt de productie nog beperkt op gang. GroenLinks heeft het vermoeden dat dit mede komt door het enorme aantal projecten. Dit hebben wij in het najaar al aangegeven, maar de urgentie is inmiddels groter dan ooit. In onze ogen kunnen we alleen door keuzes te maken zorgen dat we onze ambities realiseren. Daarom doen we wederom een oproep aan het college om bij het Najaarsdebat inzichtelijk te maken welke (woningbouw)projecten kansrijk zijn en waarbij alle doelgroepen bediend worden. Graag een reactie van het college.

Deze keuzes zijn ook nodig om andere uitdagingen in de stad financieel op te kunnen pakken. Met een vooruitblik op Zoetermeer 2040 zien we een aantal bestaande wijken waar inwoners onze aandacht verdienen. Ook omdat dit de wijken zijn die het hardst getroffen worden door de effecten van de huidige crisis. Wat GroenLinks betreft gaan we in deze wijken samen met onze partners aan de slag om woningen te verduurzamen, de openbare ruimte op te knappen, maar bovenal de sociale cohesie te versterken Wij zien graag een perspectief van het college hoe zij tegen de ontwikkeling in deze wijken aankijken.

U heeft het GroenLinks al vaak horen zeggen, maar de diversiteit is een van de mooie dingen in onze stad. De afgelopen crisis heeft laten zien wat saamhorigheid betekent. Toch laat Zoetermeer 2040 zien dat er nog veel werk te doen is op het gebied van sociale cohesie. Het ontmoeten van elkaar zou daarbij wat GroenLinks betreft centraal moeten staan om het gepolariseerde wij-zij denken in het media landschap te verbreken. De voorstellen van het CDA en D66 voor de huizen van de wijk, inclusief een plek voor de bibliotheek, passen daar helemaal in en daarom dienen we die mede in. Daarnaast roepen wij het college op om met voorstellen te komen richting het Najaarsdebat om de sociale cohesie te versterken.

Sociale cohesie is voor GroenLinks ook dat we samen de stad maken. Daarbij moeten jongeren de kans krijgen om mee te denken over de toekomst van hun stad. Het afgelopen jaar klopten zij daarbij nadrukkelijk op de deur en vroegen zij om gehoord te worden. Daarbij kan hun creatieve en frisse blik bijdragen aan betere besluitvorming. Samen met D66, PvdA en CDA dienen wij daarom een motie in om te komen tot een jongerenraad.

Als er een thema is waar jongeren zich het afgelopen jaar hard voor hebben gemaakt, is dat de energietransitie. Het risico is dat deze mooie ambities in de ijskast verdwijnen door de crisis. Wat GroenLinks betreft is dit juist het moment om de ambities te versnellen. Het verduurzamen van woningen, kantoren en gemeentelijke panden draagt bij aan werkgelegenheid, vooral voor Zoetermeerders die praktisch zijn opgeleid. Een duurzaamheidsfonds geeft daarbij een mooie impuls aan deze ambitie. Ook omdat inwoners door de crisis geneigd zijn om financiële uitgaven uit te stellen. Daarom dienen wij samen met CU-SGP en het CDA een motie in om te onderzoeken hoe een duurzaamheidsfonds een bijdrage kan leveren aan de ambities van de energietransitie en daarbij rekening te houden met een verschillende omvang van het fonds.

Als de coronacrisis een ding heeft laten zien is het hoe belangrijk cultuur en sport zijn voor onze stad. Inwoners konden hun energie niet kwijt en mistten creatieve activiteiten. Gelukkig zijn er inmiddels meer mogelijkheden voor inwoners om te kunnen bewegen en geïnspireerd te raken. De toekomst van verenigingen en organisaties is echter onzeker. Wat GroenLinks betreft heeft de stad ook een ‘ziel’ en houden we onze stad gezond. Daarom diende GroenLinks moties van de PvdA en D66 die opriepen tot het versterken en ondersteunen van de cultuur mede in.

Dit alles moeten wij doen met een begroting die ernstig onder druk staat. Het college kiest er voor om de Enecogelden te gebruiken om deze gaten te dichten. GroenLinks heeft daar, samen met het CDA, D66, PvdA en SP, begrip voor als het gaat om het huidige jaar en de begroting van 2021. Voor de jaren daarna vinden wij echter dat het college niet de eenvoudige keuze moet maken door een greep te doen uit de Enecogelden. GroenLinks is van mening dat deze middelen zo min mogelijk gebruikt worden voor eenmalige gaten, maar vooral bijdragen aan versterking van de stad. Graag gaan we in debat over op welke manier we voorkomen dat deze gelden voor ad-hoc ideeën worden ingezet. Daarnaast maakt GroenLinks graag nog 2 andere opmerkingen over de financiën:

1. We snappen de keuze van het college om structurele bijdrages van het Rijk in te boeken voor de jeugdzorg en Wmo. Wij gaan er wel vanuit dat het college maximaal blijft lobbyen om deze middelen ook daadwerkelijk te krijgen.

2. Vanavond heb ik wijzigingen van beleid voorgesteld waarbij een aantal mogelijk met Enecogelden gedekt kunnen worden, maar wij beseffen ook dat we (slimme) keuzes moeten gaan maken. Een eventuele verhoging van de OZB is daarbij voor mijn fractie een optie als dit bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad van de toekomst.

Wat GroenLinks betreft komt in de geschiedenisboeken te staan dat de coronacrisis het kantelpunt is geworden waarbij Zoetermeer een inclusieve stad werd waar iedereen er toe doet en mee praat, waarbij de problemen van kwetsbare inwoners aan de ‘voorkant’ werden opgepakt en waarbij de verduurzaming van de stad een extra impuls heeft gekregen.

Pilot met flexwonen van start

D66 D66 CDA Zoetermeer 24-05-2020 06:53

Een pilot voor het flexwonen start op de Ruimtebaan. Dat schrijft het college in reactie op de aangenomen motie van het CDA die D66 mede-indiende samen met Zó Zoetermeer. Daarin riepen de partijen het college op te onderzoeken of er locaties beschikbaar zijn in Zoetermeer die kansen bieden voor flexibele woonconcepten. Daarmee creëren we oplossingen voor mensen die snel huisvesting nodig hebben maar daar niet jaren op kunnen wachten.

Raadslid Jamila Bakkers: “Het is goed te zien dat het college voortvarend aan de slag gaat met het flexwonen. We kunnen als gemeente met deze locatie ervaring opdoen voor het flexwonen. Zeker nu is het van belang om te bezien of deze nieuwe woonvorm kansen biedt om de Zoetermeerse woningvoorraad te vergroten.”

Raad Zoetermeer is solidair met vluchtelingenkinderen

PvdA PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Zoetermeer 20-05-2020 10:49

Raad Zoetermeer is solidair met vluchtelingenkinderen

PvdA, D66 en GroenLinks in Zoetermeer maken zich sinds begin maart grote zorgen over de humanitaire ramp die op de Griekse eilanden gaande is,  waarbij duizenden mensen die door oorlog en geweld op de vlucht zijn geslagen, onder erbarmelijke omstandigheden worden opgevangen. Onder hen bevinden zich meer dan 5000 alleenstaande of verweesde kinderen, die geen toegang hebben tot onderdak, water, eten, medische zorg en onderwijs.

“Deze kinderen zijn moederziel alleen, lijden honger, hebben geen onderdak, niemand bekommert zich om ze en sommigen worden zelfs misbruikt of verhandeld. Wij hebben de morele plicht hen te beschermen, samen met andere landen”, licht PvdA-raadslid Susanne Bout toe. “Zoetermeer is een inclusieve stad waar iedereen welkom is en zich thuis moet kunnen voelen. Laten wij net als een flink aantal andere gemeenten solidair zijn en ons hart laten spreken.”

“Samen met Fractie van den Berg, Zó! Zoetermeer, het CDA en CU/SGP hebben wij als partijen daarom in een motie het college van Zoetermeer gevraagd om richting het kabinet uit te spreken dat ook de gemeente Zoetermeer bereid is om te helpen bij de opvang van deze kwetsbare kinderen”, aldus D66-raadslid Frank Schoonbeek. Raadslid Derya Yula (GroenLinks) vult aan: “Ook willen we dat Zoetermeer zich aansluit bij de ‘Coalition of the Willing’, de groep van inmiddels meer dan 60 gemeenten die al hebben aangegeven vluchtelingenkinderen op te willen nemen”.

Diverse organisaties zoals voogdij-organisatie Nidos staan al klaar voor de opvang en begeleiding van een aantal kinderen en er hebben zich al voldoende pleeggezinnen aangemeld. Het kabinet helpt weliswaar de Griekse regering met het opstarten van een voogdijprogramma in Griekenland zelf, maar het duurt nog wel drie jaar voordat 500 kinderen daardoor onderdak hebben. Daarmee zijn ze nu niet geholpen, aldus de indieners van de motie. Er moet nú iets gebeuren, vinden zij.

De motie is in de raadsvergadering van 19 mei aangenomen.

https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/raad-zoetermeer-is-solidair-met-vluchtelingenkinderen/

Het idee van de motie en het bijbehorende agenderingsverzoek zijn van commissielid Ramie al Moukhaibar. De motie en het agenderingsverzoek zijn ingediend en verdedigd in de raad door raadslid Susanne Bout.

Als u op de motie klikt, zal deze groter openen in een nieuw venster.

Het bericht Raad Zoetermeer is solidair met vluchtelingenkinderen verscheen eerst op PvdA Zoetermeer.

De economische crisis en de Corona-epidemie.

SP SP VVD D66 CDA PvdA Zoetermeer 23-04-2020 22:27

Nog maar kort geleden werden er juichende verhalen verteld over economisch herstel na de vorige crisis. Maar de gevolgen van de crisis in de jaren 2008-2010 en later zijn nog lang niet verwerkt. En aan de oorzaken is niets gedaan. Van controle op de banken en meer regels voor de financiële sector is niets terecht gekomen. De dreigende volgende recessie in 2020 werd al ver vóór de corona-epidemie voorspeld. En dreigt nu over te gaan in een echte economische crisis. Nu wordt die epidemie voorgesteld als oorzaak van de economische crisis. Maar de recessie in de economie was er al vóór corona. Corona als oorzaak van de economische crisis: een omkering van de werkelijkheid. Al ver vóór de epidemie waren de problemen in de economie nog steeds en opnieuw voelbaar voor heel veel werkende mensen. In de industrie, in de havens en in de bouw, bij de banken en bij de overheid wordt de werkgelegenheid minder, er dreigen ontslagen en loonsverhoging is zeldzaam.

Nederland: 2018-2019-2020.

In Nederland leven 600.000 huishoudens in armoede, dat zijn 1.100.000 personen, waaronder 300.000 kinderen. Een toenemend aantal zzp-ers loopt een groter risico op armoede dan anderen. Eén op de acht huishoudens staat rood, 110.000 hebben een achterstand in hun hypotheekbetaling. De zorgpremie kan door 270.000 huishoudens niet op tijd betaald worden. Van de huishoudens in Nederland heeft 1 op 5

problematische schulden. De lonen en salarissen van werkende mensen blijven achter bij de kosten van levensonderhoud. Evenals de inkomens van ouderen. Veel mensen hebben dubbele banen voor een fatsoenlijk inkomen voor hun gezin. Het reëel besteedbaar inkomen van huishoudens is in 2018 gelijk aan dat in 1977. En sterk achter gebleven bij de economische groei. Steeds meer mensen werken gedwongen in flexbanen, met tijdelijke contracten, als uitzendkracht of als zzp-er. Veel werk van mensen wordt vervangen door machines, computers en robots. En in plaats van vooruitgang betekent dat werk- en bestaansonzekerheid. De gevolgen van de politiek van afbraak en bezuiniging na de vorige crisis zijn nog iedere dag voelbaar voor grote delen van de bevolking. De verzorgingsstaat is bijna helemaal afgebroken. De zorg voor jeugd en jongeren is een chaos en onbereikbaar, met groeiende wachtlijsten. “Wajongers” met een ernstige handicap wordt verteld dat zij “hun eigen broek moeten ophouden”. De sociale werkplaatsen zijn nagenoeg gesloopt. Werkelozen worden gedwongen zwaar, gevaarlijk en ongezond werk uit te voeren. Voor jongeren op zoek naar een woning zijn geen woningen beschikbaar. De vroegere woningnood als in de jaren vijftig is weer terug. Het aantal vooral jongere daklozen groeit.

De AOW voor de oudere bevolking is al jaren lang niet verhoogd. Ook de pensioenen stagneren, er dreigen zelfs pensioenkortingen. En de pensioenleeftijd gaat omhoog. De verzorgingshuizen voor hulp behoevende ouderen zijn opgeheven. De toegang tot verpleeghuizen wordt bemoeilijkt, zieke ouderen moeten maar door hun kinderen, kleinkinderen en andere familie verzorgd worden. In de uitbraak van de corona-epidemie wordt duidelijk dat de bezuinigingen van de afgelopen jaren hebben geleid tot tekorten aan materialen die voor de zorg voor coronapatiënten nodig. Niet alleen tekort aan bedden, IC-kamers en beademingsapparaten, maar ook een tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorgverleners. In de verpleeghuizen hebben mensen wekenlang zonder die middelen gewerkt. Een ruime voorraad van die middelen aanleggen was in de zieken- en verpleeghuizen verboden. Door die tekorten zijn behandelingen en operaties voor ernstig zieken uitgesteld, zelfs voor baby’s en jonge kinderen. De lonen en salarissen voor werkers in de thuiszorg en in de ziekenhuizen blijven steeds meer achter bij de stijgende kosten van levensonderhoud. Goede zorg is er vooral voor mensen met veel geld, in dure privé klinieken en verzorgingshuizen. De kwaliteit van het basisonderwijs wordt minder, meesters en juffen krijgen onvoldoende betaald, de werkdruk neemt toe, evenals de ongelijkheid van kansen voor de kinderen. Goed onderwijs wordt steeds meer een kwestie van geld. Ook voor de werkers in de publieke sector (politie, brandweer, ambulance) neemt de werkdruk toe en zijn de lonen bevroren.

Dat is de situatie voor heel veel mensen, nu ook tijdens de corona-epidemie. Maar de crisis was al aanwezig en voelbaar, lang vóór er sprake was van corona.

Met de grote bedrijven, met hun directies, besturen en aandeelhouders ging en gaat het intussen nog steeds uitstekend. De verzekeringsbedrijven die in feite de baas zijn over de gezondheidszorg maken flinke winst. Ook de grote banken maken enorme winsten. De winst van beursfondsen is in vijf jaar verdubbeld van 33 naar 66 miljard. Van alle bedrijven in Nederland samen groeide de winst een kwart, tot 290 miljard. De bedrijfswinsten groeien al jaren vele malen sneller dan het aantal banen of de loonsom. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de beleggers gaat stijgt van jaar tot jaar. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de werknemers gaat daalt van jaar tot jaar. Het aandeel van de factor arbeid in het nationaal inkomen is gedaald van 92 procent in 1977 naar 73 procent in 2018. In de jaren 1965 tot 1975 was vennootschapsbelasting voor bedrijven 45 tot 48 procent van de winst. In de jaren tot 2020 is dat verlaagd naar nog maar 20 tot 25 procent. Eén procent van de vermogenden in Nederland bezit 25 procent van alle vermogens. En de rijkste 10 procent heeft 60% van het vermogen.

Dank zij het corona-virus zijn Rutte en de VVD plotseling bij veel mensen populair. Maar hoewel zij uitvoerders zijn van de gevoerde politiek, zijn niet alleen Rutte en de VVD aansprakelijk. Het waren ook andere, zogenaamd “progressieve” partijen die afbraak en bezuiniging ondersteunden en uitvoerden. Allereerst moet de PvdA genoemd worden. Het begon al bij Kok, jaren geleden, gestimuleerd en gesteund door zijn Europese collega’s Schroeder (Duitsland) en Blair (Engeland). En door hun Amerikaanse voorbeelden, de presidenten Reagan en Clinton. En dan de PvdA-ers van recenter datum: Wouter Bos, Jeroen Dijsselbloem, Diederik Samsom, Lodewijk Ascher. Maar ook Halsema en Klaver van Groen Links. Samen met CDA en D66. Bij al die partijen krijgen gewone werkende mensen de schuld van heel veel problemen in de schoenen geschoven. En die zelfde mensen moeten opdraaien voor de kosten en de gevolgen.

Financiële steun voor de grote bedrijven. Een oplossing voor de crisis?

Als reactie op de vorige crisis kregen de banken massale steun. En in de huidige crisis wordt massale steun aan vooral bedrijven aangekondigd. Die steun voor de banken heeft die vorige crisis niet echt opgelost. Miljarden steun voor de grote bedrijven zal ook nu niet helpen. Directies, managers, besturen, commissarissen en aandeelhouders zullen daarvan profiteren. Werknemers hebben het nakijken en worden bedreigd met massale werkeloosheid. De armoede zal toe nemen. Maar tegelijk ook het aantal miljardairs. En ook de ongelijkheid in rijkdom en vermogen zal groeien. De overheid trekt miljarden uit om de crisis te bestrijden. Maar die miljarden moeten niet naar de grote bedrijven gaan. Bedrijven die kort geleden nog grote bedragen als dividend aan hun aandeelhouders hebben betaald komen niet in aanmerking voor steun. Ondernemingen die met slimme trucs belastingen ontwijken en ontduiken worden van financiële steun uitgesloten. Dat geldt ook voor grote uitzendbureaus die miljarden hebben verdiend aan hun uitzendkrachten. De KLM en Schiphol worden al jarenlang gesteund met belastingvrijstelling en subsidies. De lobby voor de luchtvaart doet het voorkomen dat die bedrijven zeer belangrijk zijn voor het nationaal inkomen en de werkgelegenheid. Die “iconen van ons land” (Mark Rutte!) zijn van veel minder betekenis dan hun leugenachtige lobby ons wil wijs maken. Ook grote verzekeringsmaatschappijen komen niet voor steun in aanmerking, het zelfde geldt voor de grote supermarkten en reisorganisaties. Een reisorganisatie als Booking.Com moet eerst de vooruit betaalde reisgelden maar terug betalen! En natuurlijk komen de banken helemaal niet in aanmerking voor steun. Bovendien moet voor al die bedrijven de dividendbelasting verhoogd worden. Bedrijven waar “het geld tegen de plinten klotst” (Rutte) hoeven niet gesteund te worden, integendeel.

Geen steun voor kapitaal, maar steun voor arbeid.

Steun moet er zijn voor werknemers die door de crisis hun baan verliezen. De uitkeringen voor werkelozen moeten naar 100% van het laatst verdiende loon. De bijstand en de AOW moeten omhoog. Kleine ondernemers in het midden- en kleinbedrijf moeten ruim gesteund worden, evenals de kleine ondernemers zonder personeel: zzp-ers. Mensen van 65 jaar die nog niet met pensioen zijn moeten direct in aanmerking komen voor hun AOW en pensioen. De pensioenfondsen zullen daarbij door de overheid gesteund moeten worden. De slachtoffers van het toeslagenschandaal bij de belastingdienst worden per direct schadeloos gesteld. De lonen in de zorg (ziekenhuizen, thuiszorg, verpleeghuizen), in het basisonderwijs en in de publieke sector (politie, brandweer en ambulance) moeten direct met 10% verhoogd worden. Steun is er ook nodig voor huisartsen, tandartsen, pedicures, mondhygiënisten, fysiotherapeuten, verloskundigen enz. Die komen nu door de crisis in moeilijkheden, maar ze blijven ook in de toekomst hard nodig. Artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners voor corona-patiënten lopen een groot risico ziek te worden en zelfs te overlijden. Zij werken nu zelf aan een stichting en een fonds om te helpen als zij of hun gezinnen financieel in de problemen komen bij ziekte of overlijden. Eigenlijk is het schandalig dat deze mensen dat zelf moeten organiseren, alsof ze het nog niet druk genoeg hebben. De overheid moet er voor zorgen dat dat fonds er direct komt en gevuld wordt met de nodige miljoenen die de regering beschikbaar heeft voor de bestrijding van de economische crisis. De huurdersheffing (extra belasting voor woningcorporaties) moet gestopt worden. Die corporaties moeten financieel gesteund worden bij het realiseren van grote aantallen eenvoudige en goedkope prefab starterswoningen. Geproduceerd in een fabriek, gemonteerd op de bouwplaats. De mogelijkheden zijn er al, bedrijven in die sector moeten ondersteund worden. En de regels en voorschriften vereenvoudigd. Ook biologische en duurzame land- en tuinbouw moet een kans krijgen door boeren die hiermee een begin maken financieel te steunen. En eindelijk moet er ook geld beschikbaar komen om de jeugdzorg fatsoenlijk te organiseren. Huisuitzettingen als gevolg van huur- of hypotheekschulden zijn tot het einde van de crisis niet toegestaan. En het werk van deurwaarders wordt stil gelegd zo lang dat werk niet fatsoenlijk en eerlijk wordt georganiseerd. Er zijn nog veel meer zaken die het verdienen ondersteund te worden met de miljarden die minister Hoekstra tot zijn beschikking heeft. Beter dan die miljarden te storten in de bodemloze putten van de banken en de grote bedrijven.

Alle hier voorgestelde maatregelen moeten genomen worden, niet alleen omdat ze rechtvaardig en eerlijk zijn, maar ook economisch gezien het meest nuttig zijn.

De kern van de huidige economische problemen is dat er te veel aanbod is (er is te veel geproduceerd) en te weinig vraag (de koopkracht is voor veel mensen onvoldoende). Er is een praktische, eenvoudige en nuttige reactie mogelijk op de crisis, direct te realiseren, met het doel de koopkracht te verbeteren en kleine ondernemers te steunen.

Stimuleer de vraag, steun de middenstand.

Twaalf jaar geleden was er een financiële crisis, daarna een economische. Nu een gezondheidscrisis en een economische. Reactie op de vorige crisis: steun voor de banken. En nu, in 2020, wordt er geroepen om steun voor het grote bedrijfsleven. Steun voor de grote banken heeft die crisis van 12 jaar geleden niet echt opgelost. De grote bedrijven steunen zal ook nu niet helpen om de crisis te beëindigen.

Bij recessie, depressie en crisis is er altijd sprake van overproductie en onderconsumptie. Een scheve relatie tussen aanbod en vraag. Aan de aanbodzijde worden kleine ondernemers zwaar getroffen. Aan de vraagzijde zien werkende mensen hun inkomen dalen. Begin van een oplossing: een modern distributiesysteem. Alle Nederlanders krijgen van de overheid vijf bonnen van € 10.-, te besteden bij bakker, slager, groenteboer, kaaswinkel en visboer. Geen contant geld, maar bonnen. Niet te besteden in supermarkten, grootwinkelbedrijven of in de winkels van de grote winkelketens. Ondernemers (kleine middenstanders) verkopen hun producten, niet voor geld, maar voor bonnen. En ruilen die bij de overheid in voor geld. Kosten: 850 miljoen euro. Bedrag van niets, vergeleken met de bedragen die minister Hoekstra beschikbaar heeft. De actie kan na enkele maanden herhaald worden. Dan mogelijk ook voor kleding- en schoenwinkels. Lastig te organiseren, misschien, maar voor slimme i.c.t.-ers goed te bedenken. Stimuleer de vraagzijde van de economie. Breng de economie weer op gang, de reële economie van het dagelijks leven, voor klanten en winkeliers.

Ongeorganiseerd zijn en blijven we slachtoffer.

Tijdens de crisis van 2008-2010 en latere jaren werd er door actievoerders vaak geschreven en gesproken over de 1 procent en de 99 procent. De 1 procent waren de veroorzakers en de profiteurs van de crisis, de 99 procent waren de slachtoffers die voor de kosten moesten opdraaien. En eigenlijk is dat nu nog of weer zo. Die 1% is sterk en goed georganiseerd. De 99% is bijna ongeorganiseerd en dus zwak. En dan zijn zij alleen maar slachtoffers. Dat leidt tot uitspraken als: “Het is altijd zo geweest en zal altijd wel zo blijven”. En: “Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje”. Dat denken maakt mensen machteloos en houdt verandering tegen. Toch is die machteloosheid maar schijn, het kan wel anders.

In wat voor maatschappij leven wij eigenlijk? Hoe zit onze samenleving in elkaar?

In iedere samenleving vindt productie plaats (er wordt gewerkt) waardoor de mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien. In de organisatie van die productie hebben niet alle mensen dezelfde positie.

Algemeen gezegd onderscheiden we ook in het tegenwoordige kapitalisme twee belangrijke groepen mensen: klassen. De ene groep bezit het vermogen arbeidskracht te verkopen, de andere groep heeft de productie-middelen in bezit en heeft het vermogen arbeidskracht te kopen.

Productiemiddelen zijn niet alleen fabrieken en gebouwen met machines en

grondstoffen, maar ook de middelen van banken, verzekeringen, ziekenhuizen, onderwijsorganisaties en winkelbedrijven.

Werkende klassen: alle werkende mensen die voor hun levensonderhoud aangewezen zijn op hun arbeidskracht, of dat nu hoofd- of handarbeid is. Niet alleen werknemers in fabrieken.

Maar ook in bouw, schoonmaak, transport en openbaar vervoer. Daarnaast administratieve medewerkers in bedrijven en instellingen, bij banken, verzekeringen en de overheid. En mensen die werken in onderwijs, zorg of winkelbedrijf.

Heersende klassen: grootaandeelhouders, financiers en eigenaren van grote, vaak internationaal georganiseerde ondernemingen, met de in hun dienst werkende commissarissen, directies, besturen en managers. En de zich met de heersende klassen identificerende politici, hoge militairen, hoge leidinggevende politiefunctionarissen en duur betaalde juridische, financiële, economische, organisatie- en belastingspecialisten.

Wie in de tegenwoordige tijd van crisis de eigen belangen wil verdedigen en mee wil delen in welvaart en vooruitgang moet zich realiseren als eenling en individu heel zwak te staan. Degenen die die iets willen bereiken zullen dat samen met anderen moeten doen. En zich moeten realiseren waar zij bij horen. Natuurlijk iedereen hoort bij een gezin, een familie, bij de mannen of bij de vrouwen, bij de ouderen of bij de jongeren, bij de hoog- of de laagopgeleiden, bij de blanke of de gekleurde Nederlanders. Maar vooral moeten zij zich realiseren met wie zij gedeelde belangen hebben. Kort gezegd: hoor je bij de 1 procent of bij de 99 procent? Bij de werkende of bij de heersende klasse? Dat woord “klasse” klinkt ouderwets, maar juist in tijden van crisis is het nog steeds bruikbaar.

De strijd voor de belangen van de 99 procent is niet alleen te voeren, dat moet samen gebeuren. Op basis van gemeenschappelijk belang en solidariteit.

Willem de Vroomen Alkmaar april 2020

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.