Nieuws van Leefbaar 3B over VVD inzichtelijk

9 documenten

Succesvolle beeldvorming huisvesting arbeidsmigranten

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD Lansingerland 02-06-2019 21:52

Succesvolle beeldvorming huisvesting arbeidsmigranten

Posted on jun 2, 2019 | 1 comment

Op initiatief van Eric Kampinga (VVD) en Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) heeft de raad zich afgelopen woensdagavond een goed beeld kunnen vormen van de noodzaak en de mogelijkheden van huisvesting voor arbeidsmigranten. De arbeidsmigranten komen met name uit Oost-Europa en in het bijzonder vanuit Polen.

Naast de raadsleden van alle fracties waren ervaringsdeskundigen en belanghebbenden aanwezig.

Tuinder Theo Ammerlaan – Voorzitter LTO Glaskracht midden Zuid-Holland

Tuinder Ilone Douma-Ammerlaan – Voorzitter VNO-NCW Oostland

Bart Legierse – Directeur Stipt uitzendbureau, dat 600 arbeidsmigranten heeft werken in Lansingerland, waarvan er niet een in Lansingerland woont

Jeroen van Leeuwen – Uitzendbureau NL Jobs en lid taskforce huisvesting Arbeidsmigranten Westland

Bert Verheij – Directeur HomeFlex, beheerder van huisvestingscomplexen voor arbeidsmigranten

Marc Govers – Bouwer en leverancier van tijdelijke huisvesting

Kees verhoef – Ambtenaar van de gemeente Lansingerland

Duidelijk werd dat er enorme behoefte is om arbeidsmigranten dichter bij hun werk te huisvesten en dat tuinders arbeidsmigranten bitter hard nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. lees meer

60% van de arbeidsmigranten is hier minder dan een jaar en daarvan weer 40% maximaal vier maanden. De conclusie is dat met name voor deze groep van 60% tijdelijk huisvesting moet worden geregeld in het glastuinbouwgebied. Dat betekent dat woonunits gebouwd moeten worden op grondgebied van tuinders in Lansingerland. HomeFlex heeft projecten laten zien hoe elders in Nederland op een goede, gecontroleerde en veilige wijze deze huisvesting in de buurt van de werkplek gerealiseerd kan worden. Bijkomend voordeel is dat in woonwijken in de kernen van Lansingerland geen doorgangshuizen ontstaan voor arbeidsmigranten.

Conclusie van Leefbaar 3B is dat de gemeente en de provincie het planologisch mogelijk moet maken om tijdelijke huisvesting voor arbeidsmigranten te kunnen realiseren. Het beste is om een campus te realiseren in het glastuinbouwgebied van Lansingerland en niet op verschillende plaatsen kleine woonlocaties. De bemoeienis van de gemeente betreft dus alleen het bestemmingsplan en niet de exploitatie, die ligt bij de tuinders.

Extra openstelling publieksbalies gemeentehuis op donderdagavond

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA ChristenUnie Lansingerland 02-06-2019 21:22

Extra openstelling publieksbalies gemeentehuis op donderdagavond

Posted on jun 2, 2019 | 0 comments

Vanaf 6 juni is ook op donderdagavond de publieksbalie van het gemeentehuis open voor de inwoners. Om de inwoners nog vaker de gelegenheid te geven om ’s avonds zaken met de gemeente te regelen, wordt de openstelling uitgebreid. Vanaf 6 juni 2019 kunnen onze inwoners ook op donderdag tot 20.00 uur in het gemeentehuis in Bergschenhoek terecht. De openstelling op de dinsdagen is ook tot 20:00 uur.

Door een extra avondopenstelling wordt de bereikbaarheid en de dienstverlening verbeterd. Het uitbreiden van de openingstijden sluit aan op de ambities uit het coalitieakkoord van Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie en het collegeprogramma.

Voor het regelen van zaken met de gemeente kunnen de inwoners (online of telefonisch) een afspraak maken of langskomen tijdens de vrije inloopmomenten in de Publiekshal. De gemeente moet zo veel mogelijk klaarstaat voor de inwoners op de momenten dat het de inwoners uitkomt.

Donderdag 16 mei ALV Leefbaar 3B

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA ChristenUnie Lansingerland 12-05-2019 12:01

Posted on mei 12, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Donderdag 16 mei ALV Leefbaar 3B

Donderdagavond 16 mei spreekt wethouder Simon Fortuyn tijdens de Algemene Ledenvergadering van Leefbaar 3B over de recente politieke ontwikkelingen in Lansingerland. Verkeer, verkeersveiligheid, beheer van het openbaar gebied, duurzaamheid, het vliegveld, woningbouw en de houtkap in het Recreatieschap Rottemeren zullen zeker aan de orde komen. Fractievoorzitter Don van Doorn zal een terugblik geven op het eerste jaar van de coalitie Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie.

Tijdens de ALV zullen de leden een nieuwe voorzitter kiezen. Leefbaar 3B neemt afscheid van Patra Steehouwer. Patra heeft met name in de twee jaar tot aan de raadsverkiezing van maart vorig jaar enorm veel werk verzet en dat heeft er toe geleid dat Leefbaar 3B met negen zetels de grootste fractie is in de gemeenteraad van Lansingerland. De huidige vice-voorzitter Dave Salomons is kandidaat om de nieuwe voorzitter te worden. Hij is een jaar geleden lid geworden van het bestuur.

In de ALV wordt het jaarverslag 2018, inclusief het financieel verslag besproken en vastgesteld. Ook wordt een voorstel gedaan voor een nieuw logo van Leefbaar 3B.

De Algemene Ledenvergadering van Leefbaar 3B

Inloop vanaf 19:30 uur

Plaats: Gemeentehuis Lansingerland, Tobias Asserlaan 1 te Bergschenhoek.

De ledenvergadering is ook toegankelijk voor niet-leden van Leefbaar 3B.

Donderdag 16 mei ALV Leefbaar 3B

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA ChristenUnie Lansingerland 12-05-2019 11:53

Posted on mei 12, 2019 | 0 comments

Donderdagavond 16 mei spreekt wethouder Simon Fortuyn tijdens de Algemene Ledenvergadering van Leefbaar 3B over de recente politieke ontwikkelingen in Lansingerland. Verkeer, verkeersveiligheid, beheer van het openbaar gebied, duurzaamheid, het vliegveld, woningbouw en de houtkap in het Recreatieschap Rottemeren zullen zeker aan de orde komen. Fractievoorzitter Don van Doorn zal een terugblik geven op het eerste jaar van de coalitie Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie.

Tijdens de ALV zullen de leden een nieuwe bestuursvoorzitter kiezen. Leefbaar 3B neemt afscheid van Patra Steehouwer. Patra heeft met name in de twee jaar tot aan de raadsverkiezing van maart vorig jaar enorm veel werk verzet en dat heeft er toe geleid dat Leefbaar 3B met negen zetels de grootste fractie is in de gemeenteraad van Lansingerland. De huidige vice-voorzitter Dave Salomons is kandidaat om de nieuwe bestuursvoorzitter te worden. Hij is een jaar geleden lid geworden van het bestuur. lees meer

In de ALV wordt het jaarverslag 2018, inclusief het financieel verslag besproken en vastgesteld. Ook wordt een voorstel gedaan voor een nieuw logo van Leefbaar 3B.

De Algemene Ledenvergadering van Leefbaar 3B

Inloop vanaf 19:30 uur

Plaats: Gemeentehuis Lansingerland, Tobias Asserlaan 1 te Bergschenhoek.

De ledenvergadering is ook toegankelijk voor niet-leden van Leefbaar 3B.

Meer sociale huurwoningen voor jonge Lansingerlanders nodig

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA Lansingerland 12-05-2019 11:49

Meer sociale huurwoningen voor jonge Lansingerlanders nodig

Posted on mei 12, 2019 | 2 comments

Lansingerland vormt samen met veertien andere nabijgelegen gemeenten een samenwerkingsverband voor het wonen. In deze regio zijn gezamenlijke plannen gemaakt voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen tot aan het jaar 2030. De voorstellen van de verschillende gemeenten zijn door de provincie beoordeeld op hun bijdrage aan een meer evenwichtige verdeling van de sociale woningvoorraad.

De provincie Zuid-Holland is niet tevreden over de voorstellen van vier van de vijftien gemeenten, waaronder ook het voorstel van Lansingerland. Dat leidde eind maart tot een artikel in het AD, waarin staat dat Lansingerland van de provincie een “tik op de vingers” heeft gekregen. Alle reden voor de commissie Ruimte om de beoordeling van de provincie op de agenda te zetten. lees meer

Van belang is het op te merken dat de toewijzing van sociale huurwoningen regionaal is georganiseerd en dat dus ook mensen van buiten Lansingerland een woning toegewezen kunnen krijgen binnen onze gemeente. Leefbaar 3B vindt dat prima, de nieuwe inwoners zijn van harte welkom, we willen immers naar 75.000 inwoners groeien. Maar Leefbaar 3B vindt met name dat jonge Lansingerlanders die zelfstandig willen gaan wonen in Lansingerland een sociale huurwoning moeten kunnen huren. Ook oudere inwoners van Lansingerland die naar een andere woning willen en het liefst in Lansingerland blijven wonen de gelegenheid moeten krijgen in Lansingerland te huren. Dat betekent dat er meer sociale huurwoningen gebouwd moeten worden. Er moet geen beleid van krapte worden gevoerd.

Leefbaar 3B vindt dat Lansingerland ruimhartig moet zijn en een stap in de richting van wat de provincie wil, moet zetten. Helaas was niet iedereen het met dit standpunt eens. Met name VVD en CDA verzetten zich tegen meer sociale huurwoningen. De VVD omdat men niet “het probleem van Rotterdam” wil oplossen en het CDA is bevreesd voor de kosten.

Door het gehanteerde systeem van woningtoewijzing is het onvermijdelijk dat ook een aantal niet- Lansingerlanders een woning in onze gemeente krijgt toegewezen. Leefbaar 3B vindt daarom dat er extra sociale huurwoningen nodig zijn om onze eigen inwoners de kans te geven in Lansingerland te kunnen huren. Leefbaar 3B blijft zich hier voor inzetten.

Antispeculatie beding niet voor verhuur aan familie

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD Lansingerland 21-04-2019 12:50

Antispeculatie beding niet voor verhuur aan familie

Posted on apr 21, 2019 | 0 comments

Op 18 april is door de gemeenteraad de Nota Grondbeleid vastgesteld. Hiermee heeft de raad instrumenten beschikbaar gesteld zodat de gemeente kan voldoen aan de woningbehoeften in Lansingerland. Een belangrijk onderdeel in de woningbehoefte en een speerpunt van Leefbaar 3B is de sociale woning bouw. Woordvoerder Johan Philippens: ”Voor Leefbaar 3B is het belangrijk dat er voldoende betaalbare woningen zijn en blijven in Lansingerland.”

Met het vaststellen van de nota Grondbeleid 2019-2022 wordt er voor gezorgd dat de gemeente een sociale huurwoning, een starterswoning of een huis met een middenhuur (€ 720 – € 900 per maand) tot wel 20 jaar in dat segment kan behouden. Daarmee ontstaat een goede balans in de woningmarkt naar betaalbare woningen en wordt een grote stap gezet in het inlossen van de verkiezingsbelofte van Leefbaar 3B en opgenomen in het coalitieakkoord (20% sociale woningbouw beschikbaar voor de hele gemeente).” Een belangrijke stap dus in het realiseren van de woningbehoeften in Lansingerland.

Maar de gemeenteraad moet ook alert blijven en zorgen dat voornoemde maatregelen geen negatieve consequenties met zich meebrengen. Daarom dat Johan Philippens namens Leefbaar 3B en Ed van Zanten namens de VVD nog een aanpassing op de nota hebben voorgesteld. Beide partijen hebben voorgesteld het zogenaamde antispeculatie beding niet te laten gelden voor familieleden tot de 3e graad. Hierdoor blijft het mogelijk voor familie om elkaar te ondersteunen bij het aanschaffen van een woning. Dit voorstel werd breed omarmd door zowel de raad als het college en is met algemene stemmen aangenomen.

Minister start bouw A16 Rotterdam

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD Lansingerland 24-03-2019 09:39

Posted on mrt 24, 2019 | 0 comments

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) heeft door de onthulling van een groot bord met de tekst: “Realisatie A16 Rotterdam. Gereed in december 2024” het startsein gegeven voor de bouw van deze rijksweg, die eerder de naam A13/16 had.

In haar toespraak benadrukte de minister het belang van deze nieuwe weg, minder files, minder sluipverkeer, betere verkeersveiligheid en goed voor de economie. Het stilst mogelijke asfalt gaat gebruikt worden, hoge geluidschermen met zonnepanelen erin en een tunnel door het Lage Bergse Bos.

In zijn toespraak ging wethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B) uitgebreid in op de gevolgen voor het onderliggende wegennet. Dat zijn de provinciale wegen N209, N471, N470 en de daarop aansluitende gemeentelijke wegen in Lansingerland en Rotterdam. Fortuyn gaf hierover duidelijk zijn zorgen aan. Met Rijkswaterstaat, de Provincie, Rotterdam en Lansingerland is afgesproken de effecten van de aanleg van de A16 Rotterdam op het onderliggend weggen net te zullen onderzoeken. Maar, goede afspraken hierover zijn in ieder geval gemaakt, dus ik vertrouw erop dat eventuele knelpunten in goed overleg en tijdig, vóór de openstelling van deze snelweg, worden opgelost, gaf Fortuyn aan. lees meer

Vanuit de regio heeft ook de MRDH, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, een belangrijke rol gespeeld, onder andere in het betrekken van de omgeving in het zogenaamde participatieproces. Hier zijn de bovenwettelijke maatregelen uit voort gekomen. Met de inzet van een extra regionaal budget van € 100 miljoen (€ 60 miljoen vanuit de MRDH en € 40 miljoen van de gemeente Rotterdam) en later nog een extra budget van € 15 miljoen van het Rijk zijn de volgende extra resultaten geboekt:

 aanleg van een half-verdiepte en verlengde tunnel op maaiveld bij het Lage Bergse Bos;

 uitvoering van de zogenaamde saldo-0 maatregelen (extra stil asfalt, hogere geluidsschermen);

Maatregelen die zorgen voor een sterk verbeterde inpassing en leefbaarheid in de gemeenten Lansingerland en Rotterdam.

Tot slot gaf wethouder Simon Fortuyn aan te verwachten dat er in de komende uitvoeringsperiode blijvende aandacht zal zijn voor de omgevingscommunicatie, want het aanleggen van deze nieuwe snelweg is behoorlijk ingrijpend voor onze bewoners, zeker in de aangrenzende gebieden direct langs het geplande tracé.

De aannemerscombinatie De Groene Boog, maar ook alle andere betrokken partijen, veel succes met de realisatie van de A16 Rotterdam.

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.