Nieuws van politieke partijen in Amersfoort over VVD inzichtelijk

116 documenten

Fracties CDA en VVD maken zich ernstige zorgen

CDA CDA VVD Amersfoort 30-07-2020 15:41

De Amersfoortse fracties van het CDA en VVD maken zich ernstig zorgen om de veiligheid in en om de stad . Het College heeft op 20 juli een bericht vanuit programma 'Veiligheid en Handhaving' uitgedaan, waarin onder andere de toenemende drugscriminaliteit in Amersfoort en omgeving wordt benoemd. Beide fracties zijn van mening dat de veiligheid, zowel sociaal als fysiek, hierdoor onder druk komen te staan. "Lachgas is een bepalend onderdeel", aldus Arie den Ouden, woordvoerder namens het CDA. "Het gebruik neemt fors toe, maar ook de gevolgen nemen toe en in het verkeer zijn die desastreus. Naast de enorme gezondheidsrisico's alleen al door het gebruik." Hanneke Lap, woordvoerder namens de VVD, is verontrust over de toename van drugscriminaliteit. “ Het veiligheidsgevoel van inwoners staat onder druk wanneer er op straat gedeald wordt, en uitwassen van de georganiseerde criminaliteit in de wijken zichtbaar zijn. Wij vinden het als VVD essentieel dat mensen zich veilig kunnen voelen in de straat en wijk waar zij wonen”. Beide partijen hebben gezamenlijk schriftelijke vragen gesteld om een vinger aan de pols te houden. "Ik zie het liefst dat het College gehoor geeft aan de wens om maatregelen te treffen om lachgas gebruik in te dammen", aldus Den Ouden. "Er zijn inmiddels 90 gemeenten ons voorgegaan en ik zou Amersfoort graag als 91e toegevoegd zien”. SCHRIFTELIJKE VRAGEN aan het college: De Amersfoortse CDA en VVD-fractie stellen de volgende vragen: 1. Hoe kan de aanmerkelijke toename van drugsgerelateerde criminaliteit in Amersfoort volgens het college worden verklaard, mede in het licht van de afname die de regio laat zien? 2. Midden Nederland speelt een aanzienlijke rol in de (inter)nationale cocaïnehandel blijkt uit dit Collegebericht. Dit komt tot uiting in de wijken door drugshandel op straat en regelmatige geweldsincidenten. Dit zorgt ervoor dat inwoners zich niet veilig voelen op straat. Wat gaat het college doen om het veiligheidsgevoel van inwoners te behouden? 3. Welke acties zullen hiertoe concreet worden uitgezet en welke partijen zullen hierin worden betrokken? 4. Welke acties gaat het college ondernemen om te voorkomen dat jongeren in deze vorm van criminaliteit belanden? 5. Kunt u de samenhang tussen drugsgebruik en verkeersincidenten nader duiden ? Meer concreet: hoeveel verkeersongevallen kunnen gerelateerd worden aan drugsgebruik? 6. Kunt u aangeven of de verkeersongevallen gerelateerd aan drugsgebruik een stijgende trend laten zien? 7. Lachgas staat nu (nog) niet op de lijst van verboden middelen van de Opiumwet. Toch levert het gebruik veel schade op. Kunt u aangeven hoeveel lachgas incidenten er in Amersfoort geweest zijn in 2018-heden? En hoeveel daarvan verkeer gerelateerd zijn ? 8. Wij gaan er vanuit dat incidenten met lachgas geregistreerd worden. Is deze aanname juist en zo ja, vanaf welke datum wordt dit geregistreerd ? 9. Zijn er bij het college signalen bekend die wijzen op een verband tussen lachgas gebruik en jongerenoverlast? 10. Deelt u de mening dat bij stijgende drugscriminaliteit, waarbij veel jongeren betrokken worden, het beeld (zicht) op deze 'probleem'jongeren niet volledig (b)lijkt te zijn ? 11. Deelt u de mening dat gezien de verkeersveiligheid en gezondheidsrisico's en de kennis in ervaringen van gebruik, het gebruik van lachgas ontmoedigd dient te worden? 12.Zo ja, welke maatregelen overweegt het college hiertoe te nemen?

AMENDEMENT "Door de bomen het bos zien" Aangenomen!

CDA CDA VVD Amersfoort 18-02-2020 05:48

AMENDEMENT Door de bomen het bos zien Amersfoort, 18 februari 2020 Raadsvoorstel: Opstellen visie Amersfoortse Heuvelrugzone (1217433) De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Amersfoort voor een enorme woningbouwopgave staat. b. Er zeker duizend woningen bijkomende in de komende tien jaar, zo is de afspraak. c. Ook voor de periode erna de demografische druk op Amersfoort onverminderd lijkt aan te houden. Dat betekent dat in alle delen van de stad verkend moet worden wat de draagkracht is: welke nieuwbouw is er mogelijk. d. Het geen pas geeft de zuidkant van de stad aan die gezamenlijke opdracht te onttrekken. Te minder daar dit deel van de stad zich op korte afstand van Amersfoort-Centraal bevindt, ons belangrijkste OV-knooppunt. besluit: beslispunt 2.a van het ontwerpraadsbesluit te wijzigen (zie doorhaling en cursief): 2. De volgende vertrekpunten mee te geven voor de visie: a. Uitgangspunt is het beschermen en versterken van groene en cultuurhistorische waarden en het vinden van een nieuwe balans tussen natuur en recreatie. De visie moet een toekomstbestendig ruimtelijk kader en handelingsperspectief bieden op de vraag hoe omgegaan moet worden met de balans tussen natuur, recreatie en wonen; b. Proces van totstandkoming van de visie is transparant en hierin vindt brede participatie met de samenleving plaats; c. De gemeenteraad wordt in het proces geconsulteerd om richting te geven aan het voorkeursscenario voor de visie. Alex Engbers (CDA) Hans van wegen Ralph Langendam (BPA) Ivo Beekers (VVD

Vragen – Parkeren is Vooruitzien

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD Amersfoort 26-11-2019 22:00

Nummer: 2019-xxx

Datum: 26 november 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Toekomstig Parkeren in Amersfoort ( en Regeren ) is vooruit zien.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereid om met de gemeenteraad en met de D66-wethouder (belast met het nieuwe stadhuis) en de VVD-wethouder (belast met verkeer) een werkbezoek aan de gemeenten Den Bosch, Deventer en Zwolle te gaan brengen? Hier kunnen zij zich dan, onder leiding van de lokale gemeentelijke hoofden van verkeer in Den Bosch, Deventer en Zwolle, laten inspireren tot hun innovatieve parkeeroplossing in deze drie historische binnensteden Den Bosch, Deventer en Zwolle.

Onderschrijft het College dat zeker bij verkeer- en parkeerbeleid regeren, echt vooruitzien is?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waaruit blijkt de vooruitziende visie van het College op dit gebied?

Onderschrijft het College de toekomstige noodzaak ( zeker bij het toekomstige ook Auto-luw maken van de tweede ring van onze historische binnenstad ) voor veel meer parkeerplaatsen, zeker ook voor Vergunninghouders, nabij de huidige historische binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, hoe is het College voornemens om in deze behoefte te gaan voorzien?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College de noodzaak tot de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium om net als andere grote steden het aanstaande mobiliteitsprobleem voor te zijn?

Zo ja, welke opties ziet het College hiertoe?

Zo nee, waarom niet?

Beschouwt het College het Trapezium terrein als een geschikte locatie voor de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium in combinatie met de nieuwe stadhuisfunctie?

Zo ja, hoe zou het College dit willen vormgeven?

Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft het College mogelijkheden om het Trapezium terrein hiermee een extra verbindende functie te geven tussen de historische binnenstad en het huidige NS station?

Zo ja, onderschrijft u dan ons voorstel tot deze unieke en eenmalige kans ?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Recent heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van het nieuwe Stadhuis op het Trapezium terrein ingesloten tussen de NS Spoorlijn, de Amsterdamseweg en de Piet Mondriaanlaan.

Daarnaast werkt de gemeente aan het autoluw maken van de binnenstad van Amersfoort. Eerst binnen de eerste grachtengordel, maar daarna waarschijnlijk ook het gebied tussen de eerste en tweede grachtengordel.

Het valt te verwachten dat de historische binnenstad van Amersfoort, net als die van Amsterdam en Utrecht, steeds drukker wordt. Regeren is vooruit zien en dus is het een utopie om te denken dat al deze bezoekers met de trein of de fiets zullen komen.

Alleen D66-ers en GroenLinks-ers lijken hierin te geloven.

Andere historische middeleeuwse steden zoals Den Bosch, Deventer en Zwolle hebben het auto parkeren nu al uitstekend opgelost door (gemeentelijke ) parkeergarages en transferia pal tegen de Binnenstad aan te plaatsen.

In Zwolle sta je op deze manier binnen 5 minuten lopend voor het museum De Fundatie en in Den Bosch binnen 5 minuten lopend voor de Kathedraal de Sint Jan.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) ziet in Amersfoort NU nog slechts één plek om zo’n gemeentelijke parkeergarage aan te leggen voor Bezoekers en Binnenstadbewoners die daar met hun Parkeervergunning kunnen gaan parkeren. Te weten hetzelfde Trapeziumterrein.

Wanneer Amersfoort dit slim aanpakt is het parkeerprobleem toekomstbestendig en duurzaam opgelost. Daarvoor moet wel, het gehele Trapezium terrein worden uitgegraven en van een twee (of drie) laags Parkeergarage worden voorzien.

Dit kan tegenwoordig zelfs zonder mechanische ventilatie, maar met natuurlijke ventilatie, mits en aan alle kanten half verdiepte openingen voor lucht toe- en afvoer worden aangelegd. Het huidige hoogteverschil biedt daar ruimschoots de mogelijkheden toe.

Daarnaast ziet de BPA mogelijkheden om het Trapezium hiermee een verbindende functie tussen de binnenstad en het NS station te geven.

Ook biedt het de mogelijkheid om meer mensen, vanuit de Binnenstad, naar de aangekondigde nevenfuncties binnen het nieuwe stadhuis te trekken. Daarmee wordt het nieuwe stadhuis, volgens de BPA, straks een echt huis van de stad.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Vragen – Parkeren is vooruit zien

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD Amersfoort 26-11-2019 14:19

Nummer: 2019-138

Datum: 26 november 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Toekomstig Parkeren in Amersfoort ( en Regeren ) is vooruit zien.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereid om met de gemeenteraad en met de D66-wethouder (belast met het nieuwe stadhuis) en de VVD-wethouder (belast met verkeer) een werkbezoek aan de gemeenten Den Bosch, Deventer en Zwolle te gaan brengen? Hier kunnen zij zich dan, onder leiding van de lokale gemeentelijke hoofden van verkeer in Den Bosch, Deventer en Zwolle, laten inspireren tot hun innovatieve parkeeroplossing in deze drie historische binnensteden Den Bosch, Deventer en Zwolle.

Onderschrijft het College dat zeker bij verkeer- en parkeerbeleid regeren, echt vooruitzien is?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waaruit blijkt de vooruitziende visie van het College op dit gebied?

Onderschrijft het College de toekomstige noodzaak ( zeker bij het toekomstige ook Auto-luw maken van de tweede ring van onze historische binnenstad ) voor veel meer parkeerplaatsen, zeker ook voor Vergunninghouders, nabij de huidige historische binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, hoe is het College voornemens om in deze behoefte te gaan voorzien?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College de noodzaak tot de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium om net als andere grote steden het aanstaande mobiliteitsprobleem voor te zijn?

Zo ja, welke opties ziet het College hiertoe?

Zo nee, waarom niet?

Beschouwt het College het Trapezium terrein als een geschikte locatie voor de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium in combinatie met de nieuwe stadhuisfunctie?

Zo ja, hoe zou het College dit willen vormgeven?

Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft het College mogelijkheden om het Trapezium terrein hiermee een extra verbindende functie te geven tussen de historische binnenstad en het huidige NS station?

Zo ja, onderschrijft u dan ons voorstel tot deze unieke en eenmalige kans ?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Recent heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van het nieuwe Stadhuis op het Trapezium terrein ingesloten tussen de NS Spoorlijn, de Amsterdamseweg en de Piet Mondriaanlaan.

Daarnaast werkt de gemeente aan het autoluw maken van de binnenstad van Amersfoort. Eerst binnen de eerste grachtengordel, maar daarna waarschijnlijk ook het gebied tussen de eerste en tweede grachtengordel.

Het valt te verwachten dat de historische binnenstad van Amersfoort, net als die van Amsterdam en Utrecht, steeds drukker wordt. Regeren is vooruit zien en dus is het een utopie om te denken dat al deze bezoekers met de trein of de fiets zullen komen.

Alleen D66-ers en GroenLinks-ers lijken hierin te geloven.

Andere historische middeleeuwse steden zoals Den Bosch, Deventer en Zwolle hebben het auto parkeren nu al uitstekend opgelost door (gemeentelijke ) parkeergarages en transferia pal tegen de Binnenstad aan te plaatsen.

In Zwolle sta je op deze manier binnen 5 minuten lopend voor het museum De Fundatie en in Den Bosch binnen 5 minuten lopend voor de Kathedraal de Sint Jan.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) ziet in Amersfoort NU nog slechts één plek om zo’n gemeentelijke parkeergarage aan te leggen voor Bezoekers en Binnenstadbewoners die daar met hun Parkeervergunning kunnen gaan parkeren. Te weten hetzelfde Trapeziumterrein.

Wanneer Amersfoort dit slim aanpakt is het parkeerprobleem toekomstbestendig en duurzaam opgelost. Daarvoor moet wel, het gehele Trapezium terrein worden uitgegraven en van een twee (of drie) laags Parkeergarage worden voorzien.

Dit kan tegenwoordig zelfs zonder mechanische ventilatie, maar met natuurlijke ventilatie, mits en aan alle kanten half verdiepte openingen voor lucht toe- en afvoer worden aangelegd. Het huidige hoogteverschil biedt daar ruimschoots de mogelijkheden toe.

Daarnaast ziet de BPA mogelijkheden om het Trapezium hiermee een verbindende functie tussen de binnenstad en het NS station te geven.

Ook biedt het de mogelijkheid om meer mensen, vanuit de Binnenstad, naar de aangekondigde nevenfuncties binnen het nieuwe stadhuis te trekken. Daarmee wordt het nieuwe stadhuis, volgens de BPA, straks een echt huis van de stad.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

In de media – Ophef rond Raadslid

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) VVD PvdA Amersfoort 07-11-2019 20:21

BPA-fractievoorzitter Hans van Wegen in de raadszaal op het stadhuis. © Cees Wouda

Er is altijd ophef rond dit Amersfoortse raadslid en dat is de burgemeester zat

Hans van Wegen staat weer in the picture als ‘rebel’. Wie is dit raadslid en wat kan de burgemeester nog meer tegen hem doen, dan hem openlijk voor het blok zetten?

Ja, er werd dinsdagavond in de gemeenteraad een flink aantal belangrijke besluiten genomen. Over nieuwe sociale huurwoningen, het nachtnet, de begroting… maar eigenlijk was iedereen vooral bezig met wat er vlak vóór de vergadering gebeurde. Burgemeester Lucas Bolsius greep de microfoon en zette raadslid Hans van Wegen, ‘met wie elke poging tot gesprek op niets uitloopt’, publiekelijk op zijn nummer. ,,U heeft geen respect voor het instituut waar u zelf deel van uitmaakt en speelt op de man in plaats van op de bal.’’

‘Hoogst ongebruikelijk’, noemde Bolsius zijn optreden na afloop zelf. En dat zijn de kenners met hem eens. ,,Wij houden de berichten rond de gemeentepolitiek goed bij, maar weten niet van eerdere momenten waarop een burgemeester een raadslid publiekelijk zó aansprak’’, zegt Elly Klut, woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) na navraag binnen de organisatie. ,,Niets houdt een burgemeester echter tegen het te doen.’’

Hans doet aan meeuwenpolitiek: hij komt vanuit het niets aanvliegen, schijt de boel onder en is weer vertrokkenOud-partijgenoot (nu VVD-wethouder) Kees Kraanen in februari 2014

Maar met zo’n reprimande houdt de bevoegdheid van de burgemeester wel gelijk weer op. ,,In principe heeft niemand de macht om een gekozen raadslid te ontslaan’’, aldus Klut. ,,Dat is zo in de wet geregeld. Een partij kan een raadslid royeren, maar daarna staat niets hem of haar in de weg de zetel mee te nemen en voor zichzelf te beginnen.’’ In 2017 is er binnen de VNG wel gesproken over een aanscherping van de regels, maar die is door de Vereniging voor Raadsleden geblokkeerd.

Het gevolg: Hans van Wegen gaat alleen weg als hij zélf besluit op te stappen, óf als de kiezer hem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 geen zetel meer gunt. Dat eerste lijkt uitgesloten, dat tweede kan alleen de toekomst uitwijzen. De geschiedenis van de Burger Partij Amersfoort en diens inmiddels 71-jarige oprichter is namelijk te roerig om ook maar aan een voorspelling te beginnen.

De BPA kwam in 2002 vanuit het niets met twee zetels in de raad, zag dat aantal in 2006 groeien naar vijf en werd wéér vier jaar later met zeven zetels heer en meester van de raadszaal. Door problemen in de partij (waar Hans van Wegen al die tijd voorman van was) stapten vijf raadsleden op en verliet de BPA-wethouder het pluche. De kiezer ‘beloonde’ dit in 2014 met twee zetels. Na de overstap van de nummer twee stond de pensionado er al snel alleen voor, maar bij de verkiezingen van 2018 stemden 4500 Amersfoorters op de BPA en haalde de partij opnieuw twee zetels. Ditmaal kreeg Van Wegen vertrouweling Ralph Langendam aan zijn zijde.

Alle (politieke) problemen heeft Van Wegen volgens oud-partijgenoten aan zichzelf te danken, omdat samenwerken met de ‘man met de rode sjaal’ onmogelijk zou zijn. Medeoprichter, voormalig vertrouweling en inmiddels VVD-wethouder Kees Kraanen zei in 2014 over hem: ,,Hans doet aan meeuwenpolitiek: hij komt vanuit het niets aanvliegen, schijt de boel onder en is weer vertrokken.’’

Van Wegen ziet het zelf allemaal heel anders. Problemen uit het verleden zijn goeddeels de schuld van onbetrouwbare partijgenoten, zo verklaarde hij keer op keer in deze krant, en de huidige storm is vooral het gevolg van ‘verwerpelijk handelen van de burgemeester’. ,,Door het gebruiken van de openbare ruimte voor het maken van dit statement, kiest de burgemeester ervoor om een raadslid publiekelijk te beschadigen’’, aldus Van Wegen in een schriftelijke reactie, die hij dinsdagavond op de website van de BPA plaatste.

Daarbij zou Bolsius Van Wegen niet vooraf geïnformeerd hebben over zijn plan, waardoor de BPA ‘zich niet kon voorbereiden op de aantijgingen’. Desondanks blijft Van Wegen open staan voor een gesprek. ,,We hopen op een gezamenlijk statement in de toekomst.’’

◾ Februari 2006: Hans van Wegen beticht de Amersfoortse PvdA van het saboteren van de StemWijzer. De socialisten zouden de stemhulp tientallen keren zelf hebben ingevuld, om zo de uitslag te beïnvloeden.

◾ Maart 2011: Van Wegen wordt beticht van fraude met gemeenschapsgeld. De fractie valt compleet uit elkaar. De rijksrecherche staakt haar onderzoek een jaar later wegens gebrek aan bewijs.

◾ Februari 2014: Van Wegen kaapt de domeinnaam amersfoortanders.nl, de naam waaronder oud-BPA’er Gerard van Vliet mee wil doen aan de verkiezingen. Ruzie breekt uit.

◾ Oktober 2017: De BPA-voorman beweert bij hoog en bij laag dat de bouwer van zwembad Amerena financieel aan de rand van de afgrond staat, maar levert geen bewijs.

◾ Oktober 2018: De BPA-voorman haalt zich de woede op de hals van Twitteraars door een islamofoob bericht te ‘liken’, en vervolgens de inhoud ervan te verdedigen.

In het AD: "Stop geld in zorg en wonen!"

CDA CDA GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Amersfoort 05-11-2019 06:34

CDA Amersfoort: ‘Stop geld in zorg en wonen’ Het Amersfoortse stadsbestuur geeft veel te veel geld uit aan duurzaamheid. Aan het oplossen van de megatekorten op de woningmarkt en in de zorg, wordt hierdoor veel te weinig aandacht besteed. Bron: AD.nl / Artwin Kreekel05-11-19, 06:28Foto: ANP Dat vindt het CDA, met 6 van de 39 zetels de grootste oppositiepartij in de Amersfoortse gemeenteraad. Om de koers van het gemeentebestuur te veranderen, komt ze vanavond tijdens de behandeling van de begroting met een vergaand voorstel: voordat de wethouders ook maar een cent uitgeven, moet de gemeenteraad eerst een ranglijst maken met wat als eerste geld krijgt, en wat daarna. Geld dat je uitgeeft aan een warmtenet, kan niet naar extra woningen of de zorg Micheline Paffen, CDA ,,Duurzaamheid is ongelofelijk belangrijk, maar in een tijd dat de tekorten fors zijn kun je niet alles tegelijk”, aldus CDA-leider Micheline Paffen. ,,En zekerop het gebied van duurzaamheidzie je dat Amersfoort voor de troepen uit wil lopen.” Als voorbeeld noemt Paffen het plan om als Amersfoort al in 2030 CO2-neutraal te zijn, waar de landelijke overheid haar pijlen richt op 2050. ,,Zo’n groot plan kost heel veel geld, omdat je als stad zaken zelf moet uitzoeken waar je anders kan afwachten wat anderen doen.” Pittig debat Het CDA-voorstel is een voortvloeisel van een pittig debat, dat vorige week in de gemeenteraad gevoerd werd. De coalitiepartijen D66, VVD, GroenLinks en ChristenUnie verdedigden de (duurzaamheids)plannen van hun wethouders toen te vuur en te zwaard. Volgens hen is de wereld nooit beter geworden van mensen die afwachten wat anderen doen, en moet er écht wat gebeuren. Maar de oppositiepartijen (naast het CDA vooral Amersfoort2014 en de SP) vonden dat de aandacht hiermee uitgaat naar het verkeerde. ,,Geld dat je uitgeeft aanbijvoorbeeld de aanleg van een warmtenet, kun je niet uitgeven aan het bouwen van extra woningen of investeren in de zorg, waar heel grote tekorten in zijn”, aldus Paffen. Of ze met haar voorstel een meerderheid haalt, valt door de opstelling van de coalitiepartijen (die een meerderheid in de gemeenteraad hebben) nog te bezien.

Amersfoort doet niets met extra jeugdzorg geld uit Den Haag!

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Amersfoort 25-10-2019 07:18

De SP is niet te spreken over de manier waarop het Amersfoortse college het extra geld voor jeugdzorg van het Rijk in zet. Vrijwel alle gemeenten kampen op dit moment met enorme tekorten in de zorg, en het Kabinet trekt daarom drie jaar lang extra geld voor jeugdzorg uit voor de gemeenten. Voor Amersfoort gaat het om ongeveer 3,1 miljoen Euro per jaar.

Uit de gemeentelijke begroting die naar de  raad is gestuurd blijkt echter dat het college dit geld niet inzet voor jeugdzorg! In plaats daarvan draait de coalitie van VVD, D66, GroenLinks en ChristenUnie een eerdere investering van 3 miljoen Euro per jaar in de zorg terug! Dat geld wil het college nu in gaan zetten voor andere zaken dan zorg. Op deze manier sluist het college het extra jeugdzorg geld uit Den Haag op een slinkse wijze door naar uitgaven die niets met zorg te maken hebben!

SP raadslid Marijke Jongerman vindt het niet te begrijpen dat het college zo met zorggeld om gaat.  "Terwijl er op dit moment tientallen instellingen in de jeugdzorg op omvallen staan en er een schreeuwend tekort is aan personeel gaat het college leuke dingen doen met dat geld. Er wordt geen enkele bezuiniging op de zorg teruggedraaid. Er wordt geen cent extra uitgegeven aan zorg in Amersfoort hierdoor. En er komt geen cent extra terecht bij jeugdzorginstellingen en hun personeel."

De SP heeft inmiddels schriftelijke vragen ingediend over dit besluit van het college, en zal bij de begrotingsbehandeling met een voorstel komen om het extra geld voor jeugdzorg ook daadwerkelijk voor jeugdzorg in te zetten, en niet voor andere zaken.

Jongerman roept ondertussen iedereen die afhankelijk is van jeugdzorg op om protest aan te tekenen tegen dit besluit van het college. Dat kan per post, per mail, maar ook door langs te komen of in te spreken op het stadhuis op 29 oktober wanneer de gemeenteraad de begroting bespreekt. "Of je nu patient, ouder, docent of zorgverlener bent, nu is het zaak om het college te laten weten dat het dit geld in moet zetten voor jeugdzorg en niet voor iets anders. Want de jeugdzorg heeft dit geld keihard nodig in Amersfoort!"

Zie ook: Fractienieuws

GroenLinks-idealen en de Omgevingswet | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks VVD Amersfoort 05-10-2019 00:00

De Omgevingswet komt eraan. De invoering van deze rigoureuze wetswijziging op 1 januari 2021 - volgens velen de grootste ‘stelselherziening’ sinds de Tweede Wereldoorlog - zal de gemeentelijke organisatie net zo op z’n grondvesten doen schudden als de decentralisaties in het sociaal domein dat deden, is de verwachting. Meedenken over de kansen en bedreigingen die de nieuwe wet biedt en hoe we daar als GroenLinks de komende tijd mee omgaan? Neem contact op! Jeroen Bulthuis geeft in dit stuk toelichting op de wet en de manier waarop we er nu al mee bezig zijn.

GroenLinks-idealen in de praktijk brengen dankzij de komst van de Omgevingswet, hoe doe je dat?

 

De Omgevingswet bundelt de wetgeving en de regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Wat zijn de kansen en bedreigingen van de Omgevingswet voor het verwezenlijken van het GroenLinks-gedachtegoed? Vooruitlopend op de komst van de wet experimenteren we er in Amersfoort al volop mee. Met tot nu toe twee concrete resultaten: een rem op het inzetten van biomassa en fossiele brandstoffen voor het verwarmen van gebouwen, en klimaat-neutrale woningbouw als uitgangspunt bij nieuwbouwprojecten.

Wat beoogt de Omgevingswet?

Een samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving, minder regels, meer ruimte voor initiatieven en werken vanuit vertrouwen: dat is de kern van de verandering die de Omgevingswet beoogt. Net als bij het sociaal domein krijgen gemeenten meer bestuurlijke afwegingsruimte om zelf keuzes te maken. Met de Omgevingswet wordt flink geschrapt in de regels en verantwoordelijkheden van het Rijk. Cynici zien de Omgevingswet daarom ook wel als een VVD-wet, die de ideologie van decentralisatie en deregulering doorzet in het ruimtelijk domein. En iedereen die de toestand op de woningmarkt, het stikstofoverschot en de problemen met vervuilde bagger serieus neemt, weet waar die neoliberale agenda van loslaten en dereguleren toe kan leiden. Desondanks biedt de Omgevingswet ook kansen voor het realiseren van het GroenLinks gedachtegoed.

Eerst even wat techniek...

Om te begrijpen waar de kansen en uitdagingen liggen voor de gemeente eerst even wat techniek. De Omgevingswet vervangt huidige wettelijke instrumenten als bestemmingsplan, structuurvisies en sectorale beleidsvisies door zes kerninstrumenten, waarvan de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning de belangrijkste zijn voor de gemeente. Kort door de bocht: de omgevingsvisie vervangt straks de structuurvisie waarin we lange-termijndoelen en waarden voor de fysieke leefomgeving vastleggen. Het omgevingsplan vervangt het bestemmingsplan en bevat straks alle regels over wat er wel en niet kan en mag op een bepaalde plek.

Het is belangrijk om daarbij te bedenken dat omgevingsvisies alleen bindend zullen zijn voor de overheid zelf. Om te zorgen dat de doelen en ambities in de omgevingsvisie doorwerken naar burgers en bedrijven, moeten deze zijn door vertaald naar het omgevingsplan en de daarbij behorende regels. Andersom is het zo dat duidelijk moet zijn waarom er bepaalde regels gelden: het achterliggend doel van de regels in een omgevingsplan moeten goed zijn verwoord in de omgevingsvisie. Bij tegenstrijdigheid tussen omgevingsvisie en omgevingsplan, kunnen burgers en bedrijven naar de rechter stappen om hun gelijk te halen.

Doelen en opgaven in omgevingsvisies zijn daardoor minder vrijblijvend dan in de huidige structuurvisies.

Reikwijdte van de Omgevingswet

Een tweede belangrijke technische wijziging: de reikwijdte van de Omgevingswet is veel groter dan de huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening. De doelstelling van de Omgevingswet is namelijk ‘het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving met als doel het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving’. Op dit moment kunnen we vergunningaanvragen eigenlijk alleen toetsen aan het uitgangspunt van een ‘goede ruimtelijke ordening’.  Straks kunnen we bijvoorbeeld ook toetsen op milieuaspecten zoals geluid of luchtvervuiling en zelfs op sociale aspecten als gezondheid en segregatie, mits dit raakvlak heeft met de fysieke leefomgeving.

Aan ruimtelijke plannen kunnen we met de Omgevingswet eisen stellen die verder gaan dan 'een goede ruimtelijke ordening'. Dit biedt kansen voor het realiseren van ons groene en linkse gedachtegoed.

 

Vooruitlopende op de komst van de Omgevingswet zijn er overal in het land al volop experimenten met het nieuwe instrumentarium. Meest concreet daarbij zijn de zogenaamde ‘bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte’. Onder de Crisis- en herstelwet kunnen gemeenten die daartoe zijn aangewezen namelijk bestemmingsplannen maken waarin ook andere zaken dan een ‘goede ruimtelijke ordening’ zijn geregeld. In deze bestemmingsplannen kunnen gemeenten nadere regels opnemen die tot doel hebben ‘een gezonde en veilige fysieke leefomgeving en een goede leefomgevingskwaliteit te bereiken’. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het hanteren van strenge (of juist soepelere) milieunormen of het stellen van strengere normen voor energiezuinig bouwen. Ook de gemeente Amersfoort is aangewezen om met deze bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte te experimenteren.    

Voorbeelden en resultaten

Een concreet voorbeeld waarbij dit gebeurt, is dit besluit van het college dat onze eigen GroenLinkswethouder Astrid Janssen van duurzaamheid en ruimtelijke ordening begin september presenteerde.

Biomassa

De gemeente gaat op basis van de Crisis- en herstelwet de bestaande bestemmingsplannen zo aanpassen dat we de bouw van nieuwe installaties voor energieopwekking die gebruik maken van fossiele brandstoffen of houtige biomassa kunnen tegenhouden.

Op dit moment zijn dergelijke installaties ‘zonder meer mogelijk’ en kan de gemeente een vergunningaanvraag voor bijvoorbeeld de bouw van een biomassacentrale niet weigeren zolang deze voldoet aan de eisen van een ‘goede ruimtelijke ordening’. Dankzij de nadere eisen in het bestemmingsplan kan dat straks dus wel. Overigens moet - net als straks onder de Omgevingswet - de achterliggende doelstelling van deze nadere eisen wel formeel in een strategische visie zijn vastgelegd. In dit geval was dat de Warmtevisie Amersfoort die de gemeenteraad vlak voor de zomer heeft vastgesteld en waarin is vastgelegd dat ‘met fossiele brandstoffen gestookte centrales en houtgestookte biomassacentrales niet passen in een C02-neutrale warmtevoorziening die de gemeente Amersfoort voorstaat’.

Energiezuinig bouwen

Een ander concreet voorbeeld waar we gebruik maken van de ruimere mogelijkheden die de wet ons biedt, is het stellen van strengere eisen ten aanzien van energiezuinig bouwen. Voor de zomer heeft de raad het Deltaplan Wonen (een initiatief van GroenLinks) vastgesteld. Hierin is onder meer opgenomen dat nieuwbouw ten minste energieneutraal en bij voorkeur energieleverend moet zijn. Dat gaat verder dan de huidige eisen van het bouwbesluit. Ook in de Warmtevisie is vastgelegd dat alle nieuwbouw energieneutraal en op termijn energieleverend moet zijn. Nu deze ambitie op visieniveau is vastgelegd, ontstaat de mogelijkheid om dit bij nieuwe bestemmingspannen door middel van het principe van de verbrede reikwijdte ook af te dwingen. Het college heeft inmiddels uitgesproken (zie hier) dat de gemeente Amersfoort de bestaande wettelijke mogelijkheden maximaal zal benutten om energieneutraal bouwen af te dwingen, bijvoorbeeld via bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte onder de Crisis- en herstelwet. Bij nieuwe bestemmingsplannen zal energieneutraal bouwen dus het uitgangspunt vormen.

Kortom, de experimenten die op dit moment in Amersfoort plaatsvinden, laten zien dat de komst van de Omgevingswet volop kansen biedt voor het realiseren van het GroenLinks gedachtegoed en dat we er nu al in slagen om concrete resultaten te boeken. En dat smaakt natuurlijk naar meer.

Tegelijkertijd kan de Omgevingswet ook worden benut om te dereguleren en meer vrijheid te laten aan ontwikkelaars en andere initiatiefnemers. Welke keuzes hierin worden gemaakt, heeft de gemeente voor een groot deel zelf in de hand. De afwegingen die hierbij worden gemaakt, ook ten aanzien van de rol die de gemeenteraad hier in de toekomst zelf nog in zal hebben, zullen van grote invloed zijn op de fysieke leefomgeving in Amersfoort.

Het zijn dus spannende tijden voor de toekomst van onze stad.

Wil je verder meedenken over de kansen en bedreigingen die de Omgevingswet biedt en hoe we daar als GroenLinks de komende tijd mee omgaan, neem dan contact op met ons raadslid Jeroen Bulthuis. Mail:  j.bulthuis@amersfoort.nl of bel: 06 549 22 373.

 

Steun voor Wijkmuseum en Fluor dankzij SP

SP SP VVD D66 Amersfoort 04-10-2019 15:37

Een mooie toekomst voor het Wijkmuseum en de wethouder moet aan de slag voor het verbeteren van Fluor. Dat is de uitkomst van twee aangenomen voorstellen van SP-Raadslid Marc Smits tijdens de behandeling van het cultuurplan in de Gemeenteraad. ‘Het is belangrijk dat alle Amersfoorters kunnen meedoen en genieten van cultuur. Fluor en het Wijkmuseum Soesterkwartier leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Het is dan ook heel erg goed nieuws dat deze steun krijgen.’

Samen met D66 diende de SP een voorstel in om geld beschikbaar te stellen voor het Wijkmuseum. Smits: ‘Het Wijkmuseum is uniek en van onschatbare waarde voor het Soesterkwartier. Het is niet alleen een museum maar ook een belangrijke ontmoetingsplek. Het bestaat dankzij de inzet van vrijwilligers. Tegelijk stond de toekomst op het spel omdat er geen ondersteuning was. Nu kunnen de vrijwilligers bouwen aan een mooie toekomst.’

Samen met de VVD werd aandacht gevraagd voor poppodium Fluor. ‘We mogen trots zijn op wat Fluor met relatief weinig geld presteert. Elk jaar tienduizenden bezoekers, mooie optredens maar ook ruimte voor lokaal talent. Tegelijk dreigt een onzekere toekomst door de bouw van woningen in de Nieuwe Stad. Dat moeten we voorkomen. We zijn niet tegen woningen, maar dat mag niet ten koste gaan van het poppodium. Dat kan door nu al maatregelen te nemen om geluidsoverlast tegen te gaan. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat ze hun spullen in een overdekte ruimte kunnen laden en lossen. Dankzij ons voorstel moet de wethouder nu aan de slag om dat met de projectontwikkelaar te regelen.’

Zie ook: Fractienieuws

D66 maakt meer cultuur mogelijk in Amersfoort

D66 D66 VVD ChristenUnie Amersfoort 01-10-2019 20:08

Het is gelukt! Vanavond is het Cultuurplan 2020-2023 unaniem aangenomen door de gemeenteraad. En in dat plan staan zaken waar D66 Amersfoort in haar verkiezingsprogramma en het coalitieakkoord aandacht voor heeft gevraagd. Meer middelen voor de culturele sector. Het voorzieningenniveau moet als het aan D66 ligt meegroeien met de groei van de stad Amersfoort. En wij zijn een groeiende stad. Na verschillende bezuinigingen in het verleden gaat het roer om!

Op de inzet van vele mensen in de culturele sector, de vrijwilligers en alle kunstenaars in Amersfoort is D66 trots! Verder doen de basisinstellingen in Amersfoort het steeds beter. Voor D66 is het van belang dat we het culturele voorzieningenniveau moeten verstevigen in Amersfoort. Daarom zijn we zo blij dat verantwoordelijk wethouder Koser Kaya het cultuurplan heeft opgesteld.

Een aantal concrete maatregelen van D66-cultuurwethouder Fatma Koser Kaya zijn:

–       Bezuinigingen in amateurkunst van 40.000 euro worden teruggedraaid; –       De motie van D66 (om een eerder gemaakte bezuiniging op de Flint en de Lieve Vrouw terug te draaien ) wordt uitgevoerd; –       De culturele basisinstellingen krijgen structureel meer geld; –       Er komt extra geld voor cultuureducatie; –       Verschillende nieuwe subsidies voor kunstenaars; –       Het wijkmuseum Soesterkwartier krijgt structureel geld, een motie ingediend door onder andere D66.

Woordvoerder op cultuur Tyas Bijlholt is zeer tevregen met dit mooie en ambitieuze plan: “De culturele sector in Amersfoort leeft en dit is een resultaat waar D66 zich hard voor heeft gemaakt in het coalitieakkoord. Dit laat zien dat het loont om in een coalitie te zitten!”.

Meedenken in de toekomst van Fluor Samen met de SP en VVD hebben wij ook nog een motie ingediend waarin opgeroepen wordt in gesprek te gaan met de projectontwikkelaar van De Nieuwe Stad over de toekomst van Fluor op de huidige plek. Dit om te komen tot maatregelen zoals een externe docking, waardoor eventuele geluidsoverlast door Fluor wordt beperkt, zonder dat de gemeente of Fluor hiervoor de kosten moet dragen. De motie is aangenomen.

Wijkmuseum Soesterkwartier Ook voor het Wijkmuseum in de wijk het Soesterkwartier willen wij een mooie toekomst. Ook hier hebben wij een motie opgesteld samen met de SP, waarin wij hebben gevraagd om een kleine, maar structurele jaarlijkse subsidie van 5.000 euro ter beschikking te stellen. De motie is unaniem aangenomen.

Over de motie van VVD en ChristenUnie waren wij niet te spreken. De toon vonden wij belerend en het klonk alsof de basisinstellingen het eigenlijk nu niet goed doen. Dit terwijl de wethouder ook nog aangaf dat de basisinstellingen heel transparant werken. Wij hebben de volste vertrouwen in de inzet van de basisinstellingen.

Wij houden u graag op de hoogte van de verdere vorderingen en ontwikkelingen op het gebied van cultuur. Binnenkort zal er een Ronde georganiseerd worden om de langetermijnvisie en het uitvoeringsagenda inzichtelijk te krijgen.

Met vragen over cultuur kunt u altijd contact opnemen met onze woordvoerder Tyas Bijlholt

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.