Nieuws van politieke partijen in Hoogeveen over D66 inzichtelijk

72 documenten

Motie erosie gemeentebegroting overgenomen

SP SP SGP D66 Hoogeveen 18-03-2020 12:16

Een motie van de SP fractie, mede ingediend door SGP, D66 en Gemeentebelangen werd uiteindelijk unaniem aangenomen. Hoogeveen moet meedoen aan een landelijk onderzoek om aan te tonen hoe de rijksbezuinigingen op de gemeentebegrotingen steeds meer gemeentes in de problemen brengen. 

 

Een week eerder deed de gemeenteraad van Enschede een beroep op alle andere gemeentes in het land mee te doen aan een gezamenlijke actie. De vaste onderzoeksmedewerker van de raad van Enschede, Dr. de Kruijf, ontwikkelde een relatief eenvoudig maar ook gedetailleerd model om op een rij te zetten voor welke kosten een gemeente staat, welke bijdragen de afgelopen jaren van het rijk kwamen en wat voor gevolgen dat voor de gemeentelijke begroting heeft. Cijfermatig onderbouwd kunnen gemeentes dan nogmaals op tafel leggen dat het bezuinigingsbeleid van de regering het steeds lastiger maakt een gemeente leefbaar te houden. 

 

SP raadslid Jeroen Pomper: ,,Wat ons betreft een heel goed initiatief uit Enschede. Tot nog toe laten gemeentes gezamenlijk te weinig van zich horen. Maar het gaat wel om goede sociale voorzieningen, schoolgebouwen, sportvoorzieningen, openbaar groen, onderhoud van wegen, enz. o.a. in Hoogeveen. Daarvoor is een hoop geld nodig. Veel gemeentes komen niet uit met de bijdragen van het rijk. Hoogeveen heeft inmiddels draconische bezuinigingen voorgesteld. Er zijn fracties die het dan hebben over zelf verantwoordelijkheid nemen om zaken op orde te brengen. En vooral niet met de vinger wijzen naar het Rijk. Maar een gemeenteraad hoort op te komen voor haar inwoners. Wat ons betreft moet allereerst duidelijk zijn wat er aan de hand is. Als de rijksbezuinigingen een belangrijke oorzaak van de tekorten bij gemeentes zijn, dan moet dat snel rechtgetrokken worden''.

Zie ook: Raadswerk

CDA blij met steun voor fietsveiligheid

CDA CDA ChristenUnie D66 PvdA Hoogeveen 28-02-2020 10:12

CDA blij met steun voor fietsveiligheid Donderdag kregen twee voorstellen van het CDA voor verbetering van de fietsveiligheid in het buitengebied brede steun van de raad. Daarnaast was het CDA blij met steun van de raad voor het toestaan van fietsen op de Hoofdstraat. Fiets-/voetpad Echtenseweg Al in 2017 vroeg het CDA om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de Echtenseweg. De weg wordt veel gebruikt door fietsers en wandelaars uit vooral De Erflanden, Nijstad, Echten en Zuidwolde. Op dit moment moeten deze mensen gebruik maken van dezelfde smalle rijbaan waarop auto’s rijden. Volgens CDA-raadslid Peter Koekoek levert dit onveilige situaties op en dus stelde hij met succes voor om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de weg als wens in de fietsnota op te nemen. Fietssuggestiestroken in het buitengebied Behalve op de Echtenseweg voelen fietsers zich vaak onveilig op wegen in het buitengebied waar geen aparte fietspaden liggen. Daarom stelde het CDA in de raadsvergadering voor om zoveel mogelijk wegen in het buitengebied te voorzien van fietssuggestiestroken, oftewel rode stroken aan de zijkanten van de weg. De stroken zouden fietsers een veiliger gevoel geven en ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid aanpassen omdat de weg smaller lijkt. Ook voor dit voorstel kreeg het CDA steun van de raad en het college. Fietsen op de Hoofdstraat In de fietsnota stelde het college voor om fietsen op de Hoofdstraat voortaan toe te staan. Zowel de ChristenUnie als D66 kwamen met tegenvoorstellen om het fietsen te verbieden of te beperken. Het CDA bepleitte juist om het voorstel van het college te volgen. ‘Zo langzamerhand is er een grote meerderheid in de samenleving die wil dat we eindelijk eens ophouden met betuttelen en regeltjesdrift. Laten we gewoon eens een beetje rekening met elkaar houden en op elkaar letten, zonder alles in regels vast te leggen,’ aldus Koekoek. Met deze woorden sloot hij onder andere aan bij de oproep van de PvdA om borden te plaatsen die verschillende verkeersdeelnemers oproepen op elkaar te letten. Het pleidooi kreeg navolging van een meerderheid van de raad.

CDA blij met steun voor fietsveiligheid

CDA CDA D66 PvdA ChristenUnie Hoogeveen 28-02-2020 10:12

CDA blij met steun voor fietsveiligheid Donderdag kregen twee voorstellen van het CDA voor verbetering van de fietsveiligheid in het buitengebied brede steun van de raad. Daarnaast was het CDA blij met steun van de raad voor het toestaan van fietsen op de Hoofdstraat. Fiets-/voetpad Echtenseweg Al in 2017 vroeg het CDA om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de Echtenseweg. De weg wordt veel gebruikt door fietsers en wandelaars uit vooral De Erflanden, Nijstad, Echten en Zuidwolde. Op dit moment moeten deze mensen gebruik maken van dezelfde smalle rijbaan waarop auto’s rijden. Volgens CDA-raadslid Peter Koekoek levert dit onveilige situaties op en dus stelde hij met succes voor om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de weg als wens in de fietsnota op te nemen. Fietssuggestiestroken in het buitengebied Behalve op de Echtenseweg voelen fietsers zich vaak onveilig op wegen in het buitengebied waar geen aparte fietspaden liggen. Daarom stelde het CDA in de raadsvergadering voor om zoveel mogelijk wegen in het buitengebied te voorzien van fietssuggestiestroken, oftewel rode stroken aan de zijkanten van de weg. De stroken zouden fietsers een veiliger gevoel geven en ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid aanpassen omdat de weg smaller lijkt. Ook voor dit voorstel kreeg het CDA steun van de raad en het college. Fietsen op de Hoofdstraat In de fietsnota stelde het college voor om fietsen op de Hoofdstraat voortaan toe te staan. Zowel de ChristenUnie als D66 kwamen met tegenvoorstellen om het fietsen te verbieden of te beperken. Het CDA bepleitte juist om het voorstel van het college te volgen. ‘Zo langzamerhand is er een grote meerderheid in de samenleving die wil dat we eindelijk eens ophouden met betuttelen en regeltjesdrift. Laten we gewoon eens een beetje rekening met elkaar houden en op elkaar letten, zonder alles in regels vast te leggen,’ aldus Koekoek. Met deze woorden sloot hij onder andere aan bij de oproep van de PvdA om borden te plaatsen die verschillende verkeersdeelnemers oproepen op elkaar te letten. Het pleidooi kreeg navolging van een meerderheid van de raad.

CDA steunt ondernemers Tamboerpassage

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Hoogeveen 30-11-2019 19:08

CDA Hoogeveen juicht plan ondernemers Tamboerpassage toe CDA Hoogeveen heeft donderdag het college opnieuw opgeroepen een open houding aan te nemen richting de ondernemers van de Tamboerpassage. Maandag liet de Vereniging van Eigenaren (VVE) van de Tamboerpassage weten graag met de gemeente in gesprek te gaan over de toekomst van het complex. CDA-fractievoorzitter Erik-Jan Kreuze vroeg de wethouder de VVE de ruimte te geven om met hun plannen te komen. Donderdag vergaderde de raad over een aanpassing van de verhuisregeling die ondernemers moet stimuleren om te verhuizen van bijvoorbeeld de Schutstraat en de Tamboerpassage naar de Hoofdstraat. Dit volgt op het raadsbesluit van anderhalf jaar geleden, waarmee bepaald werd dat het winkelcentrum van Hoogeveen moest inkrimpen om levensvatbaar te blijven en leegstand tegen te gaan. Ook toen, in 2017, riep het CDA het college op om in gesprek te blijven met vooral de ondernemers in de Tamboerpassage. Met de steun van alle fracties, behalve de VVD, GroenLinks en D66, werd toen in de centrumvisie opgenomen dat ‘er samen met de ondernemers en vastgoedeigenaren zou worden onderzocht hoe de toekomst van de Tamboerpassage eruit moest zien.’ Afgelopen anderhalf jaar zijn er volop gesprekken tussen ondernemers en gemeente geweest. Op de berichtgeving rond de nieuwe verhuisregeling reageerden de ondernemers afgelopen week met de aankondiging van een eigen plan voor de toekomst. Woordvoerder Jean Christophe Poiron deed via de media de volgende oproep: ‘Laten we met de gemeente op creatieve wijze een alternatief plan maken met de komst van bijvoorbeeld starters- en zorgwoningen, maar ook huizen in de koopsector.’ Het CDA juicht deze ontwikkeling van harte toe, zegt Kreuze: ‘Wij zijn blij dat de ondernemers uit de Tamboerpassage zelf met plannen komen. Het complex zit tussen horeca en cultuurinstellingen in en bovendien is er woningbouw mogelijk, er zou daar dus iets moeten kunnen gebeuren.’ Dat de ondernemers uit de Tamboerpassage nu zelf en gezamenlijk met plannen komen voor herontwikkeling, is extra belangrijk omdat de ondernemers van elkaar afhankelijk zijn. Kreuze waarschuwt het college dan ook voor een uitrookbeleid: ‘De ondernemers zitten samen onder één dak. Als een aantal ondernemers verhuist, met of zonder verhuisregeling van de gemeente, wordt het voor de achterblijvende ondernemers steeds moeilijker. Een gezamenlijk plan voor herontwikkeling is dus uiteindelijk voor iedereen beter.’

GroenLinks stemt niet in met programmabegroting 2020-2023 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 13-11-2019 00:00

 

Op 31 oktober 2019 vond in het gemeentehuis de begrotingsbehandeling plaats. Daaraan voorafgaand hadden de fracties al op 10 oktober hun algemene beschouwingen uitgesproken en toegelicht. Evenals de moties en amendementen die op 31 oktober verder werden behandeld en in stemming gebracht.

GroenLinks was initiatiefnemer van drie moties, te weten: een motie over de invoering van de jaja-sticker, waarbij ongeadresseerd drukwerk (reclamefolders) alleen nog wordt bezorgd bij de woningen waar deze sticker op de deur is geplakt. Invoering van deze sticker voorkomt veel onnodig drukwerk in de bus en mensen geven hiermee aan bewust te kiezen voor het ontvangen van de reclamefolders. GroenLinks riep het college op te komen met een Plan van Aanpak om deze sticker in te voeren. Het college, bij monde van wethouder Vos, gaf aan ‘geen behoefte te hebben aan deze motie’. De motie werd met 11 stemmen voor en 18 stemmen tegen afgewezen. SP, D66, SGP, PvdA en CU waren mede-indiener.

Ten tweede was er de motie Diftar. Diftar is een systeem waarbij er sprake is van een vast tarief en een variabel tarief voor afvalaanbieding- de hoogte van het variabel tarief is afhankelijk van het aantal keren dat de container voor rest-afval wordt opgehaald en geleegd. Het gaat uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. Met deze motie verzocht GroenLinks het college dit systeem te onderzoeken, mee te nemen in het afvalbeleid en hierover terugkoppeling te geven aan de raad.

Tijdens de algemene beschouwingen op 10 oktober had wethouder Vos gevraagd deze motie aan te houden omdat op de bijeenkomst over Afvalbeleid op 28 oktober de mogelijkheid van Diftar ook zou worden besproken. In plaatsen namelijk waar dit systeem was ingevoerd, waren de resultaten van dien aard, dat dit systeem als een van de betere en goedkopere systemen werd beschouwd. Diftar zou dus nader worden bekeken -de aanwezige fracties tijdens deze afvalbijeenkomst gaven allen aan geen bezwaren te hebben tegen (het onderzoeken van) DIftar. GroenLinks, inmiddels met mede-indiener SGP, besloot de motie toch in te brengen. Het college, wederom bij monde van wethouder Vos, vond de motie overbodig. Ook de rest van de raad wees deze motie af.

Tenslotte diende GroenLinks een motie vreemd aan de orde van de dag in, namelijk voor hulp aan de Molukken. De Molukken worden sinds eind september geteisterd door aardbevingen en naschokken. Hierbij vielen tientallen doden, honderden gewonden en vluchtten nog eens circa 200.000 mensen de bergen en heuvels in. Landelijk is er weinig nieuws over deze ramp, terwijl er mensen onder erbarmelijke omstandigheden moeten zien te overleven. Hulpacties zijn vooral kleinschalig en particulier, terwijl er veel meer nodig is.

De eerste motie vroeg ook om een financiële ondersteuning, maar toen bleek dat dit geen bijval van een meerderheid van de raad zou krijgen, besloot de fractie van GroenLinks de motie aan te passen met de oproep aan het college om samen met de Molukse gemeenschap en de hulpverlenende instanties te onderzoeken waar de gemeente kon helpen én om initiatieven van de Molukse gemeenschap waar mogelijk te steunen en te faciliteren. Tevens diende deze motie als een blijk van support en medeleven aan de Molukse gemeenschap in Hoogeveen. SGP en SP hadden zich inmiddels aangesloten als mede-indiener van de motie. Het college nam de motie over en de rest van de raad stemde bijna unaniem -met uitzondering van de VVD- in met deze motie.

GroenLinks was daarnaast ook mede-indiener van negen andere ingediende moties en amendementen, waaronder vinger aan de pols houden bij bezuinigingen voor Thuishulp, betrekken bewoners bij begroting en Stichting Leergeld een betere positie geven voor uitvoer van hun taken.

Bij het stemmen voor de begroting in zijn geheel, stemde GroenLinks tegen -met name omdat de fractie zich niet kan vinden in de zware bezuinigingen binnen het Sociaal Domein. Of zoals fractievoorzitter Catharina van Hien vorig jaar al stelde bij de algemene beschouwingen 2018: “Een samenleving kun je beoordelen aan de hand waarop ze met hun meest kwetsbaren omgaat. Dat zou de maatstaf voor de uitgaven moeten zijn”

Programmabegroting 2020-2023 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 13-11-2019 00:00

GroenLinks stemt niet in met programmabegroting 2020-2023

Op 31 oktober vond in het gemeentehuis de begrotingsbehandeling plaats. Daaraan voorafgaand hadden de fracties al op 10 oktober hun algemene beschouwingen uitgesproken en toegelicht. Evenals de moties en amendementen die op 31 oktober verder werden behandeld en in stemming gebracht.

GroenLinks was initiatiefnemer van drie moties, te weten: een motie over de invoering van de jaja-sticker, waarbij ongeadresseerd drukwerk (reclamefolders) alleen nog wordt bezorgd bij de woningen waar deze sticker op de deur is geplakt. Invoering van deze sticker voorkomt veel onnodig drukwerk in de bus en mensen geven hiermee aan bewust te kiezen voor het ontvangen van de reclamefolders. GroenLinks riep het college op te komen met een Plan van Aanpak om deze sticker in te voeren. Het college, bij monde van wethouder Vos, gaf aan ‘geen behoefte te hebben aan deze motie’. De motie werd met 11 stemmen voor en 18 stemmen tegen afgewezen. SP, D66, SGP, PvdA en CU waren mede-indiener.

Ten tweede was er de motie Diftar. Diftar is een systeem waarbij er sprake is van een vast tarief en een variabel tarief voor afvalaanbieding- de hoogte van het variabel tarief is afhankelijk van het aantal keren dat de container voor rest-afval wordt opgehaald en geleegd. Het gaat uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. Met deze motie verzocht GroenLinks het college dit systeem te onderzoeken, mee te nemen in het afvalbeleid en hierover terugkoppeling te geven aan de raad.

Tijdens de algemene beschouwingen op 10 oktober had wethouder Vos gevraagd deze motie aan te houden omdat op de bijeenkomst over Afvalbeleid op 28 oktober de mogelijkheid van Diftar ook zou worden besproken. In plaatsen namelijk waar dit systeem was ingevoerd, waren de resultaten van dien aard, dat dit systeem als een van de betere en goedkopere systemen werd beschouwd. Diftar zou dus nader worden bekeken -de aanwezige fracties tijdens deze afvalbijeenkomst gaven allen aan geen bezwaren te hebben tegen (het onderzoeken van) DIftar. GroenLinks, inmiddels met mede-indiener SGP, besloot de motie toch in te brengen. Het college, wederom bij monde van wethouder Vos, vond de motie overbodig. Ook de rest van de raad wees deze motie af.

Tenslotte diende GroenLinks een motie vreemd aan de orde van de dag in, namelijk voor hulp aan de Molukken. De Molukken worden sinds eind september geteisterd door aardbevingen en naschokken. Hierbij vielen tientallen doden, honderden gewonden en vluchtten nog eens circa 200.000 mensen de bergen en heuvels in. Landelijk is er weinig nieuws over deze ramp, terwijl er mensen onder erbarmelijke omstandigheden moeten zien te overleven. Hulpacties zijn vooral kleinschalig en particulier, terwijl er veel meer nodig is.

De eerste motie vroeg ook om een financiële ondersteuning, maar toen bleek dat dit geen bijval van een meerderheid van de raad zou krijgen, besloot de fractie van GroenLinks de motie aan te passen met de oproep aan het college om samen met de Molukse gemeenschap en de hulpverlenende instanties te onderzoeken waar de gemeente kon helpen én om initiatieven van de Molukse gemeenschap waar mogelijk te steunen en te faciliteren. Tevens diende deze motie als een blijk van support en medeleven aan de Molukse gemeenschap in Hoogeveen. SGP en SP hadden zich inmiddels aangesloten als mede-indiener van de motie. Het college nam de motie over en de rest van de raad stemde bijna unaniem -met uitzondering van de VVD- in met deze motie.

GroenLinks was daarnaast ook mede-indiener van negen andere ingediende moties en amendementen, waaronder vinger aan de pols houden bij bezuinigingen voor Thuishulp, betrekken bewoners bij begroting en Stichting Leergeld een betere positie geven voor uitvoer van hun taken.

Bij het stemmen voor de begroting in zijn geheel, stemde GroenLinks tegen -met name omdat de fractie zich niet kan vinden in de zware bezuinigingen binnen het Sociaal Domein. Of zoals fractievoorzitter Catharina van Hien vorig jaar al stelde bij de algemene beschouwingen 2018: “Een samenleving kun je beoordelen aan de hand waarop ze met hun meest kwetsbaren de maatstaf omgaat. Dat zou voor de uitgaven moeten zijn”  

Algemene Beschouwingen 2019 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 06-11-2019 00:00

Algemene beschouwingen 10 oktober 2019

Dank u voorzitter.

Goedenavond dames en heren, en ook de mensen die thuis meekijken en meeluisteren.

GroenLinks opende vorig jaar onze algemene beschouwingen met een quote over privilege. Kort samengevat kwam het erop neer dat als je denkt dat iets geen probleem is omdat je het zelf niet als probleem ervaart, dat je dan bevoorrecht bent. Wij hadden het ook over bubbels: dat we ervoor moesten waken dat wij in onze bubbel hier, het reële contact met de buitenwereld niet zouden verliezen.

Kijk ik terug op het politieke jaar dat achter ons ligt, dan zijn we er met zijn allen (raad en college) niet goed in geslaagd om uit onze eigen bubbel te komen. Niet ten opzichte van elkaar en niet ten opzichte van de inwoners. En dat is jammer. Voordeel bij het raken van een dieptepunt is dat je daarna alleen nog maar omhoog kan. En daar moeten we samen aan werken.

Wat betreft de begroting: we hadden hem graag smarter gezien, we hadden graag een meer overall visie gezien. We hadden graag meer inspraak en participatie gezien. We hadden graag gezien dat het meer was gericht op de mens en het doel, dan op kosten.

Voor GroenLinks is het Sociaal Domein een heet hangijzer. We willen andere keuzes maken dan de pijn van het bezuinigen neerleggen bij de meest kwetsbaren van de samenleving. Want zij hebben niet zoveel privileges meer -wij vinden het niet acceptabel om nog meer bij ze weg te halen.

Wij hebben als fractie van meerdere kanten te horen gekregen, dat mensen zich zorgen maken over de toekomst. Mede door de bezuinigingen op sociaal domein. Hoe kunnen wij op deze manier nog staan voor een samenleving die iedereen mee wil laten doen? GroenLinks kan zich wél vinden in de besparingen die puur en alleen om een efficiency slag gaan, maar niet in de andere posten. Er rouleren een aantal moties die betrekking hebben op het sociaal domein over bv. de bijzondere studiekostenregeling, de meerkostenregeling en de verlaging van de normtijden. Daar zullen wij merendeels mede-indiener van zijn of ze ondersteunen. Zoals bv. de motie van de PvdA over stichting Leergeld.

We lezen in het programma Werken aan Werk over het Project Actieplan Participatiewet dat het streven bestaat om eind 2021, 15% minder uitgaven te hebben voor de participatiewet. GroenLinks vindt dat een verkeerd uitgangspunt: de mens zou centraal moeten staan en niet de uitgaven. Het streven zou moeten zijn een hoger percentage personen weer actief laten worden, een hogere uitstroom – maar niet alleen lagere kosten. Wij vinden dat dit bij alle domeinen, alle programma’s en alle projecten zou moeten gelden. Mens boven de kosten.

Wij hebben te maken met een sterk veranderde en sterk veranderende samenleving. Polarisatie viert hoogtij en de verschillen zijn scherp, duidelijk en hard. Dat is overal, niet alleen ergens anders. Dat is ook hier. GroenLinks vindt deze verschillen verontrustend. Verbinding leggen is hierin cruciaal. Onbekend maakt namelijk echt onbemind. En daar waar mensen het gevoel hebben dat de overheid alleen maar neemt en niet of weinig geeft, daalt het vertrouwen. Dit moet worden hersteld.

Dhr. Bouwmeester van de Cliëntenraad Sociale Zekerheid deed, in de inspreekronde van het debat op 2 oktober over het Sociaal Domein, het voorstel dat het college maar eens een ½ jaar rond zou moeten komen van 130% van de bijstandsnorm en dat het overige van het salaris in een pot zou moet worden gestort voor het Sociaal Domein. Ergens heb ik het vermoeden dat het college hier niet op in zal gaan…. Maar, GroenLinks had eigenlijk een soortgelijk idee: in Rotterdam hadden ze namelijk een project. Daar leefden raadsleden één week van 50 euro leefgeld. Mijn collega daar deed er ook aan mee en dat bracht me op het idee dat hier ook voor te stellen. Dus ik vond het voorstel van dhr. Bouwmeester niet zo’n raar voorstel. Nu is Rotterdam natuurlijk geen Hoogeveen, maar eigenlijk wil ik mijn raadscollega’s en ook het college uitnodigen deze uitdaging aan te nemen.Zouden jullie bereid zijn hierin mee te gaan?  

Over BASISINKOMEN Nu is een aantal jaren geleden op verzoek van GroenLinks aandacht geweest voor het basisinkomen. Er is toen een seminar geweest met Rutger Bregman. Helaas was een pilot hier niet mogelijk, er waren nog wel ideeën voor een alternatief hierop -maar daar is het bij gebleven.

Wij zouden een basisinkomen nog steeds een goed idee vinden -voor bijvoorbeeld de cliënten in fase 3 en 4, die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. In pilots met het basisinkomen is gebleken dat mensen helemaal niet op de bank blijven zitten als ze meer vrijheid van handelen krijgen, maar dat ze juist gaan werken aan zelfredzaamheid, zelfstandigheid en zelf iets opbouwen. Mensen klein houden heeft nog nooit iemand laten groeien. GroenLinks heeft het idee van een basisinkomen nog niet opgegeven. Voor nu weten we nog niet hoe we hiermee verder kunnen, maar dat eureka moment hopen we nog te vinden.

Rutger Bregman heeft trouwens wel weer een nieuw boek uit en dat heet “De meeste mensen deugen”. ….Nee, ik heb daar geen aandelen in….. Maar voor wie negatief in het leven staat en negatief denkt over college, de raad, de buren of misschien zelfs over de dame achter de kassa in de supermarkt: het schijnt wetenschappelijk te zijn bewezen dat de meeste mensen een goed hart hebben. En te midden van alle negativiteit die soms veel te veel hoogtij viert, mag dat ook wel eens worden gezegd.

 

Verder, ondanks of juist dankzij alles, gaan alle ontwikkelingen gewoon door. De afvalstoffenheffing gaat omhoog met 37 euro per aansluiting. In de periode van 2015 tot 2017 was er een daling van 30 euro (247,- per aansluiting). In 2018 en 2019 is dit prijspeil gehandhaafd en nu is het voornemen dit weer te verhogen. Reden is dat het Rijk wil dat er meer grondstoffen worden verzameld en er minder restafval is, hiertoe is er een verhoging ingesteld van de verbrandingsbelasting.

GroenLinks heeft in het verleden het systeem Diftar wel eens aangekaart. Met dit systeem worden bewoners gestimuleerd beter te scheiden en zo min mogelijk restafval aan te bieden. De inwoners betalen dan een basistarief en een variabel tarief: dat laatste is afhankelijk van het aantal keren dat de container wordt opgehaald. Ze noemen het ook wel container-management en het principe is ‘de vervuiler betaalt’. Beter voor het milieu en beter voor de portemonnee. In de plaatsen waar dit is ingevoerd, is het aangeboden restafval flink verminderd en blijkt de zorg voor zwerfafval minder gegrond dan verwacht. Volgens de verwachtingen kan dit in kosten per huishouden zo’n 100 euro schelen.

Wij dienen een motie in om het college te vragen onderzoek te doen naar dit systeem. Dit doen we samen met de SGP. MOTIE DIFTAR.

In het verlengde hiervan, namelijk zorgen voor minder afval: vorig jaar hebben wij met de SP een motie ingediend voor de zgn. ‘ja-ja sticker’ voor folders. De bedoeling van deze sticker is dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen nog wordt bezorgd waar deze sticker op de brievenbus is geplakt.

Deze motie heeft toen geen meerderheid gekregen. Ook was er van de zijde van bedrijven die reclamefolders maken, veel kritiek.

Eind september is er een uitspraak geweest van het gerechtshof dat de gemeente Amsterdam met de invoering van de ja-ja sticker in haar recht staat. Daarnaast is ook het draagvlak voor minder afval sterk gegroeid.Dat is voor ons de reden deze motie opnieuw in te dienen. Dit doen we samen met de SP, D66 en SGP. MOTIE JAJA STICKER.

En verder, ja we kunnen als GroenLinks nog wel veel meer opmerkingen maken: over het belang van diversiteit, over inclusiviteit bijvoorbeeld. Het is volgende week ook nog eens Regenboogweek: dat is nog steeds noodzakelijk om de LHBT-gemeenschap te steunen. Niets is vanzelfsprekend.

GroenLinks vindt het met name belangrijk dat iedereen mee mag en mee kan doen. Vooral in deze enigszins verharde samenleving. Dat niemand wordt buitengesloten. Dat iedereen erbij hoort. Dat de jeugd en ook volwassenen het leven weer zien zitten. Dat inwoners en ondernemers meer worden betrokken bij de plannen, dat er meer burgerparticipatie plaatsvindt. Moties die deze doelen stimuleren, die zullen wij mede-indienen of ondersteunen. Zoals bv. de motie van VVD om op voorhand raad en burgers meer te betrekken bij de begroting.  

Ik sluit graag weer af met een mooie quote, deze keer van Verna Meijer: “Diversiteit is een uitnodiging krijgen voor het feestje, inclusiviteit is ten dans worden gevraagd”

Tot zover, voorzitter.  

10 oktober 2019

Bijdrage van GroenLinks bij de Algemene Beschouwingen 2019 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 06-11-2019 00:00

Algemene beschouwingen 10 oktober 2019

Dank u voorzitter.

Goedenavond dames en heren, en ook de mensen die thuis meekijken en meeluisteren.

GroenLinks opende vorig jaar onze algemene beschouwingen met een quote over privilege. Kort samengevat kwam het erop neer dat als je denkt dat iets geen probleem is omdat je het zelf niet als probleem ervaart, dat je dan bevoorrecht bent. Wij hadden het ook over bubbels: dat we ervoor moesten waken dat wij in onze bubbel hier, het reële contact met de buitenwereld niet zouden verliezen.

Kijk ik terug op het politieke jaar dat achter ons ligt, dan zijn we er met zijn allen (raad en college) niet goed in geslaagd om uit onze eigen bubbel te komen. Niet ten opzichte van elkaar en niet ten opzichte van de inwoners. En dat is jammer. Voordeel bij het raken van een dieptepunt is dat je daarna alleen nog maar omhoog kan. En daar moeten we samen aan werken.

Wat betreft de begroting: we hadden hem graag smarter gezien, we hadden graag een meer overall visie gezien. We hadden graag meer inspraak en participatie gezien. We hadden graag gezien dat het meer was gericht op de mens en het doel, dan op kosten.

Voor GroenLinks is het Sociaal Domein een heet hangijzer. We willen andere keuzes maken dan de pijn van het bezuinigen neerleggen bij de meest kwetsbaren van de samenleving. Want zij hebben niet zoveel privileges meer -wij vinden het niet acceptabel om nog meer bij ze weg te halen.

Wij hebben als fractie van meerdere kanten te horen gekregen, dat mensen zich zorgen maken over de toekomst. Mede door de bezuinigingen op sociaal domein. Hoe kunnen wij op deze manier nog staan voor een samenleving die iedereen mee wil laten doen? GroenLinks kan zich wél vinden in de besparingen die puur en alleen om een efficiency slag gaan, maar niet in de andere posten. Er rouleren een aantal moties die betrekking hebben op het sociaal domein over bv. de bijzondere studiekostenregeling, de meerkostenregeling en de verlaging van de normtijden. Daar zullen wij merendeels mede-indiener van zijn of ze ondersteunen. Zoals bv. de motie van de PvdA over stichting Leergeld.

We lezen in het programma Werken aan Werk over het Project Actieplan Participatiewet dat het streven bestaat om eind 2021, 15% minder uitgaven te hebben voor de participatiewet. GroenLinks vindt dat een verkeerd uitgangspunt: de mens zou centraal moeten staan en niet de uitgaven. Het streven zou moeten zijn een hoger percentage personen weer actief laten worden, een hogere uitstroom – maar niet alleen lagere kosten. Wij vinden dat dit bij alle domeinen, alle programma’s en alle projecten zou moeten gelden. Mens boven de kosten.

Wij hebben te maken met een sterk veranderde en sterk veranderende samenleving. Polarisatie viert hoogtij en de verschillen zijn scherp, duidelijk en hard. Dat is overal, niet alleen ergens anders. Dat is ook hier. GroenLinks vindt deze verschillen verontrustend. Verbinding leggen is hierin cruciaal. Onbekend maakt namelijk echt onbemind. En daar waar mensen het gevoel hebben dat de overheid alleen maar neemt en niet of weinig geeft, daalt het vertrouwen. Dit moet worden hersteld.

Dhr. Bouwmeester van de Cliëntenraad Sociale Zekerheid deed, in de inspreekronde van het debat op 2 oktober over het Sociaal Domein, het voorstel dat het college maar eens een ½ jaar rond zou moeten komen van 130% van de bijstandsnorm en dat het overige van het salaris in een pot zou moet worden gestort voor het Sociaal Domein. Ergens heb ik het vermoeden dat het college hier niet op in zal gaan…. Maar, GroenLinks had eigenlijk een soortgelijk idee: in Rotterdam hadden ze namelijk een project. Daar leefden raadsleden één week van 50 euro leefgeld. Mijn collega daar deed er ook aan mee en dat bracht me op het idee dat hier ook voor te stellen. Dus ik vond het voorstel van dhr. Bouwmeester niet zo’n raar voorstel. Nu is Rotterdam natuurlijk geen Hoogeveen, maar eigenlijk wil ik mijn raadscollega’s en ook het college uitnodigen deze uitdaging aan te nemen.Zouden jullie bereid zijn hierin mee te gaan?  

Over BASISINKOMEN Nu is een aantal jaren geleden op verzoek van GroenLinks aandacht geweest voor het basisinkomen. Er is toen een seminar geweest met Rutger Bregman. Helaas was een pilot hier niet mogelijk, er waren nog wel ideeën voor een alternatief hierop -maar daar is het bij gebleven.

Wij zouden een basisinkomen nog steeds een goed idee vinden -voor bijvoorbeeld de cliënten in fase 3 en 4, die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. In pilots met het basisinkomen is gebleken dat mensen helemaal niet op de bank blijven zitten als ze meer vrijheid van handelen krijgen, maar dat ze juist gaan werken aan zelfredzaamheid, zelfstandigheid en zelf iets opbouwen. Mensen klein houden heeft nog nooit iemand laten groeien. GroenLinks heeft het idee van een basisinkomen nog niet opgegeven. Voor nu weten we nog niet hoe we hiermee verder kunnen, maar dat eureka moment hopen we nog te vinden.

Rutger Bregman heeft trouwens wel weer een nieuw boek uit en dat heet “De meeste mensen deugen”. ….Nee, ik heb daar geen aandelen in….. Maar voor wie negatief in het leven staat en negatief denkt over college, de raad, de buren of misschien zelfs over de dame achter de kassa in de supermarkt: het schijnt wetenschappelijk te zijn bewezen dat de meeste mensen een goed hart hebben. En te midden van alle negativiteit die soms veel te veel hoogtij viert, mag dat ook wel eens worden gezegd.

 

Verder, ondanks of juist dankzij alles, gaan alle ontwikkelingen gewoon door. De afvalstoffenheffing gaat omhoog met 37 euro per aansluiting. In de periode van 2015 tot 2017 was er een daling van 30 euro (247,- per aansluiting). In 2018 en 2019 is dit prijspeil gehandhaafd en nu is het voornemen dit weer te verhogen. Reden is dat het Rijk wil dat er meer grondstoffen worden verzameld en er minder restafval is, hiertoe is er een verhoging ingesteld van de verbrandingsbelasting.

GroenLinks heeft in het verleden het systeem Diftar wel eens aangekaart. Met dit systeem worden bewoners gestimuleerd beter te scheiden en zo min mogelijk restafval aan te bieden. De inwoners betalen dan een basistarief en een variabel tarief: dat laatste is afhankelijk van het aantal keren dat de container wordt opgehaald. Ze noemen het ook wel container-management en het principe is ‘de vervuiler betaalt’. Beter voor het milieu en beter voor de portemonnee. In de plaatsen waar dit is ingevoerd, is het aangeboden restafval flink verminderd en blijkt de zorg voor zwerfafval minder gegrond dan verwacht. Volgens de verwachtingen kan dit in kosten per huishouden zo’n 100 euro schelen.

Wij dienen een motie in om het college te vragen onderzoek te doen naar dit systeem. Dit doen we samen met de SGP. MOTIE DIFTAR.

In het verlengde hiervan, namelijk zorgen voor minder afval: vorig jaar hebben wij met de SP een motie ingediend voor de zgn. ‘ja-ja sticker’ voor folders. De bedoeling van deze sticker is dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen nog wordt bezorgd waar deze sticker op de brievenbus is geplakt.

Deze motie heeft toen geen meerderheid gekregen. Ook was er van de zijde van bedrijven die reclamefolders maken, veel kritiek.

Eind september is er een uitspraak geweest van het gerechtshof dat de gemeente Amsterdam met de invoering van de ja-ja sticker in haar recht staat. Daarnaast is ook het draagvlak voor minder afval sterk gegroeid.Dat is voor ons de reden deze motie opnieuw in te dienen. Dit doen we samen met de SP, D66 en SGP. MOTIE JAJA STICKER.

En verder, ja we kunnen als GroenLinks nog wel veel meer opmerkingen maken: over het belang van diversiteit, over inclusiviteit bijvoorbeeld. Het is volgende week ook nog eens Regenboogweek: dat is nog steeds noodzakelijk om de LHBT-gemeenschap te steunen. Niets is vanzelfsprekend.

GroenLinks vindt het met name belangrijk dat iedereen mee mag en mee kan doen. Vooral in deze enigszins verharde samenleving. Dat niemand wordt buitengesloten. Dat iedereen erbij hoort. Dat de jeugd en ook volwassenen het leven weer zien zitten. Dat inwoners en ondernemers meer worden betrokken bij de plannen, dat er meer burgerparticipatie plaatsvindt. Moties die deze doelen stimuleren, die zullen wij mede-indienen of ondersteunen. Zoals bv. de motie van VVD om op voorhand raad en burgers meer te betrekken bij de begroting.  

Ik sluit graag weer af met een mooie quote, deze keer van Verna Meijer: “Diversiteit is een uitnodiging krijgen voor het feestje, inclusiviteit is ten dans worden gevraagd”

Tot zover, voorzitter.  

10 oktober 2019

Inbreng D66 bij begrotingsvergadering

D66 D66 VVD Hoogeveen 10-10-2019 17:52

Op de begrotingsvergadering van donderdag 10 oktober 2019 heeft fractievoorzitter Peter Scheffers de volgende tekst uitgesproken.

Een pijnlijke begroting

Deze bezuinigingen doen pijn en wel over de hele linie. Het zwaartepunt van de bezuinigingen valt binnen het sociaal domein. Het gat dat ontstaat door de tekorten in het SD kunnen we helaas niet opvangen door op de andere posten te bezuinigen. Voor D66 staat het wel vast dat het doel een sluitende begroting is. Door de bezuinigingen binnen het SD zullen, zoals de verschillende insprekers op 2 oktober hebben aangegeven, mensen buiten de boot vallen. Daar ligt een taak voor het college om dit te voorkomen.

Geen politieke keuzes

Deze begroting straalt een echte boekhoudersmentaliteit uit. De kaasschaaf is stevig gehanteerd. Als de cijfertjes maar kloppen. Dat er bezuinigd moet worden is voor ons geen punt. Het doel is een sluitende begroting te krijgen maar wat ons betreft wel een die voldoende draagvlak heeft bij de bewoners en in evenwicht is met de beleidsuitgangspunten en heldere doelstellingen.

Deze begroting bevat geen echte politieke keuzes. Waarom is er niet bijvoorbeeld een voorstel opgenomen om in plaats van 4, naar 3 wethouders te gaan. De mogelijkheden waren er volop. Na de verkiezingen en recentelijk toen dit college bestond uit 3 wethouders. Het had het college gesierd om met een dergelijk voorstel te komen.

Vijf knelpunten

Deze begroting bevat volgens D66 een aantal knelpunten. Het eerste knelpunt is uiteraard de begroting of wat daarvoor doorgaat. Wat is een begroting? Volgens de definitie is een begroting “een financieel rapport waarin de effecten zijn vastgelegd van een bepaalde bedrijfsmatige beslissing”.

En daar gaat het om, die bedrijfsmatige beslissing gekoppeld aan de financiën. Als gehele raad hebben we meer dan een jaar geleden een motie aangenomen om de begroting SMART in te richten zodat je beslissingen kunt nemen waarvan de financiële consequenties en de doelen overzichtelijk zijn. Helaas in deze begroting zit zelfs daarvoor geen aanzet. Wij zien toch liever een college dat wat actiever met moties van de raad aan de slag gaat.

Het tweede knelpunt is het feit dat de bestuurlijke vernieuwing op dood spoor is gekomen. Niet voor niets zijn de VVD en D66 uit het overleg gestapt. In de begroting staat nu letterlijk “We zijn nu op het punt gekomen dat we meer naar buiten moeten treden. Meer vertellen wat we al gedaan hebben en wat we nog gaan doen”. (pag 150). Dit had reeds vanaf het begin gemoeten.

Het college noemt ons de stad der verbinding. Ik denk dat er nog echt veel werk verzet moet worden om deze titel te mogen dragen en om BV van de grond te krijgen. Er moet veel meer “swung” komen, een veel betere communicatie en aanzetten tot echt bestuurlijke vernieuwing, gebaseerd op een gedragen visie. Niet alleen wij trekken die conclusie maar ook veel burger-participanten. De burgemeester noemde afgelopen maandag dat bestuurlijke vernieuwing meer een houding is. Dan mag er wat D66 betreft wel een behoorlijke cultuuromslag plaatsvinden om deze houding tussen de oren te krijgen.

Het derde knelpunt is dat D66 meer dan een jaar geleden samen met andere partijen een motie heeft ingediend, om instellingen, bedrijven, burgers etc. te consulteren voordat de begroting opgesteld wordt, zodat er een zo breed mogelijk draagvlak komt. Wat schetst onze verbazing, tijdens de inspraakronde van vorige week gaven de bestuurders van 2 grote zorginstellingen aan dat zij mogelijkheden zagen te bezuinigen waarbij de zorgkwaliteit en zoveel mogelijk banen behouden zouden blijven. Door niet echt in overleg met deze bestuurders te treden is dit een volledig gemiste kans. Maar geachte raadsleden oppositiebreed wordt nogmaals een dergelijke motie ingediend.. Breder opgezet dan om alleen met zorginstellingen te praten.

Een vierde knelpunt is dat wij geen terugkoppeling hebben gekregen van de raadsconferentie van dit voorjaar. Ondanks dat dit duidelijk was toegezegd. Ja volgens de beantwoording van de technische vragen zouden de resultaten verwerkt zijn in de begroting. Wij vinden dit absoluut geen juiste terugkoppeling.

Een vijfde knelpunt is het feit dat in juli van het ene moment op het andere de regeling Bijkomende studiekosten schoolgaande kinderen voor het schooljaar 2019-2020 van tafel werd geveegd. Dit schuurt volgens ons tegen onbehoorlijk bestuur aan. Kinderen zullen door deze maatregel uit de boot vallen en gezinnen kunnen hierdoor in de problemen komen. Om dit te repareren dienen wij hierover samen met andere partijen een motie in.

SWO (Samenwerkingsorganisatie) buiten schot

Wij hadden graag gezien dat naast de bezuinigingen op het Sociaal Domein ook andere posten stevig aan de orde waren gesteld. Het is aan de Hoogevener niet uit te leggen dat de grootste bezuiniging binnen het Sociaal Domein valt. Er is namelijk een zeer grote post waar niet of nauwelijks op bezuinigd wordt en dat is de SWO. Wij zijn van mening dat je niet alleen de bezuinigingen op een ander kunt afwentelen maar dat je dan wel degelijk ook naar jezelf moet kijken. Wij dienen dan ook samen met andere partijen een motie in om ook op de SWO te bezuinigen. Mocht dat leiden tot het niet kunnen uitvoeren van taken dan willen we daar graag met u over in debat. Wij zijn overigens van mening dat goed gekeken moet worden naar het snoeien van taken die er niet echt meer toe doen. Zelfs voor 2019 had er wel degelijk naar de SWO gekeken moeten worden zeker nu blijkt dat de rijksuitkeringen voor dit jaar lager uitvallen.

Financiële parameters

Met de bezuinigingen die voorliggen worden de door de raad vastgestelde financiële parameters niet gehaald. Door het college worden die parameters “signaal getallen” genoemd maar deze zijn wel door de raad als harde grenzen aangegeven. Wij zijn dan ook van mening dat deze gehanteerd dienen te worden. Wat ons verbaasd is dat de toezegging door de wethouder financiën de toegezegde VNG-stresstest nog steeds niet is uitgevoerd. Wij hebben in ieder geval de resultaten daarvan nog niet gehoord. Wanneer komt deze?

Area

Als laatste knelpunt de exorbitante stijging van de afvalinzamelingskosten. Ik lees dat deze volgend jaar met 37 euro per aansluiting stijgen, dat is 15% kostenstijging. Voor een deel is dat te verklaren, door de aan ons doorberekende hogere kosten vanwege rijksbeleid en de hogere kosten voor papier inzameling maar daar staat geen enkele verlaging van het inzamelingstarief tegenover. Al enkele jaren spreken we over het onderzoek om Area met een ander inzamelingsbedrijf te laten samengaan teneinde de kosten te laten dalen. D66 krijgt sterk de indruk dat het bij praten blijft en dat er niets gedaan wordt. D66 wil daarom graag de stand van zaken weten over het samengaan en waarom er eigenlijk een soort standstill is. Volgens ons moeten de kosten voor de inzameling per aansluiting gezien de kosten die elders in Drenthe betaald worden zeker met een paar tientjes kunnen dalen.

Collega’s samenvattend dit is een pijnlijke begroting. Een begroting waarin echt het overleg met de Hoogevener gemist wordt. Wij vertrouwen er op dat met het aannemen van de moties die wij samen met andere partijen indienen de pijn iets minder zal zijn.

Als laatste punt moet mij wat anders van het hart. Terecht is de algemene consensus dat de samenwerking in de raad te wensen over laat. Die samenwerking beperkt zich vaak tot coalitiepartijen enerzijds en oppositiepartijen anderzijds. Hoe pijnlijk is het dan dat nadat oppositiepartijen al een motie over de SWO heeft gepresenteerd de coalitiepartijen ook een SWO-motie indient die voor 80% overeenkomt. Is dat de manier waarop de samenwerking bevordert moet worden?

Er zijn natuurlijk veel meer onderwerpen waar wij iets over kunnen zeggen, ik denk aan duurzaamheid, veiligheid, economie,fysieke leefomgeving etc. maar als D66 hebben we ons beperkt tot de voorgaande onderwerpen.

D66 mist dualisme en samenwerking

D66 D66 CDA Hoogeveen 02-07-2019 08:14

D66 streeft naar een beter werkend dualisme, naar meer openheid en meer transparantie. Dualisme houdt in dat gemeenteraad en College van B&W eigen, gescheiden, rollen hebben. Ofwel het college bestuurt, de raad controleert. Dualisme is belangrijk in het politieke bestuur. Het is een heldere afbakening van de controle op de macht en de besluitvorming.

D66 Hoogeveen maakt zich zorgen om de ontstane verhoudingen tussen het bestuur en de politiek in Hoogeveen. Een wethouder die opstapt, een coalitie die zich tegenover de oppositie plaatst. En ook de voltallige oppositie, inclusief opvolgend raadsleden, die massaal de raadszaal verlaten omdat dualisme ontbreekt.

De manier waarop het college en de coalitiepartijen in de gemeenteraad het afgelopen jaar omging met de oppositiepartijen past totaal niet bij de waarden van D66. De saamhorigheid binnen de Hoogeveense oppositie is wel sterker dan Hoogeveen ooit heeft gezien. De situatie lijkt dan ook te maken te hebben met respect en politiek-gunnen.

Op 13 juni stond het al jaren slepende dossier “onderwijshuisvesting” op de agenda. Het statement dat we als oppositie daarbij hebben gemaakt was dan ook onvermijdelijk. De oppositie is van mening dat de coalitiepartijen dit dossier probeerden te kapen op de rand van de afgrond. Jarenlang hebben Gemeentebelangen en CDA zich niet druk genoeg gemaakt over de kwaliteit van huisvesting en nu willen ze vooraan staan. D66 en de andere oppositie partijen hebben zich wél jarenlang hard gemaakt voor een goede toekomstvisie op en uitvoering van onderwijshuisvesting. Het is dan ook  onbegrijpelijk wat de coalitie hier doet.

De rol van de voorzitter

Omdat de verbindende rol van de voorzitter van de raad tijdens de raadsvergadering op 13 juni ook uitbleef, is er over moties van de coalitie niet eens gestemd. Natuurlijk zijn deze direct door het college over genomen. Zeer dubieus: de moties bevatten onder andere een dreigement aan de scholen: als er niet snel getekend wordt, komt er een visie die zonder de scholen is opgesteld. D66 vraagt zich werkelijk af welke denkbeelden dit college heeft bij inhoud, draagvlak en samenwerking. Is dit samenwerking met de hoofdletter S? Is dit hoe het college aankijkt tegen bestuurlijke vernieuwing?

We steken de hand uit

Desondanks vinden wij het belangrijk om in gesprek te blijven met elkaar. De dialoog is het belangrijkste politieke instrument. We blijven scherp op de inhoud en gunnen de gehele raad een warm contact met elkaar, met het college en alle overige stakeholders. Op dit dossier is het fijn dat de coalitiepartijen kennelijk na 6 jaar ook de urgentie op dit dossier voelen. De oproep vanuit de oppositie is om dan nu daadwerkelijk samen te gaan optrekken en het belang centraal te stellen. Het belang van goed onderwijs in Hoogeveen voor alle leerlingen. Tenslotte willen we allemaal dat jongeren in Hoogeveen zich zo succesvol mogelijk kunnen ontwikkelen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.