Nieuws van CDA over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

5 documenten

Woordvoering René Bolle begroting 2020: Leuk is anders

CDA CDA VVD Partij voor de Vrijheid Groningen 13-11-2019 15:01

Vind je dat nou leuk, de gemeenteraad? De vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld. En ik ben vast niet de enige. Met een zekere ondertoon ook. Want wat is daar nou leuk aan, aan raadslid zijn? En ik moet zeggen, mijn antwoord is vaak ook niet al te overtuigend. Mja, is wel leuk, op zich. Wel veel saaie stukken lezen. En soms kan het ook wel aardig frustrerend zijn hoor, zo’n raadsvergadering. Je moet er eigenlijk een beetje gek voor zijn om het te doen. Het helpt als je discussiëren leuk vind en een klein beetje van het politieke spel houdt.Maar het leukste van raadslid zijn is niet hier staan en de CDA kijk op de begroting met jullie te delen. Nee, het leukste zijn de gesprekken met de mensen buiten deze zaal en dit gebouw. Mensen die ergens tegen aanlopen en die je kunt helpen. Of mensen die ideeën hebben en die je een stapje verder kunt brengen. Nee, het leukste zijn de gesprekken met de mensen buiten deze zaal en dit gebouw. Mensen die ergens tegen aanlopen en die je kunt helpen. Maar of ik, of jullie, het raadswerk leuk vinden is irrelevant. Het doet er niet zoveel toe. Er zijn genoeg leukere dingen te verzinnen om op een woensdag te doen, maar daar gaat het niet om. We stonden op een lijst. We zijn verkozen en we zitten hier dus niet voor onszelf. En dan zijn er grofweg 3 taken. 1. Het vertegenwoordigen van de kiezer 2. Het stellen van kaders, en daarmee ook het verdelen van het geld 3. Het controleren van het college En die eerste 2 hebben vandaag, bij het behandelen van een begroting, de overhand. Wat zouden de inwoners willen en hoe verdelen we dan het geld. Ja voorzitter, ik denk dat we wel kunnen vaststellen dat het dit jaar niet zo leuk is om het geld te verdelen. Niet voor een college en ook niet voor een gemeenteraad. Grote tekorten waarvan we voor een groot deel afhankelijk zijn het kabinet. Waar je als gemeente in veel gevallen maar erg weinig aan kan doen. Leuk is anders. Maar juist dán is het van belang om goed te kijken wat er niet meer kan en naar wat er wél kan. Het is een kans om gezamenlijk de schouders er onder te zetten. In grote lijnen hebben de inwoners natuurlijk gezegd wat ze wilden op 21 november 2018. Dat was een duidelijke uitslag. Maar niemand in de gemeente heeft voor het coalitieakkoord gestemd. Dat zijn afspraken tussen vier politieke partijen. En voorzitter wat zijn die 4 partijen blij dat dat akkoord overeind is gebleven. Maar tegen welke prijs? Want het overeind houden van dat akkoord is niet zonder gevolgen. De coalitie bezuinigt keihard op sport. Zonder overleg met de sportkoepel. Ik kan me de verkiezingsdebatten nog zo voor de geest halen. Elke partij vond dat er meer geïnvesteerd moest worden in sport. En wat gebeurt er? Er volgt een keiharde bezuiniging. De coalitie bezuinigt keihard op sport. Zonder overleg met de sportkoepel. Hoe zouden de vrijwilligers van de sportkoepel zich voelen? Ze zetten zich jarenlang met hart en ziel in voor een beter sportklimaat in Groningen? Ik weet het niet, maar leuk is anders. En dan onze inwoners met een eigen woning. De huizenmarkt in Groningen is nogal overspannen. Prijzen rijzen de pan uit en het wordt zeker voor starters steeds moeilijker om een woning te krijgen. Daarnaast is het ook voor corporaties lastig om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. Maar die huizenbubble zorgt er wel voor dat de OZB inkomsten weer flink omhoog gaan. En wat krijg je daar als inwoner voor terug? Minder beheer & onderhoud van groen. Minder onderhouden straten. Je moet meer gaan betalen en je krijgt er minder voor terug. Leuk is anders. Je moet meer gaan betalen en je krijgt er minder voor terug. Leuk is anders. Of de hondenbezitters. Helemaal als ze in Haren of ten Boer wonen. Een meerderheid is voor het afschaffen van de hondenbelasting. Maar wat doet de coalitie? Wordt het afgeschaft of afgebouwd? Nee. We gaan de hondenbelasting indexeren. Sterker nog, we breiden het gebied gewoon uit en voeren het ook in Haren en ten Boer in. Het is een keuze. Het kan anders. Je kunt je politieke stokpaardjes op stal laten staan en terug gaan naar de kern van wat een gemeente zou moeten doen. En als je dat doet in je eentje als partij, dan is dat vrij makkelijk, dan hoef je geen compromis te sluiten. Dat is misschien wel leuk, maar niet echt realistisch. Daarom hebben we samen met de SP, de VVD, PVV en de Stadspartij een amendement waarin we wezenlijk andere keuzes maken. En dat is zo op het eerste gezicht niet de meest voor de hand liggende politieke combinatie. Maar deze combinatie van partijen van links tot rechts heeft 1 ding gemeen. Ze proberen het evenwicht terug te brengen in deze begroting. En het CDA doet dat, omdat we ervan overtuigd zijn dat de rekening van de ambities van deze coalitie teveel bij de inwoners gelegd wordt. Want ook als je vindt dat den Haag te weinig geld overmaakt, heb je een keuze en een verantwoordelijkheid. Natuurlijk is er flink wat over de schutting gegooid met de decentralisaties. Maar het is onze taak om dat dan vervolgens niet zelf ook weer over de schutting te gooien in het tuintje van de inwoners. Het is onze taak om die lastige en vervelende keuzes te maken en de inwoners zoveel mogelijk te ontzien. Het college en de coalitie hebben een poging gedaan. Ik denk dat onze voorstellen een noodzakelijke verbetering zijn van wat nu voorligt. Het is onze taak om die lastige en vervelende keuzes te maken en de inwoners zoveel mogelijk te ontzien. Ik hoop van harte dat die ruimte om gezamenlijk andere keuzes te maken er ook is bij de coalitie. Daar zou het namelijk een stuk leuker van worden. En niet zozeer voor mij of de oppositie. Dat doet er niet toe. Maar voor de inwoners van onze gemeente.

Dekker Den Ham vangt bot bij college en coalitie

CDA CDA SGP Partij voor de Vrijheid Twenterand 29-09-2019 07:44

Een starre houding van GBT wethouder Koster zorgt ervoor dat fa. Dekker gisteravond nul op het rekest kreeg op hun verzoek om maximaal 6 x per jaar met een mobiele puinbreker puin te mogen breken op hun eigen terrein. Dekker: een gedegen bedrijf in Den Ham welke al 75 jaar op haar terrein actief is met soortgelijke activiteiten was twee weken geleden ook al onderwerp bij de raadsdebatten. Gisteravond werd in een bomvolle raadszaal een motie ingediend door PVV, CDA en SGP om de wethouder in beweging te krijgen om Dekker ter wille te zijn. CDA raadslid Uitslag voerde namens het CDA het woord en legde de wethouder uit dat er wel degelijk ruimte is om aan de wens van Dekker te voldoen. Zeker na een recente uitspraak van de Raad van State. CU en GBT, die binnen de gemeenteraad de coalitie en de meerderheid vormen, steunden de wethouder. Vreemd, zegt Uitslag: in hun coalitie akkoord staat dat ze hun relatie met inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners willen verbeteren, drempels willen verlagen en initiatieven willen faciliteren. De wethouder wilde zo bleek gisteren, geen strobreedte toegeven en bleef volharden dat er geen mogelijkheden zijn binnen het nu geldende bestemmingsplan. Dat klopt, maar via een verzoek om een omgevingsvergunning aan te vragen, of een partiele herziening van het bestemmingsplan in te dienen, zijn er wel degelijk mogelijkheden, mits het college wil meewerken. Gezien een eerdere uitspraak van de raad van state is het college hiervoor bevoegd. CDA raadslid Bramer gaf 6 juli jl in de Tubantia ook al aan dat CDA het ondernemersklimaat onder de maat vindt in Twenterand. We zijn een krimpgemeente volgens het CBS en als we als gemeente niet oppassen, zullen bedrijven uit de gemeente wegtrekken en nieuwe bedrijven zich niet snel hier vestigen. Een onwenselijke situatie, zeker nu er al zoveel leegstand is binnen de gemeente. Er moet worden gekeken naar mogelijkheden en niet naar wat niet kan of mag stelde zij. Op deze manier jaag je bedrijven en daarmee de werkgelegenheid juist uit de gemeente: immers in een snel veranderende maatschappij moet je meebewegen als bedrijf om je hoofd boven water te houden stelt de CDA fractie. Ook een tweede ingediende motie om een enquête te houden onder de inwoners van deze gemeente om te peilen wat inwoners hiervan vinden, ketste af. Jammer stelt het CDA: een slecht ondernemersklimaat helpt de gemeente niet om aantrekkelijk te zijn. Dekker zou in eerste instantie al geholpen zijn met een gedoogconstructie om het huidige puin te mogen breken en de wethouder had bijvoorbeeld zijn definitieve besluit kunnen opschorten en heroverwegen tot na de aanvraag voor een herziening door Dekker.

CDA pleit voor verbod lachgas bij evenementen

CDA CDA Partij voor de Vrijheid PvdA Stichtse Vecht 10-09-2019 05:48

bron foto: NOSHet CDA Stichtse Vecht wil dat het college lachgas gaat verbieden bij evenementen, naar voorbeeld van andere gemeenten zoals Den Bosch, Rotterdam en Alkmaar. CDA-raadslid Pim van Rossum roept de gemeente in een motie op om het verbod op te nemen in de evenementenvergunning, om zo organisatoren medeverantwoordelijk te maken voor de handhaving. In de motie roept het CDA ook op om te pleiten bij het Rijk voor meer mogelijkheden om de verkoop en het gebruik van lachgas aan banden te kunnen leggen. “Het gebruik van lachgas neemt de laatste jaren toe en er kan tegelijkertijd niet wettelijk tegenop getreden worden. Het heeft een heel onschuldig imago, maar daar moeten we vanaf”, aldus Van Rossum. De CDA’er wijst in zijn motie op het Trimbos instituut dat voorlichting geeft over de gezondheidsrisico’s zoals mogelijke schade aan de ontwikkeling van de hersenen. Van Rossum, zelf docent op een middelbare school, pleit ook voor meer voorlichting aan jongeren op middelbare scholen, MBO’s en in jongerenprogramma’s. “Lachgas wordt steeds populairder onder jongeren, maar ze weten vaak weinig van de risico’s. Naast handhaving is dus ook meer voorlichting noodzakelijk om jongeren en hun ouders op de gevaren te wijzen”. De motie van het CDA staat op de agenda van de vergadering Commissie Sociaal Domein op 8 oktober 2019. De motie volgt op eerdere vragen van de PvdA en de PVV aan het college, waarop het college heeft aangegeven bekend te zijn met het probleem, maar optreden tegen het gebruik niet mogelijk is. “Motie Lachgas is geen lachertje” De Raad van Stichtse Vecht in vergadering bijeen op 3 september 2019. Constaterende dat: Het gebruik van lachgas de laatste jaren toeneemt;Lachgas legaal is en er niet wettelijk tegen opgetreden kan worden;Op antwoorden van vragen (gesteld op 13-08-2018) van PvdA Stichtse Vecht blijkt dat het college ook lachgasgebruik onwenselijk acht;Het Trimbos-instituut concludeert dat het recreatief gebruik van lachgas verscheidene gezondheidsrisico’s met zich meebrengt;Het Trimbos-instituut tevens concludeert dat de gemakkelijke beschikbaarheid van lachgas een belangrijke factor is in de populariteit onder jongeren en dat het lachgasgebruik zich vooral concentreert onder jongeren en jongvolwassenen (89% van de gebruikers is tussen de 15-29 jaar); Lege lachgaspatronen tot vervuiling van de openbare ruimte en derhalve overlast leiden; De gemeente Utrecht op het punt staat om lachgas, op sommige plaatsen, te gaan verbieden. Overwegende dat: Het gebruik van lachgas, bijvoorbeeld bij groepsgewijs gebruik, kan leiden tot het verstoren van de openbare orde;Handhaving handvatten aangereikt moet krijgen, om bij hinder voor personen of het verstoren van de openbare orde, in te kunnen grijpen; Gezondheid een belangrijk goed is en de (lokale) overheid een taak heeft in het bewaken daarvan. Verzoekt het college: Om lachgas te verbieden tijdens evenementen, naar voorbeeld van andere gemeenten zoals Rotterdam, Den Bosch en Alkmaar. Door het verbod op het gebruik van lachgas op te nemen in de evenementenvergunning worden organisatoren van evenementen medeverantwoordelijk voor handhaving;In gesprek te gaan met het Rijk om te pleiten voor meer mogelijkheden om de verkoop en het gebruik van lachgas aan banden te kunnen leggen;De risico’s en gevolgen van het recreatief gebruik van lachgas te betrekken bij voorlichting op middelbare scholen, MBO-instellingen en jongerenprogramma’s. Pim van Rossum Raadslid CDA Stichtse Vecht

CDA pleit voor verbod lachgas bij evenementen

CDA CDA Partij voor de Vrijheid PvdA Stichtse Vecht 10-09-2019 05:48

bron foto: NOSHet CDA Stichtse Vecht wil dat het college lachgas gaat verbieden bij evenementen, naar voorbeeld van andere gemeenten zoals Den Bosch, Rotterdam en Alkmaar. CDA-raadslid Pim van Rossum roept de gemeente in een motie op om het verbod op te nemen in de evenementenvergunning, om zo organisatoren medeverantwoordelijk te maken voor de handhaving. In de motie roept het CDA ook op om te pleiten bij het Rijk voor meer mogelijkheden om de verkoop en het gebruik van lachgas aan banden te kunnen leggen. “Het gebruik van lachgas neemt de laatste jaren toe en er kan tegelijkertijd niet wettelijk tegenop getreden worden. Het heeft een heel onschuldig imago, maar daar moeten we vanaf”, aldus Van Rossum. De CDA’er wijst in zijn motie op het Trimbos instituut dat voorlichting geeft over de gezondheidsrisico’s zoals mogelijke schade aan de ontwikkeling van de hersenen. Van Rossum, zelf docent op een middelbare school, pleit ook voor meer voorlichting aan jongeren op middelbare scholen, MBO’s en in jongerenprogramma’s. “Lachgas wordt steeds populairder onder jongeren, maar ze weten vaak weinig van de risico’s. Naast handhaving is dus ook meer voorlichting noodzakelijk om jongeren en hun ouders op de gevaren te wijzen”. De motie van het CDA staat op de agenda van de vergadering Commissie Sociaal Domein op 8 oktober 2019. De motie volgt op eerdere vragen van de PvdA en de PVV aan het college, waarop het college heeft aangegeven bekend te zijn met het probleem, maar optreden tegen het gebruik niet mogelijk is. “Motie Lachgas is geen lachertje” De Raad van Stichtse Vecht in vergadering bijeen op 3 september 2019. Constaterende dat: Het gebruik van lachgas de laatste jaren toeneemt;Lachgas legaal is en er niet wettelijk tegen opgetreden kan worden;Op antwoorden van vragen (gesteld op 13-08-2018) van PvdA Stichtse Vecht blijkt dat het college ook lachgasgebruik onwenselijk acht;Het Trimbos-instituut concludeert dat het recreatief gebruik van lachgas verscheidene gezondheidsrisico’s met zich meebrengt;Het Trimbos-instituut tevens concludeert dat de gemakkelijke beschikbaarheid van lachgas een belangrijke factor is in de populariteit onder jongeren en dat het lachgasgebruik zich vooral concentreert onder jongeren en jongvolwassenen (89% van de gebruikers is tussen de 15-29 jaar); Lege lachgaspatronen tot vervuiling van de openbare ruimte en derhalve overlast leiden; De gemeente Utrecht op het punt staat om lachgas, op sommige plaatsen, te gaan verbieden. Overwegende dat: Het gebruik van lachgas, bijvoorbeeld bij groepsgewijs gebruik, kan leiden tot het verstoren van de openbare orde;Handhaving handvatten aangereikt moet krijgen, om bij hinder voor personen of het verstoren van de openbare orde, in te kunnen grijpen; Gezondheid een belangrijk goed is en de (lokale) overheid een taak heeft in het bewaken daarvan. Verzoekt het college: Om lachgas te verbieden tijdens evenementen, naar voorbeeld van andere gemeenten zoals Rotterdam, Den Bosch en Alkmaar. Door het verbod op het gebruik van lachgas op te nemen in de evenementenvergunning worden organisatoren van evenementen medeverantwoordelijk voor handhaving;In gesprek te gaan met het Rijk om te pleiten voor meer mogelijkheden om de verkoop en het gebruik van lachgas aan banden te kunnen leggen;De risico’s en gevolgen van het recreatief gebruik van lachgas te betrekken bij voorlichting op middelbare scholen, MBO-instellingen en jongerenprogramma’s. Pim van Rossum Raadslid CDA Stichtse Vecht

CDA visie Amateurvoetbal

CDA CDA Partij voor de Vrijheid Helmond 22-04-2017 18:43

Na vele jaren van praten over het amateurvoetbal in Helmond is het CDA blij dat de verenigingen eind 2016 met een gezamenlijke visie zijn gekomen. Deze visie is gebruikt om de gemeentelijke visie mede vorm te geven. Over de laatst genoemde visie mogen we als politiek een uitspraak doen in de komende raadsvergadering van 9 mei. In 2013 heeft de gemeenteraad de strategische sportvisie vastgesteld. Dit is het uitgangspunt van het CDA bij het verder vormgeven van het amateurvoetbal. De genoemde thema’s in de strategische sportvisie zijn een leven lang sporten en bewegen, sterke sportverenigingen en een goede sportinfrastructuur. Meer vertaald in CDA termen gaan we voor multifunctionele sportaccommodaties die voor velen toegankelijk zijn om georganiseerd en ongeorganiseerd te sporten. De gemeentelijke visie op het amateurvoetbal speelt daar wat ons betreft goed op in. Er zijn een drietal thema’s die we hieronder nader willen belichten. De sportaccommodatiesHet CDA heeft altijd gepleit voor multifunctionele sportaccommodaties. We zijn blij dat de visie uitgaat van multifunctionele sportparken op de Braak en in Brandevoort. We willen uitgaan van vitale sportverenigingen die efficiënt gebruik maken van velden en publiek geld. Dit vraagt om het maken van keuzes. Er is in het amateurvoetbal momenteel een overcapaciteit aan velden en dan vooral op de Braak en aan de westkant van Helmond t.w. Warande en Houtsdonk. Voor het CDA is het geen wetmatigheid dat we perse in Helmond West een voetbalaccommodatie moeten hebben. Daarmee kunnen we instemmen met het afstoten van de sportaccommodaties waar momenteel PVV en HVV zijn gehuisvest. Maar daarmee zijn we er niet, omdat er tegelijkertijd capaciteitsproblemen zijn op de parken Brandevoort en Molenven. Maar dan een tekort aan velden.Het sportpark op Brandevoort kent vanaf de start al de beperkingen van de locatie, nl. Ecozone, hoogspanningskabels en de bebouwing. De opties die gepresenteerd worden, zoals een kunstgrasveld i.p.v. natuurgras en een andere competitievorm, zijn voor het CDA acceptabel. Met een verdere groei van Brandevoort willen we wel blijvend inzetten op de sportmogelijkheden in de wijk. Immers we willen als Helmond een aantrekkelijke stad blijven. In dat licht willen we het college vragen om de ontwikkelingen van de andere sportparken goed te monitoren. Met name Sportpark De Beemd zou immers het overlooppark kunnen worden van Brandevoort. Ook voor sportpark Molenven geldt dat er een tekort is aan velden. Ook daarbij kunnen we als CDA instemmen met het voorstel en verder te onderzoeken wat de beste optie is voor het park, of een extra natuurgrasveld of een uitruil van een bestaand natuurgrasveld met kunstgras. Uiteraard gaan we er vanuit dat het college in gesprek blijft met de gebruikers van Molenven. OvergangstermijnEr wordt in de gemeentelijke visie gesproken over een overgangstermijn van 3 jaar om bovenstaande te realiseren. We vinden deze termijn alleszins redelijk. Als er een wil is om te gaan samenwerken dan moet je dat voortvarend ter hand pakken. Een termijn van 3 jaar is daarbij een stok achter de deur voor de verenigingen. We praten al vele jaren in Helmond over het amateurvoetbal en nu is de tijd rijp om door te pakken voor het CDA. Een langere periode is wat ons betreft vragen om vertraging en mogelijk uitstel. Temeer omdat we dan wederom diverse collegeperioden verder zijn met alle gevolgen van wisselende samenstellingen van dien. VoetbalcoördinatorMet het realiseren van de gewenste sportparken en de verenigingen die er gebruik van gaan maken is het wenselijk er een voetbal coördinator aan te verbinden die dat proces gaat begeleiden. Ook deze coördinator zal 3 jaar worden ingezet en dat is wat het CDA betreft een goede keuze. De voetbalcoördinator speelt niet alleen een belangrijke rol bij de samenwerking van verenigingen, maar gaat ook een rol spelen bij het verder professionaliseren, zoals bij opleidingen en waarden en normen. We zijn als CDA verheugd dat er na vele jaren van praten eindelijk een visie ligt hoe we omgaan met de sportparken in Helmond. De ontwikkeling op de Braak stemt ons gelukkig, maar ook de gemaakte keuzes voor de andere parken zijn wat ons betreft logisch en acceptabel.We hopen dat de andere partijen nu, een jaar voor de verkiezingen, net als het CDA, keuzes durven te maken in dit dossier wat met veel emoties gepaard gaat. Uiteindelijk zullen we stappen vooruit moeten zetten en nu geen besluit is een doodlopende weg ! Thijs van Wettenraadslid CDA Helmond

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.