Nieuws van politieke partijen in Noordwijk inzichtelijk

27 documenten

Raadscolumn Wally Rodenburg

NZLokaal NZLokaal Noordwijk 09-03-2024 18:07

Democratie maak je!

https://www.nzlokaal.nl/raadscolumn-wally-rodenburg/

In september 2023 heb ik de eer gehad om mee te mogen werken aan de podcast ‘Democratie maak je’ van het adviesbureau voor lokale overheden Necker. In de derde serie kom ik samen met zeven andere raadsleden aan het woord in het teken van ‘stemmen van de raad’. In mijn geval waren ze onder andere nieuwsgierig naar het opleidingsniveau, mijn werk in combinatie met raadswerk.

Diverse raad? In de podcastserie ‘Democratie maak je’ komen raadsleden aan het woord over diversiteit in de lokale volksvertegenwoordiging. Is er in de dagelijkse gang van zaken in de gemeenteraad genoeg ruimte voor diversiteit en hoe wordt hiermee omgegaan? Want er is geen specifieke opleiding tot raadslid, ook zijn er geen opleidingsvereisten. Ongeveer 70% van de raadsleden is theoretisch opgeleid. In hoeverre is het opleidingsniveau van raadsleden nog representatief voor de bevolking die zij vertegenwoordigen?

Voor iedereen Ik vertel in de podcast over diversiteit in de Noordwijkse gemeenteraad en waarom ik raadslid werd. Je hebt allerlei soorten diversiteit: diversiteit in vrouwen en mannen in de raad, de leeftijd van raadsleden en het opleidingsniveau. Ik heb een middelbare beroepsopleiding gevolgd en ben vrachtwagen- chauffeur. Toen ik als raadslid begon, moest ik wennen aan de teksten in de stukken voor de gemeenteraad. Ik vind dat de taal in de raadsvergadering en de leesbaarheid van de stukken voor iedereen toegankelijk moet zijn. Ik merkte dat het dan belangrijk is dat je je veilig voelt in de raad, dat je je kwetsbaar durft op te stellen en aangeeft dat je dingen soms niet begrijpt.

Ben je nieuwsgierig naar wat ik te vertellen heb in de podcast, klik dan op de link naar soundcloud.com. Veel luisterplezier!

 

Het bericht Raadscolumn Wally Rodenburg verscheen eerst op NZLokaal.

NZLokaal Blik op Perspectiefnota

NZLokaal NZLokaal DENK Noordwijk 06-07-2023 20:34

Wij van NZLokaal zijn blij met de kuuroordstatus. Dus laten we daar gebruik van maken. Wij zijn voorstander van groeiende en bloeiende natuur, goed verzorgde wandel- en fietsroutes met goede bewegwijzering en voldoende rustplekken en watertappunten.

Volgens onze aangenomen motie zouden er watertappunten bijkomen bij o.a. de langevelderslag en de duindamseslag. Het is jammer dat er nu tijdens de zomer en de warmte nog geen watertappunten gerealiseerd zijn, nu zou het een zeer welkome aanvulling zijn. De vraag is dan ook, is er al bekend wanneer ze aangelegd worden? Ook zien wij graag dat er werk wordt gemaakt van schoon zwemwater in het Oosterduinsemeer. De blauwalg is al jaren een doorn in het oog en het zou heel fijn zijn als dat op de korte termijn opgelost zou kunnen worden. Er zijn oplossingen voorhanden, dus laten we deze toepassen. Verder zou een wandelroute rond het Oosterduinsemeer een welkome aanvulling zijn. Er is 100.000 euro gereserveerd in 2024 voor voorzieningen in en om het meer, laten we dat geld goed gebruiken. Onze vraag is dan ook of er nu al concrete plannen zijn om de blauwalg in het meer te bestrijden en of er naar mogelijkheden gekeken is en wat de uitkomst daarvan is?

Over de leefomgeving wil ik het volgende zeggen: Het is fijn wonen in een schone en groene buurt waar je de buren kent. Buurtgroen zorgt voor een beter woonklimaat, bevordert de sociale samenhang en voorkomt hittestress. Mensen kunnen elkaar ontmoeten en kinderen kunnen met elkaar spelen. En als buurtbewoners participeren in de inrichting en het onderhoud van de buurt leren ze elkaar beter kennen en neemt de sociale veiligheid toe. Aanvullend kunnen we de inwoners vragen of ze het gemeentelijke groen willen helpen water te geven. Al dan niet tegen een kleine vergoeding. Wij zijn blij met de extra bedragen voor het onderhoud van het groen, want wat netjes is, blijft netjes. NZLokaal is voorstander van meer mogelijkheden voor bewegen en sporten voor jong en oud. Wij pleiten voor de aanleg van meer beweegtuinen, met name in de Zilk. De beweegtuinen aan de Pilarenlaan en in Noordwijk zijn een groot succes dus het goede voorbeeld is er.

Weggegooid geld Waar NZLokaal ook even bij stil wil staan is dat er vaak ook veel geld onnodig uitgegeven wordt. We horen regelmatig dat bepaalde onderzoeken uitbesteed worden aan een duur bureau, wat echt niet altijd beter is, maar wel veel te veel geld kost. Of bij de bomen, helaas gaat er door droogte of een verkeerde keuze groen op de verkeerde plaats nog veel groen dood en staat het er ten eerste armoedig bij en ten tweede worden er voor veel geld nieuwe bomen geplant. Dit is echt zonde van het geld en van de tijd. Aan de gooweg is een sloot verbreed voor watercompensatie. Omdat bijna alle partijen uit de gemeenteraad daar geen GOM woningen willen, moet de gemeente dit van gemeenschapsgeld weer in de oude staat terug brengen, ook dit is weggegooid geld. Zo kunnen we nog wel meer voorbeelden opnoemen, maar we willen eigenlijk gewoon een oproep doen om voorzichtig en niet te voorbarig met het gemeenschapsgeld om te gaan.

De indexering die wij betalen aan de gemeenschappelijke regelingen is erg hoog, hoger dan de indexering die de gemeenten zelf toepassen. Als we die indexering verlagen, kunnen we veel geld besparen. Daarom hebben we de volgende motie gemaakt, ik zal het dictum voorlezen: -verzoekt het college: -een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden om de jaarlijkse indexatie voor de gemeenschappelijke regelingen te uniformeren en te koppelen aan de prijsindexen voor de overheid, i.p.v. het voorstel van WFGR blind te volgen. – in overleg te treden met de collega gemeenten om draagvlak te creëren voor de andere manier van indexeren. -de resultaten van dit onderzoek nog dit jaar aan de raad te rapporteren.

De Schelft Iedereen kent inmiddels het probleem van De Schelft. Bijna alle raadsleden zijn er wel van overtuigd dat er een nieuwe Schelft met zwembad en sporthal moet komen. Echter is De Schelft blijkbaar een bijzonder dossier. Normaal gesproken als er een raadsvoorstel is voor iets wat geld kost, wordt er door het college gekeken waar het geld vandaan zou kunnen komen. Het komt nooit voor dat de raad dit zelf moet doen, wij vinden dit een vreemde manier van werken en vragen ons af waarom dit nu anders is. Dus de belangrijke vraag is hoe gaan we dit betalen en wat kunnen we doen om de exploitatiekosten naar beneden te brengen. Er moet geld elders vandaan gehaald worden om dit te bekostigen. In het amendement wat we samen indienen staat in onze ogen goed en gebalanceerd omschreven hoe we het financieel sluitend kunnen maken en waar de inwoners niet de dupe van zijn.

Dan is er nog het geld van de verzekering dat we al eerder hebben gekregen en dat inmiddels al uitgegeven is aan andere projecten waardoor wij dit geld opnieuw moeten lenen tegen een rente last van 96.000 euro per jaar. Die rente hoort dus van de exploitatie kosten afgehaald te worden, omdat dit bij de projecten waar het aan uitgegeven is niet betaald hoeft te worden. Ook zouden de groene rotondes “geadopteerd” kunnen worden door bedrijven om ze mooi te maken en bij te houden in ruil voor reclame. Een nieuwe raadszaal kan wat ons betreft ook worden geschrapt. Laat het geld ten goede komen aan de inwoners! Dit atrium voldoet volgens ons prima. En wie weet gaan we in de toekomst nog een keer fuseren en dan zou de nieuwe raadzaal alsnog weer te klein zijn. Er zou ook meer geld vanuit het sociaal domein naar De Schelft kunnen, het is immers een groot sociaal doel. Denk aan ontmoeten tegen vereenzaming, sportief fit en gezond blijven. NZLokaal ziet het dan positief in voor De Schelft en samen zouden we dit voor elkaar kunnen krijgen voor de inwoners!

SAMEN STAAN WE IMMERS STERK!

Het bericht NZLokaal Blik op Perspectiefnota verscheen eerst op NZLokaal.

VVD-raadsleden Desirée en Koen verzorgen gastlessen op basisscholen

VVD VVD Noordwijk 28-05-2022 00:35

Wie besluit er nou eigenlijk wat over het dorp waarin je woont? De VVD-raadsleden Desirée van Paridon en Koen Vermeulen geven hier samen met 5 andere raadsleden gastlessen over op de basisscholen in onze dorpen. Lesprogramma Het lesprogramma bestaat uit drie lessen. De kinderen bereiden zich op school voor aan de hand van lesmateriaal gemaakt door de gemeente. Met het lesmateriaal leren de kinderen wat de gemeente doet en wat politiek en democratie betekenen. Het materiaal begeleidt hen ook bij het maken van een haalbaar plan voor de Dag van de Kinderraad. Ook bevat het adviezen over presenteren en debatteren.

https://noordwijk.vvd.nl/nieuws/49939/vvd-raadsleden-desiree-en-koen-verzorgen-gastlessen-op-basisscholen

Raadslid op school Het raadslid komt een gastles verzorgen tijdens de derde les. Hij of zij vertelt dan onder andere over de gemeenteraad en over het werk van een raadslid. Ook zal het raadslid de kinderen advies geven hoe zij hun plan nog beter kunnen maken en helpen bij het oefenen in presenteren en debatteren. Het raadslid coacht, samen met de docent, de kinderen tijdens de Dag van de Kinderraad.  

De Dag van de Kinderraad op 23 juni Op donderdagavond 23 juni vindt van 19:00 tot 21:00 uur de Kinderraad plaats in De Duinpan in De Zilk. Hier vergadert ook de gemeenteraad. De vergadering van de Kinderraad wordt net zoals bij de gemeenteraadvergadering voorgezeten door burgemeester Wendy Verkleij. Ze wordt daarbij op 23 juni geholpen door de kinderburgemeester van Noordwijk, Tess van Eijk. De vergadering zal worden gestreamd via de gemeentewebsite.  

Iedere groep presenteert tijdens de vergadering van de Kinderraad haar plan. De leerlingen van de andere groepen stellen vragen over het plan en de kinderen gaan met elkaar in debat. Daarna stemmen ze op het plan wat zij het beste vinden. De groepen bepalen van tevoren welke twee leerlingen namens de groep het woord zullen voeren in de kinderraadsvergadering. De andere leerlingen volgen met de docenten en de raadsleden de vergadering vanaf de publieke tribune.   

Plan voor Noordwijk Het plan dat tijdens de Dag van de Kinderraad wordt gekozen zal door de gemeente worden uitgevoerd. De gemeente stelt daarvoor 3.000 euro ter beschikking. Er zijn twee voorwaarden waar het plan aan moet voldoen. Het moet iets brengen waar zoveel mogelijk kinderen in de gemeente Noordwijk profijt van zullen hebben en het plan moet uitvoerbaar zijn.  Wij kijken uit naar alle mooie plannen die op deze avond gepresenteerd zullen worden.  

Lijstrekkersdebat BO, een korte terugblik

Bruisend Noordwijk Bruisend Noordwijk Noordwijk 13-03-2022 19:44

Op zaterdag 12 maart vond een afsluiting plaats van de campagne met het lijsttrekkersdebat vand e Bollenstreek Omroep (BO). Aanwezig waren alle lijstrekkers van de inmiddels 11 politieke partijen. Wat ging goed en wat ging minder goed in dit debat?

Namens Bruisend Noordwijk was aanwezig Jaap de Moor. In het voorstelrondje memoreerde hij de groei en opbouw van de partij Bruisend Noordwijk. Opgericht op 1 januari 2020 en dus een nog relatief jonge partij.

Met nog twee nieuwkomers telt het aantal gegadigde partijen nu 11. Wanneer deze alle de kiesdrempel halen, dan krijgen we dus echt een raad van 11. Al zal het geen vergelijkbaar feest worden als ons Carnavalsfeest. Zo worden er met regelmaat vragen gesteld over nut en noodzaak van zoveel partijen. Is dat wel nodig en leidt dat niet tot vertraging in de besluitvorming? Onderstaand zal ik uitleggen wat de meerwaarde is en kan zijn van meerdere of veel partijen in de raad.

Versplintering en de opkomst van lokale partijen

In vroeger tijden was het gemakkelijk, er waren hooguit een paar confessionele partijen, die met elkaar de macht deelden. Geen tegenspraak, vriendelijke en toegeeflijke raadsleden, die zich lieten sturen door een vette knipoog van een wethouder. Lange tijd waren het de KVP, de CHU of de ARP. En de burgemeester was slechts dienstbaar aan een college van confessionele raadsleden. De raadsvergadering werd geopend met het gebed en de vergadering verliep soepel en in harmonie.

Deze min of meer ongecontroleerde uitoefening van macht en gezag leidde tot onvrede bij inwoners en ook afsplitsing van partijen, die meer contact hadden met de samenleving. En ook niet geregeerd wilden worden door landelijk partijkader. Het gevolg laat zich raden: er ontstonden van lieverlee lokale partijen. Niet populistisch, wel populair. De opkomst is enorm en niemand wil eigenlijk meer terug naar de oude situatie

De keerzijde van veel partijen in de raad

De keerzijde van veel partijen in de raad heeft ertoe geleid, dat een ongecontroleerde vergaderstructuur of een slecht voorzitterschap met te weinig sturing snel kan leiden tot wanorde en chaos. Voorbeelden te over. Af en toe wanhopige voorzitters, die er niet in kunnen slagen tijdschema’s aan te houden. Vergaderingen tot diep in de nacht en raadsleden, die niet meer fit genoeg zijn voor zinvolle besluitvorming of min of meer omvallen van de slaap. Gevolg: verlies aan scherpte, verlies aan kwaliteit en vooral een gebrekkig functionerende democratie. De wijze waarop partijen zich manifesteren, liet zich ook wel zien in het debat van BO.

Het debat van BO (Bollenstreek Omroep)

Het debat leek in de verte wel op een haantjes-wedstrijd. Beetje pronken met de eigen veren en een beetje vliegen afvangen. Afijn: hoort er allemaal bij. Van een evenredige vertegenwoordiging van het vrouwelijke geslacht is helaas niet al te veel terecht gekomen:  9 mannen en 2 vrouwen. Is hier sprake van een zogenaamd glazen plafond?

Chaos werd in ieder geval voorkomen, dank zij de sturende leiding van Ard Zandbergen. En om de spreektijd te bewaken had hij een luide toeter. Daar was geen ontkomen aan.

De onderwerpen waren divers en leidden zo af en toe best tot enige diepgang.

Helaas weinig diepgang ten aanzien van het onderwerp “ondermijning” > wat was nu de rol van de diverse partijen bij het ontstaan van het ondermijningsrapport? Wie waren de opdrachtgevers? Controleerde de raad eigen vlees bij het stemmen over moties, waaronder de motie “donkere dagen”? Het had verhelderd kunnen worden, indien de raad gekozen zou hebben voor een raadsonderzoek. Helaas dus niet, met als gevolg dat vanuit burgers initiatief is ontstaan voor een aparte procedure, waarbij alsnog getuigen onder ede gehoord zullen worden. Allemaal het gevolg van de slappe knieën van de raad in een eerdere fase.

Er kwam geen antwoord op de vraag of en in hoeverre partijen zich scharen achter “eigen volk eerst”-principes. Er werd ontwijkend geantwoord. Ook veel achteruitkijkverhalen, waarbij gekeken werd welk dorp veel of weinig had betaald of bijgedragen aan allerlei projecten. En of de reserves wel vergelijkbaar waren van die dorpen.  Bruisend Noordwijk gaf aan, dat de fusie het beste vergeleken kon worden met een huwelijk in gemeenschap van goederen. Je moet dan ook niet eeuwig blijven zeuren over de inbreng van bruid of bruidegom. Je trouwt en dan is het klaar. De fusie is geweest en dan moet je die achteruitkijkspiegel er maar een keer vanaf trappen voor wat betreft de financiële verantwoording.

Het woningbouwprogramma voor de komende 10 jaar is naar de mening van Bruisend Noordwijk niet ambities te noemen. Het college startte met een saldo van 22% sociaal en klopt zich op de borst wanneer dat 23% is over 10 jaar. Daarbij kan dan nog 2% particulier bezit worden opgeteld, dus 24% en 25%.

Maar bij lange na niet de 30% die we eigenlijk willen voor sociale woningbouw. Naar de mening van Bruisend Noordwijk moet er “gas op”: Ieder nieuw plan moet uitgaan van 40% sociaal en 40% middelduur. Dan komen we over 10 jaar wellicht uit op een eindsaldo van 30%.

Bouwen naast de bollen en niet tussen de bollen

Bruisend Noordwijk heeft al meerder malen met berekeningen aangetoond, dat er sprake is van een overschot aan bollengrond. De 2625 ha is dan ook niet heilig meer en er ontstaat ruimte voor alternatieve invulling of bestemmingen.

Woningbouw zou plaats kunnen vinden in het open gebied, maar aansluitend aan de bestaande dorpen. Dus geen clusters met GOM-woningen in het open middengebied. Het bollengebied moet dus open gehouden worden en niet versnipperd. Daarnaast zou er meer ruimte moeten zijn voor diversiteit en kunnen de meeste, zo niet alle, paardenweiden en moestuinen gehandhaafd worden onder welke titel dan ook. Het lijkt ondenkbaar deze liefhebbers van dier en natuur het leven maar zuur te blijven maken met een wegpestbeleid.

Best een aardig debat, al kunnen er geen harde conclusies worden getrokken en waren de partijen het meer oneens dan eens met elkaar. De inleiding suggereerde, dat de partijprogramma’s voor 80% eensluidend waren. De praktijk is anders en weerbarstiger. Of….er is in de partijprogramma’s sprake van verhullend taalgebruik.

Bollenstreek Omroepdebat BOeigen volk eerstondermijningwoningbouw

Omdat we toch allemaal van ons dorp houden

Lijst Salman Noordwijk Lijst Salman Noordwijk Noordwijk 09-02-2022 19:30

Raadscolumn Frans van Kouwen

Mijn eerste periode als jong raadslid van nu 63 jaar loopt ten einde. In maart staan de verkiezingen voor de deur en je merkt in de politieke arena dat iedereen daar mee bezig is. De taal wordt harder, de standpunten met nog meer hakken in het zand. Bijna op het persoonlijke af.

Maar wat ons bijeen houdt is de liefde voor je dorp of je nu in Noordwijk aan Zee of in De Zilk woont. Veel onderwerpen zijn de afgelopen 3 jaar gepasseerd en politiek vraagt water bij de wijn te doen. Immers je kunt niet altijd winnen, er moeten ook verliezers zijn, om winnaar te kunnen zijn. Het vraagt geven en nemen. Maar altijd met de intentie om het goed te doen voor de burgers en juist hen die pech hebben in hun leven, weer een perspectief te bieden.

Of het nu gaat om jongeren die naarstig op zoek zijn naar een betaalbare woning of eenzame ouderen. Als raadslid van welke pluimage dan ook is het zaak om je daar voor in te zetten, soms met verschillende visie of kaders.

Vooral als jouw partij deelgenoot is van de coalitie, vraagt het soms meer dan gemiddeld iets van je incasseringsvermogen. Voor mij in de afgelopen periode waren dat bouwen op Bronsgeest en een evenementenhal met zwembad in Noordwijkerhout.

Ik gun natuurlijk de Noordwijkerhouters hun zwembad, maar ik heb zorgen over de financiële afweging en over wat het zeker ook op de langere termijn de burgers gaat kosten.

Als bijvoorbeeld blijkt dat er een school moet komen omdat onderzoek dit uitwijst, moet er ook een school komen. Dan bevreemdt het mij dat een nieuwe ‘Noordwijkse’ partij hier tegen is of dat de andere ‘Noordwijkse’ partij aangeeft dat Noordwijkers maar in het nieuw te bouwen Valkenhorst moeten gaan wonen. Dat vraagt van mij dan maar woorden in te slikken en niet op de man/vrouw te spelen.

Dat alles maakt dat met de vele tijd, energie en vooral wat mijn kijk op democratie is, ik hoopvol uitkijk naar een volgende periode als raadslid. Maar dat is gelukkig aan u: de burgers waar het om gaat.

Wethouder Roberto Ter Hark in de Top 50 'Beste Lokale Bestuurder van Nederland

VVD VVD Noordwijk 01-03-2021 00:18

Wethouder Roberto Ter Hark van de gemeente Noordwijk drong door tot de Top 50 van in totaal 1400 genomineerden van beste bestuurder van Nederland en dat is natuurlijk een hele mooie prestatie.

https://noordwijk.vvd.nl/nieuws/43043/wethouder-roberto-ter-hark-in-de-top-50-beste-lokale-bestuurder-van-nederland

© mwk

 Al sinds 2009 organiseert de website van Binnenlands Bestuur, vanaf 2014 in samenwerking met Necker van Naem, de jaarlijkse verkiezing van de Beste Bestuurder van Nederland. Ook in 2020 ging men weer op zoek naar de Beste Bestuurder. Zo’n 1.400 lokale en regionale politici, bestuurders, secretarissen en griffiers maakten van 18 november tot 6 december 2020 de selectie.... Wie vonden zij uitblinken in het afgelopen jaar? En waarom? In januari 2021, tijdens de tweede ronde, bepaalde het publiek wie van de 13 genomineerden de beste bestuurder is. Op 4 februari 2021 vond de bekendmaking plaats tijdens Kompas, het jaarlijkse event van Binnenlands Bestuur. In lijn met het jaarthema ‘Digitale democratie’ was deze bekendmaking deels digitaal. Wethouder Johan Hamster van gemeente Stadskanaal is tot de Beste Lokale Bestuurder van 2020 gekozen. Hij wordt door stemmers omschreven als een deskundige en toegankelijke wethouder. Hij wordt geprezen om de wijze waarop hij samenwerkt in de regio en zich inzet voor kansarmen in de samenleving. Zijn inzet als bestuurder van sociaal werkbedrijf Wedeka wordt hierbij als illustrerend gezien. Wethouder Roberto Ter Hark van de gemeente Noordwijk drong door tot de Top 50 van in totaal 1400 genomineerden en dat is natuurlijk een hele mooie prestatie. Roberto drong helaas niet door tot de laatste 13, maar kreeg wel een oorkonde met een uitstekende beoordeling. De heer Roberto Ter Hark, Gemeente Noordwijk. Competenties: deskundig, communicatief en analytisch. Daarnaast is het volgende over u gezegd: Wethouder Ter Hark wordt geprezen om zijn deskundigheid en zijn communicatief vermogen. Stemmers verwoorden het als volgt: "Hij heeft een uitstekende dossierkennis, spreekt heldere, begrijpelijke taal en heeft een groot inlevingsvermogen en hij kan als geen ander een moeilijke boodschap goed en duidelijk overbrengen".Bron: BlikOpNoordwijk

Grote zorgen over ondermijning democratie in Noordwijk | Noordwijk

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Noordwijk 29-04-2020 00:00

Naar aanleiding van het abrupte vertrek van CDA-wethouder Henri de Jong hebben D66, GroenLinks Noordwijk, PUUR en PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W over ontoelaatbare beïnvloeding, manipulatie en intimidatie van wethouders. In het begeleidende schrijven spreken de fracties hun grote zorgen uit. Ze verwijzen daarbij, onder meer, naar brieven van voormalig burgemeester Rijpstra. Die refereert daarin onomwonden aan het vraagstuk van ondermijning, integriteit en cliëntelisme:

“Met ondermijning wordt bedoeld het verzwakken, aantasten, beschadigen en uithollen van de democratie en het gezag met als doel om buiten de democratische paden aan de touwtjes te trekken, te bepalen en politici, bestuurders en ambtenaren te beïnvloeden. Met name in de ruimtelijke ordening zijn de ‘eigen’ belangen in Noordwijk enorm groot.”

 

De volledige tekst van de vragen en het begeleidend schrijven

Zorgen over ontoelaatbare beïnvloeding van lokale democratie in Noordwijk

28 april 2020

D66, GroenLinks, PUUR en PvdA maken zich grote zorgen over ontoelaatbare, niet-transparante beïnvloeding van bestuurders vanuit de samenleving via partijlijnen, die gericht is op eigen belang en waarmee het algemeen belang wordt ondermijnd. Aanleiding was het recentelijke vertrek van Henri de Jong als wethouder Ruimtelijke Ordening. In een verklaring laat CDA-wethouder De Jong weten dat er soms dingen van hem werden verlangd door CDA-partijleden die niet in het coalitieakkoord staan noch in het CDA-programma. De Jong:

“Ik bleek meer een bestuurder te zijn dan een partijman. De grondbeginselen van de partij vind ik belangrijk, maar als wethouder wilde ik vooral het algemeen belang dienen van Zilkers, Noordwijkers en Noordwijkerhouters.”

In de raad van 21 april jl. heeft de PUUR-fractie de burgemeester in haar hoedanigheid van portefeuillehouder Integriteit het verzoek gedaan te onderzoeken hoe het in de toekomst kan worden voorkomen dat bestuurders zich gedwongen voelen om het eigen belang van partijleden boven het algemeen belang te stellen.

Het is niet de eerste keer dat bestuurders geconfronteerd worden met ontoelaatbare bemoeienissen. Dit blijkt onder meer uit de brieven van voormalig burgemeester Rijpstra in brieven aan de raad over het aanpakken van het vraagstuk van ondermijning, integriteit en cliëntelisme:

“Met ondermijning wordt bedoeld het verzwakken, aantasten, beschadigen en uithollen van de democratie en het gezag met als doel om buiten de democratische paden aan de touwtjes te trekken, te bepalen en politici, bestuurders en ambtenaren te beïnvloeden. Met name in de ruimtelijke ordening zijn de ‘eigen’ belangen in Noordwijk enorm groot.”

Het valt ons op dat gedurende opeenvolgende colleges in de afgelopen 20 jaar wethouders, specifiek verantwoordelijk voor Ruimtelijke Ordening en/of Grondzaken, van de voormalige gemeente Noordwijk structureel geconfronteerd zijn met manipulatie, valse aantijgingen en onjuiste berichtgeving ten aanzien van hun integriteit. Ontoelaatbare en ongeoorloofde middelen werden hierbij niet geschuwd.

De negatieve gevolgen voor de samenleving zijn enorm. Het kan niet anders zijn dat dit de lokale democratie raakt en schaadt. Inwoners worden letterlijk en figuurlijk het kind van de rekening. Zo is er bijvoorbeeld bij Bronsgeest sprake van grootschalige verspilling van belastinggelden bij een 2e omklap van deze woonlocatie naar (mogelijk) de Achterweg (schade die kan oplopen tot boven de 20 miljoen euro gemeenschapsgeld), is er onnodige vertraging van (sociale) woningbouw en worden inwoners misleid door onjuiste berichtgeving. Met als resultaat dat het goed en integer besturen van de gemeente Noordwijk onder druk is komen te staan.

Om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt hebben wij, naast het door u in te stellen onderzoek, de volgende aanvullende vragen:

1. Wat is uw mening over de verklaring van oud-wethouder De Jong dat hij het algemeen belang wilde dienen maar dat er soms dingen door zijn partijleden werden verlangd die niet terug te vinden zijn in het partijprogramma en/of het coalitieakkoord’?

2. Was het college op de hoogte van deze ontoelaatbare beïnvloeding van buitenaf? Zo ja, wat is hiermee gedaan?

3. Gaat u het gesprek aan met CDA-fractie en -bestuur om deze ontoelaatbare beïnvloeding te  bespreken? Graag ontvangen wij hiervan een verslag.

4. Op welke wijze gaat u het gesprek aan met uw collegeleden over de vraag of er voldoende vertrouwen is voor de toekomst voor samenwerking binnen het college waarbij ontoelaatbare beïnvloeding van buitenaf wordt uitgesloten?

5. Op welke wijze denkt u in de toekomst te voorkomen dat wethouders onder druk worden gezet om de belangen van partijleden te dienen boven het dienen van het algemeen belang waardoor hen integer handelen onmogelijk wordt gemaakt en zij zich gedwongen voelen om de wethouders-functie neer te leggen?

6. Bent u bereid om met voormalige wethouders Ruimtelijke Ordening en/of Grondzaken die in het verleden geconfronteerd zijn met manipulatie en intimidatie het gesprek aan te gaan en hen te betrekken bij het gevraagde onderzoek? Zo ja, op welke wijze?

7. Met welke maatregelen denkt u in de toekomst te voorkomen dat individuen ontoelaatbare invloed trachten uit te oefenen op het college, gemeenteraad en/of ambtenaren? Welke personen en organisaties gaat u hierbij betrekken?

8. Bent u bereid om naast een commissie Integriteit voor raadsleden (zie Artikel 17 Gedragscode raadsleden) ook een commissie Integriteit voor inwoners en ambtenaren in te stellen waar zij terecht kunnen als zij vermoeden dat er ondermijnende activiteiten plaatsvinden binnen het bestuur van de gemeente?

9. Bent u bereid om de gemeenteraad actief bij het gevraagde onderzoek te betrekken? Zo ja, op welke wijze?

10. Wanneer kan de gemeenteraad een plan van aanpak verwachten voor het onderzoek waarin u onder meer aangeeft welke organisaties u bij het onderzoek gaat betrekken?

 

 

Cynthia Maan nieuw raadslid ...

GroenLinks GroenLinks Noordwijk 27-06-2019 10:56

Cynthia Maan nieuw raadslid GroenLinks Noordwijk Siemen van Berkum vertrekt uit gemeente Na het zomerreces vervangt Cynthia Maan Siemen van Berkum als raadslid voor GroenLinks in Noordwijk. Op 24 september wordt de jonge klimaatwetenschapper, die voor GroenLinks al actief is als commissielid, in de gemeenteraad geïnstalleerd. Van Berkum neemt na bijna vijfenhalf jaar afscheid omdat hij na de zomer uit de gemeente vertrekt. Ook commissielid Maurice Knijnenburg legt, om voor hem heuglijke redenen, zijn taken neer. Hij gaat als bestuurslid van de Nationale Jeugdraad op landelijk niveau de belangen van honderdduizenden jongeren vertegenwoordigen.👍 https://noordwijk.groenlinks.nl/nieuws/cynthia-maan-wordt-nieuw-raadslid-groenlinks-noordwijk #voorverandering

Wat verwacht jij van de nieuwe ...

GroenLinks GroenLinks Noordwijk 31-05-2019 06:48

Wat verwacht jij van de nieuwe burgemeester van Noordwijk? Een daadkrachtige vrouw die goed kan luisteren misschien? Een burgemeester die aantoonbaar ondubbelzinnig en onafhankelijk boven partijen en (zakelijke) belangen staat? Praat mee 👇

D66 bepleit lastenverlichting voor verenigingen

D66 D66 Noordwijk 14-02-2019 10:15

Eind 2018 is in de Tweede Kamer een mede door D66 ingediend amendement aangenomen waarbij gemeenten de vrijheid krijgen om voor sportaccommodaties, dorpshuizen en lokale verenigingen zoals de muziekvereniging en de scouting een lager tarief voor de OZB (de gemeentelijke onroerende zaakbelasting) in rekening te brengen. Zo kan de gemeenteraad nu besluiten om voor verenigingsgebouwen het lagere tarief dat voor woningen geldt te berekenen.

D66 ziet dat het verlichten van de gemeentelijke lasten voor verenigingen en andere sociaal belang behartigende instellingen leidt tot een stimulans en ondersteuning van het unieke en veel geprezen Noordwijkse sociaal vrijwilligerswerk. Het is dan ook logisch om van de nieuwe wettelijke mogelijkheden gebruik te maken. D66 dient daarom tijdens de raadsvergadering van 19 februari a.s. – waar de OZB-verordeningen op de agenda staan – een motie in die het college van B&W vraagt om bij de Kadernota voor de begroting 2020 een voorstel aan de Raad voor te leggen met de financiële consequenties.

D66 had de tariefwijziging al voor 2019 willen doorvoeren, maar er is landelijk nog wat discussie over de juiste wijze van uitvoering, dus dat gaat niet lukken.

De aan deze tariefwijziging verbonden financiële consequenties kunnen worden opgevangen binnen het in de meerjarenbegroting voorziene budget voor nieuw beleid ad € 500.000,-.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.